Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció II. Autoritats i personal

Subsecció segona. Oposicions i concursos

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA

Núm. 3845
Resolució del conseller d’Educació, Universitat i Recerca, a proposta de la directora general de Personal Docent, per la qual es deixa sense efecte la suspensió del termini per presentar les sol·licituds d’actualització de requisits i mèrits i per presentar les sol·licitud de participació en la convocatòria pública per formar una borsa d’aspirants a funcionaris interins docents, s’estableixen les noves dates de presentació de sol·licituds i es deixa sense efecte la possibilitat de formalitzar-les de forma presencial

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En data 12 de maig de 2020, la directora general de Personal Docent ha formulat la proposta de resolució següent:

Fets

1. En el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 171, de 21 de desembre de 2019, es va publicar la Resolució de la directora general de Personal Docent de data 19 de desembre de 2019 per la qual s'aprova la convocatòria pública per formar una borsa d'aspirants a funcionaris interins docents amb la finalitat de cobrir, a totes les illes, vacants i substitucions de totes les especialitats o funcions a centres públics d'ensenyament no universitari dependents de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca del Govern de les Illes Balears per al curs 2020-2021.

D'acord amb les bases 5.1, 5.5 i 6.5 de l'annex 1 d'aquesta convocatòria, el termini per conformar la borsa d'aspirants a funcionaris interins i, en conseqüència, per presentar les sol·licituds d'actualització de requisits i mèrits i les sol·licituds de participació va començar el 15 de gener de 2020 i finalitzava el 31 de març de 2020, ambdós inclosos.

2. No obstant l'anterior, des del dia 14 de març, data en què es va publicar i va entrar en vigor el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, el termini esmentat va quedar suspès i el tràmit fou interromput el dia 16 de març a les 08.49 hores, quan encara mancaven setze dies perquè finalitzàs.

3. D'altra banda, la base sisena de l'annex 1 de la convocatòria preveu les instruccions per emplenar, tramitar i formalitzar la sol·licitud, i estableix un sistema de tramitació i formalització de la sol·licitud exclusivament telemàtic que conviu amb un sistema de tramitació telemàtica i formalització presencial, mitjançant la presentació de la sol·licitud en qualsevol dels registres oficials per a aquells aspirants que necessitin presentar documentació.

4. Davant la situació actual, el Decret llei 7/2020, de 8 de maig, pel qual s'estableixen mesures urgents en l'àmbit de l'educació per fer front als efectes de l'emergència sanitària ocasionada pel COVID-19, ha establert regles de caràcter extraordinari per a determinats processos, entre els quals s'inclou el procediment de selecció d'aspirants a funcionaris interins docents, amb la finalitat que es facin efectives les recomanacions de les autoritats sanitàries d'evitar situacions d'aglomeracions o saturació de persones, en aquest cas en les oficines de registre oficials. Entre aquestes regles es troba l'obligació de les persones interessades que participin en els processos de selecció de personal funcionari interí docent de participar en els procediments convocats fent ús dels canals d'accés, els sistemes i les aplicacions que en cada cas es determinin.

Fonaments de dret

1. L'apartat 1 de la disposició addicional tercera del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, suspèn els termes i interromp els terminis per a la tramitació dels procediments de les entitats del sector públic. Així mateix, determina que el còmput dels terminis es reprendrà en el moment en què perdi vigència aquest Reial decret o, si s'escau, les seves pròrrogues.

S'ha de recordar que l'estat d'alarma ha estat prorrogat successivament.

2. L'article 9 del Decret llei 4/2020, de 20 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèria de contractació, convenis, concerts educatius i subvencions, serveis socials, medi ambient, procediments administratius i pressuposts per fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19, referent a mesures en matèria de suspensió de terminis administratius, estableix, en els apartats 1 i 2:

1. En el marc del que estableix la disposició addicional tercera del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, correspon als consellers i les conselleres del Govern de les Illes Balears i a les persones titulars de la presidència o de l'òrgan unipersonal equivalent dels ens del sector públic instrumental autonòmic acordar, en l'àmbit de les seves competències, mitjançant resolució motivada, i entre d'altres possibles mesures d'ordenació i instrucció, deixar sense efecte la suspensió dels terminis administratius dels procediments administratius en els casos en què la suspensió o paralització pugui causar perjudicis greus en els drets o els interessos de les persones que tenguin la condició d'interessades en el procediment. Així mateix poden adoptar en aquest àmbit qualsevol mesura destinada a evitar o pal·liar situacions de vulnerabilitat originades per l'estat d'alarma. En aquests casos, és necessari obtenir la conformitat expressa de les persones interessades respecte de les mesures a adoptar o respecte de la no suspensió dels terminis.

2. Així mateix, correspon a les autoritats esmentades en l'apartat anterior decidir motivadament la continuació o fins i tot l'inici dels procediments administratius referits als fets justificatius de l'estat d'alarma i d'aquells que siguin indispensables per a la protecció de l'interès general o per al funcionament bàsic dels serveis. En aquests casos, no caldrà obtenir la conformitat de les persones interessades.

3. El servei educatiu és un servei essencial derivat del dret a l'educació, dret fonamental constitucionalment reconegut. I és una obligació de l'Administració assegurar, en la mesura que les circumstàncies ho permetin, un inici normalitzat del curs escolar 2020-2021, que, entre d'altres aspectes, passa per la necessitat que tot el professorat pugui incorporar-se al seu lloc de treball l'1 de setembre.

Per això, raons d'interès general fan imprescindible deixar sense efecte la suspensió del termini per presentar les sol·licituds d'actualització de requisits i mèrits i les sol·licituds de participació en la convocatòria, amb la finalitat de continuar el procediment de selecció d'aspirants a funcionaris interins docents, i, així, reprendre el termini de presentació de sol·licituds per tal que la tramitació administrativa es pugui desenvolupar i finalitzar dins uns terminis raonables que permetin, primer, revisar les sol·licituds i la documentació que presentin els aspirants per tal de garantir els principis d'igualtat, mèrit i capacitat en l'accés a la funció pública, i, segon, que els procediments d'adjudicació de destinacions provisionals es pugui enllestir de manera que el professorat pugui prendre possessió de les places adjudicades i incorporar-s'hi el primer dia lectiu del curs escolar vinent.

4. D'altra banda, l'apartat 1 de l'article 6 del Decret llei 7/2020, de 8 de maig, pel qual s'estableixen mesures urgents en l'àmbit de l'educació per fer front als efectes de l'emergència sanitària ocasionada pel COVID-19, quant a l'obligació de relacionar-se electrònicament amb la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca en relació amb els procediments de selecció i els sistemes i procediments de provisió de places de personal docent no universitari, estableix:

1. Les persones interessades que participin en els processos de selecció de personal funcionari de carrera docent, de personal funcionari interí docent o de personal laboral docent estan obligades a participar en els procediments convocats o que es convoquin mitjançant els canals d'accés, els sistemes i les aplicacions que en cada cas es determinin.

Atès això, pertoca deixar sense efecte les previsions previstes en la base sisena de l'annex 1 de la convocatòria en relació amb la possibilitat de formalitzar la sol·licitud de manera presencial, en les oficines de registre oficial, amb la qual cosa l'únic sistema de tramitació i presentació de les sol·licituds, tant d'actualització de requisits i mèrits com de participació en la convocatòria, serà el telemàtic, mitjançant el tràmit habilitat a l'efecte en la pàgina web de la Direcció General de Personal Docent.

5. La competència per dictar aquesta resolució correspon al conseller d'Educació, Universitat i Recerca, d'acord amb l'article 9 del Decret llei 4/2020, de 20 de març.

Proposta de resolució

Per tot això, propòs al conseller d'Educació, Universitat i Recerca que dicti una resolució en els termes següents:

1. Declarar la continuació del procediment administratiu referit a la convocatòria pública per formar una borsa d'aspirants a funcionaris interins docents amb la finalitat de cobrir, a totes les illes, vacants i substitucions de totes les especialitats o funcions a centres públics d'ensenyament no universitari dependents de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca del Govern de les Illes Balears per al curs 2020-2021, aprovada per la Resolució de la directora general de Personal Docent de 19 de desembre de 2019, per considerar-lo indispensable per a la protecció de l'interès general i per al funcionament bàsic dels serveis, de conformitat amb l'apartat 2 de l'article 9 del Decret llei 4/2020, de 20 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèria de contractació, convenis, concerts educatius i subvencions, serveis socials, medi ambient, procediments administratius i pressuposts per fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19.

2. Deixar sense efecte la suspensió del termini per presentar les sol·licituds d'actualització de requisits i mèrits i les sol·licituds de participació en la convocatòria esmentada.

3. Establir que el termini esmentat es reprengui el dia 20 de maig, de manera que el darrer dia de presentació de les sol·licituds és el 4 de juny. Ambdós dies estan inclosos dins aquest termini.

4. Deixar sense efecte la base sexta de l'annex 1 de la convocatòria pública per formar una borsa d'aspirants a funcionaris interins docents amb la finalitat de cobrir, a totes les illes, vacants i substitucions de totes les especialitats o funcions a centres públics d'ensenyament no universitari dependents de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca del Govern de les Illes Balears per al curs 2020-2021, aprovada per la Resolució de la directora general de Personal Docent de 19 de desembre de 2019, en allò relatiu a la possibilitat de formalitzar la sol·licitud de manera presencial, en les oficines de registre oficials.

5. Establir, a conseqüència de l'anterior, que l'únic sistema de tramitació i presentació de les sol·licituds, tant d'actualització de requisits i mèrits com de participació en la convocatòria, serà el telemàtic, mitjançant el tràmit habilitat a l'efecte en la pàgina web de la Direcció General de Personal Docent.

6. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Per tot això, dict la següent

Resolució

Manifestar la conformitat amb la proposta de resolució i dictar-ne resolució en els mateixos termes.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació, Universitat i Recerca en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També s'hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució, d'acord amb els articles 8.2.a) i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

No obstant això, i d'acord amb les disposicions addicionals segona i tercera del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, se suspenen els termes i s'interrompen els terminis, respectivament, previstos en les lleis processals per a tots els ordres jurisdiccionals, i per a la tramitació dels procediments de les entitats de sector públic. El còmput dels terminis es reprendrà en el moment en què perdi vigència el Reial decret esmentat o, si s'escau, les seves pròrrogues.

 

Palma, 15 de maig de 2020

El conseller d'Educació, Universitat i Recerca

Martí X. March i Cerdà

La directora general proposant

Rafaela Sánchez Benítez