Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA

Núm. 3771
Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de dia 14 de maig de 2020 per la qual s'aproven les bases de la convocatòria unificada de programes de formació i innovació educativa per al curs 2020-2021, adreçada als centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments no universitaris de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

1.La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, estableix a l'article 102 que la formació permanent constitueix un dret i una obligació del professorat i preveu que s'han d'afavorir les iniciatives de desenvolupament de projectes d'innovació pedagògica i curricular que tenguin l'objectiu d'estimular la capacitat d'aprenentatge, les habilitats i potencialitats personals, l'èxit escolar de tots els alumnes, la millora de l'activitat educativa i el desenvolupament del projecte educatiu dels centres.

2.Així mateix el Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l'ensenyament no universitari de la comunitat autònoma de les Illes Balears, estableix que la formació permanent és un element clau en qualsevol professió en la mesura que es relaciona de forma directa amb les possibilitats d'innovació, canvi i millora de les institucions i de les organitzacions, preocupades per complir encara més les seves finalitats, objectius i funcions. Aquest fet és especialment rellevant en la professió docent, que es troba subjecta a una renovació constant i profunda, tant pel que fa a les transformacions socials i econòmiques de l'entorn en què es desenvolupa com per la mateixa evolució dels contextos educatius, cada vegada més complexos.

3.Per tant, la formació permanent del professorat ha de ser un mecanisme que garanteixi l'actuació competent del personal docent, la seva actualització i l'adequació del sistema educatiu a les noves necessitats que la societat té en cada moment.

4.Dins el marc dels 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), es desenvolupa l'Agenda Balear 2030 com un pla d'acció integral i transformador orientat a afavorir el desenvolupament que definiran les Illes Balears dels pròxims anys. I ho fa dins dels paràmetres de seguiment establerts en el context internacional gràcies a l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible aprovada per l'ONU l'any 2015.

5.Aleshores, és convenient promoure la unificació de les convocatòries de programes d'innovació i de formació dels centres educatius com a parts actives del sistema de formació per tal de potenciar el caràcter transformador d'una escola preocupada per la sostenibilitat social, pel desenvolupament integral dels alumnes des d'una perspectiva de l'aprenentatge entre iguals, adequada als ODS de l'Agenda Balear 2030.

6.D'aquesta manera, és necessari que la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca simplifiqui i planifiqui les bases per donar a conèixer una convocatòria unificada dels diferents programes d'innovació i de formació educativa, l'adeqüi a la realitat de les Illes Balears i impulsi un model al servei de les necessitats del sistema educatiu. En aquest sentit es vol impulsar la innovació pedagògica com un procés planificat de canvi i de renovació que es fonamenti en la recerca i que respongui a l'evolució social, que condueix a obtenir una millora en la qualitat del sistema educatiu i que pugui ser transferible a la resta de centres educatius.

7.Amb la voluntat de facilitar als centres educatius l'accés a la informació i simplificar els processos de participació en els programes d'innovació promoguts per la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, aquesta Resolució pretén regular les bases per donar a conèixer i poder sol·licitar els diferents programes de formació i d'innovació educativa per al curs 2020-2021.

8.Durant la convocatòria unificada dels programes de formació i innovació educativa per al curs 2020-2021, l'esdeveniment de la pandèmia de la COVID-19 ha representat un impacte important des del punt de vista sanitari, social i econòmic que afecta a tots els sectors de la població. Amb la finalitat de frenar l'expansió i d'evitar el desbordament del sistema sanitari, s'han adoptat diferents mesures centrades en reduir el contagi i, tal com es va informar a totes les Comunitats Autònomes dia 25 d'abril de 2020, es va començar un procés de desescalada inscrit dins el Plan para la Transición hacia una nueva normalidad.

9.La desescalada es planteja com una transició cap una nova normalitat, encara que amb nous comportaments per part de les persones i de l'administració que són l'autoprotecció i la separació física, mesures necessàries amb la finalitat que es pugui reduir el contagi i aconseguir la màxima recuperació. Això implica que la convocatòria de les activitats formatives han de complir mesures de seguretat i s'han d'adaptar als protocols i mesures de prevenció de riscos, conjuntament amb les recomanacions higièniques i de distanciament establertes pel Ministeri de Sanitat.

 

Fonaments de dret

1.La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa.

2.El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l'ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3.L'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 24 d'abril de 2017 per la qual es regula l'homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4.El Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2020-2024.

5.El Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

6.El Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1.Aprovar les bases de la convocatòria unificada de programes de formació i innovació educativa per al curs 2020-2021, adreçada als centres educatius de les Illes Balears.

2.Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en el lloc web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa i a la plataforma Moodle del Servei de Normalització Lingüística i Formació.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació, Universitat i Recerca en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució, d'acord amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Palma, 14 de maig de 2020

La directora general de Primera Infància,

Innovació i Comunitat Educativa

Amanda Fernández Rubí

 

Bases de la convocatòria unificada de programes de formació i innovació educativa per al curs 2020-2021

Objectiu

Harmonitzar tota l'oferta de programes de formació i innovació educativa dirigits als centres educatius, així com unificar calendaris i aconseguir la simplificació documental per garantir la qualitat de la proposta metodològica, la transferència i la coherència amb el projecte educatiu de centre.

Programes

1.L'oferta de la convocatòria s'ha organitzat en 15 programes que permeten millorar la transparència i l'equitat de l'oferta, garantint que tots els centres educatius accedeixen a la mateixa informació i procurant que es realitzi un repartiment dels recursos de forma objectiva.

 

2.Els programes venen coordinats des dels diferents Serveis de la DGPICE i són els següents:

​​​​​​​a) Servei de Normalització Lingüística i Formació:

  • Estades Pedagògiques entre centres educatius
  • RobotIB primària
  • Parlem Català
  • Pla Integral d'Impuls de les Capacitats Emprenedores 2030 (ICAPE 2030)
  • Aprenentatge Servei (APS) a la Serra de Tramuntana
  • Acompanyament constructiu al pràcticum

b) Servei d'Innovació Educativa

  • Escacs a l'escola
  • Centres educatius promotors de la Salut (CEPS)
  • Programa de Cooperació (Centres Educatius per a la Ciutadania Global i Transformadora)
  • Centres ecoambientals
  • Competència lingüística i comunicativa

c) Institut per a la Convivència

  • Cap a la coeducació
  • Dissenyant futurs sociocomunitaris

3.Els programes d'aquesta convocatòria es vinculen a les línies estratègiques del Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2020-2024 i als Objectius per al Desenvolupament Sostenible (ODS 2030).

Destinataris

1.Poden participar en aquesta convocatòria els centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments no universitaris en l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

2.Cal tenir en compte l'apartat de destinataris de cada un dels programes a les seves instruccions específiques, en què es concreta la participació segons la titularitat i la tipologia de centre, etapa i nivell educatiu de l'alumnat.

Compromisos generals

La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca es compromet a:

1.Organitzar la formació per als docents que participin al programa, si n'hi inclou.

2.Crear un entorn virtual educatiu del programa per compartir materials i experiències.

3.Avaluar el procés i els resultats del programa.

4.Fer difusió de les bones pràctiques despreses d'aquesta convocatòria al web formacioinnovacio.cat.

5.Certificar les hores de formació permanent del professorat indicades a cada programa.

Els centres participants es comprometen a:

1.Aprovar la participació als programes per part del claustre del centre (a final del curs 2019-2020 i, en el cas que no sigui possible, a principis del curs 2020-2021).

2.Incloure els programes adjudicats en la programació general anual del centre.

3.Els docents han de formalitzar la inscripció a la formació a través del Portal de Serveis al Personal quan es faci pública la convocatòria, dins els terminis que s'estableixin.

4.Participar activament en la formació.

5.Dissenyar, implementar i avaluar el projecte, si escau, relacionat amb el programa en el centre.

6.Participar activament a l'entorn virtual educatiu aportant material i experiències, si escau.

7.Facilitar els aspectes organitzatius, espais i horaris per assolir els objectius del programa.

8.Designar una persona de contacte responsable de cada un dels programes sol·licitats.

9.Comunicar per escrit al servei responsable qualsevol imprevist que pugui sorgir i que afecti al desenvolupament del programa.

10.Presentar una memòria final del programa dins el termini establert.

Sol·licitud, termini i lloc de presentació

1.La sol·licitud per participar en aquesta convocatòria l'ha d'emplenar la direcció del centre mitjançant la plataforma Moodle, entrant a «Sol·licitud unificada de programes de formació i innovació educativa de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa. Curs 2020-2021»: https://fweib.caib.es/course/view.php?id=296

2.Al mateix Moodle es poden consultar les instruccions específiques de cada programa inclòs en aquesta convocatòria.

3.Un mateix centre educatiu pot sol·licitar més d'un programa formatiu.

4.La sol·licitud es pot presentar fins el 30 de juny de 2020.

Projecte inicial

La necessitat de presentació d'un projecte inicial, si escau, està indicada a les instruccions de cada un dels programes.

Finalització del programa

1.Una vegada finalitzat el desenvolupament del programa, cada centre ha de lliurar una memòria de cada un dels programes en què ha participat a la plataforma Moodle.

2.El termini de presentació de les memòries finalitza el 30 d'abril de 2021, excepte els programes que indiquin expressament una altra data a les seves instruccions.

3.Una vegada finalitzat el programa, tots els docents participants han d'emplenar el qüestionari d'avaluació de la formació al portal del personal.

Certificació i inscripció al registre de formació

El Servei de Normalització Lingüística i Formació és el responsable de fer la certificació i la inscripció al registre de formació permanent del professorat.

Els docents que hagin realitzat totes les activitats incloses a cada programa, sempre que comptin amb una valoració positiva, tenen dret al reconeixement de les hores de formació permanent que determini cada programa.