Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 3770
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte de carril bici a la carretera Me-15 entre els pk 4+850 i 6+400 i connexió a la carretera Me-7 fins pk 21+700 (1a/2020)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 27 d'abril de 2020, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte de carril bici a la carretera Me-15 entre els pk 4+850 i 6+400 i connexió a la carretera Me-7 fins pk 21+700, en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

D'acord amb la lletra a) del punt 2 de l'article 14 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes inclosos en l'annex II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, o en l'annex 2 d'aquesta llei. Entre els projectes inclosos a l'annex 2, el carril bici projectat s'inclou al punt 14 del grup 7 (altres projectes):

Totes les actuacions que, d'acord amb el pla d'ordenació dels recursos naturals, el pla rector d'ús i gestió o el pla de gestió de la zona on s'ubiquin, han de ser objecte d'un estudi d'avaluació d'impacte ambiental.

Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013. S'han de complir també les prescripcions de l'article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d'aplicació.

2. Descripció i ubicació del projecte

1. El projecte constructiu d'un carril bici a la carretera Me-15, entre els pk 4+850 i 6+400, i d'incorporació i connexió del carril bici a la carretera Me-7 fins a la finca de Ses Salines de la Concepció situada al pk 21+700, al TM des Mercadal, de data de desembre de 2018 i realitzat pel l'enginyer tècnic d'obres públiques Manel De Febrer i De Olives s'ubica a la localitat de Fornells i té com a objecte la creació de dos trams de carril bici amb un amplada total de 2,5 metres, situat al lateral esquerre de les carreteres Me-7 i Me-15, en sentit cap a Fornells. Aquests dos trams projectats permetran connectar tots els trams de carril bici ja existents a Fornells, donar continuïtat al traçat del Camí de Cavalls i millorar la seguretat vial.

Així, per una banda es projecta el tram de connexió situat a la Me-15 (ctra. Mercadal-Fornells), des de la Rotonda d'intersecció entre la Me-15 i la Me-7 (ctra. Maó-Fornells) fins a la connexió amb el carril existent que porta fins a Fornells i que actualment acaba a la intersecció de la Me-15 amb la carretera de sentit a Platges de Fornells.

Per una altra banda, es projecta un tram de carril bici des de l'entrada al Camí de Cavalls a l'altura del pk 21 + 700 de la Me-7 en la seva connexió amb la finca de Ses Salines de la Concepció fins la connexió amb el carril bici existent que té el seu origen a la Me-7 en el pk 22+250 i arriba a la rotonda d'intersecció entre la Me-15 i la Me-7.

2. El tram de la carretera Me-7 entre el Pk 21+700 i el Pk 22+250 té una calçada de 8,50 metres d'amplada amb dos sentits de circulació, carrils de 3,5 metres d'amplada i dos vorals de 0,75 metres d'amplada. Els laterals de la carretera en la seva banda esquera i dreta estan delimitats per parets seques a una distancia que varia en funció del terreny. En l'espai que queda entre el límit de l'asfalt i la paret seca es troben petites mates i terraplens. En el tram situat entre el Pk 21+950 al Pk 22+100 hi trobem una zona abandonada de l'antiga carretera. A partir del Pk 22+250, en el marge esquerre de la carretera s'hi troba un tram de carril bici construït a l'any 2009. Al projecte s'indica que al final d'aquest carril bici existent hi ha uns pins que cal conservar per la seva bellesa i grandària.

Pel que fa a la carretera Me-15, el tram entre el pk 4+970 i 6+250 té una calçada de 7,50 metres d'amplada amb dos sentits de circulació, carrils de 3,5 metres d'amplada i dos vorals de 0,25 metres d'amplada. Aquest tram es considera molt insegur ja que el voral és molt petit i no hi ha berma de seguretat. La carretera està delimitada per una paret seca, paral·lela a la traça.

3. La major part del carril bici projectat discorrerà paral·lel a les carreteres Me-7 i Me-15 i tendrà un pendent transversal del 2% en sentit a la carretera. Es deixarà un espai lliure de 2,75 metres entre la línia blanca de la vorera esquerra i el carril bici. Pel que fa a la carretera Me-7, els primers 0,75 metres corresponen al voral existent d'aglomerat, el qual no es veu alterat, i als altres 2 metres es fa una cuneta berma que separarà el carril bici del vial de circulació en direcció a Maó. En el cas de la carretera Me-15, els primers 0.05 a 0.50 metres corresponen al voral existent d'aglomerat (amplada variable segons el sector), l'amplada restant fins a arribar als 75 cm es complementarà amb formigó, a manera de prolongació del voral existent i als altres 2 metres es fa una cuneta berma que separarà el carril bici del vial de circulació en direcció a Es Mercadal. Les cunetes bermes projectades entre el carril bici i la vora de les carreteres Me-7 i Me-15 recolliran les aigües pluvials tant del carril bici com de la carretera. A través d'aquestes cunetes berma es canalitzaran les aigües fins als punts d'abocament existents.

Als trams de la carretera Me-15 entre el pk5+660 i el pk5+920 i de la carretera Me-7 entre el pk 21+990 i el pk 22 +100, el carril bici no discorrerà paral·lelament a la carretera i s'aprofitarà un antic traçat de les carreteres per tal de conservar la vegetació existent. Així, la separació entre el carril bici i el voral serà variable i estarà formada per vegetació natural. A aquests trams, s'ha projectat el carril bici amb doble bombament cap als laterals, realitzant petites cunetes de terra en els seus perímetres que conduiran les aigües pluvials al terreny actual o les obres de fàbrica existents.

4. Es realitzaran entroncaments amb els carrils bici existents als punts següents: Pk 21 + 700 i Pk 22 + 235 de la carretera Me-7 i Pk 4 + 970 i Pk 6 + 500 de la carretera Me-15.

5. Al projecte també s'han previst les actuacions complementàries següents:

a) Mur en el sector Pk 6 + 450 al pk 6 + 500. S'aixecarà un mur per contenir el carril bici existent, situat a una cota superior d'un metre respecte la rasant de la carretera i el de nova creació que s'origina a la cota de la carretera actual i posteriorment es connecta amb el carril bici existent. Aquest mur de formigó armat tendrà una alçada mitjana de 120 cm amb una amplada de 30 cm. La paret del mur es folrarà amb paret seca per dotar de millor integració paisatgística a l'entorn.

b) Instal·lació de nova senyalització vertical i horitzontal.

c) Creuament del carril bici per sota de la carretera Me-7. Per motius de seguretat, la connexió entre el camí de Cavalls a la finca Santa Teresa i el carril bici es farà a través d'un pas inferior el qual creuarà la carretera Me- 7.

d) Reconstrucció de la paret seca afectada per les obres. Com a mesura d'integració paisatgística, es preveu també el recobriment dels murs de formigó existents.

e) A alguns trams es col·locarà una nova bionda de fusta. També es preveu la substitució de certs trams de bionda metàl·lica per bionda de fusta.

6. S'ha intentat realitzar aquest projecte amb la menor expropiació possible, procurant que en el sector de la carretera Me-7 la expropiació sigui mínima, donant cabuda al carril bici dins el domini públic actual.

Respecte al sector de la carretera Me-15 pràcticament no hi ha cabuda al carril bici, ja que les voreres són gairebé menyspreables i la berma inexistent. Per aquest motiu, al costat de la carretera Me15 sí és necessari expropiar. La superfície total expropiada serà de 11.933 m2.

7. El projecte no inclou cap modificació substancial en el traçat en planta ni en l'alçat de les carreteres Me-15 i Me-7.

8. La secció de ferm del carril bici complirà amb l'establert a la norma 6.1-IC «secció de ferm» i estarà formada per les capes següents: 4,0 cm d'àrid calcari tipus MBC AC16 Surf D i color terracota; reg d'emprimació amb emulsió bituminosa tipus ECI; 25 cm de tot-ú artificial en base granular i material granular terraplenat compactat.

9. D'acord amb el projecte, els moviments de terres a realitzar són molt superficials i de poca importància.

10. El pressupost d'execució del projecte és de 851.739,19 €.

3. Avaluació dels efectes previsibles

Durant les obres es produiran els impactes negatius següents: pèrdua i erosió del sòl; augment de l'escorrentia superficial; generació de residus de construcció; ocupació del sòl; efectes sobre la qualitat atmosfèrica i el renou; risc de contaminació de l'aigua superficial i subterrània; efectes sobre la vegetació (eliminació de part de la coberta vegetal) i la fauna; efectes sobre el paisatge; alteració del patrimoni (parets seques) i efectes sobre l'ús i l'aprofitament del sòl.

Pel que fa a la fase d'explotació del nou carril bici es produiran els impactes negatius següents: augment de la impermeabilització del terreny amb la conseqüent disminució de la zona d'infiltració d'aigües i ocupació del sòl.

En relació amb els impactes positius, s'ha de destacar que les emissions de contaminants i renous disminuiran de forma indirecta ja que la implantació del carril bici contribuirà a la mobilitat sostenible. També resulta molt positiu l'impacte social i econòmic del projecte per la millora de la seguretat i de la comunicació. Així, amb l'execució del projecte s'agilitza el tràfic actual i es permet als usuaris del Camí de Cavalls fer-ne un ús segur i sense haver d'envair la carretera.

S'ha de destacar que d'acord amb el document ambiental, el procés de les obres estarà revistat per un ambientòleg o un altre tècnic competent per comprovar que no s'afecta cap de les espècies descrites en el inventari ambiental o altres espècies d'elevada importància per conservar.

Atesa la naturalesa de l'activitat a desenvolupar es preveu que els efectes sobre el medi ambient siguin mínims, sense afectació significativa, si s'apliquen les mesures preventives i correctores del document ambiental.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les següents administracions i persones previsiblement afectades per la realització del projecte:

-Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat, Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl.

-Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat, Servei de Planificació al Medi Natural.

-Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat, Servei de Protecció d'Espècies.

-Direcció General de Territori i Paisatge, Servei de Costes i Litoral.

-Direcció General de Recursos Hídrics, Servei d'Estudis i Planificació.

-Direcció General de Recursos Hídrics, Servei d'Aigües Superficials.

-Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius, Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera.

-Consell Insular de Menorca, Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, Direcció Insular de Cultura i Patrimoni.

-Conselleria de Mobilitat i Habitatge, Direcció General de Mobilitat i Transport Terrestre.

-Ajuntament des Mercadal.

-GOB MENORCA.

A data d'avui dins l'expedient consten el informes següents:

En data 27 de gener de 2020 té entrada l'informe tècnic en relació a la consulta i petició d'informe sobre el projecte del Departament d'Obres Públiques de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge, amb número d'entrada en el registre del Servei d'Assessorament Ambiental 98. Es va concloure el següent:

La proposta del carril bici a la carretera Me-15 entre els pk 4+850 i 6+400 i connexió a la carretera Me-7 fins pk 21+700, TM des Mercadal, pretén connectar tots els sectors de carril bici ja existents a la zona de Fornells. La proposta afavoreix la mobilitat no motoritzada, avançant cap a la consecució d'un model de mobilitat sostenible.

En data 5 de febrer de 2020 té entrada l'informe tècnic en relació a la consulta i petició d'informe sobre el projecte del Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat, amb número d'entrada en el registre del Servei d'Assessorament Ambiental 158. Es va concloure el següent:

El Servei de Protecció d'Espècies informa favorablement el projecte de carril bici a la carretera Me-7 fins pk 21+700 TM Es Mercadal amb el condicionant de respectar el període de nidificació del milà reial.

En data 12 de febrer de 2020 té entrada l'informe tècnic en relació a la consulta i petició d'informe sobre el projecte del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, amb número d'entrada en el registre del Servei d'Assessorament Ambiental 203. Es va concloure el següent:

1. El projecte s'alinea totalment amb la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.

2. Es podria aprofitar el propi carril bici per cobriment amb plaques solars fotovoltaiques en pèrgoles, de manera que donarien ombra al carril bici, essent així més atractiu, i serviria per a penetració d'energia renovable al municipi. A més s'ha de tenir en compte que l'enllumenat públic que s'implementi ha de ser de la major eficiència energètica possible i convindria que fossin fanals amb plaques fotovoltaiques i sistemes d'autoconsum.

3. Quant a la qualitat de l'aire, es recomana que durant la fase de construcció s'adoptin bones pràctiques per evitar l'emissió de pols i gasos contaminants. Es poden consultar guies de bones pràctiques a http://atmosfera.caib.es, a l'apartat de «documents d'interès».

En data 25 de febrer de 2020 té entrada l'informe tècnic en relació a la consulta i petició d'informe sobre el projecte del Servei de Patrimoni Històric del Consell Insular de Menorca, amb número d'entrada en el registre del Servei d'Assessorament Ambiental 296. Es va informar el següent:

Consideracions tècniques

1. El projecte d'obres de referència remès per la CMAIB, objecte d'un procediment d'avaluació ambiental estratègica simplificada, planteja les següents accions:

1.1. Connectar els trams de via ciclista existents entre els pk 4,4-6,4 de la carretera Me-15 (ctra. Mercadal-Fornells) i pk 21,7-22,5 (enllaç amb la Me-15) de la ctra. Me-07 (Maó-Fornells).

1.2. L'execució del tram pk 4,4-6,4 de la ctra. Me-15 requerirà l'ampliació del marge esquerre de la parcel·la 9001, polígon 8, viària, en sentit pk ascendent, en detriment de les parcel·les 17 i 16, polígon 6, agràries, del TM des Mercadal. L'adequació dels terrenys comportarà la remoció de terres i la substitució dels murs de tancament (parets seques).

1.3. L'execució del tram pk 21,7-22,5 de la ctra. Me-07, tot i que en menor mesura, també requerirà l'aplicació del marge esquerre de la parcel·la 9002, polígon 10, viària, en sentit pk ascendent, en detriment de les parcel·les 1, 2 i 5, polígon 10, agràries del TM des Mercadal. L'adequació dels terrenys comportarà la remoció de terres i la substitució dels murs de tancament (parets seques).

2. Efectuada la visita prèvia al lloc afectat s'ha constatat que, almanco en superfície, el pretès projecte no té afecció arqueològica ni paleontològica. No obstant açò, els murs de tancament (parets seques) són béns integrants del patrimoni històric de Menorca i gaudeixen de protecció genèrica, per la qual cosa les dites estructures s'han de restituir al nou lloc que finalment es determini emprant la tècnica i els materials tradicionals (evitant qualsevol morter amb el reble en la filada de les cobertores i aprofitant els materials originals o l'originat per desempedregament del seu entorn).

En data 10 de març de 2020 té entrada l'informe tècnic en relació a la consulta i petició d'informe sobre el projecte del Servei de Planificació al Medi Natural de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat, amb número d'entrada en el registre del Servei d'Assessorament Ambiental 383. Es va informar el següent:

1. Les actuacions es volen dur a terme a l'àmbit dels LIC i ZEPA ES0000231 Dels Alocs a Fornells i ES0000385 Barbatx.

2. Segons l'article 27 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears, els projectes que sense tenir relació directa amb la gestió del lloc Xarxa Natura 2000 o sense que siguin necessaris per aquesta gestió, puguin afectar de manera apreciable aquests llocs o espais, ja sigui individualment o en combinació amb altres projectes, s'han d'avaluar dins els procediments que preveuen les lleis 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental i la 12/2016, tenint en compte els objectius de conservació del lloc, de conformitat amb la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del patrimoni natural i de la biodiversitat i la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO).

3. Segons la Llei 42/2007, els òrgans competents no podran manifestar la seva conformitat amb l'execució del projecte si abans no s'han assegurat que no causarà perjudici a la integritat del lloc en qüestió.

4. Tot i que el document ambiental no conté un apartat específic dedicat a l'avaluació de les repercussions del projecte als espais de la Xarxa Natura 2000, sí que conté un apartat titulat Espais d'interès naturals i protegits on s'inclou una avaluació de les possibles afeccions a les espècies d'interès comunitari dels tres espais Xarxa Natura 2000 afectats pel projecte i una breu avaluació dels Hàbitats d'Interès Comunitari (HIC) previsiblement afectats.

5. El segon apartat de l'article 39 de la LECO estableix que en el cas que la documentació adjunta no s'adeqüi al contingut mínim establert, la direcció general competent podrà requerir l'esmena de les deficiències, llevat que aquesta pugui comprovar la informació per tècniques telemàtiques o la documentació es trobi en poder de l'administració autonòmica, d'acord amb el que preveu la normativa en matèria de simplificació administrativa.

6. S'ha pogut comprovar mitjançant tècniques telemàtiques que amb l'execució d'aquest projecte es preveu, dins l'àmbit de la Xarxa Natura 2000, una afecció aproximada de 2.000 m2 de l'HIC 5330 Matolls termomediterranis i predesèrtics i de 310 m2 d'HIC 9540 Pinars mediterranis de pins mesogeans endèmics.

7. D'acord amb la guia metodològica d'avaluació d'impacte ambiental a la Xarxa Natura 2000 elaborada per la Subdirecció General de Biodiversitat i Medi Natural del Ministeri per a la Transició Ecològica (Miteco), aquestes superfícies d'HIC alterades pel projecte no haurien de causar un perjudici a la integritat dels llocs Xarxa Natura 2000 afectats.

8. Entre les mesures protectores relatives a la fauna hi manquen mesures específiques per a la protecció dels individus de tortuga mediterrània.

9. Al llarg de tots els trams de carretera que seran objecte de la construcció del carril bici hi nidifiquen o hi poden nidificar, a escassa distància, diverses espècies d'aus d'interès comunitari, protegides i fins i tot amenaçades com és el cas del milà.

10. No s'ha detectat, mitjançant la capa de delimitació de zones d'interès florístic de Menorca, cap espècie de flora protegida, o de distribució reduïda, a l'entorn de les obres que es pogués veure afectada per les actuacions.

Inform favorablement el projecte de carril bici a la carretera Me-15 entre els pk 4+850 i 6+400 i connexió a la Me-7 fins pk 21+700, a l'àmbit dels LIC i ZEPA ES0000231 Dels Alocs a Fornells i ES0000232 La Mola i S'Albufera de Fornells, i de la ZEPA ES0000385 Barbatx, sempre que es complesquin les següents condicions:

- S'han de dur a terme inspeccions prèvies a les tasques de desbrossament per tal de detectar individus de tortuga mediterrània (Testudo hermanni) amagats entre la vegetació i, en cas de trobar-ne, siguin traslladats a zones segures allunyades de les obres.

- De forma genèrica, les obres no es podran dur a terme entre l'1 d'abril i el 31 de juliol, i en el cas concret del tram de la Me-15 localitzat entre el pk 5+700 i el pk 6+215 les obres no es podran dur a terme entre l'1 de febrer i el 31 de juliol.

- S'hauran de complir la resta de mesures protectores, correctores i compensatòries incloses en el document ambiental.

En data 19 de març de 2020 té entrada l'informe tècnic en relació a la consulta i petició d'informe sobre el projecte del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat, amb número d'entrada en el registre del Servei d'Assessorament Ambiental 429. Es va concloure el següent:

Ateses les característiques de l'entorn i del projecte, s'informa favorablement del mateix respecte al risc d'incendi forestal i gestió forestal, sempre que en el projecte i en la seva normativa, es considerin, a més dels inclosos en la documentació aportada, els següents aspectes en relació a la gestió forestal i el risc d'incendis forestals:

En relació a la prevenció contra incendis forestals

1. En relació a la zonificació del risc d'incendi forestal, és necessari tenir en compte la cartografia del IV Pla de Defensa Contra Incendis Forestals (PDCIF), aprovat per Decret 22/2015, de data 17 d'abril (BOIB núm. 056).

2. Durant l'execució de les actuacions de construcció del carril bici, es prendran les mesures preventives establertes al Decret 125/2007, especialment pel que fa a les mesures conjunturals de prevenció durant l'època de perill d'incendis forestals (art. 8.2.c), en relació a la utilització de maquinària i equips, en terreny forestal i àrees contigües de prevenció, el funcionament dels quals generi deflagració, espurnes o descàrregues elèctriques susceptibles de provocar incendis forestals.

3. Les obres es realitzaran preferentment, sempre que sigui possible, fora de l'època de risc d'incendis, és a dir, entre el 16 d'octubre i el 30 d'abril.

4. Tots els operaris participants en les activitats seran instruïts en l'existència de risc d'incendi forestal, en les mesures de prevenció a adoptar i en les actuacions immediates a efectuar davant un conat d'incendi i coneixeran el número telefònic de comunicació en cas d'incendis forestals (112).

5. La gestió de residus vegetals generats es realitzarà d'acord amb la normativa de prevenció d'incendis forestals vigent.

En relació a la gestió forestal

1. Les plantes emprades per realitzar les diferents plantacions en les zones a restaurar durant la construcció del carril bici hauran de ser sempre autòctones, provinents de material forestal de reproducció de Menorca. Es recomanable emprar plantes de les mateixes espècies a les existents en l'entorn de la zona d'actuació. També convé esmentar que el límit admissible de marres (plàntules mortes) serà entre un 5 i un 10% passat un any des de la plantació, per damunt el qual caldrà tornar a plantar.

2. En les actuacions forestals en la massa arbrada ja existent dins o en l'entorn del traçat de construcció del carril bici, s'hauran de seguir les següents premisses:

- En la zona afectada que es trobi a menys de 500 metres del niu de milà, no es podran realitzar actuacions entre l'1 de febrer i el 31 de juliol.

- En tot cas s'hauran de respectar les espècies protegides i catalogades dins el Catàleg Balear d'Espècies Amenaçades i d'Especial Protecció, les Àrees Biològiques Crítiques i el Consell Assessor de Fauna i Flora de les Illes Balears. Les alzines també seran objecte de preservació en la mesura del possible en les actuacions silvícoles a dur a terme.

- L'òrgan administratiu competent es qui determinarà la idoneïtat, impacte i la manera de dur a terme les tasques sobre la vegetació existent, i les autoritzarà, la qual cosa no eximeix de planificar les actuacions en el projecte.

- Si es detecta atac per escolítids en els peus arboris presents en l'entorn de les zones d'actuació, la retirada i eliminació de troncs, llenyes i restes, s'haurà de realitzar en un termini de (15) quinze dies des del moment en què es vagi generant.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat el criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1. Característiques del projecte: el projecte consisteix en l'execució de dos trams de carril bici nous per unir diferents trams de carril bici ja existents a Fornells i per connectar amb el Camí de Cavalls a la alçada de la finca de Ses Salines de la Concepció.

2. Ubicació del projecte: un dels trams de carril bici projectat es troba entre els pk 4+850 i 6+400 de la carretera Me-15 (ctra. Mercadal-Fornells) i l'altre tram va des de l'entrada al Camí de Cavalls a l'altura del pk 21 + 700 de la Me-7 (ctra. Maó-Fornells) en la seva connexió amb la finca de Ses Salines de la Concepció fins la connexió amb el carril bici existent que té el seu origen a la Me-7 en el pk 22+250 i arriba a la rotonda d'intersecció entre la Me-15 i la Me-7. Els dos trams es situen al lateral esquerre de la carretera corresponent.

Segons el Pla Territorial de Menorca, el projecte s'ubica en sòl rústic protegit. El tram de carril bici projectat a la carretera Me-7 es troba en una àrea natural d'interès territorial (ANIT). Pel que fa al tram de carril bici de la carretera Me-15, la major part de les actuacions previstes es troben a un àrea natural d'especial interès (ANEI) i una petita part a àrea d'alt nivelll de protecció: ullastrar (AANP-U).

Les actuacions projectades es troben dins l'àmbit dels LIC I ZEPA ES0000231 Dels Alocs a Fornells i ES0000232 La Mola i S'Albufera de Fornells i de la ZEPA ES0000385 Barbatx.

Pel que fa als hàbitats d'interès comunitari (HIC), a l'àmbit del projecte s'hi troben el 9540 Pinars mediterranis de pins mesogeans endèmics i el 5330 Matolls termomediterranis i predesèrtics. D'acord amb l'informe del Servei de Planificació al Medi Natural, es preveu que el projecte afecti a una superfície aproximada de 2.000 m2 de l'HIC 5330 i de 310 m2 de l'HIC 9540.

A l'àrea afectada pel projecte s'hi troben les següents espècies protegides o catalogades:

- Espècies catalogades com «en perill d'extinció» (RD 139/2011): milà reial (Milvus milvus) i ratapinyada de peus grans (Myotis capaccinii). Pel que fa al milà reial, s'ha confirmat la presència d'un niu a menys de 500 metres de distància al costat esquerre del traçat de la carretera Me-15.

- Llistat d'Espècies en Règim de Protecció Especial (RD 139/2011): ànnera blanca (Tadorna tadorna); picaplatges camanegre (Charadrius alexandrinus); avisador (Himantopus himantopus); ratapinyada d'aigua (Myotis daubentonii); serp blanca (Rhinechis scalaris); granot arbori (Hyla meridionalis); tortuga mediterrània (Testudo hermanni); sargantana italiana (podarcis sicula) i calàpet (bufo balearicus).

A aquest llistat s'hi inclouen també la titina d'estiu (Anthus campestris), el sebel·lí (Burhinus oedicnemus), la terrola (Calandrella brachydactyla), l'enganapastors (Caprimulgus europaeus) i la cucullada (galerida theklae). Aquestes aus poden nidificar entre les bandes de vegetació que s'haurien d'eliminar per l'execució del projecte, especialment al tram de la carretera Me-15.

- Espècies d'especial protecció (Decret 75/2005): camamil·la de muntanya (Santolina chamecyparissus subsp. mangonica); llampúgol (Rhamnus alaternus); tortuga d'aigua (Emys orbicularis); murta (Myrtus communis) i llengües grosses (Serapias nurrica).

No està afectat per zones amb risc d'erosió, esllavissament ni inundació.

La major part del carril bici projectat es troba a una àrea de protecció territorial (APT) de costes.

Quant al risc d'incendi i d'acord amb el IV Pla General de Defensa Contra Incendis Forestals:

a) El tram de carril bici projectat de la carretera Me-15 es troba classificat principalment com a risc d'incendi forestal alt amb una part amb risc extremadament alt entre el pk 5+910 i el pk 5+690.

b) En relació amb la carretera Me-7, pràcticament tot el tram de carril bici projectat es troba en zona amb risc d'incendi extrem.

Pel que fa a la protecció de l'aigua superficial:

a) Entre el pk 6+100 i 6+180 el costat dret de la carretera Me-15 limita amb la zona humida de Ses Salines de Fornells (MEZH03). Entre el pk 6+100 i el pk 5+180 la carretera Me-15 es troba dins la franja de protecció de 500 m establerta al Pla Hidrològic de les Illes Balears per a les zones humides. D'acord amb l'informe del Servei de Planificació al Medi Natural, cal tenir en compte que a aquesta zona humida nidifiquen les espècies següents en Règim de Protecció Especial (RD 139/2011): Himantopus himantopus, Charadrius alexandrinus i Charadrius dubius.

b) El tram de carril bici projectat de la carretera Me-07 es troba dins la franja de protecció de 500 m de la zona humida de Ses Salines de la Concepció (MEZH04).

c) Un torrent creua la carretera Me-15 al pk 5+940 per la qual cosa part del tram de carril bici de la carretera Me-15 es troba afectat per zona de policia de torrents.

Pel que fa a la protecció de les aigües subterrànies:

a) L'àrea afectada pel projecte es troba a la Massa d'Aigua Subterrània (MAS) 19NM01 «Ferreries-Cavalleria» (sense aqüífer important).

b) La vulnerabilitat a la contaminació de l'aqüífer és entre baixa i moderada.

c) El projecte no es troba dins els perímetres de restriccions dels pous de proveïment urbà.

El projecte no afecta al patrimoni arqueològic ni paleontològic. No obstant això, al projecte es preveu la substitució dels murs de tancament (parets seques). Les parets seques són béns integrants del patrimoni històric de Menorca i gaudeixen d'una protecció genèrica per la qual cosa la seva restitució s'ha de fer amb els materials i la tècnica adequats.

Pel que fa al paisatge, l'àrea afectada pel projecte es troba just en el límit de dues

unitats paisatgístiques diferents. Per una banda està inclosa en la unitat de paisatge denominada “Badies i penya-segats calcaris del nord” per la part est de l'obra, mentre que per la part oest aquesta pertany a la unitat anomenada “Planells i turons de Martinell des Mercadal”.

A l'àrea d'estudi, ens trobem envoltats de bosc, majoritàriament pinedes de pi blanc i màquies d'ullastrar, i algunes zones de conreu extensiu. D'acord amb el document ambiental, el nou carril bici passa principalment per conreus extensius i masses forestals de poca importància paisatgística. Es considera també que l'impacte visual només serà perceptible des de la pròpia carretera.

3. Característiques del potencial impacte: si bé els dos trams de carril bici ocuparan una extensió de 22.300 m2 de sòl rústic i serà necessari proposar alguna mesura compensatòria, el projecte afavoreix la mobilitat sostenible i s'emmarca dins els principals eixos d'actuació del Pla Director Sectorial de Mobilitat de les Illes Balears (Decret 35/2019, de 10 de maig) i de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de Canvi Climàtic i Transició Energètica. S'ha de remarcar també que el projecte ajudarà a reduir la sinistralitat atesa la inseguretat que actualment existeix a l'àmbit del projecte i, principalment, en el tram de la carretera Me-15, en la qual, no existeix voral ni berma de seguretat al llarg de 1500 metres.

Per una altra banda, segons la guia metodològica d'avaluació d'impacte ambiental a la Xarxa Natura 2000 elaborada per la Subdirecció General de Biodiversitat i Medi Natural del Ministeri per a la Transició Ecològica, no es preveu que les superfícies alterades dels hàbitats d'interès comunitari (HIC) puguin causar un perjudici a la integritat dels llocs Xarxa Natura 2000 afectats.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer: No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el Projecte de carril bici a la carretera Me-15 entre els pk 4+850 i 6+400 i connexió a carretera Me-7 fins pk 21+700, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures proposades al document ambiental i les condicions següents:

1. Es remarca que s'han de complir les mesures d'integració paisatgística proposades al document ambiental.

2. Pel que fa a la protecció de les aus:

- De forma genèrica, les obres no es podran dur a terme entre l'1 d'abril i el 31 de juliol.

- En el cas concret del tram de la Me-15 localitzat entre el pk 5+700 i el pk 6+215 i ateses les obligacions administratives del Pla de recuperació del milà, les obres no es podran dur a terme entre l'1 de febrer i el 31 de juliol.

3. S'han de dur a terme inspeccions prèvies a les tasques de desbrossament per tal de detectar individus de tortuga mediterrània (Testudo hermanni) amagats entre la vegetació i, en cas de trobar-ne, siguin traslladats a zones segures allunyades de les obres.

4. Pel que fa a la reconstrucció de la paret seca afectada per les obres:

a) S'han d'emprar les tècniques i els materials tradicionals.

b) S'ha d'evitar qualsevol morter amb el reble en la filada de les cobertores i aprofitar els materials originals o l'originat per desempedregament del seu entorn.

5. Atès que part del carril bici projectat es troba a zona de policia de torrent, és necessària l'autorització de la Direcció General de Recursos Hídrics d'acord amb l'establert al punt 4 de l'article 9 del Reglament del Domini Públic Hidràulic i al punt 4 de l'article 114 del Pla Hidrològic de les Illes Balears.

6. Atès que gran part de les actuacions projectades es troben dins la franja de protecció de les zones humides de Ses Salines de Fornells (MEZH03) i de Ses Salines de la Concepció (MEZH04) i d'acord amb l'establert al punt 3 de l'article 88 del Pla Hidrològic de les Illes Balears 2019, és necessari l'informe favorable de l'Administració Hidràulica.

7. Pel que fa a la prevenció contra incendis forestals:

- En relació a la zonificació del risc d'incendi forestal, és necessari tenir en compte la cartografia del IV Pla de Defensa Contra Incendis Forestals (PDCIF), aprovat per Decret 22/2015, de data 17 d'abril (BOIB núm. 056).

- Durant l'execució de les actuacions de construcció del carril bici, es prendran les mesures preventives establertes al Decret 125/2007, especialment pel que fa a les mesures conjunturals de prevenció durant l'època de perill d'incendis forestals (art. 8.2.c), en relació a la utilització de maquinària i equips, en terreny forestal i àrees contigües de prevenció, el funcionament dels quals generi deflagració, espurnes o descàrregues elèctriques susceptibles de provocar incendis forestals.

- Les obres es realitzaran preferentment, sempre que sigui possible, fora de l'època de risc d'incendis, és a dir, entre el 16 d'octubre i el 30 d'abril, sens perjudici del termini establert al punt 2.

- Tots els operaris participants en les activitats seran instruïts en l'existència de risc d'incendi forestal, en les mesures de prevenció a adoptar i en les actuacions immediates a efectuar davant un conat d'incendi i coneixeran el número telefònic de comunicació en cas d'incendis forestals (112).

- La gestió de residus vegetals generats es realitzarà d'acord amb la normativa de prevenció d'incendis forestals vigent.

8. En relació amb la gestió forestal:

- Les plantes emprades per realitzar les diferents plantacions en les zones a restaurar durant la construcció del carril bici hauran de ser sempre autòctones, provinents de material forestal de reproducció de Menorca. Es recomanable emprar plantes de les mateixes espècies a les existents en l'entorn de la zona d'actuació. També convé esmentar que el límit admissible de marres (plàntules mortes) serà entre un 5 i un 10% passat un any des de la plantació, per damunt el qual caldrà tornar a plantar.

- En les actuacions forestals en la massa arbrada ja existent dins o en l'entorn del traçat de construcció del carril bici, s'hauran de seguir les següents premisses:

a) En tot cas s'hauran de respectar les espècies protegides i catalogades dins el Catàleg Balear d'Espècies Amenaçades i d'Especial Protecció, les Àrees Biològiques Crítiques i el Consell Assessor de Fauna i Flora de les Illes Balears. Les alzines també seran objecte de preservació en la mesura del possible en les actuacions silvícoles a dur a terme.

b) L'òrgan administratiu competent es qui determinarà la idoneïtat, impacte i la manera de dur a terme les tasques sobre la vegetació existent, i les autoritzarà, la qual cosa no eximeix de planificar les actuacions en el projecte.

c) Si es detecta atac per escolítids en els peus arboris presents en l'entorn de les zones d'actuació, la retirada i eliminació de troncs, llenyes i restes, s'haurà de realitzar en un termini de (15) quinze dies des del moment en què es vagi generant.

9. S'ha de replantar el màxim nombre possible dels arbres que es puguin veure afectats per l'execució del projecte.

10. Si s'hi implementa enllumenat públic, ha de ser de la major eficiència energètica possible.

11. Durant la fase de construcció, s'han d'adoptar bones pràctiques per evitar l'emissió de pols i gasos contaminants. Es poden consultar guies de bones pràctiques a http://atmosfera.caib.es, a l'apartat de «documents d'interès».

12. Durant el temps que duri l'obra s'han d'adoptar les precaucions màximes per a evitar l'abocament de substàncies contaminants (olis, hidrocarburs), tant de manera accidental com per dur a terme les tasques de manteniment de la maquinària emprada per executar l'obra.

13. El pressupost del projecte ha d'incloure les partides per a l'aplicació de les mesures i el seguiment ambiental.

14. Per tal de compensar l'ocupació de territori, es plantarà nova vegetació autòctona a espais degradats, amb una superfície total equivalent a la del carril bici projectat.

Es recomana:

Si s'hi implementa enllumenat públic, s'han d'utilitzar fanals amb plaques fotovoltaiques i sistemes d'autoconsum.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no és objecte de recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

Palma, 28 d'abril de 2020

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias