Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE CALVIÀ
Núm. 4159
Convocatòria d'ajudes per a l'inici de curs per a l'alumnat resident empadronat en el municipi de Calvià i escolaritzat, en el curs 2020-2021, en educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria, formació professional o batxiller
La Junta de Govern Local va aprovar, en sessió extraordinària celebrada el dia 27 de maig actual, la convocatòria d'ajudes per a l'inici de curs per a l'alumnat resident empadronat en el municipi de Calvià i escolaritzat, en el curs 2020-2021, en educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria, formació professional o batxiller. De conformitat al que disposa l'article 9.3 de la Llei 38/03, de 17 de novembre, general de subvencions, es publiquen les bases reguladores que la regeixen.
Calvià, 28 de maig de 2020
La Tinent de batle de Cohesió Social, Igualtat,
Comunicació i Policia Local,
(Per decret de batlia de data 19 de juny de 2019) Natividad Francés Gárate
CONVOCATÒRIA D'AJUDES PER A L'INICI DE CURS DIRIGIDA A L'ALUMNAT RESIDENT EMPADRONAT EN EL MUNICIPI DE CALVIÀ I ESCOLARITZAT EN EL CURS 2020-2021, EN EDUCACIÓ INFANTIL, EDUCACIÓ PRIMÀRIA, EDUCACIÓ SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA, FORMACIÓ PROFESSIONAL O BATXILLER.
L'Ajuntament de Calvià, a causa de les circumstàncies socials i econòmiques sobrevingudes, derivades de l'estat d'alarma declarat per al Reial Decret 463/2020, de 14 de març, per a la gestió de la situació de crisis sanitària ocasionada per al COVID-19, introdueix canvis importants, respecte de les bases d'anys anteriors, en la convocatòria d'ajudes dirigides a cobrir les despeses relacionades amb l'inici del curs escolar 2020-2021, entre les quals destaquen:
L'Ajuntament de Calvià convoca aquestes ajudes segons les següents bases i clàusules:
BASES
Primera. Fonaments de dret i objecte de la convocatòria.
La Constitució configura l'educació com un dret fonamental bàsic, tal com estableix l'article 27, que assenyala en l'apartat 1 que “tots tenen dret a l'educació”, especificant en l'apartat 4 que “l'ensenyament bàsic és obligatori i gratuït”.
El Reial Decret 463/2020, de 14 de març, per al qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisis sanitària ocasionada per al COVID-19 i les successives pròrrogues d'aquest.
L'article 1 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE), estableix com un dels principis del sistema educatiu la qualitat de l'educació per a tot l'alumnat, independentment de les seves condicions i circumstàncies; l'article 83.1 estableix que, per garantir la igualtat de totes les persones en l'exercici del dret a l'educació, els i les estudiants en situacions socioeconòmiques desfavorables tendran dret a obtenir beques i ajudes a l'estudi. En aquest sentit, en l'art. 80 de la citada llei s'estableix que les administracions públiques desenvoluparan accions de caràcter compensatori en relació amb les persones que es troben en situacions desfavorables i proveiran els recursos econòmics i els suports precisos per fer-ho.
La Llei Orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa (LOMCE) en la seva disposició addicional quinta sobre el sistema de préstec de llibres de text estableix que “El Ministeri d'Educació, Cultura i Esport promourà el préstec gratuït de llibres de text i altres materials curriculars per a l'educació bàsica en els centres sostinguts amb fons públics, en el sí de la Conferència Sectorial d'Educació”.
Aquestes bases reguladores s'aproven d'acord amb el que es disposa en l'article 17 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. És d'aplicació en aquestes tant el disposat en la llei anomenada com en el seu reglament de desenvolupament aprovat per Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, en la Llei 47/2003, de 26 de novembre, general pressupostària, en la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de règim local, en el Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, per al qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora d'hisendes locals i en les bases d'execució del pressupost de l'Ajuntament de Calvià de l'exercici 2020.
L'objecte d'aquesta convocatòria és oferir ajudes per a cobrir les despeses relacionades amb l'inici de curs escolar 2020-2021 de l'alumnat d'educació infantil, d'educació primària, d'educació secundària obligatòria, formació professional o batxiller matriculat en els centres públics de les Illes Balears resident i empadronat en el municipi de Calvià.
Alhora es pretén estimular la implantació en el municipi de la reutilització de llibres i altre material didàctic.
Segona. Requisits
Seran beneficiàries de les ajudes les unitats familiars que compleixin els següents requisits:
1. La persona sol·licitant i l'alumnat hauran de ser residents i estar empadronats en el municipi amb una antiguitat mínima de dia 1 de gener de 2020.
2. L'alumnat haurà d'estar matriculat, en el curs 2020-2021, en un centre públic d'educació infantil, d'educació primària, d'educació secundària obligatòria, formació professional o batxiller.
3. El pare/mare o tutor/a legal hauran d'estar al corrent en el compliment d'obligacions tributàries estatals, autonòmiques i amb l'Ajuntament de Calvià o imposades per les disposicions legals vigents. Quan les persones no compleixin exclusivament aquest requisit i no disposin de recursos suficients podran beneficiar-se de la subvenció mitjançant la valoració de situació de vulnerabilitat dels Serveis Socials Municipals en aquest sentit.
4.- La unitat familiar per poder beneficiar-se d'aquestes ajudes, no pot superar els següents límits d'ingressos en el moment de presentar la sol·licitud:
Nombre de membres de la unitat familiar |
Límit d'ingressos mensuals nets |
2 membres |
1.500 € |
3 membres |
2.000 € |
4 membres |
2.500 € |
5 membres |
3.000 € |
6 membres |
3.500 € |
7 membres i més |
4.000 € |
Es consideren unitat familiar convivent per al còmput d'ingressos la integrada per als pares/mares o tutors/es legals i els/les fills/es, així com els/les menors a càrrec en acolliment familiar, degudament acreditat. Únicament es computaran els ingressos del pare i la mare, o del tutor/a.
En els casos de separació matrimonial, divorci o separació de fet els ingressos es quantificaran de la següent forma:
En base a l'article 4.3 de la Llei 40/2003, de 18 de novembre, de protecció a les famílies nombroses, cada fill/a amb discapacitat, o incapacitat per fer feina, computarà com a dos membres de dita unitat.
Tercera. Documentació
La documentació a presentar és la següent:
- Model de sol·licitud correctament emplenat (Annex 1). Es trobarà a disposició de les persones sol·licitants en la pàgina web municipal i en els registres municipals. També es pot sol·licitar aquest model de sol·licitud per correu electrònic fins 48 hores abans de la data límit de presentació de sol·licituds (ajutsdellibres@calvia.com).
- La persona sol·licitant de l'ajuda acreditarà la seva identitat mitjançant el DNI en vigor. En el cas de persones estrangeres, aquestes acreditaran la seva identitat mitjançant el NIE. En cas de no disposar de NIE, s'acreditarà mitjançant el passaport.
- Quan la persona sol·licitant sigui el tutor/a legal ha de presentar el document que ho acrediti expedit per a l'organisme corresponent, excepte si el va presentar en la convocatòria de l'any 2018 o 2019 i no hi ha hagut variacions en aquest.
- En els casos de separació matrimonial, divorci o separació de fet, haurà de presentar: o bé l'acord de mediació signat per totes les parts, o bé la sentència judicial o el conveni regulador ratificat judicialment, tot això referit a qui té la guarda i custòdia, excepte si es va presentar en la convocatòria de l'any 2018 o 2019 i no hi ha hagut variacions en aquest.
- Si escau, haurà de presentar declaració jurada de traducció del contingut de la sentència de divorci/separació a una de les llengües oficials de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (Annex 2), excepte si la va presentar en la convocatòria de l'any 2018 o 2019 i no hi ha hagut variacions en aquesta.
- En el cas de treballadors/es per compte d'altra, hauran de presentar la nòmina o nòmines del mes anterior a la presentació de la sol·licitud. En cas de no disposar d'aquest document, durant el període de valoració de les sol·licituds, el Servei de Benestar Social podrà requerir a la persona sol·licitant que acrediti documentalment els ingressos declarats.
- En el cas de treballadors/es per compte propi, hauran de presentar el model 130 d'autoliquidació del pagament fraccionat de l'IRPF per a activitats econòmiques mitjançant estimació directa normal o simplificada o el model 131 d'autoliquidació trimestral del pagament fraccionat de l'IRPF si es tributa en estimació objectiva o “mòduls”.
- En el cas que la unitat familiar o persones d'aquesta es trobin en alguna de les següents situacions, no hauran de presentar la documentació justificativa sempre que aquesta situació pugui ser comprovada per l'Ajuntament de Calvià:
- Si l'alumne o alumna participarà en el programa de reciclatge del curs 2020-2021 ho haurà d'indicar en la sol·licitud.
- Es podrà presentar altra documentació que la persona sol·licitant consideri necessària per a l'acreditació de la seva situació socioeconòmica.
L'Ajuntament de Calvià pot realitzar les consultes de la informació que es trobi en el seu poder o en poder d'una altra administració. Si la persona sol·licitant no està d'acord, haurà d'aportar els documents justificatius perquè es pugui valorar la seva sol·licitud d'ajuda.
Les dades que l'Ajuntament pot consultar directament són les següents:
Quarta. Procediment de valoració de les sol·licituds presentades.
El servei de Benestar Social realitzarà d'ofici quantes actuacions consideri necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades en virtut de les quals degui formular-se la proposta de resolució de concessió d'ajuda.
S'establirà una fase de preavaluació per comprovar el compliment de les condicions establertes en la present convocatòria per adquirir la condició de persona beneficiària. Especialment es revisaran d'ofici aquelles sol·licituds que, segons la documentació aportada per la persona interessada, o havent realitzat l'Ajuntament de Calvià la consulta d'aquelles dades a les quals té accés, no compleixin tots els requisits i que, per tant, no podrien ser beneficiàries de l'ajuda.
Quinta. Naturalesa jurídica i normativa aplicable.
Les ajudes d'aquesta convocatòria tenen caràcter de màxims, caràcter voluntari i temporal, no són invocables com a precedent i no es pot exigir augment o revisió de la quantia assignada.
Són compatibles amb altres ajudes per al mateix concepte atès el disposat en l'article 19.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
En tot allò no previst en aquestes bases li és d'aplicació la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de la Llei 38/2003, la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, el RDL 2/2004, de 5 de març, que aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, les bases d'execució del pressupost municipal de 2020 i la resta de la normativa aplicable per a la concessió de subvencions.
Sexta. Despeses subvencionables.
A l'efecte d'aquesta convocatòria es consideren despeses subvencionables la despesa per part del beneficiari/a en la compra del següent material per al curs 2020/2021 fins al límit fixat en aquesta convocatòria d'ajudes per a cada curs escolar:
a) Llibres de text: material imprès amb caràcter de llarga durada en el qual es recullen els continguts corresponents al currículum vigent d'una àrea, àmbit, matèria o mòdul per a un determinat curs, cicle o nivell.
b) Llibres de text digitals susceptibles de ser reutilitzats: es podrà incloure el material digital amb llicència limitada a un curs escolar. També s'inclou el material informàtic, de caràcter no inventariable, que es requereixi per al desenvolupament de les activitats derivades del currículum en el centre i que reculli els continguts corresponents al currículum vigent d'una àrea, àmbit, matèria o mòdul per a un determinat curs, cicle o nivell.
c) Material curricular: el material que, sense tractar-se de llibres de text, en té un caràcter complementari i es requereix per al desenvolupament de les activitats derivades del currículum al centre. A l'efecte d'aquesta convocatòria també es consideraran material curricular els quaderns de l'alumne/a associats al llibre de text.
d) Material complementari destinat a activitats de caràcter escolar: equipament per a esport, material fungible com ara bolígrafs, retoladors, quaderns, llapis, etc., llibres de lectura, diccionaris, motxilles o maletes escolars, cadires i taules d'estudi. Altres que siguin necessaris per a l'inici i seguiment del curs escolar.
e) Infraestructura informàtica destinada a l'estudi: tabletes, ordinadors portàtils o de taula, ratolins, pendrives, impresores, altres materials informàtics complementaris.
Sèptima. Ajudes i quantia individual de la subvenció.
La quantia de les ajudes és la següent:
- Ajudes per a matriculats en educació infantil: 110 €.
- Ajudes per a matriculats en 1r d'educació primària: 110 €
- Ajudes per a matriculats en 2n d'educació primària: 110 €
- Ajudes per a matriculats en 3r d'educació primària: 130 €
- Ajudes per a matriculats en 4t d'educació primària: 150 €
- Ajudes per a matriculats en 5è d'educació primària: 150 €
- Ajudes per a matriculats en 6è d'educació primària: 150 €
- Ajudes per a matriculats en 1r d'educació secundària obligatòria: 200 €
- Ajudes per a matriculats en 2n d'educació secundària obligatòria: 200 €
- Ajudes per a matriculats en 3r d'educació secundària obligatòria: 225 €
- Ajudes per a matriculats en 4t d'educació secundària obligatòria: 225 €
- Ajudes per a matriculats en Batxiller: 225 €
- Ajudes per a matriculats a formació professional: 225 €
S'incrementaran en 30 € totes les sol·licituds aprovades d'alumnes de 3r, 4t, 5è i 6è d'educació primària i de 1r, 2n, 3r i 4t d'educació secundària obligatòria que participin en els programes de reciclatge del centre escolar.
Octava. Terminis i presentació de sol·licituds
Les sol·licituds poden presentar-se del 15 de juny al 24 de juliol de 2020, de manera telemàtica mitjançant el Registre Electrònic Comú de l'Administració General de l'Estat, de forma presencial, de dilluns a divendres, de 9 a 14 hores, en el Registre General de l'Ajuntament de Calvià, en el registre de la Policia Local, en el del Centre Municipal de Serveis de Palmanova; o en qualsevol de les formes previstes en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
En cas que es prorrogui l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per al COVID-19 o es declarin situacions similars que aconsellin limitar la mobilitat, les persones interessades hauran de fer ús, de forma prioritària, del Registre Electrònic General de l'Administració General de l'Estat per a la presentació de les seves sol·licituds. Si no tenguessin a la seva disposició certificat o DNI electrònic, atesa l'extraordinària i urgent necessitat d'adaptar els serveis i activitats municipals en aquesta situació, s'establarien formes de tramitació adequades a la situació, que serien degudament comunicades en cas de produir-se atès el disposat en el decret de batlia de data 28 d'abril de 2020, en el punt tercer.
Novena. Obligacions de les persones beneficiàries.
L'obtenció de les ajudes regulades per aquesta convocatòria comporta les següents obligacions:
a) Comunicar les alteracions que es produeixin en les circumstàncies i requisits objectius i subjectius tenguts en compte per concedir la subvenció.
b) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i facilitar la informació que se‘ls requereixi.
c) Comunicar a l'Ajuntament de Calvià l'obtenció d'altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos que financin l'adquisició del material per al qual es va sol·licitar l'ajuda.
d) Cooperar amb l'Administració en totes les activitats d'inspecció i verificació que es duguin a terme, per assegurar la correcta destinació de l'ajuda.
e) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts (tiquets i/o factures), inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte de les actuacions de comprovació i control. És per aquest motiu que les persones beneficiàries hauran de tenir a disposició de l'administració aquests documents justificatius perquè se'ls hi podrà requerir la seva aportació en qualsevol moment.
e) Complir els requisits del centre escolar en cas de participar en el programa de reciclatge.
Desena. Resolució.
La Junta de Govern Local, amb dictamen previ de la comissió informativa corresponent, ha d'assignar objectivament i de forma individual les ajudes sense altre tràmit que la fiscalització prèvia de l'expedient que, en aquest cas, s'ha de limitar a controlar la competència de l'òrgan per aprovar la despesa i l'existència de crèdit pressupostari adequat i suficient.
Onzena. Pagament.
El pressupost total d'aquesta convocatòria és de CENT VINT-I-SIS MIL NOU-CENTS DEU EUROS (126.910,00 €) amb càrrec a la partida 102 23101 4800002 del pressupost per al 2020.
La reserva de crèdit d'aquesta convocatòria extraordinària d'ajudes per a l'inici de curs escolar podrà ser objecte d'ampliació en cas que les sol·licituds que compleixin requisits superin el crèdit inicial de la convocatòria, atès el que desenvolupa l'article 58 del Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, mitjançant el qual s'aprova el reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
Dotzena. Reintegrament
Són causes de reintegrament de les quantitats percebudes les recollides en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en els següents casos:
a) Obtenció de la subvenció falsejant les condicions requerides per fer-ho o ocultant les que ho haguessin impedit.
b) Incompliment total o parcial de l'objectiu que fonamenta la concessió de l'ajuda.
c) Incompliment de l'obligació de conservació dels documents justificatius requerits per l'administració per a la comprovació de l'aplicació de l'ajuda rebuda a les despeses subvencionables establertes en la clàusula sexta d'aquesta convocatòria.
d) Resistència, excusa, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació i control financer previstes en els articles 14 i 15 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
e) La no utilització de la subvenció concedida per a la compra dels llibres o el material previst en la clàusula quinta de les presents bases.
Tretzena. Protecció de dades.
De conformitat amb l'establert en la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, així com en el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, les dades personals aportades per les persones sol·licitants de les subvencions regulades en aquesta convocatòria podran ser incorporades a un fitxer amb la finalitat de la tramitació i gestió de la seva sol·licitud de subvenció i ajudes.
Les dades de les persones sol·licitants podran ser traslladades a l'Agència Estatal d'Administració Tributària i a la Tresoreria General de la Seguretat Social, conforme l'establert a la normativa reguladora de les subvencions, als efectes d'acreditar trobar-se al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.
Les persones sol·licitants podran exercir els drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició prevists per la Llei, mitjançant escrit dirigit al responsable del fitxer, Ajuntament de Calvià.