Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
AJUNTAMENT DE SANTA EULÀRIA DES RIU
Núm. 3654
Extracte del Decret d'Alcaldia de data 06 de maig de 2020, pel qual s'aprova la convocatoria d'ajudes per al lloguer per a persones afectades per l'estat d'alarma derivat de la crisi sanitària del Covid-19 de l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu de l'any 2020
BDNS (Identif.): 505160
De conformitat amb el que preveuen els articles 17.3.b i 20.8.a de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, es publica l'extracte de la convocatòria, el text complet de la qual pot consultar-se a la Base de Dades Nacional de Subvencions (http://www.pap.minhap.gob.es/bdnstrans/index).
A la vista del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma com a mesura extraordinària orientada a evitar la propagació de contagis i garantir la màxima protecció de la població arran de la propagació del coronavirus COVID-19, l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu, davant la situació excepcional de crisi sanitària, i la situació de vulnerabilitat econòmica i social de determinats col·lectius, considera imprescindible un suport públic als vesins i vesines de Santa Eulària mitjançant la concessió d'ajuts al lloguer a les persones arrendatàries d'habitatge habitual que, com a conseqüència de l'impacte econòmic i social del COVID-19, tenguin problemes transitoris per atendre el pagament total o parcial del lloguer del seu habitatge habitual.
El termini de presentació de sol·licitud, instrucció i resolució d'expedient, no quedarà suspès per l'aplicació de la disposició addicional tercera, apartat quart, del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma, atès que aquest expedient ve referit a situacions estretament vinculades amb els fets justificatius de l'estat d'alarma.
Per altra banda, atesa la situació de crisi excepcional que vivim i la urgència d'atendre els possibles beneficiaris de dites ajudes al més aviat possible, resulta necessari minvar els terminis establerts per al procediment ordinari, i per a això, ja que ni la Llei general de subvencions ni el seu reglament de desenvolupament regulen la tramitació d'urgència del procediment de concessió de subvencions, s'aplicarà, supletòriament, l'article 33 de la Llei de procediment administratiu comú, que permet acordar d'ofici, quan raons d'interès públic ho aconsellin, la tramitació d'urgència, la qual cosa suposa reduir a la meitat els terminis establerts per al procediment ordinari, excepte els de presentació de sol·licituds i recursos. A més, no escaurà cap recurs contra l'acord que declari l'aplicació de tramitació d'urgència al procediment, sens perjudici del procedent contra la resolució que posi fi al procediment.
Primer. .- Beneficiaris/àries
Podran sol·licitar les ajudes per al lloguer d'habitatges que preveu aquesta convocatòria les persones físiques majors d'edat, empadronades a Santa Eulària des Riu almenys amb dos anys d'antelació a la data de publicació de l'extracte de la present convocatòria, que, a més de complir els requisits generals que estableixen les presents bases, compleixin els requisits específics següents a la data de publicació de l'extracte d'aquesta convocatòria:
1. Que siguin titulars en qualitat de llogaters d'un contracte de lloguer d'habitatge d'una durada mínima d'un any. El contracte haurà d'estar formalitzat en els termes de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'arrendaments urbans. La condició de llogater/a s'acreditarà mitjançant l'aportació d'aquest contracte.
2. Estar al corrent de pagament de les rendes del contracte de lloguer.
3. Que l'habitatge objecte de lloguer estigui situat dins de l'àmbit territorial de Santa Eulària des Riu.
4. Que totes les persones físiques que tenguin o vagin a tenir el domicili habitual i permanent en l'habitatge arrendat gaudeixin de la nacionalitat espanyola. En el cas d'estrangers, han de tenir la residència legal a Espanya en vigor.
5. Que l'habitatge objecte del contracte de lloguer ho sigui per una renda màxima mensual que sigui igual o inferior a 1.200 euros mensuals.
6. Que els ingressos de les persones que tenguin el seu domicili habitual i permanent en l'habitatge llogat, siguin o no titulars del contracte de lloguer, compleixin els requisits d'ingressos màxims establerts en aquestes bases.
7. Que els inquilins i els integrants de la unitat de convivència tenguin el seu domicili habitual i permanent a l'habitatge arrendat, siguin o no titulars del contracte de lloguer. Aquesta circumstància s'haurà d'acreditar mitjançant un certificat de convivència que acrediti la identitat de totes les persones físiques que tenen el seu domicili habitual i permanent a l'habitatge objecte del contracte de lloguer.
8. Que els ingressos íntegres de la unitat de convivència no excedeixin de 22.558,77 € (3 IPREM de l'any 2020 a 14 pagues) en el cas que estigui formada per una sola persona adulta; i de 3.759,80 € addicionals (0,5 IPREM de l'any 2020 a 14 pagues) per cada persona més que formi part de la unitat de convivència quan estigui compost per més d'un individu.
9. No podrà ser beneficiària d'aquests ajuts per al lloguer d'habitatges aquella persona física que incorri en alguna de les circumstàncies que preveu l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; ni aquella persona física que hagi estat subjecte d'una revocació, per causes imputables a la persona sol·licitant, d'alguna de les ajudes que preveu el Pla estatal d'habitatge 2018-2021 o els anteriors plans estatals o autonòmics d'habitatge.
Complint amb el que estableix l'article 24 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, pel fet que aquests ajuts són de quantia a atorgar a cada beneficiari/ària no superior a l'import de 3.000 euros, l'acreditació d'estar al corrent d'obligacions tributàries i amb la Seguretat Social s'ha d'acreditar mitjançant la presentació per part de la persona sol·licitant de la declaració responsable. El model de declaració responsable aprovat per a aquesta convocatòria és l'annex 3.
10. No es podran concedir les ajudes per al lloguer d'habitatges quan el llogater sol·licitant o qui tengui la residència habitual i permanent en l'habitatge objecte del contracte de lloguer es trobi en alguna de les situacions que s'indiquen a continuació:
11.1 Ser propietari o usufructuari d'algun habitatge a Espanya. A aquests efectes es considerarà que no s'és propietari o usufructuari d'un habitatge si el dret recau únicament sobre una part alíquota de l'habitatge i aquesta s'ha obtingut per herència. S'exceptuen d'aquest requisit aquelles persones físiques que siguin propietàries o usufructuàries d'un habitatge i acreditin que no en disposen de l'ús i gaudi per alguna de les causes següents:
Separació o divorci.
Trasllat obligatori del domicili per motius laborals, sempre que el domicili estigui situat fora d'Eivissa.
Qualsevol altra causa aliena a la seua voluntat, degudament acreditada.
Quan l'habitatge no sigui accessible per raó de discapacitat de l'arrendatari que en sigui titular o d'algun membre de la unitat de convivència
11.2 Tenir parentiu de primer o segon grau de consanguinitat o d'afinitat amb l'arrendador de l'habitatge.
11.3. Ser soci o partícip de la persona física o jurídica que actua com a arrendador/a de l'habitatge.
12. No tenir deutes amb l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu. No obstant això, aquest requisit es podrà esmenar durant el període d'al·legacions a la resolució provisional de l'ajut mitjançant el pagament del deute.
13. No serà subvencionable en el cas que el llogater/a tengui una condonació dels rebut del lloguer superior a 2 mensualitats completes o parcials però equivalent a 2 mensualitats completes en tots dos casos durant l'any 2020.
Segon. .- Objecte de les ajudes
Aquestes ajudes tenen per objecte facilitar el gaudi d'un habitatge en règim de lloguer a sectors de població que, com a conseqüència de l'impacte econòmic i social del COVID-19, tenguin problemes transitoris per atendre el pagament total o parcial del lloguer del seu habitatge habitual i que no gaudeixin de cobertura adequada mitjançant altres plans d'ajuda al lloguer, a través de l'atorgament d'ajudes directes als inquilins, consistents en el finançament d'una part de la renda que l'inquilí ha de satisfer per l'habitatge llogat.
Tercer. Bases reguladores
Les bases reguladores de la concessió d'aquestes subvenciones estan contingudes en les Bases d'execució del pressupost i els pressupostos municipals de l'any 2020, aprovats inicialment en Ple de la Corporació en sessió ordinària celebrada en data 28 de novembre de 2019 i publicada la aprovació definitiva en el Butlletí Oficial de les Illes Balears n. 174 del 28/12/2019.
Quart. Dotació pressupostària
1. Per a les ajudes objecte d'aquesta convocatòria es destinarà la quantitat màxima de 250.000 €, amb càrrec a nivell de vinculació jurídica a la partida 2311-48026 de l'exercici pressupostari de l'any 2020. Aquesta quantitat es desglossa de la manera següent:
60.000 euros a beneficiaris amb un lloguer de fins a 600,00 euros/mes.
60.000 euros a beneficiaris amb un lloguer entre 600,01 i 800,00 euros/mes.
60.000 euros a beneficiaris amb un lloguer entre 800,01 i 1.000,00 euros/mes.
70.000 euros a beneficiaris amb un lloguer entre 1.000,01 i 1200,00 euros/mes.
2. La quantia de l'ajuda serà:
En el cas de les persones sol·licitants amb una edat de fins als 35 anys i a partir dels 65, dos mensualitats i mitja, amb un import màxim d'ajuda de 1.400 euros, amb l'objectiu de col·laborar a pal·liar els danys ocasionats per l'alerta sanitària del COVID-19 en l'economia a aquests sectors de població. Es prendrà com a referència la mitjana de les últimes dotze mensualitats o totes les acreditadament pagades si el contracte és de vigència menor a aquest termini, en la data de publicació de l'extracte de la present convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB). Es prendrà com a referència l'edat que tenia la persona sol·licitant en la data de publicació de l'extracte de la convocatòria en el BOIB.
En la resta de casos serà de dos mensualitats, amb un import màxim d'ajuda de 1.200 euros, prenent com a referència la mitjana de les últimes dotze mensualitats, o totes les acreditadament pagades si el contracte és de vigència menor a aquest termini, en la data de publicació de l'extracte d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
3. En cas que en el contracte de lloguer hi figurin diversos llogaters i no especifiquin, en la sol·licitud o en el contracte, quina és la part de la renda que satisfà cada un d'ells, s'entendrà que la paguen a parts iguals. No obstant això, els llogaters podran manifestar la seua voluntat que la totalitat de l'ajuda sigui satisfeta a un d'ells, segons el model annex 1.
4. En el supòsit que una altra administració pública, persona física, jurídica o agrupació d'aquestes, realitzi mitjançant qualsevol procediment una aportació a l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu amb l'objectiu de col·laborar en aquestes ajudes, se suplementarà la partida pressupostària de cada rang d'ajudes per la part proporcional.
Cinquè. Terminis i lloc de presentació de les sol·licituds
El termini per a la presentació de les sol·licituds serà de 20 dies naturals a partir de l'endemà de la data de publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) de l'extracte de la convocatòria.
En el supòsit que l'últim dia sigui inhàbil, el termini esmentat finalitzarà el següent dia hàbil.
Atesa la situació excepcional en què ens trobam i a fi d'evitar desplaçaments, les persones interessades podran presentar la sol·licitud, juntament amb la documentació requerida de les formes següents:
a. En el registre telemàtic de l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu.
b. Delegant la presentació en un empleat públic de l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu.
Per delegar la presentació de la sol·licitud en un empleat públic de l'Ajuntament, la persona interessada enviarà per correu electrònic a l'adreça ayudasalquiler2020@santaeularia.com la sol·licitud degudament emplenada i signada juntament amb la documentació a aportar i el document de delegació de presentació de sol·licitud de subvenció que es recull en l'annex 4 d'aquesta convocatòria. Cada correu electrònic haurà d'anar acompanyat del corresponent annex 4 correctament emplenat, signat i adjunt; en el cas de no aportar-lo o aportar-lo incomplet o sense signar, rebran una contestació al correu electrònic informant que falta el corresponent annex i la persona sol·licitant haurà de contestar aquest correu electrònic aportant la documentació a aportar juntament amb l'annex 4 degudament emplenat i signat.
D'aquesta forma un empleat públic s'encarregarà de registrar en nom de la persona interessada la sol·licitud d'ajuda. Una vegada que realitzi aquest registre s'enviarà a la persona sol·licitant un correu electrònic de confirmació.
En el cas que la presentació es realitzi mitjançant la delegació a un empleat públic via correu electrònic, s'hauran de presentar les sol·licituds abans de les 14.00 hores de l'últim dia del període de presentació.
c. En el registre general d'entrada de l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu una vegada es deixin sense efecte les mesures previstes en el Reial decret de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma, o en el seu cas, les pròrrogues d'aquest.
Sisè. Documentació necessària per sol·licitar l'ajut
Juntament amb la instància de sol·licitud d'ajuda per al lloguer d'habitatges s'ha de presentar la següent documentació necessària:
1. Annex 1: Sol·licitud d'ajuts de lloguer.
2. Els documents d'identitat de cadascuna de les persones físiques titulars del contracte de lloguer (DNI, NIE o document equivalent en vigor) i els dels membres de la unitat de convivència de 16 anys o més.
3. Annex 2: Model d'autorització. Aquest annex serà presentat per la persona sol·licitant (i titular del contracte de lloguer), per la resta de titulars del contracte, si escau, i per cada un dels membres de la unitat de convivència de més de 16 anys.
4. Acreditació dels ingressos de la persona sol·licitant i dels membres de la unitat de convivència, i qualsevol altra informació tributària o econòmica que figuri a l'Agència Tributària Estatal, l'Agència Tributària de les Illes Balears i la Tresoreria General de la Seguretat Social de l'últim exercici disponible. En cas que no s'estigui obligat/da a fer la declaració de la renda, s'haurà d'aportar un certificat de l'AEAT que ho acrediti. Si no existeix tal obligació, però es té algun altre ingrés com a pensió, nòmina, etc..., s'haurà de presentar document que acrediti aquests ingressos.
5. Certificat cadastral que acrediti el fet que, pel que fa al llogater o als llogaters que figuren en el contracte de lloguer, no apareixen titularitats cadastrals vigents al seu favor en tot el territori nacional, com a propietaris, usufructuaris o titulars de qualsevol dret real que permeti l'ús i gaudi d'algun habitatge ubicat en territori espanyol. En cas de ser-ho, s'ha acreditar la no disponibilitat de l'ús i gaudi de l'habitatge per alguna de les causes que estableixen aquestes bases. La resta de membres de la unitat de convivència signarà una declaració responsable que no són propietaris, usufructuaris o titulars de cap dret real que permeti l'ús i gaudi d'alguna habitatge situat en territori espanyol, segons el model que figura en l'annex 3.
6. Annex 3: Declaració responsable, signada per la persona sol·licitant (i titular del contracte de lloguer), per la resta de titulars del contracte, si escau, i per cada un dels membres de la unitat de convivència de més de 16 anys. Hi declararan que:
No incorren en cap de les circumstàncies de prohibició per ser beneficiaris que preveuen l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
Compleixen els requisits i les condicions que van determinar la concessió de la subvenció.
Han de comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits que s'exigeixen per concedir la subvenció.
Se sotmetran a les actuacions de comprovació i a qualsevol actuació de verificació i control financer dels òrgans competents.
Aportaran tota la informació i documentació que els requereixi l'òrgan instructor.
No han estat subjectes a la revocació d'una subvenció, per causes imputables a les persones sol·licitants, de cap de les ajudes que preveuen el Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021 o els anteriors plans estatals, autonòmics o locals d'habitatge.
Que les persones sol·licitants estan al corrent de les obligacions tributàries i davant la Seguretat social.
No tenen relació de parentiu de primer o segon grau de consanguinitat o d'afinitat amb l'arrendador/a.
No són socis o partícips de la persona física o jurídica que actua com a arrendadora.
Es comprometen a complir les condicions i els requisits que estableix la convocatòria, que coneixen i accepten íntegrament.
Saben que, en cas de falsedat en les dades o en la documentació aportada o d'ocultació d'informació, de les quals es pugui deduir intenció d'engany en benefici propi o aliè, se'ls podrà excloure d'aquest procediment i podran ser objecte de sanció; i que, així mateix, si escau, els fets es posaran en coneixement del ministeri fiscal per si poguessin ser constitutius d'il·lícit penal.
7. Contracte en vigor de lloguer de l'habitatge.
8. El certificat de convivència, als efectes de determinar que l'habitatge llogat és el domicili habitual i permanent del llogater i dels membres de la unitat de convivència durant tot el període del contracte per al qual es concedeixi l'ajut o autorització expressa perquè l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu pugui comprovar-ho, mitjançant la presentació de l'annex 2 aprovat per a la present convocatòria.
9. Els justificants que el pagament del lloguer s'ha realitzat, per transferència, a través d'una entitat financera o de crèdit, o rebuts durant l'últim any o, si escau, des de la data del contracte si tengués una durada menor, i en tots dos casos fins a la darrera mensualitat vençuda. En el cas que l'inquilí tengui alguna mensualitat ajornada o condonada, haurà de presentar un escrit per part del propietari on s'especifiqui aquesta situació.
10. En el supòsit que sigui procedent, per estar inclòs o inclosa en algun dels sectors preferents, segons el cas, adjuntar el o els document/s justificatiu/s corresponent/s, segons el que estableix l'article 11.3 de la present convocatòria.
11.Per delegar la presentació de la sol·licitud en un empleat de l'Ajuntament, s'ha de presentar l'annex 4: Autorització a empleat municipal per sol·licitar les ajudes de l'ajuntament de Santa Eulària des Riu de la convocatòria d'ajudes per al lloguer de l'any 2020.
Santa Eulària des Riu, 11 de maig de 2020
L'alcaldessa
María Carmen Ferrer Torres