Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 3972
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen ajudes per a mantenir el sector làctic davant la crisi provocada per la COVID-19

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La situació epidemiològica que ha generat una crisi sanitària a conseqüència de la COVID-19 a Espanya ha obligat a adoptar mesures de salut pública que han alterat la normalitat en el desenvolupament de les relacions socials, econòmiques i productives. A causa de la pandèmia de COVID-19 actual i a les àmplies restriccions a la circulació de persones que s'han imposat als estats membres, el sector de la llet i els productes lactis està experimentant pertorbacions econòmiques que causen dificultats financeres i problemes de liquiditat als agricultors.

El sector lleter té la consideració de sector estratègic a les Illes Balears, especialment a les illes de Menorca i Mallorca. Això és així tant per raons econòmiques com per raons socials i ambientals. Parlem d'un sector que articula un conjunt molt extens d'operadors econòmics, que van des de les explotacions ramaderes fins a les indústries processadores, passant per estructures cooperatives i una xarxa important d'indústries elaboradores i maduradores d'un dels productes alimentaris més reconeguts i valorats de les Illes Balears com és el formatge de Maó-Menorca. Es tracta d'un sector que agrupa 104 explotacions ramaderes orientades a la producció lletera i 82 indústries làcties, que no només generen prop de 800 llocs de treball directes i un valor afegit brut de prop de 70 milions d'euros a l'any, sinó que també configuren l'estructura social i les senyes culturals i d'identitat de Menorca.

La reducció de l'activitat, total en el cas de la restauració i el sector hoteler, i amb perspectives d'allargar-se molt més allà de la declaració de l'estat d'alarma, ha provocat un desequilibri greu en el mercat. A més, el fet que la producció làctica no es pugui adaptar a aquesta nova situació amb la rapidesa necessària ha provocat un desequilibri entre la producció i la demanda.

Aquest desequilibri produeix un increment accelerat de l'estoc emmagatzemat de tot tipus de productes lactis: llet, formatge, etc., que es quantifica al voltant de 200.000 litres de llet a la setmana. Però l'emmagatzematge de la producció lletera té un límit de capacitat, per caducitat del producte i per qualitat, que el sector per si sol no pot gestionar.

La situació s'ha fet extensible a tot Espanya i a la Unió Europea. La Comissió Europea reconeix una contracció general de la demanda i, per tant, un increment d'estoc generalitzat en el sector lleter europeu d'un 20% com a conseqüència del tancament del canal HORECA.

Els territoris insulars pateixen una especial vulnerabilitat en els moments de crisi i els efectes de la COVID-19 que avui es veuen en el sector lacti europeu es van començar a sentir a les Balears després de dues setmanes de l'inici de la crisi. La situació excepcional de les Illes Balears com a territori excepcional justifica, d'acord amb l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE), prendre mesures anticipades que ens permetin actuar amb més celeritat. En darrer cas, i si no s'aconsegueix gestionar adequadament aquests estocs abans que la crisi es propagui en el conjunt del sector lleter de la Unió Europea, els ramaders seran els més perjudicats. És per això que esdevé essencial ajudar el sector làctic per tal que sigui capaç de fer front a l'adversitat que ha provocat aquesta crisi.

El sector lacti està sotmès a les tensions constants de mercat, la qual cosa provoca una forta volatilitat dels preus. Aquestes circumstàncies impacten en el proveïment. El resultat és que el sector lacti és altament sensible a les circumstàncies econòmiques i de producció com les que vivim actualment amb la crisi de la COVID-19. Per això, en la seva regulació és essencial la concertació del conjunt dels actors de la cadena de valor. Des de l'any 2007 s'han aprovat diverses normes europees i estatals que tenen per objecte millorar l'equilibri de la cadena de valor en el sector lacti i reforçar la posició negociadora dels productors. El Reial decret 95/2019, d'1 de març, regula el reconeixement de les organitzacions de productors de llet i de les organitzacions interprofessionals en el sector lacti i estableix les condicions de contractació. Aquest decret, actualment en vigor, regula l'obligatorietat de realitzar contractes per escrit en les transaccions realitzades en el sector. El contracte en el sector lacti s'ha de considerar un element clau de cohesió i estabilització sectorial. Per això es considera necessari establir-ne l'obligatorietat, així com els requisits mínims que han de complir els contractes. Aquesta última circumstància es va veure enfortida per la publicació de l'Ordre APA/729/2019, de 19 de juny, per la qual s'homologa el contracte tipus de subministrament de llet crua de vaca, que regirà durant el període d'un any. Per tot això, la convocatòria d'aquesta línia d'ajut, que té per objecte donar suport al sector lacti davant les circumstàncies de la COVID-19, es recolza en tot moment en la seguretat dels operadors econòmics que està garantida pel compliment dels contractes lactis.

 

Mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, s'ha declarat l'estat d'alarma a tot l'Estat espanyol, per a la gestió de la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 i, entre altres mesures, s'estableix la limitació de la llibertat de circulació de les persones, així com la contenció de part de l'activitat comercial.

​​​​​​​En data 20 de març del 2020 es va publicar al DOUE la comunicació de la Comissió que regula el marc temporal relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a donar suport a l'economia en el context del brot actual de COVID-19. En aquesta comunicació, la Comissió reconeix que el brot de la COVID-19 és una emergència de salut pública greu per a la ciutadania i que suposa una gran pertorbació de les economies mundials de la Unió.

A l'empara d'aquest marc temporal, l'Estat espanyol va notificar a la Comissió Europea el Marc nacional temporal relatiu a les mesures d'ajuda a empreses i autònoms consistents en subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions de tipus d'interès en préstecs destinats a donar suport a l'economia en el context del brot actual de COVID-19. Aquest marc nacional es va aprovar per Decisió de la Comissió Europea de 2 d'abril de 2020 amb núm. SA.56851 (2020/N).

L'article 1.2.m de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005, assenyala que poden ser objecte d'ajuda, entre d'altres, totes les activitats d'utilitat pública o d'interès social o la consecució d'una finalitat pública, relacionades amb els sectors agrari i pesquer i que podran especificar les convocatòries corresponents.

El Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i de millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

Mitjançant el Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

D'acord amb el que disposa l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions esmentat, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes subvencions mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria d'ajudes al sector làctic davant la crisi provocada per la COVID-19, d'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005.

2. L'objecte d'aquestes ajudes és participar en les despeses de la gestió de l'increment de l'estoc del sector boví de la llet i minimitzar-ne l'efecte sobre els ramaders productors durant el període comprès entre la data de la declaració d'estat d'alarma i el 30 de juny.

3. Aquestes ajudes s'han de concedir d'acord amb el Marc nacional temporal relatiu a les mesures d'ajuda a empreses i autònoms consistents en subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions de tipus d'interès en préstecs destinats a donar suport a l'economia en el context del brot actual de COVID-19, i d'acord amb el Marc temporal relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a donar suport a l'economia en el context del actual brot de COVID-19, publicat al DOUE el 20 de març del 2020

4. L'àmbit territorial d'aplicació d'aquestes ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segon

Finançament de la convocatòria

Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim de tres-cents cinquanta mil euros (350.000,00 €), amb possibilitat d'ampliar la dotació de la partida pressupostària, amb càrrec als pressuposts del FOGAIBA 2020.

 

​​​​​​​Tercer

Beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu aquesta resolució:

a) Indústries i/o operadors del sector lacti de les Illes Balears que processin llet de vaca, tant si és pròpia com d'altres explotacions lleteres, incloent-hi qualsevol procés, des de l'elaboració de llet líquida fins a l'elaboració o la maduració de formatge i qualsevol altre producte lacti, i que realitzin qualsevol de les actuacions que assenyala el punt 1.1 de l'apartat quart.

Les indústries i/o operadors hauran d'estar registrats al Sistema Unificat de informació del sector lacti (INFOLAC) i complir amb el que s'estableix als article 5 i 6 del Reial decret 319/2015, de 24 d'abril sobre declaracions obligatòries a efectuar per primers compradors i productors de llet productes lactis de vaca, ovella i cabra.  

Les indústries que s'acullin a aquesta ajuda extraordinària han de continuar complint els contractes lactis en vigor, tant en el volum de recollida com en el preu pactat, fins al 30 de juny del 2020.

La incorporació de nous proveïdors per part d'una indústria làctia que s'hagi produït per causes excepcionals durant el marc temporal de la crisi ha d'estar avalada pel contracte lacti preceptiu que es pot establir pel volum total, o tan sols per a un percentatge de la llet produïda, o establint dies concrets de recollida.

Els contractes que finalitzin durant el temps que es mantingui l'estat d'alarma s'hauran de prorrogar automàticament fins al 30 de juny. Aquests contractes prorrogats només mantindran els seus efectes fins a la data del 30 de juny, després de la qual els operadors podran negociar un nou contracte.

b) Titulars d'explotacions de boví de llet de les Illes Balears que com a conseqüència de la crisi de la COVID-19:

- vegin reduït el preu de la llet per haver experimentat una reducció del que tenen pactat en el seu contracte de venda o acord cooperatiu de llet vigent, o

- hagin reduït voluntàriament la producció o el processament de llet amb la intenció d'ajustar la producció a la demanda de mercat i que, com a conseqüència, se n'hagi reduït la renda agrària.

A més, no poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu aquesta resolució les empreses que a 31 de desembre del 2019 ja estaven en crisi, d'acord amb els termes que preveu l'article 2, punt 18, del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (DOUE 187, de 26 de juny de 2014).

2. Els requisits generals que estableix el punt 1 anterior s'han de complir amb anterioritat a la finalització del termini de presentació de les sol·licituds i s'han de mantenir durant un termini no inferior a un any a comptar des de la data de la resolució de concessió de l'ajuda.

3. Quan es tracti d'una agrupació de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris.

En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, que serà el coordinador del grup, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació. L'agrupació no es podrà dissoldre fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l'article 57 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

4. No podran ser beneficiaris de les subvencions que preveu aquesta resolució les persones les entitats i les associacions sobre les quals concorrin algunes de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions. La justificació de no estar incurs en les prohibicions establertes es farà de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005 esmentat, de 28 de desembre.

5. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i també els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social s'ha d'acreditar abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

L'acreditació del compliment d'aquest requisit es durà a terme mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'article 22 del Reial decret 887/2006. No obstant això, la persona interessada pot autoritzar el FOGAIBA o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació perquè comprovi d'ofici el compliment del requisit esmentat i, en aquest cas, no caldrà presentar els certificats corresponents. Quan el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, se n'acreditarà el compliment mitjançant una declaració responsable.

6. La comprovació dels requisits que preveu el punt 1 la farà d'ofici l'òrgan instructor del procediment, davant la conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, mitjançant consulta a la base de dades del sistema unificat d'informació del sector lacti (INFOLAC) i a la base de dades lletra Q que es regula al Reial decret 217/2004, tret de manifestació contrària de la persona interessada, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització. En cas de denegar l'autorització esmentada, caldrà presentar la documentació corresponent.

7. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart

Actuacions subvencionables

1. Constitueixen les actuacions subvencionables les despeses, realitzades i pagades des del 14 de març del 2020 fins al 30 de juny del 2020, corresponents als conceptes següents:

1.1 Increment de les despeses derivades de l'exercici de l'activitat de les indústries i operadors del sector lacti provocat per l'impacte de la crisi de la COVID-19:

a) Ocasionades per un augment en la quantitat de llet processada. Aquest increment de llet processada pot procedir de l'absorció d'estocs d'altres operadors, de l'absorció de llet procedent de productors als quals habitualment no se'ls recull la llet, o bé per l'increment de llet recollida procedent de productors amb els quals hi ha contractes de recollida estacionals o acords parcials conseqüència de la seva relació associativa i concertats en el marc de la situació de crisi provocada per la COVID-19.

b) Ocasionades per la incorporació de nous processos industrials adoptats per tal de fer front a l'estoc emmagatzemat (adaptació a les noves circumstàncies).

c) Ocasionades per un cost superior del procés industrial (sobrecost ocasional).

Una mateixa indústria làctia podrà presentar la seva sol·licitud d'ajuda acollint-se a una opció o més d'una de les que recull aquest punt. Per a això, ha de demostrar amb claredat el volum de llet que es computa als efectes de l'opció a, b o c.

1.2 Despeses ordinàries del manteniment de l'explotació ramadera.

2. No són subvencionables les despeses corresponents a l'emmagatzematge privat de determinats formatges, les ajudes del qual estan regulades pel Reglament delegat (UE) 2020/591 de la Comissió, de 30 d'abril de 2020, pel qual s'obre, amb caràcter temporal i excepcional, un règim d'ajuda a l'emmagatzematge privat de determinats formatges i es fixa per anticipat l'import de l'ajut.

Cinquè

Quantia de les ajudes i import màxim de l'ajuda

1. L'import de l'ajuda serà, en el cas de les actuacions subvencionables que preveu el punt 1.1.a de l'apartat quart d'aquesta resolució, del 90% de les despeses subvencionables realitzades i degudament justificades; en el cas de les actuacions subvencionables que preveuen els punts 1.1.b i 1.1.c de l'apartat quart, del 70% de les despeses subvencionables realitzades i degudament justificades; en el cas de les actuacions subvencionables que preveu el punt 1.2 de l'apartat quart, del 100% de les despeses subvencionables realitzades i degudament justificades. En cap cas es poden superar els límits que preveuen els punts següents.

2. L'import màxim que pot percebre cada beneficiari serà:

2.1 En el cas de les actuacions que assenyala el punt 1.1 de l'apartat quart d'aquesta resolució:

- Despeses de processament de quallada pasteuritzada: 0,1557 €/l.

- Despeses de processament de formatge en barra: 0,185 €/l.

- Despeses de transport: 0,04 €/l entre illes; 0,07 €/l entre illes i Península; 0,02 €/l dins l'illa.

- Despeses pel diferencial entre el preu rebut per la indústria en cas de venta de la llet i el que paga la mateixa indústria al ramader: 0,07 €/l.

- Despeses de tractament tèrmic: 0,02 €/l.

- Despeses d'emmagatzematge i congelació: 0,07 €/kg.

- Increment de les despeses generals: 0,03 €/l.

2.2 En el cas de les actuacions que assenyala el punt 1.2 de l'apartat quart d'aquesta resolució, l'ajuda màxima serà de 0,07 €/l, per als titulars d'explotacions de boví de llet de les Illes Balears que, com a conseqüència de la crisi de la COVID-19, vegin reduït el preu de la llet per haver experimentat una reducció del preu pactat en el seu contracte de venda de llet vigent o, en el cas de titulars d'explotacions de boví que hagin reduït voluntàriament la producció o el processament de llet amb la intenció d'ajustar la producció a la demanda de mercat, de 0,15 €/l de llet de menys que s'hagi produït i processat pel que fa al mateix període de l'any 2019.

3. De conformitat amb el que estableix el punt 22 del Marc temporal relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a donar suport a l'economia en el context del brot actual de COVID-19, en relació amb els beneficiaris de les actuacions que assenyala el punt 1.a de l'apartat tercer d'aquesta resolució, les ajudes no poden superar els 800.000,00 € per empresa.

4. De conformitat amb el que estableix el punt 23 del Marc temporal relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a donar suport a l'economia en el context del brot actual de COVID-19, en relació amb els beneficiaris de les actuacions que assenyala el punt 1.b de l'apartat tercer d'aquesta resolució, les ajudes no poden superar els 100.000,00 € per empresa.

5. La comprovació de la llet entregada es farà comparant les dades del sistema unificat d'informació del sector lacti (INFOLAC) del període subvencionat respecte al mateix període de l'any 2019.

Sisè

Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds serà a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució al BOIB fins al 15 de juliol del 2020.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d'ajuda, d'acord amb el model de l'annex 1, que figura a la pàgina web del FOGAIBA (A04026954). Les sol·licituds s'han de presentar, emplenades correctament, al registre d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o dels consells insulars de Mallorca, Menorca, Eivissa o Formentera o en qualsevol dels registres que preveuen l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en l'annex esmentat i també assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest annex 1.

Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:

a) En cas de persones jurídiques, fotocòpia del NIF de la persona sol·licitant.

b) Acreditació de la representació amb la qual actua qui signa la sol·licitud, si escau.

c) En cas d'agrupacions sense personalitat jurídica s'ha d'aportar:

-Document en què es reflecteixin les normes o la reglamentació de funcionament que hagin subscrit tots els membres.

- Fotocòpia del NIF de l'agrupació, si se'n disposa. En cas que algun dels associats sigui una persona jurídica, ha d'aportar, a més, fotocòpia del NIF i del document acreditatiu de la seva representació.

- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què hi hagi constància expressa dels compromisos d'execució que assumeix cada un, així com el número de DNI i del compte bancari (24 dígits IBAN) de cada un d'ells.

- Nomenament d'un representant o apoderat únic de l'agrupació amb poder suficient per complir les obligacions que corresponen a l'agrupació com a beneficiària.

- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què es faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

d) Relació de justificants imputats, d'acord amb el model de l'annex 2 que figura a la pàgina web del FOGAIBA.

e) En el cas d'indústries i/o operadors del sector lacti, memòria explicativa sobre l'increment de les despeses derivades de l'exercici de l'activitat de les indústries i els operadors del sector lacti provocat per l'impacte de la crisi de la COVID-19:

- ocasionades per un augment en la quantitat de llet processada;

- ocasionades per la incorporació de nous processos industrials adoptats per tal de fer front a l'estoc emmagatzemat;

- ocasionades per un cost superior del procés industrial.

f) Documentació justificativa de les despeses realitzades. La justificació de la despesa s'entendrà efectuada mitjançant la presentació de:

f.1. Factures pagades o documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que reuneixin les formalitats i els requisits que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i justificants de pagament.

f.2. Nòmines pagades del personal laboral contractat.

f.3. Justificants del pagament de la Seguretat Social del personal laboral contractat.

f.4. Justificació del pagament de la retenció a compte de l'IRPF corresponent al personal laboral o als tècnics contractats.

f.5. Altres justificants de pagament.

Es poden considerar justificants de pagament els documents següents:

1r. Extracte bancari en què quedi identificat el pagament fet mitjançant la indicació de l'import i la identificació del pagador i del destinatari.

2n. Factura que incorpori l'acreditació del cobrament per part del seu emissor o de la persona responsable de l'empresa amb capacitat de cobrament. A aquest efecte, a la factura han de quedar consignades les dades següents: la data de cobrament, la identificació amb indicació del nom, el NIF i la signatura del declarant del cobrament de la factura i el segell de l'empresa (aquest darrer en serà facultatiu en cas que l'emissor sigui una persona física).

3r. Comprovant de transferència bancària en què quedi identificat el pagament fet mitjançant la indicació de l'import i la identificació del pagador i del destinatari.

4t. Qualsevol altre document de valor probatori equivalent, vàlid en dret, mitjançant el qual s'acrediti la realització efectiva del pagament.

No s'admetran pagaments en efectiu iguals o superiors a 2.500,00 euros en els termes que preveu l'article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d'octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d'adequació a la normativa financera per a la intensificació de les actuacions i la lluita contra el frau.

Aquesta documentació romandrà a disposició de l'Agència Tributària i de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors per a la realització de qualsevol control que es consideri oportú efectuar.

g) Si escau, indicació dels criteris de repartiment dels costs generals i/o indirectes incorporats a la relació de justificants de despeses.

h) Contractes de llet o acords cooperatius i factures d'entrega de la llet, en el cas dels titulars d'explotacions que vegin reduït el preu de la llet per haver experimentat una reducció del que havien pactat en el seu contracte de venda de llet vigent.

i) En el cas de les actuacions senyalades al punt 1.1 de l'apartat quart d'aquesta Resolució: Factures dels productes obtinguts.

j) En el cas de Titulars d'explotacions que han reduït voluntàriament la producció o processament de llet amb la intenció d'ajustar la producció a la demanda de mercat: Llibres de control intern del període subvencionable i del mateix període corresponent al 2019.

3. No caldrà presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació perquè pugui obtenir el DNI del representant, les dades del sistema unificat d'informació del sector lacti (INFOLAC) i la base de dades lletra Q o els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social, ha d'aportar els certificats o la documentació corresponents. En cas que no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors, caldrà presentar una declaració responsable que n'acrediti el compliment.

4. En cas que, amb motiu de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja s'hagi presentat algun d'aquests documents, no caldrà aportar-lo de nou i n'hi haurà prou amb esmentar l'expedient en què consta o, si escau, que la informació figuri a la base de dades documental que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny. Això no obstant, l'acreditació de facultats ha de ser vigent en la data en què es presenta la sol·licitud.

5. Si la sol·licitud d'ajuda o qualsevol dels documents que siguin necessaris no reuneixen els requisits assenyalats, es requerirà a la persona interessada que esmeni el defecte o aporti la documentació en el termini de deu dies, tal com indica l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, indicant que, si no ho fan, s'entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.

6. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, les bases reguladores que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 i de la resta de normativa d'aplicació.

Setè

Selecció dels beneficiaris i criteris objectius i de preferència

1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es farà mitjançant el procediment de concurrència competitiva entre les sol·licituds presentades.

2. En el supòsit que el conjunt de sol·licituds amb dret d'ajuda superi l'import que es destina a aquesta convocatòria, tindran preferència les sol·licituds presentades per a les actuacions que es detallen al punt 1.2 de l'apartat quart d'aquesta resolució.

D'acord amb això, es reduiran en primer lloc totes les sol·licituds corresponents a les despeses que preveu el punt 1.1 de l'apartat quart, en el mateix percentatge unitari resultant de l'ajustament pressupostari. En cas que la reducció no sigui suficient, es continuarà ajustant pressupostàriament el resultat entre els sol·licitants restants del grup 1.2.

Vuitè

Comissió Avaluadora

1.  La Comissió Avaluadora estarà integrada per:

-    President: secretari general de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o la persona en qui delegui:

-    Vicepresident: director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o la persona en qui delegui.

-    Vocals:

*   Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o la persona en qui delegui.

*   Director general Pesca i Medi Marí o la persona en qui delegui.

*   Adjunt a la gerència del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

*   Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

*   Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

*   Cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

*   Un representant del Consell Insular de Mallorca.

*   Un representant del Consell Insular de Menorca.

*   Un representant del Consell Insular d'Eivissa.

*   Un representant del Consell Insular de Formentera.

-    Secretari: actuarà com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.

2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de preferència que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució i emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. Aquesta comissió únicament es constituirà si les sol·licituds amb dret d'ajuda superen les quanties destinades a aquesta convocatòria i s'ha d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció que preveu l'apartat setè.

Això no obstant, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, i també de desestimació de la subvenció per no reunir els requisits exigits, la intervenció de la Comissió Avaluadora no serà preceptiva i l'òrgan competent declararà conclusos aquests expedientes sense cap altre tràmit.

3. Perquè la Comissió Avaluadora s'entengui constituïda vàlidament, es requerirà la presència del president i del secretari o, si escau, d'aquells que els substitueixin i com a mínim de la meitat dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.

Novè

Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca, sobre la base de l'informe previ de la unitat gestora del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca, en el qual s'acreditarà, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import.

Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tinguin en compte altres fets, al·legacions i proves a banda dels que han adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa acaba el 31 de desembre del 2020 i s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Una vegada passat aquest temps sense que s'hagi notificat resolució expressa, la sol·licitud s'entendrà desestimada.

4. Contra aquesta resolució es podrà interposar recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes a comptar des del dia següent al de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Desè

Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les que estableixen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, i l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer.

2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment de les obligacions indicades és el que preveu el text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament d'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Onzè

Justificació i pagament de les ajudes

El pagament de l'ajuda es farà mitjançant transferència bancària, quan s'hagi dictat la resolució de concessió, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, ja que la justificació s'ha fet i acreditat amb caràcter previ a la concessió de l'ajuda.

Dotzè

Compatibilitat de les ajudes

Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són compatibles amb qualsevol altra que, per a la mateixa finalitat i el mateix objecte, puguin establir altres administracions públiques o altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, sempre que no se superi el cost de l'activitat subvencionable.

Tretzè

Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i la resta de normativa de vigent d'aplicació.

Catorzè

Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 21 de maig de 2020

La presidenta del FOGAIBA

María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño