Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE LLORET DE VISTALEGRE

Núm. 2931
Ordenança municipal reguladora de la protecció de Sa Comuna de Lloret de Vistalegre

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Aprovada definitivament de l'Ordenança municipal reguladora de la Protecció de Sa Comuna de Lloret de Vistalegre, una vegada finalitzat el termini d'exposició pública i a resultes de les al·legacions presentades.(dades personals ocultes)

Es publica el text íntegre de la mateixa per a la seva entrada en vigor i aplicació, en compliment del previst a l'article 17.4 del Reial Decret Legislatiu 2/2004 de 5 de març, pel que s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.

Contra aquest acord, que és definitiu en via administrativa, sols es pot interposar el recurs administratiu davant el Jutjat del Contenciós Administratiu de Palma, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la publicació d'aquest anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Ordenança municipal reguladora de la protecció de Sa Comuna de Lloret de Vistalegre

PREÀMBUL

L'Ajuntament de Lloret de Vistalegre, en el marc de l'autonomia local reconeguda per l'article 137 de la Constitució Espanyola, té l'obligació de vetllar per el patrimoni natural local.

Dintre aquest patrimoni s'inclouen, entre d'altres, aquells espais públics que formen part del municipi. En aquest sentit, la Llei 20/2006 de 15 desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears (art. 29.2.h), atorga competències als municipis pel que fa a la conservació i manteniment dels béns de domini públic local, parcs, jardins i vies públiques municipals, tant urbanes com rurals, així com la elaboració i disseny dels programes d'execució d'infraestructures de competències de la comunitat autònoma, quan es trobin en el mateix terme municipal.

L'Ajuntament, com a Administració més propera al ciutadà i de conformitat amb el principi d'autonomia local, té les competències necessàries per tal de vetllar per l'adequada conservació del seu patrimoni rural i ambiental.

Lloret de Vistalegre disposa d'un espai anomenat “Sa Comuna” que  configura un terreny públic de titularitat municipal des de l'any 1767, sent un dels espais comunals més antics de Mallorca i un element important del patrimoni ambiental. És un espai fonamentalment forestal constituït per garriga d'ullastre amb cobertura de pinar però amb una empremta humana molt evident degut a la interacció dels processos naturals i de les activitats humanes que s'hi desenvolupen. 

Es tracta d'un àmbit en el qual es combinen una gran diversitats d'usos, on han de conjugar-se tant les activitats pròpies dels àmbits ramaders i cinegètics, com les de trobada social i lleure, a més de la preservació dels valors ecològics, ambientals i econòmics. Aquest objectiu de protecció es justifica també en la idea de civisme, convivència i respecte al patrimoni local.

ÍNDEX

TÍTOL PRELIMINAR. DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Definició i configuració de Sa Comuna

Article 2. Finalitats de l'Ordenança

Article 3. Àmbit d'aplicació

TÍTOL PRIMER. PROTECCIÓ DEL MEDI NATURAL 

Article 4. Protecció del sòl 

Article 5. Protecció de l'aigua i les seves infraestructures

Article 6. Protecció de la vegetació 

Article 7. Protecció de la fauna

TÍTOL SEGON. INFRAESTRUCTURES I SERVEIS

Article 8. Infraestructures

TÍTOL TERCER. ACTIVITATS DE LLEURE I CIRCULACIÓ  

Article 9. Els sorolls    

Article 10. Actes, festes i activitats esportives 

Article 11. Passeig  a cavall 

Article 12. Cicloturisme

Article 13. Visites de grups i excursionisme 

Article 14. Acampada

Article 15. Circulació a peu 

Article 16. Circulació de vehicles motoritzats 

TÍTOL QUART. LA PROTECCIÓ DEL PATRIMONI HISTÒRIC

Article 17. Cova d'en Dainat i Cova del cementeri

Article 18. Aljub i Capella de Sant Francesc

TÍTOL CINQUÈ. PREVENCIÓ D'INCENDIS

Article 19. Prevenció d'incendis

TÍTOL SETÈ. PROCEDIMENT SANCIONADOR 

Article 20. Règim d'infraccions 

Article 21. Disposicions generals del procediment sancionador

Article 22. Infraccions

Article 23. Responsables

Article 24. Atribucions de l'Ajuntament en matèria d'inspeccions 

Article 25. Inici del procediment 

Article 26. Instrucció 

Article 27. Al·legacions

Article 28. Període de prova  

Article 29. Proposta de resolució

Article 30. Audiència

Article 31. Elevació del procediment a l'òrgan competent per a resoldre

Article 32. Resolució

Article 33. Mesures cautelars

Article 34. Mesures reparadores

Article 35. Procediment abreujat

Article 36. Sancions

Article 37. Atenuants i agreujants

Article 38. Graduació de les sancions

Article 39. Prescripció de les infraccions i sancions

Article 40. Resolució dels expedients

Article 41. Disposicions finals

Article 42. Primera

 

TÍTOL PRELIMINAR DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Definició i configuració de Sa Comuna

1. Sa Comuna de Lloret és un espai amb una superfície de 131.35 hectàrees d'extensió situat a 500 metres del centre urbà.  

2. Sa Comuna es concep des de diferents possibilitats d'ús (social, ramader i cinegètic), que s'han de fer compatibles sense sobrepassar la capacitat de càrrega que té el medi. En aquest sentit, cal entendre Sa Comuna des d'una triple perspectiva:

a. Territorial: l'àmbit no es gestiona com una sèrie d'espais inconnexos inclosos dins d'unes determinades fronteres administratives, sinó com un espai continuat i interrelacionat.

b. Social: la present norma té com a objectiu afavorir la diversitat d'usos i d'activitats, que cal fer compatibles amb la preservació del medi.

c. Ecològic: aquesta Ordenança procura salvaguardar els espais naturals de diferents grandàries que integren Sa Comuna.

Article 2. Finalitats de l'Ordenança

La present Ordenança té com a finalitat definir les diferents activitats que es poden realitzar a la comuna per tal de garantir la protecció i salvaguarda dels valors ecològics, biològics, agraris, històrics i col·lectius de la Comuna de Lloret. 

 

Article 3. Àmbit d'aplicació

Aquesta ordenança s'aplica a les infraccions realitzades dins el conjunt de Sa Comuna de Lloret, d'acord amb el planejament urbanístic vigent.

 

TÍTOL PRIMER PROTECCIÓ DEL MEDI NATURAL

Article 4. Protecció del sòl

1. El sòl de Sa Comuna serà objecte de protecció. Per a salvaguardar-lo, se seguiran les següents normes:

a. No està permès arrencar o extreure roques, pedres, fòssils, minerals i terres en general, sigui quin sigui el mitjà utilitzat (manual o mecànic), excepte en treballs vinculats a la gestió ordinària del medi natural o forestal per part de l'òrgan competent amb una planificació prèvia.

b. No està permès, sense la preceptiva autorització, extreure sòl fèrtil o virosta.

c. No està permès realitzar abocaments de residus urbans, industrials o runes. Tampoc substàncies o objectes que puguin alterar la qualitat del sòl.

d. No està permès dipositar materials, residus, fustes o altres en els camins i vies públiques, excepte que estiguin autoritzats per la pertinent llicència.

e. No es causaran danys en els camins, sendes i viaranys, apropiar-se de part dels seus terrenys o obstruir-los. No es permetran intervencions o modificacions en el seu traçat, desguàs, secció, ferm i amplada sense la corresponent llicència per part de l'òrgan competent. En cap cas es permet furgar el sòl o utilitzar rasclets o altres tècniques que deteriorin el sòl o la virosta. 

f. No està permès trencar o malmetre les indicacions, senyals i rètols que indiquen els camins i adreces, així com el mobiliari urbà i altres elements d'ús públic.

g. No està permès gravar, pintar, clavar o enganxar senyalitzacions i propaganda a les roques, pedres i arbres. S'exceptua el marcatge i els manteniment dels ròtuls autoritzats per l'ajuntament. 

Article 5. Protecció de l'aigua i les seves infraestructures

1. La protecció de l'aigua i dels seus cursos, així com també infraestructures/instal·lacions relacionades amb la utilització de l'aigua com canalitzacions d'aigua, el pou  i l'aljub, es durà a terme, dins Sa Comuna, tenint en compte les següents normes:

a. No està permès l'abocament de tota mena de substàncies i objectes que puguin alterar la qualitat de les aigües superficials o subterrànies.

b. No està permès netejar animals, vehicles o maquinària, canviar olis o efectuar reparacions i especialment, si afecten els cursos d'aigua, fonts d'aigua o infraestructures/instal·lacions relacionades amb l'aigua, com el pou i l'aljub. 

c. No està permès realitzar obres i treballs de desviació de cabals, d'aflorament d'aigües subterrànies i de captació, així com qualsevol altra acció susceptible de causar danys als béns de domini públic hidràulic, excepte en treballs vinculats a la gestió ordinària del medi natural per part de l'òrgan competent i sense una planificació prèvia. 

2. Sense perjudici de la senyalització que pugui existir als diferents indrets amb cursos d'aigües o fonts, la responsabilitat pel consum d'aigua en llocs on no es fa constar la seva potabilitat correspon a l'usuari. 

3. No està permès causar danys a les infraestructures/instal·lacions relacionades amb l'aigua com les canalitzacions d'aigua, el pou  o l'aljub. No es podran rentar en elles objectes de qualsevol classe que enterboleixin les aigües.

4. No està permès col·locar en les infraestructures/instal·lacions relacionades amb l'aigua com canalitzacions d'aigua, el pou  o l'aljub cartells i anuncis i retirar o malmetre la senyalització de referència.

​​​​​​​Article 6. Protecció de la vegetació

1. La vegetació del Sa Comuna, integrada per arbres, arbusts, flora i fruits, molses i líquens, serà objecte d'especial protecció. Els usuaris es comportaran de forma respectuosa amb la flora, evitant malmetre-la i introduir-se en aquells llocs amb presència d'espècies vegetals fràgils o vulnerables. Se seguiran les següents normes:

a. No estan permeses les tales d'arbres sense autorització, tractaments silvícoles o repoblacions que no estiguin prevists en els plans de gestió forestal i que no corresponguin a actuacions de prevenció d'incendis. Caldrà disposar de les autoritzacions pertinents.

b. No està permesa la recollida, tallada i desarrelament de les espècies de flora protegides per la legislació vigent, així com de les seves parts, incloses les llavors, excepte en aquells casos autoritzats per l'òrgan competent. Si es detecten indicis d'alguna d'aquestes conductes, l'Ajuntament ho posarà en coneixement dels òrgans competents de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o el Consell de Mallorca. 

c. No està permès arrencar o tallar branques i arbusts. Únicament es permetrà en els supòsits previstos a la normativa forestal i de prevenció d'incendis, sempre i quan es disposi de les autoritzacions escaients. No es permet instal·lar cabanes a les branques dels arbres,  excepte colls per a la caça de tords.

d. No està permès tallar i recollir llenya verda. Aquesta restricció no opera en els casos en què la recollida s'admeti a la legislació forestal o d'incendis forestals.

e. No està permès gravar, pintar, enganxar senyals, cartells o propaganda a les escorces o troncs dels arbres.

f. No està permès collir fruits del bosc, espàrrecs i bolets, excepte que sigui per a ús domèstic o per consum propi. En el cas dels bolets està permesa la collita de fins a 3 kg per persona i dia i en cas de ser superior de 3kg s'haurà de demanar autorització.

g. No està permès aprofitar pinyes o qualsevol altre producte amb finalitats comercials.

h. Atesa la fragilitat i escassesa de molses i líquens, no està permès arrencar o recol·lectar qualsevol de les diferents espècies d'aquests vegetals.

i. No està permesa la introducció d'espècies vegetals invasores en l'àmbit de la Comuna, ni d'espècies no forestals o foranies en l'àmbit forestal.

j. Atesa la seva riquesa biològica no està permès travessar les zones boscoses a peu, a cavall o de qualsevol altra manera, llevat de casos autoritzats per motius de gestió, investigació o altres degudament justificats.

Article 7. Protecció de la fauna

1. La fauna que viu a Sa Comuna i els seus nius i hàbitats seran respectats i s'aplicaran les següents normes:

a. L'ajuntament de Lloret de Vistalegre adjudica la concessió dels aprofitaments de pastures. Els titulars dels ramats seran responsables de l'acompliment de la normativa veterinària. A més, la càrrega del ramat no pot superar la capacitat de càrrega del sistema natural evitant la sobrepastura i degradació de la composició vegetal. Per això no podrà superar un nombre superior a 25 ovelles. 

b. No està permès enterrar ni abandonar animals morts, agonitzants o malalts en llocs no autoritzats.

c. Les instal·lacions ramaderes han de tenir els mitjans adequats per a fer l'eliminació d'excrements i d'aigües residuals, per tal que no comporti un perill per a la salut pública.

d. Els usuaris de Sa Comuna hauran de comportar-se de forma respectuosa amb la fauna salvatge, abstenint-se de realitzar activitats i sorolls susceptibles de destorbar-la o maltractar-la i de donar-li aliments. 

e. No està permès malmetre els caus, els nius o altres elements necessaris per a la subsistència de la fauna salvatge, així com també la recol·lecció d'invertebrats.

f. No està permès l'alliberament i presència d'animals domèstics al medi natural, així com la introducció d'espècies animals foranies. Estan prohibides les colònies de moixos. A excepció de les pràctiques cinegètiques regulades. 

g. No està permesa la circulació de cans sense control o amollats. Cal tenir en compte la legislació vigent pel que fa a races de cans potencialment perillosos. A excepció de les pràctiques cinegètiques regulades.

h. No està permesa la utilització dels cans per a la recerca de nius, d'ous o d'altres animals. A excepció de les pràctiques cinegètiques regulades.

i. Les activitats fotogràfiques que puguin afectar la fauna salvatge respectaran allò previst en la legislació autonòmica que resulti d'aplicació.

j. Si es detecten comportaments que puguin malmetre espècies protegides per la normativa de protecció de la fauna, l'Ajuntament ho posarà en coneixement dels òrgans competents de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. L'ajuntament de Lloret de Vistalegre adjudica la concessió dels aprofitaments cinegètics. Amb caràcter general s'estableixen els següents dies i hores d'ús cinegètics prioritari, en els quals altres usos recreatius només seran possibles als itineraris habilitats i descrits en el pla de gestió en vigor.

a. A partir del 15 d'agost i fins el segon diumenge de novembre, els dimarts, dijous, dissabtes, diumenges i festius fins a les 10 del matí.

3. Per damunt d'aquesta ordenació general, s'estableixen els següents dies​ i hores d'ús cinegètic exclusiu,​ en els quals per raons de seguretat no​ seran admesos els altres usos recreatius ​dins l'àmbit de la Comuna:

a. Els diumenges de 8 a 12h, a partir del 3r diumenge de novembre i fins al darrer diumenge de gener.

b. El segon i darrer dissabte de desembre i gener, a partir de les 15h i fins una hora després de la posta del sol.

 

TÍTOL SEGON INFRAESTRUCTURES I SERVEIS

Article 8. Infraestructures 

1. Arreu de tot l'espai de Sa Comuna existeixen un conjunt d'infraestructures que donen resposta a una sèrie de necessitats i que configuren un servei específic. Aquestes infraestructures són la xarxa de camins, la canalització d'aigua, els tancaments perimetrals, les boques d'incendis i la Caseta del Garriguer així com també totes les que es puguin anar incorporant a l'espai.

2. Les instal·lacions i infraestructures d'ús públic i de serveis ubicades a Sa Comuna hauran de ser utilitzades amb cura i respecte per part de la ciutadania seguint les següents normes:

a. No està permès causar danys a les infraestructures que puguin modificar o eliminar la seva funció. 

b. No està permès col·locar en les infraestructures cartells i anuncis i retirar o malmetre la senyalització de referència.

c. No està permès el condicionament o la modificació de la xarxa de camins, excepte en treballs vinculats a la gestió ordinària del medi natural o forestal per part de l'òrgan competent i sense una planificació prèvia.

d. No està permès alterar els límits de les zones senyalitzades o no per tancaments perimetrals.

e. No està permès la creació de nous camins.

3. L'ús de la Caseta dels Caçadors queda reduït al titular de tal infraestructura, excepte en actes públics autoritzables. El seu ús està permès sota l'autorització per part de l'òrgan competent, l'Ajuntament de Lloret de Vistalegre.

 

TÍTOL TERCER ACTIVITATS DE LLEURE I CIRCULACIÓ

Article 9.  Els sorolls

Estan prohibides les activitats sorolloses que puguin causar molèsties greus a les persones que utilitzen l'espai o pertorbar l'equilibri del medi. En especial, se sancionarà la producció de soroll intens realitzada amb altaveus no autoritzats o artefactes mecànics emprats per a activitats recreatives.

Article 10.  Actes i festes

1. Les activitats col·lectives que es duguin a terme es regiran per les següents regles:

a. Hauran de tenir finalitats recreatives, educatives o culturals.

b. Només es podran realitzar en aquells espais que puguin contenir l'assistència prevista, sense malmetre l'entorn. 

c. Els organitzadors dels actes són els responsables legals. L'Ajuntament de Lloret de Vistalegre podrà demanar garanties jurídiques i econòmiques en prevenció dels possibles danys i perjudicis.

d. Per a dur a terme activitats col·lectives a Sa Comuna, caldrà comunicar-ho per escrit a l'Ajuntament emplenant el model de sol·licitud d'autorització que es pot trobar a la pàgina web i enviar-ho a l'adreça ajuntament@ajlloretdevistalegre.net.

2. Les autoritzacions per a realitzar activitats a l'espai públic de Sa Comuna no comportaran el seu ús, per la qual cosa es mantindrà i garantirà el seu ús general.

​​​​​​​Article 11.  Passeig  a cavall 

El passeig a cavall estan permès dins les vies principals marcades i senyalitzades dins l'espai de Sa Comuna. Es  permetran màxim grups de 8 cavalls per dia i en cap cas es podrà circular fora dels itineraris establerts en dies de caça segons l'article 7.

Article 12.  Activitats esportives i cicloturisme 

1. El cicloturisme estan permès les vies principals marcades i senyalitzades dins l'espai de Sa Comuna. En cap cas es podrà circular fora dels itineraris establerts en dies de caça segons l'article 7.

2. En cap cas es podrà circular a una velocitat superior a 20 km/h.

3. Les competicions esportives només està permès sota l'autorització per part de l'òrgan competent, l'Ajuntament de Lloret de Vistalegre. 

4. Els ciclistes tenen l'obligació de respectar els vianants, sense causar molèsties i respectant la seva preferència.

5. Per a dur a terme activitats col·lectives a Sa Comuna, caldrà comunicar-ho per escrit a l'Ajuntament emplenant el model de sol·licitud d'autorització que es pot trobar a la pàgina web i enviar-ho a l'adreça ajuntament@ajlloretdevistalegre.net.

6. Només es podran realitzar en aquells espais que puguin contenir l'assistència prevista, sense malmetre l'entorn. 

Article 13.  Visites de grups i excursionisme

1. La visita de grups i l'excursionisme a Sa Comuna està permesa dins les vies principals marcades i senyalitzades dins l'espai. En cap cas es podrà circular fora dels itineraris establerts en dies de caça segons l'article 7 (apartat g).

2. Per a dur a terme visites de grup a Sa Comuna, caldrà comunicar-ho per escrit a l'Ajuntament emplenant el model de sol·licitud d'autorització que es pot trobar a la pàgina web i enviar-ho a l'adreça ajuntament@ajlloretdevistalegre.net. La realització d'aquesta activitat està sotmesa a taxa.

3. Està permesa la realització de curses sota l'autorització per part de l'òrgan competent, l'Ajuntament de Lloret de Vistalegre. La realització d'aquesta activitat està sotmesa a taxa. 

Article 14.  Acampada

La pernocta i l'acampada només estan permeses amb tendes, i únicament a la zona d'acampada marcada i senyalitzada dins l'espai amb un límit de 25 tendes cada 100 persones. Aquesta activitat està sotmesa a taxa i només està permesa sota l'autorització per part de l'òrgan competent, l'Ajuntament de Lloret de Vistalegre. 

Article 15.  

1. En general, es permet l'accés i la circulació de vianants per dins de les vies principals marcades i senyalitzades dins Sa Comuna. Els vianants tenen prioritat de pas en relació a la resta d'usuaris, llevat dels casos dels vehicles de servei i emergència, que tindran prioritat i als quals s'ha de facilitar al màxim el seu pas i funcions. 

2. Se seguiran al respecte les següents normes:

a. No està permès l'accés a aquelles àrees que, per la fragilitat o especial interès dels seus valors naturals, així ho requereixin. Aquesta limitació inclou la prohibició de pas permanent o temporal, quan pugui ocasionar malbé a la fauna i flora. 

b. Es prohibeix alterar o destruir les fites o senyals que delimiten les zones de l'espai. 

Article 16.  Circulació de vehicles motoritzats

1. Els camins que vertebren la comunicació a Sa Comuna  seran usats de forma respectuosa amb la seva funció i instal·lacions. En particular, se seguiran les següents regles:

a. No està permès circular amb vehicles de motor sense prèvia autorització de l'òrgan competent, l'Ajuntament de Lloret de Vistalegre, excepte que es tracti de maquinària associada a la realització de treballs forestals

b. No està permesa la circulació de vehicles motoritzats camp a través, per tallafocs, per vials forestals (excepte que es tracti d'activitats d'aprofitament del bosc), camins ramaders, zones per sota de línies elèctriques i llits dels corrents naturals d'aigua.

c. No està permesa la superació de la velocitat màxima de 20 km/h en la circulació per camins i pistes no pavimentats que siguin aptes per a la circulació motoritzada. Es respectaran en tot cas els altres

d. No està permesa la circulació de motocicletes i quads. 

 

TÍTOL QUART LA PROTECCIÓ DEL PATRIMONI HISTÒRIC

Article 17.  Cova d'en Dainat i Cova del cementeri

1. Els elements arquitectònics, arqueològics i ambientals situats en l'àmbit de Sa Comuna hauran de ser tractats amb respecte i no es podran malmetre en cap cas. Els elements presents al patrimoni històric i cultural de Sa Comuna  com la Cova d'en Dainat o la Cova del cementeri hauran de ser utilitzades amb cura i respecte per part dels ciutadans.

2. No està permès la utilització d'aquests elements amb finalitats, usos o activitats incompatibles amb el seu valor i significat artístic, històric o arquitectònic o que d'alguna manera perjudiquin la seva conservació o comportin perill de deteriorament o de degradació.

3. Està permès l'estudi estudi científic de les característiques arquitectòniques, històriques i arqueològiques del bé.

Article 18.  Aljub i Capella de Sant Francesc

1. Els elements arquitectònics, arqueològics i ambientals situats en l'àmbit de Sa Comuna hauran de ser tractats amb respecte i no es podran malmetre en cap cas. Els elements presents al patrimoni històric i cultural de Sa Comuna com la l'aljub o la Capella de Sant Francesc hauran de ser utilitzades amb cura i respecte per part dels ciutadans.

2. No està permès la utilització d'aquests elements amb finalitats, usos o activitats incompatibles amb el seu valor i significat artístic, històric o arquitectònic o que d'alguna manera perjudiquin la seva conservació o comportin perill de deteriorament o de degradació.

3. Està permès l'estudi estudi científic de les característiques arquitectòniques, històriques i arqueològiques del bé.

 

TÍTOL CINQUÈ PREVENCIÓ D'INCENDIS

Article 19.  Prevenció d'incendis

1. La prevenció d'incendis a Sa Comuna és un dels objectius de la present Ordenança, que té caràcter supletori en relació a la legislació vigent. En concret, s'aplicaran les següents regles:

a. Els usuaris dels terrenys estan obligats a mantenir el terreny net de brossa. Addicionalment, l'Ajuntament, dins de les seves competències, adoptarà mesures  de prevenció com la desbrossada selectiva.

b. En el terreny forestal, estigui o no poblat d'espècies arbòries, i a la franja de 500 m. que envolta Sa Comuna, queda prohibit:

- Llençar objectes encesos.

 

- Abocar escombraries i restes vegetals i industrials de qualsevol mena.

c. En el terreny forestal, en el període comprès entre el 16 d'octubre i el 30 d'abril, per a encendre foc caldrà tramitar la comunicació de crema a l'Administració i seguir les mesures preventives establertes a la legislació vigent.

d. En el terreny forestal, en el període comprès entre el 1 de maig i el 15 d'octubre, es prohibeix:

-  Encendre foc per a qualsevol activitat.

- Llençar objectes encesos, coets, globus, focs d'artifici o altres artefactes que continguin foc.

- La utilització de bufadors, moto-serres, desbrossadores o similars en obres realitzades en vies de comunicació que travessin terrenys forestals.

​​​​​​​2. Els períodes indicats s'adaptaran a les previsions contingudes en la legislació autonòmica de prevenció d'incendis vigent.

 

TÍTOL SETÈ ​​​​​​​PROCEDIMENT SANCIONADOR

Article 20.  Règim d'infraccions

Les infraccions previstes en aquesta Ordenança són especificacions de les que s'estableixen en les Lleis sectorials que incideixen sobre els diversos àmbits de protecció regulats. S'aplicarà el quadre de sancions de l'article 21 quan no procedeixi una sanció superior per aplicació de la indicada normativa sectorial.

Article 21.  Disposicions generals del procediment sancionador

1. Seran d'aplicació al present procediment sancionador els principis de legalitat, irretroactivitat, tipicitat, responsabilitat, proporcionalitat, prescripció, i concurrència de sancions relatius a la potestat sancionadora, previstos al Capítol I del Títol IX de la Llei 30/1992, de 26 de novembre de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

2. Igualment seran d'aplicació a aquest procediment els principis previstos al Capítol II del Títol IX de la Llei 30/1992, relatius al dret al procediment, la separació de les fases d'instrucció i resolució, els drets del presumpte responsable, les mesures provisionals, la presumpció d'innocència i la resolució.

 

​​​​​​​Article 22.  Infraccions

1.  Constitueixen infraccions administratives les accions o omissions, doloses o imprudents, que contravinguin les disposicions previstes a la present Ordenança, d'acord amb la tipificació continguda, així com la desobediència als mandats relatius a les mesures reparadores assenyalades, la negativa o resistència a les tasques d'inspecció i vigilància de l'Administració i el subministrament de documentació inexacta, incompleta o que indueixi a error intencionadament.

2.  Les infraccions es classifiquen en molt greus, greus i lleus.

3.  Són infraccions molt greus les conductes així tipificades a la present Ordenança, així com la reincidència en la comissió d'infraccions greus. Es considerarà que hi ha reincidència quan en el termini d'un any s'hagi comés pel mateix responsable alguna altra infracció, sempre que es trobi ja declarada i sancionada per resolució definitiva.

4. Són infraccions greus les conductes així tipificades a la present Ordenança, així com la reincidència en la comissió d'infraccions lleus.

5. Es considerarà que hi ha reincidència quan en el termini d'un any s'hagi comés pel mateix responsable alguna altra infracció lleu, sempre que es trobi ja declarada i sancionada per resolució definitiva.

6.  Són infraccions lleus les conductes així tipificades a la present Ordenança i, en general, les conductes qualificades com a infracció que no hagin estat classificades com a infracció molt greu o greu.

7. Es qualifiquen com a infraccions lleus, greus i molt greus les vulneracions de les prescripcions indicades dels articles d'aquesta Ordenança segons:

Article

Tipologia d'infraccions

Lleus

Greus

Molt greus

4

1d

1f, 1g

1a, 1b, 1c, 1e

5

 

1b, 4

1a, 1c, 3

6

1f, 1g, 1h, 1j

1e

1a, 1b, 1c, 1d, 1e

7

1b, 1c, 1d, 1g, 1h, 1i

1a

1e, 1f, 2a, 2b, 3a, 3b

8

6

2b, 2d

2a, 2c, 2e

9

Art. 9

 

 

10

1a

1b, 1d

 

11

 

Art. 11

 

12

2, 3

1, 4

 

13

3

1, 2

 

14

 

Art. 14

 

15

1, 2a, 2b

2c

 

16

1a, 1b, 1c, 1d

 

 

17

 

 

1, 2

18

 

 

1, 2

19

 

 

Art. 19

Article 23.  Responsables

1.  Es consideren responsables de les infraccions previstes a la present Ordenança les persones físiques o jurídiques que siguin autors de les accions o omissions tipificades.

2. Les persones jurídiques seran responsables de les infraccions comeses pel personal al seu càrrec.

3. De les infraccions comeses per menors o incapacitats seran responsables els seus representants legals.

Article 24.  Atribucions de l'Ajuntament en matèria d'inspeccions

Correspon al regidor competent en l'àrea de Medi Ambient exercir el control del compliment d'aquesta Ordenança, exigir l'adopció de les mesures correctores necessàries i aplicar les sancions corresponents en cas d'incompliment.

Article 25.  Inici del procediment

4. El procediment sancionador s'iniciarà sempre d'ofici, per acord de l'òrgan competent, per pròpia iniciativa o per petició raonada d'altres òrgans o mitjançant denúncia.

5. Qualsevol persona física o jurídica podrà denunciar davant l'Administració els actes que contravinguin les prescripcions de la present Ordenança.

6. Si el procediment s'iniciés mitjançant denuncia, s'haurà de comunicar la iniciació del procediment al denunciant.

7. L'òrgan competent per a la iniciació del procediment dictarà l'acord d'iniciació, que juntament amb els altres documents, es comunicarà a l'instructor i es notificarà als interessats.

8. L'acord d'iniciació del procediment haurà de contenir com a mínim la identificació de la persona o persones presumptament responsables, l'exposició succinta dels fets que motiven la seva iniciació, la possible infracció i sanció que resultin aplicables i la identificació dels òrgans competents per la instrucció i resolució del procediment.

9. Amb anterioritat a l'acord d'iniciació del procediment, l'òrgan competent podrà obrir un període d'informació prèvia amb la finalitat de conèixer les circumstàncies del cas concret i la conveniència d'iniciar el procediment.

10. En tot cas, l'acord d'iniciació del procediment s'haurà de dictar en el termini màxim de sis mesos, a comptar des de que l'Administració va tenir coneixement de la infracció.

11. L'òrgan competent per conèixer del procediment administratiu sancionador podrà disposar l'acumulació de diversos procediments quan tinguin una identitat substancial o una intima connexió, qualsevol que hagi estat la forma d'iniciació dels procediments objecte de l'acumulació.

Article 26.  Instrucció

1. Les actuacions instructores que siguin necessàries per la determinació dels fets i dels responsables es practicaran d'ofici per l'òrgan instructor.

2. Si com a conseqüència de la instrucció del procediment resultés modificada la determinació inicial dels fets, la seva qualificació o sanció, s'indicarà a la proposta de resolució i es notificarà al presumpte infractor la modificació corresponent.

​​​​​​​​​​​​​​Article 27.  Al·legacions

1. Els interessats podran formular les al·legacions que considerin convenients en el termini de 15 dies a partir de l'endemà a la notificació de l'acord d'iniciació del procediment.

2. A l'escrit d'al·legacions, els interessats podran presentar els documents i justificants que creguin convenients, així com proposar les proves pertinents per a la defensa del seus interessos.

Article 28.  Període de prova

1. Presentades les al·legacions o transcorregut el termini de 15 dies sense que s'hagin presentat, l'òrgan instructor, a la vista de les proves sol·licitades per l'interessat, podrà acordar l'obertura d'un període de prova, i ordenar la pràctica de les que consideri procedents. L'acord d'iniciació del període de prova es notificarà als interessats/des.

2. L'instructor només podrà declarar improcedents les proves mitjançant acord motivat. L'acord que declari improcedent la pràctica de determinades proves no és susceptible de cap recurs. No obstant, es podrà presentar una queixa que servirà per fonamentar el posterior recurs que s'interposi contra la resolució que posi fi al procediment.

3. El període de prova tindrà una duració no superior a 30 dies ni inferior a 10 dies.

4. Les despeses originades per la pràctica de les proves seran a càrrec de la part que les hagi proposat.

5. La pràctica de la prova es realitzarà d'acord amb allò establert a l'article 81 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

 

​​​​​​​Article 29.  Proposta de resolució

1. Un cop conclòs el període de prova, l'òrgan instructor formularà una proposta de resolució.

2. La proposta de resolució contindrà necessàriament els fets, especificant els que es considerin provats, l'exacta qualificació jurídica, la infracció o infraccions constatades, la persona o persones responsables, la sanció proposada i les mesures cautelars que s'hagin adoptat. També s'indicarà, en el cas que sigui procedent, la valoració dels danys i perjudicis produïts, així com les disposicions necessàries per la seva reparació.

3. Si de les actuacions practicades a la instrucció resultés acreditada la inexistència d'infracció o de responsabilitat de la persona contra la que es dirigeix el procediment, l'òrgan instructor remetrà a l'òrgan competent per resoldre una proposta de sobreseïment i arxiu del procediment.

4. La proposta de resolució es notificarà a tots els interessats en el procediment i, si s'hagués iniciat mitjançant denúncia, també es notificarà al denunciant. A la notificació de la proposta de resolució s'acompanyarà una relació dels documents existents al procediment, amb la finalitat que els interessats puguin obtenir les còpies que creguin convenients.

Article 30.  Audiència

1. Els interessats podran formular al·legacions i presentar els documents que estimin pertinents davant de l'òrgan instructor en el termini de 15 dies hàbils, a partir de l'endemà de la data de notificació de la proposta de resolució.

2. Es podrà prescindir del tràmit d'audiència quan no figurin en el procediment ni siguin tinguts en compte altres fets ni altres al·legacions i proves que les realitzades per l'interessat.

Article 31.  Elevació del procediment a l'òrgan competent per a resoldre

Un cop transcorregut el termini indicat a l'article anterior, l'òrgan instructor elevarà la proposta de resolució, els documents, al·legacions i altres informacions del procediment a l'òrgan competent per resoldre.

Article 32. Resolució

1. L'òrgan competent dictarà resolució, que serà motivada i decidirà totes les qüestions plantejades pels interessats, així com les que es puguin derivar del procediment. La resolució s'adoptarà en el termini de 10 dies a partir de la recepció de la proposta de resolució.

2. No obstant, abans de dictar la resolució, l'òrgan competent podrà decidir, mitjançant acord motivat, la realització d'actuacions complementàries indispensables per resoldre el procediment. L'acord de realització d'actuacions complementàries es notificarà als interessats, que tindran un termini de 7 dies per formular les al·legacions que creguin convenients.

3. Les actuacions complementàries s'hauran de practicar en un termini no superior a 15 dies.

4. A la resolució del procediment no es podran acceptar fets diferents dels determinats a la fase d'instrucció, excepte els que resultin de les actuacions complementàries.

5. La resolució haurà d'incloure la valoració de les proves practicades, els fets comesos, la persona o persones responsables, les infraccions i la sanció o sancions imposades o bé la declaració d'inexistència d'infracció o de responsabilitat.

Article 33. Mesures cautelars

1. Iniciat el procediment, l'òrgan competent podrà adoptar, en acord motivat, d'ofici o a instància de part, les mesures cautelars que estimi oportunes per a assegurar l'eficàcia de la resolució, així com per a evitar el manteniment dels efectes derivats de la infracció i garantir els interessos generals.

2. No es podran adoptar les mesures cautelars que puguin produir perjudicis de difícil o impossible reparació a l'interessat, així com les que impliquin la violació de drets emparats per les lleis.

3. En supòsits d'urgència, es podran adoptar mesures cautelars amb caràcter previ a la iniciació del procediment per tal de garantir la desaparició de la infracció comesa i el compliment de la present Ordenança.

4. En aquests casos, l'acord d'iniciació del procediment resoldrà si confirma, modifica o aixeca les mesures cautelars adoptades amb caràcter previ. L'acord d'iniciació del procediment s'haurà d'adoptar dins del termini de 15 dies a comptar des de l'adopció de les mesures cautelars.

5. Les mesures cautelars adoptades quedaran sense efecte si no s'inicia el procediment dins del termini establert o quan l'acord d'iniciació no contingui pronunciament exprés respecte d'elles.

6. Les mesures cautelars podran consistir en la suspensió temporal d'activitats, retirada de productes, suspensió temporal de serveis per raons de sanitat, higiene o seguretat, i altres que siguin d'aplicació.

7. Les mesures cautelars podran ser aixecades o modificades, d'ofici o a instancia de part, durant la tramitació del procediment en virtut de circumstàncies sobrevingudes o que no es van poder tenir en compte en el moment de la seva adopció.

8. Les mesures cautelars s'extingeixen amb l'eficàcia de la resolució administrativa que posi fi al procediment sancionador.

Article 34.  Mesures reparadores

1. En el supòsit que les conductes sancionades haguessin ocasionat danys i perjudicis a l'Administració, la resolució també podrà contenir els següents pronunciaments:

a. L'exigència a l'infractor de la reposició de la situació alterada per la infracció al seu estat originari.

b. L'exigència d'indemnització dels danys i perjudicis ocasionats, quan la quantia s'hagi determinat en el procediment. En altre cas, es determinarà en un procediment complementari.

Article 35. Procediment abreujat

1. Quan l'òrgan competent per iniciar el procediment consideri que existeixen elements de judici suficients per qualificar la infracció com a lleu es tramitarà l'expedient com a procediment abreujat.

2.  L'acord d'iniciació del procediment serà igual que per al procediment ordinari, però s'haurà d'indicar en el mateix el caràcter simplificat del procediment. Aquest acord es comunicarà a l'òrgan instructor del procediment i serà notificat als interessats.

3. En el termini de 10 dies a comptar des de la comunicació i la notificació de l'acord d'iniciació, l'òrgan instructor i els interessats efectuaran, respectivament, les actuacions preliminars, i l'aportació de les al·legacions, documents i altres informacions que estimin convenients. També dins d'aquest termini s'hauran de proposar i practicar les proves que s'estimin escaients.

4. Un cop transcorregut el termini anterior, l'òrgan instructor formularà la proposta de resolució, de conformitat amb el que estableix l'article 32 de la present Ordenança.

5. Si l'òrgan instructor estimés que la infracció pot ser qualificada com a greu o molt greu, acordarà que es continuï la tramitació pel procediment ordinari. Aquest acord es notificarà a l'interessat per que pugui proposar prova en el termini de 5 dies si ho considera convenient.

6. Un cop formulada la proposta de resolució, es notificarà a l'interessat per a que pugui formular al·legacions en el termini de 10 dies davant de l'òrgan instructor.

7. Finalitzat el tràmit d'audiència, l'òrgan instructor remetrà a l'òrgan competent per a resoldre la proposta de resolució, juntament amb els altres documents i al·legacions que constin en el procediment.

8.  L'òrgan competent per a resoldre haurà de dictar la corresponent resolució en el termini de 3 dies des de la recepció de la proposta de resolució. El procediment abreujat s'haurà de resoldre en el termini màxim d'un mes des de que es va iniciar.

Article 36.  Sancions

1. Les sancions que es podran imposar per les infraccions previstes a la present Ordenança podran consistir en:

a. Multes pecuniàries.

b. Amonestació.

c. Suspensió d'activitats.

d. Accions educatives i pedagògiques assumides voluntàriament per l'infractor i que afavoreixin els objectius establerts als articles 1 i

2 de la present Ordenança. Es fomentarà el conveni amb entitats que persegueixin els indicats objectius i que operin al terme municipal de Lloret de Vistalegre.

2. Les sancions es classifiquen en sancions per infraccions molt greus, sancions per infraccions greus i sancions per infraccions lleus. S'aplicaran els límits quantitatius fixats en la legislació de Règim Local. En concret:

a. Les sancions per infraccions molt greus podran consistir en multa de 1501 a 3000 €, la suspensió d'activitats i la realització d'accions educatives.

b. Les sancions per infraccions greus podran consistir en multa de 751 a 1500 €, la suspensió d'activitats i la realització d'accions educatives.

c. Les sancions per infraccions lleus podran consistir en multa de 151 a 750 €, l'amonestació i la realització d'accions educatives.

3. Les sancions imposades per infraccions previstes a la present Ordenança es podran aplicar de forma independent o conjunta.

Article 37. Atenuants i agreujants

1. Són circumstàncies atenuants i agreujants les previstes com a tals a la present Ordenança. Aquestes circumstàncies seran compensables entre elles.

2. Si concorren una o més atenuants s'imposarà la sanció corresponent en la seva meitat inferior, d'acord amb els següents criteris:

a. Per les sancions per infraccions molt greus la meitat inferior és de 1501 a 2250,5 €.

b. Per les sancions per infraccions greus la meitat inferior és de 751 a 1125,5 €.

c. Per les sancions per infraccions lleus la meitat inferior és fins a 375 €.

3. Si concorren una o més circumstancies agreujants, s'imposarà la sanció corresponent en la seva meitat superior, d'acord amb els següents criteris:

a. Per les sancions per infraccions molt greus la meitat superior és de 2250,5 a 3000 €.

b. Per les sancions per infraccions greus la meitat superior és de 1125,5 a 1500 €.

c. Per les sancions per infraccions lleus la meitat superior és de 375 a 750 €.

Article 38. Graduació de les sancions

1. En la graduació de les sancions es tindran en compte els següents criteris:

a. La repercussió social i ambiental.

b. El cost de la restitució.

c. La transcendència de la degradació que hagués sofert el medi.

d. El benefici derivat de l'activitat infractora.

e. El grau d'intencionalitat.

f. La irreversibilitat del dany o deteriorament produït en la qualitat dels elements naturals.

g. La reiteració per la comissió en el termini d'un any de més d'una infracció quan així hagi estat declarat per resolució ferma en via administrativa.

h. La negligència o la intencionalitat.

i. La conducta observada per al compliment de les disposicions legals i l'adopció de les mesures de reparació exigibles abans de finalitzar l'expedient sancionador.

j. Qualsevol altra circumstància que incideixi en sentit atenuant o agreujant de la conducta.

Article 39. Prescripció de les infraccions i sancions

1. Les infraccions molt greus prescriuen als 3 anys, les greus als 2 anys i les lleus als 6 mesos. El termini de prescripció de les infraccions començarà a comptar des del dia en que s'hagin comés.

2. Les sancions imposades per infraccions molt greus prescriuen als 3 anys, les imposades per infraccions greus als 2 anys i les imposades per infraccions lleus a l'any.

3. El termini de prescripció de les sancions es començarà a comptar des del dia següent a aquell en que adquireixi fermesa la resolució que imposa la sanció.

4. La prescripció s'interromprà per la iniciació, amb coneixement de l'interessat, del procediment d'execució, i es tornarà a obrir si el procediment es paralitza durant més d'un mes per causa no imputable a l'infractor.

 

​​​​​​​Article 40. Resolució dels expedients

La competència per la resolució dels expedients sancionadors en l'àmbit d'aquesta ordenança correspondrà a l'Alcaldia, prèvia proposta de resolució del regidor de Medi Ambient, d'acord amb el procediment establert a la legislació de règim jurídic de les administracions públiques i procediment administratiu comú.

Disposicions finals

Primera

La present Ordenança entrarà en vigor a l'endemà de la seva publicació al Butlletí Oficial de la Província.

 

Lloret de Vistalegre, 22 de maig de 2020

El batle Antoni Bennasar Pol