Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 3769
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre l’actualització Autorització Ambiental Integrada de la CT Formentera, promogut per Gas y Electricidad Generación S.A.U. (IPPC M26/2019)
En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'art. 24.3 RDL 1/2016, de 16 de desembre, pel que s'aprova el text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 3 de març de 2020,
ATÈS
1. Que GAS Y ELECTRICIDAD GENERACIÓN SAU ha sol•licitat una modificació de l'AAI consistent l'actualització de l'AAI.
2.Que la documentació aportada justifica que es tracta d'una modificació no substancial, en compliment de l'art. 10.4 i 10.5 del Reial Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre.
3. Que els informes emesos pels diferents organismes són favorables i proposen una sèrie de condicionants.
4.Que 8 grups electrògens van esser instal•lats durant els mesos d'estiu de 2018 (de maig a octubre) sense sol•licitud prèvia de modificació de l'autorització.
ACORDA
Primer.- Atorgar la modificació no substancial de l'Autorització Ambiental Integrada de CT de Formentera, consistent en l'actualització de l'AAI amb subjecció a les següents condicions i/o modificacions a l'AAI:
1- On diu:
1. Objecte
La present AAI se concedeix a Gas y Electricidad Generación SAU, únicament i exclusivament per a la activitat de generació d'energia, tot conforme a l'establert al projecte bàsic de sol•licitud d'autorització ambiental integrada de la central tèrmica de Formentera, amb les mesures correctores que s'hi proposen i la documentació complementària aportada.
L'activitat està composta pel següent conjunt d'instal•lacions:
Generador |
P.nominal (MWe) |
P.tèrmica nominal (MWt) |
Combustible |
Data d'alta |
Observacions |
---|---|---|---|---|---|
FC-TG1 |
14,0 |
50 |
Gasoil |
1966 |
Baixa prevista 2016 |
FC-TG2 |
8,0 |
21 |
Gasoil |
2016 |
|
FC-TG3 |
8,0 |
21 |
Gasoil |
2016 |
|
FC-TG4 |
8,0 |
21 |
Gasoil |
2016 |
|
1.Transformador de 6,3kV/15kV amb aïllament d'oli, instal•lant-se un per a cada turbina.
2.Subestació convencional aïllada en cabines, de 15kV.
3.Grup dièsel d'emergència de 500kVA per a l'arrancada de les turbines.
4.Sistema d'emmagatzematge de combustible format per:
1.3 dipòsits de gas-oil de 100, 300 i 1.100 m3.
2.Equips de purificació del combustible.
3.Platja de descàrrega del combustible.
La instal•lació es categoritza dins l'epígraf 1.1.a de l'annex 1 de la Llei 16/2002.
Ha de dir:
1. Objecte
La present AAI se concedeix a Gas y Electricidad Generación SAU, únicament i exclusivament per a la activitat de generació d'energia, tot conforme a l'establert al projecte bàsic de sol•licitud d'autorització ambiental integrada de la central tèrmica de Formentera, amb les mesures correctores que s'hi proposen i la documentació complementària aportada.
L'activitat està composta pel següent conjunt d'instal•lacions:
Instal·lacions de combustió |
Potencia Nominal (MWe) |
Potència tèrmica (MWt) |
Combustible |
Any d'alta |
---|---|---|---|---|
Instal·lació de combustió TG1 FC-TG1 |
13 |
49,21 |
Gasoil |
1966 |
Instal·lació de combustió GE FC-GE 12 grups electrògens de potència unitària 4,061 MWt |
Unitat: 1,5 |
Unitat: 4,061 Conjunt: 48,732 |
Gasoil |
Primer any instal·lació 2006 |
Transformador de 15,8/11,5kV amb aïllament d'oli
Subestació convencional aïllada en cabines, de 15kV.
Grup dièsel d'emergència de 78kVA per a l'arrancada de la turbina
Sistema d'emmagatzematge de combustible format per:
2 dipòsits de gasoil de 100 i 300 m3
Equips de purificació del combustible.
Platja de descàrrega del combustible
Cada un dels grups electrògens està situat al l'interior d'un contenidor insonoritzat fins 75 dBa a 7 metres a 40oC
Totes les sortides provinents de cada grup electrogen, estan conduïdes a únic focus d'emissió canalitzat (xemeneia), el qual te una altura mínima de 5m i disposa d'un punt de mostreig segons les prescripcions de la norma UNE-EN 15259:2008.
La instal•lació es categoritza dins l'epígraf 1.1.a de l'annex 1 de la Llei 16/2002.
2- On diu:
5. Consums.
S'estima que els consums de matèries primeres, auxiliars i matèries d'addició prevists al projecte seran els següents:
Matèria primera |
Consum anual estimat |
---|---|
Gas-oil |
3.000 m3 |
Olis i lubricants |
250 t |
La producció anual s'estima en:
Productes Finals |
|
Potencia elèctrica nominal total |
24 MWe |
Temps de funcionament estimat |
500 h/turbina/any |
Ha de dir:
S'estima que els consums de matèries primeres, auxiliars i matèries d'addició prevists al projecte seran els següents:
Matèria primera |
Consum anual estimat |
---|---|
Gasoil |
4.500 m3 |
Olis i lubricants |
250 t |
La producció anual s'estima en:
Productes Finals |
|
Potencia elèctrica nominal total |
31 MWe |
Temps de funcionament estimat |
500 h/turbina/any |
3. On diu:
6.3. Residus perillosos
1. Els residus perillosos produïts en el procés de fabricació i quantitats màximes que se n'autoritza la producció:
Residu |
Codi LER |
Producció anual estimada (tones/any) |
Envasos amb restes de pintures |
08 01 11* |
0,1 |
Olis minerals no clorats , de transmissió mecànica i lubricants |
13 02 05* |
15 |
Altres dissolvents i mescles de dissolvents halogenats
|
14 06 02* |
0,1 |
Altres dissolvents i mescles de dissolvents
|
14 06 03* |
0,1 |
Envasos que contenguin restes de substàncies perilloses
|
15 01 10* |
0,1 |
Absorbents, materials de filtració (inclosos filtres d'oli no especificats a una altra categoria). Draps de neteja i roba protectora contaminada amb substàncies perilloses.
|
15 02 02* |
1 |
Filtres d'oli |
16 01 07* |
0,2 |
Equips elèctrics i electrònics rebutjats que contenguin substàncies perilloses
|
16 02 13* |
0,1 |
Bateries de plom |
16 06 01* |
0,1 |
Acumuladors de Ni-Cd i bateries de telèfons mòbils |
16 06 02* |
0,1 |
Piles que contenguin mercuri |
16 06 03* |
0,1 |
Residus que contenguin hidrocarburs |
16 07 08* |
1 |
Tubs fluorescents i altres residus que contenguin mercuri |
20 01 21* |
0,1 |
Olis i greixos diferents dels especificats al codi 200125 |
20 01 26* |
0,1 |
*Residus perillosos
2. La quantitat total de residus perillosos autoritzada per aquesta instal•lació és de 20 tones/any.
3. En cas que les quantitats de residus superin aquesta quantitat per causes puntuals, accidentals o imprevistes, s'haurà de donar coneixement al departament competent en matèria de residus.
4. S'ha de presentar la Comunicació prèvia de productor de residus prèviament a l'inici de les activitats.
5. En cap cas aquesta AAI no es pot invocar per excloure o disminuir la responsabilitat en què pugui incórrer el titular en exercici de la seva activitat productora de residus.
6. En tot cas Gas y Electricidad Generación SAU ha de complir totes les obligacions que li siguin aplicables i que estiguin presents en la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sòls Contaminats, el Reial Decret 833/1988, pel qual s'aprova el Reglament per a l'execució de la Llei 20/1986, bàsica de residus tòxics i perillosos, i en el Reial Decret 952/1997, de 20 de juny, pel qual es modifica l'esmentat reglament.
7. Gas y Electricidad Generación SAU ha de dur un registre que comprengui totes les operacions generadores de residus perillosos en què intervingui i en el qual ha de figurar, almenys, les dades que apareixen a l'article 16 del RD 833/1988: quantitat, tipus, dades de generació i de lliurament a gestor autoritzat dels residus produïts. També s'han de registrar i conservar els justificants de lliurament a gestor autoritzat dels esmentats residus previstos al punt següent. Aquest registre s'ha de conservar durant 5 anys a les instal•lacions.
8. En relació als residus produïts, Gas y Electricidad Generación SAU ha de complimentar els documents de control i seguiment de residus perillosos en cada cas i per cada transport des del lloc de producció a gestor autoritzat, d'acord amb allò que disposa l'article 21 del Reial Decret 833/1988 i la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sòls Contaminats.
9. Aquest document de control i seguiment ha de cobrir únicament substàncies que tinguin el mateix codi d'identificació. L'enviament conjunt de diferents tipus de residus requereix formalització de tants de documents com residus diferents s'enviïn (s'entenen per diferents aquells que tenen un distint codi d'identificació).
10. S'han d'envasar i etiquetar els contenidors dels residus d'acord amb allò que disposen els articles 13 i 14 de vigent Reial Decret 833/1988, i d'acord amb la reglamentació sobre transport de mercaderies perilloses. De la mateixa manera, l'envasament i emmagatzematge han de seguir les normes de seguretat indicades al Reial Decret esmentat.
11. L'AAI es concedeix únicament i exclusivament per a la producció dels residus perillosos descrits en aquest document i que es generen com a resultat del funcionament de les instal•lacions de l'empresa Gas y Electricidad Generación SAU indicades al punt 1 d'aquests condicionants, i sempre com a conseqüència de l'activitat desenvolupada de conformitat amb les condicions establertes a la memòria tècnica presentada.
12. Emmagatzematge dels residus perillosos
a. Segons allò que disposa l'article 15 del Reial Decret 833/1988, es pot efectuar un emmagatzematge temporal dels residus indicats a les instal•lacions de Gas y Electricidad Generación SAU al centre indicat al punt 1 dels condicionants.
b. Els residus han d'estar sempre disposats en contenidors completament separats uns tipus dels altres i diferenciades les diferents zones d'emmagatzematge, que han d'estar cobertes per evitar el contacte directe de les aigües de pluja.
13. Gas y Electricidad Generación SAU ha de lliurar els residus perillosos produïts a un gestor o transportista autoritzat, d'acord amb allò que preveu la normativa vigent relativa al transport de mercaderies perilloses i segons el que disposa l'article 41 del Reial Decret 833/1988.
14. Segons l'article 17.6 els productors de residus perillosos estaran obligats a elaborar i remetre a la Comunitat Autònoma un estudi de minimització comprometent-se a reduir la producció dels seus residus. Queden exempts d'aquesta obligació els petits productors de residus perillosos la producció dels quals no superi la quantitat reglamentàriament establerta (10 tones). Segons la Disposició Addicional segona del RD 952/1997, Gas y Electricidad Generación SAU ha de presentar davant la Comunitat Autònoma un estudi de minimització dels residus generats als quatre anys de la presentació del darrer estudi.
15. Gas y Electricidad Generación SAU vendrà obligada, si escau, al previst pel RD 1378/1999 en la seva redacció donada pel RD 228/2006 (BOE de 26.2.2006) en tot allò que es refereix a mesures per a l'eliminació i gestió de PCBs, PCTs i aparells que els continguin. Especialment en la retirada de funcionament de transformadors elèctrics i a la comprovació de la presencia de PCBs prevista al punt dos (art. 3 i 3ter) de l'anterior norma.
16. Igualment, d'acord amb el punt 3 del RD 228/2006, que modifica la redacció de l'article 5, Gas y Electricidad Generación SAU ha de presentar la declaració d'aparells sotmesos a inventari i comunicar les previsions per a la seva descontaminació i eliminació.
Ha de dir:
6.3. Residus perillosos
•Els residus perillosos produïts en el procés de fabricació i quantitats màximes que se n'autoritza la producció:
Residu |
Codi LER |
Producció anual estimada (tones/any) |
---|---|---|
Envasos amb restes de pintures |
08 01 11* |
0,1 |
Olis minerals no clorats , de transmissió mecànica i lubricants |
13 02 05* |
4,8 |
Altres dissolvents i mescles de dissolvents halogenats
|
14 06 02* |
0,1 |
Altres dissolvents i mescles de dissolvents
|
14 06 03* |
0,1 |
Envasos que contenguin restes de substàncies perilloses
|
15 01 10* |
0,1 |
Absorbents, materials de filtració (inclosos filtres d'oli no especificats a una altra categoria). Draps de neteja i roba protectora contaminada amb substàncies perilloses.
|
15 02 02* |
2 |
Filtres d'oli |
16 01 07* |
0,2 |
Equips elèctrics i electrònics rebutjats que contenguin substàncies perilloses
|
16 02 13* |
0,1 |
Bateries de plom |
16 06 01* |
0,1 |
Acumuladors de Ni-Cd i bateries de telèfons mòbils |
16 06 02* |
0,1 |
Piles que contenguin mercuri |
16 06 03* |
0,1 |
Residus que contenguin hidrocarburs |
16 07 08* |
1 |
Tubs fluorescents i altres residus que contenguin mercuri |
20 01 21* |
0,1 |
Olis i greixos diferents dels especificats al codi 200125 |
20 01 26* |
0,1 |
*Residus perillosos
•La quantitat total de residus perillosos autoritzada per aquesta instal•lació és de 9 tones/any.
•En cas que les quantitats de residus superin aquesta quantitat per causes puntuals, accidentals o imprevistes, s'haurà de donar coneixement al departament competent en matèria de residus.
•S'ha de presentar la Comunicació prèvia de productor de residus prèviament a l'inici de les activitats.
•En cap cas aquesta AAI no es pot invocar per excloure o disminuir la responsabilitat en què pugui incórrer el titular en exercici de la seva activitat productora de residus.
•En tot cas Gas y Electricidad Generación SAU ha de complir totes les obligacions que li siguin aplicables i que estiguin presents en la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sòls Contaminats, el Reial Decret 833/1988, pel qual s'aprova el Reglament per a l'execució de la Llei 20/1986, bàsica de residus tòxics i perillosos, i en el Reial Decret 952/1997, de 20 de juny, pel qual es modifica l'esmentat reglament.
•Gas y Electricidad Generación SAU ha de dur un registre que comprengui totes les operacions generadores de residus perillosos en què intervingui i en el qual ha de figurar, almenys, les dades que apareixen a l'article 16 del RD 833/1988: quantitat, tipus, dades de generació i de lliurament a gestor autoritzat dels residus produïts. També s'han de registrar i conservar els justificants de lliurament a gestor autoritzat dels esmentats residus previstos al punt següent. Aquest registre s'ha de conservar durant 5 anys a les instal•lacions.
•En relació als residus produïts, Gas y Electricidad Generación SAU ha de complimentar els documents de control i seguiment de residus perillosos en cada cas i per cada transport des del lloc de producció a gestor autoritzat, d'acord amb allò que disposa l'article 21 del Reial Decret 833/1988 i la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sòls Contaminats.
• Aquest document de control i seguiment ha de cobrir únicament substàncies que tinguin el mateix codi d'identificació. L'enviament conjunt de diferents tipus de residus requereix formalització de tants de documents com residus diferents s'enviïn (s'entenen per diferents aquells que tenen un distint codi d'identificació).
•S'han d'envasar i etiquetar els contenidors dels residus d'acord amb allò que disposen els articles 13 i 14 de vigent Reial Decret 833/1988, i d'acord amb la reglamentació sobre transport de mercaderies perilloses. De la mateixa manera, l'envasament i emmagatzematge han de seguir les normes de seguretat indicades al Reial Decret esmentat.
•L'AAI es concedeix únicament i exclusivament per a la producció dels residus perillosos descrits en aquest document i que es generen com a resultat del funcionament de les instal•lacions de l'empresa Gas y Electricidad Generación SAU indicades al punt 1 d'aquests condicionants, i sempre com a conseqüència de l'activitat desenvolupada de conformitat amb les condicions establertes a la memòria tècnica presentada.
•Emmagatzematge dels residus perillosos
a. Segons allò que disposa l'article 15 del Reial Decret 833/1988, es pot efectuar un emmagatzematge temporal dels residus indicats a les instal•lacions de Gas y Electricidad Generación SAU al centre indicat al punt 1 dels condicionants.
b. Els residus han d'estar sempre disposats en contenidors completament separats uns tipus dels altres i diferenciades les diferents zones d'emmagatzematge, que han d'estar cobertes per evitar el contacte directe de les aigües de pluja.
•Gas y Electricidad Generación SAU ha de lliurar els residus perillosos produïts a un gestor o transportista autoritzat, d'acord amb allò que preveu la normativa vigent relativa al transport de mercaderies perilloses i segons el que disposa l'article 41 del Reial Decret 833/1988.
• Segons l'article 17.6 els productors de residus perillosos estaran obligats a elaborar i remetre a la Comunitat Autònoma un estudi de minimització comprometent-se a reduir la producció dels seus residus. Queden exempts d'aquesta obligació els petits productors de residus perillosos la producció dels quals no superi la quantitat reglamentàriament establerta (10 tones). Segons la Disposició Addicional segona del RD 952/1997, Gas y Electricidad Generación SAU ha de presentar davant la Comunitat Autònoma un estudi de minimització dels residus generats als quatre anys de la presentació del darrer estudi.
•Gas y Electricidad Generación SAU vendrà obligada, si escau, al previst pel RD 1378/1999 en la seva redacció donada pel RD 228/2006 (BOE de 26.2.2006) en tot allò que es refereix a mesures per a l'eliminació i gestió de PCBs, PCTs i aparells que els continguin. Especialment en la retirada de funcionament de transformadors elèctrics i a la comprovació de la presencia de PCBs prevista al punt dos (art. 3 i 3ter) de l'anterior norma.
•Igualment, d'acord amb el punt 3 del RD 228/2006, que modifica la redacció de l'article 5, Gas y Electricidad Generación SAU ha de presentar la declaració d'aparells sotmesos a inventari i comunicar les previsions per a la seva descontaminació i eliminació.
4. On diu:
6.4. Residus no perillosos.
1. Gas y Electricidad Generación SAU està obligat, sempre que no procedeixi a gestionar-los per si mateix, a lliurar-los a un gestor de residus, per a la seva valorització o eliminació. En el cas dels residus urbans o els assimilables a urbans han d'esser lliurats a l'entitat local corresponent d'acord amb els Pla Director Sectorial vigent en residus urbans. En tot cas, el posseïdor dels residus està obligat, mentre es trobi en el seu poder, a mantenir-los en condicions adequades d'higiene i seguretat.
2. Es col•locaran un sistema de control de detecció fuites dels depòsits de combustible, a més s'adequaran els dipòsits de combustibles de forma que disposin de cubetes de retenció o bé d'algun sistema anàleg de contenció en cas de fuita.
3. En cas de produir-se fuites del depòsit es notificaran a l'òrgan competent en matèria de sòls contaminats del Govern de les Illes Balears
Ha de dir:
6.4. Residus no perillosos.
Gas y Electricidad Generación SAU està obligat, sempre que no procedeixi a gestionar-los per si mateix, a lliurar-los a un gestor de residus, per a la seva valorització o eliminació. En el cas dels residus urbans o els assimilables a urbans han d'esser lliurats a l'entitat local corresponent d'acord amb els Pla Director Sectorial vigent en residus urbans. En tot cas, el posseïdor dels residus està obligat, mentre es trobi en el seu poder, a mantenir-los en condicions adequades d'higiene i seguretat.
5. On diu:
6. Condicionants de Gestió de Residus
6.1. Jerarquia de Residus
[...]
6.5. Assegurança
Ha de dir:
6. Condicionants de Gestió de Residus
6.1. Jerarquia de Residus
[...]
6.5. Assegurança
[...]
6.6. Control d'afecció a sòls
Es col•locaran un sistema de control de detecció fuites dels depòsits de combustible, a més s'adequaran els dipòsits de combustibles de forma que disposin de cubetes de retenció o bé d'algun sistema anàleg de contenció en cas de fuita.
En cas de produir-se fuites del depòsit es notificaran a l'òrgan competent en matèria de sòls contaminats del Govern de les Illes Balears.
6. On diu:
7.2 Emissions
1. Efluents
a. Drenatges oliosos. Es recullen i tracten al sistema de drenatges oliosos, que recull els vessaments accidentals que es puguin produir a les zones de transformadors, a les cubetes d'emmagatzemament de gasoil, a la zona de tractament de gasoil, a la zona de bombament d'aigua contraincendis, a la zona de descàrrega de camions, a la zona d'emmagatzemament de dièsel d'emergència, a la zona de compressors i a la zona de transport de gasoil.
Aquests drenatges es recullen i es tracten a un separador lamel•lar, es condueixen a la bassa final d'efluents i finalment són recollides per gestor autoritzat.
Els olis separats s'emmagatzemen temporalment per a la seva retirada per gestor autoritzat.
Els drenatges provinents de les cubetes de les zones de transformadors i de les cubetes d'emmagatzemament de gasoil es fa de forma manual a través d'una vàlvula que roman tancada en operació normal.
b. Altres drenatges/drenatges químics. Els efluents que no es poden tractar al separador lamel•lar es recullen a arquetes des d'on es retiren per gestor autoritzat.
Aquests efluents són les aigües de rentat de les turbines, els de la zona de turbina de gas, els de la sala de bateries i l'oli dels separadors lamel•lars.
Les arquetes tenen capacitat suficient per a contenir 1,5 vegades el volum a recollir en cas de descàrrega.
2. Aigües pluvials netes. Les aigües d'escorrentia superficial es condueixen a la bassa final de recollida de pluvials (250 m3) des d'on es preveu la seva retirada per gestor autoritzat.
La bassa té capacitat suficient per a recollir les pluvials que es puguin produir a tota la superfície de la instal•lació i ser buidada amb una freqüència setmanal.
3. Aigües sanitàries. Es tracten a les mateixes instal•lacions mitjançant un sistema de sedimentació, digestió anaeròbia i filtració biològica de filtre fixe, que segons les dades de disseny permet una reducció de la DBO de fins al 70%. Les aigües tractades s'emmagatzemaran per a la seva recollida per gestor autoritzat. Es preveu la generació de 1,6 m3•any.
Ha de dir:
7.2. Emissions
1. Efluents
a) Drenatges oliosos. Les aigües olioses que es puguin generar a les cubetes dels depòsits de gasoil, a la zona de tractament de gasoil, a la zona de bombament d'aigua contraincendis, a la zona de descàrrega de camions, a la zona d'emmagatzematge de dièsel d'emergència i a la zona de transport de gasoil es recullen i es condueixen a arquetes on son recollits per gestor autoritzat.
b) Drenatges químics. Els efluents procedents de la zona de rentat de les turbines, els de la zona de turbina de gas, els de la sala de bateries es recullen en arquetes i són retirats per un gestor autoritzat.
2. Aigües pluvials. Les aigües d'escorrentia superficial es condueixen a la cisterna subterrània (150 m3) des d'on són retirades per un gestor autoritzat.
3. Aigües sanitàries. Les aigües es recolliran a un dipòsit estanc per a la seva recollida per gestor autoritzat.
7. On diu:
7.3 Focus potencials de contaminació
1. Dipòsits de combustible. En total hi ha tres dipòsits de combustible de 100, 3000 i 1100 m3. Els dipòsits de combustible compten amb cubetes de retenció, connectades entre sí. Els possibles vessaments es gestionaran al sistema de recollida i tractament de drenatges.
2. Tanc de recollida de llots de depuració. La planta de tractament de gasoil compta amb un tanc de recollida dels llots de depuració que poden contenir sodi, potassi, vanadi i sòlids entre altres. El projecte no defineix les característiques d'aquest tanc.
Ha de dir:
7.3. Focus potencials de contaminació
Dipòsits de combustible. En total hi ha dos dipòsits de combustible de 100 i 300 m3. Els dipòsits de combustible compten amb cubetes de retenció, connectades entre sí. Els possibles vessaments es recolliran i conduiran a arquetes on seran recollits per un gestor autoritzat.
8. On diu
7.4. Condicionat
1. La bassa final d'efluents s'ha de dimensionar per a recollir les pluvials de les zones de les quals recull les pluvials, és a dir, de les zones següents: transformadors, cubetes d'emmagatzemament de gasoil, tractament de gasoil, bombament d'aigua contraincendis, descàrrega de camions, emmagatzemament de diesel d'emergència, compressors i transport de gasoil.
2. L'emmagatzemament temporal d'oli del sistema de tractament dels drenatges oliosos ha de ser aeri, estanc i ha de comptar amb un sistema de recollida de fuites i vessaments.
3. La bassa final d'efluents, les arquetes del sistema de recollida de drenatges químics, les cubetes de retenció dels dipòsits i les de la zona de transformadors, han de comptar amb un revestiment impermeable, o una altra mesura impermeabilitzant, i s'ha de dur a terme el manteniment pertinent.
4. Periòdicament s'han de retirar els llots que es puguin emmagatzemar a la bassa final de pluvials. Aquesta periodicitat serà com a màxim anual.
5. El tanc de llots de la planta de tractament de gasoil ha de ser aeri, estanc i ha de comptar amb un sistema de recollida de fuites i vessaments.
6. L'antic dipòsit de recollida dels drenatges de les cubetes dels dipòsits de combustible s'ha de retirar o condemnar adequadament.
7. S'han de dur a terme els següents controls:
Efluent |
Paràmetres |
Periodicitat |
Punt de control |
---|---|---|---|
Pluvials netes |
Volum, sòlids en suspensió, Hidrocarburs totals, HPA, BTEX |
Trimestral* |
Bassa de pluvials |
Llots de la bassa de pluvials |
Volum, Hidrocarburs totals, HPA, BTEX |
Anual |
Bassa de pluvials |
Drenatges oliosos tractats |
Volum, Hidrocarburs totals, HPA, BTEX |
Trimestral |
Bassa d'efluents |
Aigües subterrànies |
pH, conductivitat, clorurs, Hidrocarburs totals, HPA, BTEX |
Trimestral |
Pou CAT 234* |
*el situat a la part central de la parcel•la
8. En cas de detectar un valor inusual d'algun dels paràmetres de control de la qualitat de les aigües subterrànies es prendrà una altra mostra amb rèplica al mateix punt, en un termini màxim de 24 h, exceptuant deguda justificació però mai superant les 72 hores.
La mostra s'analitzarà al laboratori que va fer la primera analítica, la rèplica a d'altre.
La incidència es comunicarà a la Direcció General de Recursos Hídrics en el termini de 48 hores des de la recepció dels primers resultats.
Els tècnics de la Direcció General de Recursos Hídrics juntament amb el gestor de les instal•lacions, dissenyarà un pla temporal de control per tal d'establir la causa del valor i les possibles actuacions dur a terme.
Es consideren valors inusuals els que presentin una desviació de la mitjana superior al 20%
9. Atès que part de la parcel•la està parcialment ocupada per una altra activitat, abans de la execució de les obres es realitzarà un control de les aigües subterrànies per tal d'obtenir un punt 0. La primera mostra de control es prendrà abans de la posada en marxa, una vegada finalitzades les obres.
10. Es conservaran els resguards de totes les operacions de buidat de com a mínim els darrers 5 anys.
11. En cap cas es mesclaran les aigües pluvials amb les aigües olioses tractades, si no que es gestionaran independentment.
12. En cap cas s'abocaran al terreny els efluents dels sistemes de tractament d'aigües residuals de tipus domèstic.
Ha de dir:
7.4. Condicionat
El tanc de llots de la planta de tractament de gasoil ha de ser aeri, estanc i ha de comptar amb un sistema de recollida de fuites i vessaments.
S'han de dur a terme els controls següents:
Efluent |
Paràmetres |
Periodicitat |
Punts de control |
---|---|---|---|
Aigües subterrànies |
pH, conductivitat, clorurs, hidrocarburs totals, HPA i BTEX. |
Trimestral |
Pou CAT 234* |
*el situat a la part central de la parcel•la
En cas de detectar un valor inusual d'algun dels paràmetres de control de la qualitat de les aigües subterrànies es prendrà una altra mostra amb rèplica al mateix punt, en un termini màxim de 24 h, exceptuant deguda justificació però mai superant les 72 hores.
La mostra s'analitzarà al laboratori que va fer la primera analítica, la rèplica a d'altre.
La incidència es comunicarà a la Direcció General de Recursos Hídrics en el termini de 48 hores des de la recepció dels primers resultats.
Els tècnics de la Direcció General de Recursos Hídrics juntament amb el gestor de les instal•lacions, dissenyarà un pla temporal de control per tal d'establir la causa del valor i les possibles actuacions dur a terme.
Es consideren valors inusuals els que presentin una desviació de la mitjana superior al 20%.
9. On diu:
8. Condicionants d'atmosfera
8.1. Prescripcions de caràcter general.
La instal•lació haurà de complir amb l'establert en la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera; en el Reial decret 100/2011, de 28 de gener, pel qual s'actualitza el catàleg d'activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera (APCA) i s'estableixen les disposicions bàsiques per a la seva aplicació; en la Directiva 2010/75/UE, de 24 de novembre, sobre les emissions industrials; en el Reial Decret 430/2004, de 12 de març, sobre limitació d'emissions a l'atmosfera procedents de grans instal•lacions de combustió, i en el Reial Decret 815/2013, de 18 d'octubre, pel que s'aprova el Reglament d'emissions industrials i de desenvolupament de la Llei 16/2002, així com amb tota la normativa de desenvolupament que li sigui d'aplicació.
8.2. Identificació d'activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera.
La instal•lació en conjunt està classificada com Activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera del grup A, codi 01 01 04 Generación de electricidad para su distribución por la red pública, turbinas de gas de potencia térmica nominal >= 50 MWt, segons l'annex del Reial decret 100/2011.
A la taula següent s'indiquen les activitats existents i la seva classificació d'acord amb l'annex del Reial decret 100/2011:
8.2.1. Activitats amb focus canalitzats:
Núm. focus |
Descripció activitat |
Codi APCA |
Grup APCA |
---|---|---|---|
FC-TG1 |
Turbina de gas TG1 Turbinas de gas de potencia térmica nominal >= 50 MWt |
01 01 04 01 |
A |
FC-TG2 |
Turbina de gas TG2 Turbinas de gas de potencia térmica nominal < 50 MWt y >= 20MWt |
01 01 04 02 |
B |
FC-TG3 |
Turbina de gas TG3 Turbinas de gas de potencia térmica nominal < 50 MWt y >= 20MWt |
01 01 04 02 |
B |
FC-TG4 |
Turbina de gas TG4 Turbinas de gas de potencia térmica nominal < 50 MWt y >= 20MWt |
01 01 04 02 |
B |
8.2.2. Activitats amb emissions difuses/focus no canalitzats:
Les activitats que poden produir emissions difuses de composts orgànics volàtils són la manipulació dels combustibles. La gestió dels dipòsits de combustibles i la seva manipulació minimitzaran les possibles emissions difuses i s'utilitzaran les millors tècniques disponibles (MTD) respecte a les emissions generades per l'emmagatzematge, transport i manipulació de combustibles.
8.3. Controls i valors límit d'emissió: Emissions canalitzades
La present autorització es concedeix amb els límits i condicions tècniques que s'estableixen a continuació, a no ser que reglamentàriament s'estableixin límits inferiors.
8.3.1. Mètodes de mesura.
Tots els paràmetres de procés (contingut en oxigen, pressió, temperatura, …) així com les emissions de contaminants canalitzades es mesuraran i controlaran. El mètode de mesura per a cada contaminant serà l'establert a la normativa específica i, en el seu defecte, el considerat de referència. En absència d'aquestes, serà preferiblement el UNE-EN; en cas que no es pugui aplicar s'haurà de justificar la utilització d'altres mètodes, que seran, per aquest ordre: EN, UNE-ISO i altres mètodes internacionals. Sempre que es publiquin noves normes que substitueixin les indicades, s'aplicaran les més recents.
8.3.2. Mesures en continu.
No s'han de fer mesures en continu, per tant, no s'ha d'aplicar la norma UNE-EN 14181: 2005 (Emisiones de fuentes estacionarias. Garantía de calidad de los sistemas automáticos de medida).
8.3.3.Punts de mostreig.
1. Els punts de mostreig de les xemeneies compliran la normativa aplicable a cada cas, les xemeneies existents compliran l'Ordre Ministerial de 18 d'octubre de 1976, i les noves xemeneies compliran la norma UNE-EN 15259. En cas que no sigui possible es farà arribar una proposta de punt de mostreig al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica per a la seva aprovació.
2. Els accessos i plataformes de treball als punts de mostreig hauran de complir la normativa en matèria de seguretat i salut en els llocs de treball.
3. Els punts de mostreig han de ser accessible en qualsevol moment per poder realitzar les mesures i inspeccions pertinents, i s'ha de disposar de sistemes automàtics per a la pujada d'equips d'anàlisis i material auxiliar.
8.3.4. Valors límit d'emissió per focus.
1. El titular adoptarà totes les mesures adients perquè no se superin els valors límit indicats a les taules corresponents per a cada un dels focus existents i per a cada contaminant, realitzant els controls amb la periodicitat indicada.
2. Els controls i valors límit d'emissió indicats seran aplicables als focus amb emissions sistemàtiques, entesos com a focus que superin les 500 hores acumulades de funcionament dins un any natural.
3. Els valors límit d'emissió i les dates de compliment, per a cada grup i per a cada combustible, s'han establert d'acord amb la normativa aplicable a cada cas, la data d'alta del grup, els valors històrics dels autocontrols i mesures fetes per Organismes de control autoritzat (OCA) i els valors de referència indicats en els documents de les Millors Tècniques Disponibles (MTD i BREF) per aquests tipus d'instal•lacions.
8.3.5. Notificacions immediates.
Si hi ha qualque superació de valors límit d'emissió límits o qualque anomalia de funcionament que pugui donar lloc a una emissió anormal de contaminants a l'atmosfera es notificarà, immediatament desprès del seu coneixement, al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica. Així mateix s'informarà de les mesures correctores adoptades i del moment en què la instal•lació passa a funcionar correctament.
8.3.6. Avaluació del compliment dels valors límit d'emissió.
Per a tots els contaminants, s'avaluarà el compliment dels valors límit d'emissió d'acord amb la normativa aplicable, Reial decret 430/2004, Directiva 2010/75/UE, Reial decret 815/2013, Ordre ITC/1389/2008 i normativa de desenvolupament: es consideren respectats els valors límit d'emissió quan els resultats de cada una de les sèries de mesures no superen els valors límit indicats.
8.3.7. Taules de valors límit d'emissió.
1. A les taules següents s'indiquen els valors límit d'emissió per a cada contaminant, per grup i combustible usat; tipus de control, autocontrols discontinus, mesures a realitzar per Organisme de control autoritzat (OCA); i periodicitat.
2. Els resultats de les mesures efectuades, per verificar el compliment dels límits d'emissió, estaran referits a condicions de cabal real i concentracions referides a temperatura de 273 K i pressió de 101,3 kPa de gas sec i s'ajustaran al percentatge d'oxigen de referència establert.
8.3.8. Grup FC-TG1
1. Aquesta turbina de gas usa gasoil com a combustible.
2. La taula serà d'aplicació, dins un any natural, a partir de la data en què superi les 500 hores acumulades de funcionament amb combustible gasoil.
3. Per a aquest FC-TG1, per ser un grup inclòs dins l'àmbit d'aplicació del Reial decret 815/2013 i formar part d'una central tèrmica inclosa dins la petita xarxa aïllada d'Eivissa-Formentera, es pot prorrogar fins a la data d'1 de gener de 2020 el compliment del valor límit d'emissió de NOx.
Contaminant |
Tipus de Control |
Periodicitat |
Valor Límit d'Emissió (15% O2 de referència per als gasos) |
---|---|---|---|
SO2 |
Autocontrol |
Semestral |
40 mg/Nm3 |
OCA |
Anual |
||
NOx |
Autocontrol |
Semestral |
300 mg/Nm3 90 mg/Nm3 a partir d'1/01/2020 |
OCA |
Anual |
||
Partícules |
Autocontrol |
Semestral |
Opacitat Bacharach 2 |
OCA |
Anual |
||
CO |
Autocontrol |
Semestral |
100 mg/Nm3 |
8.3.9. Grups FC-TG2, FC-TG3 i FC-TG4
1. Aquests grups són turbines de gas, que usen gasoil com a combustible.
2. La taula serà d'aplicació per a cada grup, dins un any natural, a partir de la data en què superi les 500 hores acumulades de funcionament amb combustible gasoil.
3. Dins el termini de tres mesos des de la data de posada en marxa de cada turbina de gas es realitzarà una primera mesura per part d'un Organisme de control autoritzat.
4. Aquests grups per ser grups nous a instal•lar el 2016 els aplica la part 2 de l'annex 3 del Reial decret 815/2013.
Contaminant |
Tipus de Control |
Periodicitat |
Valor Límit d'Emissió (15% O2 de referència per als gasos) |
---|---|---|---|
SO2 |
Autocontrol |
Entre juny i setembre de cada any |
40 mg/Nm3 |
OCA |
Cada tres anys |
||
NOx |
Autocontrol |
Entre juny i setembre de cada any |
50 mg/Nm3 amb càrrega >=70% |
OCA |
Cada tres anys |
||
Partícules |
Autocontrol |
Entre juny i setembre de cada any |
20 mg/Nm3 |
OCA |
Cada tres anys |
||
CO |
Autocontrol |
Entre juny i setembre de cada any |
100 mg/Nm3 |
OCA |
Cada tres anys |
8.3.10. Situacions especials
1. En cas d'interrupció en el subministrament de combustible (fuel oil, gas oil o gas natural) com a conseqüència d'una situació de greu escassetat, l'òrgan ambiental competent podrà concedir exempcions temporals perquè es puguin superar els valors límit d'emissió establerts. El titular de la instal•lació, previ informe del departament competent en matèria d'energia, sol•licitarà l'exempció a l'òrgan ambiental competent, per a cada cas concret.
2. Si, per garantir el subministrament elèctric, es preveu la superació d'algun dels valors límit d'emissió establerts, l'òrgan ambiental competent podrà concedir exempcions temporals. El titular de la instal•lació, previ informe del departament competent en matèria d'energia, sol•licitarà, l'exempció a l'òrgan ambiental competent, per a cada cas concret.
8.4. Mesures a prendre en condicions de funcionament diferents a les normals.
En cas d'avaria o mal funcionament dels sistemes de reducció d'emissions dels contaminants, el temps acumulat d'explotació de la instal•lació sense aquest sistema no podrà superar les 120 hores en un període de dotze mesos.
8.5. Registre
El titular de la instal•lació haurà de mantenir actualitzat un registre amb dades de les emissions, combustibles, aturades, tasques de manteniment, incidències, controls, etc., per a cada focus emissor d'acord amb el disposat a l'article 8 del Reial decret 100/2011 i la normativa de desenvolupament. La informació documental (informes, mesures, manteniment...) s'ha de conservar un període mínim de 10 anys.
8.6. Immissions o qualitat de l'aire
A l'entorn de la central tèrmica es faran campanyes de mesura de qualitat de l'aire. La ubicació, època de realització i durada de les campanyes es farà d'acord amb el departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.
S'han de complir els objectius de qualitat de les dades establerts a la normativa d'avaluació de la qualitat de l'aire ambient, quant a cobertura de dades i incerteses de mesura. S'aplicaran com a valors de referència els valors límit i objectiu establerts a la normativa existent: Directiva 2008/50/CE, de 21 de maig, relativa a la qualitat de l'aire ambient i una atmosfera més neta a Europa, i Reial decret 102/2011, de 28 de gener, relatiu a la millora de la qualitat de l'aire.
Els mètodes de mesura dels contaminants seran els indicats a la normativa esmentada. Els equips de mesura hauran de complir amb les normes UNE i CEN establertes i s'hauran de sotmetre a manteniment, verificació, calibratge i participació en exercicis d'intercomparació. Per tal de complir amb aquest requisit s'establirà un calendari acordat amb el departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.
Els contaminants a mesurar són: NO, NO2, NOx, SO2, O3, PM10, així com els paràmetres meteorològics (pluviometria, temperatura, direcció i velocitat de vent, pressió atmosfèrica i humitat relativa).
Ha de dir:
8. Condicionants d'Atmosfera.
8.1. Prescripcions de caràcter general.
La instal•lació haurà de complir amb l'establert en la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera; en el Reial decret 100/2011, de 28 de gener, pel qual s'actualitza el catàleg d'activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera (APCA) i s'estableixen les disposicions bàsiques per a la seva aplicació; en el Reial Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, pel que s'aprova el text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació; en el Reial Decret 1042/2017, de 22 de desembre, sobre la limitació de les emissions a l'atmosfera de determinats agents contaminants procedents de les instal•lacions de combustió mitjanes i pel que s'actualitza l'annex IV de la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera; i en el Reial decret 102/2011, de 28 de gener, relatiu a la millora de la qualitat de l'aire; així com amb tota la normativa sectorial que li sigui d'aplicació.
8.2. Identificació d'activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera.
El conjunt de la Central Tèrmica està classificada dins l'epígraf 1.1.a de l'annex 1 del Reial decret legislatiu 1/2016, i està constituïda per un conjunt d'activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera.
Aquestes activitats estan classificades com a Activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) del grup B, una, i del grup A, l'altra, dins l'epígraf 01 01, Generació d'electricitat per a la distribució per la xarxa pública, de l'annex únic del Reial decret 100/2011.
8.2.1. Activitats amb focus canalitzats
A la taula següent s'indiquen les APCA i la seva classificació d'acord amb l'annex del Reial decret 100/2011.
Tenint en compte la definició d'instal•lació del Reial decret legislatiu 1/2016, s'indiquen a la mateixa taula les instal•lacions de combustió considerades i les activitats que les integren, amb les potències tèrmiques corresponents.
Instal·lacions de combustió |
Focus/Unitat de combustió |
Potència tèrmica (MWt) |
Descripció APCA |
---|---|---|---|
Instal·lació de combustió TG1 |
FC-TG1 |
49,21 |
Turbina de gas TG1 Turbina de gas de potencia térmica nominal < 50 MWt y > 20 MWt |
Instal·lació de combustió GE |
FC-GE 12 grups electrògens de potència unitària 4,061 MWt |
Unitat: 4,061 Conjunt: 48,732 |
Grups electrògens GE Motores de combustión interna de potencia térmica nominal > 20 MWt |
8.2.2. Activitats amb emissions difuses/focus no canalitzats:
Les activitats que poden produir emissions difuses de composts orgànics volàtils són la manipulació del combustible gasoil. La gestió dels dipòsits de combustibles i la seva manipulació minimitzaran les possibles emissions difuses i s'utilitzaran les millors tècniques disponibles (MTD) respecte a les emissions generades per l'emmagatzematge, transport i manipulació de combustibles, així com les indicacions establertes al Protocol de Gottemburg.
8.3. Controls d'emissions canalitzades
8.3.1. Mètodes de mesura
Tots els paràmetres de procés: cabal, contingut d'oxigen, pressió, temperatura, i, si s'escau, contingut de vapor d'aigua; així com les emissions de contaminants canalitzades es mesuraran i controlaran.
El mètode de mesura per a cada contaminant serà l'establert a la normativa específica i, en el seu defecte, el considerat de referència. En absència d'aquests, serà preferiblement el UNE-EN; en cas que no es pugui aplicar s'haurà de justificar la utilització d'altres mètodes, que seran, per aquest ordre: EN, UNE-ISO i altres mètodes internacionals. Sempre que es publiquin noves normes que substitueixin les indicades, s'aplicaran les més recents. En el cas del paràmetre cabal, s'acceptarà la determinació mitjançant càlcul.
D'acord amb la Instrucció tècnica del Procedimiento de la determinación de gases de combustión mediante sensor de células electroquímicas, indicada al web http://atmosfera.caib.es, es podrà aplicar aquest procediment en el cas dels grups electrògens considerats de forma individual, per tenir una potència individual inferior o igual a 5 MWt.
8.3.2. Mesures en continu
No s'han de fer mesures en continu.
8.3.3. Punts de mostreig
1. El punt de mostreig de la xemeneia del conjunt dels grups electrògens i els punts de mostreig de cada grup electrogen, així com accessos i plataformes de treball, compleixen la norma UNE-EN 15259. El punt de mostreig de la xemeneia de la turbina de gas, com a xemeneia existent, compleix l'Ordre Ministerial de 18 d'octubre de 1976. En tot cas els accessos i plataformes de treball als punts de mostreig hauran de complir la normativa en matèria de seguretat i salut en els llocs de treball.
2. Els punts de mostreig han de ser accessibles en qualsevol moment per poder realitzar les mesures i inspeccions pertinents, i s'ha de disposar de sistemes per a la pujada d'equips d'anàlisis i material auxiliar.
8.3.4. Valors límit d'emissió per focus
1. El titular adoptarà totes les mesures adients perquè les instal•lacions de combustió compleixin amb els seus valors límit d'emissió, de manera que no se superin els valors límit indicats a les taules corresponents per a cada un dels focus existents i per a cada contaminant, realitzant els controls amb la periodicitat indicada.
2. Els valors límit d'emissió per a cada focus i per a cada combustible, s'han establert d'acord amb les disposicions de l'article 7, de valors límit d'emissió i millors tècniques disponibles, del Reial decret legislatiu 1/2016.
8.3.5. Avaluació del compliment dels valors límit d'emissió.
1. Per a tots els contaminants, s'avaluarà el compliment dels valors límit
d'emissió d'acord amb els criteris de l'annex IV del Reial decret 1042/2017 i normativa de desenvolupament.
2. No s'avaluarà el compliment dels valors límit d'emissió durant els períodes d'arrencada i aturada.
8.3.6. Condicions distintes de condicions normals de funcionament.
1. Per reduir les emissions de contaminants a l'atmosfera quan es donin situacions distintes a les condicions normals de funcionament, tals com arrencades i aturades, fuites, mal funcionament d'equips, aturades temporals, o qualsevol incidència que pugui provocar emissions de contaminants a l'atmosfera, el titular ha de minimitzar els temps de durada d'aquestes situacions, especialment l'arrencada i aturada de cada focus emissor, així com realitzar les operacions de manteniment preventiu adequades.
2. Es durà un registre d'aquestes condicions distintes de les condicions normals de funcionament, indicant cada situació ocorreguda, les mesures correctores aplicades, el temps total de la seva durada i una estimació de les emissions a l'atmosfera, si s'escau.
8.3.7. Caracterització completa dels combustibles i inspeccions periòdiques.
L'únic combustible autoritzat i utilitzat a la central tèrmica és gasoil, el qual serà inspeccionat i caracteritzat periòdicament.
8.3.8. Notificacions immediates
Si hi ha qualque superació de valors límit d'emissió, qualque anomalia de funcionament o qualsevol tipus d'incidència que pugui donar lloc a una emissió anormal de contaminants a l'atmosfera es notificarà, immediatament desprès del seu coneixement, dins un termini màxim de 24 h des del fet, al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica. Així mateix s'informarà de les mesures correctores adoptades i del moment en què la instal•lació passa a funcionar correctament.
El titular presentarà un informe d'avaluació de l'afecció ambiental de cada incidència, incloent el temps total de la seva durada.
8.3.9. Taules de valors límit d'emissió
1. A les taules següents s'indiquen els valors límit d'emissió per a cada focus de cada instal•lació de combustió segons combustible usat, indicant: contaminant; tipus de control, mesures a realitzar per Organisme de control autoritzat (OCA) o autocontrols; i periodicitat.
2. Els resultats de les mesures efectuades, per verificar el compliment dels límits d'emissió, estaran referits a condicions de cabal real o calculat i concentracions referides a temperatura de 273,15 K i pressió de 101,3 kPa de gas sec i s'ajustaran al percentatge d'oxigen de referència establert.
Instal•lació de combustió TG1.
1. La TG1 és una turbina de gas que funciona en mode obert i usa gasoil com a combustible.
2. La taula serà d'aplicació, dins un any natural, a partir de la data en què superi les 500 hores acumulades de funcionament amb combustible gasoil.
3. Com que la potència tèrmica de la TG1 està limitada a menys de 50 MWt, s'aplicaran les prescripcions del Reial decret 1042/2017 pel que fa al compliment del valor límit d'emissió de NOx.
4. Abans de l'01/01/2024 el titular haurà d'inscriure la instal•lació de combustió mitjana, corresponent al FC-TG1, per tenir una potència tèrmica nominal superior a 5 MWt, en el registre d'instal•lacions de combustió mitjana (MIC), enviant al departament competent en matèria d'atmosfera la informació que figura a l'annex I del RD 1042/2017, segons formulari de la pàgina web.
5. Valors límits d'emissió a aplicar fins a 31/12/2024, que s'hauran de revisar abans d'01/01/2025:
TG1 CON COMBUSTIBLE GASOIL |
|||
CONTAMINANTE |
TIPO DE CONTROL |
PERIODICIDAD |
VALOR LÍMITE EMISIÓN (1) |
SO2 |
Autocontrol |
Semestral |
60 mg/Nm3 |
OCA |
Anual |
||
NOx |
Autocontrol |
Semestral |
300 mg/Nm3 200 mg/Nm3 a partir d'01/01/2025 (2) |
OCA |
Anual |
||
Partículas /Opacidad |
Autocontrol |
Semestral |
Opacidad Bacharach 2 |
OCA |
Anual |
Partículas 20 mg/Nm3 |
|
CO |
Autocontrol |
Semestral |
100 mg/Nm3 |
OCA |
Anual |
(1) referits a les següents condicions de mesura: T = 273,15 K, P = 101,3 kPa, gas sec i referit a un contengut d'O2 del 15% per als gasos
(2) els VLE per NOx s'apliquen amb càrregues >=70% de manera que es mesurarà quan la càrrega sigui superior al 70%, fent constar a l'informe OCA o informe d'autocontrol la càrrega en el moment de les mesures
Instal•lació de combustió FC-GE.
1. Des de 2006, cada any s'utilitzen grups electrògens, entre maig i octubre, instal•lant-se cada any els mateixos grups pel maig i desmuntant-se a l'octubre, amb una potència unitària de 4,061 MWt, amb un nombre de grups electrògens de 12, sumant una potència total de 48,73 MWt; aquests grups electrògens disposen d'autorització administrativa com activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera des de 2012, amb expedient APCA-0203. Utilitzen gasoil com a combustible. Les característiques tècniques dels motors dièsel, així com la marca i model, consten dins la documentació de l'expedient.
2. Totes les sortides de gasos de combustió provinents de cada grup electrogen, estan conduïdes a un únic focus d'emissió canalitzat (xemeneia). La xemeneia té una alçada de 5 m i disposa de punt de mostreig conforme a les prescripcions de la norma UNE-EN 15259:2008.
3. D'acord amb la potència tèrmica individual de cada grup electrogen, l'aplicació dels valors límit d'emissió, segons el RD 1042/2017 part 1, quadre 3, punt 4, hauria de ser a partir de l'1 de gener de 2030. Tenint en consideració les denúncies dels veïnats i la previsió de que a l'any 2024 ja estigui en funcionament el cable d'interconnexió entre Eivissa i Formentera, la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic avança la data de aplicació dels VLE establerts al RD 1042/2017a l'1 de gener de 2025.
El titular ha d'informar de qualsevol canvi en els grups electrògens per tal d'aplicar els valor límit d'emissió d'instal•lacions noves segons les disposicions del RD 1042/2017. La modificació d'algun grup electrogen o de les prescripcions tècniques d'algun d'ells implicarà que el titular haurà de sol•licitar una modificació de l'AAI, per tal de revisar la consideració d'instal•lació de combustió mitjana com a existent o nova i aplicar els VLE que corresponguin segons el RD 1042/2017.
4. Amb una freqüència mínima anual, i dins els primers 15 dies de funcionament de la instal•lació, el titular presentarà a l'autoritat competent un informe que contempli els següents aspectes:
Relació de característiques tècniques de cada un dels grups electrògens; que inclourà, com a mínim, per a cada grup: marca, model i potència tèrmica nominal, per tal de confirmar que es tracta dels mateixos grups electrògens.
Resultats d'una prova de funcionament individual de tots els grups electrògens de cada temporada anual, que evidenciï el compliment amb els valors límit d'emissió.
5. Cada 15 dies es realitzarà un autocontrol dels gasos de combustió i opacitat a cada un dels col•lectors individuals dels grups electrògens. Es faran un mínim de tres mesures i es prendrà el valor promig per comparar amb VLE, incloent la incertesa del mètode de mesura. En un termini màxim de 10 dies des de la realització de l'autocontrol, el titular remetrà el resultat al departament competent en matèria d'atmosfera al correu electrònic establert.
6. Amb una freqüència mínima anual, s'efectuarà un control de gasos de combustió i partícules a la sortida de l'únic focus emissor per part d'un organisme de control autoritzat (OCA) per a l'atmosfera.
7. Abans de l'01/01/2029 el titular haurà d'inscriure les instal•lacions de combustió mitjana, és a dir, cada un dels grups electrògens que conformen el FC-GE, per tenir una potència tèrmica nominal superior a 1MWt i inferior a 5 MWt, en el registre d'instal•lacions de combustió mitjana (MIC), enviant al departament competent en matèria d'atmosfera la informació que figura a l'annex I del RD 1042/2017, segons formulari de la pàgina web.
8. Valors límits d'emissió a aplicar fins a 31/12/2024, que s'hauran de revisar abans d'01/01/2025:
GE CON COMBUSTIBLE GASOIL |
|||
CONTAMINANTE |
TIPO DE CONTROL |
PERIODICIDAD |
VALOR LÍMITE EMISIÓN (1) |
SO2 |
OCA |
Anual |
60 mg/Nm3 |
NOx |
Autocontrol |
Quincenal |
1.500 mg/Nm3 250 mg/Nm3 a partir de 01/01/2025 |
OCA |
Anual |
||
Partículas /Opacidad |
Autocontrol |
Quincenal |
Opacidad Bacharach 4 |
OCA |
Anual |
Partículas 20 mg/Nm3 |
|
CO |
Autocontrol |
Quincenal |
245 mg/Nm3 |
OCA |
Anual |
(1) referits a les següents condicions de mesura: T = 273,15 K, P = 101,3 kPa, gas sec i referit a un contingut d'O2 del 15% per als gasos
8.4. Registre
El titular de la instal•lació haurà de mantenir actualitzat un registre amb dades de les emissions, combustibles, aturades, tasques de manteniment, incidències, controls, etc., per a cada focus emissor d'acord amb el disposat a l'article 8 del
Reial decret 100/2011 i la normativa de desenvolupament. La informació documental (informes, mesures, manteniment...) s'ha de conservar un període mínim de 10 anys.
8.5. Immissions o qualitat de l'aire
1. A l'entorn de la central tèrmica es faran campanyes de mesura de qualitat de l'aire amb una estació mòbil. La ubicació, època de realització i durada de les campanyes es farà d'acord amb el departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.
2. S'han de complir els objectius de qualitat de les dades establerts a la normativa d'avaluació de la qualitat de l'aire ambient, quant a cobertura de dades i incerteses de mesura. S'aplicaran com a valors de referència els valors límit i objectiu establerts a la normativa existent: Directiva 2008/50/CE, de 21 de maig, relativa a la qualitat de l'aire ambient i una atmosfera més neta a Europa, i Reial decret 102/2011, de 28 de gener, relatiu a la millora de la qualitat de l'aire.
3. Els mètodes de mesura dels contaminants seran els indicats a la normativa esmentada. Els equips de mesura hauran de complir amb les normes UNE i CEN establertes i s'hauran de sotmetre a manteniment, verificació, calibratge i participació en exercicis d'intercomparació. Per tal de complir amb aquest requisit s'establirà un calendari acordat amb el departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.
4. A cada campanya s'han de mesurar els contaminants indicats a la taula següent així com els paràmetres meteorològics (almenys temperatura, direcció i velocitat de vent).
5. Qualsevol canvi d'ubicació de l'estació o qualsevol canvi en els equips de mesura s'ha de fer d'acord amb el departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.
CONTAMINANT |
PERIODICITAT |
VALORS DE REFERÈNCIA |
NO |
Continu |
|
NO2 |
Continu |
200microg/m3 mitjana horària, no superar més de 18 vegades/any 40microg/m3 mitjana anual |
NOx |
Continu |
30microg/m3 mitjana anual per a la protecció a la vegetació |
SO2 |
Continu |
350microg/m3 mitjana horària, no superar més de 24 vegades/any 125microg/m3 mitjana diària, no superar més de 3 vegades/any |
O3 |
Continu |
120microg/m3 màxima diària de mitjanes mòbils octohoràries |
Partícules PM10 |
Continu Campanya (1)
|
50microg/m3 mitjana diària, no superar més de 35 vegades/any 40microg/m3 mitjana anual |
Pb a PM10 |
Campanya (1)
|
0,5 microg/m3 mitjana anual |
As a PM10 |
Campanya (1)
|
6 ng/m3 mitjana anual |
Cd a PM10 |
Campanya (1)
|
5 ng/m3 mitjana anual |
Ni a PM10 |
Campanya (1)
|
20 ng/m3 mitjana anual |
benzo(a)pireno, benzo(a)antraceno, benzo(b)fluoranteno, benzo(j)fluoranteno, benzo(k)fluoranteno, indeno(1,2,3-cd)pireno i dibenzo(a,h)antraceno |
Campanya (1)
|
per al benzo(a)piren 1ng/m3 mitjana anual |
1) Les campanyes vendran determinades per la planificació anual establerta pel departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.
10. On diu:
9.3. Contaminació Acústica i vibracions
L'evolvent acústica de les turbines haurà d'assegurar el compliment dels límits de renou establerts a la normativa vigent en tot moment.
S'efectuarà una campanya anual de caracterització real dels nivells de renou emesos a l'exterior durant les diverses fases típiques de l'operació (engegaments, etc.) en horari nocturn i diürn, per a la comprovació del compliment dels límits establerts a la normativa vigent en aquesta matèria.
Les turbines disposaran de sistemes d'absorció de vibracions de forma que aquestes no siguin perceptibles als habitatges propers.
Ha de dir:
9.3. Contaminació Acústica i vibracions
L'evolvent acústica de les turbines haurà d'assegurar el compliment dels límits de renou establerts a la normativa vigent en tot moment.
S'efectuarà una campanya anual de caracterització real dels nivells de renou emesos a l'exterior durant les diverses fases típiques de l'operació (engegaments, etc.) en horari nocturn i diürn, per a la comprovació del compliment dels límits establerts a la normativa vigent en aquesta matèria, amb els següents condicionants:
-disposar de mínim 4 estacions de mesura dels nivells d'immissió sonora situades a les següents coordenades UTM, confrontants amb les parcel•les situades envoltant l'activitat, que hauran de complir amb els següents valors límit d'immissió sonora:
Valor límit d'immissió i coordenades UTM |
|||||
Estació |
X |
Y |
Lk,d * |
Lk,e* |
Lk,n* |
1 |
366323 |
4283728 |
55* |
55* |
45* |
2 |
366423 |
4283623 |
55* |
55* |
45* |
3 |
366520 |
4283683 |
55* |
55* |
45* |
4 |
366435 |
4283761 |
65* |
65* |
55* |
*mentre no es disposi del Mapa de renou
-disposar de mesures de renou de fons per tal de determinar les correccions per components tonals, impulsives i de baixa freqüència en els tres períodes avaluats: diürn, vespertí i nocturn.
- en quant a les fonts sonores per avaluar els nivells de renou cal:
•en períodes diürn i vespertí, engegar les fonts sonores: Turbina de Gas i el màxim de grups electrògens disponibles.
•en període nocturn, engegar les fonts sonores: màxim de grups electrògens disponibles.
- en cas que es superin els valors límit normatius, disposar d'un apartat de proposta de mesures correctores, que haurà d'implantar el titular i haurà d'aportar un certificat signat per tècnic competent sobre les mesures adoptades.
Les turbines disposaran de sistemes d'absorció de vibracions de forma que aquestes no siguin perceptibles als habitatges propers.
11. On diu:
10.3 Inventari d'emissions al Registre PRTR
Gas y Electricidad Generación SAU haurà de trametre les dades sobre quantitats de contaminants emesos, anualment, en aplicació del disposat en el Reglament 166/2006 (PRTR), de 18 de gener, del Parlament Europeu, que estableix un registre europeu d'emissions i transferència de contaminants, i pel RD 508/2007. Aquestes emissions seran trameses, per a la seva avaluació prèvia, a la Conselleria competent en matèria de Medi Ambient adjuntant una memòria explicativa de la metodologia emprada per a la determinació de les dades notificades abans de ser incorporades al registre informàtic PRTR-España. Les quantitats de contaminants seran mesurades, calculades o estimades, preferentment per aquest ordre.
Ha de dir:
10.3. Inventari d'emissions al Registre PRTR
El titular haurà de trametre les dades sobre quantitats de contaminants emesos anualment, en aplicació del disposat en el Reglament 166/2006 (PRTR), de 18 de gener, i en el Reial decret 508/2007. Els contaminants a declarar són els que corresponen a una instal•lació classificada dins l'epígraf 1.1.a de l'annex 1 del Reial decret legislatiu 1/2016. S'inclouran, al menys, els contaminants indicats a les taules de valors límit d'emissió. Les quantitats de contaminants seran mesurades, calculades o estimades, preferentment per aquest ordre. Les dades han de ser revisades i validades per un organisme verificador independent del titular.
Aquestes dades d'emissions seran incorporades al registre informàtic PRTR-España abans del termini normatiu. En el mateix termini s'entregarà a l'òrgan competent en matèria de contaminació atmosfèrica una memòria explicativa de la metodologia utilitzada per a la determinació de les dades.
12. On diu:
10.4. Control documental
10.4.1.Control documental periòdic
Els informes realitzats per un Organisme de control autoritzat (OCA) seran tramesos per part de l'OCA al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.
Es relacionen a continuació la llista d'informes d'OCA:
- Els informes de mesures de contaminants per a cada focus, amb la periodicitat indicada a les taules corresponents.
Per part del titular de la instal•lació es remetrà al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica la següent informació:
- Les dades dels d'autocontrols s'enviaran segons la periodicitat establerta a les taules de controls d'emissions.
- Les hores de funcionament de cada grup i càrrega per a cada tipus de combustible, cada mes
10.4.2. Informe anual
El titular de l'activitat enviarà, abans de l'1 de març, a l'Òrgan Ambiental encarregat de tramitar l'AAI un informe del període precedent en el que s'inclourà:
- Residus
La declaració anual de residus d'acord amb allò que disposa l'article 41.1 de la Llei 22/2011 i l'article 18 del RD 833/1988. Aquesta memòria ha de contenir, almenys, referències suficients de les quantitats i característiques dels residus gestionats, la seva procedència i destinació, la relació d'aquells que es troben emmagatzemats així com les incidències rellevants que hagin tingut lloc l'any anterior. L'entitat explotadora ha de conservar, al lloc on realitza l'activitat, còpia de la memòria anual durant cinc any.
Declaració anual dels aparells sotmesos a l'inventari previst al punt tercer del RD 228/2006, de 24 de febrer, que modifica el RD 1378/1999 i pel que s'estableixen mesures per a la eliminació i gestió del PCB i PCT i els aparells que els continguin.
- Emissions i immissions atmosfèriques:
Les dades dels consums reals de cada combustible per a cada grup.
- Emissions i immissions al medi hídric: es remetrà un informe sobre activitat amb les dades elaborades i que com a mínim contempli el següent:
- Renous
Informe anual en el que es remetran els controls d'emissions de renous.
- En caràcter general
Altres controls realitzats durant l'any i mesures adoptades per a minimitzar impactes.
Memòria explicativa de la metodologia utilitzada per a la determinació de les dades notificades abans de ser incorporades al registre informàtic PRTR-España.
Les dades exigides pel RD 508/2007 i Reglament (CE) 166/2006, de 18 de gener, s'hauran de comunicar telemàticament al Registre informàtic PRTR-Espanya, dins els terminis que pertoquin, de forma anual.
L'Òrgan Ambiental encarregat de tramitar les AAI trametrà a cada Direcció General o administració competent la documentació de la que tingui competències.
Tota la informació que sigui susceptible de tractament informàtic s'aportarà en paper i en format informàtic estàndard.
Ha de dir:
10.4. Control documental
10.4.1. Control documental periòdic
1. Els informes realitzats per un Organisme de control autoritzat (OCA) seran tramesos per part de l'OCA al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.
2. Per part del titular de la instal•lació es remetrà al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica la següent informació:
- Segons la periodicitat establerta a les taules de controls d'emissions, les dades d'autocontrols.
- En continu, les dades mitjanes horàries d'immissions de les campanyes de mesura de qualitat de l'aire.
- Si s'escau, els informes resultat de la intercomparació de les mesures d'immissions de partícules front al mètode de referència.
- Les dades dels consums reals de combustible per a cada unitat de combustió.
- Cada mes, les hores de funcionament de la TG1. Cada quinze dies, les hores de funcionament dels grups electrogen, i les dades dels autocontrols.
- Cada any, en haver desmuntat els grups electrògens, una declaració i informació relativa a les hores de funcionament i a les dades de consum de combustible dels grups electrògens.
10.4.2. Informe anual
El titular de l'activitat enviarà, abans de l'1 de març, a l'Òrgan Ambiental encarregat de tramitar l'AAI un informe del període precedent en el que s'inclourà:
- Residus
La declaració anual de residus d'acord amb allò que disposa l'article 41.1 de la Llei 22/2011 i l'article 18 del RD 833/1988. Aquesta memòria ha de contenir, almenys, referències suficients de les quantitats i característiques dels residus gestionats, la seva procedència i destinació, la relació d'aquells que es troben emmagatzemats així com les incidències rellevants que hagin tingut lloc l'any anterior. L'entitat explotadora ha de conservar, al lloc on realitza l'activitat, còpia de la memòria anual durant cinc any.
Declaració anual dels aparells sotmesos a l'inventari previst al punt tercer del RD 228/2006, de 24 de febrer, que modifica el RD 1378/1999 i pel que s'estableixen mesures per a la eliminació i gestió del PCB i PCT i els aparells que els continguin.
- Emissions i immissions atmosfèriques:
El titular de l'activitat, abans de l'1 de març, enviarà a l'òrgan competent un informe de l'any anterior on ha d'indicar, per a cada condició i prescripció de l'AAI en matèria d'atmosfera, les actuacions realitzades així com la data i el número de registre d'entrada, o correu electrònic, si s'escau, quan es tracta de controls i informes amb periodicitat anual o inferior. En cas d'informes amb periodicitat major, s'ha d'indicar la data i registre del darrer control o informe entregat. En cas de controls o accions que no s'hagin realitzat, a l'informe s'han d'explicar els motius justificatius de la no realització.
El titular presentarà, a més, una declaració de compliment o no dels valors límit d'emissió de contaminants atmosfèrics a partir de les dades mesurades durant l'any, amb el corresponent informe explicatiu.
- Emissions i immissions al medi hídric: es remetrà un informe sobre activitat amb les dades elaborades i que com a mínim contempli el següent:
- Renous
Informe anual en el que es remetran els controls d'emissions de renous.
- En caràcter general
Altres controls realitzats durant l'any i mesures adoptades per a minimitzar impactes.
Memòria explicativa de la metodologia utilitzada per a la determinació de les dades notificades abans de ser incorporades al registre informàtic PRTR-España.
Les dades exigides pel RD 508/2007 i Reglament (CE) 166/2006, de 18 de gener, s'hauran de comunicar telemàticament al Registre informàtic PRTR-Espanya, dins els terminis que pertoquin, de forma anual.
L'Òrgan Ambiental encarregat de tramitar les AAI trametrà a cada Direcció General o administració competent la documentació de la que tingui competències.
Tota la informació que sigui susceptible de tractament informàtic s'aportarà en paper i en format informàtic estàndard.
Palma, 25 de març de 2020
El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias