Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE CALVIÀ

Núm. 3462
Decret de Batlia d'habilitació, extraordinària i temporal, de sistemes d'acreditació d'identitat en la realització de tràmits administratius amb l'Ajuntament de Calvià, amb motiu de l'aprovació del Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'Estat d'Alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Atès que, segons el Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, està restringida la llibertat de circulació de les persones, i que s'han establert mesures de contenció en l'àmbit educatiu, de la formació, l'activitat comercial, equipaments culturals, establiments i activitats recreatives, activitats d'hostaleria i restauració, llocs de culte i altres similars.

Atès que les entitats del sector públic poden acordar motivadament la continuació dels procediments administratius que vagin referits a situacions estretament vinculades als fets justificatius de l'estat d'alarma, o que siguin indispensables per a la protecció de l'interès general o per al funcionament bàsic dels serveis, i que s'han de prendre les mesures oportunes per mantenir, de manera prioritària, la salut de les persones.

Vista la disposició addicional onzena del Reial Decret Llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per fer front al COVID-19, relativa a les mesures provisionals per a l'expedició de certificats electrònics qualificats.

Vist l'art 12 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, especialment en el seu apartat 1, que disposa: "Les administracions públiques han de garantir que les persones interessades poden relacionar-se amb l'Administració a través de mitjans electrònics, per a la qual cosa posaran a la seva disposició els canals d'accés que siguin necessaris així com els sistemes i aplicacions que en cada cas es determinin", i tenint en compte, a més, l'art. 66 de la mateixa Llei, especialment l'apartat 1.e), que es refereix a la necessitat de "signatura de la persona sol·licitant o acreditació de l'autenticitat de la seva voluntat expressada per qualsevol mitjà", en relació a les sol·licituds d'inici d'expedients.

Vista la possibilitat que ofereix la pròpia Llei 39/2015 d'establir via reglament l'obligació de relacionar-se amb elles a través de mitjans electrònics per a determinats procediments i per a certs col·lectius de persones físiques que per raó de la seva capacitat econòmica, tècnica, dedicació professional o altres motius quedi acreditat que tenen accés i disponibilitat dels mitjans electrònics necessaris. Atès, però, que ni procedeix en aquest moment tramitar l'aprovació d'un reglament, ni molt menys imposar aquests mitjans a persones que no disposin de l'al·ludida capacitat.

Vista la disposició addicional tercera de l'esmentat Reial Decret 463/2020, de 14 de març, que suspèn els terminis administratius però no els procediments i, en cap cas, la gestió ordinària, sobretot com s'infereix de l'art. 6 de el mateix Reial Decret. Tenint en compte especialment que l'Administració municipal és la competent per a la prestació de determinats serveis públics assistencials.

Vist l'article 3 del Codi Civil, que literalment indica: "Les normes s'han d'interpretar tenint en compte els antecedents històrics i legislatius i la realitat social del temps en què han de ser aplicades, atenent fonamentalment al seu esperit i finalitat".

Atès que l'Ajuntament de Calvià ha procedit, en funció de les seves competències, a mantenir tancades les oficines de Registre, habilitant no obstant altres vies extraordinàries i temporals de relació telemàtica de la ciutadania amb l'Ajuntament.

Vist que dins de l'al·ludida gestió ordinària es troba l'atenció al públic, i atesa la voluntat de l'Ajuntament de mantenir el servei.

Considerant tot l'anteriorment exposat,

DECRET

PRIMER. Admetre com a mesura obligada o preferent, segons els casos, l'ús del DNI electrònic o del certificat electrònic qualificat d'identificació i signatura requerit per poder fer ús del Registre General de l'Administració General de l'Estat, des del qual es poden presentar documents per a la seva remissió telemàtica a l'Ajuntament de Calvià.

SEGON. Donar a conèixer a la ciutadania i impulsar l'ús de la via prevista en la disposició addicional onzena del Reial Decret Llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per fer front al COVID-19, relativa a les Mesures provisionals per a l'expedició de certificats electrònics qualificats.

TERCER. Habilitar sistemes alternatius d'identificació i signatura que permetin a les persones físiques interessades, que no puguin disposar de mecanismes d'identificació i signatura electrònics, la presentació de sol·licituds i documents. El sistema o mecanisme emprat serà determinat per l'òrgan competent, per a cada tràmit o procediment, entre els sistemes següents:

  • La presentació de documents i sol·licituds mitjançant formularis sense signatura electrònica. La identificació i signatura s'acreditaran amb la verificació de la identitat mitjançant sistemes de comprovació manuscrita i/o constatació de la identitat mitjançant bases de dades corporatives i plataformes d'interoperabilitat de la identificació.

  • Sistemes de tramitació mitjançant comunicació telefònica, videoconferència, o correu electrònic, que podran complementar-se amb la consulta de bases de dades corporatives i plataformes d'interoperabilitat per constatar la identitat.

QUART. Les mesures aprovades amb aquesta resolució són excepcionals i estaran en vigor mentre es mantengui l'estat d'alarma declarat per Reial Decret i la resta de normes que se n'han dictat, o que es puguin dictar, com a ampliació o desenvolupament, i mentre segueixin en vigor les mesures de seguretat i de distanciament social.

CINQUÈ. Publicar aquesta resolució en el BOIB i en la web municipal, i fer-ne la màxima difusió per generar coneixement a la població.

 

Calvià, 28 d'abril de 2020

El batle de l'Ajuntament de Calvià

Alfonso Rodríguez Badal