Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 3707
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte de parc Fotovoltaic Regana Blava, polígon 9, parcel·la 105 del T.M. de Capdepera (186a/2019)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 6 d'abril de 2020, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte de parc Fotovoltaic Regana Blava, polígon 9, parcel·la 105 del T.M. de Capdepera, en els termes següents:
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
Segons l'article 14.2 de la Llei 12/2016, d'avaluació ambiental de les Illes Balears,
Han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes següents:
-Els projectes inclosos en l'annex II de la llei 21/2013, de 9 de setembre, d'avaluació ambiental, o en l'annex 2 d'aquesta llei.
En el cas concret del projecte que s'avalua, s'ajusta prou bé al grup 2.6 “Instal·lacions per a la producció d'energia elèctrica a partir de l'energia solar, incloses les esteses de connexió a la xarxa: Instal·lacions amb una ocupació total de més de 1000 m², excepte si estan situades en qualsevol tipus de coberta”.
Per tant, com a projecte subjecte a avaluació ambiental simplificada li són aplicables els articles 45 a 48 del capítol II, secció 2a de la Llei 21/2013, així com complir amb les prescripcions de l'article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d'aplicació.
2. Descripció i ubicació del projecte
El projecte consisteix en la construcció d'un parc fotovoltaic generador d'electricitat en mitja tensió connectat a la xarxa elèctrica de mitja tensió de la companyia elèctrica Endesa Distribució, a part de la parcel·la 105, polígon 9 (referència cadastral 07014A009001050000TM) en sòl rústic general al municipi de Capdepera.
D'acord amb el Decret 33/2015, BOIB 16 de maig, d'aprovació definitiva de la modificació del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears es tracta d'una instal·lació fotovoltaica tipus C, i l'àrea de la parcel·la on s'ubicarà el parc està a una zona d'aptitud fotovoltaica mitjana, és a dir, zona formada per sòls amb menys aptitud que els de la zona d'aptitud alta, atès que s'hi identifiquen característiques ambientals o territorials que suposen alguna limitació, no crítica, per implantar aquestes instal·lacions.
La superfície total de la parcel·la és de 229.997,57 m2 i la ocupació del parc fotovoltaic és de 26.060 m2, s'ocupa un 11,63% del total de la parcel·la. La instal·lació estarà formada per 10.152 panells solars de 290 Wp de potència, en total 2.944,08 kWp.
Els panells aniran fixats directament sobre estructures d'alumini fixes que aniran clavades al terreny amb pilons d'acer galvanitzat a una profunditat de 1,885 metre. L'alçada màxima dels panells serà de 2,428 m2 des del terra i l'alçada mínima serà d'uns 0,8 metres per tal de permetre la comptabilització de la producció solar amb les pastures d'animals.
Actualment hi ha una línia de MT que travessa la part nord de la parcel·la, per això s'instal·larà un nou pal amb conversió aèria-subterrània i un nou punt de connexió a l'interior de la parcel·la. A partir d'allà la línia de mitja tensió anirà soterrada fins al CMM.
Segons l'EIA, es preveu mantenir els elements existents a l'entorn que funcionen com a pantalla visual (bardisses i vegetació arbòria) i crear una barrera perimetral formada per bruc i la plantació d'arbres d'alt port. A més, es realitzarà el tancament amb mur de pedra i/o malla metàl·lica.
Es projecten una sèrie d'edificacions lligades al parc fotovoltaic, dos centres de transformació i CMM FV situat al costat del camí d'en Roig.
S'especifica que les edificacions projectades tindran coberta inclinada tipus àrab, acabat de façana tipus pedra, marès o color ocre i finestres i portes segons la tipologia tradicional.
No s'ha previst la utilització de cap tipus de servei ni la generació d'aigües residuals. La neteja del panells solars es realitzarà de forma periòdica mitjançant una maquinària especialitzada en la neteja de panells solars. No es justifica el volum d'aigua necessària per realitzar la neteja, on s'emmagatzema, ni la seva procedència.
El promotor del projecte és Company Huescar Energia Fotovoltaica, S.L. i l'òrgan substantiu la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat. La vida útil de la instal·lació s'estima en 25 anys i el pressupost d'execució material és de 2.163.082,89 €. El temps previst de fase d'obra és de 5 mesos. El projecte no implica un increment de consum elèctric ni emissions de gasos d'efecte hivernacle, es preveu una producció d'uns 4.635,50 MWh/any i un estalvi d'emissions de CO2 anual de 3.603.710 Kg, 5.799,78 Kg de SO2, 9.458,65 Kg de NOx i 162,24 kg de partícules en suspensió.
La part nord de la parcel·la limita amb un ANEI i el LIC-ZEPA ES0000027 Muntanyes d'Artà. Aquestes àrees es troben a uns 750 metres de la zona d'actuació. La parcel·la es troba en un àrea de Protecció d'Electrocució. L'àrea d'execució del projecte no està afectada per Àrees de Prevenció de Riscos (APRs) de cap tipus, és de caràcter agrícola amb un petit rodal forestal aïllat, catalogat com de risc d'incendi forestal molt alt segons el IV PGDIF. No es veu afectat per Àrees de Risc Potencial Significatiu per Inundació. Les obres es localitzen dins de la MAS1871M1 Capdepera, la qual segons el PHIB 2019 i els objectius de la DMA, es troba en estat prorrogable 2027, no hi ha contaminació per nitrats ni clorurs, no s'han detectat substàncies prioritàries i es troba en mal estat quantitatiu. És un aqüífer poc profund. Actualment aquesta massa no està declarada com zona vulnerable a la contaminació per Nitrats (ZVCN). La zona està afectada per un perímetre de restriccions màximes d'un pou de proveïment urbà, que s'estableix en una corona circular d'entre 10 i 250 metres de radi al voltant de l'eix de la captació. L'activitat projectada s'entén com a permesa, sense perjudici de les autoritzacions sectorials preceptives.
La parcel·la objecte del projecte està afectada parcialment per una cautela patrimonial del jaciment de Can Patilla-Ses Cases (13/032) recollida en la Carta Arqueològica de Mallorca. Aquest jaciment està incorporat al catàleg municipal amb una àrea de delimitació del conjunt i una zona de respecte i control del conjunt.
En relació al paisatge, d'acord a l'EIA, l'impacte paisatgístic global de la instal·lació és compatible, no altera substancialment ni de forma permanent el paisatge de la zona i, amb les mesures d'integració paisatgística, la visibilitat del mateix serà nul·la o molt reduïda des dels punts de vista del observadors més habituals.
No es troba cap Hàbitat d'Importància Comunitària (HIC), el més proper es troba a 650 metres al Nord de la ubicació del Parc fotovoltaic. A la zona on es desenvolupa el projecte hi ha presència de Tortuga mediterrània, Testudo hermanni, espècie inclosa al Llistat d'Espècies en Règim de Protecció Especial (RD 139/2011).
3. Avaluació dels efectes previsibles
A la fase de construcció, es produiran impactes sobre la qualitat de l'aire (renous, pols i fums) produïts pels moviments de terra, transport de materials, les emissions de vehicles i maquinària. Alteració de l'estructura edàfica (es produirà ocupació i afecció en el terreny per l'excavació i cimentació amb formigó de les instal·lacions), destrucció de la vegetació, risc de contaminació d'aqüífers, l'alteració i pèrdua dels hàbitats faunístics i molèsties a la fauna. Els impactes paisatgístics produïts per la anivellació del terreny, perforació i col·locació de les estructures de suport, realització de rases i forats, generació de residus d'obra i RAEE, la construcció d'infraestructures energètiques auxiliars, la col·locació dels panells i el tancament perimetral. Risc d'Incendi Forestal per trobar-se proper a un rodal forestal catalogat com de risc d'incendi forestal molt alt. Risc d'afeccions a elements patrimonials, la parcel·la està afectada parcialment per una cautela patrimonial del jaciment de Can Patilla-Ses Cases (13/032).
A la fase de funcionament els principals impactes seran sobre el paisatge i l'avifauna per col·lisió amb el tancament metàl·lic o electrocució. Referent al tipus de torre elèctrica a instal·lar per a connectar amb la línia de mitja tensió existent, no s'indica cap mesura per prevenir o evitar possibles electrocucions d'aus o les característiques de la torre per evitar-les.
A la fase de desmantellament de la instal·lació, una vegada finalitzada la seva vida útil, el principal efecte es la generació de residus.
L'Estudi d'Impacte Ambiental no presenta mesures correctores i preventives específiques que assegurin reduir les principals afeccions del projecte, tant en matèria de residus, de paisatge, com d'alteració i pèrdua dels hàbitats faunístics, molèsties a la fauna i risc d'incendis. Ni detalla com es farà la restitució i restauració dels terrenys afectats ni el seu cost, tampoc inclou cap pla de gestió referent al desmuntatge i gestió dels residus un cop finalitzada la vida útil de la instal·lació. A més, el Pla de Vigilància Ambiental no inclou la definició d'uns indicadors clars i específics per fer el seguiment objectiu i documentat a cada una de les fases del projecte i tampoc es troba especificat dins el pressupost. Per aquests motius, no es pot assegurar que els efectes sobre el medi ambient siguin mínims, sense afectació significativa.
4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte a: Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, al Servei d'Estudis i Planificació i al Servei d'Aigües Superficials, al Servei de Protecció d'Espècies,a: Terraferida, a Amics de la Terra, al GOB, Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari, ajuntament de Capdepera, Direcció Insular de Territori i Paisatge, al Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, Direcció Insular de Patrimoni i a la Direcció Insular d'Urbanisme. A dia d'avui dins l'expedient consten els informes següents:
i. Dia 22 de novembre de 2019 tenen entrada (RE CMAT núm.22892) ofici i informe per part del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera informant favorablement.
ii. Dia 26 de Novembre de 2019 tenen entrada (RE SAA núm.1586) ofici i informe per part del Servei de protecció d'Espècies informant favorablement condicionat a que es faci una prospecció prèvia a l'entrada de maquinària pesada a zona no explotada, i retirar les tortugues que es detectin, dipositant-les a parcel·les annexes inalterades amb condicions ambientals semblants.
iii. Dia 12 de desembre de 2019 tenen entrada (RE SAA núm.1686) ofici i informe per part de la direcció Insular de Patrimoni, informant que, prèviament a l'autorització del nou parc fotovoltaic, s'haurà de presentar al Servei de Patrimoni del Consell de Mallorca una proposta de prospecció a la zona i eventuals cales de sondeig, si escau, per identificar i documentar les estructures hidràuliques d'època islàmica. Per la seva tramitació s'haurà de presentar un projecte arqueològic redactat per un tècnic qualificat, que haurà de ser aprovat per la CIPH.
En funció dels resultats de la intervenció es determinaran eventuals àrees de cautela, si escau.
iv. En data 12 de desembre de 2019 tenen entrada (RE SAA núm.1697) ofici i informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl informant que no existeix inconvenient a efectes de risc d'incendis forestals per a l'execució de les obres proposades.
En qualsevol cas, durant l'execució i ús del projecte es prendran les mesures establertes a l'article 8.2.c del Decret 125/2007 sobre mesures conjunturals de prevenció durant l'època de perill d'incendis forestals. Referent a utilitzar maquinària i equips, en terreny forestal i àrees contigües de prevenció, el funcionament dels quals generi deflagració, espurnes o descàrregues elèctriques susceptibles de provocar incendis forestals, s'ha de tenir en compte el següent:
a) S'ha de complir allò que estableix la Directiva 98/37/CE, de 22 de juny, relativa a l'aproximació de les legislacions dels estats membres sobre màquines, pel que fa a les determinacions en relació al risc d'incendi.
b) Les màquines que es facin servir a terrenys forestals o a menys de 500 metres dels mateixos s'utilitzaran extremant les precaucions en el seu ús i adequat manteniment (s'hi aplicaran mètodes de treball que evitin la provocació d'espurnes). El proveïment de benzina d'aquesta maquinària s'ha de realitzar a zones de seguretat aclarides de combustible vegetal.
c) En tots els treballs que es realitzin a terrenys forestals o en aquells que es trobin condicionats per les mesures preventives anteriorment referides s'ha de disposar, per a ús immediat, d'extintors de motxilla carregats i de les eines adequades que permetin sufocar qualsevol conat que es pogués provocar.
Durant l'època de perill d'incendis i, en qualsevol cas, quan hi hagi una emergència, ha d'estar garantit el pas a la finca per als serveis d'emergència.
Els operaris participants en les obres seran instruïts en l'existència de risc d'incendi forestal, en les mesures de prevenció a adoptar, en les actuacions immediates a efectuar davant un conat d'incendi i coneixeran el número telefònic de comunicació en cas d'incendi forestal (112).
v. En data 12 de desembre de 2019 tenen entrada (RE SAA núm.1718) ofici i informe per part de l'ajuntament de Capdepera informant favorablement a que es continuï amb la tramitació i que sigui la Comissió Balear de Medi Ambient la que es pronunciï sobre la necessitat o no de realitzar una avaluació d'impacte ambiental ordinària prèvia consulta als organismes corresponents i en especial al Servei de Prevenció d'Incendis Forestals de la pròpia Conselleria per trobar-se una zona APR a 400 metres del parc solar i ja que aquesta zona limita amb el pinar de la platja de Cala Agulla (zona ANEI, LIC i ZEPA).
vi. En data 21 de gener de 2020 tenen entrada (RE SAA núm.65) ofici i informe per part de la Direcció Insular de Territori i Paisatge fent les següents observacions:
1) Cal estudiar la possibilitat de reajustar la forma del nou parc fotovoltaic, per tal de tenir una forma més regular, intentant preservar al màxim els elements edilicis de la parcel·la, així com assegurar el possible ús agrícola de la resta de la parcel·la, per tal de reduir l'impacte paisatgístic de la nova instal·lació. A més, caldria tenir en compte la forma final en planta del tancament proposat i de la seva interacció amb els tancaments de pedra existents dins la parcel·la.
2) Cal evitar l'aparició d'elements aliens a la construcció tradicional en les noves edificacions plantejades, per tal de donar compliment a les condicions d'integració paisatgística i ambiental que recull la norma 22 del PTIM.
3) Caldria especificar els acabats exteriors de les edificacions projectades per tal de donar compliment a les condicions d'integració paisatgística i ambiental, que recull la norma 22 del PTIM, acabats de façana de la gamma de la pedra, del marès o dels ocres terra.
4) Cal evitar la incorporació del bruc al tancament de la parcel·la, per tal de donar compliment a les condicions d'integració paisatgística i ambiental recollides a la norma 22 del PTIM.
5) Caldria especificar la dimensió i espècies vegetals destinades a la barrera vegetal, tenint en compte que hauria d'estar formada per plantes autòctones, preferentment de l'entorn més proper, arbòries i arbustives, de baix requeriment hídric, amb una densitat suficient, en tot el perímetre del nou parc per tal de reduir la visibilitat des de tot l'entorn més proper.
vii. En data 23 de gener de 2020 tenen entrada (RE SAA núm.85) ofici i informe per part del Servei d'Estudis i Planificació informant favorablement amb els següents condicionants:
1) L'EIA ha d'indicar el següent:
-Existència o no d'un dipòsit per a l'emmagatzematge de l'aigua que s'utilitzarà per a la neteja de les plaques solars, el possible reg de la franja vegetal perimetral plantada amb plantes autòctones de baix consum hídric...
- Volum d'aigua utilitzada i justificació de la seva procedència (camions cisterna i/o pou legalitzat amb l'ús corresponent).
2) Respecte a la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers, s'atendrà el que disposa l'annex 1 de la llei 6/99, de 3 d'abril, de directrius d'ordenació territorial, a les normes específiques, i durant el temps que durin les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants (olis, hidrocarburs, etc.) tant de manera accidental com per a dur a terme les tasques de manteniment de la maquinària emprada per executar l'obra.
viii. En data 05 de febrer de 2020 tenen entrada (RE SAA núm.172) ofici i informe per part de la Direcció Insular d'Urbanisme fent les següents observacions:
1) Considerant que la instal·lació es situa dins una zona de Paisatge Protegit de les Normes Subsidiàries de Capdepera, s'ha de completar el projecte amb la incorporació d'un estudi paisatgístic que valori que la instal·lació proposada no pugui pertorbar el valor paisatgístic del lloc on es situa.
2) Cal estudiar la possibilitat de reajustar la forma del nou parc fotovoltaic, per tal de tenir una forma més regular, intentant preservar al màxim els elements edilicis de la parcel·la, així com assegurar el possible ús agrícola de la resta de la parcel·la, per tal de reduir l'impacte paisatgístic de la nova instal·lació. A més, caldria tenir en compte la forma final en planta del tancament proposat i de la seva interacció amb els tancaments de pedra existents dins la parcel·la.
3) Cal evitar la aparició d'elements aliens a la construcció tradicional en les noves edificacions plantejades, per tal de donar compliment a les condicions d'integració paisatgística i ambiental que recull la norma 22 del PTIM.
4) Caldria especificar els acabats exteriors de les edificacions projectades per tal de donar compliment a les condicions d'integració paisatgística i ambiental, que recull la norma 22 del PTIM acabats de façana de la gamma de la pedra, del marès o dels ocres terra.
5) Cal evitar la incorporació del bruc al tancament de la parcel·la, per tal de donar compliment a les condicions d'integració paisatgística i ambiental recollides a la norma 22 del PTIM.
6) Caldria especificar la dimensió i espècies vegetals destinades a la barrera vegetal, tenint en compte que hauria d'estar formada per plantes autòctones, preferentment de l'entorn més proper, arbòries i arbustives, de baix requeriment hídric, amb una densitat suficient, en tot el perímetre del nou parc per tal de reduir la visibilitat des de tot l'entorn més proper.
5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013
S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 09 de desembre, d'avaluació ambiental de Illes Balears i es contempla que el projecte pot tenir efectes significatius sobre el medi ambient:
1. Característiques del projecte: El projecte consisteix en la construcció d'un parc fotovoltaic generador d'electricitat en mitja tensió connectat a la xarxa elèctrica de mitja tensió de la companyia elèctrica Endesa Distribució, a part de la parcel·la 105, polígon 9 (referència cadastral 07014A009001050000TM) en sòl rústic general al municipi de Capdepera.
Es tracta d'una instal·lació fotovoltaica tipus C, i l'àrea de la parcel·la on s'ubicarà el parc està a una zona d'aptitud fotovoltaica mitjana. La superfície total de la parcel·la és de 229.997,57 m2 i l'ocupació del parc fotovoltaic és de 26.060 m2, s'ocupa un 11,63% del total de la parcel·la. La instal·lació estarà formada per 10.152 panells solars de 290 Wp de potència, en total 2.944,08 kWp. La vida útil de la instal·lació s'estima en 25 anys i el pressupost d'execució material és de 2.163.082,89 €. El temps previst de fase d'obra és de 5 mesos. El projecte no implica un increment de consum elèctric ni emissions de gasos d'efecte hivernacle, es preveu una producció d'uns 4.635,50 MWh/any i un estalvi d'emissions de CO2 anual de 3.603.710 Kg, 5.799,78 Kg de SO2, 9.458,65 Kg de NOx i 162,24 kg de partícules en suspensió.
2. Ubicació del projecte: d'acord al Pla Territorial de Mallorca, la parcel·la està situada la major part en sòl rústic general (SRG) i una petita part en sòl rústic protegit, Àrea Natural d'Especial Interès (ANEI). A més, una part de la parcel·la està afectada per APR-Incendis i una part per APT de Costa. Tota la parcel·la està en la Unitat de Paisatge UP5-Península d'Artà. Segons les NNSS de Capdepera el terreny està qualificat com, àrea Agrícola-Ramadera en Paisatge Protegit. La part nord de la parcel·la limita amb un ANEI i el LIC-ZEPA ES0000027 Muntanyes d'Artà. La parcel·la es troba en un àrea de Protecció d'Electrocució. L'àrea d'execució del projecte no està afectada per Àrees de Prevenció de Riscos (APRs) de cap tipus, és de caràcter agrícola amb un petit rodal forestal aïllat, catalogat com de risc d'incendi forestal molt alt. No es veu afectat per Àrees de Risc Potencial Significatiu per Inundació. Les obres es localitzen dins de la MAS1871M1 Capdepera, afectada per un perímetre de restriccions màximes d'un pou de proveïment urbà, l'activitat projectada s'entén com a permesa, sense perjudici de les autoritzacions sectorials preceptives. La parcel·la objecte del projecte, està afectada parcialment per una cautela patrimonial del jaciment de Can Patilla-Ses Cases (13/032) recollida en la Carta Arqueològica de Mallorca.
3. Característiques del potencial impacte: els principals impactes són el risc d'afeccions a elements patrimonials, l'alteració i pèrdua dels hàbitats faunístics, molèsties a la fauna, el risc de electrocució d'avifauna, el consum de territori rústic amb ús agrari, l'impacte visual damunt el paisatge protegit i els residus generats en les fases de construcció i desmantellament de la planta fotovoltaica.
Referent als principals impactes, tenint en compte que es tracta d'una instal·lació temporal es considera que el consum de territori i l'impacte visual serien impactes reversibles, en el cas dels residus es tracta d'un impacte que es pot mitigar mitjançant la correcta gestió i el risc als elements patrimonials amb un projecte arqueològic.
Per tant, si el projecte establís unes mesures preventives i correctores adients, a més d'un pla de vigilància que asseguri el compliment de les mateixes i un pla de gestió per a la fase de desmantellament, es podria considerar que no hi hauria impactes significatius sobre el medi ambient.
Conclusions de l'informe d'impacte ambiental
Primer. Subjectar a avaluació d'Impacte Ambiental ordinària la construcció del parc Fotovoltaic Regana Blava, polígon 9, parcel·la 105 del T.M. de Capdepera, promogut per Company Huescar Energia Fotovoltaica, S.L., d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 09 de desembre, d'avaluació ambiental.
L'estudi d'Impacte Ambiental contindrà com a mínim el que estableixen, l'article 35 de la Llei 21/2013 de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, en els termes desenvolupats a l'Annex VI, i l'article 17.4 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears en matèria de paisatge, així com les consideracions següents:
1. S'hauran de presentar alternatives segons es recull a l'article 2.1.b de la llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les illes Balears i a l'article 35 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre. Les alternatives inclouran reajustos en la forma del nou parc fotovoltaic, per tal de tenir una forma més regular, intentant preservar al màxim els elements edilicis de la parcel·la, així com assegurar el possible ús agrícola de la resta de la parcel·la, per tal de reduir l'impacte paisatgístic de la nova instal·lació. A més, caldria tenir en compte la forma final en planta del tancament proposat i de la seva interacció amb els tancaments de pedra existents dins la parcel·la.
2. L'Estudi d'Incidència Paisatgística haurà de presentar simulacions (fotomuntatge o limfografies) de les visuals abans i després d'implementar la barrera vegetal, a més, fotomuntatges de les visuals des dels punts més alts des d'on es pugui veure el parc. S'ha de valorar que la instal·lació proposada no pugui pertorbar el valor paisatgístic del lloc on es situa (paisatge protegit).
3. S'haurà de presentar al Servei de Patrimoni del Consell de Mallorca una proposta de prospecció a la zona i eventuals cales de sondeig, si escau, per identificar i documentar les estructures hidràuliques d'època islàmica. Per la seva tramitació s'haurà de presentar un projecte arqueològic redactat per un tècnic qualificat, que haurà de ser aprovat per la CIPH.
4. Cal evitar la aparició d'elements aliens a la construcció tradicional en les noves edificacions plantejades, per tal de donar compliment a les condicions d'integració paisatgística i ambiental que recull la norma 22 del PTIM.
5. Caldria especificar els acabats exteriors de les edificacions projectades per tal de donar compliment a les condicions d'integració paisatgística i ambiental, que recull la norma 22 del PTIM acabats de façana de la gamma de la pedra, del marès o dels ocres terra.
6. S'ha d'assegurar que durant l'execució i ús del projecte es prendran les mesures establertes a l'article 8.2.c del Decret 125/2007 sobre mesures conjunturals de prevenció durant l'època de perill d'incendis forestals. Referent a utilitzar maquinària i equips, en terreny forestal i àrees contigües de prevenció, el funcionament dels quals generi deflagració, espurnes o descàrregues elèctriques susceptibles de provocar incendis forestals, s'ha de tenir en compte el següent:
a) S'ha de complir allò que estableix la Directiva 98/37/CE, de 22 de juny, relativa a l'aproximació de les legislacions dels estats membres sobre màquines, pel que fa a les determinacions en relació al risc d'incendi.
b) Les màquines que es facin servir a terrenys forestals o a menys de 500 metres dels mateixos s'utilitzaran extremant les precaucions en el seu ús i adequat manteniment (s'hi aplicaran mètodes de treball que evitin la provocació d'espurnes). El proveïment de benzina d'aquesta maquinària s'ha de realitzar a zones de seguretat aclarides de combustible vegetal.
c) En tots els treballs que es realitzin a terrenys forestals o en aquells que es trobin condicionats per les mesures preventives anteriorment referides s'ha de disposar, per a ús immediat, d'extintors de motxilla carregats i de les eines adequades que permetin sufocar qualsevol conat que es pogués provocar.
Durant l'època de perill d'incendis i, en qualsevol cas, quan hi hagi una emergència, ha d'estar garantit el pas a la finca per als serveis d'emergència.
Els operaris participants en les obres seran instruïts en l'existència de risc d'incendi forestal, en les mesures de prevenció a adoptar, en les actuacions immediates a efectuar davant un conat d'incendi i coneixeran el número telefònic de comunicació en cas d'incendi forestal (112).
7. S'ha de garantir que es farà una prospecció prèvia a l'entrada de maquinària pesada a zona no explotada, i retirar les tortugues que es detectin, dipositant-les a parcel·les annexes inalterades amb condicions ambientals semblants.
8. S'hauran de presentar mesures per evitar l'electrocució d'avifauna en el punt de connexió, a la nova torre que es projecta. A més, s'ha de preveure fer les obres fora de l'època de reproducció de les aus que hi són presents, és a dir, no es poden realitzar entre els mesos de febrer i juny, ambdós inclosos.
9. L'EIA haurà d'indicar l'existència o no d'un dipòsit per a l'emmagatzematge de l'aigua que s'utilitzarà per a la neteja de les plaques solars, el possible reg de la franja vegetal perimetral plantada amb plantes autòctones de baix consum hídric. A més, del volum d'aigua utilitzada i justificació de la seva procedència (camions cisterna i/o pou legalitzat amb l'ús corresponent).
S'haurà d'atendre el que disposa l'annex I de la llei 6/99, de directrius d'ordenació territorial, normes específiques sobre riscos, i durant el temps que durin les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants (olis, hidrocarburs, etc.) tant de manera accidental com per a dur a terme les tasques de manteniment de la maquinària emprada per executar l'obra.
10. S'haurà d'obtenir les autoritzacions preceptives per poder realitzar el projecte dins un perímetre de restriccions màximes d'un pou de proveïment urbà.
11. S'haurà de garantir que les subjeccions de les plaques es realitzen de materials correctes i preparats per a la intempèrie que no generin impactes sobre el sòl.
12. Preveure que el tancament metàl·lic del parc fotovoltaic haurà d'aixecar-se 20 cm del terra per permetre passar la fauna.
13. S'haurà de manifestar el compromís del promotor per a realitzar la sembra de cultius herbacis a l'àrea del parc i poder complementar amb l'explotació de ramaderia ovina.
14. Quedarà prohibit l'ús de pesticides i altres verins al terreny del parc fotovoltaic per tal de permetre la comptabilització de la producció solar amb les pastures d'ovelles.
15. Es farà un inventari detallat de les espècies arbòries de caràcter agrícola presents a la parcel·la i s'indicarà el seu destí (trasplantament, eliminació, etc).
16. Referent a l'apantallament perimetral, s'haurà d'indicar la distància a cobrir i el número d'exemplars, es mantindrà la vegetació existent als límits de la parcel·la sempre que sigui possible, estarà constituïda per una combinació d'estrat arbori i arbustiu i es crearà en la totalitat del perímetre de la parcel·la d'actuació. Hauria d'estar formada per les plantes autòctones, preferentment de l'entorn més proper, arbòries (port mitjà o gran, entre 1,5 i 2 metres) i arbustives, de baix requeriment hídric i amb una densitat suficient (la separació entre els peus sembrats serà d'1 metre). Hauran de disposar d'un sistema de reg, ja sigui automàtic o manual durant els 3 primers anys, especialment durant els mesos estivals en horari de menor intensitat lumínica. Es faran revisions periòdiques, manteniment, neteja i reposició d'exemplars morts durant tota la vida del parc, s'ha d'assolir l'alçada de 3 metres en un terme màxim de 3 anys.
Cal evitar la incorporació del bruc al tancament de la parcel·la, per tal de donar compliment a les condicions d'integració paisatgística i ambiental recollides a la norma 22 del PTIM.
17. L'Estudi d'Impacte Ambiental haurà de presentar mesures correctores i preventives específiques, (indicant l'objectiu, descripció, moment d'aplicació, encarregat de gestionarles), per a cada una de les fases del projecte, així com prescriu el punt 5 de l'annex VI del a Llei 21/13 d'avaluació ambiental, que assegurin reduir les principals afeccions del projecte, en matèria de residus, de paisatge, d'alteració i pèrdua dels hàbitats faunístics, molèsties a la fauna, risc d'incendis, atmosfera, destrucció de la vegetació, alteració de l'estructura edàfica...
Haurà de detallar com es farà la restitució i restauració dels terrenys afectats, incloure el cost i un pla de gestió referent al desmuntatge i gestió dels residus un cop finalitzada la vida útil de la instal·lació. S'ha de donar compliment al que estableix al Reial Decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics i la resta de normativa en matèria de residus
18. Realitzar un Pla de Vigilància Ambiental que defineixi uns indicadors clars i específics per fer el seguiment objectiu i documentat de l'efectivitat de les mesures correctores i preventives a cada una de les fases del projecte. A més, d'incloure les actuacions que es duran a terme en el cas que les mesures no obtinguin el resultat desitjat.
19. L'EIA i el projecte hauran d'incloure un apartat amb l'especificació del pressupost corresponent a la vigilància i seguiment ambiental en les fases d'obra, explotació i desmantellament, així com prescriu el punt 6 de l'annex VI del a Llei 21/13 d'avaluació ambiental.
20. S'haurà de designar un auditor ambiental que serà responsable de vigilar que es compleixin les mesures preventives i correctores a aplicar, principalment la pantalla vegetal, el seguiment ambiental i el desmantellament; a més de l'elaboració d'informes.
21. S'haurà de preveure realitzar mesures periòdiques del camp electromagnètic durant la vida útil de la instal·lació fotovoltaica, de la línia elèctrica i de la subestació elèctrica i s'ha de complir amb l'establert al Reial Decret 1066/2001, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament que estableix condicions de protecció del domini públic radioelèctric, restriccions a les emissions radioelèctriques i mesures de protecció sanitària davant d'emissions radioelèctriques i al Reial decret 337/2014, de 9 de maig, pel qual s'aproven el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en instal·lacions elèctriques d'alta tensió i les seves instruccions tècniques complementàries ITC-RAT 01 a 23 o a la normativa que els substitueixi.
22. S'ha d'incloure, durant la fase d'explotació, fer un manteniment preventiu de tots els equips elèctrics que contenguin olis o gasos dielèctrics. Es realitzarà un control del gas hexafluorur de sofre (SF6) de manera periòdica, mitjançant la verificació de la pressió o de la densitat i s'aplicaran mesures correctores si es detecten fuites. En les operacions de manteniment que impliquin el buidat de l'hexafluorur de sofre, es recuperarà el gas.
23. S'hauran d'implementar mesures per tal d'evitar emissions durant la fase de manteniment, com l'ús de vehicles elèctrics per a realitzar les tasques de manteniment del parc i la instal·lació d'autoconsum fotovoltaic als edificis de la instal·lació.
D' acord amb l'article 39 de la Llei 21/2013 dintre el procediment substantiu, juntament amb la documentació exigida per la legislació sectorial, el promotor presentarà una sol·licitud d'inici de l'avaluació d'Impacte Ambiental ordinària, juntament amb la documentació següent:
A. Document tècnic del projecte.
B. Estudi d'Impacte Ambiental.
D'acord amb l'article 36 de la Llei 21/2013 l'òrgan substantiu sotmetrà el projecte i l'estudi d'Impacte Ambiental a informació pública per un termini no inferior a trenta dies, mitjançant la publicació en el BOIB i a la seva seu electrònica. A més, tal com es preveu a l'article 37 de la Llei 21/2013, simultàniament al tràmit d'informació pública, l'òrgan substantiu consultarà les administracions públiques afectades i a les persones interessades. Es considera que les administracions públiques afectades i les persones interessades a consultar són les següents:
a. Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl
b. Servei d'Estudis i Planificació i al Servei d'Aigües Superficials
c. Servei de Protecció d'Espècies
d. Direcció Insular de Territori i Paisatge
e. Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari
f. Ajuntament de Capdepera .
g. Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera.
h. Direcció Insular d'Urbanisme.
i. Direcció Insular de Patrimoni.
j. Gob, Terraferida i Amics de la Terra.
Segon.- Es publicarà el present informe d'Impacte Ambiental que actua com a document d'abast, a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més , es donarà compte al Ple de la CMAIB i al subcomitè d'AIA.
Tercer.- L'informe d'Impacte Ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte, si és el cas d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.
Quart.- Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.
Palma, 6 d'abril de 2020
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias