Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'AFERS SOCIALS I ESPORTS
Núm. 3669
Resolució per la qual es dicten instruccions en relació amb la reactivació dels serveis socials d’atenció a persones grans en situació de dependència, a persones amb discapacitat o diagnòstic de salut mental i d’atenció primerenca durant el període d’alarma ocasionada per la COVID-19
Antecedents
1. Mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març (BOE núm. 67, de 14 de març de 2020), modificat pel Reial decret 465/2020, de 17 de març, es declarà l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, per un termini de quinze dies. L'estat d'alarma s'ha prorrogat, successivament, fins a les 00.00 hores del 25 de maig de 2020, en virtut del que disposa el Reial decret 514/2020, de 8 de maig (BOE núm. 129, de 9 de maig de 2020).
2. L'Acord de Consell de Govern de 13 de març de 2020 pel qual s'aprova el Pla de Mesures Excepcionals per Limitar la Propagació i el Contagi de la COVID-19 inclou, en l'apartat 1 del punt III de l'annex 1, la suspensió d'activitats de serveis, amb una vigència inicial de dues setmanes des del dilluns 16 de març de 2020.
3. El Decret llei 6/2020, d'1 d'abril, pel qual s'estableixen mesures socials urgents per pal·liar els efectes de la situació creada per la COVID-19 i de foment de la investigació sanitària, l'article 1 disposa una nova regulació dels serveis:
1. Els serveis socials de tipus residencial, els habitatges supervisats i el servei per a l'execució de mesures privatives de llibertat s'han de continuar prestant, amb l'aplicació de les mesures sanitàries i organitzatives aprovades pel Ministeri de Sanitat i les que estableixin les instruccions o els protocols interns.
En els mateixos termes, s'han de continuar prestant els serveis socials comunitaris bàsics, el servei de tutela per a persones incapacitades judicialment, el servei de suport a l'habitatge, les prestacions per a dones víctimes de violència de gènere i per als seus fills i filles i les prestacions econòmiques.
2. Les activitats presencials de la resta de serveis que preveu la Cartera bàsica de serveis socials, aprovada pel Decret 66/2016, de 18 de novembre, s'han de suspendre. No obstant això, es poden continuar prestant els serveis de forma no presencial, preferentment a través de mitjans digitals, amb la finalitat d'assegurar la continuïtat de l'atenció social, sempre que es garanteixi l'assistència correcta a les persones usuàries i el compliment de les mesures adoptades en el marc de la crisi sanitària.
4. El segon punt de la disposició derogatòria única del mateix Decret llei 6/2020 preveu que, des del dia 1 de maig, data d'entrada en vigor del Decret llei, es deixa sense efectes el que disposa l'annex 1, punt III, apartat 1 de l'Acord del Consell de Govern de 13 de març de 2020.
5. L'Ordre SND/399/2020, de 9 de maig, per la flexibilització de determinades restriccions d'àmbit nacional, establertes després de la declaració de l'estat d'alarma en aplicació de la fase 1 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, en l'article 17, sobre els serveis i les prestacions en matèria de serveis socials, disposa que els serveis socials han de garantir la prestació efectiva de tots els serveis i les prestacions que recull el catàleg de referència de serveis socials, aprovat pel Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per a l'Autonomia i l'Atenció a la Dependència. Per això, els centres i els serveis on es prestin aquests serveis i prestacions han d'estar oberts i disponibles per a l'atenció presencial a la ciutadania, sempre que sigui necessària, i sens perjudici que s'adoptin les mesures de prevenció i higiene establertes per les autoritats sanitàries. Quan sigui possible, es prioritzarà la prestació de serveis per via telemàtica, reservant l'atenció presencial als casos en què resulti imprescindible. En tot cas, es garantirà la disponibilitat d'accés als serveis de teràpia, rehabilitació, atenció primerenca i atenció diürna per a persones amb discapacitat o en situació de dependència.
6. Una vegada s'ha constatat la reducció de la propagació i el contagi de la COVID-19 amb l'entrada de la comunitat autònoma a la fase 1 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, segons l'Ordre SND/399/2020, és necessari regular la reactivació progressiva de les activitats presencials suspeses en els serveis socials.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Disposar la reactivació dels serveis socials d'atenció a persones grans en situació de dependència, persones amb discapacitat o diagnòstic de salut mental i d'atenció primerenca durant el període d'alarma ocasionada per la COVID-19 de forma progressiva.
2. En relació amb la reactivació dels serveis d'estades diürnes per a persones grans en situació de dependència o persones amb discapacitat, establir que:
a) Les instal·lacions romanen tancades a les persones usuàries.
b) Els serveis d'estades diürnes han de continuar procurant suport a les persones que ocupen una plaça al seu servei i, sempre que sigui possible, de manera coordinada amb els serveis socials comunitaris, els serveis de salut i, especialment, amb els serveis d'ajuda a domicili en els casos en què la persona en sigui usuària.
c) Aquest suport pot ser telemàtic o presencial al domicili de la persona. Quan sigui presencial, s'han de seguir les indicacions del punt sisè d'aquesta resolució.
d) Es recomana procurar suport al domicili almenys una vegada al dia.
e) L'atenció ha de ser de més intensitat en tots els casos en què tècnicament es valori que, l'absència de suport familiar o d'entorn afectiu, pot provocar una situació de desatenció de la persona.
f) En tots els casos en què el servei inclou l'alimentació a la persona usuària, s'ha de mantenir, sempre que sigui necessari i possible.
3. En relació amb la reactivació dels serveis ocupacionals per a persones amb discapacitat o amb diagnòstic de salut mental, disposar que:
a) Els serveis han de continuar procurant suport als seus usuaris, preferentment de forma telemàtica.
b) Es recomana procurar suport presencial almenys una vegada al dia i, preferentment, en l'entorn comunitari o al domicili de la persona. En aquest cas, s'han de seguir les indicacions dels punts sisè i setè d'aquesta resolució.
c) L'atenció ha de ser més intensa en els casos en què tècnicament es valori que, l'absència de suport familiar o d'entorn afectiu, pot provocar una situació de desatenció de la persona.
4. En relació amb la reactivació dels serveis de desenvolupament infantil i atenció primerenca (SEDIAP), continuar procurant suport als seus usuaris de forma telemàtica. Excepcionalment, quan des del SEDIAP es consideri que no es pot ajornar la intervenció presencial per causa tècnicament justificada, s'ha de permetre aquest tipus d'intervenció preferentment al domicili de la persona, seguint les indicacions dels punts sisè i setè d'aquesta resolució.
5. Disposar que la reactivació s'ha de fer progressivament, prioritzant l'inici amb les persones en què, mitjançant valoració tècnica, es determini que no es pot demorar la intervenció presencial i, seguint les indicacions dels punts sisè i setè d'aquesta resolució, en els serveis d'acompanyament de les persones següents:
a) Amb discapacitat física i necessitat de suport extens.
b) Recluses i exrecluses amb diagnòstic de salut mental.
c) Amb sordceguesa.
d) Amb addiccions.
6. Disposar que les intervencions dels serveis descrits, en la modalitat presencial, al domicili de la persona usuària, a les instal·lacions del servei o a un espai comunitari, han de complir les normes següents:
a) Respectar les mesures de seguretat que recomani en cada moment la Direcció General de Salut Pública i que es poden consultar a http://www.caib.es/sites/coronavirus/es/portada/.
b) Fer intervencions individuals i, sempre que sigui possible, pel mateix professional.
c) Amb l'objectiu de facilitar i agilitar el seguiment de contactes en cas de possibles contagis de la COVID-19, fer un control estricte que inclogui:
i. Nom i llinatges i DNI de l'usuari.
ii. Nom i llinatges, DNI i telèfons del professional que fa la intervenció.
d) Abans de començar una intervenció presencial, sol·licitar a la persona usuària si té simptomatologia compatible amb la COVID-19. En aquest cas, no s'ha de fer la intervenció presencial i s'ha d'avisar al 061.
e) Informar la persona usuària de les mesures de seguretat i vigilar-ne el compliment:
i. La distància entre persones, que ha de ser superior a 2 metres
ii. El rentat de mans, amb aigua i sabó o gel hidroalcohòlic.
iii. L'ús de mascareta, seguint la tècnica adequada per garantir la seguretat.
7. Disposar que les intervencions en qualsevol dels serveis descrits que s'hagin de fer a les instal·lacions del servei:
- Han de ser acordades prèviament amb un sistema de cita prèvia.
- Abans l'entrada de l'usuari al servei, han de complir les mesures següents :
1. Prendre la temperatura a la persona usuària que ha de rebre el servei i al seu acompanyant, quan sigui necessari en el cas d'atenció primerenca. Es recomana que es faci mitjançant un termòmetre làser per evitar el contacte. En cas que la persona presenti una temperatura corporal de 37,5 ºC o superior, no se'n permetrà l'entrada.
2. Proporcionar a l'usuari i al seu acompanyant, quan sigui necessari en el cas d'atenció primerenca, el material de protecció recomanat per la Direcció General de Salut Pública.
- Sempre que sigui possible, s'han de fer en espais amplis i amb bona ventilació, que tenguin un espai per a la neteja de mans i un poal amb tapa i pedal per rebutjar el material de seguretat una vegada acabi la intervenció.
8. Establir que no s'han de fer intervencions presencials en els casos següents:
a) A domicilis on hi hagi algun cas actiu de la COVID-19, ja sigui de la persona usuària o del seu entorn.
b) A persones amb la COVID-19.
c) A persones amb simptomatologia compatible amb la COVID-19, com ara:
d) A persones que hagin estat en contacte amb persones afectades per la COVID-19 els darrers catorze dies.
e) A persones amb una temperatura corporal superior o igual a 37,5 ºC.
9. Disposar que, en cas que els serveis detectin situacions de manca de cobertura de les necessitats bàsiques, s'ha de posar en coneixement dels serveis socials comunitaris. En cas de detectar situacions de necessitats relacionades amb les tecnologies de la comunicació per a persones que potencialment en podrien fer ús i la teleassistència, s'han de posar en coneixement del titular de la prestació del servei.
10. Disposar que aquestes instruccions es dicten amb caràcter general per a tots els centres i serveis mentre els consells insulars no en dictin de pròpies.
11. Publicar aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i comunicar-la a tots els serveis socials d'atenció a persones grans en situació de dependència, persones amb discapacitat o diagnòstic de salut mental i d'atenció primerenca de les Illes Balears.
Palma, 11 de maig de 2020
La consellera d'Afers Socials i Esports Fina Santiago Rodríguez