Secció II. Autoritats i personal
Subsecció segona. Oposicions i concursos
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA
Núm. 3258
Resolució de la directora general de Personal Docent de 8 d’abril de 2020 per la qual es modifica la Resolució de la directora general de Personal Docent de dia 9 de setembre de 2019, per la qual es regula la fase de pràctiques dels aspirants que han superat el procediment selectiu convocat per la Resolució de la directora general de Personal Docent de 25 de febrer de 2019 de convocatòria de proves selectives d’ingrés, accés i adquisició de noves especialitats als cossos docents
Fets
En el BOIB núm. 126, de 14 de setembre de 2019, es va publicar la Resolució de la directora general de Personal Docent de dia 9 de setembre de 2019, per la qual es regula la fase de pràctiques dels aspirants que han superat el procediment selectiu convocat per la Resolució de la directora general de Personal Docent de 25 de febrer de 2019 de convocatòria de proves selectives d'ingrés, accés i adquisició de noves especialitats als cossos docents.
A partir de dilluns dia 16 de març de 2020 es va suspendre l'activitat educativa presencial a tots els centres i etapes, cicles, graus, cursos i nivells d'ensenyament, i els centres romanen tancats.
Fonaments de dret
L'article 30.1 del Reglament d'ingrés, accessos i adquisició de noves especialitats en els cossos docents a què es refereix la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, que també regula el règim transitori d'ingrés a què es refereix la disposició transitòria dissetena d'aquesta Llei, aprovat pel Reial decret 276/2007, de 23 de febrer, estableix que les administracions educatives han de regular l'organització de la fase de pràctiques.
L'article 48.2 del Reglament esmentat disposa que les Administracions educatives han de regular l'organització d'aquesta fase de pràctiques que forma part del procés selectiu. Aquesta fase ha de tenir una durada major a un trimestre i no superior a un curs i podrà incloure cursos de formació.
La Resolució de la directora general de Personal Docent de 25 de febrer de 2019 per la qual es convoquen les proves selectives d'ingrés, accés i adquisició de noves especialitats als cossos docents (BOIB núm. 28, de 5 de març), estableix que la fase de pràctiques inclou un període de docència de cinc mesos que forma part del procediment selectiu i que té per objecte comprovar l'aptitud per a la docència dels aspirants seleccionats. Aquest període d'exercici de la docència en centres públics s'ha de desenvolupar sota la tutoria de professors experimentats, preferentment del cos de catedràtics corresponent. La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca n'ha d'establir el desenvolupament.
L'apartat 2 de la base onzena de la Resolució abans esmentada especifica que la fase de pràctiques ha d'incloure activitats d'informació, d'inserció en el lloc de treball i de formació programades per l'Administració educativa.
El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l'ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 24 d'abril de 2017 per la qual es regula l'homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableixen que la formació permanent del professorat de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears s'organitza mitjançant el Servei de Normalització Lingüística i Formació i els centres de professorat, adscrits a la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, i que el Registre General de Formació Permanent del Professorat és l'instrument de publicitat i de gestió de les dades relatives a les activitats de formació permanent.
L'apartat 3.1 de la base sisena de la Resolució de la directora general de Personal Docent de 9 de setembre de 2019, publicada en el BOIB núm. 126, de 14 setembre, estableix, quant a les activitats de formació, que en cas que el centre disposi d'un o més programes de formació en centres o intercentres en el marc del pla quadriennal de formació del professorat vigent, amb un mínim de vint hores, han de participar en un d'aquests programes i obtenir una avaluació positiva d'acord amb els criteris assenyalats en l'article 6.4.b) de l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 24 d'abril de 2017 per la qual es regula l'homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
L'Acord del Consell de Govern de 13 de març de 2020 pel qual s'aprova el Pla de Mesures Excepcionals per Limitar la Propagació i el Contagi del COVID-19 (BOIB núm. 35, de 16 de març) disposa que, en l'àmbit docent, a partir del 16 de març, i inicialment durant dues setmanes, se suspèn l'activitat educativa presencial a tots els centres i etapes, cicles, graus, cursos i nivells d'ensenyament inclosos en l'article 3 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.
El Reial decret 463/2020, de 14 de març, declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19.
L'article 2.6.b) del Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix a la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca, concretament a la Direcció General de Personal Docent, competències en matèria d'ordenació i gestió del personal docent (BOIB núm. 106, de 2 d'agost). Aquest Decret va ser modificat pel Decret 36/2019, de 20 de desembre (BOIB núm. 171, de 21 de desembre).
L'article 1.1 de la Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 16 de setembre de 2019 de delegació de determinades competències en matèria de gestió del personal docent en la directora general de Personal Docent (BOIB núm. 129, de 21 de setembre), delega en la directora general de Personal Docent, entre altres competències administratives en matèria de gestió de personal docent, la facultat de convocar i resoldre els processos de selecció derivats de l'oferta pública per a l'ingrés i l'accés a la funció pública docent, establir-ne les bases, nomenar els membres dels òrgans de selecció i de valoració i establir el procediment de la fase de pràctiques.
Per tot el que s'ha exposat, i atès que la realització d'activitats formatives dins la fase de pràctiques té caràcter potestatiu per a les administracions educatives, és necessari modificar la Resolució de la directora general de Personal Docent de dia 9 de setembre de 2019 en el sentit de suprimir-hi el requisit d'obtenir una avaluació positiva en les activitats formatives que estableix la base sisena de la Resolució, ja que els centres educatius romanen tancats i no es poden dur a terme les activitats de formació indicades en l'apartat 3.1 de la base sisena de dita Resolució. Per tot això, dict la següent
Resolució
Primer
Modificar la Resolució de la directora general de Personal Docent de 9 de setembre de 2019, per la qual es regula la fase de pràctiques dels aspirants que han superat el procediment selectiu convocat per la Resolució de la directora general de Personal Docent de 25 de febrer de 2019 de convocatòria de proves selectives d'ingrés, accés i adquisició de noves especialitats als cossos docents, en els termes següents:
a) Es modifica la base segona, que passa a tenir la redacció següent:
Segona
Finalitat de la fase de pràctiques
La fase de pràctiques dels aspirants seleccionats és tutelada, forma part del procés selectiu i té per objecte la valoració de la seva aptitud per a la docència.
El Departament d'Inspecció Educativa ha de facilitar una guia per al docent com a suport i orientació a la fase de pràctiques.
Aquesta fase ha de consistir en la realització d'activitats d'informació i d'inserció en el lloc de treball, per mitjà de l'exercici de la funció docent tutelada.
b) Se suprimeixen la lletra c) de l'apartat 1.4 i la lletra a) de l'apartat 2.2 de la base quarta, que fan referència a les funcions de la Comissió de Valoració del centre i a les de la Comissió de Coordinació, respectivament.
c) Es modifica la base cinquena, que passa a tenir la redacció següent:
Cinquena
Procediment d'avaluació
1. La Comissió de Valoració del centre ha d'avaluar i qualificar els funcionaris en pràctiques.
2. El conjunt d'informació per a l'avaluació de l'aspirant s'obtindrà a partir de l'anàlisi de la documentació (programacions, unitats didàctiques, plans d'actuació, etc.) elaborada per l'aspirant, del portafolis presentat, del registre de seguiment fet pel tutor, del seguiment i supervisió fets per l'inspector i el director i de l'observació de l'aula feta per qualsevol dels membres de la Comissió.
3. Al llarg de tot el període de pràctiques, l'inspector del centre ha de supervisar la planificació, el desenvolupament de les actuacions previstes, de la pràctica docent i n'ha de fer el seguiment per a l'avaluació i qualificació de l'aspirant.
Una vegada acabat el període de pràctiques, la Comissió de Valoració ha d'analitzar cada aspirant, segons la seva especialitat.
4. En cas que es detecti una important manca d'aptitud de l'aspirant, tot i haver-li facilitat suport, estratègies i diferents mesures per desenvolupar la tasca professional, i no s'observi una millora al llarg de la durada de la fase de pràctiques, la Comissió ha d'emetre un informe específic sobre el desenvolupament de les accions que s'han fet, amb una valoració detallada i raonada sobre l'aptitud per l'exercici de la tasca docent duita a terme per l'aspirant.
5. La Comissió de Valoració estendrà l'acta de cadascuna de les sessions i emplenarà el dictamen de valoració dels aspirants (annex 2, 3, 4 i 5). Aquest dictamen podrà tenir la consideració d'acta de la sessió.
6. El dictamen de la Comissió de Valoració s'expressarà amb els termes «apte» o «no apte». Per aconseguir la valoració final d'«apte» s'ha d'assolir una valoració satisfactòria de, com a mínim, un 75 % dels criteris de valoració de cada un dels blocs continguts en el dictamen de valoració dels aspirants. Per tal d'establir el nombre de criteris s'ha de considerar el major nombre enter inferior al 75 %.
7. La Comissió de Valoració ha de lliurar als aspirants una còpia del seu dictamen de valoració i atorgar-los un termini de tres dies hàbils per al·legar-hi.
Una vegada resoltes les al·legacions, si escau, el dictamen serà ferm i tindrà la consideració d'acta final.
8. La Comissió de Valoració de cada centre trametrà a la Comissió de Coordinació abans del 20 de juny del 2020 les actes de constitució, els dictàmens individuals i la relació final segons l'annex 7.
9. La Comissió de Coordinació pot requerir a la Comissió de Valoració qualsevol document que sigui necessari per al compliment de les seves funcions.
d) Se suprimeix l'apartat 3 de la base sisena.
e) Es modifica la base novena, que passa a tenir la redacció següent:
Novena
Realització de la fase de pràctiques durant el curs 2020-2021
1. El personal funcionari en pràctiques a qui s'ha concedit l'ajornament de l'avaluació de la fase de pràctiques.
Els qui tinguin concedit l'ajornament de l'avaluació de la fase de pràctiques han d'incorporar-se per fer la totalitat de la fase de pràctiques, per una sola vegada, durant el curs 2020-2021. Si resulten aptes en aquest darrer curs escolar, el número d'ordre que han d'ocupar serà el primer de la promoció de l'especialitat a la qual s'incorporin.
El personal que no s'incorpori o sigui declarat «no apte» perd el dret a ser nomenat funcionari de carrera.
2. El personal funcionari en pràctiques que ha estat declarat «no apte».
Els qui no hagin superat la fase de pràctiques en el curs 2019-2020, no hagin completat el període mínim de cinc mesos de docència, o hagin estat declarats «no aptes» han d'incorporar-se per fer la totalitat de la fase de pràctiques, per una sola vegada, durant el curs 2020-2021. Si resulten aptes en aquest darrer curs escolar, el número d'ordre que ocuparan serà el darrer de la promoció de l'especialitat a la qual s'incorpora.
El personal que no s'incorpori o sigui declarat «no apte» perd el dret a ser nomenat funcionari de carrera.
Segon
Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar un recurs potestatiu de reposició davant la directora general de Personal Docent en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i els articles 25.5 i 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També s'hi pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 8 d'abril de 2020
La directora general de Personal Docent
Rafaela Sánchez Benítez