Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA

Núm. 3482
Resolució del conseller d’Educació, Universitat i Recerca de 30 d’abril de 2020 per la qual s’acorda la continuació del procediment per a la tramitació de les sol·licituds del procediment per a l’establiment, la renovació o la modificació dels concerts educatius per al curs escolar 2020-2021

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Decret 3/2017, de 13 de gener, pel qual s'estableixen els preceptes que han de regir les convocatòries per a l'establiment i la renovació dels concerts educatius a partir del curs acadèmic 2017-2018 i fins al curs 2022-2023 (BOIB núm. 6, de 14 de gener), regula el procediment per a la subscripció de nous concerts i per a la modificació dels concerts subscrits. L'article 7 d'aquest Decret estableix que, per a cada curs escolar, el director general de Planificació, Ordenació i Centres ha d'establir, mitjançant resolució, la convocatòria per a la subscripció de concerts per primera vegada o per a la modificació dels concerts educatius ja vigents.

Mitjançant una resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 17 de desembre de 2019 (BOIB núm. 171, de 21 de desembre), es va convocar el procediment per a l'establiment, la renovació o la modificació dels concerts educatius per al curs acadèmic 2020-2021.

El 14 de març de 2020, es publicà en el Butlletí Oficial de l'Estat, núm. 67, el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID- 19, en la disposició addicional tercera del qual, apartat 4, es preveia la suspensió de tots els terminis administratius, amb la sola excepció d'aquells procediments i resolucions referits a situacions estretament vinculades als fets justificatius de l'estat d'alarma.

Posteriorment, el 18 de març de 2020, es publicà en el Butlletí Oficial de l'Estat, núm. 73, el Reial decret 465/2020, de 17 de març, pel qual es modifica el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, l'article únic del qual modifica l'apartat 4 de la disposició addicional tercera i habilita l'Administració per a acordar motivadament la continuació d'aquells procediments administratius que siguin indispensables per a la protecció de l'interès general o per al funcionament bàsic dels serveis.

En el mateix sentit, l'article 9.2 del Decret llei 4/2020, de 20 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèria de contractació, convenis, concerts educatius i subvencions, serveis socials, medi ambient, procediments administratius i pressuposts per fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19 (BOIB núm. 40, de 21 de març), preveu la possibilitat d'iniciar o continuar, motivadament, procediments administratius indispensables per al funcionament bàsic dels serveis, fins i tot durant l'estat d'alarma.

L'estat d'alarma ha estat prorrogat pel Reial decret 476/2020, de 27 de març (BOE núm. 86, de 28 de març), pel Reial Decret 487/2020, de 10 d'abril (BOE núm. 101, d'11 d'abril) i, posteriorment, pel Reial Decret 492/2020, de 24 d'abril (BOE núm. 115, de 25 d'abril) fins les 00:00 hores del dia 10 de maig de 2020.

L'article 27 de la Constitució espanyola consagra com a dret fonamental el dret a l'educació, i concreta en el seu apartat cinquè que «els poders públics garanteixen el dret de tots a l'educació, mitjançant una programació general de l'ensenyament […]».

La programació del servei públic educatiu es revisa i s'adequa cada curs amb l'objectiu de fer efectiu el dret fonamental a l'educació i complir el mandat constitucional als poders públics de garantir aquest dret mitjançant una programació general de l'ensenyament. Aquesta programació s'ha de realitzar, necessàriament, mesos abans que comenci cada curs escolar.

La resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres que es dicta per a cada curs escolar i mitjançant la qual es convoca el procediment per a l'establiment, la renovació o la modificació dels concerts educatius és indispensable per a l'interès general i és bàsica per a la prestació del servei educatiu, ja que l'oferta de llocs escolars dels centres privats concertats s'integra de manera efectiva dins la programació del servei educatiu que realitza l'Administració educativa a través de tots els centres sostinguts amb fons públics.

A més a més, la programació de cada curs escolar inclou processos tan importants com l'admissió i posterior matriculació de l'alumnat. L'admissió i la posterior matrícula de l'alumnat constitueixen la base de la prestació del servei educatiu. Sobre l'existència efectiva i real de l'alumnat es realitzen tota una sèrie de processos que completen l'exercici efectiu del dret a l'educació, com ara la planificació del professorat que haurà de prestar els seus serveis en els centres docents.

En aquests moments s'està en procés d'organització i programació del curs escolar 2020-2021. Es tracta d'un procés essencial que no es pot aturar, ja que això podria suposar que el proper curs escolar no es pogués iniciar amb condicions de normalitat, la qual cosa provocaria, inevitablement, un efecte negatiu directe sobre el compliment del dret a l'educació.

En el cas dels concerts educatius ens trobam en la fase de comunicació, a la titularitat de cada centre sol·licitant, de la proposta provisional del director general de Planificació, Ordenació i Centres respecte de les noves sol·licituds de nous concerts o de modificació dels concerts ja existents que es presentaren durant el mes de gener de 2020. Aquesta proposta és prèvia a la resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres a la qual es fa referència en l'article 7 del Decret 3/2017, de 13 de gener, pel qual s'estableixen els preceptes que han de regir les convocatòries per a l'establiment i la renovació dels concerts educatius a partir del curs acadèmic 2017-2018 i fins al curs 2022-2023.

Mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 13 de març de 2020 (BOIB núm. 33, de 13 de març), es va acordar la suspensió de l'activitat educativa presencial a tots els centres i etapes, cicles, graus, cursos i nivells d'ensenyament inclosos en l'article 3 de la Llei orgànica 2/2016, d'educació. D'altra banda, d'acord amb les instruccions de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca per a l'organització i el funcionament dels centres docents de les Illes Balears durant el període de suspensió temporal de l'activitat educativa presencial, els centres estan oberts durant el seu horari lectiu habitual i compten amb la presència de l'equip directiu, aspecte que facilita la normal comunicació entre els centres i la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.

El punt 6 de la Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 16 de gener de 2017 per la qual es convoca el procediment per a l'establiment dels concerts educatius per als cursos acadèmics 2017-2018 a 2022-2023 i s'amplia la relació d'apartats en què els centres privats concertats han d'utilitzar el GESTIB (BOIB núm. 7, de 17 de gener) estableix que la sol·licitud de renovació, modificació o nova subscripció d'un concert s'ha de tramitar mitjançant el GESTIB. Per tant, ens trobem davant un tràmit completament telemàtic, des de la presentació de sol·licituds fins a la comunicació de la proposta de resolució i la presentació, si és el cas, d'al·legacions a aquesta proposta.

L'interès general que concorre en aquest supòsit és el mateix que constitueix el fonament de la seva excepcionalitat, la prestació del servei educatiu com a garantia del dret a l'educació, per tant, es considera imprescindible la continuació del tràmit iniciat amb la resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 17 de desembre de 2019 per la qual es va convocar el procediment per a l'establiment, la renovació o la modificació dels concerts educatius per al curs acadèmic 2020-2021 amb les garanties i condicions necessàries, i evitar els perjudicis que poguessin irrogar-se per la suspensió que determina l'estat d'alarma.

Segons l'apartat 1 de l'article 9 del Decret llei 4/2020, de 20 de març, en el marc del que estableix la disposició addicional tercera del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, correspon al conseller d'Educació, Universitat i Recerca la signatura d'aquesta Resolució per la qual s'acorda la continuació del procediment per a la tramitació de les sol·licituds del procediment per a l'establiment, la renovació, la modificació o la modificació dels concerts educatius per al curs escolar 2020-2021.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Declarar aquest procediment com indispensable per al funcionament bàsic dels serveis en l'estat d'alarma declarat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la crisi sanitària ocasionada pel COVID-19.

2. Acordar la continuïtat del procediment administratiu establert en el Decret 3/2017, de 13 de gener, pel qual s'estableixen els preceptes que han de regir les convocatòries per a l'establiment i la renovació dels concerts educatius a partir del curs acadèmic 2017-2018 i fins al curs 2022-2023 i, en particular, el que es disposa en la resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 17 de desembre de 2019 per la qual es convoca el procediment per a l'establiment, la renovació o la modificació dels concerts educatius per al curs acadèmic 2020-2021.

3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació, Universitat i Recerca en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També s'hi pot interposar un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 30 d'abril de 2020

El conseller d'Educació, Universitat i Recerca

Martí Xavier March i Cerdà