Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció II. Autoritats i personal

Subsecció segona. Oposicions i concursos

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA

Núm. 3932
Resolució del conseller d’Educació, Universitat i Recerca de 19 de maig de 2020, a proposta de la directora general de Personal Docent, per la qual es deixa sense efecte la suspensió del termini per presentar les sol.licituds de comissions de serveis i es deixa sense efecte la possibilitat de formalitzar-les de manera presencial

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En data 14 de maig de 2020, la directora general de Personal Docent ha formulat la proposta de resolució següent:

Fets

1. En el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 34, de 14 de març de 2020, es va publicar la Resolució de la directora general de Personal Docent de 12 de març 2020 per la qual s'aproven les instruccions que han de regir el procés adreçat a funcionaris de carrera docents amb destinació definitiva per sol·licitar i adjudicar destinacions en comissions de serveis per al curs 2020-2021 a centres públics d'ensenyaments no universitaris dependents de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca. Aquesta Resolució va ser objecte d'una rectificació d'errades, publicada en el BOIB núm. 45, de 28 de març de 2020.

D'acord amb la instrucció sisena de l'annex 1 de dita Resolució, el termini per presentar les sol·licituds de participació era del 20 al 27 d'abril, ambdós inclosos.

No obstant l'anterior, des del dia 14 de març, data en què es va publicar i va entrar en vigor el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, el termini esmentat va quedar suspès.

2. D'altra banda, la instrucció cinquena de l'annex 1 de la Resolució esmentada preveu les instruccions per emplenar, tramitar i presentar la sol·licitud, i estableix un sistema de tramitació telemàtic que culmina amb la presentació de la sol·licitud en qualsevol dels registres oficials.

Davant la situació actual, el Decret llei 7/2020, de 8 de maig, pel qual s'estableixen mesures urgents en l'àmbit de l'educació per fer front als efectes de l'emergència sanitària ocasionada pel COVID-19, ha establert regles de caràcter extraordinari per a determinats processos, entre els quals s'inclouen els procediment de provisió de places, amb la finalitat que es facin efectives les recomanacions de les autoritats sanitàries d'evitar situacions d'aglomeracions o saturació de persones, en aquest cas en les oficines de registre oficials. Entre aquestes regles es troba l'obligació que les persones interessades a participar en aquests procediments ho facin mitjançant els canals d'accés, els sistemes i les aplicacions que en cada cas es determinin.

Fonaments de dret

1. L'apartat 1 de la disposició addicional tercera del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, suspèn els termes i interromp els terminis per a la tramitació dels procediments de les entitats dels sector públic. Així mateix, determina que el còmput dels terminis es reprendrà en el moment en què perdi vigència aquest Reial decret o, si s'escau, les seves pròrrogues. A més, l'apartat 4 de la mateixa disposició, modificat pel Reial decret 465/2020, de 17 de març, determina que les autoritats competents poden acordar, de forma motivada, la continuació d'aquells procediments administratius indispensables per a la protecció de l'interès general o per al funcionament bàsic dels serveis.

S'ha de recordar que l'estat d'alarma ha estat prorrogat successivament.

2. L'article 9 del Decret llei 4/2020, de 20 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèria de contractació, convenis, concerts educatius i subvencions, serveis socials, medi ambient, procediments administratius i pressuposts per fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19, referit a mesures en matèria de suspensió de terminis administratius, estableix, en els apartats 1 i 2:

    1.   En el marc del que estableix la disposició addicional tercera del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, correspon als consellers i les conselleres del Govern de les Illes Balears i a les persones titulars de la presidència o de l'òrgan unipersonal equivalent dels ens del sector públic instrumental autonòmic acordar, en l'àmbit de les seves competències, mitjançant resolució motivada, i entre d'altres possibles mesures d'ordenació i instrucció, deixar sense efecte la suspensió dels terminis administratius dels procediments administratius en els casos en què la suspensió o paralització pugui causar perjudicis greus en els drets o els interessos de les persones que tenguin la condició d'interessades en el procediment. Així mateix, poden adoptar en aquest àmbit qualsevol mesura destinada a evitar o pal·liar situacions de vulnerabilitat originades per l'estat d'alarma. En aquests casos, és necessari obtenir la conformitat expressa de les persones interessades respecte de les mesures a adoptar o respecte de la no suspensió dels terminis.

    1.   Així mateix, correspon a les autoritats esmentades en l'apartat anterior decidir motivadament la continuació o fins i tot l'inici dels procediments administratius referits als fets justificatius de l'estat d'alarma i d'aquells que siguin indispensables per a la protecció de l'interès general o per al funcionament bàsic dels serveis. En aquests casos, no caldrà obtenir la conformitat de les persones interessades.

3.  El servei educatiu és un servei essencial derivat del dret a l'educació, dret fonamental constitucionalment reconegut. I és una obligació de l'Administració assegurar, en la mesura que les circumstàncies ho permetin, un inici normalitzat del curs escolar 2020-2021, que, entre d'altres aspectes, passa pel fet que tot el professorat pugui incorporar-se al seu lloc de treball l'1 de setembre.

Per això, raons d'interès general fan imprescindible deixar sense efecte la suspensió del termini per presentar les sol·licituds de comissions de serveis, amb la finalitat de continuar el procediment, i així, reprendre el termini per tal que la tramitació administrativa es pugui desenvolupar i finalitzar dins uns terminis raonables que permetin, primer, revisar les sol·licituds i la documentació que presentin els funcionaris de carrera interessats, i, segon, que el procediment d'adjudicació de destinacions provisionals es pugui enllestir de manera que el professorat pugui prendre possessió de les places adjudicades i incorporar-s'hi el primer dia lectiu del curs escolar vinent.

4. D'altra banda, l'apartat 1 de l'article 6 del Decret llei 7/2020, de 8 de maig, pel qual s'estableixen mesures urgents en l'àmbit de l'educació per fer front als efectes de l'emergència sanitària ocasionada pel COVID-19, quant a l'obligació de relacionar-se electrònicament amb la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca en relació amb els procediments de selecció i els sistemes i procediments de provisió de places de personal docent no universitari, estableix:

​​​​1. Les persones interessades que participin en els processos de selecció de personal funcionari de carrera docent, de personal funcionari interí docent o de personal laboral docent estan obligades a participar en els procediments convocats o que es convoquin mitjançant els canals d'accés, els sistemes i les aplicacions que en cada cas es determinin.

Atès això, pertoca deixar sense efecte les previsions previstes en la instrucció cinquena de l'annex 1 de la Resolució en relació amb la presentació de les sol·licituds en les oficines de registre oficial, amb la qual cosa l'únic sistema per presentar-les serà el telemàtic, mitjançant el tràmit habilitat a l'efecte en la pàgina web de la Direcció General de Personal Docent.

5.  La competència per dictar aquesta resolució correspon al conseller d'Educació, Universitat i Recerca, d'acord amb l'article 9 del Decret llei 4/2020, de 20 de març.

Proposta de resolució

Per tot això, propòs al conseller d'Educació, Universitat i Recerca que dicti una resolució en els termes següents:

1. Declarar la continuació del procediment administratiu referit al procés adreçat a funcionaris de carrera docents amb destinació definitiva per sol·licitar i adjudicar destinacions en comissions de serveis per al curs 2020-2021 a centres públics d'ensenyaments no universitaris dependents de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca, per considerar-lo indispensable per a la protecció de l'interès general i per al funcionament bàsic dels serveis de conformitat amb l'apartat 2 de l'article 9 del Decret llei 4/2020, de 20 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèria de contractació, convenis, concerts educatius i subvencions, serveis socials, medi ambient, procediments administratius i pressuposts per fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19.

2. Deixar sense efecte la suspensió del termini per presentar les sol·licituds de comissions de serveis.

3. Establir que el termini esmentat es reprengui el dia 25 de maig de 2020, de manera que el darrer dia de presentació de les sol·licituds sigui l'1 de juny de 2020. Ambdós dies estan inclosos dins aquest termini.

4. Deixar sense efecte la instrucció cinquena de l'annex 1 de la Resolució de la directora general de Personal Docent de 12 de març 2020 per la qual s'aproven les instruccions que han de regir el procés adreçat a funcionaris de carrera docents amb destinació definitiva per sol·licitar i adjudicar destinacions en comissions de serveis per al curs 2020-2021 a centres públics d'ensenyaments no universitaris dependents de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca, en allò relatiu a la possibilitat de presentar la sol·licitud de comissions de serveis en les oficines de registre oficials.

5. Establir, a conseqüència de l'anterior, que l'únic sistema de presentació de les sol·licituds de comissions de serveis serà el telemàtic, mitjançant el tràmit habilitat a l'efecte en la pàgina web de la Direcció General de Personal Docent.

6. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Per tot això, dict la següent

Resolució

Manifestar la conformitat amb la proposta de resolució i dictar-ne resolució en els mateixos termes.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació, Universitat i Recerca en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució, d'acord amb els articles 8.2.a) i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

No obstant això, i d'acord amb les disposicions addicionals segona i tercera del Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, se suspenen els termes i s'interrompen els terminis, respectivament, previstos en les lleis processals per a tots els ordres jurisdiccionals, i per a la tramitació dels procediments de les entitats de sector públic. El còmput dels terminis es reprendrà en el moment en què perdi vigència el Reial decret esmentat o, si s'escau, les seves pròrrogues.

 

Palma, 19 de maig de 2020

El conseller d'Educació, Universitat i Recerca

Martí X. March i Cerdà

 

La directora general proposant

Rafaela Sánchez Benítez