Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'INCA

Núm. 3794
Ordenança fiscal reguladora de la taxa per avaluació d'edificis i altres serveis urbanístics

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'Ajuntament Ple en sessió ordinària celebrada el dia 27 de març de 2020 va aprovar definitivament, amb resolució expressa de les al·legacions presentades, l'aprovació de l'ordenança fiscal reguladora de la taxa per avaluació d'edificis i altres serveis urbanístics.

De conformitat amb allò establert als apartats 3 i 4 de l'article 17 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refòs de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, es publica el text íntegre de l'Ordenança que entrarà en vigor en el moment de la seva publicació definitiva en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma.

"ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER AVALUACIÓ D'EDIFICIS I ALTRES SERVEIS URBANISTICS

Fonament i naturalesa

ARTICLE 1.

En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i pels articles 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local i de conformitat amb el que es disposa als articles 15 al 19 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refòs de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aquest Ajuntament estableix la taxa per avaluació d'edificis i altres serveis urbanístics, que es regirà per la present Ordenança fiscal.

Fet imposable

ARTICLE 2

Constitueix el fet imposable d'aquesta els serveis de caràcter ubanístic de competència municipal que, a instància de part o d'ofici, desenrotlla l'Ajuntament i que s'expressen a l'article 6 d'aquesta ordenança.

Subjecte passiu

ARTICLE 3

Estan obligades al pagament de la taxa en concepte de subjectes passius contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereixen els articles 41 i 42 de la Llei general tributària.

Responsables

ARTICLE 4

1. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones fisiques i jurídiques a que es refereixen els articles 41 i 42 de la Llei general tributària.

2. Seran responsables subsidiaris les persones responsables de l'administració de les societats i les Sindicatures, Intervenció o Liquidació de fallides,  en els supòsits i amb l'abast que assenyala l'article 43 de la Llei general tributària.

Base imposable

ARTICLE 5

Constitueix la bases imposable de la taxa la superfície compresa en l'àmbit d'aplicació del projecte objecte de tramitació, expressada en metres quadrats d'aprofitament, el servei prestat o, si s'escau, el cost total de les obres.

ARTICLE 6

La quota tributària s'exigirà d'acord amb les següents tarifes:

1. Inspecció d'edificis, per part de personal tècnic, en relació a les condicions de seguretat i salubritat de caràcter públic, sol·licitades per particulars interessats:105 € per cada informe.

2. Ordre d'execució d'obra, a realitzar per persones o entitats propietàries en compliment del deure de conservació dels edificis en condicions de seguretat i salubritat públiques: 1% sobre el cost total previst pels serveis tècnics.

3. Tramitació d'expedients de declaració de ruïna en immobles, a sol·licitud de la persona interessada:

3.1. Per cada visita d'inspecció efectuada sobre condicions de seguretat i salubritat de caràcter públic: 105 €.

3.2. Pel dictamen pericial, amb valoració de les obres a realitzar: el 3% del cost estimat pels serveis tècnics.

Exempcions i bonificacions

ARTICLE 7

1. Estaran exempt del pagament de la taxa per raó de la capacitat ecònomica els següents;

a) Famílies en risc d'exclussió social.

Per poder declarar l'exempció de la taxa s'ha de presentar informe tècnic del Departament de Serveis Socials que acrediti la consideració de família en risc d'exclussió social i la carència de mitjans per poder procedir al pagament de la taxa.

b) Families en que la renda total percebuda pels membres de la unitat familiar no superi el salari mínim interprofessional (SMI) segons el següent barem:

- Unitats familiars de 1 membre, sense superar una vegada el SMI.

- Unitats familiars de 2 membres, sense superar 1,25 vegades el SMI.

- Unitats familiars de 3 membres, sense superar 1,5 vegades el SMI.

- Unitats familiars de 4 membres, sense superar 2 vegades el SMI.

- Unitats familiars de 5 membres, sense superar 2,5 vegades el SMI.

- Unitats familiars de 6 membres, sense superar 3 vegades el SMI.

Per cada membre més s'aplica un índex de + 0,5.

S'entén per unitat familiar el conjunt de les persones que conviuen en un mateix immoble, estiguin o no incloses en el mateix Llibre de Família, tot amb referència al primer dia natural de cada exercici.

Les referides dades s'acreditaran amb el certificat de convivència municipal. La referida acreditació no produirà efectes si s'observa que en l'històric de persones que conviuen en el domicili d'empadronament objecte de la reducció consta la baixa de qualsevol persona en el quart trimestre de l'exercici anterior i l'alta de la mateixa persona a partir del segon dia natural de l'exercici posterior.

Per gaudir de l'exempció en el pagament de la taxa es requerirà que els membres de la unitat familiar sols poden ser titulars, a títol de propietat o altre dret real, de l'habitatge objecte de la petició de l'exempció i no podran ésser titulars d'altres habitatges i locals (a excepció de fins a un local amb ús d'aparcament de vehicles i un local amb ús de traster) en tot el territori de l'Estat.

La declaració de la persona interessada serà comprovada per l'Administració municipal seguint el procediment descrit en els articles 131 i següents de la Llei general tributària (Llei 58/2003, de 17 de desembre). En cas de falsedat, automàticament es perdrà la reducció obtinguda independentment de l'expedient es de defraudació que es pot iniciar.

Meritació

ARTICLE 8

1. Es merita la taxa i neix l'obligació de quan s'inicia l'activitat municipal que en constitueix el fet imposable. A aquests efectes, es considerarà iniciada aquesta activitat en la data que es presenti l'oportuna sol·licitud de tramitació o redacció del projecte de què es tracti, si el subjecte passiu la formula expressament.

2. En els projectes d'iniciativa particular, el desistiment o renúncia de la persona interessada abans de la seva aprovació definitiva, suposarà el dret a la devolució del 50% de la taxa liquidada i aquesta devolució es tramitarà a sol·licitud de la persona interessada.

3. Tots els anuncis relatius a instruments de planejament, seran per compte i a càrrec de les persones interessades.

4. Quan per causes no imputables al subjecte passiu, l'acitivtat administrativa o el servei públic no es presti, procedirà la devolució de l'import corresponent.

 

Normes de gestió

ARTICLE 9

1. Les persones interessades en la prestació del servei a què fa referència el fet imposable hauran de presentar a l'Ajuntament l'oportuna sol·licitud, fent-hi constar tota la informació necessària per a l'exacta aplicació d'aquesta taxa.

2. El procediment d'ingrés serà mitjançant liquidació. L'Ajuntament procedirà a liquidar la taxa en el moment que s'iniciï la prestació del servei o activitat, que no es tramitarà si no s'ha efectuat el pagament corresponent, i tindrà caràcter provisional.

Infraccions i sancions

ARTICLE 10

Pel que fa a la qualificació d'infraccions tributàries, i de les sancions que els corresponguin en cada cas, hom s'ajustarà al que disposen els articles 178 i següents de la Llei general tributària i altres disposicions que la desenrotllin i complementin.

Les infraccions i sancions tributàries ho seran sense perjudici de les puguin correspondre per infraccions urbanístiques previstes a la Llei del sòl i a les normes concordants.

DISPOSICIO FINAL.

La present Ordenança Fiscal, la redacció definitiva de la qual ha estat aprovada per l'Ajuntament Ple en data 26 de març de 2020, entrarà en vigor el dia de la seva publicació en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i continua en vigor mentre no s'acordi la seva modificació o derogació."

Contra el present acord es podrà interposar pels interessats recurs contenciós-administratiu, davant la Sala de lo Contenciós-Administratiu del Tribunal Superior de Justicia de Balears, dins el termini de dos mesos des de el dia següent a la publicació del presente acord en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de conformitat amb els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa-Administrativa.

 

Inca, 12 de maig de 2020.

EL BATLE,

Virgilio Moreno Sarrió