Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'AFERS SOCIALS I ESPORTS
Núm. 4147
Resolució de la consellera d’Afers Socials i Esports de 26 de maig de 2020 per la qual s’ordena l’inici del procediment per modificar el Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut, i es dicten mesures provisionals mentre es tramita, per pal·liar els efectes de la COVID-19
Antecedents
1. Mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març (BOE núm. 67, de 14 de març de 2020), modificat pel Reial decret 465/2020, de 17 de març, es declarà l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, per un termini de quinze dies. L'estat d'alarma s'ha prorrogat, successivament, fins a les 00.00 hores del 7 de juny de 2020, d'acord amb el Reial decret 537/2020, de 22 de maig (BOE núm. 145, de 23 de maig).
2. L'Acord del Consell de Govern de 13 de març de 2020 pel qual s'aprova el Pla de Mesures Excepcionals per Limitar la Propagació i el Contagi de la COVID-19 inclou, en el punt III de l'annex 1, una sèrie de mesures i recomanacions relatives als serveis socials, als esports i a la joventut. Així mateix, el punt setè disposa la constitució de la Comissió de Seguiment del Pla de Mesures Excepcionals per Limitar la Propagació i el Contagi de la COVID-19, formada pels membres del Govern, els presidents dels consells insulars, el batle de Palma i el president de la Federació d'Entitats Locals de les Illes Balears.
3. El 28 d'abril de 2020, el Consell de Ministres va adoptar el Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, el qual estableix els principals paràmetres i instruments per a la consecució de la normalitat, amb l'objectiu de recuperar la vida quotidiana i l'activitat econòmica, tot preservant la salut pública, minimitzant el risc que representa l'epidèmia i evitant que les capacitats del Sistema Nacional de Salut es puguin desbordar. D'acord amb aquest Pla, el procés cap a la normalitat s'estructura en quatre fases i ha de ser gradual i adaptable als canvis d'orientació necessaris segons l'evolució de les dades epidemiològiques i l'impacte de les mesures adoptades.
4. Una vegada s'ha constatat la reducció de la propagació i el contagi de la COVID-19 amb l'entrada de la comunitat autònoma a la fase 2 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, d'acord amb l'Ordre SND/442/2020, que inclou la comunitat autònoma de les Illes Balears en l'àmbit d'aplicació de l'Ordre SND/414/2020 i que es complementa amb les mesures de l'Ordre SND/399/2020, és necessari regular la reactivació progressiva de les activitats presencials suspeses.
5. Un dels sectors que, d'acord amb les noves instruccions, pot reprendre l'activitat és el que promou les activitats de temps lliure, com ara les escoles d'estiu, els campaments o les colònies, ja sigui a l'aire lliure o en instal·lacions juvenils, en les quals cada any participen més de 15.000 infants i joves de totes les Illes Balears. Aquesta recuperació, però, està sotmesa a limitacions i noves variables derivades de la necessitat de minimitzar el risc de contagi. Així, per exemple, les activitats han de disposar de menys participants i les ràtios de monitor per nombre d'infants es veuen limitades. Això pot comportar dificultats per atendre la demanda d'aquest tipus d'activitats, la qual es preveu creixent davant la necessitat d'infants i joves de gaudir del temps lliure després de mesos de confinament obligat. Així mateix, les instal·lacions juvenils també veuen limitada la seva activitat i se sotmeten a noves obligacions de caràcter sanitari.
6. Les competències en matèria de joventut i lleure són pròpies dels consells insulars, d'acord amb l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, i actualment estan transferides mitjançant la Llei 21/2006, de 15 de desembre, d'atribució de competències als consells de Menorca i d'Eivissa i Formentera en matèria de joventut i lleure, i el Decret 26/2018, de 3 d'agost, de traspàs al Consell Insular de Mallorca de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d'aquesta institució insular que exerceix l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de joventut i lleure, respectivament. No obstant això, el Govern de les Illes Balears continua exercint les competències que, per la seva naturalesa, tenen un caràcter suprainsular o requereixen l'exercici de l'obligació de vetlar per l'equilibri o la cohesió territorial entre les diferents illes, de conformitat amb el que estableix l'article 69 de l'Estatut d'autonomia.
7. Sota la coordinació del grup d'experts sanitaris i de diversos àmbits que han fixat les bases de l'estratègia de desconfinament de les Illes Balears, un grup de feina integrat per representants de les conselleries d'Afers Socials i Esports i d'Educació, Universitat i Recerca; de l'Institut Balear de la Joventut; de les direccions generals de Salut Pública i de Planificació, Ordenació i Serveis del Govern; pels responsables en matèria de joventut dels consells insulars, i per representants de l'Ajuntament de Palma i de la FELIB ha consensuat l'Estratègia d'adequació de les activitats de lleure educatiu i de les instal·lacions juvenils per a l'estiu de 2020. Les mesures que conté aquesta Estratègia són les que s'han considerat necessàries per recuperar l'activitat del lleure d'una manera ordenada i segura.
8. L'aprovació d'algunes de les mesures es considera imprescindible i exigeix canvis en la normativa de joventut i lleure que limitin o flexibilitzin, segons el cas, les condicions per dur a terme activitats de lleure educatiu o posar en funcionament una instal·lació juvenil.
9. En concret, en l'exercici de la potestat del Govern de dictar directrius de coordinació en competències que són pròpies dels consells insulars, d'acord amb l'article 72.2 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, s'ha de modificar el Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut, per introduir noves disposicions addicionals per adoptar, en circumstàncies excepcionals com les actuals, instruccions que deixin sense efecte o flexibilitzin les previsions contingudes en els apartats 2, 4 i 7 de l'article 48 del Decret i que permetin preveure mesures excepcionals en matèria d'instal·lacions juvenils.
10. D'una banda, aquestes instruccions d'emergència han de preveure que es pugui suprimir la possibilitat d'admetre fraccions addicionals de participants sense necessitat d'incorporar un nou monitor, amb l'objectiu d'adaptar les ràtios de monitor per participants a les recomanacions de les autoritats sanitàries. D'altra banda, s'ha de permetre que el personal en pràctiques del curs de monitor d'activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil pugui computar en la ràtio de personal dirigent per participant, per atendre la insuficiència de personal que es preveu que es registrarà a les Illes Balears a causa de les limitacions de participants per grup imposades per la crisi sanitària. En darrer lloc, però no menys important, cal preveure mesures temporals de limitació de l'aforament i la capacitat dels establiments segons les restriccions que es puguin produir per causes de salut pública.
11. La imminència de la campanya d'estiu de 2020 i el fet que fins fa una setmana no s'ha conegut que es podrien dur a terme les activitats de temps lliure amb infants i joves fan que aquests canvis normatius s'hagin de tramitar ara per la via d'urgència, prevista en l'article 61 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i que, a més, s'hagi de recórrer a les mesures provisionals que preveu l'article 57:
1. Excepcionalment, en la resolució iniciadora d'un procediment per a l'elaboració de disposicions reglamentàries, o després d'haver-se dictat aquesta resolució, es pot encomanar a l'òrgan competent per raó de la matèria que adopti motivadament les mesures provisionals que consideri adequades i necessàries per assegurar l'eficàcia de la regulació que es preveu establir.
2. Aquestes mesures s'han d'implantar d'acord amb els principis d'igualtat, proporcionalitat, efectivitat i menor onerositat, en el marc de les previsions que estableix l'article 56 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i de la normativa sectorial aplicable en cada cas.
3. Sempre que no es tracti de supòsits d'urgència inajornable, les mesures s'han d'adoptar després de donar audiència a les persones directament afectades per un termini de deu dies.
4. Les mesures s'han de confirmar, modificar o extingir en funció del desenvolupament del procediment d'elaboració normativa i de la major o menor necessitat de protegir els interessos implicats. Això no obstant, el manteniment de les mesures una vegada transcorreguts dos mesos des de la seva adopció requereix un informe previ dels serveis jurídics.
5. En tot cas, les mesures provisionals s'extingeixen amb l'entrada en vigor del reglament o una vegada transcorreguts els terminis que s'hagin establert en adoptar-les
12. Les raons d'interès general i les circumstàncies excepcionals que motiven aquestes mesures són la necessitat imperiosa de prendre mesures que permetin garantir, en condicions de seguretat, el dret al lleure que disposa l'article 44 de la Llei 9/2019, de 19 de febrer, de la infància i l'adolescència, en un context en què l'Oficina Balear de la Infància i l'Adolescència ha alertat de l'impacte que han tingut aquests mesos de confinament en la salut integral i el benestar dels menors d'edat, especialment en dels més vulnerables.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Iniciar el procediment per modificar el Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut, i designar la directora general d'Infància, Joventut i Famílies com a òrgan encarregat de tramitar-lo.
2. Tramitar aquest procediment per la via d'urgència, d'acord amb l'article 61 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.
3. Adoptar, exclusivament en relació amb les activitats de l'estiu de 2020, les mesures següents:
a) Aprovar, en l'àmbit de les Illes Balears, l'Estratègia d'adequació de les activitats de lleure educatiu i de les instal·lacions juvenils per a l'estiu de 2020 i els documents adjunts (annexos 1 a 6 d'aquesta Resolució).
b) Establir que totes les mesures contingudes en els annexos 1 a 6 d'aquesta Resolució són aplicables, des de la publicació, a les activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil i a les instal·lacions juvenils de les Illes Balears sotmeses a la normativa de joventut i lleure.
c) Limitar temporalment el nombre màxim de participants que pot tenir una activitat o establir mesures addicionals en matèria de protecció i seguretat, i limitar la realització d'activitats a llocs o espais que puguin suposar un risc per a la salut pública, d'acord amb el que indiquen els annexos d'aquesta Resolució.
d) Limitar temporalment, per raons de salut pública, el nombre màxim de persones usuàries que pot tenir la instal·lació juvenil o la utilització de determinats espais, d'acord amb el que indiquen els annexos d'aquesta Resolució.
4. Deixar sense efectes, d'acord amb l'article 57 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, les previsions contingudes en els apartats 2 i 4 de l'article 48 del Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut, relatives a la possibilitat d'admetre fraccions de participants sense haver-hi d'afegir un altre monitor o monitora, i la continguda en l'apartat 7 del mateix article, relativa a la restricció que el personal en pràctiques dels cursos de monitor d'activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil computi en la ràtio de personal dirigent per participants que s'exigeix.
5. Prescindir del tràmit d'audiència previst en l'article 57.3 de la Llei 1/2019, atès que concorren circumstàncies d'urgència inajornable, tal com es posa de manifest en els punts 11 i 12 dels antecedents d'aquesta Resolució.
6. Establir que les mesures que disposa aquesta Resolució es dicten amb caràcter general per a tots els centres i serveis mentre els consells insulars no en dictin de pròpies.
7. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, moment a partir del qual tindrà efectes.
Palma, 26 de maig de 2020
La consellera d'Afers Socials i Esport Fina Santiago Rodríguez