Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 3820
Decret de la presidència del Consell Insular de Menorca núm. 107/2020, de 15 de maig, relatiu a la modificació de les mesures preventives, de protecció i organitzatives adoptades en els centres de treball on presten els seus serveis els empleats públics del Consell Insular de Menorca, els seus organismes autònoms i ens dependents en aplicació del Pla per a la transició cap a una nova normalitat (exp. 1614-2020-4)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'aprovació i entrada en vigor del Reial decret 463/2020, de 14 de març (BOE núm. 67 de 14-3-2020), pel qual es declara l'estat d'alarma a tot l'Estat espanyol, amb la finalitat d'afrontar la situació d'emergència sanitària provocada pel coronavirus SARS-Cov-2 associat a la Covid-19, va determinar l'adopció per part del Consell Insular de Menorca d'un seguit de mesures extraordinàries de contenció per fer front a l'esmentada crisi sanitària. Entre aquestes mesures destaquen les adoptades amb caràcter general mitjançant els Decrets de Presidència núm. 75 i 76/2020, de 15 de març de 2020, o mitjançant el Decret de Presidència núm. 84/2020, de 24 de març de 2020, d'ampliació de les mesures primerament adoptades, entre altres de caràcter més específic, per a serveis o procediments concrets que ho van requerir ateses les circumstàncies concurrents.

El Reial decret 463/2020, de 14 de març, ha estat objecte de successives pròrrogues, la darrera de les quals és l'aprovada pel Reial decret 514/2020, de 8 de maig, pel qual es prorroga l'estat de alarma declarat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 amb efectes fins a les 00.00 hores del 24 de maig de 2020.

Una vegada superada la fase més aguda d'expansió de la pandèmia, a fi de facilitar una recuperació gradual de l'activitat social i econòmica, el Govern d'Espanya ha definit el Pla per a la transició cap a una nova normalitat, aprovat per Acord pel Consell de Ministres de data 28 d'abril de 2020, que es basa en l'informe del Centre de Coordinació d'Alertes i Emergències Sanitàries (CCAES) de 25 d'abril de 2020 i en les propostes enviades pels governs autonòmics, i guiat pel Full de ruta de la Comissió Europea i les orientacions de l'Organització Mundial de la Salut. Igualment s'han recaptat les opinions i propostes d'experts en l'àmbit sanitari, científic, social i empresarial, així com dels responsables de les administracions, de les entitats socials i dels agents socials.

D'acord amb l'esmentat pla, i amb independència de la pròrroga de la vigència de l'estat d'alarma, s'ha previst iniciar un procés de desescalada gradual de les mesures extraordinàries de restricció de la mobilitat i el contacte social adoptades fins a la data. Per aquest motiu s'han fixat tota una sèrie paràmetres i instruments per a l'adaptació del conjunt de la societat a la nova normalitat amb màximes garanties de seguretat, articulant el procés en diferents fases d'implantació gradual i adaptable als canvis necessaris en funció de l'evolució de les dades epidemiològiques.

Davant aquest escenari de transició gradual, asimètrica i coordinada es fa imprescindible també iniciar la recuperació de la normalitat en l'àmbit de l'Administració pública i correspon, per tant, que el Consell Insular de Menorca adopti les mesures escaients per anar normalitzant l'activitat de servei públic propi de l'entitat, en el marc de les que vagin dictant les administracions estatal i autonòmica, i conjugant aquest caràcter progressiu amb les necessàries garanties de seguretat i salut per a les empleades i els empleats públics en l'acompliment de les seves funcions.

Dintre d'aquesta transició, els centres de treball, al seu torn, hauran d'implementar els protocols, codis de bones pràctiques i procediments de seguretat i salut pública que estableixi el Ministeri de Sanitat.

Per tot això, un cop negociat amb les organitzacions sindicals, de conformitat amb el que disposen els articles 47 i 51 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, i d'acord amb el que estableix l'article 9 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars, que atribueix a la Presidència del Consell Insular de Menorca la direcció del Govern i l'Administració insular i la direcció superior de tot el personal;

RESOLC:

Primer. Modificar, en aplicació del Pla estatal per a la transició cap a una nova normalitat, les mesures preventives, de protecció i organitzatives adoptades en els centres de treball on presten els seus serveis els empleats públics del Consell Insular de Menorca, els seus organismes autònoms i ens dependents establertes mitjançant el Decret de Presidència núm. 76/2020, de 15 de març de 2020, i el Decret de Presidència número 84/2020, de 24 de març de 2020, d'ampliació de les mesures primerament adoptades, d'acord amb el text que es transcriu més avall.

Segon. Establir que continuen en vigor les mesures aprovades mitjançant els decrets esmentats en el paràgraf anterior en tot el que no resultin modificades mitjançant aquest decret o per altres disposicions de rang superior.

Tercer. Disposar-ne la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, a la seu electrònica i en el portal web del Consell Insular de Menorca. Així mateix, donar-ne la màxima difusió a tots els centres i serveis del Consell Insular, els seus organismes autònoms i ens dependents, tot l'anterior sens perjudici de la seva entrada en vigor des del moment de la seva adopció. Aquestes mesures mantindran la seva vigència fins que es determini el pas a la fase de nova normalitat.

Quart. Donar-ne compte al Ple en la propera sessió que tengui.

MODIFICACIÓ DE LES MESURES PREVENTIVES, DE PROTECCIÓ I ORGANITZATIVES ADOPTADES EN ELS CENTRES DE TREBALL ON PRESTEN ELS SEUS SERVEIS ELS EMPLEATS PÚBLICS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA, ELS SEUS ORGANISMES AUTÒNOMS I ENS DEPENDENTS EN APLICACIÓ DEL PLA PER A LA TRANSICIÓ CAP A UNA NOVA NORMALITAT

1. Àmbit d'aplicació

La present resolució té per objecte servir de marc general per garantir l'homogeneïtat en les mesures relacionades amb la reincorporació gradual i asimètrica de les empleades i els empleats públics als centres de treball de manera presencial, tenint en compte l'estructura de cada departament i la necessària adaptació de les mesures a l'evolució de la crisi.

Aquestes mesures són aplicables al personal de tots els serveis i centres del Consell Insular de Menorca i de tots els seus organismes autònoms i ens dependents, sens perjudici de les instruccions específiques que es puguin dictar en relació amb col·lectius determinats. Els consellers executius caps dels respectius departaments, sempre sota la coordinació del conseller executiu de Serveis Generals, queden habilitats per dictar les instruccions interpretatives internes o per disposar el que sigui necessari per executar el que preveu aquest decret en cada un dels centres i serveis inclosos dins el seu àmbit material d'actuació. Així mateix, els presidents dels organismes autònoms i ens dependents queden facultats per dictar les esmentades instruccions i directrius de caire intern. En el seu cas, les esmentades instruccions o directrius han de ser ratificades o convalidades posteriorment per l'òrgan competent.

2. Modalitats de treball

Per salvaguardar la seguretat i la salut dels empleats públics, durant la vigència d'aquesta resolució que regula les mesures de caràcter organitzatiu, d'acord amb les recomanacions establertes pel Pla per a la transició cap a una nova normalitat, les modalitats de treball continuen sent presencials i no presencials.

3. Priorització de treball no presencial

Es prioritza la prestació del treball en modalitats no presencials, respectant els principis de corresponsabilitat i igualtat de tracte, fins que s'arribi a la fase de la nova normalitat.

Les modalitats de treball no presencials poden, puntualment o periòdicament, compatibilitzar-se amb modalitats presencials de prestació del servei per tal de facilitar la coordinació i incorporació gradual, mitjançant torns, del personal del Consell Insula de Menorca.

Per a això, el director insular o la persona responsable de cada unitat administrativa, organisme o entitat dependent pot determinar torns de treball presencial, quan sigui estrictament necessari, optant si és possible per rotacions setmanals amb la finalitat de minimitzar els riscos per a la salut dels empleats públics.

En tot cas, s'ha de prioritzar la prestació de treball en modalitats no presencials per al personal que pertanyi als col·lectius definits en cada moment pel Ministeri de Sanitat com a grups vulnerables per a la COVID-19, sempre que la seva activitat laboral o les mesures de seguretat preses ho permetin.

Igualment, s'ha de prioritzar la prestació de treball en modalitats no presencials per a al personal que tengui al seu càrrec menors o gent gran dependent que es vegin afectats pel tancament de centres educatius o de gent gran, pel temps que les autoritats competents determinin, sempre que la seva activitat laboral ho permeti. En tot cas cal tenir presents les condicions familiars d'aquestes empleades i empleats públics.

La prestació dels serveis en modalitats no presencials o d'aquestes amb modalitats presencials no suposarà cap detriment de la jornada i l'horari de cada empleat ni de les seves retribucions, i s'ha de respectar en tot cas el descans necessari.

El Servei de Gestió de Persones i el Servei Insular de Seguretat i Salut Laboral han de prendre totes les mesures necessàries per protegir el personal considerat de risc o vulnerable per part del Ministeri de Sanitat evitant, sempre que sigui possible, en les tasques d'atenció directa a la ciutadania. El Servei Insular de Seguretat i Salut Laboral identificarà i avaluarà els entorns de treball físics i fisicosocials, i en el conjunt de serveis, conjuntament amb el servei de vigilància de la salut, s'elaborarà el pla d'acció amb les mesures adequades que tendeixin a minimitzar o anul·lar l'exposició al risc.

4. Criteris d'assignació de modalitats de treball

Per a una adequada organització del treball s'han de tenir en compte, en tot cas, els factors següents:

- La naturalesa de les funcions a desenvolupar.

- La ubicació en el centre de treball, havent de garantir-se la distància de 2 metres entre els llocs de treball ocupats per fer efectiva la incorporació, sempre que no hi hagi cap mitjà físic de protecció que eviti el contacte directe.

- La necessitat d'utilitzar determinades aplicacions, eines o infraestructures no disponibles a distància.

- Les situacions familiars per atendre les persones dependents.

5. Atenció al públic

El Consell Insular de Menorca ha d'assegurar en tot moment l'atenció als usuaris. Com a mesura extraordinària, i de forma temporal, el Consell Insular de Menorca prioritzarà l'atenció telefònica i telemàtica. En el supòsits d'atenció presencial, s'aplicaran mesures encaminades a garantir la salut dels empleats públics i evitar al màxim els riscos de contagi. Si fos necessari, s'establiran els torns imprescindibles per garantir la prestació d'aquest servei. En l'atenció al públic presencial s'aplicaran les mesures preventives següents:

a) Respectar la distància mínima de dos metres entre el treballador i el públic, sempre que no hi hagi cap mitjà físic de protecció que eviti el contacte directe.

b) Rentar-se les mans tan sovint com sigui possible.

c) En tossir, cobrir-se la boca o el nas amb el colze flexionat o utilitzant un mocador d'un sol ús.

En l'atenció presencial és necessària la cita prèvia i es limita l'aforament. Així mateix, s'han d'adoptar les mesures necessàries per minimitzar els possibles riscos per a la salut en els termes que determinin les autoritats sanitàries.

6. Flexibilització horària

La flexibilització de la jornada laboral és aplicable al personal del Consell Insular de Menorca i dels seus organismes autònoms i ens dependents, amb la finalitat d'afavorir la prevenció de riscos per la salut dels empleats públics i la conciliació de la vida familiar i laboral.

L'empleat pot sol·licitar la flexibilització de la seva jornada laboral. Aquesta flexibilització horària es pot autoritzat amb independència de la modalitat de prestació de serveis, sempre prioritzant l'ús de fórmules de jornada continuada. Per poder concedir aquesta flexibilització s'ha de comptar amb la conformitat prèvia del director insular i, en el seu cas, del cap de servei.

Així mateix, per poder atendre els supòsits de flexibilització s'habilita la possibilitat d'ampliar l'horari d'obertura dels centres de treball mitjançant una resolució del conseller executiu de Serveis Generals. Si fos necessària aquesta ampliació per tal de facilitar la rotació del personal, es podrà alterar la jornada habitual dels empleats públics amb la conformitat prèvia del personal directament afectat per aquesta mesura.

7. Fases de la transició

Amb la finalitat de desenvolupar una transició segura cap a la nova normalitat se seguiran les instruccions que dicti el Ministeri de Sanitat en cada una de les fases, sempre d'acord amb les recomanacions establertes pel Servei Insular de Seguretat i Salut Laboral i les especificitats de cada centre de treball.

D'acord amb l'anterior, s'estableixen les fases següents, amb caràcter flexible i adaptatiu d'acord amb el que estableixi en cada moment l'autoritat sanitària per a cada unitat territorial:

Fase 0. En aquesta fase es desenvoluparan els treballs en els serveis que es consideren essencials d'acord amb el Decret de la Presidència del Consell Insular de Menorca núm. 84/2020, de 24 de març, relatiu a l'ampliació i modificació de les mesures organitzatives temporals relatives a les funcions, els serveis i el personal del Consell Insular de Menorca, els seus organismes autònoms i ens dependents.

Fase 1. En aquesta fase s'han d'incorporar als centres de treball les persones imprescindibles que prestin serveis en:

- Activitats en què l'atenció presencial sigui considerada essencial per a cada servei, independentment que aquest no sigui considerat com essencial.

- Activitats per a les quals el Ministeri de Sanitat o la resta d'autoritats estatals o autonòmiques habilitades disposin que s'han de prestar serveis en aquesta fase.

- Activitats directament relacionades amb els sectors d'activitat que la normativa estatal i autonòmica permeti reprendre en aquesta fase.

- Activitats que, per la seva naturalesa, no es puguin realitzar de manera no presencial.

- Activitats que resultin imprescindibles perquè els primers puguin desenvolupar les seves tasques amb normalitat i en condicions de seguretat.

Fase 2. Finalitzada la Fase 1, quan ho determini el Ministeri de Sanitat, es podrà iniciar aquesta nova fase en la qual s'han de reincorporar de forma gradual als centres de treball les persones imprescindibles que prestin serveis en:

- El Servei d'Atenció Ciutadana i altres que prestin aquest tipus d'atenció. Atenció al públic en general.

- Activitats per a les quals el Ministeri de Sanitat o la resta d'autoritats estatals o autonòmiques habilitades disposin que s'han de prestar serveis en aquesta fase.

- Activitats directament relacionades amb els sectors d'activitat que la normativa estatal i autonòmica permeti reprendre en aquesta fase.

- Activitats que resultin imprescindibles perquè els primers puguin desenvolupar les seves tasques amb normalitat i en condicions de seguretat.

Fase 3. Acabada la Fase 2, quan ho determini el Ministeri de Sanitat, es podrà iniciar aquesta nova fase en la qual s'han de reincorporar als centres de treball:

- Un mínim d'un 60 % del personal de tots els serveis o departaments. Els directors insulars en determinaran l'ordre d'incorporació tenint en compte les necessitats del servei, l'existència de col·lectius classificats com a vulnerables a la COVID-19 i la conciliació laboral i familiar dels empleats públics.

- Activitats per a les quals el Ministeri de Sanitat o la resta d'autoritats estatals o autonòmiques habilitades disposin que s'han de prestar serveis en aquesta fase.

- Activitats directament relacionades amb els sectors d'activitat que la normativa estatal i autonòmica permeti reprendre en aquesta fase.

- Activitats que resultin imprescindibles perquè els primers puguin desenvolupar les seves tasques amb normalitat i en condicions de seguretat.

Nova normalitat. En aquesta fase, que s'iniciarà una vegada finalitzada la Fase 3 i quan ho determini el Ministeri de Sanitat, la reincorporació del personal restant es regirà d'acord amb les instruccions de caràcter organitzatiu que es dictin en el seu moment, establint-se nous protocols de seguretat i salut amb l'experiència de l'aprenentatge de les fases anteriors i d'acord amb el que estableixin les autoritats sanitàries.

L'establiment d'aquestes fases, dels seus terminis i del personal que ha d'incorporar-se en cadascuna d'elles resta supeditat a les instruccions adoptades en cada moment pel Ministeri de Sanitat.

Els directors insulars han d'establir en el seu àmbit la concreció dels empleats públics concrets que s'han d'incorporar en cada moment.

8. Reunions

Amb caràcter general, les reunions de treball s'han de dur a terme mitjançant audioconferència o videoconferència, evitant en la mesura que sigui possible les reunions presencials o que impliquin desplaçaments a una altra localitat.

Sense perjudici de l'anterior, les reunions dels òrgans col·legiats del Consell Insular es regiran per les disposicions específiques que s'adoptin al respecte.

9. Viatges

Es mantenen suspesos tots els viatges de treball o per assistir a activitats formatives quan l'assumpte en qüestió es pugui solucionar mitjançant trucada o videoconferència, excepte per causes excepcionals i justificades, d'acord amb els criteris establertes pel Ministeri de Sanitat en funció de cada fase.

 

10. Cursos i activitats formatives

Amb la finalitat de minimitzar els possibles riscos per a la salut, es manté la suspensió de cursos, jornades, congressos, seminaris i qualsevol tipus d'activitat de formació de caràcter presencial mentre duri l'estat d'alarma, a excepció de les formacions que es considerin imprescindibles o relacionades amb les mesures per fer front a la COVID-19, les quals s'han de fer sempre en grups reduïts, amb totes les mesures d'higiene i prevenció i respectant en tot cas els termes que determinin les autoritats sanitàries.

11. Proves selectives

Des del moment que finalitzi la suspensió dels terminis administratius declarada pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, les convocatòries de processos selectius es poden tramitar amb caràcter ordinari.

La celebració de proves selectives presencials de concurrència massiva únicament es podran dur a terme atenent les recomanacions establertes per les autoritats sanitàries. En el seu cas, es poden posposar determinades proves o substituir-les per altres que es puguin desenvolupar per mitjans telemàtics i intentant garantir, en la mesura del que sigui possible, la continuïtat dels processos ja iniciats.

Queden exceptuats de la suspensió esmentada en el paràgraf primer els processos selectius relacionats amb les mesures adoptades per a la contenció de la COVID-19, els que s'hagin acollit a altres supòsits excepcionals que preveu la normativa reguladora de l'actual estat d'alarma, els que puguin celebrar-se per mitjans telemàtics i els que es trobin en fase de concurs o que es facin pel sistema selectiu de concurs.

Concretament, es tornaran a activar el procés de mobilitat interna del personal del CIM, prèvia a la incorporació del personal que hagi obtingut plaça de l'Oferta Pública d'Ocupació 2016-2017 i la resta de processos de provisió de llocs de treball, així com, de forma progressiva i mitjançant resolució motivada del conseller de Serveis Generals, els processos selectius de l'esmentada oferta pública en què únicament resti pendent la valoració de mèrits.

12. Diàleg social

Les mesures derivades de la present resolució que hagi d'adoptar la corporació seran objecte de tractament previ amb les organitzacions sindicals que compten amb representació al Consell Insular de Menorca i, quan aquestes mesures afectin el personal laboral, també amb una representació del Comitè d'Empresa.

13. Subjecció a les necessitats de servei

Amb caràcter general, les previsions previstes en la present resolució s'estableixen sense perjudici de la subjecció de tot el personal a les necessitats del servei degudament justificades i de la seva disposició quan se'ls requereixi per a la prestació dels serveis públics encomanats. En aquest cas s'han de garantir les mesures preventives necessàries.

14. Vigència

Aquest decret entra en vigor el mateix dia que se signi i serà vigent fins que es determini el pas a la fase de nova normalitat.

 

Maó, 15 de maig de 2020

Per delegació de la presidenta, La secretària

Rosa Salord Olèo

(Decret 427/2019, d'11 de juliol)

(BOIB núm. 97 de 16-7-2019)