Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 3763
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen ajudes per a garantir la comercialització de les captures pesqueres durant la crisi provocada per la COVID-19
La situació epidemiològica que ha generat una crisi sanitària a conseqüència de la COVID-19 a Espanya ha obligat a adoptar mesures de salut pública que han alterat la normalitat en el desenvolupament de les relacions socials, econòmiques i productives.
Mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, s'ha declarat l'estat d'alarma a tot l'Estat espanyol per a la gestió d'aquesta crisi sanitària ocasionada per la COVID-19.
L'esclat del brot està augmentant els impactes en l'economia global amb conseqüències impredictibles, i la indústria pesquera no n'és cap excepció.
Juntament amb aquesta reducció de l'activitat global es registra la disminució consegüent de la rendibilitat dels canals de comercialització de la primera venda de productes pesquers, cosa que podria afectar finalment la viabilitat de les empreses i treballadors del sector pesquer professional. Per tal de poder seguir operant, moltes d'aquestes organitzacions han hagut de prendre mesures extraordinàries bé per regular l'oferta, bé per mantenir llocs de feina que mantenen els canals de comercialització oberts.
Aquesta reducció de producció, ateses les particularitats dels canals de comercialització del sector pesquer professional, podria posar en perill el proveïment alimentari actual als ciutadans, que fins avui s'ha desenvolupat en condicions d'extraordinària varietat, quantitat i qualitat.
Si s'agreugen les pertorbacions que ja es comencen a notar en la fase de producció pesquera, es podria posar en perill el funcionament correcte de la cadena alimentària, amb la repercussió negativa consegüent sobre els consumidors finals, tant en termes d'oferta com de preu, la qual cosa resulta especialment onerosa ateses les condicions de vida derivades de la situació de la crisi sanitària.
L'article 59 del Reglament CE 1224/2009, de 20 de novembre de 2009, estableix que la primera venda dels productes de la pesca s'ha de fer en una llotja o a un comprador autoritzat o organització de productors.
D'acord amb el que disposa el Reial decret 418/2015, de 29 de maig, dins l'Estat espanyol correspon a les llotges i altres establiments autoritzats per la comunitat autònoma respectiva registrar la primera venda de tots els productes pesquers.
És per això que esdevé essencial, de manera extraordinària, desplegar mecanismes per tal de garantir el funcionament dels canals de comercialització i distribució dels productes pesquers. Aquesta comercialització es concentra totalment a l'illa de Mallorca a través de la Llotja de Palma, mentre que a les altres illes es fa a través de les seves llotges o punts de primera venda autoritzats per la Direcció General de Pesca.
L'article 1.2.b de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005, assenyala que poden ser objecte d'ajuda, entre d'altres, les activitats d'industrialització i comercialització agrària i pesquera.
El Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i de millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes previstos per la normativa de la Unió Europea.
Mitjançant el Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, en l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.
D'acord amb el que disposa l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions esmentat, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes subvencions mitjançant una resolució.
Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació
1. S'aprova la convocatòria d'ajudes destinades a garantir la comercialització de les captures pesqueres durant la crisi provocada per la COVID-19, d'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005.
2. L'objecte d'aquestes ajudes és la participació en les despeses de funcionament de les llotges de Palma i Eivissa i dels punts de primera venda d'Eivissa, Formentera i Menorca, que compensa així la reducció d'ingressos provocada per la baixada de vendes i garanteix el bon funcionament i l'abastiment adequat per als consumidors.
3. L'àmbit territorial d'aplicació d'aquestes ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Segon
Finançament de la convocatòria
A aquesta convocatòria es destina un import màxim de dos-cents mil euros (200.000,00 €), amb possibilitat d'ampliar la dotació de la partida pressupostària, amb càrrec als pressuposts del FOGAIBA 2020.
Tercer
Beneficiaris
1. Poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu aquesta resolució les llotges de Palma i Eivissa, així com les confraries de pescadors amb punts de primera venda a Eivissa, Formentera i Menorca que estiguin inscrites al Registre d'establiments de primera venda i llotges reconeguts en l'àmbit de les Illes Balears, que regula el Decret 22/2018, de 6 de juliol.
2. Els requisits generals que estableix el punt 1 anterior s'han de complir amb anterioritat a la finalització del termini de presentació de les sol·licituds i s'han de mantenir durant un termini no inferior a un any a comptar des de la data de la resolució de concessió de l'ajuda.
3. No podran ser beneficiaris de les subvencions que preveu aquesta resolució les persones, les entitats i les associacions sobre les quals concorrin algunes de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions. La justificació de no estar incurs en les prohibicions establertes es farà de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005 esmentat.
4. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i també els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social s'ha d'acreditar abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.
L'acreditació del compliment d'aquest requisit es durà a terme mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'article 22 del Reial decret 887/2006. No obstant això, la persona interessada pot autoritzar el FOGAIBA o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació perquè comprovi d'ofici el compliment del requisit esmentat i, en aquest cas, no caldrà presentar els certificats corresponents. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, se n'acreditarà el compliment mitjançant una declaració responsable.
5. La comprovació dels requisits que preveu el punt 1 la farà d'ofici l'òrgan instructor del procediment, tret de manifestació contrària de la persona interessada, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització. En cas de denegar l'autorització esmentada, caldrà presentar un certificat de la Direcció General de Pesca i Medi Marí o del consell insular corresponent.
6. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiaris de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial ferma per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
Quart
Actuacions subvencionables
1. Constitueixen les actuacions subvencionables les despeses de funcionament de la llotja o el punt de primera venda, des del 14 de març del 2020, primer dia decretat d'estat d'alarma, fins al 30 de juny del 2020.
2. Seran despeses subvencionables:
− El salari i els costos de Seguretat Social i de gestoria del personal laboral contractat.
− Els lloguers i les despeses dels locals de l'organització, com ara electricitat, telèfon, neteja i IBI.
− Les assegurances, les gestories, el material d'oficina.
- El manteniment d'aplicacions informàtiques.
- Les brides marcatge de productes pesquers.
- La desinfecció, el control sanitari, el control de plagues.
- El material sanitari de desinfecció extra COVID-19 i els equips de protecció individual.
Cinquè
Quantia de les ajudes
1. L'import de l'ajuda serà del 100% de les despeses subvencionables realitzades i degudament justificades, sense que pugui superar el límit que preveu el punt 2 següent.
2. L'import màxim que pot percebre cada beneficiari serà la diferència entre els ingressos obtinguts per les vendes de les captures comercialitzades durant el període subvencionable, respecte als mateixos ingressos de l'any passat pel mateix període de temps i nombre d'embarcacions.
3. La comprovació dels requisits la farà d'ofici el FOGAIBA davant dels òrgans competents de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, amb l'autorització prèvia de la persona interessada. En cas de no autoritzar aquesta comprovació s'han de presentar els certificats corresponents.
Sisè
Sol·licituds
1. El termini de presentació de sol·licituds serà a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució al BOIB fins al 15 de juliol del 2020.
2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d'ajuda, d'acord amb el model de l'annex 1, que figura a la pàgina web del FOGAIBA (A04026954). Les sol·licituds s'han de presentar, emplenades correctament, al registre d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o dels consells insulars de Mallorca, Menorca, Eivissa o Formentera, o en qualsevol dels registres que preveuen l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen a l'annex citat i també assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest annex 1.
Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:
a) Fotocòpia del NIF del sol·licitant.
b) Acreditació de la representació amb la qual actua qui signa la sol·licitud.
c) Relació de justificants imputats, d'acord amb el model de l'annex 2 que figura a la pàgina web del FOGAIBA. S'ha de facilitar una còpia del document en format digital.
d) Documentació justificativa de les despeses realitzades. La justificació de la despesa s'entendrà efectuada mitjançant la presentació de:
d.1. Factures pagades o documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que reuneixin les formalitats i els requisits que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i justificants de pagament.
d.2. Nòmines pagades del personal laboral contractat.
d.3. Justificants del pagament de la Seguretat Social del personal laboral contractat.
d.4. Justificació del pagament de la retenció a compte de l'IRPF corresponent al personal laboral o als tècnics contractats.
d.5. Altres justificants de pagament.
Es podran considerar justificants de pagament els documents següents:
1r. Extracte bancari en què quedi identificat el pagament fet mitjançant la indicació de l'import i la identificació del pagador i del destinatari.
2n. Factura que incorpori l'acreditació del cobrament per part del seu emissor o de la persona responsable de l'empresa amb capacitat de cobrament. A aquest efecte, a la factura han de quedar consignades les dades següents: la data de cobrament, la identificació amb indicació del nom, el NIF i la signatura del declarant del cobrament de la factura i el segell de l'empresa (aquest darrer en serà facultatiu en cas que l'emissor sigui una persona física).
3r. Comprovant de transferència bancària en què quedi identificat el pagament fet mitjançant la indicació de l'import i la identificació del pagador i del destinatari.
4t. Qualsevol altre document de valor probatori equivalent, vàlid en dret, mitjançant el qual s'acrediti la realització efectiva del pagament.
No s'admetran pagaments en efectiu iguals o superiors a 2.500,00 euros en els termes que preveu l'article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d'octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d'adequació a la normativa financera per a la intensificació de les actuacions i la lluita contra el frau.
Aquesta documentació romandrà a disposició de l'Agència Tributària i de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors per realitzar qualsevol control que es consideri oportú efectuar.
3. No caldrà presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per obtenir el DNI del representant, de les dades de la Direcció General de Pesca i Medi Marí o dels certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social, ha d'aportar els certificats o la documentació corresponents. En cas que no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors, caldrà presentar una declaració responsable que n'acrediti el compliment.
4. En cas que, amb motiu de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja s'hagi presentat algun d'aquests documents, no caldrà aportar-lo de nou i n'hi haurà prou amb esmentar l'expedient en què consta o, si escau, que la informació figuri a la base de dades documental que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny. Això no obstant, l'acreditació de facultats ha de ser vigent en la data en què es presenta la sol·licitud.
5. Si la sol·licitud d'ajuda o qualsevol dels documents que siguin necessaris no reuneixen els requisits assenyalats, es requerirà a la persona interessada que esmeni el defecte o aportin la documentació en el termini de deu dies, tal com indica l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, i que indiqui, si no ho fa, s'entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.
6. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, les bases reguladores que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, i la resta de normativa d'aplicació.
Setè
Selecció dels beneficiaris i criteris objectius i de preferència
1. Se seleccionarà els beneficiaris mitjançant el procediment de concurrència no competitiva. Per tant, se seleccionaran totes les sol·licituds que compleixin els requisits que s'estableixen en aquesta convocatòria i que incloguin la documentació necessària.
2. En el supòsit que el conjunt de sol·licituds amb dret d'ajuda superi l'import que es destina a aquesta convocatòria es reduiran totes les sol·licituds en el mateix percentatge unitari resultant de l'ajustament pressupostari.
Vuitè
Instrucció del procediment
1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.
2. La resolució dels expedients serà dictada pel vicepresident en matèria de pesca del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca, sobre la base de l'informe previ de la unitat gestora del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca, en el qual s'acreditarà, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import.
Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tinguin en compte altres fets, al·legacions i proves a banda dels que han adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a comptar des de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds i s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Una vegada passat aquest temps sense que s'hagi notificat resolució expressa, la sol·licitud s'entendrà desestimada.
4. La pràctica de les comunicacions i notificacions a les persones interessades en aquest procediment es farà de manera telemàtica.
5. Contra aquesta resolució es podrà interposar recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes a comptar des del dia següent al de la seva notificació, d'acord amb el que estableix l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Novè
Obligacions dels beneficiaris
1. Són obligacions dels beneficiaris les que estableixen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, i l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer.
2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment de les obligacions indicades és el que preveu el text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament d'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
Desè
Justificació i pagament de les ajudes
El pagament de l'ajuda es farà mitjançant transferència bancària, quan s'hagi dictat la resolució de concessió, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, ja que la justificació ha estat realitzada i acreditada amb caràcter previ a la concessió de l'ajuda.
Onzè
Compatibilitats
Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són compatibles amb les ajudes que la persona beneficiària rebi per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada, però en cap cas l'import rebut, aïlladament o conjuntament, no pot superar el valor de les despeses originades per la realització de les activitats.
Dotzè
Règim jurídic aplicable
El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableixen l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i la resta de normativa de vigent d'aplicació.
Tretzè
Publicació
Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 14 de maig de 2020
La presidenta del FOGAIBA,
María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño