Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE FORMENTERA

Núm. 3686
Decret de Presidència del Consell Insular de Formentera sobre actualització i refosa successiva del Decret de la Presidència del Consell Insular de Formentera de data 16 de març de 2020, d’establiment de mesures administratives i organitzatives en relació a l’estat d’alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, conforme a les necessitats i avanços fets en la superació de la pandèmia, amb data d’11 de maig de 2020

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Es fa públic que la presidència del Consell Insular de Formentera, en data 11 de maig de 2020, ha disposat el següent:

“DECRET DE PRESIDÈNCIA

Sobre actualització i refosa successiva del Decret de la Presidència del Consell Insular de Formentera de data 16 de març de 2020, d'establiment de mesures administratives i organitzatives en relació a l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, conforme a les necessitats i avanços fets en la superació de la pandèmia, amb data d'11 de maig de 2020.

Atès el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19 (BOE núm. 67, de 14 de març de 2020), modificat pel Reial decret 465/2020, de 18 de març, (BOE núm. 73, de 18 de març de 2020), prorrogat de manera successiva i, actualment, prorrogat segons autorització del Ple del Congrés dels Diputats de dia 6 de maig de 2020, tal i com es deriva del Reial Decret 514/2020, de 8 de maig (BOE núm. 129, de 9 de maig de 2020), tot de conformitat amb l'establert en l'article 116 de la Constitució i la Llei orgànica 4/1981, d'1 de juny, dels estats d'alarma, excepció i setge

Ateses, així mateix, les actuacions realitzades per l'Administració general de l'Estat, pel Govern de les Illes Balears i per aquest Consell Insular des de l'originari Decret d'aquesta Presidència de data 16 de març de 2020, d'establiment de mesures administratives i organitzatives en relació a l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19 (BOIB núm. 37, de 17 de març de 2020), i en pro d'anar adoptant mesures que vagin avançant estadis conforme va millorant la situació sanitària, i segons el moment temporal actual, és obligat d'introduir modificacions/adaptacions en aqueix text, pel que fa al règim administratiu i d'organització del nostre Consell Insular; tot això en bé de Formentera i de tota la seua població.

Atesa l'Ordre del Ministeri de Sanitat SND/386/2020, de 3 de maig, per la qual es flexibilitzen determinades restriccions socials i es determinen les condicions de desenvolupament de l'activitat de comerç minorista i de prestació de serveis, així com de les activitats d'hostaleria i restauració en els territoris menys afectats per la crisi sanitària ocasionada per el COVID-19 (BOE núm. 123, de 3 de maig de 2020), que explícitament tractà, en el conjunt d'Espanya, de la nostra illa i de les illes canàries de El Hierro, La Gomera i La Graciosa, com a territoris menys afectats per la pandèmia, de tot el territori espanyol; Ordre que ha estat derogada per l'Ordre del Ministeri de Sanitat SND/399/2020, de 9 de maig, per a la flexibilització de determinades restriccions d'àmbit nacional, establertes després de la declaració de l'estat d'alarma en aplicació de la fase 1 del Pla per a la transició cap una nova normalitat (BOE núm. 130, de 9 de maig de 2020) i, pel que fa a Formentera, actualitza la normativa aplicable.

Atesa l'Ordre del Ministeri de Sanitat SND/388/2020, de 3 de maig, per la qual s'estableixen les condicions per a l'obertura al públic de determinats comerços i serveis, i l'obertura d'arxius, així com per a la pràctica de l'esport professional i federat (BOE núm. 123, de 3 de maig de 2020).

Atès els avanços en la superació de la pandèmia, però l'evidència d'estar dins l'estat d'alarma.

Aquesta Presidència, amb la plena conformitat del secretari habilitat nacional de la corporació, ex Reial decret 128/2018, de 16 de març, d'acord amb la normativa abans esmentada i, pel que fa al règim local, segons allò establert en l'article 21.1.m de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, que permet a la Presidència adoptar mesures en cas de catàstrofe i calamitat pública (com és el cas, per tal de prevenir-les en matèria sanitària i d'anar avançant segons els avanços fets en la superació de la pandèmia), tot això en relació a la legislació específica per a Formentera, com a municipi – illa / illa – municipi, segons l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, i per tal d'anar sincronitzats amb d'altres Administracions i fer efectiva una gestió administrativa eficaç (ja siga per òrgans unipersonals, ja siga per òrgans col·legiats), al si del Consell Insular,   

 

HE RESOLT:

ÚNIC.- Actualitzar el Decret de la Presidència del Consell Insular de Formentera de data 16 de març de 2020, d'establiment de mesures administratives i organitzatives en relació a l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, conforme a les necessitats i avanços fets en la superació de la pandèmia, amb data d'11 de maig de 2020, segons el règim jurídic següent, a mode de text refós actualitzat successiu:

PRIMER.- Recordar les obligacions taxatives i prescriptives que els conjunts de poders públics a l'illa (aquest Consell Insular; l'Administració depenent del Govern de les Illes Balears i l'Administració General de l'Estat) així com el conjunt de la ciutadana, tenen d'acomplir el Reial decret que decreta l'estat l'alarma i l'actualització successiva d'aquest Reial decret. Així es farà públic a través de Bans, que es comunicaran a la web del Consell Insular i a Ràdio Illa, per tal que ho difonguin de manera explícita, tot de conformitat amb el que estableix l'article 21.1.e de l'esmentada Llei 7/1985, de 2 d'abril (a propòsit de dictar Bans).

SEGON.- Considerar, tot seguint l'ordre del Reial decret d'estat d'alarma (disposició addicional segona sobre Suspensió de terminis processals) que, en matèria de procediments judicials, que hom tengui amb el Consell Insular, o que el Consell Insular tengui amb tercers, resten tots suspesos, menys els següents:

a. En matèria de protecció de menors (de conformitat amb l'article 158 del Codi Civil), i ateses les competències autonòmiques del Consell Insular en aquest assumpte. Això incumbeix a l'Àrea de Serveis Socials, Servei de Menors, Lletrats i tècnics que se n'encarreguen. Les actuacions també afecten al Ministeri Fiscal i als Jutjats de Primera Instància, a Eivissa.

b. En matèria d'actuacions penals urgents, i de protecció davant la violència contra les dones, ateses les competències autonòmiques del Consell Insular en aquest assumpte. Això incumbeix l'Àrea de Serveis Socials, els Lletrats i tècnics competents. Les actuacions també afecten, si n'era el cas, al Jutjat de Pau de Formentera, als Jutjats d'Instrucció d'Eivissa i, en el cas de la violència contra les dones, el Jutjat contra la violència a les dones, a Eivissa.

En qualsevol cas, i segons el Reial decret d'estat d'alarma, disposició addicional quarta, s'entenen suspesos els terminis de prescripció i caducitat, en tot tipus d'assumptes, tal i com la norma esmentada fixa.

TERCER.- Considerar, tot seguint també l'ordre del Reial decret d'estat d'alarma (disposició addicional tercera sobre Suspensió de terminis administratius) que, en matèria de procediments administratius, que hom hagi seguit o segueixi al Consell Insular, resten tots suspesos, menys els que s'hagin de considerar no suspesos segons la dicció del mateix Reial decret i les seues modificacions successives, i els següents assumptes, que tampoc no se suspenen: 

a. Els derivats de la concurrència de motius extrems inajornables que obliguin a la seua tramitació, bé siga per la crisi sanitària present, bé siga per necessitats imprevistes sobrevingudes que s'esdevenguin i no es puguin suspendre, tot això en bé de la població de Formentera.

b.  Els derivats de la concurrència de motius justificats i motivats, segons l'avanç en la superació de l'estat d'alarma i la millora en la situació sanitària, que obliguin a la seua tramitació, de manera concreta, o de manera genèrica, per blocs de matèries administratives, segons pertoqui, pels òrgans administratius competents amb decisió explícita adoptada a l'efecte.  

En qualsevol cas, i segons també el Reial decret d'estat d'alarma, disposició addicional quarta, s'entenen suspesos els terminis de prescripció i caducitat, en tot tipus d'assumptes, tal i com la norma esmentada fixa; amb les salvetats derivades d'aquells supòsits exceptuats i que es tramitin específicament de la manera abans esmentada.

Es deixa palès que en virtut del Reial decret llei 17/2020, de 5 de maig, pel qual s'aproven mesures de recolzament al sector cultural i de caràcter tributari per fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-2019 (BOE núm. 126, de 6 de maig de 2020), en matèria contractual la disposició addicional vuitena estableix la continuació i l'inici de procediments de contractació que es realitzin per mitjans electrònics.

Igualment hom haurà d'estar al que s'esdevengui de l'aplicació d'eventual normativa estatal o, si n'era el cas, d'abast autonòmic que, de manera sobrevenguda, estableixi nous aixecaments de suspensions i/o de possibilitat d'inici de procediments, segons cada cas. 

QUART.- Considerar, tot seguint l'esperit del Reial decret d'estat d'alarma, que segueix  suspesa la celebració de les sessions ordinàries del Ple de la corporació i de qualsevol altre òrgan col·legiat representatiu de la globalitat de la institució, però hi ha intenció de retornar a la normalitat a propòsit de les sessions ordinàries del mes de maig, al final d'aquest mes.

En qualsevol cas, es poden celebrar, si n'era el cas, sessions extraordinàries i extraordinàries urgents del Ple i de la Junta de Portaveus, per mitjans telemàtics, ja siga per videconferència, ja siga per contacte telemàtic permanent a través dels correus oficials dels corporatius, per al cas extrem que hom hagués d'adoptar mesures de caire plenari inajornables.

La normativa que ho permet és la que, de manera resumida, s'assenyala tot seguit:

  • Articles 15, 16.1 i 19.1 de la Llei 1/2019, de 31 de desembre, del Govern de les Illes Balears i normativa concordant, de caire reglamentari dictada per l'Administració depenent del Govern de les Illes Balears; per analogia, a propòsit de les competències autonòmiques del Consell Insular.
  • Article 72.2, lletra d i, sobretot, lletra e de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, segons la redacció derivada de la Llei 3/2017, de 7 de juliol, de modificació de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, per introduir mesures de transparència i participació.
  • La disposició addicional única del Decret llei 6/2020, d'1 d'abril, pel qual s'estableixen mesures socials urgents per pal·liar els efectes de la situació creada per la COVID-19 i de foment de la investigació sanitària, tot preveient aqueixa disposició addicional única un seguit de mesures extraordinàries per a les sessions d'òrgans col·legiats de les administracions públiques autonòmica, insular i local i dels organismes públics de naturalesa institucional o corporativa amb personificació pública.
  • L'article 46.3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, segons la redacció derivada del Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per fer front a l'COVID-19, en virtut de la disposició final segona, que modifica l'esmentada Llei 7/1985, de 2 d'abril, amb l'objecte de fer possible que els òrgans col·legiats de les entitats locals puguin desenvolupar la seua activitat a distància i per mitjans electrònics vàlids, quan situacions excepcionals de greu crisi no permetin el funcionament normal de règim presencial.

També s'entenen suspeses qualssevol sessions d'òrgans col·legiats, locals o autonòmics, tècnics i d'assessorament i, si n'era el cas, resolutoris, del Consell Insular o dependents del Consell Insular o adscrits al Consell Insular, tret que, per mitjans electrònics i telemàtics, hom decideixi de convocar-los i tenir-hi sessió extraordinària i urgent. 

CINQUÈ.- Considerar, igualment tot seguint l'esperit del Reial decret d'estat d'alarma i les seues actualitzacions i l'avanç en la superació de la pandèmia, que s'aixeca la suspensió de la celebració de les sessions ordinàries de la Comissió de Govern, que tendran lloc, en conseqüència, conforme al règim general acordat segons els decrets d'aquesta Presidència de 2 i 3 de juliol de 2019 (BOIB núm. 102, de 25 de juliol de 2019), si bé, i en qualsevol cas, per mitjans electrònics i telemàtics.

A més a més, se'n podran celebrar les sessions extraordinàries i extraordinàries urgents que siguin necessàries.

SISÈ.- Retornar a favor de la Comissió de Govern totes les atribucions advocades per aquesta Presidència en virtut del Decret de 16 de març de 2020 (BOIB núm. 37, de 17 de març de 2020), de tal manera que la Comissió de Govern passa a exercir, de bell nou, totes les competències que aquesta Presidència li va delegar (en virtut dels citats Decrets de 2 i 3 de juliol de 2019, i dels quals es va donar compte al Ple en la sessió d'organització, del dia 8 de juliol de 2019; BOIB núm. 102, de 25 de juliol de 2019).

En qualsevol cas, si hi hagués necessitats inajornables, imperioses o urgents de resoldre en assumptes on la competència torna a correspondre a la Comissió de Govern, i no se'n pogués celebrar la sessió, en qualsevol de les seues possibilitats, aquesta Presidència queda facultada per a resoldre, i advocar de manera puntual, o per blocs de matèries, aqueixes competències, de conformitat amb l'article 10 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic i, per analogia, l'article 28 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears (pel que fa a les competències d'arrel autonòmica del Consell Insular).

SETÈ.- Mantenir, com s'ha vengut fent, la delegació de competències efectuada per aquesta Presidència en matèria econòmica (i concordants) a favor del conseller de Presidència, Hisenda i Serveis Generals, tot això en virtut dels citats Decrets de 2 i 3 de juliol de 2019, i dels quals es va donar compte al Ple en la sessió d'organització, del dia 8 de juliol de 2019; BOIB núm. 102, de 25 de juliol de 2019.

VUITÈ.- Considerar que, si bé, pel règim autonòmic pertanyerien al Consell Executiu (a Formentera, a la Comissió de Govern, segons els articles 10.3 i 12 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars) les competències resolutòries en qualsevol altra matèria administrativa que, no essent de competència plenària expressa, pertoqui al Consell Insular, i per tant, ara, de bell nou, corresponen de manera genèrica i residual a la Comissió de Govern, hom té en compte que, per mor de l'estat d'alarma, davant situacions inajornables, imperioses o urgents, seguirà essent aquesta Presidència qui resoldrà; incloses les matèries justificades per raons d'urgència extrema o emergència, fonamentades en l'estat d'alarma, i on resulta que  conforme a la legislació de consells insulars (article 9.2.x de l'estamentada Llei 8/2000, de 27 d'octubre i a la legislació de règim local (article 21.1.s de l'esmentada Llei 7/1985, de 2 d'abril), és la Presidència de la corporació la que les assumeix, com a òrgan competent residual, per defecte.

NOVÈ.- Considerar, com s'ha vengut fent, que qualsevol contractació pública que el Consell Insular faci, en matèria de prevenció sanitària i actuacions derivades, són habilitades plenament pel Reial decret d'estat d'alarma, i tenen la naturalesa de contractació d'emergència, tot això, als efectes d'allò establert en l'article 120 i concordants del Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.

DESÈ.- Seguir habilitant, atesa la naturalesa singular i geogràfica de Formentera, la relació de la ciutadania amb el Consell Insular per mitjans electrònics, informàtics i telemàtics, com a regla general, i per al cas que aquestos quedassin inhabilitats o interromputs, fer servir també els mitjans telefònics, el fax i els serveis de correu electrònic ordinari, amb vistes a evitar i/o disminuir qualsevol tipus de desplaçaments al Consell Insular; la qual cosa, també s'estableix per als corporatius de la institució, tot tenint en compte els avanços en la superació de la pandèmia, i conforme al que decideixin les autoritats sanitàries.

Pel que fa al personal de la corporació, s'està al Decret d'aquesta Presidència del 17-03-2020 sobre organització del treball i dels serveis al Consell Insular de Formentera (BOIB núm. 39, de 20 de març de 2020), en el ben entès que una part important de la plantilla de personal viu a l'illa d'Eivissa, raó per la qual segueix prevalent el sistema de teletreball, i per al cas que quedi inhabilitat o interromput el sistema, seguir fent servir també els mitjans telefònics i els de correu electrònic, amb vistes a evitar i/o disminuir, en la mesura de les possibilitats, desplaçaments; tot tenint en compte els avanços en la superació de la pandèmia, i conforme al que decideixin les autoritats sanitàries.

ONZÈ.- Ratificar, com ja es va fer, i se segueix fent, de conformitat amb la disposició final primera del Reial decret d'estat d'alarma, qualsevol actuació que se n'hagi fet, fins a la data, per aquest Consell Insular, davant aquesta crisi sanitària.

DOTZÈ.- Fer arribar aquest Decret a tots els corporatius, i formalment donar-ne compte en la sessió corresponent del Ple, així com al conjunt del personal de la corporació, tot essent executiu des de la seua signatura.

Publicar d'immediat aquest Decret a la web del Consell Insular; fer-lo conèixer a través de Bans, pel mitjà de Ràdio Illa i ordenar de publicar-lo al BOIB, amb urgència extrema justificada pel Reial decret que declara l'estat d'alarma, i les seues pròrrogues i actualitzacions.

Així ho mana i signa la Presidenta, de la qual cosa don fe.

Formentera, en la data de la signatura electrònica.

                                                  La presidenta                                                                  El secretari habilitat nacional

                                      Alejandra Ferrer Kirschbaum                                                      Ángel C. Navarro Sánchez”

 

Formentera,  12 de maig de 2020

La presidenta

Alejandra Ferrer Kirschbaum