Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 3971
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen subvencions per a la cooperació entre agents per desenvolupar cadenes curtes de comercialització mitjançant accions de promoció per a l’any 2020

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears per al període 2014-2020 (PDR) preveu una sèrie de mesures d'ajuda destinades al sector agrari, segons el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, que estableix les normes generals que regulen l'ajuda de la Unió al desenvolupament rural finançada pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), que complementen les disposicions comunes per als fons estructurals i d'inversió europeus, que estableix la segona part del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell. Concretament, entre altres mesures, el PDR preveu la submesura 16.4.2, corresponent a la cooperació entre agents per fomentar cadenes de distribució curtes, que contribueix clarament als objectius transversals de millora del medi ambient i adaptació i mitigació del canvi climàtic, així com a la millora de la competitivitat de l'agricultura i de la cadena alimentària.

Mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, s'ha declarat l'estat d'alarma a tot l'Estat espanyol, per a la gestió de la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 i, entre altres mesures, s'estableix la limitació de la llibertat de circulació de les persones, així com la contenció de part de l'activitat comercial. Posteriorment, els reials decrets 476/2020, 487/2020 i 514/2020 acorden la pròrroga de l'estat d'alarma fins a les 00.00 hores del 24 de maig del 2020.

En data 20 de març del 2020 es va publicar al DOUE la Comunicació de la Comissió que regula el marc temporal relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a donar suport l'economia en el context del brot actual de la COVID-19. En aquesta comunicació, la comissió reconeix que el brot de la COVID-19 és una greu emergència de salut pública per a la ciutadania i que suposa una gran pertorbació de les economies mundials de la Unió.

Per tal d'ajudar i fomentar el confinament domiciliari acordat amb motiu de la declaració de l'estat d'alarma, des del sector agrari, s'han impulsat una sèrie d'iniciatives de venda domiciliària, que ha estat necessari publicitar i promocionar. Amb aquest tipus de venda s'aconsegueix una garantia sanitària superior i es redueix la necessitat de la població de sortir a comprar. A més, tractant-se d'una nova activitat que requereix una important despesa en distribució i logística, el sector agrari ha tingut uns costos per damunt de les previsions normals que s'han de compensar per contribuir a la supervivència del sector primari.

Mitjançant aquesta mesura es pretén impulsar la cooperació entre diferents explotacions agràries, agrupacions de productors i cooperatives i grups de consum, per a la promoció i la venda posterior en cadenes curtes de comercialització, sigui quina en sigui la fórmula dels seus productes, i reduir l'impacte de la COVID-19 en el sector agroalimentari.

En data 26 de febrer del 2015 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29 l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, que en l'article 2 assenyala que serà objecte d'ajuda la mesura de cooperació i, en concret, la submesura 16.4, corresponent a la cooperació horitzontal i vertical entre agents de la cadena de distribució per implantar i desenvolupar cadenes de distribució curtes i mercats locals, com també activitats de promoció en contextos locals amb la intenció de desenvolupar cadenes de distribució curtes i mercats locals.

D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix a l'article 2.a que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

D'acord amb el que disposen l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA, i de conformitat amb l'autoritat de gestió, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1.  S'aprova la convocatòria de subvencions per a la cooperació entre agents per desenvolupar cadenes curtes de comercialització mitjançant accions de promoció, corresponent a l'any 2020, d'acord amb el que preveu l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29, de 26 de febrer de 2015.

2. L'objecte de la convocatòria és la subvenció de les actuacions realitzades de promoció de la venda de produccions agràries en cadenes curtes de distribució, especialment en distribució domiciliària.

Es considera cadena de distribució curta aquella en què no hi ha més d'un intermediari entre el productor i el consumidor. No es considera intermediari una agrupació de productors.

3.  L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, si bé es podran subvencionar accions d'informació i promoció a altres països.

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Per a la convocatòria de l'exercici 2020 es destina un import de cent-cinquanta mil euros (150.000,00 €). Aquesta quantia es pot incrementar amb crèdits, que es podran destinar a aquesta finalitat.

2. Les subvencions esmentades les finançarà la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb fons de l'impost de turisme sostenible de l'any 2019, d'acord amb el que preveu l'article 19 de la Llei 2/2016, de 30 de març, de l'impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d'impuls del turisme sostenible.

Tercer

Requisits dels beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris de les subvencions que preveu aquesta convocatòria els grups de cooperació que, en el moment de la proposta de resolució, reuneixin els requisits següents:

a) Estar constituïts per una o més agrupacions d'agricultors, cooperatives agràries o cooperatives de segon grau, o bé per un mínim de dos agricultors actius. També poden formar part del grup altres agents de la cadena alimentària, organitzacions interprofessionals agràries, grups d'acció local i/o grups de consumidors.

Els agricultors actius han de complir els requisits següents:

- Ser agricultor actiu, d'acord amb el que disposa l'article 9 del Reglament (UE) núm. 1307/2013, de 17 de desembre de 2013.

- Ser titulars d'una explotació agrària inscrita al Registre interinsular agrari de les Illes Balears (RIA).

- Comprometre's a exercir l'activitat agrària un mínim de cinc anys, a comptar des de la data de concessió de l'ajuda.

Els grups d'acció local són els seleccionats a l'empara de la mesura 19 del Programa de desenvolupament rural.

Els grups de consumidors han d'estar formats per 15 persones o més, o, si escau, associacions de consumidors d'acord amb la definició que estableixen els articles 3 i 23 del text refós de la Llei general per a la defensa dels consumidors i usuaris, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2007, de 16 de novembre, i altres lleis complementàries.

b) Disposar d'un pla de cooperació per desenvolupar les accions que preveu l'apartat quart d'aquesta resolució, que s'ha d'ajustar al model “Pla de cooperació” que inclou l'annex I que figura al web del FOGAIBA, amb el contingut mínim següent:

b.1. Requisits:

  • En el cas que el beneficiari no tingui personalitat jurídica, ha d'estar subscrit per tots els integrants del grup.
  • S'ha de documentar en una memòria que defineixi l'actuació i reguli les relacions entre els membres del grup que aporten les seves produccions i els que les comercialitzen
  •  Ha de ser viable tècnicament i financerament. La viabilitat es comprovarà d'acord amb el grau de definició del projecte, la distribució de les despeses i ingressos previstos, la capacitat financera i altres aspectes propis del Pla.
  • Que tots els productes que es promocionin siguin produïts pels membres del grup bé directament o, en el cas d'associacions d'agricultors, agrupacions, cooperatives o organitzacions interprofessionals, que siguin productes produïts pels seus agricultors integrants.

b.2) Contingut:

  • Estructura del grup, en cas que n'hi hagi.
  • Integrants del grup, identificats pel nom complet o la raó social i el DNI o NIF; el seu representant, si escau, i amb indicació de si són agricultors i el seu percentatge en la distribució de despeses de l'actuació sol·licitada així com la distribució d'obligacions i responsabilitats.
  • Membre que el grup designi com a coordinador, que serà l'interlocutor amb l'Administració i el perceptor de la subvenció mitjançant el compte corrent que designi.
  • Objectius i característiques de la cooperació: el Pla haurà d'establir de manera detallada totes les actuacions del programa de promoció, que ha d'incloure, com a mínim, antecedents, objectius i definició de les actuacions.
  • Data d'inici de les actuacions, durada i calendari del procés de cooperació.
  • Elements i material necessaris per al procés de cooperació.
  • Cost total de l'operació amb el desglossament de les distintes partides de despesa, repartiment de despeses entre els membres i anàlisi de la viabilitat.
  • Resultats esperats.

c) Obtenir, com a mínim, un 30% de la puntuació màxima possible que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució, que són 30 punts.

2. Quan es tracti d'una agrupació de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris.

En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, que serà el coordinador del grup, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l'agrupació. A més, aquesta no es podrà dissoldre fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen els articles 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

3. La comprovació del fet de ser agricultor actiu es farà d'ofici mitjançant consulta al RIA i, a aquest efecte, la sol·licitud d'ajuda suposa l'autorització al FOGAIBA per comprovar aquestes dades davant el RIA, tret que el sol·licitant manifesti expressament el contrari; en aquest cas, haurà d'aportar els documents acreditatius corresponents.

4. Els requisits específics dels beneficiaris s'hauran de mantenir durant un període mínim de sis mesos a comptar des de la sol·licitud de l'ajuda i, en tot cas, fins a la concessió.

5. A més dels requisits que estableix el punt 1 anterior, s'hauran de complir els requisits que preveu l'article 10 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

6. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social haurà de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

La comprovació del compliment del requisit esmentat la farà el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja que la presentació de la sol·licitud de subvenció suposa l'autorització per fer aquesta comprovació, excepte si existeix manifestació expressa contrària. Quan el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què fan referència les obligacions anteriors, o quan la quantia de la subvenció sigui de 3.000,00 euros o inferior, se n'acreditarà el compliment mitjançant declaració responsable.

En el cas que la persona interessada hagi presentat una declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, o en el cas que el FOGAIBA consideri oportú realitzar la comprovació efectiva del compliment d'aquest requisit, es requerirà a aquesta persona que aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per efectuar-ne la comprovació d'ofici.

7. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no es podran beneficiar de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart

Actuacions subvencionables

1 Poden ser subvencionables les actuacions que s'efectuïn en execució del Pla de cooperació que preveu el punt 1.b de l'apartat tercer d'aquesta resolució, que podran ser, entre d'altres:

  1. Organització i participació en fires, congressos, seminaris, jornades tècniques, esdeveniments, actes de promoció i activitats similars de relacions públiques.

  2. Informació i publicitat en revistes especialitzades, tanques publicitàries i mitjans de comunicació (premsa, ràdio i televisió).

  3. Edició de material divulgatiu, amb promoció de coneixements científics i tècnics dels productes (pàgina web, fulls informatius...).

  4. Creació de llocs web d'informació i promoció de la venda.

  5. Accions de divulgació, informació i promoció de la venda en xarxes socials.

  6. Accions de millora de la imatge de productes.

2. Únicament seran subvencionables les despeses relacionades amb la informació i/o la promoció de les produccions pròpies dels membres del grup de cooperació.

Així, seran elegibles, entre d'altres, les despeses directes de l'actuació o altres despeses necessàries per dur a terme l'activitat de informació i/o promoció objecte de l'ajuda , els costos de les activitats de promoció amb la finalitat de consolidar el Pla de cooperació, els costos derivats dels lloguers d'estands, viatges, dietes, compres de material fungible, cost i transport de material o producte promocional fins a un màxim de 1.000 kg, publicacions i insercions publicitàries i altres que siguin necessàries i pertinents per al desenvolupament correcte del Pla de cooperació.

Les despeses del personal laboral, vinculades a les actuacions subvencionables, s'admetran sempre que corresponguin a costos reals de l'operació subvencionada i s'assignin proporcionalment a l'operació.

El beneficiari ha d'imputar els costos indirectes a l'activitat subvencionada a la part que raonablement correspongui d'acord amb els principis i les normes de comptabilitat generalment admesos i, en tot cas, en la mesura que aquests costos corresponguin al període en què efectivament es duu a terme l'activitat.

3. Només seran subvencionables les despeses que s'efectuïn a partir de 14 de març del 2020.

L'actuació subvencionada l'haurà de realitzar i pagar el beneficiari o el membre del grup en el període comprès entre la data de començament del període d'elegibilitat que preveu el paràgraf anterior i en els terminis que preveu el punt 1 de l'apartat onzè d'aquesta resolució. En cap cas aquest termini podrà superar l'1 de desembre del 2023.

4. No seran subvencionables les actuacions i les despeses següents:

  1. Inversions en actius físics.
  2. Qualsevol tipus d'interessos bancaris, recàrrecs i sancions administratives i penals.
  3. L'IVA, excepte quan no sigui recuperable, de conformitat amb la legislació nacional sobre l'IVA.
  4. Les despeses de procediments judicials.
  5. Totes les que no derivin de les actuacions que preveuen els punts 1 i 2 d'aquest apartat.
  6. Totes les que no tinguin la condició de despesa elegible d'acord amb la normativa vigent.

5. S'aplicaran les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del text refós de la Llei de subvencions i l'article 83 del reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

6. Tret que la despesa s'hagués realitzat amb anterioritat a la sol·licitud de la subvenció, amb caràcter previ a la edició del material promocional, el Grup de cooperació ha de presentar una mostra preliminar d'aquest material al Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA per tal de que aquest organisme pugui supervisar-la i, si escau, aprovar-la.

7. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 15.000,00 euros en cas de subministrament de béns d'equipament o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan, a causa de les característiques especials de les despeses subvencionables, no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o l'ofereixin o tret que la despesa s'hagués realitzat amb anterioritat a la sol·licitud de la subvenció.

L'elecció entre les ofertes presentades, que s'hauran d'adjuntar a la sol·licitud de la subvenció, es farà segons els criteris d'eficiència i economia, amb la justificació expressa en una memòria de l'elecció quan aquesta no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

Cinquè

Intensitat i límit de les subvencions

1. La intensitat de l'ajut és del 70% de les despeses elegibles.

2. L'ajuda màxima serà de 25.000,00 € per grup beneficiari.

Sisè

Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds comença el dia següent de la publicació d'aquesta resolució al BOIB i acaba el dia 15 de juliol del 2020.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria podran presentar les sol·licituds, segons els models oficials de l'annex I que figura a la pàgina web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954). Les sol·licituds s'han de presentar emplenades correctament davant els registres d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o a qualsevol altre lloc dels que preveu l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

S'hauran de subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen a l'annex I esmentat, s'hauran d'assumir els compromisos i s'hauran de concedir les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest annex.

3. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, així com de les bases reguladores que estableix l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020 i de la resta de normativa aplicable.

4. Aquestes sol·licituds han d'anar acompanyades de la documentació següent:

a) En cas de persones jurídiques, fotocòpia del NIF i dels estatuts socials.

b) Acreditació de la representació amb la qual actua el sotasignat de la sol·licitud, si escau.

c) En relació amb els integrants del grup:

- Si són persones jurídiques, fotocòpia compulsada del NIF i dels estatuts socials, correctament inscrits, i del document que n'acrediti la representació.

- Model “Autorització/Compromís” inclòs a l'annex I que figura a la pàgina web del FOGAIBA, degudament emplenat, el qual necessàriament ha d'incloure: l'autorització expressa dels integrants del grup per comprovar els requisits que preveu el punt 1 de l'apartat tercer d'aquesta resolució i, si escau, el compromís d'exercir l'activitat agrària un mínim de cinc anys.

d) Pla de cooperació, que preveu el punt 1 de l'apartat tercer d'aquesta resolució.

e) Si n'és el cas, pressupostos de les actuacions en els termes que preveu l'apartat quart, punt 7.

5. De la mateixa manera, i amb caràcter potestatiu, el sol·licitant podrà aportar la documentació complementària que vulgui a fi i efecte d'acreditar el compliment d'algun dels criteris de selecció que estableix l'apartat següent.

6. Si cal, la comprovació dels DNI del beneficiari, dels integrants del grup o dels representants la farà d'ofici el FOGAIBA. En cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per obtenir el DNI, els certificats que confirmin que s'està al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social, o els certificats d'inscripció i comprovació de les dades que consten al Registre interinsular agrari (RIA), així com de la condició d'explotació agrària prioritària, s'hauran d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents. En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què fan referència les obligacions anteriors per tal d'acreditar que s'està al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social, o quan la quantia de la subvenció sigui de 3.000,00 euros o inferior, se n'acreditarà el compliment mitjançant declaració responsable.

Si la persona interessada ha presentat declaració responsable i durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, o en el cas que el FOGAIBA consideri oportú efectuar la comprovació efectiva del compliment d'aquest requisit, es requerirà a aquesta persona que aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per efectuar-ne la comprovació d'ofici.

7. En el supòsit que, en ocasió de la tramitació d'altres expedients en el FOGAIBA, ja s'hagi presentat algun dels documents esmentats, no caldrà aportar-lo novament, sempre que es facin constar la data i l'òrgan o la dependència on es va presentar o, si escau, emetre, i no hagin passat més de cinc anys des de l'acabament del procediment al qual correspongui. Tampoc caldrà aportar-lo novament si el document exigit s'ha incorporat a la base de dades documental del FOGAIBA, que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny, amb la comprovació prèvia de l'autenticitat del document. No obstant això, l'acreditació de facultats haurà de ser vigent en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda.

En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent podrà requerir al sol·licitant la presentació o, per defecte, l'acreditació per altres mitjans dels requisits als quals fa referència el document, amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució.

8. D'acord amb que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no serà necessari presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.

9. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no adjunten tota la documentació assenyalada, o si els documents que calgui presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o ratllades, es requerirà a les persones sol·licitants, mitjançant una publicació al web del FOGAIBA, que esmenin el defecte o aportin la documentació en el termini de deu dies, tal com indica l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que, si no ho fan, s'entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit. Les diferents notificacions d'esmena de defectes que es dictin es notificaran telemàticament.

Setè

Selecció dels beneficiaris

1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es farà mitjançant el procediment de concurrència competitiva entre les sol·licituds presentades.

2. En el supòsit que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades a aquesta convocatòria, les sol·licituds s'atendran en funció de la puntuació més alta obtinguda aplicant els criteris de prioritat següents, el compliment dels quals es valorarà en la data del moment de presentació de la sol·licitud:

a) Grups que incloguin almenys un agricultor professional o un titular d'explotació agrària prioritària: 15 punts.

b) Grups que incloguin entre els seus membres una cooperativa agroalimentària o societat agrària de transformació (SAT): 10 punts.

c) Grups formats per cooperatives de segon grau: 10 punts.

d) Grups formats almenys per un 40% de joves agricultors: 10 punts.

e) Grups per a la promoció de la producció ecològica: 10 punts.

f) Grups per a la promoció de la producció integrada: 5 punts.

g) Grups constituïts per a la promoció de productes emparats per les marques de qualitat: 15 punts.

h) Grups que integrin grups de consumidors o associacions de consumidors: 5 punts.

i) Grups integrats en més d'un 40% per dones. 10 punts.

Per obtenir el punts que preveuen els epígrafs e, f o g la totalitat dels productes promocionats han de tenir aquesta característica, definits i especificats a la memòria.

En cas d'empat, es resoldrà tenint en compte la sol·licitud que s'hagi presentat en primer lloc.

Vuitè

Comissió Avaluadora

1. La Comissió Avaluadora estarà integrada per:

- President: secretari general de la Conselleria d' Agricultura, Pesca i Alimentació o persona en qui delegui.

- Vicepresident: director general d'Agricultura i Ramaderia o persona en qui delegui.

- Vocals:

  • Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o persona en qui delegui.
  • Directora general de Polítiques per a la Sobirania Alimentària.
  • Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o persona en qui delegui.
  • Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o persona en qui delegui.
  • Cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural o persona en qui delegui.
  • Un representant del Consell Insular de Menorca.
  • Un representant del Consell Insular d'Eivissa.
  • Un representant del Consell Insular de Formentera.

- Secretari: actuarà com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.

2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució i emetre un informe, que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. Aquesta comissió únicament es constituirà en el cas que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades a aquesta convocatòria i s'hagi d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció que preveu l'apartat setè.

No obstant això, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, o bé de desestimació de la subvenció perquè no reuneix els requisits exigits, no serà preceptiva la intervenció de la Comissió Avaluadora i l'òrgan competent declararà conclusos aquests expedients sense cap altre tràmit.

3. Per tal que la Comissió Avaluadora es consideri constituïda vàlidament, es requerirà la presència del president i del secretari o, si escau, de qui els substitueixin i de la meitat, almenys, dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.

Novè

Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. En cas que calgui notificar la proposta de resolució, aquesta notificació es farà individualment.

Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tinguin en compte altres fets, al·legacions i proves a banda dels que hagin adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.

Quan la subvenció tingui per objecte el finançament de les activitats que la persona sol·licitant desenvoluparà i l'import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura a la sol·licitud presentada, es pot instar el beneficiari que modifiqui la sol·licitud per tal d'ajustar els compromisos i les condicions a la subvenció atorgable.

En qualsevol cas, la modificació de sol·licituds ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració establerts respecte a les sol·licituds o peticions.

Un cop s'hagin examinat les al·legacions que han formulat les persones interessades, si escau, s'ha de formular la proposta de resolució definitiva, la qual ha d'expressar la persona sol·licitant o la llista de persones sol·licitants per a les quals es proposa la concessió de la subvenció i la seva quantia, i especificar l'avaluació i els criteris de valoració seguits per elaborar-la, si escau.

2. La pràctica de les comunicacions i notificacions a la persona interessada en aquest procediment es farà de manera telemàtica.

3. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural i amb l'informe previ, si escau, de la Comissió Avaluadora. Amb anterioritat a l'emissió de l'informe de la Comissió Avaluadora, la secció competent del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA emetrà un informe en el qual s'acreditaran, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import.

4. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds. Un cop hagi transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat resolució expressa, s'entendrà desestimada la sol·licitud.

Excepcionalment, i de conformitat amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es podrà acordar l'ampliació del termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans que venci el termini i s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la seva publicació al BOIB.

5. A la resolució del procediment es podrà incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que, malgrat que compleixin les condicions administratives i tècniques per adquirir la condició de beneficiari, no s'hagin considerat perquè excedeixen la quantia màxima del crèdit fixat a la convocatòria, amb la indicació, si escau, de la puntuació atorgada a cadascuna en funció dels criteris de valoració previstos.

En aquest cas, si algun dels beneficiaris renuncia a la subvenció en els sis mesos següents a la notificació de la concessió, l'òrgan que concedeix la subvenció esmentada haurà d'acordar, sense necessitat de nova convocatòria, la concessió de la subvenció a la persona sol·licitant o a les sol·licitants següents per ordre de puntuació, sempre que amb la renúncia per part d'algun dels beneficiaris s'hagi alliberat prou crèdit com per poder atendre com a mínim una de les sol·licituds denegades. L'òrgan que concedeix la subvenció comunicarà aquesta opció a les persones interessades, amb la finalitat que accedeixin a la proposta de subvenció en el termini de deu dies. Una vegada la persona sol·licitant o les sol·licitants hagin acceptat la proposta, es dictarà l'acte de concessió i es notificarà.

6. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es podrà interposar recurs d'alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca en el termini d'un mes a comptar del dia següent al de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

7. Sens perjudici que la notificació es faci de la manera que estableixen els apartats anteriors i de la publicitat que es durà a terme en aplicació del que preveuen els articles 111 i 112 del Reglament (CE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, es publicarà amb caràcter informatiu al Butlletí Oficial de les Illes Balears, així com al web del FOGAIBA, la llista de beneficiaris de les subvencions que es concedeixin en el marc del que preveu aquesta resolució, amb expressió de la convocatòria, el programa, la quantitat concedida i la finalitat o les finalitats de la subvenció.

Desè

Obligacions dels beneficiaris

1. Els beneficiaris tenen les obligacions següents:

- Realitzar les activitats auxiliades dins el termini establert.

- Presentar al Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA una versió preliminar dels materials promocionals, prèvia a la seva edició, per a la seva supervisió i aprovació.

- Mantenir els requisits i les condicions exigibles a què fa referència l'apartat tercer d'aquesta resolució.

- Comprometre's a exercir l'activitat agrària un mínim de cinc anys per part dels integrants agricultors, a comptar des de la data de concessió de l'ajuda.

- Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control indicades per part de les administracions autonòmica, estatal o comunitària; la Intervenció General; la Sindicatura de Comptes, o altres òrgans de control intern o extern, així com facilitar tota la informació que requereixin aquests organismes en relació amb les ajudes concedides.

2.  A més, s'hauran de complir les normes d'informació i publicitat que preveu l'annex III del Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen les disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural.

3.  Aquestes obligacions s'entendran sens perjudici de l'obligació de complir la resta que preveuen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 11 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, així com les que deriven de la normativa estatal i comunitària aplicable.

4.  Sens perjudici de les exclusions i reduccions que preveu l'annex III d'aquesta resolució, el règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Onzè

Justificació i pagament de les ajudes

1. El termini per notificar i justificar la realització de les actuacions proposades en aquesta resolució serà de dotze mesos des de la data d'inici de l'actuació i que, d'acord amb la sol·licitud, estarà recollida a la resolució de la concessió d'ajuda.

2. Per raons justificades, com ara baixes laborals i incidències greus que no siguin imputables a la persona sol·licitant, els beneficiaris podran sol·licitar l'ampliació del termini de realització i justificació que estableix la resolució de concessió. Aquesta sol·licitud s'haurà de presentar abans del venciment del termini d'execució.

El FOGAIBA pot acordar l'ampliació sol·licitada, sempre que amb això no es perjudiquin els drets de terceres persones ni l'execució del PDR i no se superi l'1 de desembre del 2023. L'acord d'ampliació s'ha de notificar individualment a la persona interessada i no és susceptible de recurs.

3. El beneficiari haurà de dur a terme i pagar l'actuació subvencionada en el període comprès entre la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda i el termini que preveu el punt 1 anterior, el qual també s'especificarà a la resolució de concessió.

4. Durant els terminis de justificació establerts, els beneficiaris han de presentar les sol·licituds de pagament corresponents, d'acord amb el model de l'annex II, que figura al web del FOGAIBA, degudament emplenat, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), i s'han de presentar als registres d'entrada del FOGAIBA o de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, o a qualsevol dels llocs que preveuen l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

S'hauran de subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen a l'annex II esmentat, s'hauran d'assumir els compromisos i s'hauran de concedir les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest annex.

Aquesta sol·licitud de pagament ha d'anar acompanyada dels documents justificatius següents:

a) Resum de les actuacions efectuades i dels resultats obtinguts. Caldrà adjuntar una memòria fotogràfica justificativa de les actuacions, en què es vegi la publicitat realitzada del projecte amb el logotip comunitari i el fons de finançament.

b) Documentació justificativa de les despeses efectuades:

- Nòmines, documents RLC i RNT (per al personal laboral) i justificants de pagament. A més, s'han de presentar un resum comptable de nòmines i un Excel d'imputació de personal d'acord amb el model “Imputació nòmines” que inclou l'annex II que figura a la pàgina web del FOGAIBA.

- Document IRPF (model 111 i 190, si escau) i justificant de pagament.

- Factures originals que compleixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i que continguin el desglossament de les inversions realitzades, per a la seva validació i estampilla, amb la finalitat de controlar la possible concurrència de subvencions i justificants de pagament.

- En el cas de pagament de taxes, n'hi haurà prou amb aportar el comprovant administratiu corresponent, que també servirà com a document justificatiu de pagament, si d'aquest derivés l'acreditació d'aquest extrem.

Es podran considerar justificants de pagament alguns dels documents següents:

- Còpia del justificant de l'ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu de la transferència, en el qual figurin la data de la transferència, l'import transferit, la identificació del concepte de la transferència amb l'objecte que quedi identificat, el pagament de la factura i les dades de l'ordenant i del destinatari, que hauran de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament, acompanyat de l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l'ajuda.

- Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat de l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l'ajuda, en el qual aparegui el càrrec d'aquest xec o pagaré.

Si l'import de l'actuació auxiliable no coincideix amb l'import del xec, aquest document haurà d'adjuntar un certificat de l'emissor de la factura en el qual es deixi constància que el xec o pagaré esmentat s'ha cobrat efectivament, amb indicació de la data de cobrament i de la factura a la qual correspongui el pagament. El certificat esmentat l'haurà de signar i segellar l'entitat emissora amb indicació del nom i el càrrec o la responsabilitat que té el sotasignat.

c) Si escau, indicació dels criteris d'imputació de repartiment dels costos generals i/o indirectes, incorporats en la relació de justificants de despeses. En cas de persones jurídiques, aquest document ha d'estar subscrit pel secretari o l'òrgan equivalent de l'entitat.

d) Relació detallada de correspondència de les factures presentades amb els pressupostos presentats a la sol·licitud d'ajuda (llista que relacioni les factures proforma amb les factures i els justificants finals presentats).

e) En cas de modificació de les actuacions sol·licitades inicialment i, si pertoca, pressupostos o factures proforma de les actuacions objecte d'ajuda confeccionats per les persones/entitats autoritzades.

f) Certificació bancària, acreditativa de la titularitat del compte corrent que designi el beneficiari per rebre el pagament de l'ajuda.

5. Es podrà presentar una sol·licitud de pagament parcial de l'actuació subvencionable. El pagament s'efectuarà quan s'hagin comprovat la realització i la justificació de les actuacions corresponents.

El pagament parcial i les obligacions de justificació que se'n derivin no eximeixen el beneficiari de l'ajuda de l'obligació de justificar la realització completa del projecte aprovat.

6. L'import de l'ajuda concedida s'abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària quan s'hagin justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.

7. El fet de no presentar la documentació justificativa o de no executar l'actuació objecte de l'ajuda en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual s'aplica el que disposa el punt 4 de l'apartat desè d'aquesta resolució.

8. No obstant això, en els casos en els quals es produeixin desviacions entre l'actuació efectuada i l'aprovada, s'ajustarà l'ajuda total concedida a l'import de l'actuació efectuada, sempre que la finalitat de la subvenció, atesa la seva naturalesa, sigui susceptible de satisfacció parcial, i sempre que s'acostin de manera significativa al compliment total dels objectius previstos i suposin almenys un 50% de l'execució de la quantitat total aprovada a la resolució de concessió inicial.

Aquest ajustament es farà aplicant el percentatge de subvenció que pertoqui a l'actuació total justificada. No es reduirà l'import de la subvenció concedida sempre que l'actuació executada sigui igual o superior a la màxima auxiliable.

9. En qualsevol cas, s'hauran de tenir en compte les reduccions i les exclusions que preveu el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat, i l'annex III d'aquesta resolució.

10. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no serà necessari presentar la documentació ni les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.

Dotzè

Incompatibilitat de les subvencions

Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que el beneficiari pugui rebre de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada per a les mateixes actuacions concretes.

Tretzè

Ajudes no reintegrables

1. De conformitat amb el que estableix l'article 27 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, no es reintegraran les ajudes rebudes quan l'incompliment d'algun dels requisits, obligacions o compromisos exigits al beneficiari sigui a causa d'algun dels motius següents:

a) Mort del beneficiari;

b) llarga incapacitat professional del beneficiari;

c) expropiació d'una part important de l'explotació, si aquesta expropiació no era previsible el dia en què es va subscriure el compromís;

d) catàstrofe natural greu que afecti considerablement les terres d'explotació;

e) destrucció accidental dels edificis per al bestiar de l'explotació;

f) epizoòties que afectin tot el bestiar del productor o una part d'aquest.

No obstant això, tot quedarà condicionat al compliment per part del beneficiari de l'obligació de notificar a l'òrgan gestor els casos de força major o les circumstàncies excepcionals, sempre que aporti les proves pertinents a satisfacció d'aquest òrgan, en el termini dels deu dies hàbils següents a la data en què el beneficiari o el seu drethavent estigui en condicions de fer-ho.

Catorzè

Controls

1. Els perceptors de les ajudes que regula aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

2. Els controls tenen com a finalitat donar compliment al que estableix el títol III del Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, esmentat.

3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin constituir frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte pel servei esmentat a l'adreça web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat.

Quinzè

Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria serà el que s'estableix en:

- El Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s'estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell.

- El Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell.

- El Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la Política Agrícola Comuna, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.

- L'article 9 del Reglament (UE) núm. 1307/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

- El Reglament d'execució (UE) núm. 807/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, que completa el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i que introdueix disposicions transitòries.

- El Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

- El Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

- El Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

- L'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

- La Directiva d'hàbitats relativa a l'execució de les accions i els projectes en aquestes àrees i la necessitat d'evitar qualsevol possible dany als valors de la xarxa Natura 2000.

- La Llei 13/2013, de 2 d'agost, de foment de la integració de cooperatives i d'altres entitats associatives de caràcter agroalimentari.

- La Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears.

- La Llei 19/1995, de 4 de juliol, de modernització de les explotacions agràries.

- La Llei 35/2011, de 4 d'octubre, sobre titularitat compartida de les explotacions agràries.

- La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- El Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).

- El text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).

- La resta de normativa de desenvolupament i aplicable.

 

Setzè

Eficàcia

L'efectivitat d'aquesta resolució queda condicionada a l'aprovació per part de la Comissió Europea de les modificacions presentades al Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears per al període 2014-2020, així com a l'aprovació dels nous criteris de selecció per part del Comitè de Seguiment del PDR. En cas que no s'aprovin les modificacions proposades, es modificarà aquesta resolució amb la finalitat d'adaptar-la al text definitiu.

Igualment, quan al període d'elegibilitat de la despesa, la eficàcia queda condicionada a la modificació de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

Dissetè

Publicació

Aquesta resolució s'ha de notificar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 21 de maig de 2020

La presidenta del FOGAIBA María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño

 

ANNEX III REDUCCIONS I EXCLUSIONS

1. Reduccions amb motiu dels controls d'admissibilitat de les despeses

Els pagaments es calcularan sobre la base dels imports que es considerin admissibles després dels controls administratius.

El Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural examinarà la sol·licitud de pagament presentada pel beneficiari i determinarà els imports admissibles. A més, fixarà:

a) L'import que es pagarà al beneficiari en funció de la sol·licitud de pagament i la resolució de concessió. En cas que el primer sigui superior al segon, l'import sol·licitat s'ajustarà al límit de la concessió.

b) L'import que es pagarà al beneficiari després de l'examen d'admissibilitat de la despesa que figuri a la sol·licitud de pagament.

Si l'import fixat d'acord amb la lletra a supera l'import fixat d'acord amb la lletra b en més d'un 10%, s'aplicarà una reducció a l'import fixat a la lletra b. L'import de la reducció serà igual a la diferència entre els dos imports, però no serà superior a l'import sol·licitat.

2. Reduccions en cas d'incompliment de criteris d'admissibilitat, així com d'obligacions

1.1. Aspectes generals

En aquest apartat s'inclouen les penalitzacions detectades en controls no financers d'admissibilitat (administratius i sobre el terreny), controls específics, controls a posteriori i qualsevol altre que es faci de l'operació.

Dins dels criteris d'admissibilitat i compromisos es poden diferenciar els tipus següents:

- Compromisos excloents (CE): l'incompliment que no respecta els criteris i/o els requisits establerts en la concessió i, si escau, el manteniment de l'ajuda. El seu incompliment té associada una sanció del 100% de l'ajuda i la seva exclusió i, si és procedent, se sol·licitarà el reintegrament dels imports percebuts en anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari quedarà exclòs de la mesura durant l'any natural de què es tracti i del següent.

- Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l'abast i la persistència de l'incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen com a:

- Compromís bàsic (CB): el compromís l'incompliment del qual implica conseqüències rellevants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió. Aquestes repercussions duren més d'un any o és difícil posar-los fi amb mitjans acceptables.

- Compromís principal (CP): el compromís l'incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió. Aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-los fi amb mitjans acceptables.

- Compromís secundari (CS): el que no s'ajusta a les definicions anteriors.

2.2. Reduccions per incompliment de criteris d'admissibilitat

S'entenen per criteris d'admissibilitat els requisits vinculats a la concessió de l'ajuda, i es tipifiquen com a excloents.

2.3. Reduccions per incompliment de compromisos

S'entenen per compromisos les obligacions que defineix l'apartat desè de la resolució.

Els compromisos de la línia d'ajuda a la cooperació entre agents per fomentar cadenes de distribució curtes per a accions de generació es tipifiquen de la manera següent:

Realitzar les activitats auxiliades en el termini establert. Aquest compromís es considerarà que s'ha complert amb la realització, almenys, del 50% de les inversions: CB.

Presentar al Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA una versió preliminar dels materials promocionals, prèvia a la seva edició, per supervisar-la i aprovar-la: CS.

Exercir l'activitat agrària, per part dels integrants agricultors, durant un mínim de cinc anys: CS.

Adoptar les mesures que calguin per proporcionar informació al públic i fer-ne publicitat: CS.

Sotmetre's als controls que dugui a terme l'Administració, necessaris per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos. CB.

Les sancions i exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les següents:

1. COMPROMISOS BÀSICS

100% de l'ajuda.

2. COMPROMISOS PRINCIPALS

Primer any d'incompliment:

Un compromís incomplert: 25% de l'ajuda.

Dos o més compromisos incomplerts: 50% de l'ajuda.

Segon any o més d'incompliment: 50% de l'ajuda.

3. COMPROMISOS SECUNDARIS

Primer any d'incompliment:

Un compromís incomplert: 2% de l'ajuda.

Dos o més compromisos incomplerts: 10% de l'ajuda.

Segon any o més d'incompliment: 10% de l'ajuda.

4. EXCLUSIÓ

Només en casos d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència se sol·licitarà el reintegrament dels imports d'anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a l'any en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. A més, el beneficiari quedarà exclòs de la mateixa mesura durant l'any natural en què s'ha detectat l'incompliment i l'any natural següent.

Quan els beneficiaris no hagin pogut complir els seus compromisos per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conservaran el dret a l'ajuda en el moment en què s'hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.