Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA
Núm. 3361
Resolució del conseller d’Educació, Universitat i Recerca de 21 d’abril de 2020 per la qual es regula el procediment per sol·licitar la implantació o l’ampliació dels programes de millora de l’aprenentatge i del rendiment (PMAR) als centres d’educació secundària obligatòria sostinguts amb fons públics, que no disposin d’autorització, dins del període de l’estat d’alarma derivada de l’emergència sanitària provocada pel COVID-19
La situació d'emergència sanitària provocada pel COVID-19 arreu del món ha obligat els governs a adoptar diverses mesures per lluitar contra els contagis i mitigar els efectes econòmics i socials que aquest fenomen està produint.
El Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, a la disposició addicional tercera, suspèn els terminis per a la tramitació de procediments del sector públic. Així i tot, a l'article 4 d'aquesta disposició addicional es preveu la possibilitat que les entitats del sector públic acordin motivadament la continuació d'aquells procediments administratius que siguin indispensables per al funcionament bàsic dels serveis.
En el mateix sentit, l'article 9.2 del Decret llei 4/2020, de 20 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèria de contractació, convenis, concerts educatius i subvencions, serveis socials, medi ambient, procediments administratius i pressuposts per fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19, preveu la possibilitat d'iniciar, motivadament, procediments administratius indispensables per al funcionament bàsic dels serveis, fins i tot durant l'estat d'alarma.
L'estat d'alarma ha estat prorrogat pel Reial decret 476/2020, de 27 de març, i posteriorment pel Reial Decret 487/2020, de 10 d'abril, fins les 00.00 hores del dia 26 d'abril de 2020.
Mitjançant Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 12 de març de 2019, (BOIB núm. 35 de 16 de març), es va regular el procediment per sol·licitar la implantació o l'ampliació dels programes de millora de l'aprenentatge i del rendiment als centres d'educació secundària obligatòria sostinguts amb fons públics que no disposin d'autorització.
Aquest procediment per sol·licitar la implantació o l'ampliació dels programes de millora de l'aprenentatge és indispensable per al funcionament bàsic dels centres educatius pels següents motius:
- Afecta directament la planificació i la quota dels professors de tots els centres educatius de les Illes Balears que imparteixen els ensenyaments d'Educació Secundària Obligatòria (ESO).
- Ateses les dificultats que ja es projecten per a l'inici del curs 2020-2021, és necessari tenir la previsió al més ajustada possible del nombre de grups-classe i la quota dels professors.
- Pel que fa al concerts educatius dels centres concertats, la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres abans de l'inici del curs escolar, ha de d'haver autoritzat els centres que implantaran aquest programa de millora.
Per aquests motius, malgrat la situació d'excepcionalitat derivada de l'epidèmia COVID-19, i per garantir el funcionament bàsic dels serveis educatius, d'acord amb la Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca, per la qual s'ordena l'inici del procediment per sol·licitar la implantació o l'ampliació dels programes de millora de l'aprenentatge i del rendiment (PMAR) als centres d'educació secundària obligatòria sostinguts amb fons públics que no disposin d'autorització, dins del període de l'estat d'alarma derivada de l'emergència sanitària provocada pel COVID-19, i es designa l'òrgan responsable de tramitar-lo, es fa necessari iniciar el procediment perquè els centres puguin sol·licitar la implantació o l'ampliació dels programes de millora de l'aprenentatge i del rendiment als centres d'educació secundària obligatòria sostinguts amb fons públics que no disposin d'autorització.
L'article 27 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOE núm. 106, de 4 de maig), preveu, com a mesura específica d'atenció a la diversitat, el desenvolupament dels programes de millora de l'aprenentatge i del rendiment.
El Reial decret 1105/2014, de 26 de desembre, pel qual s'estableix el currículum bàsic de l'educació secundària obligatòria i del batxillerat (BOE núm. 3, de 3 de gener de 2015), defineix, en l'article 19, les condicions bàsiques per establir els requisits dels programes de millora de l'aprenentatge i del rendiment des del segon curs de l'educació secundària obligatòria. En aquests programes s'ha d'utilitzar una metodologia específica a través de l'organització de continguts, activitats pràctiques i, si s'escau, de matèries diferent de l'establerta amb caràcter general, amb la finalitat que els alumnes puguin cursar el quart curs per la via ordinària i obtinguin el títol de graduat en educació secundària obligatòria.
El Decret 34/2015, de 15 de maig, pel qual s'estableix el currículum de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears (BOIB núm. 73, de 16 de maig), modificat pel Decret 29/2016, de 20 de maig, (BOIB núm. 64 de 21 de maig), estableix en l'article 25, que els programes de millora de l'aprenentatge i del rendiment s'han de concretar en una ordre.
Finalment, l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 20 de maig per la qual es desplega el currículum de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears (BOIB núm. 76, de 21 de maig de 2015), modificada per la Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 23 de maig de 2016, (BOIB núm. 65 de 24 de maig), concreta, en l'annex 3, els aspectes bàsics per al desenvolupament d'aquests programes a la comunitat autònoma de les Illes Balears. L'apartat 10 d'aquest annex especifica que, per implantar un programa de millora de l'aprenentatge i del rendiment, els centres ho han d'haver sol·licitat, dins el termini que estableixi la convocatòria corresponent, a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres.
Segons l'apartat 1 de l'article 9 del Decret Llei 4/2020, de 20 de març, en el marc del que estableix la disposició addicional tercera del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, correspon al conseller d'Educació, Universitat i Recerca la signatura d'aquesta resolució.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Declarar aquest procediment com indispensable per al funcionament bàsic dels serveis en l'estat d'alarma del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la crisi sanitària ocasionada pel COVID-19.
Segon
Establir el procediment mitjançant el qual els centres escolars sostinguts amb fons públics de les Illes Balears que imparteixen educació secundària obligatòria poden sol·licitar l'autorització per implantar o ampliar els programes de millora de l'aprenentatge i del rendiment, així com el procediment per seleccionar els centres, tal com s'estableix en els annexos d'aquesta Resolució.
Tercer
Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació, Universitat i Recerca en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà que d'haver-se publicat, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat aquesta Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 21 d'abril de 2020
El conseller d'Educació, Universitat i Recerca
Martí X. March Cerdà
ANNEX 1
Criteris pels quals s'ha de regir la convocatòria per autoritzar la implantació o l'ampliació dels programes de millora de l'aprenentatge i del rendiment
1. Requisits
1.1. Els requisits que han de complir els centres per poder sol·licitar l'autorització per implantar o ampliar un programa de millora de l'aprenentatge i del rendiment (PMAR) són els següents:
En el cas d'implantació del PMAR, serà necessari:
a) Tenir més d'una línia d'ESO autoritzada al centre i un mínim de 50 alumnes a cadascun dels cursos per als quals se sol·licita el PMAR. Excepcionalment, previ informe favorable del Departament d'Inspecció Educativa, es podrà autoritzar la implantació de grups de PMAR amb menys de 50 alumnes a cadascun dels cursos pels quals es sol·licita.
b) Tenir un mínim de 10 i un màxim de 15 alumnes candidats a participar en el programa per a cada curs.
c) En el cas dels centres concertats, disposar de l'autorització de l'espai corresponent per a les unitats de PMAR.
En el cas d'ampliació del PMAR, per autoritzar un segon grup, serà necessari:
a) Tenir sis línees o més de primer i segon d'ESO autoritzades al centre.
b) Tenir un mínim de 50 alumnes que ja hagin repetit en cada curs de primer i segon d'ESO, com a possibles candidats a participar en el programa.
c) En el cas dels centres concertats, disposar de l'autorització de l'espai corresponent per a les unitats de PMAR.
1.2. Els centres que ja tenguin autoritzat un PMAR per resolució anterior, no necessiten tornar-ho sol·licitar, d'acord amb el punt 1 de l'apartat 13 de l'annex 3 de l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 20 de maig per la qual es desplega el currículum de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears (BOIB núm. 76, de 21 de maig de 2015), modificada per la Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 23 de maig de 2016, (BOIB núm. 65 de 24 de maig).
2. Formalització i presentació de sol·licituds
2.1. La decisió del centre d'implantar o ampliar el PMAR correspon al claustre de professors en el cas dels centres públics i al titular del centre en el cas dels centres privats concertats.
2.2. Es poden sol·licitar dues modalitats de PMAR:
— Programa de dos anys de durada (2n i 3r d'ESO). En aquest cas, el centre n'ha de garantir la continuïtat.
— Programa d'un curs de durada (3r d'ESO).
2.3. Els centres interessats a participar-hi han de remetre a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca, la documentació següent:
— La sol·licitud d'autorització d'implantació o ampliació del PMAR (annex 2)
— En el cas de centres públics, el certificat d'aprovació del claustre (annex 3)
— D'acord amb el punt 10 de l'annex 3 de l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 20 de maig de 2015 per la qual es desplega el currículum de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears, un informe sobre les necessitats que justifiquen l'aplicació del programa, les seves línies principals i una previsió del nombre d'alumnes que el cursaran.
2.4. Davant la situació d'emergència sanitària provocada pel COVID-19, la documentació es pot presentar telemàticament al correu electrònic ordenacio@dgplacen.caib.es, i quan sigui possible fer–ho presencialment, al registre de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca, a les delegacions territorials d'Educació d'Eivissa i Formentera i de Menorca o a qualsevol dels llocs prevists en els apartats 4 i 5 de l'article 16 de la Llei 39/ 2015, d'1 d'octubre, del Procediment administratiu comú de les administracions públiques.
2.5. Els centres sol·licitants han de presentar la documentació que s'especifica en el punt 2.3 d'aquest annex dins el termini de 15 dies hàbils comptadors a partir de l'endemà d'haver-se publicat aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
2.6. D'acord amb el que disposa l'apartat 1 de l'article 68 de la Llei 39/ 2015, si la sol·licitud o la documentació presentada té qualque defecte o manca documentació, s'ha de requerir al centre interessat que ho esmeni en el termini de 10 dies i se l'ha d'advertir que, en el cas que no ho faci, s'entendrà que desisteix de la petició, prèvia a la Resolució dictada pel director general de Planificació, Ordenació i Centres.
3. Comissió tècnica de selecció
S'ha de constituir una comissió tècnica encarregada d'avaluar i aprovar les sol·licituds presentades i vetlar pel compliment dels requisits de la convocatòria.
La comissió ha d'estar formada per les persones següents:
El director general de Planificació, Ordenació i Centres o la persona que delegui, que hi ha d'actuar de president.
El cap del Departament d'Inspecció Educativa o la persona que delegui.
El cap del Servei d'Ordenació Educativa o la persona que delegui.
El cap del Servei Atenció a la Diversitat o la persona que delegui.
El cap del Servei de Planificació Educativa, o la persona que delegui, que hi ha d'actuar de secretari.
4. Resolucions i reclamacions
4.1. Les sol·licituds s'han de resoldre en un termini de 15 dies comptadors a partir del final del termini de presentació de les sol·licituds. En el supòsit que no s'adopti una resolució en el termini esmentat, s'ha d'entendre que la sol·licitud s'ha desestimat. Un cop finalitzat el procés de selecció, s'ha de publicar una relació provisional dels centres seleccionats i dels no seleccionats, en què s'han d'especificar els motius d'exclusió, a la pàgina web de la Direcció General (htpp://dgpoc.caib.es) i al Web Educatiu de les Illes Balears (WEIB) (http://www.weib.caib.es).
4.2. Els centres, els quals s'hagi desestimat la sol·licitud, poden presentar una reclamació de forma telemàtica al correu electrònic ordenacio@dgplacen,caib.es, adreçada al director general de Planificació, Ordenació i Centres, en el termini de 10 dies hàbils comptadors a partir de la publicació de la resolució provisional de la convocatòria. Quant aquesta reclamació es pugui realitzar presencialment, es podrà presentar, juntament amb la resta dels documents, en un registre oficial o a través de qualsevol de les vies previstes en la Llei 39/2015.
4.3. El director general de Planificació, Ordenació i Centres ha de resoldre les reclamacions presentades en un termini de 10 dies hàbils comptadors a partir del final del termini de presentació de reclamacions.
4.4. En el cas que hi hagi reclamacions, i , una vegada resoltes, el director general de Planificació, Ordenació i Centres ha de dictar una resolució amb la relació definitiva dels centres seleccionats.
4.5. Contra aquesta resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació, Universitat i Recerca, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
5. Procediment per incorporar alumnes al programa
El procediment per incorporar alumnes al PMAR és el que figura en el punt 9 de l'annex 3 de l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 20 de maig per la qual es desplega el currículum de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears. Els documents que s'han d'emplenar són els que figuren en els annexos 5, 6, 7 i 8 d'aquesta resolució. Aquesta documentació s'ha d'incorporar a l'expedient de l'alumne.
ANNEX 2
Sol·licitud per implantar o ampliar el programa de millora de l'aprenentatge i del rendiment als centres
Dades del centre |
|
Nom del centre:
|
Codi del centre:
|
..............................................................................................................................................................., com a director/a titular del centre [Nom i llinatges del director o de la directora] .......................................................................................................................................................................................................,
SOL·LICIT:
L'autorització per poder implantar o ampliar un programa de millora de l'aprenentatge i del rendiment per als nivells de: ( ) 2n d'ESO i 3r d'ESO. Programa de dos anys.* ( ) 3r d'ESO. Programa d'un any. ( ) Ampliar un grup a 2n d'ESO i 3r d'ESO. Programa de dos anys ( ) Ampliar un grup a 3r d'ESO. Programa d'un any.
..............................., ........... d............................. de 20...
[Signatura del director o de la directora]
|
*S'entén que els centres que optin pel programa de dos anys poden oferir el programa a segon, i a tercer d'ESO el curs 2020-2021.
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA
DIRECCIÓ GENERAL DE PLANIFICACIÓ, ORDENACIÓ I CENTRES
ANNEX 3
Certificat per acreditar que el claustre accepta la implantació o l'ampliació del programa de millora de l'aprenentatge i del rendiment
Dades del centre |
||
Nom del centre:
|
Codi del centre:
|
|
........................................................................................................................................................................., secretari/secretària del centre [Nom i llinatges del secretari o de la secretària] .........................................................................................................................................................................................................................,
CERTIFIC:
1.Que el Claustre del centre coneix el projecte per participar en el PMAR.
2.Que el Claustre, en la sessió del dia _____ d_______________ de 2020, ha aprovat sol·licitar
( ) la implantació del PMAR ( ) l'ampliació del PMAR
I, perquè consti, expedesc aquest certificat amb el vistiplau del director / de la directora.
..............................., ........... d............................. de 20...
|
||
[Signatura del secretari o de la secretària]
|
Vist i plau El director / La directora
[Signatura del director o de la directora]
[Nom i llinatges del director o de la directora]
|
ANNEX 4
Justificació per a l'aplicació del programa de millora de l'aprenentatge i del rendiment
1. Necessitats que justifiquen l'aplicació del programa i línies principals d'aquest programa:
2. Previsió del nombre d'alumnes que el cursaran.
Relació d'alumnes proposats per al PMAR de 2n d'ESO |
||
|
Nom |
Llinatges |
1 |
|
|
2 |
|
|
3 |
|
|
4 |
|
|
5 |
|
|
6 |
|
|
7 |
|
|
8 |
|
|
9 |
|
|
10 |
|
|
11 |
|
|
12 |
|
|
13 |
|
|
14 |
|
|
15 |
|
|
... |
.............. |
........................... |
Relació d'alumnes proposats per al PMAR de 3r d'ESO |
||
---|---|---|
|
Nom |
Llinatges |
1 |
|
|
2 |
|
|
3 |
|
|
4 |
|
|
5 |
|
|
6 |
|
|
7 |
|
|
8 |
|
|
9 |
|
|
10 |
|
|
11 |
|
|
12 |
|
|
13 |
|
|
14 |
|
|
15 |
|
|
... |
............................... |
.................................. |
ANNEX 5
INFORME DE L'EQUIP DOCENT DE DERIVACIÓ AL PROGRAMA DE MILLORA DE L'APRENENTATGE I DEL RENDIMENT |
|||||
Les dades que s'exposen a continuació són estrictament confidencials i reflecteixen la situació actual de l'alumne/a. |
|||||
Nom de l'alumne/a: |
|||||
Curs: |
|||||
Centre: |
|||||
MOTIUS PER DERIVAR L'ALUMNE/A AL PROGRAMA |
|||||
- - - |
|||||
NIVELL D'ASSOLIMENT DE LES COMPETÈNCIES |
|||||
|
IN |
SUF |
BÉ |
NOT |
EX |
Comunicació lingüística |
|
|
|
|
|
Competència matemàtica i competències bàsiques en ciència i tecnologia |
|
|
|
|
|
Competència digital |
|
|
|
|
|
Aprendre a aprendre |
|
|
|
|
|
Competències socials i cíviques |
|
|
|
|
|
Sentit d'iniciativa i esperit emprenedor |
|
|
|
|
|
Consciència i expressions culturals |
|
|
|
|
|
|
|||||
SUGGERIMENTS PER MILLORAR L'APRENENTATGE I EL RENDIMENT DE L'ALUMNE/A |
|||||
- - |
.........................., ....... d.............. de 20...
El tutor / La tutora
[Signatura]
Identificació nominal
ANNEX 6
INFORME PSICOPEDAGÒGIC DE DERIVACIÓ AL PROGRAMA DE MILLORA DE L'APRENENTATGE I DEL RENDIMENT |
|||
Les dades que s'exposen a continuació són estrictament confidencials i reflecteixen la situació actual de l'alumne/a. |
|||
Alumne/a: |
Data de naixement: |
||
Adreça: |
Localitat: |
||
Telèfons familiars: |
|||
Adreça electrònica familiar: |
|||
HISTÒRIA ESCOLAR I MESURES EDUCATIVES ADOPTADES |
|||
Curs actual: |
Centre:
|
||
Cursos que ha repetit:
|
|||
Matèries no superades en la darrera avaluació:
|
|||
Matèries pendents de cursos anteriors:
|
|||
Assistència a classe de l'alumne/a: ( ) Sempre ( ) Falta esporàdicament ( ) Falta habitualment |
|||
Mesures preses el curs actual o l'anterior: - - |
|||
CARACTERÍSTIQUES PERSONALS I ESTILS D'APRENENTATGE |
|||
( ) S'organitza malament. |
( ) No té lloc per estudiar a casa. |
||
( ) Es distreu fàcilment. |
( ) Manifesta que no val per estudiar. |
||
( ) No troba les idees essencials. |
( ) No s'esforça prou. |
||
( ) Manifesta que té mala sort. |
( ) Té poc interès. |
||
( ) Té hàbits d'estudi a casa. |
( ) Empra tècniques d'estudi (subratllat, esquemes, resums, memòria, etc.). |
||
Altres aspectes rellevants:
|
|||
CARACTERÍSTIQUES DEL CONTEXT ESCOLAR, SOCIAL I FAMILIAR |
|||
Amistats rellevants dins l'aula:
|
|||
Amistats fora de l'aula:
|
|||
Activitats extraescolars:
|
|||
Estudis fora del centre (música, llengües, informàtica):
|
|||
Aficions de temps lliure:
|
|||
Activitats periòdiques familiars:
|
|||
Persones amb qui conviu (parentiu i edat):
|
|||
Relació amb la família:
|
|||
Reacció de la família davant les notes:
|
|||
Temps diari dedicat a TV, jocs, TIC:
|
|||
OBSERVACIONS DESTACABLES |
|||
- - - |
........................, .....d.................. de 20...
L'orientador / L'orientadora
[Signatura]
Identificació nominal]
ANNEX 7
CONSENTIMENT PER A LA INCORPORACIÓ AL PROGRAMA DE MILLORA DE L'APRENENTATGE I DEL RENDIMENT |
____________________________________________________________________________________________________________, [Nom i llinatges del pare, la mare o el tutor legal]
____________________________________________________________________________________________________________, [Nom i llinatges del pare, la mare o el tutor legal]
pare / mare / tutor legal de l'alumne/a _______________________________________________________________________________, declaram que l'orientador i el tutor del nostre fill ens han informat de les característiques del programa i que hem entès el caràcter no vinculant de la proposta i la conveniència que s'hi incorpori.
|
Consentiment per a la incorporació de l'alumne/a al programa
( ) Acceptam la incorporació del nostre fill al programa. ( ) No acceptam la incorporació del nostre fill al programa pels motius següents:
|
Opinió de l'alumne/a
( ) Accept participar en el programa. ( ) No accept participar en el programa pels motius següents:
|
......................, .......d.............. de 20...
El pare / La mare / El tutor legal L'alumne/a
[Signatura] [Signatura]
ANNEX 8
PROPOSTA D'INCORPORACIÓ AL PROGRAMA DE MILLORA DE L'APRENENTATGE I DEL RENDIMENT |
|
Partint de la valoració del procés de l'alumne/a que ha fet l'equip docent i dels resultats de l'avaluació psicopedagògica, es proposa que l'alumne/a ____________________________________________________________________________________________________, actualment matriculat/ada al centre _________________________________________, cursi el programa de millora de l'aprenentatge i del rendiment.
|
....................., ......d................. de 20...
L'orientador / L'orientadora El tutor / La tutora El cap d'estudis / La cap d'estudis
[Signatura] [Signatura] [Signatura]
_____________________ ___________________ ____________________
[Identificació nominal] [Identificació nominal] [Identificació nominal]