Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Núm. 4045
Acord del Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa en relació amb el Conveni de col·laboració entre el Consell Insular d'Eivissa i l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja per al finançament a les persones autònomes i microempreses de l’illa d’Eivissa com a conseqüència de la situació d’emergència sanitària declarada per la COVID-19
En la reunió ordinària de data 22 de maig de 2020 del Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa, acordaren aprovar per unanimitat dels membres, la següent proposta:
"(...)
5. Proposta del conseller executiu del Departament d'Esports i Joventut en substitució de la consellera executiva del Departament d'Economia i Hisenda, i Desenvolupament Empresarial, en relació amb el Conveni de col·laboració entre el Consell Insular d'Eivissa i l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja per al finançament a les persones autònomes i microempreses de l'illa d'Eivissa com a conseqüència de la situació d'emergència sanitària declarada per la COVID-19. Exp. 2020/00005637E
Havent-se presentat una proposta del tenor següent:
"En data 14 de març de 2020 el Govern de l'Estat espanyol va aprovar el Reial decret 463/2020 de 14 de març (BOE núm. 67, de 14/03/2020), pel qual es declara la situació d'alarma a tot l'estat espanyol, amb la finalitat d'afrontar la situació d'emergència sanitària provocada per la Covid-19. El Reial decret 463/2020, de 14 de març, que inicialment tenia una vigència de 15 dies naturals, va ser prorrogar mitjançant Reials decrets 476/2020, de 27 de març, 487/2020, de 10 d'abril, 492/2020, de 24 d'abril, i 514/2020, de 8 de maig, i recull un seguit de mesures extraordinàries d'efecte immediat, encaminades a protegir la salut i la seguretat dels ciutadans, contenir la progressió de la malaltia i reforçar el sistema de salut pública.
Entre les mesures adoptades relatives a l'activitat comercial, es va suspendre l'obertura al públic dels locals i establiments minoristes, excepte aquell per a l'adquisició d'aliments i productes de primera necessitat, així com també les activitats d'hoteleria i de restauració. L'illa d'Eivissa que compta amb una estructura productiva clarament marcada pel predomini del sector serveis, que constitueix més del 80% del producte interior brut, s'està veient molt perjudicada per l'adopció d'aquestes mesures, ja que la seua economia està basada en els sectors comerç i hoteleria, composts majoritàriament per autònoms, empreses familiars i microempreses, que són dos dels més afectats per aquesta crisis sanitària.
El Consell Insular d'Eivissa amb la finalitat de mitigar els efectes que la situació d'emergència sanitària generada per la COVID-19 ha provocat en els autònoms i les microempreses de l'illa vol col·laborar amb l'Ajuntament, en el finançament d'ajuts a les persones autònomes i microempreses del municipi, des dels respectius àmbits de competència dels dos organismes. I per això, i amb la finalitat de millorar l'eficiència de la gestió de les dues administracions, d'acord amb l'article 57.2 de la Llei 7/1985, de 2 de abril, reguladora de les bases del règim local (en la redacció donada per Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local), el Consell i l'Ajuntament coincideixen en la necessitat de signar un conveni per tal d'aprofitar recursos, reduir costos i aconseguir una coordinació millor entre les administracions públiques per a la concessió d'ajudes a persones autònomes i microempreses del municipi afectades per la situació d'emergència sanitària a causa de la Covid-19.
Atès que el Decret de Presidència número 471, de 10 de juliol de 2019, d'estructura del Govern del Consell Insular d'Eivissa i creació de Departaments, publicat al BOIB número 95, de 11 de juliol de 2019, atribueix al Departament d'Economia i Hisenda, i Desenvolupament Empresarial, “l'activitat competencial pròpia del Consell Insular d'Eivissa en relació amb la matèria d'artesania. Promoció de la moda. Desenvolupament empresarial.”
Vist el Conveni de col·laboració entre el Consell Insular d'Eivissa i l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja per al finançament a les persones autònomes i microempreses de l'illa d'Eivissa com a conseqüència de la situació d'emergència sanitària declarada per la COVID-19, que consta a l'expedient amb CSV número 13071001412251425770.
En data 7 de maig de 2020, es va realitzar la retenció de crèdit 2/2020000002355 per un import de 120.000 € per fer front a les obligacions emanades d'aquest conveni.
En data 17 de maig de 2020 s'ha emès informe tècnic favorable sobre els aspectes tècnics d'aquest conveni i sobre el compliment dels requisits de l'Ajuntament de la condició de beneficiari de conformitat amb l'establert a l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, en relació amb l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i comprovat que l'Ajuntament es troba al corrent de les seues obligacions tributàries amb la hisenda estatal i autonòmica, amb la Seguretat Social i amb el mateix Consell Insular, i la memòria justificativa de la necessitat d'aquest conveni.
Consta a l'expedient l'informe de seguiment del pagament de la subvenció concedida de data 17 de maig de 2020 en relació amb el compliment de l'article 88.3 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
En data 17 de maig de 2020, s'ha emès informe jurídic favorable sobre aquest conveni.
Vist l'informe proposta de la cap de Secció d'Indústria de data 18 de maig de 2020.
Atès que el Decret de Presidència núm. 2019000484 de data 16 de juliol de 2019, de determinació de les atribucions corresponents als diferents òrgans del Consell Insular d'Eivissa, atribueix al Consell Executiu la competència per aprovar els convenis amb altres entitats públiques la quantia dels qual superi els quinze mil euros (15.000,00 €) i vist que aquest conveni té una quantia màxima de cent vint mil euros (120.000,00 €).
En virtut de tot l'anterior, de conformitat amb l'article 72.d del Reglament orgànic del Consell Insular d'Eivissa (BOIB núm. 136, de 18-9-2010, correcció en BOIB núm. 148, de 14-10- 2010, modificació en BOIB núm. 48, de 16-4-2016), s'eleva al Consell Executiu, la següent
PROPOSTA
PRIMER.- APROVAR i subscriure el Conveni de col·laboració entre el Consell Insular d'Eivissa i l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja per al finançament a les persones autònomes i microempreses de l'illa d'Eivissa com a conseqüència de la situació d'emergència sanitària declarada per la COVID-19, identificat amb CSV número 13071001412251425770.
SEGON.- APROVAR la dotació econòmica de la subvenció per un import total màxim de cent vint mil euros (120.000,00 €), a càrrec de l'aplicació pressupostària 4220.46200 del vigent pressupost.
TERCER.- APROVAR el pagament avançat del 100% de la subvenció a la firma del conveni, per import de 120.000 € a l'Ajuntament, de conformitat amb l'article 37.2 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, modificat per la Llei 7/2018, de 31 de juliol, de promoció de la seguretat i la salut en el treball a les Illes Balears, i a la base 23 de les de les Bases d'execució del Pressupost General Integrat del Consell Insular d'Eivissa corresponents a l'exercici 2020.
QUART.- APROVAR l'ampliació del termini màxim de tres a sis mesos per a la justificació del pagament avançat 100% de la subvenció, a tenor de l'establert a la base 23 de les Bases d'execució del Pressupost General Integrat del Consell Insular d'Eivissa de l'exercici 2020.
CINQUÈ.- PUBLICAR el present conveni en el Butlletí oficial de les Illes Balears BOIB) i a la Base Nacional de Dades de Subvencions (BNDS), una vegada s'hagi aprovat, de conformitat amb allò establert a l'article 18 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, al Butlletí Oficial de les Illes Balears i al Portal de transparència del Consell Insular d'Eivissa (http://transparencia.conselldeivissa.info), de conformitat amb l'establert als articles 5.4 i 8.1 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.
Així com trametre la documentació sobre el conveni a la Sindicatura de Comptes de conformitat amb l'establert a l'article 1.2 de la Instrucció relativa a la tramesa a la Sindicatura de Comptes de la informació sobre els convenis formalitzats per les entitats del sector públic local de les Illes Balears (BOIB núm. 161, de 24-12-16), en relació amb l'article 53 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
SISÈ- TRACTAR la present subvenció a l'informe de seguiment del Pla estratègic de Subvencions del Consell Insular d'Eivissa pels anys 2020-2022, corresponent."
I vist l'informe de la Intervenció favorable de fiscalització limitada prèvia, la qual és merament formal i no material.
El Consell Executiu fa seua la proposta, i l'aprova per unanimitat dels seus membres.
(...)"
Conveni de col·laboració entre el Consell Insular d'Eivissa i l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja per al finançament a les persones autònomes i microempreses de l'illa d'Eivissa com a conseqüència de la situació d'emergència sanitària declarada per la COVID-19
Parts
Vicente Marí Torres, president del Consell Insular d'Eivissa (en endavant Consell) per nomenament del Ple de 5 de juliol de 2019, actuant en nom i representació d'aquesta institució, de conformitat amb el que disposen l'article 52 del Reglament orgànic del Consell Insular d'Eivissa, l'article 34 de la Llei 7/1985, de 2 de abril, reguladora de les bases del règim local (LBRL) i l'article 9 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars, assistit pel secretari general accidental d'aquesta Corporació, en exercici de les seues funcions de fe pública que li atribueix l'article 92 bis de la LBRL.
Antonio Marí Marí, alcalde de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja (en endavant Ajuntament) per nomenament del Ple de 15 de juny de 2019, en nom i representació del consistori de l'esmentada ciutat, de conformitat amb el que disposa l'article 21.1.b de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, assistit pel secretari d'aquesta Corporació en exercici de les seues funcions de fe pública que li atribueix l'article 92 bis de la LBRL.
Antecedents
1. D'una banda, el Consell té competències pròpies en matèria d'artesania; foment de la competitivitat, la capacitació i el desenvolupament de les empreses artesanes; promoció de productes artesans; i creació de canals de comercialització, agricultura, ramaderia i pesca, qualitat, traçabilitat i condicions dels productes agrícoles i ramaders i dels productes alimentaris que se'n deriven, de conformitat amb l'article 70.12 i 14 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears (EAIB), que exerceix des que va ser transferida la competència mitjançant la Llei 8/1999, de 12 d'abril, d'atribució de competències als consells insulars de Menorca i d'Eivissa i Formentera en matèria d'agricultura, ramaderia, pesca i artesania. A més, l'article 73 de l'EAIB li atribueix l'exercici de l'activitat de foment en les matèries que aquest Estatut li atribueix com a competència pròpia, sense perjudici de l'activitat que correspon a la Comunitat Autònoma.
2. D'altra banda, l'article 36.1.d de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, estableix com a competència pròpia dels consells insulars, d'entre altres, la cooperació en el foment del desenvolupament econòmic i social i en la planificació en el territori provincial, d'acord amb les competències de les altres administracions públiques en aquest àmbit.
3. A més, el Decret de Presidència núm. 2019000471, d'estructura del govern del Consell Insular d'Eivissa i de creació de departaments (BOIB núm. 95, de 17-07-2019; modificat al BOIB núm. 175, de 31-12-2019), preveu a l'apartat 5.g de l'article tercer que el Departament d'Economia i Hisenda, i Desenvolupament Empresarial, comprèn l'activitat competencial pròpia del Consell Insular en relació amb la matèria d'artesania, promoció de la moda i desenvolupament empresarial.
4. D'altra banda, l'Ajuntament gaudeix de la naturalesa d'ens local i té plena capacitat i personalitat jurídica independent per al compliment de les seues finalitats pròpies i es regeix pel principi de cooperació i col·laboració, i en la seua actuació pels criteris d'eficiència i servei a la ciutadania.
5. Així mateix, pel que fa a la competència dels municipis en matèria de desenvolupament econòmic local, l'article 29 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, preveu: «1. A més de les competències derivades de la legislació bàsica de l'Estat i de l'exercici de les que puguin ser delegades per l'Estat, per la comunitat autònoma, pels consells i per altres administracions, aquesta llei garanteix als municipis un nucli de competències pròpies que han de ser exercides per aquestes entitats amb plena autonomia, subjecta només al control de constitucionalitat i legalitat. 2. Els municipis de les Illes Balears, en el marc de les lleis, tenen en tot cas competències pròpies en les matèries següents, d'entre altres: s) Regulació de l'establiment d'autoritzacions i promocions de tot tipus d'activitats econòmiques, especialment les de caràcter comercial, artesanal i turístic, en el seu territori; t) Desenvolupament econòmic local i promoció turística del seu territori».
6. També l'article 46 de la Llei 8/2000, de 27 de octubre, de consells insulars preveu la possibilitat de subscriure convenis o acords de cooperació per part dels consells insulars amb la resta de administracions públiques per aconseguir finalitats comunes d'interès públic.
7. En data 14 de març de 2020 el Govern de l'Estat espanyol va aprovar el Reial decret 463/2020, de 14 de març (BOE núm. 67, de 14/03/2020), pel qual es declara la situació d'alarma a tot l'Estat espanyol, amb la finalitat d'afrontar la situació d'emergència sanitària provocada per la COVID-19. El Reial decret 463/2020, de 14 de març, que inicialment tenia una vigència de quinze dies naturals, va ser prorrogar mitjançant els reials decrets 476/2020, de 27 de març, 487/2020, de 10 d'abril, 492/2020, de 24 d'abril, i 514/2020, de 8 de maig, i recull un seguit de mesures extraordinàries d'efecte immediat, encaminades a protegir la salut i la seguretat dels ciutadans, contenir la progressió de la malaltia i reforçar el sistema de salut pública.
8. Entre les mesures adoptades relatives a l'activitat comercial, es va suspendre l'obertura al públic dels locals i establiments minoristes, excepte aquells per a l'adquisició d'aliments i productes de primera necessitat, així com també les activitats d'hostaleria i de restauració.
9. L'illa d'Eivissa, que compta amb una estructura productiva clarament marcada pel predomini del sector serveis, que constitueix més del 80 % del producte interior brut, es va veure molt perjudicada per l'adopció d'aquestes mesures, ja que la seua economia està basada en els sectors comerç i hostaleria –compostos majoritàriament per autònoms, empreses familiars i microempreses–, que són dos dels més afectats per aquesta crisis sanitària.
10. Amb la finalitat de mitigar els efectes que la situació d'emergència sanitària generada per la COVID-19 ha provocat en els autònoms i les microempreses de l'illa després de l'entrada en vigor de l'article 10 del RD 463/2020, en la redacció donada mitjançant Reial decret 465/2020, de 17 de març, pel qual es modifica el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 (BOE núm. 73, de 18 de març de 2020), que, d'una banda, han estat obligades a tancar per tractar-se d'activitats considerades no essencials, i d'una altra, en el cas de seguir obertes, perquè la seua facturació hagi disminuït com a conseqüència de la COVID-19, el Consell Insular d'Eivissa vol col·laborar, en l'àmbit de les seues competències, amb cada un dels ajuntaments de l'illa d'Eivissa, mitjançant aportacions fins a la quantia màxima d'1.320.000 €, que es distribuirà de la manera següent:
Municipi |
Aport. Ajuntament |
Aport. CIE |
Total |
Eivissa |
400.000,00 € |
400.000,00 € |
800.000,00 € |
Santa Eulària des Riu |
300.000,00 € |
300.000,00 € |
600.000,00 € |
Sant Joan de Labritja |
120.000,00 € |
120.000,00 € |
240.000,00 € |
Sant Antoni de Portmany |
250.000,00 € |
250.000,00 € |
500.000,00 € |
Sant Josep de sa Talaia |
250.000,00 € |
250.000,00 € |
500.000,00 € |
TOTAL |
1.320.000,00 € |
1.320.000,00 € |
2.640.000,00 € |
11. Finalment, el Consell i l'Ajuntament volen col·laborar en el finançament d'ajuts a les persones autònomes i microempreses del municipi, des dels respectius àmbits de competència dels dos organismes. I per això, i amb la finalitat de millorar l'eficiència de la gestió de les dues administracions, d'acord amb l'article 57.2 de la Llei 7/1985, de 2 de abril, reguladora de les bases del règim local (en la redacció donada per Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local), el Consell i l'Ajuntament coincideixen en la necessitat de signar aquest Conveni per tal d'aprofitar recursos, reduir costos i aconseguir una coordinació millor entre les administracions públiques per concedir ajudes a persones autònomes i microempreses del municipi afectades per la situació d'emergència sanitària a causa de la COVID-19.
Ambdues parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest Conveni, d'acord amb les següents
Clàusules
1. Objecte
L'objecte d'aquest Conveni és instrumentalitzar la subvenció que el Consell Insular d'Eivissa concedeix a l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja per a la convocatòria i la concessió d'ajudes a les persones autònomes i a les microempreses del municipi afectades per la situació d'emergència sanitària generada per la COVID-19.
2. Règim dels ajuts amb càrrec a aquest Conveni
2.1. Requisits generals:
La convocatòria d'ajuts derivats d'aquest Conveni es regirà per les condicions següents:
2.1.1. Podran acollir-se a les ajudes amb càrrec a la dotació destinada en aquest Conveni les persones físiques i jurídiques i les agrupacions de persones físiques o jurídiques privades sense personalitat jurídica, tals com les comunitats de béns amb activitat mercantil que, tot i mancar de personalitat jurídica, tenguin el seu domicili fiscal al municipi de Sant Joan de Labritja.
1.2. Podran obtenir la condició de beneficiari de les ajudes concedides previstes en aquest Conveni les persones autònomes o microempreses que es trobin en algun dels supòsits següents previstos a l'article 10 del RD 463/2020, de 14 de març (en la modificació donada mitjançant RD 465/2020, de 17 de març): que s'hagin vist obligades a suspendre les seues activitats per tancament de l'obertura al públic, en no ser considerades les seues activitats com a essencials, i que tot i ser-ho i per tant continuar operant, han vist minvada la seua facturació com a conseqüència de la COVID-19.
2.1.3. Les persones i les entitats sol·licitants de les ajudes hauran de complir els requisits per obtenir la condició de beneficiari previstos a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en relació amb l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
2.1.4. A més, les persones o les entitats beneficiàries hauran de trobar-se al corrent de pagament de les seues obligacions amb la Hisenda estatal i autonòmica, amb la Seguretat Social i amb la Tresoreria de l'ajuntament i del Consell i no incórrer en les prohibicions de l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2.1.5. Només s'admetrà una sol·licitud per persona física, jurídica o agrupacions d'aquestes, i no se subvencionarà la mateixa situació, encara que la presentin dos beneficiaris diferents.
2.1.6. Per obtenir aquestes ajudes n'hi haurà prou que les persones sol·licitants justifiquin trobar-se en alguna de les situacions determinades en l'apartat següent: “Requisits específics”.
2.2. Requisits específics:
2.2.1 Serà requisit específic per participar en les subvencions trobar-se en algun dels supòsits següents:
a) Línies 1: Aquestes línies preveuen un màxim de 60 % del total que aniran destinades a empreses, ja siguin persones físiques, jurídiques o agrupacions d'aquestes, que estiguin obertes per un període igual o superior a nou mesos amb cada exercici econòmic. Segons la seua situació les quantitats màximes destinades seran les següents:
Sublínia 1.a:
1.a.a) Empreses sense treballadors al seu càrrec, quan l'activitat que desenvolupin s'hagi vist afectada pel tancament d'establiments disposat a l'article 10 del RD 463/2020, de 14 de març (en la modificació donada mitjançant RD 465/2020, de 17 de març). En aquest cas la quantitat màxima destinada serà de 1.500,00 €/empresa.
1.a.b) Empreses amb un màxim de 10 treballadors al seu càrrec (referit a la mitjana de treballadors de l'any passat), quan l'activitat que desenvolupin s'hagi vist afectada pel tancament d'establiments disposat al RD 465/2020, de 17 de març, que modifica l'article 10 del RD 463/2020, de 14 de març. En aquest cas la quantia màxima destinada serà de 2.000,00 €/empresa.
1.a.c) Empreses amb un màxim de 10 treballadors al seu càrrec (referit a la mitjana de treballadors de l'any passat), quan l'activitat que desenvolupin s'hagi vist afectada pel tancament d'establiments disposat al RD 465/2020, de 17 de març, que modifica l'article 10 del RD 463/2020, de 14 de març, i amb un expedient de regulació temporal de l'ocupació (ERTO). En aquest cas la quantia màxima destinada serà de 1.500,00 €/empresa.
Sublínia 1.b:
1.b.a) Empreses sense treballadors al seu càrrec, quan l'activitat que desenvolupen no s'hagi vist afectada pel tancament d'establiments disposat a l'article 10 del RD 463/2020, de 14 de març (en la modificació donada mitjançant RD 465/2020, de 17 de març), sempre que hagin sofert una reducció de la seua facturació en el mes posterior a l'entrada en vigor de l'estat d'alarma d'almenys el 60 % en relació amb la mitjana efectuada en el semestre natural anterior a la declaració de l'estat d'alarma. En aquest cas, la quantia màxima serà de 1.275,00 €/empresa.
1.b.b) Empreses amb un màxim de 10 treballadors al seu càrrec (referit a la mitjana de treballadors de l'any passat), quan l'activitat que desenvolupen no s'hagi vist afectada pel tancament d'establiments disposat a l'article 10 del RD 463/2020, de 14 de març (en la modificació donada mitjançant RD 465/2020, de 17 de març), sempre que hagin sofert una reducció de la seua facturació en el mes posterior a l'entrada en vigor de l'estat d'alarma d'almenys el 60 % en relació amb la mitjana efectuada en el semestre natural anterior a la declaració de l'estat d'alarma. En aquest cas, la quantia màxima serà de 1.700,00 €/empresa.
1.b.c) Empreses amb un màxim de 10 treballadors al seu càrrec (referit a la mitjana de treballadors de l'any passat), i amb un expedient de regulació temporal de l'ocupació (ERTO), quan l'activitat que desenvolupen no s'hagi vist afectada pel tancament d'establiments disposat a l'article 10 del RD 463/2020, de 14 de març (en la modificació donada mitjançant RD 465/2020, de 17 de març), sempre que hagin sofert una reducció de la seua facturació en el mes posterior a l'entrada en vigor de l'estat d'alarma d'almenys el 60 % en relació amb la mitjana efectuada en el semestre natural anterior a la declaració de l'estat d'alarma. En aquest cas, la quantia màxima serà de 1.275,00 €/empresa.
Per al cas que la persona autònoma o la microempresa sigui de nova creació i hagi iniciat l'activitat en un temps inferior als sis mesos comptadors des de l'entrada en vigor de l'estat d'alarma, només computaran els mesos de facturació en què hagi estat oberta.
b) Línies 2: Aquestes línies preveuen un màxim del 40 % del total que aniran destinades a empreses, ja siguin persones físiques, jurídiques o agrupacions d'aquestes, que no tenguin obert tot l'any, entenent com a tals aquelles empreses en què l'activitat estigui oberta un període inferior a nou mesos i superior a quatre durant cada exercici econòmic. Segons la seua situació, les quantitats màximes destinades seran les següents:
Sublínia 2.a:
2.a.a) Empreses sense treballadors al seu càrrec, quan l'activitat que desenvolupin s'hagi vist afectada pel tancament d'establiments disposat a l'article 10 del RD 463/2020, de 14 de març (en la modificació donada mitjançant RD 465/2020, de 17 de març). En aquest cas la quantitat màxima destinada serà de 1.275,00 €/empresa.
2.a.b) Empreses amb un màxim de 10 treballadors al seu càrrec (referit a la mitjana de treballadors de l'any passat), quan l'activitat que desenvolupin s'hagi vist afectada pel tancament d'establiments disposat a l'article 10 del RD 463/2020, de 14 de març (en la modificació donada mitjançant RD 465/2020, de 17 de març). En aquest cas la quantia màxima destinada serà de 1.700,00 €/empresa.
2.a.c) Empreses amb un màxim de 10 treballadors al seu càrrec (referit a la mitjana de treballadors de l'any passat), i amb un expedient de regulació temporal de l'ocupació (ERTO), quan l'activitat que desenvolupin s'hagi vist afectada pel tancament d'establiments disposat a l'article 10 del RD 463/2020, de 14 de març (en la modificació donada mitjançant RD 465/2020, de 17 de març). En aquest cas la quantia màxima destinada serà de 1.275,00 €/empresa.
SubLínia 2.b):
2.b.a) Empreses sense treballadors al seu càrrec, quan l'activitat que desenvolupin no s'hagi vist afectada pel tancament d'establiments disposat a l'article 10 del RD 463/2020, de 14 de març (en la modificació donada mitjançant RD 465/2020, de 17 de març), i sempre que hagin sofert una reducció de la seua facturació en el mes posterior a l'entrada en vigor de l'estat d'alarma d'almenys el 60 % en relació amb la mitjana efectuada en la totalitat del període d'obertura de la temporada anterior (any 2019) a la declaració de l'estat d'alarma. En aquest cas, la quantia màxima serà de 1.125,00 €/empresa.
2.b.b) Empreses amb 10 treballadors al seu càrrec (referit a la mitjana de treballadors de l'any passat), quan l'activitat que desenvolupin no s'hagi vist afectada pel tancament d'establiments disposat a l'article 10 del RD 463/2020, de 14 de març (en la modificació donada mitjançant RD 465/2020, de 17 de març), i sempre que hagin sofert una reducció de la seua facturació en el mes posterior a l'entrada en vigor de l'estat d'alarma d'almenys el 60 % en relació amb la mitjana efectuada en la totalitat del període d'obertura de la temporada anterior (any 2019) a la declaració de l'estat d'alarma. En aquest cas, la quantia màxima serà de 1.500,00 €/empresa.
2.b.c) Empreses amb un màxim de 10 treballadors al seu càrrec (referit a la mitjana de treballadors de l'any passat), i amb un expedient de regulació temporal de l'ocupació (ERTO), quan l'activitat que desenvolupen no s'hagi vist afectada pel tancament d'establiments disposat a l'article 10 del RD 463/2020, de 14 de març (en la modificació donada mitjançant RD 465/2020, de 17 de març), sempre que hagin sofert una reducció de la seua facturació en el mes posterior a l'entrada en vigor de l'estat d'alarma d'almenys el 60 % en relació amb la mitjana efectuada en la totalitat del període d'obertura de la temporada anterior (any 2019) a la declaració de l'estat d'alarma. En aquest cas, la quantia màxima serà de 1.125,00 €/empresa.
Per al cas que la persona autònoma o la microempresa sigui de nova creació i hagi iniciat l'activitat en un temps inferior als sis mesos comptadors des de l'entrada en vigor de l'estat d'alarma, només computaran els mesos de facturació en què hagi estat oberta.
2.3. L'import màxim de la convocatòria que tramitarà l'Ajuntament es podrà ampliar amb les possibles aportacions que puguin fer altres administracions públiques per a la mateixa finalitat prevista en aquest Conveni, és a dir, per a la concessió d'ajudes a les persones autònomes i a les microempreses del municipi afectades per la situació d'emergència sanitària generada per la COVID-19, sempre que les noves aportacions es destinin a la concessió dels ajuts en les mateixes condicions previstes a l'article 2 d'aquest Conveni. Aquestes noves aportacions seran objecte de la publicitat i la difusió prevista a la clàusula 4.1.c d'aquest Conveni.
Amb aquesta finalitat a la convocatòria corresponent s'ha de preveure que la quantitat total prevista es podrà ampliar amb quantitats addicionals, la fixació i la utilització de les quals es realitzarà en els termes establerts a l'article 58 del Reglament de la Llei general de subvencions (RLGS).
3. Finançament
L'aportació màxima del Consell a l'Ajuntament és cent vint mil euros (120.000 €) amb càrrec a la partida pressupostària 4220.46200 dels pressuposts de l'any 2020.
4. Obligacions de les parts
Ambdues parts ens comprometem amb caràcter general a executar les activitats objecte d'aquest Conveni de conformitat amb els principis de bona administració, bona fe i presumpció de legalitat.
4.1. A més, l'Ajuntament es compromet a:
a) Fer una aportació de la mateixa quantitat que el Consell Insular d'Eivissa, és a dir de cent vint mil euros (120.000 €).
b) Desenvolupar i executar, dins del seu àmbit territorial i d'acord amb les condicions establertes en el present Conveni, l'activitat que fonamenta la concessió d'aquesta subvenció, garantint que les persones interessades que compleixin els requisits de la clàusula segona d'aquest Conveni accedeixin a la condició de beneficiàries i siguin perceptores de la subvenció que els correspongui.
c)Publicar la convocatòria d'ajudes per a autònoms i microempreses afectades per la situació de l'estat d'alarma derivat de la crisi sanitària de la COVID-19.
En qualsevol cas, en la publicitat i difusió de la convocatòria, en els documents normalitzats i a la resolució de concessió dels ajuts s'ha de fer constar l'import de la subvenció atorgada pel Consell Insular d'Eivissa, amb indicació del programa dins del Pla insular d'impuls social i econòmic, i el logo del Consell Insular d'Eivissa.
d) Dur a terme el procediment de tramitació, pagament, justificació i control de les ajudes amb càrrec a aquest Conveni.
e) Acreditar davant el Consell Insular d'Eivissa la realització de l'activitat objecte del Conveni i presentar la documentació justificativa corresponent d'acord amb els requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.
f) Comunicar al Consell Insular d'Eivissa l'obtenció, si escau, de qualsevol ajut econòmic per a la mateixa finalitat durant la vigència d'aquest Conveni.
g) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits previstos en l'article 44 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
h) Trobar-se al corrent de les seues obligacions amb la Hisenda estatal i autonòmica, la Seguretat Social i davant de la Tresoreria del Consell.
i) Facilitar tota la informació que li sigui requerida en relació amb l'execució del Conveni, així com esmenar aquella que li sigui requerida d'acord amb aquest Conveni.
j) Disposar d'un arxiu a disposició del Consell amb tots els documents justificatius del compliment de les condicions per accedir a aquestes ajudes. Aquestos documents es conservaran per un període no inferior a cinc anys.
k) Sotmetre's a les actuacions de comprovació, verificació i control financer que puguin dur a terme tant el Consell com la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears o el Tribunal de Comptes.
l)I, en qualsevol cas, complir amb les obligacions dels beneficiaris previstes a l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, en relació amb l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
4.2. El Consell, per la seua part, es compromet a:
a) Destinar la quantitat de cent vint mil euros (120.000 €)a càrrec de l'aplicació pressupostària 4220.46200 a l'Ajuntament per al finançament d'ajudes a les persones autònomes i a les microempreses del municipi afectades per la situació d'emergència sanitària generada per la COVID-19.
b) Donar suport i assistència tècnica als professionals dels equips municipals per contribuir a un òptim desplegament de les actuacions objecte del present Conveni. En aquest sentit el Consell podrà convocar reunions de seguiment i coordinació.
c) Comprovar el compliment de l'adequada justificació de la subvenció, així com de la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat que determinen la concessió o el gaudi de la subvenció.
5. Termini d'execució de les actuacions
El termini d'execució de les actuacions objecte d'aquest Conveni s'iniciarà a partir de l'entrada en vigor de la declaració de l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, és a dir, a partir del 14 de març de 2020.
6. Pagament
El pagament del 100 % d'aquesta subvenció del Consell a l'Ajuntament s'efectuarà en un únic pagament avançat a la firma del Conveni, d'acord amb el que permet l'article 37.2 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, modificat per la Llei 7/2018, de 31 de juliol, de promoció de la seguretat i la salut en el treball a les Illes Balears (BOIB núm. 97, de 7 d'agost de 2018), atès que la finalitat d'aquestes ajudes és pal·liar la situació de crisi econòmica derivada de l'emergència sanitària per la COVID-19.
A més, atès que el beneficiari és una administració local que col·labora amb el Consell en l'exercici d'una competència pròpia d'aquesta institució, queda exonerada de la constitució de garantia, de conformitat amb l'establert a l'article 42.2 Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de desenvolupament de la Llei 38/2003.
7. Justificació
L'Ajuntament haurà de justificar l'ajuda concedida dins del termini de sis mesos a comptar des del dia següent de la data en què rebi el pagament anticipat del 100 % de l'ajuda concedida, mitjançant la presentació de la documentació següent:
a)Una memòria tècnica que contengui els criteris adoptats per seleccionar els perceptors d'acord amb l'objecte d'aquest Conveni.
b) Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada amb indicació de l'import i de la seua procedència.
c) Un certificat de la secretaria de l'Ajuntament que acrediti que la quantitat aportada pel Consell s'ha destinat a la finalitat per la qual va ser concedida, i que els beneficiaris de les ajudes objecte del Conveni han justificat que han estat en alguna de les situacions establertes als requisits específics de la clàusula 2.2. I, que a més, contengui una relació de persones i entitats beneficiàries d'aquestes ajudes, amb indicació de la quantitat total aportada per l'Ajuntament i la quantitat total aportada pel Consell.
El Consell podrà utilitzar qualsevol mitjà de control com inspeccions, visites, sol·licitud d'aportació de nous documents i/o aclariments, etc. per a l'aplicació correcta de l'ajuda concedida.
8. Compatibilitat amb altres ajudes
La concessió d'aquest ajut és compatible amb la concessió d'altres ajuts que puguin concedir altres administracions o ens públics o privats, però en cap cas l'import no pot ser de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions o ingressos públics o privats, superi el cost de l'activitat subvencionada, de conformitat amb el que disposa l'article 20 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions i en relació amb l'article 19 de la Llei 38/2003, 17 de novembre, general de subvencions.
9. Òrgans competents per ordenar, instruir i resoldre el procediment
El Departament d'Economia i Hisenda, i Desenvolupament Empresarial del Consell és el competent per instruir el procediment d'aquest Conveni, de conformitat amb l'establert a l'apartat 5.g de l'article tercer del Decret de Presidència núm. 471/2019, de data 10 de juliol, d'estructura del govern del Consell Insular d'Eivissa i de creació de departaments (BOIB extr. núm. 95, d'11-07-19; modificació al BOIB núm. 175, de 31-12-2019). Dins d'aquest Departament correspon al conseller executiu l'ordenació del procediment, en virtut de l'apartat i de l'article primer del Decret de Presidència núm. 484/2019, de data 16 de juliol de 2019, de determinació de les atribucions corresponents als diferents òrgans del Consell Insular d'Eivissa (BOIB extr. núm. 98, de data 17-07-19; modificació al BOIB núm. 175, de 31-12-2019).
Pel que fa a la competència per aprovar aquest Conveni, de conformitat amb l'establert a l'article tercer, apartat b, del Decret de Presidència núm. 484/2019, de data 16 de juliol, de determinació de les atribucions corresponents als diferents òrgans del Consell Insular d'Eivissa, correspon al Consell Executiu «Aprovar els convenis amb altres entitats públiques o privades la quantia dels quals superi els quinze mil euros (15.000 €)».
A més, de conformitat amb l'article 37.2 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, modificat per la Llei 7/2018, de 31 de juliol, de promoció de la seguretat i la salut en el treball a les Illes Balears (BOIB núm. 97, de 7 d'agost de 2018), en tractar-se d'un pagament avançat del 100 % de l'ajuda concedida a la firma del Conveni, correspon al Consell Executiu aprovar el pagament avançat, a proposta del conseller executiu del Departament d'Economia i Hisenda, i Desenvolupament Empresarial.
10. Publicitat
El present Conveni es publicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions en els termes expressats a l'article 18 de la Llei 38/2003, de 17 novembre, general de subvencions (LGS), al Butlletí Oficial de les Illes Balears i al Portal de Transparència del Consell (http://transparencia.conselldeivissa.info), de conformitat amb l'establert als articles 5.4 i 8.1 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.
A més, s'ha de trametre la documentació sobre els convenis a la Sindicatura de Comptes de conformitat amb l'establert a l'article 1.2 de la Instrucció relativa a la tramesa a la Sindicatura de Comptes de la informació sobre els convenis formalitzats per les entitats del sector públic local de les Illes Balears (BOIB núm. 161, de 24-12-16), en relació amb l'article 53 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
11. Mecanismes de seguiment
11.1. El seguiment i l'avaluació del desplegament d'aquest Conveni, així com la resolució de les incidències que les parts detectin, s'articularà a partir de reunions de coordinació de caràcter tècnic promogudes a instàncies de qualsevol de les dues parts.
11.2. Les controvèrsies que puguin plantejar-se sobre la interpretació i l'execució d'aquest Conveni s'intentaran resoldre per mutu acord de les parts.
12.3 El Consell podrà sol·licitar informació complementària als equips tècnics municipals per contribuir al desplegament òptim de les actuacions d'aquest Conveni.
12. Modificació del Conveni
Qualsevol modificació que alteri les condicions establertes en aquest Conveni s'ha de pactar per acord escrit de les parts. En qualsevol cas, el document en què es formalitzi la possible modificació s'ha d'adjuntar a aquest Conveni com una addenda.
13. Resolució del Conveni
13.1. Aquest Conveni es podrà extingir pel compliment de les actuacions que constitueixen el seu objecte o per incórrer en causa de resolució.
13.2. Són causes de resolució:
a. El transcurs del termini de vigència del Conveni sense que s'hagi acordat la seua pròrroga.
b. El mutu acord de les parts, que s'ha de formalitzar per escrit.
c. L'incompliment de les obligacions i els compromisos assumits per part d'algun dels signants. En aquest cas, qualsevol de les parts podrà requerir a l'altra part per tal que compleixi en un determinat termini amb les obligacions o els compromisos que es considerin incomplerts. Aquest requeriment es comunicarà als responsables del seguiment, vigilància i control de l'execució del Conveni. Si, una vegada transcorregut el termini indicat en el requeriment l'incompliment persisteix, la part requeridora notificarà a l'altra part la concurrència de la causa de resolució i s'entendrà resolt el Conveni. La resolució del Conveni per aquesta causa podrà derivar en una indemnització dels perjudicis causats a la part complidora.
d. L'anul·lació o la revocació de l'acte de concessió de la subvenció.
e. La impossibilitat material o legal de complir les obligacions que es deriven de l'objecte del Conveni.
f. Denúncia de qualsevol de les parts, manifestada per escrit.
g. La resta de les causes previstes a la normativa d'aplicació.
14. Reintegrament i revocació de l'ajuda
14.1. Si amb la documentació presentada no s'arriba a justificar el 100 % de la despesa prevista per a l'activitat objecte del Conveni, l'ajuda es reduirà proporcionalment a la despesa justificada, de manera que l'ajuda cobreixi només les despeses correctament justificades.
14.2. L'incompliment de l'obligació de justificar la finalitat de l'ajuda econòmica rebuda en la forma i els terminis establerts suposarà, a més de la revocació, la impossibilitat de rebre ajudes del Consell mentre no es faci la devolució de l'import reclamat.
14.3. Si durant la instrucció de l'expedient o en el transcurs dels quatre anys posteriors a la concessió de l'ajuda s'observen incompliments parcials o totals de les activitats objecte d'aquest Conveni, l'import subvencionat pot ser sotmès a reintegrament. En aquest sentit, de conformitat amb l'article 17.3.n de la Llei general de subvencions, en relació amb l'article 37.2 de la mateixa llei, s'estableixen els següents criteris de graduació del possible incompliment material de l'activitat objecte d'aquesta subvenció, i sempre que els beneficiaris acreditin una actuació inequívoca tendent a la satisfacció dels seus compromisos:
GRAU DE COMPLIMENT MATERIAL |
PERCENTATGE A REINTEGRAR |
70-74 % |
15 % |
75-79 % |
12 % |
80-84 % |
9 % |
85-89 % |
6 % |
90-94 % |
3 % |
95-99 % |
0 % |
L'òrgan instructor aplicarà aquestos criteris per determinar la quantitat que finalment haurà de percebre l'entitat beneficiària, o en el seu cas, l'import a reintegrar.
L'ajuda concedida es podrà revocar, per delegació del Consell Executiu, mitjançant resolució del conseller executiu del Departament d'Economia i Hisenda, i Desenvolupament Empresarial.
14.4. D'acord amb el que disposa l'article 43 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es revocarà la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió vàlida i ajustada a dret, el beneficiari incompleixi totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció. En tal cas, quedarà sense efecte l'acte de concessió, com a conseqüència de la revocació, i pertocarà reintegrar totalment o parcialment l'ajuda rebuda per l'entitat beneficiària i, si escau, l'exigència de l'interès de demora, en els casos previstos en l'article 44 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
14.5. El reintegrament es realitzarà pel procediment regulat per les disposicions generals sobre procediments administratius contingudes en el títol IV de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, sense perjudici de les especialitats que s'estableixen en la Llei general de subvencions i en el RLGS, en el qual s'ha de garantir l'audiència a les entitats interessades. Les quantitats reintegrables tenen la consideració d'ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.
14.6. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables serà l'establert en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en el títol V del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. Tot això sense perjudici de les responsabilitats penals o civils en què es pugui incórrer.
15. Règim jurídic i jurisdicció competent
Aquest Conveni de col·laboració té la naturalesa que preveu l'article 6 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, i per tant, està exclòs de l'àmbit de la seua aplicació, i s'ha de regir per les seues clàusules, i en tot allò no previst en el present Conveni, per la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de desenvolupament de la Llei 38/2003, i pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
En la realització de les activitats objecte d'aquest Conveni s'han d'observar les prescripcions contingudes a la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades i garantia dels drets digitals, al Reglament (UE) 2016/679 del Parlament i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades) (DOUE 4-5-2016), i a la resta de legislació vigent en matèria de protecció de dades personals, que hi sigui d'aplicació.
Les parts que subscrivim aquest Conveni ens comprometem a intentar resoldre en comú les diferències que puguin sorgir en la seua aplicació i la seua interpretació. Però si això no fos possible, les qüestions litigioses que puguin afectar la interpretació i l'execució d'aquest Conveni han de ser de coneixement i de competència de l'ordre jurisdiccional contenciós administratiu.
16. Vigència del Conveni
Aquest Conveni tendrà vigència, pel que fa a la seua execució, des de la data de la seua signatura fins al 28 de febrer de 2021.
Com a prova de conformitat, signam aquest Conveni en dos exemplars.
Eivissa, ………….. de ………….. de 2020
Pel Consell Insular d'Eivissa, Per l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja,
Vicente Marí Torres Antonio Marí Marí
Eivissa, 25 de maig de 2020
La cap de secció d'Indústria del Departament
d'Economia i Hisenda, i Desenvolupament Empresarial Olga Torres Ribas