Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA

Núm. 3307
Resolució del conseller d’Educació, Universitat i Recerca de 17 d’abril de 2020 per la qual s’aproven amb caràcter extraordinari instruccions, a causa de l’epidèmia del COVID 19, per avaluar l’aprenentatge dels alumnes dels ensenyaments elementals i professionals de música i dansa de les Illes Balears per al curs 2019-2020

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La situació d'emergència sanitària provocada pel COVID-19 arreu del món ha obligat els governs a adoptar diverses mesures per lluitar contra els contagis i mitigar els efectes econòmics i socials que aquest fenomen està produint.

El Reial Decret-llei 7/2020, de 12 de març, pel qual s'adopten mesures urgents per respondre a l'impacte econòmic del COVID-19 estableix la interrupció de les activitats lectives presencials en els centres educatius com a mesura de contenció sanitària.

A les Illes Balears, el Consell de Govern, en sessió de dia 13 de març, va adoptar l'Acord pel qual s'aprovà el Pla de mesures excepcionals per limitar la propagació i el contagi del COVID-19. En relació amb les mesures relatives a la comunitat educativa (apartat II de l'annex 1), es va suspendre l'activitat educativa presencial en tots els centres i etapes, cicles, graus, cursos i nivells d'ensenyament inclosos en l'article 3 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

Posteriorment, arran de la gravetat de la situació i d'acord amb l'article 116.1 de la Constitució, s'aprovà el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declarà l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19. A aquest Reial decret s'establiren les mesures de contenció a l'àmbit educatiu i de formació, la suspensió de l'activitat lectiva presencial, així com el manteniment de les activitats educatives a través de les modalitats a distància i on line, sempre que sigui possible.

L'estat d'alarma fou prorrogat pel Reial decret 476/2020, de 27 de març, i posteriorment pel Reial Decret 487/2020, de 10 d'abril, fins les 00.00 hores del dia 26 d'abril de 2020.

Per aquest motiu, atesa la situació d'excepcionalitat derivada de l'epidèmia COVID 19, i per al període que queda encara del curs 2019-2020, es fa necessari introduir una sèrie de canvis per avaluar l'aprenentatge dels ensenyaments elementals i professionals de música i dansa.

Davant aquestes circumstàncies excepcionals s'ha de garantir que no es vegi perjudicat cap alumne per aquest motiu en relació a la promoció, titulació i a l'expedient acadèmic.

L'avaluació dels alumnes dels ensenyaments elementals de música està regulada actualment al Decret 23/2011, d'1 d'abril, pel qual s'estableix l'ordenació i el currículum dels ensenyaments elementals de música regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOIB núm. 53, de 9 d'abril de 2011)

L'avaluació dels alumnes dels ensenyaments elementals de dansa està regulada actualment al Decret 24/2011, d'1 d'abril, pel qual s'estableix l'ordenació i el currículum dels ensenyaments elementals de dansa regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOIB núm. 53, de 9 d'abril de 2011)

L'avaluació dels alumnes dels ensenyaments professionals de música està regulada actualment al Decret 36/2018, de 9 de novembre, pel qual s'estableix el currículum dels ensenyaments professionals de música a les Illes Balears (BOIB núm. 143, de 9 d'abril de 2011)

L'avaluació dels alumnes dels ensenyaments professionals de dansa està regulada actualment al Decret 54/ 2011, de 20 de maig, de currículum dels ensenyaments professionals de dansa (BOIB núm. 81, de 2 de juny de 2011)

L'avaluació de l'aprenentatge de l'alumnat en els ensenyaments elementals i professionals de música i dansa és contínua i integradora, encara que diferenciada segons les diferents assignatures del currículum i té com a referents els objectius, els continguts i els criteris d'avaluació de cada una de les assignatures establertes en els currículums respectius.

La redacció d'aquestes instruccions és indispensable per a la protecció de l'interès general de la comunitat educativa i per al funcionament bàsic del serveis educatius durant l'estat d'alarma declarat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març.

L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, regula en l'apartat 2 de l'article 36, la competència en el desplegament legislatiu i l'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.

Per tot això, i en virtut del que s'estableix en l'article 36.2 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears i en la disposició final primera del Decret 35/2015, dict la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Aprovar de manera extraordinària, a causa de l'epidèmia del COVID 19,  les instruccions per avaluar l'aprenentatge dels alumnes dels ensenyaments elementals i professionals de música i dansa de les Illes Balears per al curs 2019-2020, establertes en l'annex d'aquesta Resolució.

Segon

Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 17 d'abril de 2020

El conseller d'Educació, Universitat i Recerca Martí X. March Cerdà

 

ANNEX Instruccions, a causa de l'epidèmia del COVID 19, per avaluar l'aprenentatge dels alumnes dels ensenyaments elementals i professionals de música i dansa de les Illes Balears per al curs 2019-2020

1. Objecte i àmbit d'aplicació

1.1 Aquestes instruccions tenen per objecte complementar, per al curs 2019-2020, la regulació de l'avaluació del procés d'aprenentatge dels alumnes dels ensenyaments elementals i professionals de música i dansa, d'acord amb el que disposen els respectius decrets de currículum d'aquests ensenyaments.

1.2 Aquestes instruccions s'han d'aplicar a tots els centres docents públics i privats situats a l'àmbit territorial de les Illes Balears que imparteixen els ensenyaments elementals i professionals de música i dansa.

2. Normativa de referència

2.1 Són d'aplicació els següents decrets de currículum:

El Decret 23/2011, d'1 d'abril, pel qual s'estableix l'ordenació i el currículum dels ensenyaments elementals de música regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOIB núm. 53, de 9 d'abril de 2011)

El Decret 24/2011, d'1 d'abril, pel qual s'estableix l'ordenació i el currículum dels ensenyaments elementals de dansa regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOIB núm. 53, de 9 d'abril de 2011)

El Decret 36/2018, de 9 de novembre, pel qual s'estableix el currículum dels ensenyaments professionals de música a les Illes Balears (BOIB núm. 143, de 9 d'abril de 2011)

El Decret 54/ 2011, de 20 de maig, de currículum dels ensenyaments professionals de dansa (BOIB núm. 81, de 2 de juny de 2011)

Reial decret 85/2007, de 26 de gener, pel qual es fixen els aspectes bàsics del currículum dels ensenyaments professionals de dansa regulats per la Llei Orgànica de 2/2006, de 3 de maig, d'Educació (BOE 13/02 / 2007 núm. 38)

Reial decret 898/2010, de 9 de juliol, pel qual es modifica el Reial Decret 85/2007, de 26 de gener, pel qual es fixen els aspectes bàsics de l'currículum dels ensenyaments professionals de dansa regulats per la Llei Orgànica 2 / 2006, de 3 de maig, d'Educació (BOE 13/07/2010 núm. 169)

2.2 Les presents instruccions són un complement de les Instruccions d'organització i funcionament següents, però en cas de conflicte prevalen les instruccions que s'aproven en aquesta resolució:

  •  Instruccions d'organització i funcionament dels Conservatoris professionals de música i dansa de les Illes Balears per al curs 2019-20.
  • Instruccions d'organització i funcionament dels centres privats autoritzats d'ensenyaments elementals de música i/o dansa i dels centres privats autoritzats d'ensenyaments professionals de música i/o dansa de les illes balears per al curs 2019-20.
  • Instruccions d'organització i funcionament de les escoles de música i/o dansa de les Illes Balears reconegudes segons el Decret 37/1999 per al curs 2019-20.
  • Instruccions d'organització i funcionament dels ensenyaments musicals dels centres integrats d'educació infantil i primària i d'ensenyaments elementals de música públics per al curs 2019-20

3. Calendari escolar

Es manté el calendari escolar per a aquests ensenyaments aprovat per la Resolució del conseller d'Educació i Universitats de 9 d'abril de 2019, per la qual s'estableix el calendari escolar del curs 2019-20 per als centres docents no universitaris de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4. Criteris generals extraordinaris de l'avaluació als ensenyaments elementals i professionals de música i dansa

4.1 En els ensenyaments elementals i professionals de música i dansa moltes de les assignatures que s'imparteixen tenen un caràcter eminentment pràctic que dificulta moltíssim, sinó impossibilita, la seva impartició a distància o online. En aquest sentit, l'instrument, la música de cambra, l'orquestra, el cor, assignatures en què es posa en pràctica qualsevol tipus de moviment corporal, etc. són exemples d'aquests tipus d'assignatures.

4.2 S'han de modificar les programacions didàctiques per al període que resta del curs 2019-20, atenent les dificultats per mantenir la seqüència de continguts per cada assignatura derivades del seu caràcter i de la suspensió de les activitats lectives presencials i s'han de prioritzar els objectius i continguts del currículum de cada assignatura que els departaments didàctics considerin essencials.

4.3 S'han de modificar els criteris d'avaluació i de qualificació previstos per a cada curs i assignatura i renunciar a un compliment exhaustiu dels mateixos, valorant especialment la progressió en la consecució dels objectius generals dels ensenyaments elementals i professionals de música i dansa, i dels objectius específics de cada assignatura. Els criteris d'avaluació i de qualificació hauran de tenir el grau de flexibilitat suficient com per adaptar-se a les limitacions pròpies del caràcter pràctic o teòric de cada assignatura i a les personals i/o familiars, formatives i tecnològiques amb les quals s'hagi trobat cada alumne, per possibilitar una avaluació formativa personalitzada. S'hauran de modificar també, en el marc de la programació, els criteris de qualificació de l'avaluació extraordinària en el mateix sentit.

4.4 Els procediments d'avaluació s'adequaran a les adaptacions metodològiques realitzades durant el tercer trimestre del curs 2019-2020.

4.5 Totes les modificacions en l'avaluació del tercer trimestre, tendran caràcter diagnòstic i permetran les adaptacions necessàries de les programacions didàctiques del curs 2020-2021, per incorporar aquells objectius i continguts que, per les circumstàncies especials del tercer trimestre, no s'hagin pogut impartir i que es considerin aprenentatges previs imprescindibles per poder continuar amb la planificació curricular del curs següent amb garanties d'èxit.

5. Criteris específics de l'avaluació final ordinària als ensenyaments elementals i professionals de música i dansa

5.1 L'avaluació final ordinària de cada assignatura, en el marc de l'avaluació contínua, es realitzarà a partir de les evidències d'aprenentatge que s'havien recollit de l'alumnat abans de la suspensió de les activitats lectives presencials. Aquesta informació s'ha de basar en les dades de la primera i segona avaluació.

5.2 La qualificació de les matèries a l'avaluació final ordinària no podrà ser inferior a la qualificació que tendria l'alumne tenint en compte les evidències d'aprenentatge disponibles abans de la suspensió de les activitats lectives presencials.

5.3 Les valoracions de les activitats, treballs i/o resultats de proves realitzats a partir de l'inici de la suspensió de les activitats lectives presencials repercutiran exclusivament per augmentar la qualificació que tenia l'alumne abans de la suspensió.

5.4 Els alumnes podran recuperar les qualificacions negatives, siguin del curs actual o siguin de cursos anteriors, i augmentar les qualificacions positives que tenien abans de la suspensió. Cada centre ha d'establir els procediments i criteris de recuperació i adaptar-los a cada situació. El professorat vetllarà per la realització i seguiment d'aquestes tasques, activitats o proves de recuperació.

5.5 La recuperació de les matèries pendents de cursos anteriors es podrà fer, segons el tipus d'assignatura, mitjançant treballs, activitats i/o proves presencials o a distància, segons l'evolució de l'estat d'alarma.

6. Criteris específics de l'avaluació final extraordinària als ensenyaments professionals de música i dansa

6.1 Les proves de l'avaluació final extraordinària es realitzaran durant els 4 primers dies del mes de setembre.

6.2 A l'avaluació final extraordinària els alumnes seran avaluats tenint en consideració només els objectius, continguts i criteris d'avaluació treballats abans de la suspensió de les activitats lectives presencials.

6.3 Les activitats, treballs i/o proves realitzats a partir de l'inici del període de suspensió de les activitats lectives presencials, només es podran fer servir per augmentar la qualificació final extraordinària.

6.4 Per facilitar als alumnes la recuperació de les matèries en les quals han obtingut una avaluació negativa en l'avaluació final ordinària del mes de juny, s'ha d'elaborar un pla de reforç individualitzat que ha de tenir en compte les circumstàncies de cada alumne durant el període de suspensió de les activitats presencials.

7. Promoció i titulació als ensenyaments elementals i professionals de música i dansa

7.1 Els criteris de promoció i de titulació es mantenen sense canvis d'acord amb la normativa establerta tant als ensenyaments elementals com als professionals de música i dansa.

7.2 La repetició d'un curs complet es considerarà una mesura de caràcter excepcional, que haurà d'estar degudament justificada. L'equip docent de cada alumne adoptarà de manera coordinada les decisions que resultin més favorables per als alumnes.

7.3 La programació del curs 2020-2021 de les assignatures que impliquin continuïtat s'ha d'adaptar a aquestes circumstàncies, i s'han d'adoptar les mesures necessàries que garanteixin la consecució dels objectius i continguts que la situació excepcional del curs 2019-2020 els haurà dificultat adquirir.

7.4 La recuperació de les assignatures pendents, després de les convocatòries ordinària i extraordinària, referides a la pràctica instrumental, vocal o de la dansa es realitzarà presencialment el curs següent.

7.5 Els alumnes de 4t curs d'ensenyaments elementals de música o dansa que després de l'avaluació final ordinària tenguin pendents d'avaluació positiva dues assignatures es podran matricular el curs 2020-21 únicament de les assignatures pendents, sense repetir el curs complet.

7.6 Els alumnes de 6è curs d'ensenyaments professionals de música o dansa que després de l'avaluació final extraordinària tenguin pendents d'avaluació positiva tres assignatures es podran matricular el curs 2020-21 únicament de les assignatures pendents, sense repetir el curs complet.

8. Límit de permanència als ensenyaments elementals i professionals de música i dansa

El curs 2020-2021 amb caràcter excepcional, es podrà ampliar en un any la permanència tant als ensenyaments elementals com als professionals de música i de dansa d'aquells alumnes que s'hagin vist greument afectats per les circumstàncies d'aquest curs escolar.

9. Alumnes amb pèrdua d'avaluació contínua

9.1 Segons la normativa vigent, els alumnes que per acumulació de faltes d'assistència a classe fins al moment de la suspensió de les activitats lectives presencials hagin perdut l'avaluació contínua, han de realitzar un examen final.

9.2 Aquest examen final inclourà tots els continguts establerts a la programació didàctica de l'assignatura de la qual l'alumne ha perdut el dret a l'avaluació  contínua desenvolupats abans de la suspensió de les activitats lectives presencials.

9.3 Si les circumstàncies sanitàries ho permeten, aquests exàmens finals es realitzaran, entre la darrera setmana de juny i la primera de juliol. En cas de no poder-se realitzar en aquestes dates, s'ajornaran al mes de setembre i tendran lloc al moment en què les circumstàncies sanitàries ho permetin.

10. Dispensa de convocatòria

Aquells alumnes que s'hagin vist greument afectats per les circumstàncies d'aquest curs escolar poden sol·licitar dispensa de convocatòria. La sol·licitud es realitzarà de forma telemàtica adreçada a l'equip directiu del centre i en ella s'exposarà raonadament la situació de l'alumne.

La direcció del centre podrà atorgar la dispensa de convocatòria amb el seu vistiplau i l'aprovació per part de la comissió de coordinació pedagògica.

11. Sessions d'avaluació

11.1 Les sessions d'avaluació de cada curs es duran a terme en les dates previstes  en les instruccions vigents. Si arribat el cas, encara no es permeten les activitats presencials, es faran per mitjans telemàtics.

11.2 En cas d'haver-se de realitzar telemàticament, els centres podran adoptar l'organització de les sessions d'avaluació que considerin més oportuna per tal d'adaptar-se a aquesta situació.

11.3 A l'avaluació final ordinària s'ha de fer una relació dels alumnes que han patit una situació d'especial dificultat durant la suspensió de l'activitat presencial per seguir les activitats lectives no presencials. La relació d'aquests alumnes es farà constar a les actes de l'avaluació final ordinària corresponents. A més a més, s'ha d'elaborar per a cadascun d'aquests alumnes un document amb recomanacions i propostes d'activitats, per treballar durant les vacances d'estiu que es lliurarà a les famílies a final de curs.

12. Documents d'avaluació

12.1 Un cop tancades les actes d'avaluació, i si encara no es permet la presència als centres, es procedirà a la revisió i vist-i-plau del professorat telemàticament. En aquest cas, els professors signaran les actes amb posterioritat.

12.2 Una vegada signades i segellades les actes, s'han de consignar les qualificacions a l'expedient acadèmic personal i en el llibre de qualificacions. En el cas que es presenti una reclamació contra alguna de les qualificacions, cal esperar a la finalització del procediment oportú.

12.3 En el llibre de qualificacions, com a document oficial que reflecteix els estudis cursats en els d'ensenyaments professionals de música i dansa, es recolliran, les mesures de flexibilització que, amb caràcter excepcional durant el curs 2019-2020, s'haguessin aplicat en el desenvolupament de l'avaluació relatives als punts  7.6 i 8 d'aquestes instruccions.

13. Informació a l'alumnat i a les famílies

13.1 Els equips directius informaran l'alumnat i les famílies dels canvis derivats d'aquestes instruccions. A més a més, abans de dia 30 d'abril es durà a terme una sessió extraordinària del Consell Escolar del centre per mitjans telemàtics per informar d'aquestes qüestions.

13.2 La informació sobre els resultats de l'avaluació es farà arribar als alumnes i a les famílies en la forma que decideixi el centre, sempre que es garanteixi l'autenticitat de la informació, la seva recepció i la no manipulació. En qualsevol cas, haurà de quedar constància, pels mitjans habituals o telemàtics, que les famílies han rebut aquesta informació.

13.3 En el cas que es comuniquin els resultats de l'avaluació per correu electrònic, s'ha d'emprar el correu corporatiu del centre (@educaib.eu, o el propi del centre que s'usi habitualment) a fi de garantir la protecció de dades personals.

14. Reclamacions

L'alumnat, o els seus pares o tutors, poden presentar reclamacions contra les qualificacions obtingudes d'acord amb la normativa vigent. En el cas que sigui necessari, el centre podrà acceptar altres sistemes de recepció de reclamacions, d'acord amb les possibilitats de cada alumne o família, sempre que en quedi constància de tot el procés. S'han d'establir els canals de comunicació entre famílies i els centres per tal de garantir l'atenció a totes les reclamacions, dubtes o aclariments respecte de l'avaluació final

15. Llibres de text

Per aquelles assignatures que utilitzin algun tipus de llibre de text, atenent a la situació excepcional derivada de l'epidèmia del COVID 19 i a les dificultats econòmiques que previsiblement experimentaran molts ciutadans i moltes famílies, s'hauran d'evitar canvis en els llibres de text per al curs 2020-21.

16. Procediment per a l'alumnat d'ensenyaments elementals de música de les escoles de música reconegudes d'acord amb el Decret 37/1999

16.1 Aquelles escoles de música reconegudes segons el decret 37/1999 que estiguin impartint els ensenyaments elementals de música en virtut de l'Ordre del conseller d'Educació i Cultura de 26 de març de 2002, mitjançant la qual es regula el procediment per a l'obtenció del certificat de grau elemental de música (BOIB 16/4/2002 núm. 46) aplicaran totes les mesures relatives a l'avaluació per al curs 2019-20  establertes en aquestes instruccions per als ensenyaments elementals.

16.2 Especialment tendran en compte que:

a) Es prendran les mesures per adaptar el sistema d'avaluació de l'alumnat, amb l'objectiu prioritari que els estudiants no perdin el curs i puguin continuar avançant en la seva formació.

b) L'avaluació final de cada assignatura, en el marc de l'avaluació contínua, es realitzarà a partir de les evidències d'aprenentatge que s'havien recollit de l'alumnat abans de la suspensió de les activitats lectives presencials. Aquesta informació s'ha de basar en les dades de la primera i segona avaluació.

16.3 S'han d'emplenar les actes d'avaluació final amb els models oficials seguint les pautes de les Instruccions d'organització i funcionament de les escoles de música i/o dansa de les Illes Balears reconegudes segons el Decret 37/1999 per al curs 2019-20. Un cop tancades les actes d'avaluació, i si encara no es permet la presència als centres, es procedirà a la revisió i vist-i-plau del professorat telemàticament. En aquest cas, els professors signaran les actes amb posterioritat.

16.4 La tramesa de les actes al Departament d'Inspecció Educativa i tot el procediment de sol·licitud dels certificats d'ensenyaments elementals de música per a l'alumnat de 4t curs s'ajorna al mes de setembre.

17. Procediment per a l'alumnat del Programa d'Ensenyaments Professionals (PREP)

17.1 Per a aquest curs 2019-20, les proves del mes de juny que es realitzaven al Conservatori Professional de Música i Dansa de Mallorca per a l'avaluació final dels alumnes que cursen el PREP queden suspeses.

17.2 L'avaluació final de l'alumnat que cursi el PREP es realitzarà a partir dels resultats de la primera i segona avaluació realitzades tant al Conservatori Professional de Música i Dansa de Mallorca com a l'Escola de Música.

17.3 Els directors de les escoles de música elaboraran un informe d'avaluació individualitzat de cada alumne amb els resultats de la primera i segona avaluació a l'Escola de Música de les assignatures especialitat instrumental i piano complementari. Aquest informe inclourà les valoracions de les activitats i treballs realitzats a partir de l'inici de la suspensió de les activitats lectives presencials que només podran repercutir per augmentar la qualificació que tenia l'alumne abans de la suspensió. També inclourà qualsevol observació rellevant  en el procés d'avaluació a l'Escola de Música.

17.4 Les escoles de Música trametran aquests informes al Conservatori Professional de Música i Dansa de Mallorca la darrera setmana del mes de maig de 2020.

17.5 El Conservatori Professional de Música i Dansa de Mallorca elaborarà les actes d'avaluació final tenint en compte els resultats de les proves realitzades al Conservatori durant la primera i segona avaluació i els informes de les escoles de música de cada alumne. Si per qualsevol raó algun alumne PREP no va poder realitzar les proves de la segona avaluació al Conservatori Professional de Música i Dansa de Mallorca, només es tendran en compte els resultats de l'avaluació realitzada a l'escola de Música.

17.6 Un cop tancades les actes d'avaluació final, i si encara no es permet la presència als centres, les actes es signaran amb posterioritat.