Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 4188
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el Projecte d’Urbanització Polígon 1-17-1a de les NNSS, en el terme municipal de Manacor, promogut per la Junta de compensació del polígon 1-17-1a (70a/2015)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 19de mayo de 2020, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L'informe d'impacte ambiental sobre el Projecte d'Urbanització Polígon 1-17-1a de les NNSS, en el terme municipal de Manacor, promogut per la Junta de compensació del polígon 1-17-1a, en els termes següents:
1. Determinació de la subjecció a avaluació ambiental i Tramitació
El projecte està inclòs en l'annex II de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d'Avaluacions d'Impacte Ambiental i Avaluacions Ambientals Estratègiques de les Illes Balears, grup 4, Projectes d'infraestructures, apartat b) Projectes d'urbanització, inclosa la construcció de centres comercials i aparcaments de vehicles.
Per tant, com a projecte inclòs a l'Annex II de la Llei 11/2006, d'acord al que s'indica a la Circular del Conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca sobre tramitació de les avaluacions ambientals, s'ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2ª de la Llei 21/2013.
Segons l'apartat quart de l'esmentada circular els criteris per determinar si un projecte de l'Annex III de la Llei 21/2013 i/o de l'Annex II de la Llei autonòmica s'ha de sotmetre a AIA són els establerts a l'Annex III de la Llei 21/2013.
En aquest cas el present projecte es tramita segons allò establert als articles 45 a 47 de la Llei 21/2013, que regula el procediment d'AIAS.
En data 23 de setembre de 2015 es va trametre a l'Ajuntament de Manacor còpia de l'acord del Ple de la CMAIB de 17 de setembre de 2015, de no emetre informe en relació al projecte esmentat a l'assumpte, “fins que no es justifiqui la connectivitat del vial interior previst en aquesta unitat d'actuació amb la resta del polígon 1-17-1, tal com es preveu en les NNSS de Manacor. A més s'hauran d'esmenar les deficiències dels informes aportats dels serveis tècnics i jurídics de l'Ajuntament de Manacor. Concretament en relació a l'anteriorment exposat s'hauran de valorar els següents aspectes: (...)”.
Mitjançant ofici de 18 de juliol de 2019, vist que no s'havia aportat la informació requerida, es va trametre ofici a l'Ajuntament de Manacor i a la Junta de Compensació pol. 1-17-1a de Manacor, advertint que, transcorreguts 3 mesos sense aportar l'esmentada informació, es procediria a declarar la caducitat del procediment.
En 4 de setembre de 2019 el promotor sol·licita que no es declari la caducitat del procediment.
En data 23 de desembre de 2019 l'Ajuntament de Manacor tramet nova documentació.
2. Descripció del projecte
L'objecte del projecte d'urbanització és el desenvolupament de les actuacions previstes d'acord a la normativa de planejament vigent per la dotació viària (vial annex a la carretera Ma-15 C, vial interior), d'infraestructures i de serveis de la UA 1-17-1a.
Que la UA 1-17-1a es situa al nord-oest del nucli urbà de Manacor, ocupa una superfície total de 16.395 m2 i l'ús principal és la de serveis.
Que el polígon 1-17-1 de Manacor es va dividir en tres unitats d'actuació per poder realitzar un creixement més ordenat de la zona (BOIB núm. 155 de 12/11/2013). A la UA 1-17-1b ja executada s'ubica l'estació elèctrica GESA-ENDESA i la UA 1-17-1c es troba en procés d'execució.
3. Avaluació dels efectes previsibles
Segons el PTI de Mallorca el projecte s'ubica a sòl urbà i no es troba afectat per cap risc ni per cap espai de rellevància ambiental. L'actuació es desenvolupa dins perímetres de restriccions moderades d'un pou d'abastiment urbà a una zona amb vulnerabilitat moderada-alta d'aqüífers i vulnerable a la contaminació de nitrats (Decret 116/2010 de 19 de novembre).
4. Consultes a les administracions publiques afectades i persones interessades
D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, s'han consultat les següents administracions: Departament d'Urbanisme i Territori del Consell de Mallorca i el Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics, s'ha rebut resposta de no afecció del Servei d'Aigües Superficials de la Direcció General de Recursos Hídrics (12/06/2015) i informe del Departament d'Urbanisme i Territori del Consell de Mallorca (25/06/2015).
Que dit Projecte va ser objecte d'AIA amb Acord del Ple de la CMAIB de 17/09/2015 de No emetre informe d'Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada el PROJECTE D'URBANITZACIÓ POLÍGON 1-17-1a de les NNSS de MANACOR, TM MANACOR, fins que no es justifiqui la connectivitat del vial interior previst en aquesta unitat d'actuació amb la resta del polígon 1-17-1A, tal com es preveu en les NNSS de Manacor. A més s'hauran d'esmenar les deficiències dels informes aportats dels serveis tècnics i jurídics de l'Ajuntament de Manacor.
Consideracions dels informes del serveis jurídics i tècnics de l'Ajuntament de Manacor.
-Informe tècnic relatiu a l'esmena de deficiències del projecte d'urbanització de la UA 1-17-1a de Manacor (8/07/2016) assenyala el següent:
“ Revisada la documentació presentada, i en relació als aspectes tècnics, s'ha modificat el traçat de la línea soterrada i s'han corregit les deficiències, ara bé, manca visat col·legial del projecte”.
Consideracions sobre els requeriments de l'Acord del Ple de la CMAIB de 17/09/2015.
-Respecte al projecte d'urbanització, tal com s'especifica i justifica al projecte d'urbanització del polígon 1-17-1a (Subsanació de deficiències) presentat (Febrer 2016), s'han subsanat totes les deficiències que s'incloïen a l'Acord del Ple de la CMAIB de 17/09/2015.
-Respecte al requeriment de l'acord de “comptar amb informe favorable del Servei d'Estudis i Planificació (DGRH), en relació a l'existència d'un pou d'abastament urbà tenint en compte que l'àmbit d'actuació es troba dins perímetre de restricció moderada”, responen que “ Els terrenys disten 437 m, en el punt mes proper, del sondeig AS7842. Existeix una sol·licitud d'una concessió CAS 1205 que no s'ha tramitat. El expedient esta depositat en l'arxiu històric de la DGRH i des de l'any 2011 no s'ha aportat cap nova documentació. Aquest sondeig esta situat en la parcel·la cadastral 07033A2600000 i la unitat d'actuació 1-17-2 de les NNSS de Manacor amb la qualificació de sòl urbà, executant en aquest moments les obres de dotació de serveis del polígon 1-17-2 promogudes pel ajuntament de Manacor.”
5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013
S'han analitzat el criteris de l'annex III de la Llei 21/2013 d'AA i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
1. Per les característiques del projecte, la UA 1-17-1b on s'ubica l'estació elèctrica està executada i la UA 1-17-1c, de característiques similars a l'objecte del projecte, s'està projectant i executant a l'actualitat. Segons el document ambiental l'acumulació d'impactes no es considera important ja que les infraestructures que envolten les zones d'aplicació, en aquest cas la UA 1-17-1c i la UA 1-17-1a que es tramita en aquest projecte i separades per la UA 1-17-1b, són el suficientment importants per suportar l'execució de les dos unitats de forma simultània, en cas de que es produeixi.
2. El projecte es desenvolupa a sòl classificats com sòl urbà i no es troba afectat per cap risc ni per cap espai de rellevància ambiental. Hi ha afecció a la part sud confrontat amb la carretera Ma-15 C d'APT de carreteres. Per altra banda, el polígon 1-17-1 forma part de la zona inclosa dins l'àrea de reconversió territorial ART-11.2 Façana de Manacor.
3. Es tracta d'un projecte de reduït àmbit, sense impactes transfrontarers, s'avaluen els impactes durant la fase d'execució i de funcionament i s'estableixen mesures generals per a disminuir l'impacte.
Conclusions de l'Informe d'impacte ambiental
Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte “Projecte d'urbanització del polígon 1-17-1a de les NNSS de Manacor” atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013 sempre i quan es compleixin les mesures correctores, protectores i compensatòries contingudes en el document ambiental presentat i les següents condicions:
1. Durant la fase de construcció serà necessari aplicar el Pla de Vigilància Ambiental del projecte per tal de comprovar que els impactes reals que s'han produït són inferiors als límits assumits.
Es recorda que es presti especial vigilància a l'aparició de Tortuga mediterrània (Testudo hermanni) en la zona ja que les seves característiques l'impedeixi escapar de la maquinària.
Segon. Es publicarà el present informe d'impacte ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'AA. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al Subcomitè d'AIA.
Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'autorització del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L'informe d'impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte , si és el cas, d'autorització de projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.
Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.
Palma, 20 de maig de 2020
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias