Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA
Núm. 3613
Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 7 de maig de 2020 per la qual s'aproven les instruccions per adequar els criteris de promoció i titulació dels alumnes dels ensenyaments de formació professional del sistema educatiu de les Illes Balears com a conseqüència de l’Ordre EFP/365/2020, de 22 d'abril, per la qual s'estableixen el marc i les directrius d'actuació per acabar el curs 2019-2020 i iniciar el curs 2020-2021 davant la situació de crisi ocasionada pel COVID-19
Mitjançant la Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 18 d'abril de 2020 per la qual s'aproven amb caràcter extraordinari les instruccions complementàries, a causa de l'epidèmia del COVID-19, per avaluar l'aprenentatge dels alumnes de formació professional i d'estudis artístics superiors de Disseny a les Illes Balears per al curs 2019-2020, es varen donar directrius que afecten el final del curs 2019-2020 i l'inici del curs 2020-2021.
Aquesta Resolució es va dictar en el marc del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, atesa la situació d'excepcionalitat derivada de l‘epidèmia.
Posteriorment, el Ministeri d'Educació i Formació Professional ha aprovat l'Ordre EFP/361/2020, de 21 d'abril, per la qual s'adopten mesures excepcionals en matèria de flexibilització dels ensenyaments de formació professional del sistema educatiu i dels ensenyaments de règim especial, i l'Ordre EFP/365/2020, de 22 d'abril, per la qual s'estableixen el marc i les directrius d'actuació per al tercer trimestre del curs 2019-2020 i l'inici del curs 2020-2021 davant la situació de crisi ocasionada pel COVID-19.
Aquestes dues ordres donen directrius addicionals per acabar l'actual curs escolar i per iniciar el curs 2020-2021 que cal tenir en compte. Per això, la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca considera necessari aprovar una Resolució per adequar els criteris de promoció i titulació dels alumnes dels ensenyaments de formació professional del sistema educatiu de les Illes Balears a les ordres esmentades.
L'adopció d'aquesta resolució és indispensable per a la protecció de l'interès general de la comunitat educativa i per al funcionament bàsic del serveis educatius durant l'estat d'alarma declarat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març.
L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, regula en l'apartat 2 de l'article 36 la competència de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en el desplegament legislatiu i l'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.
Per tot això, en virtut del que s'estableix en l'article 36.2 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears i a l'apartat 1 de l'article 9 del Decret llei 4/2020, de 20 de març, en el marc del que estableix la disposició addicional tercera del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-I9, dict la següent
Resolució
Primer
Aprovar les instruccions, que s'especifiquen a l'annex d'aquesta Resolució, per adequar els criteris de promoció i titulació dels alumnes dels ensenyaments de formació professional del sistema educatiu de les Illes Balears com a conseqüència de l'Ordre EFP/365/2020, de 22 d'abril, per la qual s'estableixen el marc i les directrius d'actuació per acabar el curs 2019-2020 i iniciar el curs 2020-2021 davant la situació de crisi ocasionada pel COVID-19.
Segon
Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 7 de maig de 2020
El conseller d'Educació, Universitat i Recerca
Marti X. March Cerdà
ANNEX
Instruccions per adequar els criteris de promoció i titulació dels alumnes dels ensenyaments de formació professional del sistema educatiu de les Illes Balears com a conseqüència de l'Ordre EFP/365/2020, de 22 d'abril, per la qual s'estableixen el marc i les directrius d'actuació per acabar el curs 2019-2020 i iniciar el curs 2020-2021 davant la situació de crisi ocasionada pel COVID-19
a. S'autoritza els centres educatius a modificar i flexibilitzar els criteris d'avaluació de cada mòdul professional en relació amb els resultats d'aprenentatge dels continguts bàsics establerts en el títol i tenint en compte les orientacions pedagògiques que hi figuren.
b. En el cas de resultats d'aprenentatge associats a mòduls professionals de primer curs que no s'hagin pogut desenvolupar degut a les circumstàncies excepcionals actuals, els centres educatius podran ubicar-los en un altre mòdul professional de segon curs mitjançant les programacions didàctiques corresponents.
c. En el cas dels mòduls professionals de segon curs de Formació en centres de treball (FCT) i de Projecte, s'ha de tenir en compte el que disposa la Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 18 d'abril de 2020 per la qual s'aproven amb caràcter extraordinari les instruccions complementàries, a causa de l'epidèmia del COVID-19, per avaluar l'aprenentatge dels alumnes de formació professional i d'estudis artístics superiors de Disseny a les Illes Balears per al curs 2019-2020 (BOIB núm. 58, de 18 d'abril).
2. Avaluació dels mòduls de primer curs que es cursaven presencialment
a) Els procediments d'avaluació s'han d'adequar a les adaptacions metodològiques realitzades durant la fase d'ensenyament-aprenentatge no presencial del curs 2019-2020.
b) L'avaluació final de cada mòdul que es fa el mes juny s'ha de dur a terme en el marc de l'avaluació contínua, a partir de les evidències d'aprenentatge que el professorat hagi recollit dels seus alumnes abans de la suspensió de les activitats lectives presencials, és a dir, les de la primera i segona avaluació, i de la valoració de la feina realitzada per cada alumne durant el temps de suspensió de les activitats lectives presencials.
c)Si un alumne ha obtingut qualificacions negatives a la primera i/o segona avaluacions realitzades abans de la suspensió de l'activitat presencial, el professor li ha d'establir un pla de recuperació dels aprenentatges no assolits. Aquest pla ha de tenir en compte les circumstàncies de cada alumne durant el període de suspensió de les activitats presencials, de manera que s'eviti qualsevol tipus de discriminació deguda a possibles situacions desfavorables. Els continguts inclosos en el pla de recuperació s'han d'avaluar i s'han de tenir en compte per a l'avaluació final del mòdul. El procediment i criteris d'avaluació es poden adaptar a cada situació individual.
d) Les proves o activitats d'avaluació del tercer trimestre s'han de realitzar pel mateix mecanisme amb el qual cada centre hagi vingut comunicant-se amb el seu alumnat en el desenvolupament del procés d'ensenyament-aprenentatge des de la suspensió de l'activitat presencial.
e) En cap cas, l'alumne es pot veure perjudicat per les dificultats derivades del canvi de metodologia aplicat en el tercer trimestre, ni veure minorades les qualificacions obtingudes en les avaluacions dels trimestres anteriors.
f) Les proves i activitats realitzades durant el període de suspensió de les activitats lectives presencials es consideraran exclusivament a efectes d'augmentar la qualificació que tenia l'alumne amb anterioritat a la suspensió, i per proporcionar evidències del grau de desenvolupament de les competències del cicle.
g) Excepcionalment per al curs 2019-2020, tots els alumnes de primer curs de cicles de formació professional bàsica, de grau mitjà o de grau superior que obtenguin una qualificació negativa, d'acord amb el resultat de l'avaluació que es fa el mes de juny, tenen dret a una convocatòria addicional per tornar a ser avaluats dels continguts del mòdul suspès, la qual es durà a terme el mes de juliol. Una vegada obtingudes les qualificacions dels mòduls avaluats de forma addicional, l'equip educatiu del cicle decidirà si l'alumne pot passar de curs o l'ha de repetir.
3. Avaluació dels mòduls de segon curs de Formació en centres de treball (FCT) i, en el seu cas, de Projecte
Els mòduls de Formació en centres de treball (FCT) i, en el seu cas, de Projecte, s'han d'avaluar d'acord amb la Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 18 d'abril de 2020.
4. Avaluació dels mòduls de segon curs diferents de Formació en centres de treball (FCT) i, en el seu cas, de Projecte, en segona convocatòria del curs
a) Els professors han de preveure el sistema de recuperació i avaluació dels mòduls de segon curs que es cursaven presencialment i varen obtenir una qualificació negativa a l'avaluació que determina l'accés dels alumnes a la Formació en centres de treball (FCT), aproximadament el mes de març.
b) Les activitats de recuperació i les proves per avaluar-les s'han de realitzar mitjançant el mateix mecanisme amb el qual cada centre hagi vingut comunicant-se amb el seu alumnat en el desenvolupament del procés d'ensenyament-aprenentatge des de la suspensió de l'activitat presencial. Aquestes activitats s'han d'adaptar a cada situació individual.
c)Les activitats de recuperació i les proves per avaluar-les s'han de dur a terme, en general, dins del mes de juny. Si s'estima necessari degut a la situació de crisi sanitària, es poden dur a terme fins a final del mes de juliol. Una vegada obtingudes les qualificacions dels mòduls avaluats de forma addicional, l'equip educatiu del cicle decidirà si poden passar a cursar el mòdul d'FCT. Per accedir a aquest mòdul, que es realitzarà en cursos posteriors, els alumnes s'hi han de matricular.
d)El que s'estableix en les lletres anteriors es pot aplicar als alumnes amb mòduls pendents de segon curs cursats en cursos anteriors si, abans de l'inici de la suspensió de les activitats lectives presencials, ja s'havien matriculat en el centre per ser avaluats en una altra convocatòria.
5. Avaluació dels mòduls que es cursen a distància
a) S'autoritza els centres educatius perquè puguin substituir la prova presencial final d'un mòdul que s'imparteix en la modalitat a distància per una prova desenvolupada mitjançant els recursos telemàtics utilitzats de manera habitual en el desenvolupament d'aquesta modalitat, mantenint la seva ponderació per al càlcul de la qualificació final de cada mòdul, al costat dels processos d'avaluació desenvolupats al llarg de el curs.
b) Així mateix, s'autoritza la consideració de les dades obtingudes pel professor tutor de les activitats desenvolupades per l'alumne al llarg del seu procés d'aprenentatge com a element determinant de la qualificació final del mòdul.
6. Avaluació dels mòduls que es cursen mitjançant el programa de recuperació de mòduls no superats
a) Els centres tenen establerts programes de recuperació de mòduls del primer curs no superats que estan adreçats als alumnes que han promocionat al segon curs. Aquests programes s'estableixen de forma individual per als alumnes matriculats en el centre en els mòduls pendents de primer curs. Alguns d'aquests programes han pogut resultar afectats per la suspensió de les activitats lectives presencials.
b) En cas que els mòduls inclosos en els programes de recuperació no s'hagin encara avaluat, els professors han de preveure el sistema de recuperació i avaluació d'aquests mòduls. Les activitats de recuperació i les proves per avaluar-les s'han de realitzar mitjançant el mateix mecanisme amb el qual cada centre hagi vingut comunicant-se amb el seu alumnat en el desenvolupament del procés d'ensenyament-aprenentatge des de la suspensió de l'activitat presencial. Aquestes activitats s'han d'adaptar a cada situació individual.
c) Les activitats de recuperació i les proves per avaluar-les es poden dur a terme fins a final del mes de juliol.
7. Promoció o repetició de curs
a) La repetició es considerarà una mesura de caràcter excepcional, per la qual cosa ha d'estar sòlidament argumentada. S'ha d'adoptar en funció de l'evolució acadèmica de cada alumne.
b) Excepcionalment per al curs 2019-2020, per decidir la promoció del primer al segon curs en els cicles de grau mitjà i de grau superior, no s'ha d'aplicar la limitació de tenir un màxim de 330 hores corresponents a mòduls de primer curs pendents de superació, ni s'ha de tenir en compte si l'alumne ha superat o no els mòduls suport del primer curs.
c) Pel que fa a la promoció en els cicles de formació professional bàsica, excepcionalment per al curs 2019-2020, no s'ha d'aplicar la limitació de tenir un màxim de mòduls professionals associats a unitats de competència pendents que comportin el 20 % de l'horari setmanal.
d) La decisió de promoció s'ha de determinar de forma col·legiada, sempre que sigui possible per consens, i en cas contrari s'adoptarà per majoria simple de l'equip docent, que tindrà en compte el progrés de l'alumne en el conjunt dels mòduls professionals i les possibilitats de continuar amb èxit el curs vinent. Els professors han de tenir un vot per cada mòdul que imparteixin.
e) La decisió de promoció o repetició de curs s'ha de prendre a l'avaluació final dels mòduls de primer curs que es fa el mes de juny, sense perjudici del que s'estableix a la lletra g) del punt 2 d'aquest annex.
f) Els centres han de comunicar a l'alumnat que promocioni sense haver superat tots els mòduls professionals que el mes de setembre disposa del programa d'activitats pràctiques de reforç que es preveu a la Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de dia 18 d'abril de 2020.
g) Els alumnes que hagin de repetir curs d'acord amb aquestes instruccions només han de cursar els mòduls no superats.
h) Els alumnes que passin a cursar el segon curs amb algun mòdul del primer curs no superat s'han de matricular dels mòduls professionals del segon curs i del mòdul o dels mòduls no superats del primer curs, que han de cursar com a mòduls pendents. Quan l'alumne disposi dels horaris, una vegada iniciat el curs escolar, ha de comprovar si pot compatibilitzar l'assistència presencial als mòduls de què està matriculat. En cas que els mòduls pendents de primer curs coincideixin en horari amb els del segon curs, l'alumne ha d'escollir a quin vol assistir presencialment. Si tria cursar presencialment el mòdul de primer curs, s'ha de donar de baixa del mòdul de segon curs que coincideix en horari. Si tria cursar presencialment el mòdul de segon curs, el de primer l'haurà de cursar mitjançant el programa de recuperació de mòduls de primer curs no superats que organitza el centre.
8. Criteris de titulació
a) Per al curs 2019-2020, la decisió de titulació ha de ser la pràctica habitual per als cicles formatius de formació professional bàsica, grau mitjà i grau superior.
b) Excepcionalment per al curs 2019-2020, per decidir la titulació dels alumnes no serà necessari que hagin superat tots els mòduls que integren el títol. La decisió sobre la titulació de cada alumne s'ha de basar en la consecució de la competència general del títol, en consonància amb les competències, professionals, personals, socials i per a l'aprenentatge permanent que s'expliciten per al títol concret i en relació amb els objectius generals del títol. Per prendre la decisió, l'equip docent haurà de tenir especialment en compte la maduresa de l'alumne i les possibilitats de continuar els seus estudis amb èxit.
c) La decisió de titulació s'ha de prendre de forma col·legiada per l'equip docent del cicle, sempre que sigui possible per consens. En cas que no s'arribi al consens, la decisió s'ha d'adoptar per majoria simple de l'equip docent. Els professors han de tenir un vot per cada mòdul que imparteixin.
d) Pel que fa a l'obtenció del títol de graduat en educació secundària obligatòria per part de l'alumnat de formació professional bàsica, s'han de tenir en compte criteris de flexibilització similars als aplicats a 4t d'ESO a efectes de titulació.
9. Permanència excepcional en els ensenyaments
a) Excepcionalment per al curs 2019-2020, per als alumnes que cursen de forma presencial cicles de formació professional bàsica i hagin de repetir un curs de forma presencial, no es tendrà en compte aquest any escolar per al nombre màxim d'anys de permanència en un curs establert a la normativa, ni les convocatòries usades durant el curs 2019-2020 per al nombre màxim de dues convocatòries per mòdul i any establertes a la normativa.
b) Excepcionalment per al curs 2019-2020, per als alumnes que cursen de forma presencial cicles formatius de grau mitjà o de grau superior i que hagin de repetir curs de forma presencial, no es tendrà en compte la convocatòria o convocatòries usades durant el curs 2019-2020 per al còmput del nombre màxim de convocatòries en què poden ser avaluats d'un mòdul.
10. Informe individual
A més de la documentació habitual que es genera a final de curs, l'equip docent de cada curs i l'orientador ha d'emetre un informe individual per valorar la tasca realitzada per cada alumne durant el confinament, en el qual s'han d'incloure les mancances que se'n derivin. L'informe només s'ha de fer sobre l'alumnat que no hagi obtingut el títol professional o no hagi promocionat. Aquest informe s'ha de posar a disposició del professorat i del Departament d'Inspecció Educativa per tal d'atendre els alumnes en el curs escolar 2020-2021 i perquè el pugui tenir en compte per a la programació didàctica del mòdul que imparteix i preveure els reforçaments necessaris.
11. Caràcter excepcional de les mesures adoptades durant el curs 2019-2020
a) Als documents oficials d'avaluació i a les programacions didàctiques modificades com a conseqüència de les mesures educatives adoptades per fer front a la pandèmia del COVID-19, s'ha de fer constar el caràcter excepcional d'aquestes mesures.
b) S'hi ha d'incloure, a més de l'Ordre que regula el currículum de l'ensenyament corresponent, la normativa bàsica i la dictada per la Conselleria que autoritza les mesures de flexibilització adoptades, per tal que hi quedi reflectit el marc reglamentari en què es va desenvolupar l'avaluació i l'adopció de les decisions de promoció i de titulació que consten en els documents esmentats.
12. Orientació
Els centres educatius han de posar a l'abast dels alumnes i de les famílies, amb els mitjans amb què comptin, informació i accions d'orientació acadèmica i professional, en especial per als alumnes que puguin continuar estudis en un altre nivell educatiu.