Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE SALUT I CONSUM

Núm. 3478
Resolució de la consellera de Salut i Consum de 30 d’abril de 2020, per la qual s'adopten mesures organitzatives en relació amb els centres, serveis i establiments sanitaris de titularitat privada de règim ambulatori, en el marc de l'estratègia de resposta a la infecció pel SARS-CoV-2

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. Amb motiu de la situació d'emergència de salut pública ocasionada per la Covid-19, que l'Organització Mundial de la Salut va elevar a pandèmia internacional el 14 de març de 2020, el Govern de l'Estat va acordar declarar, mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària en tot el territori nacional, amb fonament en les circumstàncies extraordinàries actuals , i que constitueixen, sens dubte, una crisi sanitària sense precedents i de magnitud enorme.

2. Por la seva banda, el Consell de Govern de les Illes Balears havia aprovat prèviament el Pla de Mesures Excepcionals per Limitar la Propagació i el Contagi de la COVID-19 per l'Acord adoptat en la sessió de 13 de març de 2020.

3. La situació actual provocada per la pandèmia de COVID-19 segueix obligant a adoptar mesures fonamentades en la protecció de la salut pública ja que la prudència aconsella reduir les possibilitats de contagi per via de proximitat física entre persones en els supòsits que aquests no siguin indispensables per al manteniment de l'activitat comunitària bàsica.

Fonaments de dret

1. L'article 29.3 de la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, estableix que, quan la defensa de la salut de la població ho requereixi, les administracions sanitàries competents poden establir règims temporals i excepcionals de funcionament dels centres, serveis i establiments sanitaris.

2. L'article 12 del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, regula les mesures adreçades a reforçar el sistema nacional de salut i, a més, mesures per garantir la possibilitat de determinar la millor distribució en el territori de tots els mitjans tècnics i personals, d'acord amb les necessitats que es posin de manifest en la gestió d'aquesta crisi sanitària.

3. L'apartat setè de l'Ordre SND/232/2020, de 15 de març, per la qual s'adopten mesures en matèria de recursos humans i mitjans per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, estableix que, a l'efecte d'interpretació de l'article 10 del Reial decret 463/2020, de 14 de març, s'entén que són establiments sanitaris que s'han de mantenir oberts al públic els que presten una assistència sanitària la qual resulta necessària per resoldre problemes de salut que poden tenir una evolució desfavorable si se'n demora el tractament.

4. L'article 1 del Reial decret llei 9/2020, de 27 de març, pel qual s'adopten mesures complementàries en l'àmbit laboral per pal·liar els efectes de la COVID 19, disposa als seus apartats 1 i 2:

1. Durant la vigència de l'estat d'alarma acordat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, i les seves pròrrogues possibles, s'entenen per serveis essencials per a la consecució dels fins que aquest descriu, sigui quina sigui la titularitat, pública o privada, o el règim de gestió, els centres, serveis i establiments sanitaris que determini el Ministeri de Sanitat, així com els centres socials de gent gran, persones dependents o persones amb discapacitat, en els termes especificats pel Ministeri de Drets Socials i Agenda 2030.

2. De conformitat amb el caràcter essencial esmentat, els establiments a què es refereix l'apartat anterior han de mantenir la seva activitat, i únicament poden procedir a reduir-la o suspendre-la parcialment en els termes en què així ho permetin les autoritats competents.

5. En desplegament d'aquesta disposició, l'Ordre SND 310/2020, de 31 de març, estableix com a serveis essencials, determinats centres, serveis i establiments sanitaris que es detallen en el seu annex i no considera essencial l' activitat de logopèdia.

6. D'acord amb l'evolució de la situació epidemiològica en el territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears , en coherència amb les mesures de distanciament social acordades per les distintes autoritats competents per a la prevenció i el control de la infecció, escau dictar mesures organitzatives de l'activitat que presten determinats centres, serveis i establiments sanitaris de titularitat privada en règim ambulatori adreçades a la suspensió de qualsevol que no respongui a una necessitat d'atenció urgent.

Per tot això, i en exercici de les competències que m'atorguen els articles 1 i 2.7.b) del Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1. Suspendre en el territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears tota l'activitat assistencial de consultes i centres de logopèdia, llevat de l'atenció d'urgències.

2. Disposar que té la consideració d'urgent per als centres esmentats en el punt anterior l'atenció als problemes de salut que puguin tenir una evolució desfavorable si se'n demora el tractament.

3. Fer constar que aquesta resolució té efectes des del dia que es publiqui i fins que sigui aplicable en el territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears l'estat d'alarma declarat inicialment pel Reial decret 463/2020, de 14 de març.

4. Publicar aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan que la dicta en el termini d'un mes comptador des que es publiqui, d'acord amb el que disposen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques o, recurs contenciós administratiu davant la sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en un termini de dos mesos comptadors des que es publiqui, de conformitat amb el que estableixen els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 30 d'abril de 2020

La consellera de Salut i Consum Patricia Gómez Picard