Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MOBILITAT I HABITATGE

Núm. 3427
Resolució del conseller de Mobilitat i Habitatge per la qual es modifica la convocatòria d’ajudes de l’any 2019 per al lloguer d’habitatges, en el marc del Reial decret 106/2019, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d’Habitatge 2018-2021, aprovada per la Resolució del conseller de Mobilitat i Habitatge de 2 de setembre de 2019

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Davant la greu situació causada per la pandèmia de la COVID-19 i per pal·liar els efectes en les famílies vulnerables, s'han aprovat diferents mesures estatals i autonòmiques en matèria d'ajudes de lloguer, entre les quals es troben les de flexibilització dels procediments existents actualment per a la concessió de les ajudes.

En aquest sentit, la disposició addicional cinquena del Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per fer front a la COVID-19, preveu que la verificació dels requisits que han de complir els beneficiaris de qualsevol ajuda per al lloguer del Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021 pugui realitzar-se amb posterioritat a la resolució de concessió de l'ajuda i, si escau, al pagament total o parcial, i que aquesta queda condicionada al compliment dels requisits esmentats.

Aquesta possibilitat esdevé en aquests moments fonamental per poder fer arribar amb la major celeritat les ajudes als beneficiaris, en una situació de gravetat extrema, sense perjudicar l'interès públic, atès que la mateixa disposició preveu que es podran anul·lar o suspendre les concessions de les ajudes i sol·licitar el reintegrament o la devolució de les quantitats percebudes indegudament, en cas que amb la comprovació posterior dels requisits es detecti l'incompliment d'aquests.

D'altra banda, en l'àmbit autonòmic s'ha aprovat el Decret llei 6/2020, d'1 d'abril, pel qual s'estableixen mesures socials urgents per pal·liar els efectes de la situació creada per la COVID-19 i de foment de la investigació sanitària, que, entre d'altres, estableix mesures relatives a les ajudes per al lloguer d'habitatge gestionades o establertes per l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. A l'article 5 s'insta el conseller competent en matèria d'habitatge que adopti les mesures necessàries per agilitar la tramitació i el pagament dels ajuts de lloguer actualment en tramitació, corresponents a les convocatòries dels anys 2018 i 2019, a l'efecte que la concessió dels ajuts es resolgui de manera immediata i la fiscalització, els controls i les comprovacions oportunes es duguin a terme amb posterioritat al pagament. En virtut d'aquest precepte, el conseller pot fixar mitjançant una resolució els criteris addicionals necessaris per determinar els imports per concedir i les fórmules de repartiment que en permetin la concessió al màxim nombre de sol·licitants, i està facultat per disposar, si s'escau, el pagament a prorrata de tots els beneficiaris.

El 2 de setembre de 2019, el conseller de Mobilitat i Habitatge va dictar la resolució per la qual es va aprovar la convocatòria d'ajudes de l'any 2019 per al lloguer d'habitatges, en el marc del Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021, des de l'1 de gener de 2019 i fins al 31 de desembre de 2019 (publicada en el BOIB núm. 121, de 3 de setembre de 2019), a l'empara de l'Ordre del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 22 de juny de 2017 (publicada en el BOIB núm. 79, de 29 de juny de 2017), per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions estatals o autonòmiques en matèria d'habitatge, les quals gestioni o estableixi l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. La concessió de les ajudes d'aquesta convocatòria es troba actualment en tramitació i s'ha finalitzat ja el termini de presentació de les sol·licituds corresponents.

No obstant això, cal adoptar mesures d'agilitació que possibilitin el pagament dels ajuts de lloguer actualment en tramitació per proporcionar liquiditat immediata a les famílies. Així, es modifica la convocatòria corresponent a les ajudes per al lloguer de l'habitatge per a 2019, a l'efecte de permetre que es puguin concedir els ajuts de manera immediata, sense necessitat d'una prèvia fiscalització, control o comprovació, amb el benentès que aquestes tasques administratives s'han de fer, en tot cas, amb posterioritat al pagament, i que la resolució de concessió queda condicionada al compliment de tots els requisits i les obligacions exigibles.

S'ha d'indicar que aquestes modificacions no afecten en cap cas els criteris per ser beneficiari de les ajudes, per la qual cosa no afecten la concurrència, ni tampoc la quantia econòmica o la dotació pressupostària.

Es garanteix també la protecció de l'interès públic amb la previsió expressa del reintegrament total o parcial de les quantitats pagades per a aquells supòsits en què, com a conseqüència de la comprovació o fiscalització posterior, resulti una manca de la documentació necessària, aquesta sigui insuficient o bé es detecti l'incompliment de les condicions o obligacions exigibles als beneficiaris.

Per tot això, i en compliment del mandat del Decret llei 6/2020, d'1 d'abril, pel qual s'estableixen mesures socials urgents per pal·liar els efectes de la situació creada per la COVID-19 i de foment de la investigació sanitària, i d'acord amb el que preveu el Reial decret llei 11/2010, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per fer front a la COVID-19, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Determinar que la tramitació, la concessió i el pagament de les ajudes per al lloguer de l'any 2019 corresponents a la convocatòria aprovada per la Resolució del conseller de Mobilitat i Habitatge de 2 de setembre de 2019 (publicada en el BOIB núm. 121, de 3 de setembre de 2019) s'han de sotmetre al règim especial previst en aquesta Resolució.

2. Disposar que l'atorgament d'aquestes ajudes s'ha de dur a terme d'acord amb la legislació de subvencions i les bases establertes per l'Ordre del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 22 de juny de 2017, si bé amb les especialitats incloses en els apartats següents, les quals desplacen les determinacions de les normes esmentades en tot allò que resulti contradictori.

3. Establir que la instrucció d'aquestes ajudes correspon de forma directa a la Direcció General d'Habitatge, per la qual cosa les tasques atribuïdes a l'IBAVI en les bases originals s'han d'entendre en endavant atribuïdes a la Direcció General.

En aquest sentit, es modifica la composició de la Comissió Avaluadora, que ha d'estar formada per un president, que ha de ser el director general d'Habitatge; una secretària, que ha de ser la cap del Departament d'Habitatge; i tres vocals, designats pel director general d'Habitatge.

4. Indicar que el procediment per a la concessió de les ajudes consta únicament dels tràmits següents:

a) Instrucció, esmena i millora de les sol·licituds

La Direcció General d'Habitatge ha de dur a terme, a través de la Comissió Avaluadora prevista en les bases de la convocatòria, les actuacions instructores necessàries que permetin prendre les decisions relatives a l'admissió de les sol·licituds d'ajuda i formular les propostes de resolució que s'han de trametre a l'òrgan competent per dictar la resolució.

A aquest efecte es pot requerir a la persona interessada l'esmena o la millora de la sol·licitud, per tal que aporti les informacions i els documents pertinents, incloses les dades del compte bancari a l'efecte de cobrar l'ajuda que se li concedeixi. Els requeriments es poden fer telemàticament a l'adreça electrònica facilitada per la persona sol·licitant o per qualsevol altre mitjà de comunicació disponible, i s'admetrà com a documentació acreditativa la declaració responsable de la persona sol·licitant que es formuli sota la seva responsabilitat, la qual es pot presentar també per mitjans telemàtics.

En cas que el sol·licitant no hagi presentat tots els rebuts dels lloguers, l'instructor de l'expedient ha de valorar, de conformitat amb la documentació disponible, el pagament de les mensualitats presentades.

La comprovació que la persona sol·licitant està al corrent de les obligacions tributàries i amb la seguretat social es pot fer en la fase de comprovació posterior a la resolució de concessió i pagament de l'ajuda, si no consta a l'expedient en el moment de dictar-se aquesta resolució.

b) Propostes de resolució de concessió

Per dotar el procediment d'instrucció d'una flexibilitat i agilitat majors per complir el manament legal establert, la Comissió Avaluadora pot reunir-se de forma successiva i preparar informes parcials sobre blocs d'expedients a mesura que s'obtengui informació i es completi la tramitació d'aquests.

D'acord amb els informes emesos a l'efecte per la Comissió Avaluadora, el director general d'Habitatge ha de formular les successives propostes de resolució parcials de concessió de les ajudes autonòmiques per al lloguer d'habitatges, corresponents a l'exercici de 2019, finançades amb càrrec al Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021. Aquestes propostes de resolució parcials han d'incloure, respectivament, la llista de les persones que resulten beneficiàries i l'import de l'ajuda concedida, a més de les dades següents :

— La identificació dels sol·licitants als quals s'ha concedit l'ajuda.

— L'import de l'ajuda per al lloguer d'habitatge.

— Les partides pressupostàries i l'anualitat a què s'ha d'imputar la despesa.

— Les condicions a què se subjecta l'eficàcia de la concessió de l'ajuda.

— Les altres obligacions de què respon la persona beneficiària.

Les propostes de resolució parcials de concessió de les ajudes per al lloguer d'habitatges corresponents a l'exercici de 2019 s'han d'elevar al conseller de Mobilitat i Habitatge perquè dicti les resolucions que pertoquin, sense concedir el tràmit d'audiència previst en les bases de la convocatòria, sens perjudici de la possibilitat que tenen les persones interessades per al·legar i presentar els documents i les justificacions que estimin pertinents en el recurs que es podrà interposar contra la resolució.

c) Resolució, reconeixement de l'obligació i pagament

El conseller de Mobilitat i Habitatge ha de dictar les resolucions parcials successives que han de concedir o denegar l'ajuda. En el supòsit de concessió, la mateixa resolució ha de reconèixer l'obligació i ha d'ordenar el pagament. La resolució queda condicionada expressament a la verificació posterior del compliment dels requisits i de les obligacions exigibles.

S'han de concedir totes les ajudes respecte de les quals no s'hagi detectat cap obstacle que impedeixi de forma definitiva el pagament.

En cas que de forma prèvia l'Administració tengui coneixement fefaent de l'existència de deutes de seguretat social o tributaris amb l'Administració estatal o autonòmica, s'ha de concedir l'ajuda però el pagament quedarà condicionat a la presentació de la documentació acreditativa d'estar al corrent d'aquests deutes, tot i considerar que els terminis estan suspesos mentre es mantengui l'estat d'alarma. En cas que no es disposi dels certificats oportuns, s'han de pagar les ajudes i la comprovació s'ha de fer posteriorment al pagament d'aquestes.

S'ha de denegar la concessió de l'ajuda en cas de detectar-se l'incompliment no esmenable dels requisits per ser-ne beneficiari conforme a la convocatòria publicada.

Les resolucions parcials de concessió de les subvencions s'han de motivar i han de contenir, entre d'altres, les dades següents:

— La identificació dels sol·licitants als quals s'ha concedit l'ajuda.

— L'import de l'ajuda per al lloguer d'habitatge.

— Les partides pressupostàries i l'anualitat a què s'ha d'imputar la despesa.

— Les condicions a què se subjecta l'eficàcia de la concessió de l'ajuda.

— Les altres obligacions de què respon la persona beneficiària.

— El reconeixement de l'obligació amb la proposta de pagament, que ha d'incloure la relació de les persones beneficiàries de l'ajuda i l'import reconegut.

Contra la resolució es poden interposar els recursos pertinents, conforme determina l'apartat 3 de la base 28a de la convocatòria.

d) Comprovació posterior i reintegraments

Una vegada que s'han pagat les ajudes, s'han de fer les comprovacions i les tasques de control dels requisits i les obligacions dels beneficiaris. També s'han d'iniciar els expedients de reintegrament de les quantitats percebudes indegudament, si s'escau, conforme preveu la base 31a de la convocatòria.

Els beneficiaris estan obligats a presentar la documentació i la informació que a aquest efecte els requereixi l'òrgan competent.

5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Mobilitat i Habitatge en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 27 d'abril de 2020

El conseller de Mobilitat i Habitatge

Marc Pons i Pons