Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA

Núm. 3310
Resolució del conseller d’Educació, Universitat i Recerca de 17 d’abril de 2020 per la qual s’aproven amb caràcter extraordinari les instruccions complementàries, a causa de l’epidèmia del COVID 19, per avaluar l’aprenentatge dels alumnes d’ensenyaments esportius de règim especial a les Illes Balears per al curs 2019-2020

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La situació d'emergència sanitària provocada pel COVID-19 arreu del món ha obligat els governs a adoptar diverses mesures per lluitar contra els contagis i mitigar els efectes econòmics i socials que aquest fenomen està produint.

El Reial Decret-llei 7/2020, de 12 de març, pel qual s'adopten mesures urgents per respondre a l'impacte econòmic del COVID-19 estableix la interrupció de les activitats lectives presencials en els centres educatius com a mesura de contenció sanitària.

A les Illes Balears, el Consell de Govern, en sessió de dia 13 de març, va adoptar l'Acord pel qual s'aprovà el Pla de mesures excepcionals per limitar la propagació i el contagi del COVID-19. En relació amb les mesures relatives a la comunitat educativa (apartat II de l'annex 1), es va suspendre l'activitat educativa presencial en tots els centres i etapes, cicles, graus, cursos i nivells d'ensenyament inclosos en l'article 3 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

Posteriorment, arran de la gravetat de la situació i d'acord amb l'article 116.1 de la Constitució, s'aprovà el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declarà l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19. A aquest Reial decret s'establiren les mesures de contenció a l'àmbit educatiu i de formació, la suspensió de l'activitat lectiva presencial, així com el manteniment de les activitats educatives a través de les modalitats a distància i on line, sempre que sigui possible.

L'estat d'alarma fou prorrogat pel Reial decret 476/2020, de 27 de març, i posteriorment pel Reial Decret 487/2020, de 10 d'abril, fins les 00.00 hores del dia 26 d'abril de 2020.

El dia 9 d'abril de 2020, el Congrés dels Diputats va autoritzar la pròrroga de l'estat d'alarma declarat per Reial Decret 463/2020, de 14 de març, sol·licitada mitjançant acord del Consell de Ministres, de 7 d'abril de 2020, fins a les 00:00 hores del dia 26 d'abril de 2020.

Per aquest motiu, atesa la situació d'excepcionalitat derivada de l'epidèmia COVID 19, i per al període que queda encara del curs 2019-2020, es fa necessari introduir una sèrie de canvis per avaluar l'aprenentatge dels alumnes dels ensenyaments esportius de règim especial.

Davant aquestes circumstàncies excepcionals s'ha de garantir que no es vegi perjudicat cap alumne per aquest motiu en relació a la promoció, la titulació i a l'expedient acadèmic.

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, estableix en l'article 64, punts 4 i 5 que els ensenyaments esportius s'organitzaran en blocs i mòduls de durada variable, constituïts per àrees de coneixement teoricopràctiques adequades als diversos camps professionals i esportius, i que el Govern, prèvia consulta a les comunitats autònomes, establirà les titulacions corresponents als estudis d'ensenyaments esportius, els aspectes bàsics del currículum de cadascuna d'elles i els requisits mínims dels centres en què podran impartir els ensenyaments respectius.

El Reial Decret 1363/2007, de 24 d'octubre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments esportius de règim especial, en l'article 13, determina que l'avaluació de l'aprenentatge de l'alumnat serà contínua i es realitzarà per mòduls d'ensenyament esportiu, i que els processos d'avaluació s'adequaran a les adaptacions que hagi pogut ser objecte l'alumnat amb discapacitat i es garantirà la seva accessibilitat a les proves d'avaluació.

L'exposició de motius de la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, impulsa un sistema educatiu de qualitat, inclusiu, integrador i exigent, que garanteixi la igualtat d'oportunitats i faci efectiva la possibilitat que cada alumne desenvolupi al màxim les seves potencialitats.

El Reial Decret 1363/2007, de 24 d'octubre (BOE núm. 268 de 8 de novembre de 2007), pel qual s'estableix l'ordenació generals dels ensenyaments esportius de règim especial.

La Resolució del conseller d'Educació i Universitat, de dia 23 de maig de 2019,  aprova les instruccions per a l'organització i el funcionament dels centres autoritzats per impartir ensenyaments esportius de règim especial a les Illes Balears per al curs 2019–2020.

La redacció d'aquestes instruccions és indispensable per a la protecció de l'interès general de la comunitat educativa i per al funcionament bàsic del serveis educatius durant l'estat d'alarma declarat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març.

L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, regula en l'apartat 2 de l'article 36, la competència en el desplegament legislatiu i l'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.

Per tot això, i en virtut del que s'estableix en l'article 36.2 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears i en la disposició final primera del Decret 34/2015, dict la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Aprovar de manera extraordinària les instruccions complementàries, a causa de l'epidèmia del COVID 19, per avaluar l'aprenentatge dels alumnes dels ensenyaments esportius de règim especial a les Illes Balears per al curs 2019-2020, recollides en l'annex d'aquesta Resolució.

Segon

Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 17 d'abril de 2020

El conseller d'Educació, Universitat i Recerca Martí X. March Cerdà

 

 

ANNEX Ensenyaments esportius de règim especial

Instruccions complementàries, a causa de l'epidèmia del COVID 19, per avaluar l'aprenentatge dels alumnes dels ensenyaments esportius de règim especial a les Illes Balears per al curs 2019-2020

1. Objecte i àmbit d'aplicació

1.1. Aquestes instruccions tenen per objecte complementar la regulació, per al curs 2019-2020, de l'avaluació del procés d'aprenentatge dels alumnes dels ensenyaments esportius de règim especial del Reial Decret 1363/2007, de 24 d'octubre (BOE núm. 268 de 8 de novembre de 2007), pel qual s'estableix l'ordenació generals dels ensenyaments esportius de règim especial.

1.2. Aquestes instruccions s'han d'aplicar a tots els centres docents públics situats a l'àmbit territorial de les Illes Balears que imparteixen ensenyaments esportius de règim especial.

2. Normativa de referència

Són d'aplicació les instruccions d'avaluació que figuren a la Resolució del conseller d'Educació i Universitat, de dia 23 de maig de 2019, per la qual s'aproven les instruccions per a l'organització i el funcionament dels centres autoritzats per impartir ensenyaments esportius de règim especial a les Illes Balears per al curs 2019–2020. Les presents instruccions són un complement de les anteriors, però en cas de conflicte prevalen aquestes darreres.

3. Manteniment del calendari escolar

Es manté el calendari escolar per a aquests ensenyaments aprovat per la Resolució del conseller d'Educació i Universitats de 9 d'abril de 2019, per la qual s'estableix el calendari escolar del curs 2019-20 per als centres docents no universitaris de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4. Modificació de les programacions didàctiques i de la metodologia docent i activitats de reforç

4.1. Els departaments didàctics de cada centre als qual està assignat cada mòdul han de modificar les programacions didàctiques de cadascun dels mòduls per tal d'adaptar-les per poder fer front a les dificultats per impartir la formació una vegada suspeses les activitats lectives presencials.

4.2. Les programacions modificades han de prioritzar la impartició dels continguts curriculars més essencials de cada mòdul i el reforç i la consolidació dels continguts més rellevants ja impartits, tenint en compte els resultats d'aprenentatge i els criteris d'avaluació que s'estableixen per a cada mòdul en el títol corresponent. La selecció dels continguts essencials ha de tenir per objectiu la consecució de la competència general i les competències professionals, personals i socials que corresponen a cada títol.

4.3. Així mateix, les programacions d'aula de cada professor s'han d'ajustar a la programació didàctica modificada i a la realitat de cada alumne, per possibilitar una avaluació personalitzada. També es podrà modificar la metodologia docent per tal de preveure alternatives per atendre les limitacions de tipus personal i tecnològic que alguns alumnes puguin haver trobat.

4.4. Els departaments didàctics hauran de preveure que les parts pràctiques presencials que consten als diferents mòduls i la seva avaluació, s'han d'adaptar per poder fer-les de forma no presencial en el cas que no es permeti la presència dels alumnes als centres en el moment en què s'haurien de dur a terme.

4.5. Els departaments didàctics en general i cada professor en particular, han d'adaptar la programació i l'avaluació a les circumstàncies individuals de cada alumne, tenint en compte la seva realitat social i personal, tant pel que fa a les feines realitzades com a l'avaluació, i sempre en coordinació amb el tutor de cada alumne.

5. Criteris generals extraordinaris de l'avaluació

5.1. Grau mitjà

5.1.1. Per a l'avaluació final de cada mòdul, el professorat ha de tenir en compte, principalment, tota la informació i els resultats acadèmics de què disposava sobre cada alumne abans de la suspensió de les activitats lectives presencials.

5.1.2. S'autoritza la reducció excepcional de la durada del bloc comú i del bloc específic al mínim d'hores previstes en el reials decrets de cada modalitat.

5.1.3. Les valoracions de les activitats, treballs i/o resultats de proves realitzats a partir de l'inici de la suspensió de les activitats lectives presencials repercutiran exclusivament per augmentar la qualificació que tenia l'alumne abans de la suspensió i proporcionar evidències del grau de desenvolupament de les competències clau.

Els alumnes podran recuperar les qualificacions negatives, siguin del curs actual o siguin de cursos anteriors, i augmentar les qualificacions positives que tenien abans de la suspensió. Cada centre ha d'establir els procediments i criteris i adaptar-los a cada situació. El professorat vetllarà per la realització i seguiment d'aquestes tasques, activitats o proves de recuperació.

5.1.4. La recuperació de les matèries pendents del bloc comú i del bloc específic, es podrà fer mitjançant treballs, activitats i/o proves presencials o a distància, segons l'evolució de l'estat d'alarma.

5.1.5. S'autoritza la reducció excepcional de la durada dels mòdul de Formació pràctica, al mínim d'hores previstes en els reials decrets que estableixen cada títol i els ensenyaments mínims.

Al cicle inicial/nivell I és de 80 hores i al cicle final/nivell II és de 110 hores.

5.1.6. Se substitueix l'estància presencial al mòdul de formació pràctic, per una proposta d'activitats associades a situacions reals de treball o pràctica esportiva.

5.1.7. S'ha de realitzar una proposta d'activitats associades a l'entorn laboral (“simulació”) i preveure i garantir, arribat el cas, que es pugui realitzar de forma no presencial, tant el bloc específic com el de formació pràctica.

5.1.8. S'ha d'incloure un mòdul de projecte integrat als blocs del mòdul específic i al mòdul de formació pràctica.

5.1.9. S'ha de valorar el projecte com a apte/no apte i no es tendrà en compte per a la nota mitjana final.

5.1.10. Els continguts dels mòduls , tant del bloc comú, com de l'específic que no s'han pogut donar per l'estat d'alarma del Covid-19, es podran integrar en el curs 2020-2021.

5.2. Grau superior

5.2.1. Per a l'avaluació final de cada mòdul, el professor ha de tenir en compte, principalment, tota la informació i els resultats acadèmics de què disposava sobre cada alumne abans de la suspensió de les activitats lectives presencials.

5.2.2. S'autoritza la reducció excepcional de la durada del bloc comú i del bloc específic, al mínim d'hores previstes en el reials decrets de cada modalitat.

5.2.3. Les valoracions de les activitats, treballs i/o resultats de proves realitzats a partir de l'inici de la suspensió de les activitats lectives presencials repercutiran exclusivament per augmentar la qualificació que tenia l'alumne abans de la suspensió i proporcionar evidències del grau de desenvolupament de les competències clau.

Els alumnes podran recuperar les qualificacions negatives, siguin del curs actual o siguin de cursos anteriors, i augmentar les qualificacions positives que tenien abans de la suspensió. Cada centre ha d'establir els procediments i criteris i adaptar-los a cada situació. El professorat vetllarà per la realització i seguiment d'aquestes tasques, activitats o proves de recuperació.

5.2.4. La recuperació de les matèries pendents del bloc comú i del bloc específic, es podrà fer mitjançant treballs, activitats i/o proves presencials o a distància, segons l'evolució de l'estat d'alarma.

5.2.5. S'autoritza la reducció excepcional de la durada dels mòduls de Formació pràctica i mòdul del projecte final, al mínim d'hores previstes en els reials decrets que estableixen cada títol i els ensenyaments mínims.Al cicle superior són 110 hores per al mòdul de formació pràctica i de 40 hores per al mòdul del projecte final.

5.2.6. El mòdul de projecte i el mòdul de formació pràctica es podran integrar en un sol mòdul.

5.2.7. La durada d'aquest mòdul serà de 150 hores, mínim d'hores de cada mòdul que marca el Reial decret 1363/2007del 24 d'octubre.

5.2.8. Així mateix, atenent a les circumstàncies excepcionals derivades de la crisis del Covid-19, es podrà substituir l'estància presencial al mòdul de formació pràctica, per una proposta d'activitats associades a l'entorn de pràctiques.

5.2.9. L'avaluació del mòdul del projecte serà numèrica (entre u i deu) i la del mòdul de formació pràctica serà d'apte/no apte, i no es tendrà en compte per a la nota mitjana final.

5.2.10. El mòdul del projecte es podrà realitzar de forma telemàtica, així com seva avaluació.

5.2.11. Els continguts dels mòduls, tant del bloc comú, com de l'específic que no s'han pogut donar per l'estat d'alarma del Covid-19, es podran integrar en el curs 2020-2021.

6. Proves específiques d'accés

Les proves específiques d'accés, la superació de les quals forma part dels requisits d'accés a aquests ensenyaments, s'ajornaran i tindran lloc en el moment en què les circumstàncies sanitàries ho permetin.

7. Renúncia o baixa en el mòdul de formació pràctica i/o de projecte

7.1. Els centres han d'informar l'alumnat que encara no havia iniciat la realització del mòdul de formació pràctica, que si està interessat a ajornar la realització d'aquest mòdul fins al proper curs, ha d'adreçar a la direcció del centre on està matriculat un escrit de renúncia al mòdul amb la indicació “emergència sanitària COVID 19”.

Els centres han de facilitar un mitjà perquè els alumnes puguin presentar aquest escrit de forma no presencial. La renúncia comporta que la convocatòria del mòdul que no es fa efectiva no compta per al nombre màxim de convocatòries en què es pot examinar l'alumne.

7.2. En cas que algun alumne hagi començat la realització del mòdul de formació pràctica i aquesta s'hagi interromput per causa del COVID 19, té dret a donar-se de baixa voluntàriament d'aquest mòdul sense que la convocatòria li compti per al nombre màxim de convocatòries en què es pot examinar. L'alumne pot realitzar el mòdul en el curs immediatament posterior. Si durant el període que s'ha interromput havia realitzat 50 hores o més, aquestes comptaran com a realitzades i es tindran en compte per a l'avaluació del nou període de pràctiques que es faci durant el curs 2020-2021. Els centres han d'informar l'alumnat que es trobi en aquesta situació de la forma en què ha de presentar l'escrit per demanar la baixa.

7.3. En qualsevol de les dues situacions anteriors, si el mòdul de formació pràctica pertany a un cicle de grau superior, la renúncia o la baixa voluntària en el mòdul esmentat comporta la renúncia o la baixa del mòdul de projecte, sense que la convocatòria que ja no es durà a terme compti per al nombre màxim de convocatòries en què es pot realitzar aquest darrer mòdul.

8. Sessions d'avaluació

8.1. Totes les sessions d'avaluació es duran a terme en les dates prèviament establertes. Si arribat el cas, encara no es permeten les activitats presencials, es faran per mitjans telemàtics.

8.2. A l'avaluació final ordinària s'ha de fer una relació dels alumnes que han patit una situació d'especial dificultat durant la suspensió de l'activitat presencial per seguir les activitats lectives no presencials. La relació d'aquests alumnes es farà arribar al Departament d'Inspecció Educativa.

9. Actes d'avaluació

Un cop tancades les actes d'avaluació, i si encara no es permet la presència als centres, es procedirà a la revisió i vist-i-plau del professorat mitjançant el programa de gestió GestIB. En aquest cas, els professors signaran les actes amb posterioritat.

10. Informació als alumnes i a les famílies

10.1. Els equips directius establiran el sistema per fer arribar la informació als alumnes i a les famílies sobre el contingut de les instruccions que figuren en aquest annex, en especial del que comporta modificacions respecte del desenvolupament de la formació i de l'avaluació previst a la normativa dels cicles formatius.

10.2. La informació sobre els resultats de l'avaluació es farà arribar als alumnes i a les famílies en la forma que decideixi el centre, sempre que es garanteixi l'autenticitat de la informació, la seva recepció i la no manipulació. Es recomana utilitzar el GestIB sempre que sigui possible. En qualsevol cas, haurà de quedar constància, pels mitjans habituals o telemàtics, que les famílies han rebut aquesta informació.

En el cas que es comuniquin els resultats de l'avaluació per correu electrònic, s'ha d'emprar el correu corporatiu del centre (@educaib.eu) a fi de garantir la protecció de dades personals.

11. Reclamacions

L'alumnat, o els seus pares o tutors, poden presentar reclamacions contra les qualificacions obtingudes d'acord amb la normativa vigent. En el cas que sigui necessari, el centre podrà acceptar altres sistemes de recepció de reclamacions, d'acord amb les possibilitats de cada alumne o família, sempre que quedi constància de tot el procés. S'han d'establir els canals de comunicació entre famílies i els centres per tal de garantir l'atenció a totes les reclamacions, dubtes o aclariments respecte de l'avaluació final.

12. Llibres de text

Atenent a la situació excepcional derivada de l'epidèmia del COVID 19 i a les dificultats econòmiques que previsiblement experimentaran molts de ciutadans i moltes famílies, s'hauran d'evitar canvis en els llibres de text per al curs 2020-2021.