Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA

Núm. 3609
Resolució del director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors de 8 de maig de 2020 per la qual es modifica la Resolució del director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors de 3 de febrer de 2020 per la qual es convoquen les proves lliures per obtenir els títols de tècnic i de tècnic superior de formació professional del sistema educatiu i se’n concreten aspectes sobre l’organització

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. Mitjançant una resolució del director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors de 3 de febrer de 2020 (BOIB núm. 17, de 8 de febrer) es convocaren les proves lliures per obtenir els títols de tècnic i de tècnic superior de formació professional del sistema educatiu i se'n concretaven aspectes sobre l'organització.

2. La Resolució del director general esmentada, al punt quart de la base divuitena del seu annex 1, indica que les proves han de ser presencials i han d'incloure continguts teòrics i pràctics que permetin evidenciar, a través dels criteris d'avaluació i realització corresponents, que l'aspirant ha assolit les diferents capacitats, els resultats de l'aprenentatge o les competències professionals corresponents al mòdul.

3. La Resolució del director general esmentada, al seu annex 4, estableix el calendari del procediment d'inscripció i de realització de les proves lliures de la convocatòria de 2020.

4. El Consell de Govern, en sessió de dia 13 de març, va adoptar l'Acord pel qual s'aprovà el Pla de mesures excepcionals per limitar la propagació i el contagi del COVID-19. En relació amb les mesures relatives a la comunitat educativa (apartat II de l'annex 1), es va suspendre l'activitat educativa presencial en tots els centres i etapes, cicles, graus, cursos i nivells d'ensenyament inclosos en l'article 3 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

5. El 14 març de 2020 es publicà el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19 (BOE núm. 67, de 14 de març). En la seva disposició addicional tercera se suspenen els terminis administratius per a la tramitació dels procediments de les entitats del sector públic. Així mateix, s'indica que el còmput dels terminis es reprendrà en el moment en què perdi la vigència l'esmentat Reial decret o, en el seu cas, les seves pròrrogues. Així i tot, al punt 4 d'aquesta disposició addicional es preveu la possibilitat que les entitats del sector públic acordin motivadament la continuació d'aquells procediments administratius que siguin indispensables per al funcionament bàsic dels serveis.

6. L'article 9.2 del Decret llei 4/2020, de 20 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèria de contractació, convenis, concerts educatius i subvencions, serveis socials, medi ambient, procediments administratius i pressuposts per fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19, preveu la possibilitat d'iniciar, motivadament, procediments administratius indispensables per al funcionament bàsic dels serveis, fins i tot durant l'estat d'alarma.

7. L'estat d'alarma ha estat prorrogat, de moment, pel Reial decret 476/2020, de 27 de març, pel Reial decret 487/2020, de 10 d'abril, i pel Reial decret 492/2020, de 24 d'abril, fins a les 00.00 hores del dia 10 de maig de 2020. Així mateix, el Govern d'Espanya ha sol·licitat al Congrés dels Diputats l'autorització d'una quarta pròrroga del Decret 463/2020.

8. El 13 de març s'exhaurí el termini de presentació de sol·licituds d'inscripció a les proves lliures, sense haver-se dictat mesures de limitació de moviments ni per part del Govern de les Illes Balears ni del Govern d'Espanya. Aquesta suspensió de terminis sí afecta la resta de tràmits del procediment i, per tant, no es publicaren les llistes ni provisionals ni definitives d'alumnes admesos i exclosos.

9. El 5 de maig, el conseller d'Educació, Universitat i Recerca va emetre una Resolució per la qual es procedeix a l'aixecament de la suspensió dels terminis de diferents procediments de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors (BOIB núm 75, de 7 de maig). Entre aquests procediments, hi figura la convocatòria de les proves lliures per obtenir els títols de tècnic i de tècnic superior de formació professional del sistema educatiu.

10. Per tal de garantir, al mateix temps, la possibilitat a les persones interessades de continuar amb la seva formació el curs vinent i l'organització del procés administratiu corresponent, es considera convenient modificar el calendari aprovat mitjançant la Resolució del director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors de 3 de febrer de 2020 i permetre la realització de les proves mitjançant tècniques a distància o bé en línia. Donada la diversitat en la tipologia dels mòduls afectats i en les circumstàncies personals dels inscrits, aquesta autorització no exclou la possibilitat de fer les proves presencialment, si així ho considera convenient la comissió avaluadora del centre educatiu.

Fonaments de dret

1. L'article 36 del Reial decret 1147/2011 estableix que les administracions educatives organitzaran periòdicament les proves establertes a l'article 69.4 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, per a l'obtenció del títol de tècnic i de tècnic superior.

2. L'Ordre del conseller d'Educació, Cultura i Universitats de 7 de febrer de 2012 per la qual es regulen les proves d'accés als cicles formatius de formació professional del sistema educatiu a les Illes Balears (BOIB núm. 22, d'11 de febrer). En la seva disposició final primera, s'autoritza el director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors perquè dicti les instruccions necessàries per a l'execució, el desplegament i la concreció d'aquesta Ordre.

3. La Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 5 de maig de 2020 per la qual es procedeix a l'aixecament de la suspensió dels terminis de diferents procediments de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors (BOIB núm. 75, de 7 de maig).

Per tot això, de conformitat amb la normativa indicada, dict la següent

Resolució

1. Substituir l'annex 4 de la Resolució del director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors de 3 de febrer de 2020 (BOIB núm. 17, de 8 de febrer) per la qual es convocaren les proves lliures per obtenir els títols de tècnic i de tècnic superior de formació professional del sistema educatiu i se'n concretaven aspectes sobre l'organització per l'annex d'aquesta Resolució.

2. Substituir totes les dates esmentades en l'annex 1 (Instruccions) de la Resolució original de 3 de febrer de 2020 per les dates corresponents de l'annex d'aquesta Resolució.

3. Deixar sense efecte el punt quart de la base divuitena de l'annex 1 de la Resolució del director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors de 3 de febrer de 2020, que estableix l'obligatorietat de proves presencials.

4. Afegir la base trentena a l'annex 1 de la Resolució del director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors de 3 de febrer de 2020 amb la següent redacció:

Trentè

Avaluació a distància o en línia a causa de l'epidèmia del COVID-19

1. S'autoritza les comissions avaluadores dels centres educatius a avaluar les persones inscrites mitjançant proves no presencials en línia o a distància.

2. La comissió avaluadora decidirà si les proves d'avaluació per a cada un dels mòduls que ha d'avaluar es fan presencialment o en la modalitat en línia o a distància.

3. L'avaluació de les parts pràctiques incloses en els mòduls s'hauran d'adaptar a la modalitat corresponent.

4. La comissió avaluadora del cicle formatiu ha de publicar el dia 21 de maig a la pàgina web del centre educatiu la modalitat d'avaluació triada (en línia, a distància o bé presencial) per a cada mòdul professional, així com els mitjans tècnics que ha d'aportar la persona inscrita per fer la prova en línia o a distància en els mòduls que així s'hagi establert. El centre educatiu avisarà els inscrits mitjançant el telèfon o l'adreça electrònica de contacte facilitat a la sol·licitud d'inscripció, amb un preavís mínim de 24 hores, de la propera publicació a la pàgina web de la informació esmentada, de la possibilitat de desistir de la seva sol·licitud, així com l'adreça web del centre on s'anirà publicant la informació del procés de proves lliures (modalitat d'avaluació, mitjans tècnics a aportar, calendaris, horaris, etc). En qualsevol cas, haurà de quedar constància pels mitjans habituals o telemàtics que s'ha remès aquesta informació als inscrits.

5. Per als mòduls en què la comissió avaluadora del cicle a cada centre educatiu estableixi la realització de les proves en la modalitat en línia o a distància, tots els inscrits a les proves han d'aportar pels seus mitjans, a més dels recursos per a l'escriptura indicats a la relació d'estris, els recursos tècnics que la comissió publicarà d'entre els següents:

  • Connexió a Internet d'alta velocitat que permeti les videoconferències.
  • Ordinador o telèfon mòbil intel·ligent o bé tauleta electrònica amb connexió a Internet equipats amb càmera web, altaveus i micròfon que permeti les videoconferències. No es permet l'ús d'auriculars.
  • Telèfon mòbil intel·ligent, escàner o tauleta electrònica que permeti l'escanejat de la prova per trametre-la al professor. En el cas d'optar per un telèfon mòbil intel·ligent o tauleta electrònica, aquests aparells hauran de tenir una aplicació instal·lada que permeti l'escanejat de documents. Si s'escau, aquesta aplicació queda a elecció de l'inscrit.

6. La comissió avaluadora establirà el sistema d'orientació als sol·licitants, recollit a l'article 12 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura de 6 de març de 2008 per la qual es regulen les proves lliures per obtenir el títol de tècnic o de tècnic superior de formació professional del sistema educatiu (BOIB núm. 38, de 18 de març). Per a la present convocatòria, es podrà establir que aquesta orientació es facilitarà exclusivament per mitjans telemàtics.

7. Els sol·licitants podran presentar reclamacions a les llistes provisionals i als resultats de les proves, d'acord amb la normativa vigent. En el cas que sigui necessari, el centre podrà acceptar altres sistemes de recepció de reclamacions, d'acord amb les possibilitats de cada sol·licitant.

8. Per als mòduls a avaluar en les modalitats en línia o a distància, la comissió avaluadora establirà per a cada mòdul la metodologia a usar per a la seva avaluació, que en tot cas haurà de garantir que s'assoleixen els següents objectius:

  • Han de garantir la identificació de la persona que realitza la prova.
  • Han de garantir la vigilància durant la prova per evitar la intervenció de persones alienes o altres actuacions incorrectes durant la seva aplicació.
  • Han de garantir que no es transmetin els enunciats de les proves a d'altres inscrits, especialment si les proves són asíncrones i els enunciats fossin els mateixos.
  • No podran exigir la compra de programari, maquinari o altre tipus d'estris del qual no disposin els inscrits o que no estiguin recollits al punt 4 d'aquesta base.
  • Ha de quedar registre de les respostes davant possibles reclamacions i recursos posteriors.

9. Autoritzar que les sessions d'avaluació es puguin fer per mitjans telemàtics, si així ho disposa el president de la comissió avaluadora del cicle formatiu. Si s'escau, la revisió del contingut de les actes la farà cada professor mitjançant el GestIB i informarà l'equip directiu de les observacions o incidències que hi apreciï. La signatura de les actes s'ajorna fins que sigui possible la signatura presencial en el centre.

5. Disposar que les persones que presentaren la seva sol·licitud d'inscripció a les proves lliures abans de l'entrada de l'estat d'alarma poden desistir de la seva sol·licitud presentant una sol·licitud per escrit a l'adreça electrònica oficial del centre educatiu on es varen inscriure, abans de la publicació de les llistes provisionals, adjuntant-hi una còpia escanejada del seu document oficial d'identitat. En aquests casos, els centres educatius els han d'excloure de les llistes provisionals de persones admeses i excloses i han de remetre a la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors un llistat d'aquestes sol·licituds juntament amb una còpia de cada una d'elles. Si s'escau, una vegada publicades les llistes definitives de persones admeses i excloses, la persona interessada pot presentar una sol·licitud de devolució d'ingressos indeguts. En el cas que sigui necessari, el centre podrà acceptar altres sistemes de recepció de desistiments, d'acord amb les possibilitats de cada sol·licitant.

6. Disposar que en el cas que la comissió avaluadora establís fer les proves presencialment i l'autoritat sanitària no permetés la seva realització dins el termini establert en la present convocatòria, les proves es traslladaran a un nou període, a proposta de la comissió avaluadora del centre i prèvia autorització de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors.

7. Publicar aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i ordenar que s'apliqui l'endemà d'haver-se publicat.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació, Universitat i Recerca en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la seva publicació en el BOIB, d'acord amb l'article 112 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Palma, 8 de maig de 2020

El director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors Antonio Baos Relucio

 

ANNEX 1 Calendari del procediment d'inscripció i de realització de les proves lliures de la convocatòria de 2020

Data

Actuació

Apartat de l'annex 1 modificat

Del 4 al 13 de març (termini exhaurit)

Inscripció per fer les proves

 

Abans del 21 de maig

Creació de les comissions avaluadores

17

21 de maig

Publicació de la modalitat d'avaluació per a cada mòdul i dels mitjans tècnics a aportar per les persones inscrites al tauler d'anuncis i a la pàgina web de cada centre

 

Del 22 al 26 de maig

Període en què els sol·licitants poden desistir de la seva sol·licitud d'inscripció.

 

29 de maig

Publicació de les relacions provisionals de persones inscrites al tauler d'anuncis i a la pàgina web de cada centre

12

De l'1 al 3 de juny

Termini de reclamacions contra les relacions provisionals d'admesos i exclosos

13

8 de juny

Publicació de les llistes definitives de persones inscrites al tauler d'anuncis i a la pàgina web de cada centre

14

8 de juny

Tramesa a la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors, per via electrònica, del nombre de persones inscrites per fer les proves i els mòduls dels quals es matriculen

14

Mínim set dies abans de la prova

Publicació del calendari i de la relació d'estris necessaris per fer les proves al tauler d'anuncis i a la pàgina web de cada centre

16.3

16.5

El mateix dia que es publica a la web del centre

Tramesa a la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors, per via electrònica, del calendari de les proves

16.6

Del 15 al 30 de juny

Període dins el qual s'han de dur a terme les proves lliures, segons el calendari del centre

16.1

Cinc dies hàbils posteriors a la realització de la prova

Publicació dels resultats provisionals de cada prova al tauler d'anuncis i a la pàgina web de cada centre

20

Tres dies hàbils posteriors a la publicació dels resultats provisionals

Termini de reclamacions davant la comissió avaluadora

20

L'endemà de la resolució de les reclamacions

Publicació de la llista definitiva de les qualificacions de la prova al tauler d'anuncis i a la pàgina web de cada centre

20

Un mes des de l'endemà de la publicació de la llista definitiva

Termini perquè les persones que no estiguin d'acord amb el resultat de la revisió que resolgui la comissió avaluadora puguin presentar un recurs d'alçada

20

Deu dies després de la sessió d'avaluació

Tramesa de la còpia compulsada de les actes d'avaluació definitives a la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors

21.4

A partir de la publicació de la llista definitiva

Lliurament dels certificats i de les acreditacions

24

Abans del 31 de juliol de 2020

Finalització del procés d'avaluació

25