Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 3352
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula la declaració d’impacte ambiental sobre el projecte de parc fotovoltaic Son Reus, ubicat al polígon 22, parcel·la 3 i a la Central Tèrmica de Son Reus de Palma (156A/2019)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Atesa la proposta tècnica de declaració d'impacte ambiental de dia 2 de març de 2020, i d'acord amb Resolució del president de la CMAIB, de 17 de març de 2020 (BOIB núm. 39, de 20 de març de 2020), sobre l'exercici per part del president de la CMAIB, per raons d'urgència, de les competències que corresponen al Ple de la CMAIB, durant la vigència de l'estat d'alarma declarat pel RD 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la crisi sanitària ocasionada pel COVID-19.

Havent consultat prèviament al promotor, ajuntament i als membres del Comitè Tècnic i Ple de la CMAIB, en aplicació del que estableix la Resolució esmentada.

I atès que compleix la condició d'urgència establerta per l'esmentada Resolució ja que el termini de resolució del procediment corresponent a l'expedient 156A/2019 ja s'ha exhaurit.

RESOLC FORMULAR:

La declaració d'impacte ambiental sobre el projecte de parc fotovoltaic Son Reus, ubicat al polígon 22, parcel·la 3 i a la Central Tèrmica de Son Reus de Palma, en els termes següents:

El projecte consisteix en la implantació d'un parc fotovoltaic i en la dotació d'una línia elèctrica de 15 kV per a l'evacuació de l'energia generada.

La instal·lació, de tipus D i amb una superfície perimetral total de 125.129.31 m2, es troba a sòl rústic, amb la qualificació de sistema general, i a una zona d'aptitud fotovoltaica alta.

D'acord amb la lletra a) del punt 1 de l'article 14 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental ordinària «els projectes inclosos en l'annex I de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, o en l'annex 1 d'aquesta llei, i també els projectes que es presentin fraccionats i assoleixin els llindars d'aquests annexos per l'acumulació de les magnituds o les dimensions de cadascun». Entre els projectes inclosos a l'annex 1, el projecte objecte del present informe s'inclou al punt 12 del grup 3 (Energia):

Instal·lacions per a la producció d'energia elèctrica a partir de l'energia solar, incloses les esteses de connexió a la xarxa següents:

Instal·lacions amb una ocupació total de més de 10 ha situades en sòl rústic a les zones d'aptitud alta del PDS d'energia, excepte les situades en qualsevol tipus de coberta o en zones definides com a aptes per a les instal·lacions esmentades en el pla territorial insular corresponent.

Per tant, el projecte s'ha de tramitar com una Avaluació d'Impacte Ambiental Ordinària i seguir el procediment establert a la secció 1a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013. S'han de complir també les prescripcions de l'article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d'aplicació.

1.Informació del projecte: objecte, ubicació i descripció. Descripció del projecte

El projecte d'instal·lació solar fotovoltaica de 16,3 MWp, de data 15 d'abril de 2019 i redactat pel senyor Josep Quintana Subirats (enginyer industrial) té com a objecte la implantació d'un parc fotovoltaic de 16,3 MWp per a la generació i venda d'energia elèctrica així com la dotació d'una línia de 15 kV per a l'evacuació de l'energia generada. El promotor del projecte és Enel Green Power SL i l'òrgan substantiu la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic.

La planta fotovoltaica projectada s'ubica al TM de Palma, concretament a la parcel·la 3 del polígon 22, de referència cadastral 07040A022000030000RF i a part de la Central Tèrmica de Son Reus, amb referència cadastral 1E07040M01CRES0000UI. Les parcel·les es troben a sòl rústic, amb la qualificació de sistema general, i són propietat de Gesa Endesa i de ENDESA DISTRIBUCIÓN ELÉCTRICA SLU i GAS Y ELECTRICIDAD GENERACIÓN SAU, respectivament. El promotor disposa d'un contracte de lloguer d'aquests terrenys.

La planta solar fotovoltaica estarà constituïda pels elements següents:

a) 44.100 mòduls de 370 Wp, els quals suposen una potència total de 16.317 kWp. Aquests mòduls estaran suportats en estructures fixes orientades al sud i inclinades 20º. L'altura màxima de les plaques serà de 2,8 m i la distància mínima entre els mòduls i el sòl, de 0,8 m, per tal de permetre l'existència d'una coberta vegetal homogènia i la presència de la fauna pròpia dels hàbitats agrícoles. Els mòduls seran de silici monocristal·lí de la marca Silfab Solar, model SLG-M 370 i de dimensions 1,96 x 0,99 x 0,04 m. Aquestes cel·les es caracteritzen per la seva eficiència i pel seu sistema de protecció anti-enlluernament.

b) 573 seguidors d'acer galvanitzat per a la sustentació dels panells solars. Aquests seguidors s'ancoraran al terreny mitjançant cargols, sense utilitzar formigó.

c) 7 conjunts tipus SKID, formats per una plataforma en la qual s'instal·larà un inversor de 1.995 kVA i un transformador de 2.000 kVA. Aquestes plataformes tendran una amplada de 2,28 m i una longitud de 8,87 m.

d) Un centre de maniobra i mesura (CMM) en edifici prefabricat, de formigó tipus PFU-5 ST FV, de 6 m de longitud x 2,4 m de fons x 3,05 m d'altura. Aquest centre rebrà l'energia generada per la planta solar i, després de les corresponents mesures i proteccions, l'evacuarà al punt de connexió.

e) Edifici de control, de 6,1 m x 2,45 m x 2,5 m, el qual serà emprat pels treballadors de la instal·lació. S'hi instal·larà un lavabo i una fossa sèptica estanca.

f) Una xarxa privada soterrada, a 15 kV, de 495 m de longitud. El traçat de la xarxa privada subterrània anirà des del centre de maniobra i mesura previst a la planta fotovoltaica fins a la subestació de Ses Veles i afecta als terrenys següents:

- Parcel·la 3, polígon 22 (terreny rústic privat, àrea d'interès agrari)

- Parcel·la 63, polígon 22, amb referència cadastral 07040A022000630000RQ (terreny rústic privat, àrea d'interès agrari)

- Galeria de serveis (terreny urbà públic)

- Carrer Ses Veles, 63, amb referència cadastral 2797509DD7829N0001IK (terreny urbà privat).

g) Connexió en cel·la existent a la subestació «Veles».

h) Es preveu també la demolició d'un habitatge abandonat.

Pel que fa a la superfície ocupada, la instal·lació ocuparà 83.085,01 m2 amb nous elements (plaques principalment). La superfície perimetral de les plaques és de 125.129,31 m2 i l'àrea total de la instal·lació fotovoltaica, de 211.344,62 m2.

Per una altra banda, atès que a la zona d'actuació hi ha dues línies aèries d'alta tensió de 66 kV i 220 kV, hi haurà d'haver una distància de seguretat mínima de 5 m a cada costat de les dues línies. S'haurà de deixar també una distància de seguretat de 1,25 m a cada costat de les rases de les línies soterrades de 66 kV.

El temps de vida útil dels mòduls solars és de 25 anys. Es preveu que una generació anual d'energia elèctrica de 23.398.578 kWh i s'estima un estalvi anual d'emissions de CO2 d'unes 8.000 t.

Pel que fa a l'accés a la instal·lació, s'aprofitarà l'accés existent des del Camí de Son Reus.

No es preveu la instal·lació d'enllumenat.

La instal·lació fotovoltaica més propera és el parc de Son Falconer, el qual es troba a 1,8 km de distància.

El pressupost total d'execució material és de 9.092.180 euros.

2.Elements ambientals significatius de l'entorn del projecte

A l'estudi d'impacte ambiental es presenta una caracterització de la zona i un inventari ambiental, on es descriu el medi abiòtic (climatologia, topografia, geologia, edafologia, hidrologia, etc.), biòtic (flora, fauna i hàbitats) i socioeconòmic.

1. Segons el Pla Territorial Insular de Mallorca, les parcel·les afectades pel projecte es troben a sòl rústic, amb la qualificació de sistema general. Aquestes parcel·les es troben incloses dins la zona d'infraestructures energètiques de Son Reus d'acord amb el Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears (PDSEIB), aprovat pel Decret 96/2005, de 23 de setembre.

Atès que la instal·lació ocuparà més de 4 ha es troba classificada com a tipus D i es troba a una zona d'aptitud fotovoltaica ambiental i territorial alta d'acord amb el Decret 33/2015, de 15 de maig, d'aprovació definitiva de la modificació del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears.

Tot i que el PDSEIB estableix a l'article 36 que les instal·lacions fotovoltaiques de tipus D s'han de tramitar per via de la declaració general es considera que en aquest cas no és d'aplicació ja que el mateix PDSEIB qualifica el terrenys a on s'ubica el projecte com a sistema general energètic.

2. Pel que fa a la topografia del terreny, és regular, plana i amb un pendent molt suau (1,2%).

3. Segons el Pla Territorial Insular de Mallorca, el parc fotovoltaic previst es troba a la unitat de paisatge 4 (Badia de Palma i Pla de Sant Jordi). L'entorn paisatgístic del projecte és industrial (Son Reus), a on hi ha principalment infraestructures energètiques i de tractament de residus.

A l'estudi d'impacte ambiental es presenta un estudi de visuals, amb modelització 3D, des de l'entorn més proper (instal·lacions industrials pròximes, Camí de Son Reus, carrer de Ses Veles, tren de Sóller, parcel·les agrícoles pròximes, urbanització de Son Reus i Palmanyola). L'estudi de visuals mostra que el projecte serà únicament visible des del viari i des de les instal·lacions més properes. Atès que es tracta d'una zona extremadament plana, per a la resta de focus visuals, es considera que la vegetació actuarà com a barrera visual, disminuint la visibilitat del projecte i afavorint una major integració. Posteriorment, es va presentar un annex de l'estudi d'impacte ambiental i es va ampliar l'estudi de visuals a punts d'observació sobreelevats com són les urbanitzacions de la Font Seca i Sa Coma i l'Hospital Joan March. Atesa la distància dels punts a l'àmbit del projecte, l'altura de les plaques fotovoltaiques, el color de les plaques i la vegetació perimetral, l'estudi conclou que els efectes paisatgístics del projecte són extremadament baixos i que la instal·lació no resultarà pràcticament visible des dels focus visuals sobreelevats, excepte les zones més elevades de la urbanització de Sa Font Seca. En el cas d'alguns punts de la urbanització de Sa Font Seca, si bé la vegetació perimetral prevista pel projecte no aconsegueix crear una barrera visual es considera que la disminució de la qualitat paisatgística és moderada ja que actualment s'observa un paisatge transformat amb la presència de nombroses edificacions i instal·lacions industrials.

Al projecte s'ha previst completar la franja perimetral existent, formada per ullastres, garrovers i llentiscles i que actua com a una barrera visual amb ullastres (Olea europeae var. Sylvestris). Tot i que inicialment no s'havia previst la plantació d'arbres en el límit del parc fotovoltaic amb el Camí de Son Reus, a l'annex de l'estudi d'impacte ambiental que es va presentar posteriorment s'amplia la barrera vegetal a la zona esmentada i, a més, s'amplia la franja vegetal en el límit exterior del Sistema General de 3 a 15 m d'amplada.

Per una altra banda, s'ha de tenir en compte que l'àrea d'actuació està integrada dins l'Àmbit d'Intervenció Paisatgística (AIP) II Entorns de Son Reus. D'acord amb la disposició transitòria desena del Pla Territorial de Mallorca, serà preceptiu l'informe previ preceptiu favorable del Departament del Consell de Mallorca competent en ordenació del territori, que haurà d'analitzar la compatibilitat del projecte amb els objectius, principis rectors i directrius d'ordenació de l'AIP.

4. Les actuacions projectades no estan afectades per cap espai natural protegit per la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació del espais de rellevància ambiental (LECO) ni per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears (LEN). Tampoc formen part de Xarxa Natura 2000 i no s'hi troba cap Hàbitat d'Interès Comunitari.

5. El projecte no està afectat per Àrees de Prevenció de Riscos (APRs) d'erosió, esllavissament o inundació ni es troba dins Zona d'Alt Risc d'Incendis Forestals.

6. Pel que fa a la protecció de les aigües subterrànies:

a) L'àrea afectada pel projecte es troba a la Massa d'Aigua Subterrània (MAS) 1814M4 «Son Reus» (aqüífer profund, presència de nitrats, no s'han detectat substàncies prioritàries, bon estat quantitatiu, mal estat químic, amb estat de «manteniment»).

b) La vulnerabilitat a la contaminació de l'aqüífer és moderada.

c) Les actuacions projectades es troben dins el perímetre de restriccions moderades del pou de proveïment urbà CAS_676_Vigent-A_S_5123. D'acord amb l'article 87 del Pla Hidrològic de les Illes Balears de 2019 la instal·lació del parc fotovoltaic s'entén com a una activitat permesa.

7. Segons les quadrícules 1x1 amb codi 2802, 2803 i 2812 del Bioatles del visor IDEIB no consta cap espècie de fauna i flora catalogada i/o amenaçada a la parcel·la o al seu entorn.

8. A l'àmbit afectat pel projecte, la vegetació és principalment agrícola, amb ametllers (Prunus dulcis) i alguns exemplars de garrovers (Ceratonia siliqua). Als límits de les parcel·les es troben vegetació arbustiva i arbòria, amb presència de llentiscle (Pistacia lentiscus), ullastre (Olea europaea var. Sylvestris), garrover i vegetació banal.

9. Es considera que la fauna existent a l'àmbit afectat pel projecte és una fauna molt lligada a la presència humana. Pel que fa al milà reial (milvus milvus), el niu més proper es troba a uns 1.600 m de la instal·lació projectada.

10. El patrimoni cultural no es veu afectat per les actuacions projectades.

3. Resum del procés d'avaluació

Fase d'informació pública i de consultes

El passat 4 de maig de 2019 es va publicar en el BOIB núm. 61 la informació pública d'avaluació d'impacte ambiental del projecte de parc fotovoltaic Son Reus, ubicat al polígon 22 parcel·la 3 i a la Central Tèrmica de Son Reus de Palma. No s'hi ha presentat cap al·legació. Durant la informació pública han estat consultades les administracions i persones interessades següents:

Direcció General d'Agricultura i Ramaderia.

Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, Servei d'Aigües Superficials.

Consell Insular de Mallorca, Departament de Medi Ambient.

Consell Insular de Mallorca, Departament d'Urbanisme.

Ajuntament de Palma, Servei d'Urbanisme.

Endesa Distribución.

Red Eléctrica de España

GOB.

Amics de la Terra.

A dia d'avui dins l'expedient consten els informes de la Direcció General d'Agricultura i Ramaderia, del Servei Tècnic d'Urbanisme de la Direcció Insular de Territori i Paisatge, del Servei d'Ordenació del Territori de la Direcció Insular de Territori i paisatge i de Red Eléctrica de España.

La Direcció General d'Agricultura i Ramaderia va concloure el següent:

Es tracta d'un terreny d'ús agrari de productivitat agrícola mitjana, dedicat al cultiu d'ametller en secà amb certs exemplars de garrover, amb un sòl argilós, profund, de pedregositat mitjana i textura argilosa.

El Servei Tècnic d'Urbanisme de la Direcció Insular de Territori i paisatge va concloure el següent:

Una vegada revisada la documentació presentada, d'acord amb les anteriors consideracions, tota vegada que es tracta d'una infraestructura energètica que s'emplaça sobre uns terrenys ja qualificats de manera concreta com a Sistema General energètic en el Pla Director Sectorial Energètic, es podria informar el present projecte en sentit favorable, sempre que compti amb el mateix pronunciament favorable sobre la seva compatibilitat amb els objectius, principis rectors i directrius d'ordenació de l'àrea d'integració paisatgística AIP II, en especial les referents a la integració ambiental i paisatgística en l'entorn proper i en l'estructura del territori rural que envolta l'àmbit de l'AIP.

El Servei d'Ordenació del Territori de la Direcció Insular de Territori i Paisatge va concloure el següent:

S'informa favorablement la proposta sempre que es tinguin presents les següents condicions:

1) Cal fer un estudi de visuals des del punts elevats més propers: urbanització Sa Font Seca, urbanització Sa Coma, Hospital Joan March,... per tal d'analitzar l'impacte paisatgístic i contrastar l'efecte de les mesures correctores que es proposin.

2) Cal plantar i mantenir una barrera vegetal arbòria i arbustiva en el perímetre exterior del Sistema General i en el límit del parc fotovoltaic amb el Camí de Son Reus, amb espècies autòctones de baix requeriment hídric, preferentment existents en l'entorn més proper, per tal de reduir l'impacte paisatgístic de la instal·lació i contribuir a l'ordenació unitària del sector. A més tenint en compte la gran quantitat de garrovers de grans dimensions existents als terrenys, convé replantar el màxim nombre possible per completar la barrera vegetal.

A més la part de barrera vegetal situada en el límit exterior del Sistema General, haurà de tenir una amplada mínima de 50 m per tal de contribuir de manera efectiva a una ordenació unitària del sector i al tractament conjunt com a element que ajudi a articular l'estructura de corredors ecològics.

A títol de suggeriment es proposa que la barrera vegetal en aquesta zona perimetral exterior quedi fora del tancament de seguretat del parc fotovoltaic, sense perjudici de la titularitat del seu domini, per tal de contribuir a potenciar la zona entorn del torrent, a banda i banda de la línia del ferrocarril de Sóller, com a connector territorial més accessible.

3) Per tal de reduir l'impacte paisatgístic de la instal·lació, cal reduir l'alçada màxima dels panells del parc fotovoltaic, de 4 a 2,8 m màxim.

4) Tenint en compte els principis rectors de l'AIP II Son Reus, cal adoptar mesures per a reduir l'impacte paisatgístic, minimitzar l'ocupació del sòl de les noves edificacions projectades i procurar la conservació de les edificacions existents i del seu entorn més immediat. A falta de major criteri es podrien prendre com a referència les condicions d'integració de la Norma 22 del PTIM: coberta inclinada de teula àrab, aspecte visual dels materials i acabats de les façanes de la gamma de la pedra, del marès o dels ocres terra...

5) Cal recordar que per a l'establiment o pas de les instal·lacions energètiques que calgui implantar fora de les parcel·les objecte d'aquest informe s'hauran de demanar les autoritzacions administratives pertinents.

Red Eléctrica de España va informar el següent:

Como contestación a su escrito de fecha 23 de abril de 2019 en relación con el proyecto referido en el asunto, les comunicamos que según la documentación anexa al escrito citado, se deberán tener en cuenta las siguientes consideraciones respecto a las instalaciones de Red Eléctrica de España:

- Respecto a las posibles afecciones a las líneas aéreas, se deberán tener en cuenta las zonas de influencia de los siguientes vanos (enviadas al promotor dentro del expediente PELI-L-18-8533 y las cuales adjuntamos de nuevo):

- Vano 40-41 de la línea 220 kV S/C Valldurgent-Son Reus 1

- Vano 1-2 de la línea a 220 kV S/C Valldurgent-Son Reus 2

- Vano 38-39 de la línea a 220 kV S/C Son Orlandis-Son Reus.

- Vano 1-2 de la línea a 66 kV D/C Bit-Son Reus 1 y 2.

- Vano 1-2 y 2-3 de la línea a 220 kV S/C Llubí-Son Reus.

- Vano 23-24 y 24-25 de la línea a 220 kV D/C Marratxí-Son Reus 1 y 2.

- Vano 25-26 de la línea a 220 kV S/C Marratxí-Son Reus 1.

- Vano 25-27 de la línea a 220 kV S/C Marratxí-Son Reus 2.

En las mismas, indicamos la superficie donde queda “prohibida” la construcción de edificios e instalaciones industriales, representada mediante un área gris delimitada por línea discontinua. El croquis adjunto representa gráficamente lo indicado en el Real Decreto 1955/2000 con respecto a las zonas de influencia.

Les rogamos se tengan en cuenta estas instalaciones en el proyecto de referencia, considerando que cualquier afección deberá estar conforme al Real Decreto 1955/2000 y al Reglamento de Líneas Eléctricas Aéreas de Alta Tensión aprobado en Real Decreto 3151/1968, menos en el caso de la línea a 220 kV S/C Valldurgent-Son Reus 2 que deberá estar conforme al Reglamento sobre condiciones Técnicas y Garantías de Seguridad en Líneas Eléctricas de Alta Tensión aprobado en Real Decreto 223/2008.

Respecto a los vanos de entrada a la subestación, y debido a las condiciones de tendido, se deben respetar 5 metros desde el eje a cada lado de la línea según se establece en el artículo 35.2 del Decreto 3151/1968.

- Respecto a los apoyos de las líneas citadas anteriormente, habría que tener en cuenta las siguientes consideraciones:

•Los movimientos de tierra que se realicen en el entorno de los apoyos deberán efectuarse a una distancia suficiente que garantice la estabilidad de los mismos. En la mayoría de los casos, no existirá afección a más de 25 metros de la parte más próxima del apoyo.

•En caso de requerirse algún tipo de excavación o movimiento de tierras a una distancia inferior, se solicitará conformidad previa a Red Eléctrica. En cualquier caso, se adoptarán las medidas para garantizar la estabilidad de los taludes, evitando la erosión, lavado o desmoronamiento.

•Respecto a la instalación de posibles conducciones bajo tierra (agua, gas, etc.) les recomendamos que ninguna canalización diste menos de 20 m a la pata más desfavorable del apoyo para que, de esta forma, quede asegurada la no interferencia de dichas canalizaciones con el sistema de puesta a tierra del apoyo, y se minimicen los posibles efectos derivados del drenaje de sobretensiones al terreno a través de dicho sistema de puesta a tierra.

- También se debe tener en cuenta que puede resultar afectada la línea subterránea a 66 kV Coliseo-Son Reus. Como servidumbre de la misma, se deberá respetar una distancia de 1,25 metros a cada lado del eje de la zanja.

La localización exacta de dicha línea solo puede garantizarse mediante la realización de catas que deberán ser supervisadas en todo momento por el personal de Red Eléctrica de España. La finalidad de esta supervisión es prevenir posibles accidentes de consecuencias generalmente graves e incluso mortales, y garantizar la fiabilidad del suministro eléctrico en lo que respecta a la explotación del Sistema Eléctrico Nacional, ya que la línea afectada forma parte de la Red de Transporte.

Además de lo anterior, para la ejecución de sus trabajos deberán cumplir, en cuanto a distancia se refiere, con lo dispuesto en el apartado 5 “Cruzamientos, proximidades y paralelismos” de la ITC-LAT 06 Líneas Subterráneas con Cables Aislados, incluida en el Real Decreto 223/2008.

- Cualquier actuación en la zona de influencia de la línea debe garantizar la servidumbre de paso aéreo de energía eléctrica con el alcance que se determina en la Ley 24/2013 de 26 de diciembre, del Sector Eléctrico, y el Real Decreto 1955/2000 que, entre otros requisitos, establecen el derecho de paso o acceso para atender el establecimiento, vigilancia, conservación, reparación de la línea eléctrica y corte de arbolado, si fuera necesario. Para dar cumplimiento al mismo, y debido a que el apoyo citado queda situado de la parcela de su instalación, les informamos que deben permitir el acceso en todo el momento a dichas instalaciones al personal de Red Eléctrica de España.

- Por otra parte, la situación afecta a terrenos propiedad de Red Eléctrica de España, por lo que se debe suscribir el correspondiente acuerdo que legitime la ocupación del terreno.

La información de la presente comunicación resulta independiente de la necesaria resolución de los procedimientos de acceso y conexión para la instalación del asunto que, según el Real Decreto 1955/2000, deben completarse para todas las instalaciones que vayan a conectarse a la red, siendo asimismo los correspondientes permisos de acceso y conexión condición previa imprescindible para el otorgamiento de la autorización administrativa de instalaciones de generación, según la Ley 24/2013 del Sector Eléctrico.

En relació amb les observacions fetes per les diferents administracions i per Red Eléctrica, el promotor va emetre un informe complementari i es varen realitzar algunes modificacions al projecte com són la disminució del nombre de mòduls de 370 Wp (de 47.250 es passa a 44.100); la inclinació dels mòduls (dels 30º inicials es passa a 20º); el nombre de SKIDs amb inversor (de 8 es passa a 7); les distàncies de seguretat respecte a les línies aèries d'alta tensió existents i l'ampliació de la barrera vegetal prevista.

Anàlisi tècnica de l'expedient

Alternatives

D'acord amb l'estudi d'impacte ambiental, s'han estudiat les alternatives següents:

- Alternativa 0 (no realització del projecte): es descarta aquesta opció ja que es consideren necessàries aquestes instal·lacions per tal de poder complir amb les objectius previstos per la legislació i planificació energètica i territorial.

- Alternatives en relació amb l'emplaçament:

Alternativa 1 (polígon 22, parcel·la 3 i part de la parcel·la ocupada per la Central Tèrmica de Son Reus ). Es troba junt a la central elèctrica de Son Reus i al polígon de Ses Veles. Es tracta d'una zona agrícola amb ametllers i garrovers de molt baixa rendibilitat.

Alternativa 2 (polígon 22 parcel·la 15 TM Palma). Està situada devora la incineradora, l'abocador de Son Reus i la urbanització de Son Reus, a una zona agrícola amb ametllers i garrovers de molt baixa rendibilitat.

Alternativa 3 (polígon 6 parcel·la 142 TM Marratxí). Es troba devora la incineradora, l'abocador de Son Reus i vàries parcel·les agrícoles. És una parcel·la destinada al conreu de tarongers.

Alternativa 4 (polígon 22 parcel·la 17 TM Palma). Està situada devora la central elèctrica de Son Reus, a una zona agrícola amb ametllers i garrovers de molt baixa rendibilitat.

Alternativa 5 (polígon 22 parcel·la 1 TM Palma). Es troba devora vàries parcel·les agrícoles, equipaments esportius (Ciutat esportiva, Escola hípica) i molt pròxima al nucli urbà de Palmanyola. Es tracta d'una zona agrícola amb ametllers.

Per a la selecció de l'alternativa més apropiada s'ha realitzat una anàlisi multicritèria i s'han valorat aspectes com la garantia de disponibilitat dels terrenys, criteris tècnics (proximitat a un punt viable d'evacuació de l'energia generada i la disponibilitat de superfície suficient per a la instal·lació), criteris urbanístics i d'ordenació del territori, criteris ambientals (afecció a valors ambientals rellevants, aptitud fotovoltaica, afecció a usos del territori, riscs ambientals i integració paisatgística) i criteris socioeconòmics. Així, entre les alternatives proposades, s'ha triat l'alternativa 1 per ser la més adequada. A més, segons el Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears es troba a una zona destinada a infraestructures energètiques.

S'han estudiat també alternatives en relació amb els accessos, el tractament del sòl i implantació de les instal·lacions, distribució de l'espai i el traçat de la línia elèctrica. D'acord amb les anàlisis multicritèria realitzades, s'ha optat per l'aprofitament de l'accés i els camins existents; per no pavimentar els camins perimetrals necessaris per al manteniment de la instal·lació; per la minimització de l'ocupació del sòl i el manteniment de la vegetació; per a l'aprofitament òptim de l'espai i pel soterrament de la línia elèctrica projectada.

Principals impactes de l'alternativa escollida i la seva correcció

A l'estudi d'impacte ambiental es presenta una identificació i descripció dels impactes que produirà el projecte sobre l'entorn així com una caracterització i valoració dels més significatius.

A la fase de construcció, s'han identificat les següents activitats productores d'impactes:

a) Implantació de les plaques, transformadors, inversors, interconnexions elèctriques, CMM i caseta de control. Aquesta actuació produirà un impacte compatible sobre la qualitat de l'aire, el renou, els usos del territori, la vegetació, la fauna i el paisatge. Es considera que les emissions de pols i renou seran temporals, poc significatives i que afectaran a una població molt reduïda. Com a mesures preventives o correctores es proposa controlar l'ocupació de l'espai evitar el desplaçament de la maquinària fora de les zones d'actuació, realitzar les obres en horari diürn, mesures per a evitar vessament accidentals de residus o lixiviats, el manteniment de la coberta vegetal sota les plaques i la plantació d'ullastres a la zona perimetral.

b) Implantació de la línia d'alta tensió subterrània d'evacuació de l'energia generada. Aquesta activitat té un impacte pràcticament nul sobre les infraestructures (s'ha de realitzar una rasa en un viari existent) i compatible sobre la qualitat de l'aire, el renou, els usos del territori, la vegetació i la fauna. Com a mesures preventives, es proposa, entre altre coses, controlar l'ocupació de l'espai, evitar el desplaçament de la maquinària fora de les zones d'actuació, reutilització de la terra vegetal retirada, mesures per a evitar vessament accidentals de residus o lixiviats i realitzar les obres en horari diürn.

c) Generació de residus. Els residus generats s'entregaran a gestor autoritzat.

Pel que fa a la fase d'explotació, es preveu que hi pugui haver impactes compatibles sobre el paisatge i l'ús del territori. Entre les mesures preventives o correctores es proposa la utilització de plaques fotovoltaiques amb tecnologia anti-enlluernament, control de la qualitat acústica, el compliment de la norma 22 del Pla Territorial del Mallorca per a l'acabat exterior de les noves edificacions i la implantació i manteniment de la barrera vegetal.

A l'estudi d'impacte ambiental es fa referència als camps electromagnètics i s'indica que s'haurà de complir amb el Reial Decret 1066/2001, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament que estableix condicions de protecció del domini públic radioelèctric, restriccions a les emissions radioelèctriques i mesures de protecció sanitària davant d'emissions radioelèctriques. S'indica també que per tal de limitar a l'exterior de les instal·lacions d'alta tensió per la circulació de corrents de 50 Hz en els diferents elements de la instal·lació es prendran les mesures següents:

- Als centres transformadors i als CMM, els conductors trifàsics es col·locaran el més a prop possible un de l'altre, preferentment junts i a portell.

- Les entrades i sortides de cables al centre de transformador o al CMM s'efectuaran pel sòl i adoptaran una disposició en triangle i formant ternes.

- Les interconnexions seran tan curtes com sigui possible i s'han dissenyat evitant parets i sostres contigus amb habitatges.

No obstant això, al Programa de vigilància ambiental no s'estableix cap control periòdic del camp electromagnètic.

A l'estudi d'impacte ambiental no es fa referència a mesures per al manteniment adequat dels aparells elèctrics potencialment contaminants com són els centres de transformació els quals contenen olis o gasos dielèctrics i hexafluorur de sofre (SF6). L'SF6 és un gas d'efecte hivernacle amb un potencial d'escalfament global de 22.200 per la qual cosa s'ha d'evitar qualsevol fuita d'aquest gas.

Entre els impactes positius del projecte, s'han de destacar els impactes sobre el clima i el canvi climàtic (s'estima un estalvi anual d'emissions de CO2 d'unes 8.000 t), l'economia i les infraestructures.

A l'estudi d'impacte ambiental s'indica també que durant la fase de desmantellament, s'assegurarà la gestió adequada dels residus així com la recuperació de l'estat preoperacional. En aquest sentit, s'ha de tenir en compte que les plaques fotovoltaiques es consideren un residu d'aparell elèctric i electrònic i com a tal s'ha de gestionar adequadament d'acord amb l'establert al Reial Decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics. Cal indicar també que el pressupost del projecte hauria d'incloure el desmantellament de la instal·lació fotovoltaica i la gestió dels residus que se'n derivin.

Finalment, s'ha de tenir en compte que la implantació de la planta fotovoltaica suposa l'ocupació d'una extensió considerable de sòl agrícola i l'eliminació de la vegetació agrícola existent, principalment ametllers i garrovers. Si bé a l'EIA és proposar aprofitar els exemplars de garrover de major port per tal de completar la barrera vegetal, aquesta mesura no és suficient i resulta convenient l'aplicació d'alguna mesura compensatòria.

Seguiment ambiental

D'acord amb l'informe d'impacte ambiental, es designarà un responsable ambiental, el qual s'encarregarà de verificar el compliment de les mesures previstes durant l'execució de les obres, el funcionament i el desmantellament de la instal·lació.

Conclusions

Per tot l'anterior, es proposa formular la declaració d'impacte ambiental favorable a la realització del projecte de parc fotovoltaic Son Reus, ubicat al polígon 22, parcel·la 3 i a la Central Tèrmica de Son Reus de Palma, promogut per Enel Green Power SL, atès que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius sobre el medi ambient, sempre que es compleixin les mesures preventives previstes a l'EIA i a la documentació complementària presentada, i els condicionants següents:

1. Es farà un inventari detallat de les espècies arbòries de caràcter agrícola presents a la parcel·la i s'indicarà el seu destí (trasplantament, eliminació, etc). Aquest inventari servirà de referència per al compliment del punt següent.

2. Es compensarà l'eliminació dels arbres agrícoles inventariats al punt anterior amb la recuperació de l'ús agrícola d'una o vàries parcel·les agrícoles abandonades, la suma total de la superfície sigui com a mínim de 4 ha. Com a mínim es plantarà el mateix nombre d'arbres que s'hagin eliminat. Independentment del tipus d'arbre eliminat (garrover, ametller, etc.) es sembraran preferentment garrovers. S'haurà de mantenir aquest terreny al menys durant el temps de funcionament del parc fotovoltaic (25 anys).

3. Durant la realització de les rases, caldrà prendre mesures per evitar la caiguda de fauna raó per la qual, si aquestes han de romandre obertes fora de la jornada laboral, s'haurà de disposar llistons per permetre la seva sortida i realitzar revisions diàries per alliberar els animals que hi hagin pogut caure.

4. No es pavimentaran els camins perimetrals necessaris per a l'adequat manteniment de la instal·lació.

5. Les edificacions projectades hauran de complir les condicions d'integració paisatgística i ambiental de la Norma 22 del Pla Territorial Insular de Mallorca.

6. Es prohibeix la crema de rostolls i restes de vegetació que puguin generar-se durant els desbrossaments. Les restes vegetals s'hauran de dur a instal·lacions que ho puguin aprofitar per fer compost o esser recollits per empreses que facin aquesta valorització.

7. S'haurà de garantir que les subjeccions de les plaques es realitzen de materials correctes i preparats per a la intempèrie que no generen impactes sobre el sòl.

8. Les plaques fotovoltaiques es consideren un residu d'aparell elèctric i electrònic i com a tal s'ha de gestionar d'acord amb l'establert al Reial Decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics. S'ha de garantir la correcta gestió de les plaques fotovoltaiques tant durant la seva explotació com durant el desmantellament. A més, el pressupost de desmantellament de les instal·lacions i de gestió dels residus que se'n derivin s'haurà d'incloure al pressupost del projecte.

9. S'han de realitzar mesures periòdiques del camp electromagnètic durant la vida útil de la instal·lació fotovoltaica, de la línia elèctrica i de la subestació elèctrica i s'ha de complir amb l'establert al Reial Decret 1066/2001, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament que estableix condicions de protecció del domini públic radioelèctric, restriccions a les emissions radioelèctriques i mesures de protecció sanitària davant d'emissions radioelèctriques i al Reial decret 337/2014, de 9 de maig, pel qual s'aproven el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en instal·lacions elèctriques d'alta tensió i les seves instruccions tècniques complementàries ITC-RAT 01 a 23 o a la normativa que els substitueixi.

10. Durant la fase d'explotació es farà un manteniment preventiu de tots els equips elèctric que contenguin olis o gasos dielèctrics. Es realitzarà un control del gas hexafluorur de sofre (SF6) de manera periòdica, mitjançant la verificació de la pressió o de la densitat i s'aplicaran mesures correctores si es detecten fuites. En les operacions de manteniment que impliquin el buidat de l'hexafluorur de sofre, es recuperarà el gas.

11. Pel que fa a la barrera vegetal de la instal·lació fotovoltaica:

- S'han d'utilitzar espècies vegetals autòctones de la zona de port mitjà-gran (mínim 1.5-2 metres) i amb baixos requeriments hídrics. La separació entre els peus sembrats estarà compresa entre 1 i 2,5 metres atès el volum que pot ocupar cada individu arbori i a la possibilitat de desenvolupament de la part aèria.

- Es faran revisions periòdiques, manteniment, neteja i reposició d'exemplars morts durant tota la vida del parc i s'ha d'assolir l'alçada de 3 metres en un terme màxim de 3 anys.

- S'hauran de realitzar regs de reforçament, sobretot durant la fase de sembra i els dos primers anys, en els mesos estivals, quan l'estrès hídric és més elevat. Es realitzarà reg preferentment amb aigua depurada, en horari de menor intensitat lumínica.

- S'ha de completar la barrera vegetal en el límit de la instal·lació amb el Camí de Son Reus.

- S'ha de replantar el màxim nombre possible de garrovers a la barrera vegetal, especialment els exemplars adults existents a la parcel·la.

12. La neteja dels panells fotovoltaics es realitzarà, en la mesura del possible, "en sec", sense ús d'aigua, amb la finalitat d'estalviar aquest recurs, i si no fos possible, es farà amb aigua regenerada.

13. Es farà el control de la vegetació de l'interior del parc fotovoltaic mitjançant pastura amb ramat oví o amb mitjans mecànics que no afectin al sòl (desbrossadores). No s'empraran herbicides.

14. D'acord amb l'article 29.2 de la Llei 12/2016 i atès que el projecte supera la quantia d'un milió d'euros, s'ha de contractar una auditoria ambiental.

15. Una vegada finalitzada la vida útil de la instal·lació fotovoltaica (que es preveu en 25 anys) es recuperarà el terreny al seu estat original, corresponent a ús agrari, i es prendran les mesures correctores necessàries per tal d'eliminar o disminuir l'impacte ambiental associat. No obstant això, si en aquest termini es vol seguir explotant com a parc fotovoltaic, s'haurà de sotmetre a un nou procediment d'Avaluació d'Impacte Ambiental.

Es recomana:

- D'acord amb l'informe de la Direcció Insular de Territori i Paisatge, la part de la barrera vegetal situada en el límit exterior del Sistema General hauria de tenir una amplada mínima de 50 m per tal de contribuir de manera efectiva a una ordenació unitària del sector i al tractament del conjunt com a element que ajudi a articular l'estructura de corredors ecològics.

Es recorda que:

- S'ha de complir amb l'establert a l'Ordenança Municipal Reguladora del Renou i les Vibracions.

- Per a l'establiment o pas de les instal·lacions energètiques que s'hagin d'implantar fora de la parcel·la 3 del polígon 22 del TM de Palma o fora de la central tèrmica de Son Reus s'han de demanar les autoritzacions administratives pertinents.

Aquesta Declaració d'impacte ambiental s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.

 

Palma,  25 de març de 2020

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias