Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 3677
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre el Pla Especial Protecció del Conjunt Històric de es Jonquet, T. M. Palma (21e/2019)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 27 d'abril de 2020, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L'informe ambiental estratègic sobre el Pla Especial Protecció del Conjunt Històric de es Jonquet, T. M. Palma, en els termes següents:
1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
El PEP es tramita com una avaluació ambiental estratègica simplificada ja que està inclosa en l'apartat 2 de l'article 6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental i la tramitació a seguir és la que s'estableix a l'article 29 i següents de la Llei.
2.Descripció i ubicació del pla
L'àmbit del Pla Especial de Protecció (PEP) d'Es Jonquet ocupa una superfície de 65.744m2 qualificada com a sòl urbà. El barri s'ubica limitant a la banda meridional amb el Port de Palma, a la banda meridional amb el barri de Santa Catalina i a la banda est amb el torrent de Sa Riera i el casc antic de Palma. Es tracta d'un barri urbà consolidat en un percentatge del 80,39%, ja que hi ha dos parcel·les buides, que ocupen una superfície de 12.890,64 m2. Aquestes parcel·les estaven ocupades per edificacions però es varen enderrocar ja que el Pla Especial de Reforma Interior d'Es Jonquet (PERI) va definir en elles dues Unitats d'Execució.
Va se declarat pel Consell Insular de Mallorca com a Bé d'Interès Cultural (BIC), en categoria de conjunt històric mitjançant acord publicat al BOIB número 183 de 17.12.2009. L'Àmbit del PEP correspon a l'àmbit determinat en la declaració de BIC del conjunt històric del barri d'Es Jonquet (60.852 m2) i a les parcel·les que limiten amb el carrer Montsenyor Palmer, ja que aquestes parcel·les estan incloses en el Pla Especial de Reforma Interior (PERI) d'Es Jonquet vigent. La declaració de BIC del barri d'Es Jonquet inclou un Entorn de Protecció amb una superfície de 29.487 m2. Aquest Entorn de Protecció urbanísticament està en tres àmbits diferents:
-Les parcel·les que limiten amb el carrer Montsenyor Palmer s'ha inclòs al PEP d'Es Jonquet atès que ja ho estaven al PERI d'Es Jonquet.
-Les tres illetes al nord del carrer de Sant Magí es troben a l'Àrea de Règim Especial de Santa Catalina. Encara així el PEP ha inclòs unes normes urbanístiques transitòries fins que s'aprovi el PEP de Santa Catalina, el qual no podrà ser menys restrictiu que les definides pel PEP d'Es Jonquet.
-L'entorn de protecció de la banda sud, inclosa dins l'Àrea de Règim Especial del Port i qualificat com SGCI/TP (Sistema General de Comunicacions i Infraestructures de Transport). Aquest espai està ocupat per espais lliures públics, vials i una edificació d'ús de restaurant.
3.Avaluació dels efectes previsibles
El PEP pretén dur a terme una sèrie d'actuacions conduents a gestionar de manera adequada el conjunt històric de Es jonquet. A més el PEP suposarà una disminució de diferents factors en relació al planejament vigent que tenen incidència positiva directa sobre el medi ambient: redefinició de les normes edificatòries, manteniment dels usos i eliminació de determinats usos per protegir el conjunt, disminució de l'edificabilitat, del número d'aparcaments i del vials interiors, increment dels espais lliures, etc. NO es preveuen els impactes durant la fase d'obres de les urbanitzacions, que afectaran la qualitat atmosfèrica, acústica, etc. atès que seran definits, així com les mesures protectores, en els projectes d'urbanització pertinents.
4.Consultes a les administracions públiques afectes i persones interessades
S'han realitzat les consultes a les administracions i, segons l'ajuntament, s'han incorporat els punts esmentats per aquests al PEP.
En relació a la consulta sobre els riscos d'inundacions dels torrents, l'estudi hidrològic del Torrent de Sa Riera i de Sant Magí d'abril del 2019, conclou que al Torrent de Sant Magí «No es produeix desbordament a la entrada de la Plaça des Pont, que es la zona més propera al barri del Jonquet». Al Torrent de Sa Riera es conclou que «No se detecta perill front les inundacions al barri des Jonquet».
Posteriorment es presenta una nova modelització bidimensional de la làmina d'aigua en el cas del desbordament dels torrents de Sant Magí atès que les noves dades aportades per l'administració hidràulica suposen un increment del cabal d'un 30% al torrent de San Magí. Finalment es presenta una proposta de delimitació de la zona de perillositat i risc d'inundació i el plànol de calats d'inundació, sobre els quals el servei d'aigües superficials de la DG haurà d'informar favorablement.
5.Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013
S'han analitzat els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, d'Avaluacions Ambientals, i no es preveu que el pla pugui tenir efectes negatius significatius sobre el medi ambient, en concret:
-Característiques del pla: El Pla Especial de Protecció del Conjunt Històric de Es Jonquet estarà vinculat al Pla Territorial i al PGOU de Palma. Els plans especials estan contemplats a la Llei 2/2014 (LOUS) i la Llei 12/1998 (de Patrimoni Històric), com a instruments de planejament urbanístic per als elements protegits per la normativa de patrimoni. Suposarà la creació d'un marc que permetrà regular de manera adequada el BIC i fins i tot afectarà superfícies que es troben més enllà del seu àmbit. L'objectiu final és protegir el conjunt històric i assegurar un creixement harmònic, sempre respectant els elements singulars. D'altra banda, el PEP suposa una disminució de diferents factors en relació al planejament vigent que tenen incidència directa positiva sobre el medi ambient: redefinir les normes edificatòries, mantenir els usos i eliminar determinats usos per protegir el conjunt, disminuir l'edificabilitat, el número d'aparcaments i vials interiors, increment dels espais lliures, etc. A més el PEP té en consideració criteris ambientals en els seves normes urbanístiques: gestió dels residus (afavorint el reciclatge i la recollida selectiva), l'estalvi energètic (il·luminació sostenible) i d'aigua, reducció de la mobilitat privada pel centre, etc.
-Característiques dels efectes i de l'àrea probablement afectada: El PEP pretén dur a terme una sèrie d'actuacions conduents a gestionar de manera adequada el conjunt històric de Es jonquet. NO es preveuen els impactes durant la fase d'obres de les urbanitzacions, que afectaran la qualitat atmosfèrica, acústica, etc. atès que seran definits, així com les mesures protectores, en els projectes d'urbanització pertinents. El projecte no té, evidentment, cap incidència transfronterera.
Conclusions de l'Informe ambiental estratègic
Primer. No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària el “Pla Especial Protecció del Conjunt Històric de es Jonquet”, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, amb el condicionant que a les normes urbanístiques s'incorporin totes les mesures indicades al document ambiental estratègic, als informes de les administracions esmentats i les indicades a continuació:
-La il·luminació haurà de ser el més sostenible i els fanals seran el més eficient respectuosos amb el medi en quant a intensitat, respectant la llei 3/2005, de 20 d'abril, de protecció del medi nocturn de les Illes Balears
-En relació amb la publicitat i rètols s'ha de tenir en compte el que estableix l'article 31.2 de la Llei 12/1998 de Patrimoni s'estableix que per a la col·locació d'anuncis i rètols publicitaris caldrà, a més de la llicència municipal, l'autorització de la Comissió Insular del Patrimoni Històric corresponent, excepte quan existeixi un pla especial aprovat definitivament que ho reguli. Els rètols que anuncien serveis públics, els de senyalització i els comercials hauran de ser harmònics amb el conjunt.
-S'hauran d'incloure a les normes urbanístiques altres mesures d'eficiència energètica i d'estalvi en els edificis i equipaments tals com orientació i protecció solar d'edificis, aïllaments tèrmics , il·luminació natural, reducció del consum d'electricitat, sistemes de climatització eficient, instal·lació d'un sistema de reaprofitament de les aigües grises, reducció del consum d'aigua sanitària, emmagatzematge i aprofitament d'aigua de pluja per a reg, etc). Els edificis previstos hauran de ser coherents amb l'entorn, incorporant criteris i mesures d'ecoeficiència i integració paisatgística en l'edificació.
-Es recorda que, les obres, instal·lacions i activitats que afectin el domini públic hidràulic, a zones de servitud o zones de policia de lleres públiques o zones d'inundació, necessitaran autorització administrativa prèvia de la DGRRHH. Aquesta autorització serà independent de qualsevol altra que hagi de ser atorgada pels diferents òrgans de les administracions públiques.
Segon. Es recorda que, per a l'aprovació final del Pla, l'ajuntament haurà d'obtenir un informe favorable de la DG de Recursos Hídrics en relació a les modelitzacions i els mapes de perillositat i riscos presentats.
Tercer. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluacions Ambientals.
Quart. L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.
Cinquè. L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.
Sisè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
Palma, 27 d'abril de 2020
El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias