Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE CALVIÀ
Núm. 3422
Proposta per aprovar la devolució de les taxes abonades per ocupació de domini públic amb taules i cadires en establiments públics i la suspensió parcial de la vigència de la corresponent ordenança fiscal
En compliment del que disposa l'article 49 de la Llei de bases de règim local, es publica en el BOIB el següent acord, adoptat per la Corporació plenària en sessió extraordinària celebrada el dia 21 d'abril de 2020:
“PROPOSTA PER APROVAR LA DEVOLUCIÓ DE LES TAXES ABONADES PER A OCUPACIÓ DE DOMINI PÚBLIC AMB TAULES I CADIRES EN ESTABLIMENTS PÚBLICS I LA SUSPENSIÓ PARCIAL DE LA VIGÈNCIA DE LA CORRESPONENT ORDENANÇA FISCAL
ASSUMPTE: DEVOLUCIÓ TAXES ABONADES PER OCUPACIÓ DE DOMINI PÚBLIC AMB TAULES I CADIRES EN ESTABLIMENTS PÚBLICS
(Devolució 100% de tot l'any 2020 de les taxes ja abonades en concepte d'Ocupació de Domini públic, i referit això a: -els establiments públics (ocupació amb taules i cadires).
ESTIMACIÓ ECONÒMICA REPERCUSSIÓ PRESSUPOSTÀRIA MESURA:
PREVISSIÓ D'INGRESSOS: 176.000 € (* a dit muntant hauran de ser-li trets els imports corresponents a la devolució de la taxa en la seva part corresponent).
En relació a l'assumpte referenciat en el requadre anterior, amb data de 15 d'abril de 2020 s'ha emès el corresponent informe per part del Director General d'Activitats i Comerç (TAG Aj. de Calvià), resultant en conseqüència preses en consideració les següents:
VALORACIONS JURÍDIQUES
ÚNICA.- A la vista del que disposa l'article 88.6 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques (BOE Nº. 236 -02/10/ 20015- * d'ara endavant Llei 39/2015), en virtut del qual es disposa que: "l'acceptació d'informes o dictàmens servirà de motivació a la resolució quan s'incorporin al text de la mateixa". Així, prengui's en consideració el que indica l'informe avantdit de data 15/04/2020 emès per part del Director General d'Activitats i Comerç (TAG Aj. De Calvià).
-Extracte literal-
“1r.- Excusa abundar sobre els evidents i nefastos efectes que per a la salut està generant la COVID-19, però en el que ara fa, interessa posar l'accent així mateix en les innegables conseqüències que per a l'economia està tenint la crisi generada per aquesta pandèmia. Així, particularment, a la vista del RD 463/20 declaratiu de l'Estat d'Alarma, però també molt especialment arran de Reial Decret Llei 10/2020, de 29 de març, i dels efectes per a l'economia en particular, però també de restriccions de la mobilitat de la ciutadania en general, s'han fet ressò altres tantes mesures adoptades gràcies a diversos i successius reials decrets lleis, com el 8/2020, de 18 de març, de mesures Urgents i Extraordinàries per fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19, o el 11/2020, de 3 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per fer front a la COVID-19, per citar alguns exemples, entre molts altres.
En aquest sentit, emfatitzar que el passat 18 de març es va publicar (al BOE (núm. 73) el RD.Ley 8/2020, de Mesures Urgents i Extraordinàries per fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19, el qual va entrar en vigor el mateix dia. Aquest Reial Decret Llei restringeix la mobilitat i l'activitat econòmica, la qual cosa provoca una crisi de l'economia i la societat, i afecta tant a l'activitat productiva com a la demanda i el benestar de la ciutadania.
Sense perjudici de tals immediates conseqüències que per a l'economia es deriven d'aquestes concretes mesures legislatives, resulta innegable que a mitjà i llarg termini aquesta situació de debilitat econòmica s'acusarà amb especial força en una Comunitat Autònoma com la nostra, i, particularment, en el nostre terme municipal, on el teixit econòmic se sustenta en gran manera en el turisme, sector aquest per descomptat fundat en la mobilitat de les persones, el que constitueix un autèntic taló d'aquil·les.
L'impacte que acabi tenint la situació d'emergència actual dependrà, en gran manera, de la mobilització de recursos i de la coordinació entre les diferents polítiques involucrades.
En aquestes circumstàncies excepcionals, la política econòmica ha d'estar orientada a protegir l'ocupació, ajudar els més vulnerables i mantenir el teixit productiu. S'ha de fomentar una ràpida tornada a la normalitat un cop es restableixin les condicions de mobilitat i s'aixequin les mesures de contenció.
Amb els objectius de seguir protegint i donant suport al teixit productiu i social, de minimitzar l'impacte i de facilitar que l'activitat econòmica es recuperi quant comenci a remetre aquesta situació d'emergència de salut pública, s'han de presentar paquets complets de mesures que en l'econòmic i el social donin resposta a tots els ciutadans.
Dit això, l'Ajuntament de Calvià ha decidit aprovar un paquet de mesures consensuades, amb l'objectiu de protegir i donar suport al teixit productiu i social, així com als col·lectius més vulnerables, i amb la finalitat de minimitzar l'impacte econòmic i oferir, en l'àmbit de les seves competències, el suport a treballadors, famílies, col·lectius més vulnerables i empreses, per reduir transitòriament l'impacte dels efectes de la COVID-19 en la nostra vida quotidiana.
2n.- Sobre aquestes premisses exposades, i en el que ara importa des de la perspectiva de la Direcció General de Comerç d'aquest consistori, atenent que el teixit comercial del nostre terme constitueix un sector especialment exposat a les conseqüències derivades de l'actual situació, extrem aquest que el fa particularment vulnerable, es fa necessari acordar específiques mesures que en bona lògica coadjuven a alleujar en la mesura del possible aquesta situació de fragilitat.
Dit això, i sense perjudici de les ulteriors mesures a acordar en reforç del dit sector, en aquest precís instant i conjuntura, pel que fa particularment a les taxes meritades en concepte d'ocupació de domini públic amb taules i cadires d'establiments públics resulta inajornable i necessari procedir a la devolució de les que es puguin haver abonat durant l'estat d'alarma, i que per no haver-se produït el fet imposable, es tractaria d'ingressos indeguts.
En sentit contrari, pel que fa a taxes meritades abans de l'estat d'alarma, es produeix el fet imposable amb normalitat, i per tant no pot donar lloc a cap devolució.
3r.- D'acord amb el que s'exposa en l'ordinal anterior, s'ha d'atendre al que disposa l'article 26 de Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals , cohonestat això amb les disposicions contingudes en l'ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE LA TAXA PER OCUPACIÓ DE TERRENYS D'ÚS PÚBLIC AMB TAULES I CADIRES AMB FINALITAT LUCRATIVA ( "Taxa per utilitzacions privatives o aprofitaments especials constituïts per l'ocupació de Terrenys d'Ús públic amb taules i cadires, amb Finalitat lucrativa").
-Extracte literal art. 26 RDLeg. 2 / 2004-:
Article 26. Meritació.
«1. Les taxes podran meritar, segons la naturalesa del seu fet imposable i tal com determini l'ordenança fiscal:
a) Quan s'iniciï l'ús privatiu o l'aprofitament especial, o quan s'iniciï la prestació de servei o la realització de l'activitat, encara que en ambdós casos es pot exigir el dipòsit previ del seu import total o parcial.
b) Quan es presenti la sol·licitud que iniciï l'actuació o l'expedient, que no es realitzarà o tramitarà sense que s'hagi efectuat el pagament corresponent.
2. Quan la naturalesa material de la taxa exigeixi la meritació periòdica d'aquesta, i així es determini en la corresponent ordenança fiscal, la meritació tindrà lloc l'1 de gener de cada any i el període impositiu comprendrà l'any natural, excepte en els supòsits d'inici o cessament en la utilització privativa, l'aprofitament especial o l'ús del servei o activitat, en aquest cas el període impositiu s'ajustarà a aquesta circumstància amb el consegüent prorrateig de la quota, en els termes que s'estableixin en la corresponent ordenança fiscal .
3. Quan per causes no imputables al subjecte passiu, el servei públic, l'activitat administrativa o el dret a la utilització o aprofitament del domini públic no es presti o desenvolupi, procedirà la devolució de l'import corresponent ".
Així, i tal com estableix l'apartat 3r del citat article, i en els termes i d'acord amb la situació concernida ut supra, resulta procedent la devolució total (any 2020) de l'import de la taxa, tota vegada que naturalment es dóna una causa no imputable al subjecte passiu. En el supòsit que ens ocupa, i sense perjudici de no considerar procedent el pagament de les quotes per aquests conceptes indicats mentre continuï interrompuda la seva activitat, per tant, en cas que s'hagin pagat les quotes haurà de tornar-se en qualsevol cas tant la part proporcional, que comprendria els imports que es puguin haver abonat durant l'estat d'alarma, i que per no haver-se produït el fet imposable es tractaria d'ingressos indeguts, com en tot cas la corresponent a tot el període de l´any natural 2020, tota vegada que es dóna una causa extraordinària no imputable al subjecte passiu.
Així dons, RESULTA PROCEDENT LA DEVOLUCIÓ TOTAL (al 100% -ANY 2020-) DE L'IMPORT DE LA TAXA.
4t.- Breu referència a la informació econòmica pel que fa a la repercussió que sobre el pressupost tindrà la present mesura:
Estimació econòmica REPERCUSSIÓ PRESSUPOSTÀRIA MESURA:
PREVISIÓ D'INGRESSOS: 176.000 € (* al dit muntant hauran de ser-li trets els imports corresponents a la devolució de la taxa en la seva part corresponent).
(*) Cal advertir que la fixació o exacta quantificació de tals imports queda supeditada a l'esdeveniment d'un succés a priori indeterminat, com és la fiscalització de l'estat d'alarma, i / o de totes les mesures legislatives en el seu cas s'adoptin, i que puguin determinar la impossibilitat de realització de fet imposable en qüestió.''
PROPOSTA D'ACORD:
Per tot això, i a la vista de tot el que s'ha exposat, fent ús de les atribucions conferides per la legislació vigent en matèria de règim local, es té a bé sotmetre a Ple la següent PROPOSTA D'ACORD en el sentit que:
PRIMER.- Aprovar les mesures destinades al teixit empresarial següents:
1º-A).- Taxa per ocupació demanial mitjançant taules i cadires en establiments públics: en cas que s'hagi pagat la quota, HAURÀ DE TORNAR-LA TOTALMENT (al 100% -ANY 2020-) DE L'IMPORT DE LA TAXA, amb l'abast expressat en el cos del present.
1º-B).- Suspendre la vigència de l'Ordenança Fiscal citada en el punt concret referent a la detracció de la taxa pel concep expressat (pagament de les quotes per ocupació de domini públic amb taules i cadires en establiments públics).
SEGON.- Confereixi's trasllat del present Acord als Serveis l'àmbit de competència i actuació resulti oportú d'acord amb les mesures que han estat adoptades.
TERCER.- Procedeixi's a la publicació d'aquest acord en el BOIB, així com a la seu electrònica.”
Calvià, 24 d'abril de 2020
El batle
Alfonso Rodríguez Badal