Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE SANT JOAN DE LABRITJA

Núm. 3339
Resolució d'Alcaldia Núm. 275 de 17 d'abril de 2020, relativa a la modificació de l'article 62 de l'Ordenança Municipal de Convivència Ciutadana

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

ANTONI MARÍ MARÍ, Alcalde – President de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja, FA SABER que per aquesta Alcaldia s'ha emès Resolució Núm. 275 de data 17/04/2020, del tenor literal següent:

EXPEDIENT Núm.  282/2017

RESOLUCIÓ D'ALCALDIA

El Govern, a l'empara del que es disposa en l'article 4, apartats b) i d), de la Llei orgànica 4/1981, d'1 de juny, dels estats d'alarma, excepció i lloc, va declarar l'estat d'alarma en tot el territori nacional amb la finalitat d'afrontar la crisi sanitària ocasionada pel *COVID-19, mitjançant Reial decret 463/2020, de 14 de març, sent prorrogat novament l'estat d'alarma fins a les 00.00 hores del dia 26 d'abril de 2020, pel Reial decret 487/2020, de 10 d'abril.

S'ha plantejat a aquesta Alcaldia per diversos sectors lligats a l'activitat de construcció, la conveniència de deixar temporalment sense efecte l'article 62 de la vigent Ordenança Municipal de Convivència Ciutadana.

L'article 62 de l'ordenança municipal de convivència ciutadana, en la redacció donada per acord ple de13 de març de 2017, publicat en el BOIB núm. 16 de 3 de febrer de 2018, determina “queda prohibida l'execució d'obres d'estructura, desmunt o qualssevol altres que poguessin ocasionar molèsties al veïnat o en la via pública, en Zones Turístiques durant el període comprès entre l'1 de maig i el 31 d'octubre, coincidint aquest amb la temporada turística. Durant aquest període, les llicències atorgades en aquesta zona queden suspeses, prorrogant-se pel mateix termini”.

El precedent precepte suspèn durant la temporada turística i en les zones turístiques l'execució d'obres que poguessin causar molèsties al veïnat. Aquesta és sens dubte la motivació d'aquest precepte restrictiu de l'ordenança.  

L'RD 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, estableix en el seu art. 10 una sèrie de mesures de contenció en l'àmbit de l'activitat comercial, equipaments culturals, establiments i activitats recreatives, activitats d'hostaleria i restauració, i altres addicionals. Segons aquest article, se suspenen les activitats d'hostaleria i restauració, podent prestar-se exclusivament serveis de lliurament a domicili.

L'Ordre SND/257/2020, de 19 de març, publicada en el BOE d'igual data declara la suspensió d'obertura al públic d'establiments d'allotjament turístic, d'acord amb l'article 10.6 del RD 463/2020, de 14 de març, anteriorment referit, per tant i sobre la base dels meritats preceptes se suspenen, entre altres, les activitats lligades al turisme, allotjament i restauració.

Per part seva, d'acord amb l'Ordre SND/340/2020, de 12 d'abril, se suspenen determinades activitats relacionades amb obres d'intervenció en edificis existents en les quals existeixi risc de contagi pel COVID-19 per a persones no relacionades amb aquesta activitat.

Considerant la convenient suspendre, temporalment l'aplicació de l'article 62 de l'Ordenança de Convivència Ciutadana respecte de les obres que puguin prosseguir, mentre no es restauri les activitats turístiques en el municipi (obertura d'hotels i establiments turístics, restaurants i bars etc.). Amb la finalitat de contribuir a no generar més perjudicis econòmics a l'economia del nostre municipi i a l'economia general en l'àmbit i sector de la construcció, la qual cosa considerem que s'aconseguiria amb una suspensió del precepte citat, que permetria a aquest sector aprofitar un temps, que ha estat paralitzat, i que des del dia 14 d'abril 2020 s'ha reprès la seva activitat. Resultaria procedent, al nostre judici, suspendre l'aplicació de l'esmentat precepte en el nostre T.M. mentre segueixin paralitzades les activitats turístiques meritades.

La competència per a aprovar o modificar ordenances municipals és competència del ple municipal.

 L'RD 463/2020, de 14 de març, regula en el seu art. 6 la gestió ordinària dels serveis en els següents termes: 

“Cada Administració conservarà les competències que li atorga la legislació vigent en la gestió ordinària dels seus serveis per a adoptar les mesures que estimi necessàries en el marc de les ordres directes de l'autoritat competent a l'efecte de l'estat d'alarma i sense perjudici del que s'estableix en els articles 4 i 5.”

La possibilitat de celebrar Plens ordinaris en les Corporacions Locals no ha estat prohibida, sense perjudici de la suspensió de terminis i termes en els procediments administratius decretada pel RD 463/2020, que el poden afectar. De fet, la majoria de Corporacions Locals estan adoptant acords de suspensió de sessions de Ple, posposant la seva celebració per a quan es donin les condicions de normalitat per a això. Dependrà de cada entitat local. Quant a la seva celebració abans de finalitzi aquest estat d'alarma,

 Ara bé, cal tenir en compte que l'art. 46.3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local -LRBRL-, introduït pel RD-llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per a fer front al COVID-19, disposa que:

“3. En tot cas, quan concorrin situacions excepcionals de força major, de greu risc col·lectiu, o catàstrofes públiques que impedeixin o dificultin de manera desproporcionada el normal funcionament del règim presencial de les sessions dels òrgans col·legiats de les Entitats Locals, aquests podran, apreciada la concurrència de la situació descrita per l'Alcalde o President o qui vàlidament els substitueixi a aquest efecte de la convocatòria d'acord amb la normativa vigent, constituir-se, celebrar sessions i adoptar acords a distància per mitjans electrònics i telemàtics, sempre que els seus membres participants es trobin en territori espanyol i quedi acreditada la seva identitat. Així mateix, s'haurà d'assegurar la comunicació entre ells en temps real durant la sessió, disposant-se els mitjans necessaris per a garantir el caràcter públic o secret de les mateixes segons sigui procedent legalment en cada cas.

Als efectes anteriors, es consideren mitjans electrònics vàlids les audioconferencias, videoconferències, o altres sistemes tecnològics o audiovisuals que garanteixin adequadament la seguretat tecnològica, l'efectiva participació política dels seus membres, la validesa del debat i votació dels acords que s'adoptin.”

La norma justifica que la situació d'emergència de salut pública provocada pel COVID-19 ha posat de manifest la necessitat que, davant situacions de crisis de tal envergadura, que puguin produir-se per causes de força major, greu risc col·lectiu o catàstrofe pública, les Entitats Locals puguin celebrar sessions plenàries a distància per mitjans electrònics i telemàtics.

És la millor opció, sens dubte, que permetria celebrar la sessió ordinària de Ple en l'actual context.

En tot cas, si es decidís celebrar el Ple de manera presencial, haurien d'adoptar-se i extremar-se les mesures procedents d'acord amb les indicacions de les Autoritats sanitàries i el contingut de la normativa aplicable dictada amb motiu de la situació d'emergència sanitària que travessem. Poden tenir-se en compte, en aquest sentit, les indicacions que es contenen en el document “Procediment d'Actuació per als Serveis de Prevenció de Riscos Laborals enfront de l'exposició al SARS-CoV-2”, emès pel Ministeri de Sanitat en data 30 de març de 2020, de les quals destaquem:

- l'aforament màxim ha de permetre complir amb les mesures extraordinàries dictades per les autoritats sanitàries, concretament amb el requisit de distàncies de seguretat (de 2 metres entre persones), 

- s'ha de fomentar l'habilitació de mecanismes de control d'accés en les entrades dels locals per a garantir el compliment estricte de l'aforament màxim calculat per a aquesta situació extraordinària.

- si algun corporatiu o funcionari presentés símptomes compatibles amb una infecció respiratòria aguda, no deu, per descomptat, assistir.

No són, sens dubte, les condicions adequades per a la celebració de sessions presencials, per les dificultats reals de tota mena que pot implicar, i per això, de celebrar-se, insistim que ha d'optar-se per la seva celebració mitjançant mitjans electrònics i telemàtics.

Aquest Ajuntament està negociant amb el seu proveïdor d'administració electrònica una aplicació per a la celebració de plens pels mitjans al·ludits, mitjançant els quals es garanteix el compliment de la legalitat vigent i de la seguretat sanitària dels regidors, així com de la publicitat, per la qual cosa fins que estigui en funcionament aquest sistema no resulta convenient la celebració de plens.

Segons l'article 21.m) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local l'alcalde té la competència per a “adoptar personalment, i sota la seva responsabilitat en cas de cadastre o infortunis públics o greus risc d'aquests, les mesures necessàries i adequades donant compte immediata al ple”. Això suposarà que qualsevol acord que sigui necessari adoptar i no pugui esperar, pot fer-se per l'Alcaldia.

Aquesta Alcaldia ha informat del contingut d'aquesta resolució als portaveus dels grups polític de l'Ajuntament, en conseqüència i sobre la base dels precedents raonaments:

Resolc:

Primer.- Suspendre l'aplicació de l'article 62 de l'Ordenança Municipal de Convivència Ciutadana, en la redacció donada per acord ple de 13 de març de 2017, publicat en el BOIB n.º16, de 3 de febrer de 2018, fins al dia 15 de juny de 2020.

La precedent resolució es podrà deixar sense efecte, aixecant la suspensió del meritat precepte quan les circumstàncies ho aconsellin.  

Segon.- Aquest Decret entra en vigor el mateix dia de la signatura i estarà vigent mentre duri la declaració de l'Estat d'Alarma decretat pel Govern de l'Estat espanyol.

Tercer. - Donar compte d'aquest decret al Ple de la Corporació en la primera sessió que celebri per a la seva ratificació.

Quart.- Publicar la present resolució en el tauler d'anuncis de l'Ajuntament i la part resolutiva de la mateixa en el BOIB.

 

Sant Joan de Labritja, 17 d'abril de 2020

L'alcalde Antoni Marí Marí