Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

CONSELL INSULAR DE FORMENTERA

Núm. 3876
Mesures econòmiques i tributàries per fer front a l’impacte econòmic i social produït arran de la pandèmia de la covid-19. Sotmetiment a informació pública de l’aprovació provional de la modificació d’ordenances fiscals del consell insular de Formentera

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Es fa públic que el Ple del Consell Insular, en la sessió extraordinària i urgent, celebrada per via electrònica i telemàtica, el 15 de maig de 2020 hi va adoptar l'acord següent, sobre

MESURES ECONÒMIQUES I TRIBUTÀRIES PER FER FRONT A L'IMPACTE ECONÒMIC I SOCIAL PRODUÏT ARRAN DE LA PANDÈMIA DE LA COVID-19.

JUSTIFICACIÓ.

En data d'11 de març de 2020, l'Organització Mundial de la Salut (OMS) va declarar el brot de SARS-COV-2 com a pandèmia, elevant a dita extrema categoria la situació actual des de la prèvia Declaració d'emergència de salut pública d'importància internacional.

Davant la ràpida evolució dels fets, tant a escala nacional com internacional i per fer front a aquesta greu i excepcional situació provocada pel coronavirus COVID-19, el Govern de la Nació declarà l'estat d'alarma a tot el territori nacional, a través del Reial decret 463/2020, de 14 de març, publicat al BOE núm. 67, de 14 de març de 2020.

A la disposició addicional tercera, el dit Reial decret establí la suspensió de quinze dies dels termes i els terminis administratius per tramitar els procediments de les entitats del sector públic durant el termini de vigència de l'estat d'alarma i, si fos el cas, de les pròrrogues que s'adoptin. No obstant l'anterior, el Reial decret 465/2020, de 18 de març, ha modificat el Reial decret 463/2020, de 13 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, tot indicant que la suspensió dels termes i la interrupció dels terminis administratius no serà d'aplicació als terminis tributaris, subjectes a normativa especial.

No obstant l'anterior, el RD 463/2020 determina a la disposició addicional tercera, punt 3, que l'òrgan competent podrà acordar, a través de resolució motivada, les mesures d'ordenació i d'instrucció estrictament necessàries per evitar perjudicis greus als drets i els interessos de l'interessat en el procediment i sempre que aquest manifesti la seua conformitat, o quan l'interessat manifesti la seua conformitat a no suspendre el termini.

D'altra banda, el Reial decret llei 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19 indica que la crisi sanitària s'està transmetent a l'economia i a la societat a una gran velocitat, afectant tant l'activitat productiva com la demanda i el benestar dels ciutadans, i ha regulat a l'article 33 els termes de la suspensió de terminis en l'àmbit tributari.

La situació generada pel coronavirus requereix la ràpida reacció per part de totes les administracions públiques, així com una resposta conjunta i una política coordinada d'actuació per afrontar amb les màximes garanties els efectes provocats pel brot d'aquest virus, tenint en compte, principalment, el risc que suposa per a la salut i el benestar de la ciutadania.

En aquest context, a través de diverses resolucions i circulars aquest Consell Insular ha anat adoptant diferents mesures organitzatives i preventives per fer front a aquesta conjuntura.

En aquestes circumstàncies, resulta obligada l'adopció de mesures extraordinàries a l'àmbit d'aplicació dels tributs i altres ingressos de dret públic, a l'àmbit competencial del Consell Insular de Formentera, sent la prioritat principal minorar l'impacte fiscal, facilitant amb això que la normalitat es recuperi tant prompte com la situació sanitària millori.

A la vista de l'anterior, i atesa la paralització del teixit social i econòmic de l'illa de Formentera, que s'han vist clarament afectats per les limitacions pròpies de l'estat d'alarma, es proposa una sèrie de mesures per respondre a l'impacte econòmic negatiu que s'està produint sobre les persones físiques i jurídiques afectades per les mesures de contenció adoptades per les autoritats competents.

L'estat d'alarma va estar prorrogat a la volta pel Reial decret 476/2020, de 27 de març, (BOE núm. 86, de 28 de març de 2020), segons autorització del Congrés dels Diputats del dia 25 de març de 2020 (BOE núm. 86, de 28 de març de 2020); i a nivell autonòmic, a més a més, cal considerar el Decret llei 4/2020, del Consell de Govern de les Illes Balears, de 20 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèria de contractació, convenis, concerts educatius i subvencions, serveis socials, medi ambient, procediments administratius i pressuposts per fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19 (BOIB núm. 40, de 21 de març de 2020). I també cal tenir en compte l'esperit del Decret llei 5/2020, del Consell de Govern de les Illes Balears, de 27 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèries tributària i administrativa per fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19 (BOIB núm. 45, de 28 de març de 2020).

Hom té en compte el que es deriva, de tot ordre, del Reial decret llei 10/2020, de 29 de març, pel qual se regula un permís retribuït recuperable per a les persones treballadores per compte aliè que no presenti serveis essencials, per tal de reduir la mobilitat de la població en el context de la lluita contra el COVID-19 (BOE núm. 87, de 29 de març de 2020), aplicador des del 30 de març de 2020.

Finalment cal esmentar que l'estat d'alarma es va prorrogar en virtut del Reial decret de 492/2020, de 24 d'abril, segons autorització del Ple del Congrés dels Diputats de dia 22 d'abril de 2020 (BOE núm. 115, de 25 d'abril de 2020) i segons autorització del Ple del Congrés dels Diputats de dia 6 de maig de 2020, tal i com es deriva del Reial Decret 514/2020, de 8 de maig (BOE núm. 129, de 9 de maig de 2020), tot de conformitat amb l'establert en l'article 116 de la Constitució i la Llei orgànica 4/1981, d'1 de juny, dels estats d'alarma, excepció i setge.

Per fer front a la nova situació ja es va signar el Decret de Presidència sobre mesures econòmiques i tributàries per fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19 signat el 31 de març de 2020 i publicat al BOIB de 2 d'abril.

Amb la conformitat jurídica del secretari habilitat nacional, de l'interventor i del tresorer de la corporació, sobre la base de l'establert en el Reial decret 128/2018, de 16 de març i en el Reial decret 424/2017, de 28 d'abril.

Atès el Decret de Presidència de data 11 de maig de 2020, sobre actualització i refosa successiva del Decret de la Presidència del Consell Insular de Formentera de data 16 de març de 2020, d'establiment de mesures administratives i organitzatives en relació a l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, conforme a les necessitats i avanços fets en la superació de la pandèmia, amb data d'11 de maig de 2020 (pendent de publicació al BOIB).

Atès l'article 8.1, lletra i, de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars, i l'article 22.2.e de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, tot això en relació amb el Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprovà el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals,

La part resolutòria és la següent:

Sotmès a votació dels 17 membres que formen Ple de la corporació, reunits per via electrònica, amb el suport de més de la majoria absoluta, amb la següent composició i votació: el vot a favor dels 6 representants del grup polític Gent x Formentera i dels 5 representants del grup polític PSIB-PSOE (que formen l'equip de Govern), i l'abstenció dels 6 representants presents del grup polític Sa Unió de Formentera PP- Compromís, adopta, sobre la base de la proposta transcrita, el següent

Acord

Primer.- Ratificar el Decret de Presidència sobre mesures econòmiques i tributàries per fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19 signat el 31 de març de 2020 i publicat al BOIB de 2 d'abril.

Segon.- Considerar que les persones que havien sol·licitat un fraccionament en el pagament d'operacions d'adquisició de noves altes d'activitats turístiques i d'estades turístiques en habitatges per al dia 20 de juny de 2020, aquest venciment es prorroga el seu pagament fins a 31 de desembre de 2020, amb les mateixes condicions que se'ls hi havia concedit.

Tercer-. Considerar que, per les vies jurídiques corresponents, es pretén allargar 12 mesos la vigència de les autoritzacions existents d'Estades Turístiques en Habitatges.

Quart-. Considerar que, per les vies jurídiques corresponents, es pretén prorrogar la vigència del pla de qualitat 2015-202 en habitatges d'ús turístic fins a l'any any 2022.

Cinquè-. Aprovar provisionalment, la suspensió de l'exigència derivada de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per ocupació de terrenys d'ús públic per taules i cadires amb finalitat lucrativa i per ocupació de la via pública o terrenys d'ús públic amb llocs, barraques, casetes de venda, o atraccions, indústries de carrer i ambulants i rodatge cinematogràfic, d'acord amb l'article 17 i, en el que correspongui, conforme als principis del Decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals (TRLRHL d'ara en endavant), des de la producció d'efectes de la declaració de l'estat d'alarma (publicada al BOE) i fins al 31 de desembre de 2020, a propòsit de l'aplicació de la tarifa primera de l'article 6 referent a les llicències per l'ocupació de terrenys ocupats per un any o temporada, de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per ocupació de terrenys d'ús públic per taules i cadires amb finalitat lucrativa i per ocupació de la via pública o terrenys d'ús públic amb llocs, barraques, casetes de venda, o atraccions, indústries de carrer i ambulants i rodatge cinematogràfic, publicada al BOIB número 51 de 16 d'abril de 2013. Se suspèn excepcionalment l'obligatorietat dels mesos mínims d'obertura.

Pel que fa a aquest assumpte, hom fa servir addicionalment l'establert a l'article 56 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, com a mesura executiva provisional, en el sentit que la suspensió siga executiva des de l'aprovació provisional, pels motius econòmics i de fons que s'assenyalen en la part expositiva d'aquest acord, tot això en relació al que significa l'estat d'alarma derivat del Reial decret 463/2020, de 14 de març i les conseqüències que comporta.

Sisè.- Aprovar provisionalment, la suspensió de l'exigència derivada de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per ocupació de terrenys d'ús públic per taules i cadires amb finalitat lucrativa i per ocupació de la via pública o terrenys d'ús públic amb llocs, barraques, casetes de venda, o atraccions, indústries de carrer i ambulants i rodatge cinematogràfic, d'acord amb l'article 17 i, en el que correspongui, conforme als  principis del TRLHL, des de la producció d'efectes de la declaració de l'estat d'alarma (publicada al BOE) i  fins al 31 de desembre de 2020,  a propòsit de l'aplicació de la tarifa tercera punt 4 de l'article 6 de l'Ordenança fiscal abans esmentada, la qual fa referència a les llicències per ocupacions de terrenys amb llocs per a la venda d'artesania, ceràmica, bijuteria, velons i similars, per m2 o fracció i any. Tot això amb la condició d'obligació de prestar el servei segons les condicions que dictin les autoritats sanitàries.

Pel que fa a aquest assumpte, hom fa servir addicionalment l'establert a l'article 56 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, com a mesura executiva provisional, en el sentit que la suspensió siga executiva des de l'aprovació provisional, pels motius econòmics i de fons que s'assenyalen en la part expositiva d'aquest acord, tot això en relació al que significa l'estat d'alarma derivat del Reial decret 463/2020, de 14 de març i les conseqüències que comporta.

Setè-. Aprovar provisionalment, la suspensió de l'exigència derivada de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per inici d'activitat i per autoritzacions temporals d'establiments, publicada al BOIB número 108 de 03/08/2013, d'acord amb l'article 17 i, en el que correspongui, conforme als  principis del TRLHL, des de la producció d'efectes de la declaració de l'estat d'alarma (publicada al BOE) i fins al 31 de desembre de 2020, a propòsit de l'aplicació del punt 2 de l'article 5 de l'Ordenança fiscal abans esmentada, el qual fa referència a les autoritzacions temporals d'activitats per espectacles i amenitzacions musicals a establiments. Se suspèn  excepcionalment per aquest any 2020 l'obligatorietat dels mesos mínims d'obertura.

Pel que fa a aquest assumpte, hom fa servir addicionalment l'establert a l'article 56 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, com a mesura executiva provisional, en el sentit que la suspensió siga executiva des de l'aprovació provisional, pels motius econòmics i de fons que s'assenyalen en la part expositiva d'aquest acord, tot això en relació al que significa l'estat d'alarma derivat del Reial decret 463/2020, de 14 de març i les conseqüències que comporta. 

Vuitè.- Publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), al tauler d'anuncis i a la pàgina web del Consell Insular de Formentera, així com a un diari dels de major difusió a l'illa de Formentera, edicte relatiu als acords provisionals presents (respectivament: punts cinquè, sisè i setè), per tal que la ciutadania i les persones legítimament interessades puguin examinar els expedients respectius i formular reclamacions durant el termini de 30 dies a partir de la publicació de l'edicte al BOIB.

Novè.- Remetre còpia acarada del text present aprovat provisionalment (dels punts cinquè, sisè i setè) a l'Institut de la Dona de les Illes Balears en compliment del que estableix l'art. 5.3 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

Desè .- Considerar que si en el termini d'informació pública no hi ha reclamacions, s'haurà d'entendre definitivament aprovats els punts cinquè, sisè i setè sobre suspensió de les Ordenances fiscals corresponents a propòsit de la seua aplicació a supòsits del seu objecte des de la producció d'efectes de la declaració de l'estat d'alarma (publicada al BOE) i fins al 31 de desembre de 2020, i, per tant, aprovats els acords provisionals adoptats, sense necessitat de nous acords expressos.

Onzè- Considerar, pel que fa a l'informe de l'Institut de la Dona, que queda facultat el secretari de la corporació a incorporar d'ofici el contingut del corresponent informe en els textos definitius a publicar, sempre que l'informe emès no desvirtuï el fons dels acords objecte d'aprovació provisional.

Dotzè.- Ordenar la publicació íntegra al BOIB dels acords corresponents, ja sigui els provisionals elevats a definitius, ja siguin els derivats de l'estudi de les reclamacions, als efectes d'entrada en vigor (en relació als punts cinquè, sisè i setè), tot de conformitat amb el citat Text refós de la Llei d'hisendes locals i també l'article 103.2 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

En conseqüència, segons els punts cinquè, sisè i setè, i el successius es fa públic el següent:

A) DE L'APROVACIÓ PROVISIONAL DE LA SUSPENSIÓ DE L'EXIGÈNCIA DE LES ORDENANCES FISCALS QUE SE  CITEN TOT SEGÜIT:

CINQUÈ.-  Aprovar provisionalment, la suspensió de l'exigència derivada de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per ocupació de terrenys d'ús públic per taules i cadires amb finalitat lucrativa i per ocupació de la via pública o terrenys d'ús públic amb llocs, barraques, casetes de venda, o atraccions, indústries de carrer i ambulants i rodatge cinematogràfic, d'acord amb l'article 17 i, en el que correspongui, conforme als principis del Decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals (TRLRHL d'ara en endavant), des de la producció d'efectes de la declaració de l'estat d'alarma (publicada al BOE) i fins al 31 de desembre de 2020, a propòsit de l'aplicació de la tarifa primera de l'article 6 referent a les llicències per l'ocupació de terrenys ocupats per un any o temporada, de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per ocupació de terrenys d'ús públic per taules i cadires amb finalitat lucrativa i per ocupació de la via pública o terrenys d'ús públic amb llocs, barraques, casetes de venda, o atraccions, indústries de carrer i ambulants i rodatge cinematogràfic, publicada al BOIB número 51 de 16 d'abril de 2013. Se suspèn excepcionalment l'obligatorietat dels mesos mínims d'obertura.

Pel que fa a aquest assumpte, hom fa servir addicionalment l'establert a l'article 56 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, com a mesura executiva provisional, en el sentit que la suspensió siga executiva des de l'aprovació provisional, pels motius econòmics i de fons que s'assenyalen en la part expositiva d'aquest acord, tot això en relació al que significa l'estat d'alarma derivat del Reial decret 463/2020, de 14 de març i les conseqüències que comporta.

SISÈ.- Aprovar provisionalment, la suspensió de l'exigència derivada de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per ocupació de terrenys d'ús públic per taules i cadires amb finalitat lucrativa i per ocupació de la via pública o terrenys d'ús públic amb llocs, barraques, casetes de venda, o atraccions, indústries de carrer i ambulants i rodatge cinematogràfic, d'acord amb l'article 17 i, en el que correspongui, conforme als  principis del TRLHL, des de la producció d'efectes de la declaració de l'estat d'alarma (publicada al BOE) i  fins al 31 de desembre de 2020,  a propòsit de l'aplicació de la tarifa tercera punt 4 de l'article 6 de l'Ordenança fiscal abans esmentada, la qual fa referència a les llicències per ocupacions de terrenys amb llocs per a la venda d'artesania, ceràmica, bijuteria, velons i similars, per m2 o fracció i any. Tot això amb la condició d'obligació de prestar el servei segons les condicions que dictin les autoritats sanitàries.

Pel que fa a aquest assumpte, hom fa servir addicionalment l'establert a l'article 56 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, com a mesura executiva provisional, en el sentit que la suspensió siga executiva des de l'aprovació provisional, pels motius econòmics i de fons que s'assenyalen en la part expositiva d'aquest acord, tot això en relació al que significa l'estat d'alarma derivat del Reial decret 463/2020, de 14 de març i les conseqüències que comporta.

SETÈ. -Aprovar provisionalment, la suspensió de l'exigència derivada de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per inici d'activitat i per autoritzacions temporals d'establiments, publicada al BOIB número 108 de 03/08/2013, d'acord amb l'article 17 i, en el que correspongui, conforme als  principis del TRLHL, des de la producció d'efectes de la declaració de l'estat d'alarma (publicada al BOE) i fins al 31 de desembre de 2020, a propòsit de l'aplicació del punt 2 de l'article 5 de l'Ordenança fiscal abans esmentada, el qual fa referència a les autoritzacions temporals d'activitats per espectacles i amenitzacions musicals a establiments. Se suspèn  excepcionalment per aquest any 2020 l'obligatorietat dels mesos mínims d'obertura.

Pel que fa a aquest assumpte, hom fa servir addicionalment l'establert a l'article 56 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, com a mesura executiva provisional, en el sentit que la suspensió siga executiva des de l'aprovació provisional, pels motius econòmics i de fons que s'assenyalen en la part expositiva d'aquest acord, tot això en relació al que significa l'estat d'alarma derivat del Reial decret 463/2020, de 14 de març i les conseqüències que comporta. 

B) D'OBRIR EL TERMINI D'INFORMACIÓ PÚBLICA per tal que la ciutadania i les persones legítimament interessades puguin examinar els expedients respectius i formular reclamacions durant el termini de 30 dies a partir de la publicació de l'edicte present al BOIB, al tauler d'anuncis i a la pàgina web del Consell Insular de Formentera. Se'n farà ressò a un diari dels de major difusió a l'illa de Formentera, de l'edicte present relatiu als acords provisionals presents (respectivament: punts cinquè, sisè i setè),.

C) REMETRE CÒPIA ACARADA DEL TEXT PRESENT APROVAT PROVISIONALMENT (dels punts cinquè, sisè i setè) a l'Institut de la Dona de les Illes Balears en compliment del que estableix l'art. 5.3 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

D) CONSIDERAR QUE SI EN EL TERMINI D'INFORMACIÓ PÚBLICA NO HI HA RECLAMACIONS, s'haurà d'entendre definitivament aprovats els punts cinquè, sisè i setè sobre suspensió de les Ordenances fiscals corresponents a propòsit de la seua aplicació a supòsits del seu objecte des de la producció d'efectes de la declaració de l'estat d'alarma (publicada al BOE) i fins al 31 de desembre de 2020, i, per tant, aprovats els acords provisionals adoptats, sense necessitat de nous acords expressos.

E) CONSIDERAR, PEL QUE FA A L'INFORME DE L'INSTITUT DE LA DONA, que queda facultat el secretari de la corporació a incorporar d'ofici el contingut del corresponent informe en els textos definitius a publicar, sempre que l'informe emès no desvirtuï el fons dels acords objecte d'aprovació provisional.

F) ORDENAR LA PUBLICACIÓ ÍNTEGRA AL BOIB DELS ACORDS CORRESPONENTS, ja sigui els provisionals elevats a definitius, ja siguin els derivats de l'estudi de les reclamacions, als efectes d'entrada en vigor (en relació als punts cinquè, sisè i setè), tot de conformitat amb el citat Text refós de la Llei d'hisendes locals i també l'article 103.2 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Formentera, 18 de maig de 2020

La presidenta del Consell Insular de Formentera

Alejandra Ferrer Kirschbabum