Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA
Núm. 3306
Resolució del conseller d’Educació, Universitat i Recerca de 17 d’abril de 2020 per la qual s’aproven amb caràcter extraordinari les instruccions complementàries, a causa de l’epidèmia del COVID 19, per avaluar l’aprenentatge dels alumnes dels ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny a les Illes Balears per al curs 2019-2020
La situació d'emergència sanitària provocada pel COVID-19 arreu del món ha obligat els governs a adoptar diverses mesures per lluitar contra els contagis i mitigar els efectes econòmics i socials que aquest fenomen està produint.
El Reial Decret-llei 7/2020, de 12 de març, pel qual s'adopten mesures urgents per respondre a l'impacte econòmic del COVID-19 estableix la interrupció de les activitats lectives presencials en els centres educatius com a mesura de contenció sanitària.
A les Illes Balears, el Consell de Govern, en sessió de dia 13 de març, va adoptar l'Acord pel qual s'aprovà el Pla de mesures excepcionals per limitar la propagació i el contagi del COVID-19. En relació amb les mesures relatives a la comunitat educativa (apartat II de l'annex 1), es va suspendre l'activitat educativa presencial en tots els centres i etapes, cicles, graus, cursos i nivells d'ensenyament inclosos en l'article 3 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.
Posteriorment, arran de la gravetat de la situació i d'acord amb l'article 116.1 de la Constitució, s'aprovà el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declarà l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19. A aquest Reial decret s'establiren les mesures de contenció a l'àmbit educatiu i de formació, la suspensió de l'activitat lectiva presencial, així com el manteniment de les activitats educatives a través de les modalitats a distància i on line, sempre que sigui possible.
L'estat d'alarma fou prorrogat pel Reial decret 476/2020, de 27 de març, i posteriorment pel Reial Decret 487/2020, de 10 d'abril, fins les 00.00 hores del dia 26 d'abril de 2020.
El dia 9 d'abril de 2020, el Congrés dels Diputats va autoritzar la pròrroga de l'estat d'alarma declarat per Reial Decret 463/2020, de 14 de març, sol·licitada mitjançant acord del Consell de Ministres, de 7 d'abril de 2020, fins a les 00:00 hores del dia 26 d'abril de 2020.
Per aquest motiu, atesa la situació d'excepcionalitat derivada de l'epidèmia COVID 19, i per al període que queda encara del curs 2019-2020, es fa necessari introduir una sèrie de canvis per avaluar l'aprenentatge dels alumnes dels ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny.
Davant aquestes circumstàncies excepcionals s'ha de garantir que no es vegi perjudicat cap alumne per aquest motiu en relació a la promoció, la titulació i a l'expedient acadèmic.
La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, estableix a l'article 51, punts 1 i 2 que els ensenyaments d'arts plàstiques i disseny s'organitzaran en cicles de formació específica, segons el disposat a l'efecte en el capítol V del títol I de la Llei, amb les excepcions que s'estableixen en els articles següents, i que els cicles formatius a què es refereix aquest article inclouran fases de formació pràctica en empreses, estudis i tallers.
El Decret 15/2019, de 15 de març, pel qual s'estableixen els currículums, en l'àmbit de les Illes Balears, dels cicles formatius de grau mitjà de tècnic d'Arts Plàstiques i Disseny en Assistència al Producte Gràfic Imprès i de grau superior corresponents als títols de tècnic superior d'Arts Plàstiques i Disseny en Fotografia, de tècnic superior d'Arts Plàstiques i Disseny en Il·lustració i de tècnic superior d'Arts Plàstiques i Disseny en Còmic, pertanyents tots a la família professional artística de comunicació gràfica i audiovisual, i es regulen l'avaluació i les proves d'accés dels estudis professionals d'arts plàstiques i disseny (BOIB núm. 35, de 16 de març de 2019), regula a l'article 12 l'avaluació i a l'article 13 la promoció i titulació d'aquests estudis.
L'exposició de motius de la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, impulsa un sistema educatiu de qualitat, inclusiu, integrador i exigent, que garanteixi la igualtat d'oportunitats i faci efectiva la possibilitat que cada alumne desenvolupi al màxim les seves potencialitats.
Reial decret 596/2007, de 4 de maig, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny. (BOE núm. 125, de 25-5-2007).
Decret 15/2019, de 15 de març, pel qual s'estableixen els currículums, en l'àmbit de les Illes Balears, dels cicles formatius de grau mitjà de tècnic d'Arts Plàstiques i Disseny en Assistència al Producte Gràfic Imprès i de grau superior corresponents als títols de tècnic superior d'Arts Plàstiques i Disseny en Fotografia, de tècnic superior d'Arts Plàstiques i Disseny en Il·lustració i de tècnic superior d'Arts Plàstiques i Disseny en Còmic, pertanyents tots a la família professional artística de comunicació gràfica i audiovisual, i es regulen l'avaluació i les proves d'accés dels estudis professionals d'arts plàstiques i disseny (BOIB Núm 35, de 16 de març de 2019).
Resolució del conseller d'Educació i Universitat d'1 de juliol de 2019, per la qual s'aproven les instruccions per a l'organització i el funcionament dels cicles formatius d'arts plàstiques i disseny a les escoles d'art de les Illes Balears per al curs 2019-20.
La redacció d'aquestes instruccions és indispensable per a la protecció de l'interès general de la comunitat educativa i per al funcionament bàsic del serveis educatius durant l'estat d'alarma declarat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març.
L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, regula en l'apartat 2 de l'article 36, la competència en el desplegament legislatiu i l'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.
Per tot això, i en virtut del que s'estableix en l'article 36.2 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears i en la disposició final primera del Decret 34/2015, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Aprovar de manera extraordinària les instruccions complementàries, a causa de l'epidèmia del COVID 19, per avaluar l'aprenentatge dels alumnes dels ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny a les Illes Balears per al curs 2019-2020, establertes en l'annex d'aquesta Resolució.
Segon
Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 17 d'abril de 2020
El conseller d'Educació, Universitat i Recerca Martí X. March Cerdà
ANNEX Ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny
Instruccions, que es dicten de manera extraordinària a conseqüència de la pandèmia generada pel COVID 19, per atendre les situacions que afecten l'aprenentatge i l'avaluació dels alumnes que cursen ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny
1. Objecte i àmbit d'aplicació
1.1. Aquestes instruccions tenen per objecte complementar la regulació sobre el procés d'ensenyament i aprenentatge i l'avaluació dels alumnes que cursen ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny a les Illes Balears.
1.2. Aquestes instruccions s'han d'aplicar a tots els centres docents públics i privats situats a l'àmbit territorial de les Illes Balears que imparteixen ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny durant el curs escolar 2019-2020.
2. Calendari escolar
Els alumnes dels cicles formatius d'arts plàstiques i disseny de grau mitjà i de grau superior han de finalitzar les activitats lectives el 19 de juny de 2020, d'acord amb el que es preveu a la Resolució del Conseller d'Educació i Universitat de 9 d'abril de 2019 per la qual s'estableix el calendari escolar del curs 2019-2020 per als centres docents no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
3. Modificació de les programacions didàctiques i de la metodologia docent i activitats de reforç
3.1. Els departaments didàctics de cada centre als quals està assignat cada mòdul han de modificar les programacions didàctiques de cadascun dels mòduls per tal d'adaptar-les per poder fer front a les dificultats per impartir la formació una vegada suspeses les activitats lectives presencials.
3.2. Les programacions modificades han de prioritzar la impartició dels continguts curriculars més essencials de cada mòdul i el reforç i la consolidació dels continguts més rellevants ja impartits, tenint en compte els resultats d'aprenentatge i els criteris d'avaluació que s'estableixen per a cada mòdul en el títol corresponent. La selecció dels continguts essencials ha de tenir per objectiu la consecució de la competència general i les competències professionals, personals i socials que corresponen a cada títol.
3.3. Així mateix, les programacions d'aula de cada professor s'han d'ajustar a la programació didàctica modificada i a la realitat de cada alumne, per possibilitar una avaluació personalitzada. També es podrà modificar la metodologia docent per tal de preveure alternatives per atendre les limitacions de tipus personal i tecnològic que alguns alumnes puguin haver trobat.
3.4. Els departaments didàctics hauran de preveure que les parts pràctiques presencials que consten als diferents mòduls i la seva avaluació, s'han d'adaptar per poder fer-les de forma no presencial en el cas que no es permeti la presència dels alumnes als centres en el moment en què s'haurien de dur a terme.
3.5. Aquestes modificacions curriculars i metodològiques, han de preveure que els centres educatius, dins l'àmbit d'autonomia pedagògica de què disposen, programin i organitzin la impartició d'activitats pràctiques de reforç per a l'alumnat que ha cursat els ensenyaments d'un cicle formatiu durant el curs 2019-2020 i que continuarà ensenyaments del mateix cicle en el centre el curs 2020-2021. Aquestes activitats es poden dur a terme des de l'inici del mes de setembre de 2020 fins a la data d'inici de les activitats lectives que s'estableixi per a l'alumnat de nova entrada d'acord amb el calendari escolar que s'aprovi per al curs escolar 2020-2021.
3.6. Les activitats de reforç esmentades són d'assistència voluntària per als alumnes. No són avaluables ni qualificables. Tenen per objecte reforçar els coneixements pràctics necessaris per poder prosseguir amb els ensenyaments del cicle formatiu i aconseguir les competències del títol corresponent.
3.7. Els centres han d'informar els alumnes i les famílies sobre aquestes activitats de reforç una vegada acabada l'avaluació de final de curs. El centre ha de facilitar una planificació del calendari, l'horari i la metodologia d'impartició dels continguts i competències que es reforçaran i consolidaran a cadascun dels mòduls dels cicles formatius.
4. Criteris específics per a l'avaluació
4.1. Per a l'avaluació final de cada mòdul, el professor ha de tenir en compte, principalment, tota la informació i els resultats acadèmics de què disposava sobre cada alumne abans de la suspensió de les activitats lectives presencials.
4.2. La nota final dels alumnes no podrà ser inferior a la mitjana que l'alumne tenia abans de produir-se la suspensió de les activitats lectives presencials.
5. Durada excepcional de la Fase de formació pràctica en empreses, estudis o tallers
S'autoritza la reducció excepcional de la durada de la Fase de formació pràctica en empreses, estudis o tallers al mínim de les hores que figuren als reials decrets pels quals s'estableix cadascun dels títols de tècnic i tècnic superior d'arts plàstiques i disseny i els seus ensenyaments mínims.
6. Mesures de flexibilització de la realització de la Fase de formació pràctica en empreses, estudis o tallers
6.1. Amb caràcter excepcional per al que resta del curs 2019-2020, perquè els alumnes dels cicles formatius de grau mitjà i els de cicles formatius de grau superior puguin titular, els centres poden flexibilitzar la realització de la Fase de formació pràctica en empreses, estudis o tallers que s'ha suspès com a conseqüència del COVID 19. S'autoritza que els centres puguin adoptar, entre d'altres mesures, les següents:
6.1.1. En cas que es puguin reprendre les activitats corresponents a la Fase de formació pràctica en empreses, estudis o tallers, els centres no han de demanar autorització al director general de Planificació, Ordenació i Centres perquè els alumnes puguin realitzar o acabar aquesta Fase de formació pràctica en empreses, estudis o tallers durant períodes extraordinaris.
6.1.2. La Fase de formació pràctica en empreses, estudis o tallers es pot fer en més d'un centre de treball de forma que el sumatori de les hores realitzades als diferents centres sigui el que es preveu a l'article 5 d'aquest annex.
6.1.3. En cas que el centre programi una simulació de les tasques que, de no donar-se la situació excepcional generada pel COVID 19, es durien a terme en el centre de treball, les hores realitzades mitjançant la simulació compten per al nombre d'hores totals de durada de la Fase de formació pràctica en empreses, estudis o tallers establertes en l'article 5 d'aquest annex.
6.1.4. En cas que es puguin fer activitats pràctiques corresponents a la Fase de formació pràctica en empreses, estudis o tallers d'un cicle en el mateix centre educatiu on està matriculat l'alumne o en altres centres educatius es permet, de forma excepcional, que s'hi facin.
6.1.5. En cas que es puguin fer activitats pràctiques corresponents a la Fase de formació pràctica en empreses, estudis o tallers d'un cicle a una empresa de l'entorn familiar de l'alumne, a una empresa vinculada per titularitat amb el centre educatiu on l'alumne està matriculat o bé a la mateixa empresa en la qual l'alumne té una relació laboral, es permet, de forma excepcional, que s'hi facin sense haver de demanar autorització al director general de Planificació, Ordenació i Centres.
6.1.6. En cas que l'alumne cursi un cicle formatiu en una illa que no sigui la de la seva residència habitual i pugui realitzar la Fase de formació pràctica en empreses, estudis o tallers a l'illa de la comunitat autònoma de les Illes Balears on resideix, s'autoritza que s'hi faci sense haver de demanar autorització al director general de Planificació, Ordenació i Centres, sempre que el tutor de la Fase de formació pràctica en empreses, estudis o tallers trobi un sistema que garanteixi la qualitat en el seguiment de la formació de l'alumne sense haver-se de desplaçar d'illa.
6.1.7. En cas que arribat el final del curs, l'alumne només tengui pendent per cursar un nombre d'hores inferior al 10% de la durada de la Fase de formació pràctica en empreses, estudis o tallers que s'estableix a l'article 5 d'aquestes instruccions, l'equip educatiu pot valorar d'acord amb les hores realitzades i amb altres circumstàncies que puguin ser tingudes en compte si l'alumne es pot qualificar com a apte sense necessitat que cursi les hores que li manquen per arribar a la durada total d'aquesta Fase de formació pràctica en empreses, estudis o tallers.
6.2. Per als alumnes de cicles formatius de grau mitjà i de grau superior d'arts plàstiques i disseny que no es puguin incorporar a activitats formatives en centres de treball o no ho puguin fer per a la totalitat de les hores previstes a l'article 5 d'aquest annex, s'ha de substituir total o parcialment els continguts curriculars de la Fase de formació pràctica en empreses, estudis o tallers per una proposta d'activitats associades a l'entorn laboral (“simulació”) i preveure i garantir, arribat el cas, que és pugui realitzar de forma no presencial.
7. Renúncia o baixa en la Fase de formació pràctica en empreses, estudis o tallers i/o d'obra final (grau mitjà) o projecte integrat (grau superior)
7.1. Els centres han d'informar l'alumnat de cicles formatius que encara no havia iniciat la realització de la Fase de formació pràctica en empreses, estudis o tallers, que si està interessat a ajornar la realització d'aquest mòdul fins al proper curs, ha d'adreçar a la direcció del centre on està matriculat un escrit de renúncia amb la indicació “emergència sanitària COVID 19”. Els centres han de facilitar un mitjà perquè els alumnes puguin presentar aquest escrit de forma no presencial. La renúncia comporta que la convocatòria de la Fase de formació pràctica del mòdul que no es fa efectiva no compta per al nombre màxim de convocatòries en què es pot examinar l'alumne.
7.2. En cas que algun alumne hagi començat la realització de la Fase de formació pràctica en empreses, estudis o tallers i aquesta s'hagi interromput per causa del COVID 19, té dret a donar-se de baixa voluntàriament sense que la convocatòria compti per al nombre màxim de convocatòries en què es pot examinar l'alumne. L'alumne pot realitzar la Fase de formació pràctica en empreses, estudis o tallers en el curs immediatament posterior. Si durant el període que s'ha interromput havia realitzat algunes hores, aquestes comptaran com a realitzades i es tendran en compte per a l'avaluació del nou període de la Fase de formació pràctica en empreses, estudis o tallers que es faci durant el curs 2020-2021. Els centres han d'informar l'alumnat que es trobi en aquesta situació de la forma en què ha de presentar l'escrit per demanar la baixa.
7.3. En qualsevol de les dues situacions anteriors, la renúncia o la baixa voluntària en la Fase esmentada comporta la renúncia o la baixa del mòdul d'Obra final (grau mitjà) o Projecte Integrat (grau superior) sense que la convocatòria que ja no es durà a terme compti per al nombre màxim de convocatòries en què es pot realitzar aquest darrer mòdul.
8. Realització extraordinària de la Fase de formació pràctica en empreses, estudis o tallers i/o mòdul d'Obra Final (grau mitjà) o Projecte Integrat (grau superior)
Amb caràcter excepcional per al que resta del curs 2019-2020, s'autoritza que la Fase de formació pràctica en empreses, estudis o tallers es pugui realitzar d'acord amb les indicacions següents:
8.1. Els cicles d'arts plàstiques i disseny de grau mitjà i de grau superior integraran i avaluaran de forma conjunta els continguts curriculars corresponents a la Fase de formació pràctica en empreses, estudis o tallers i els que corresponen al mòdul de Obra final (grau mitjà) o de Projecte Integrat (grau superior). S'assigna un total d'hores igual a la suma de les hores mínimes de cada part designades al Reial decret de cada títol.
8.2. Els professors faran una única programació didàctica per al conjunt (Fase de formació pràctica i Obra final/Projecte Integrat). Aquesta programació és la que s'ha de tenir en compte per a l'avaluació de les dues parts, que es realitzen de forma integrada. La programació ha de preveure programes formatius compatibles amb la situació formativa excepcional causada pel COVID 19 i que incloguin les mesures de flexibilització necessàries tal com es preveu a l'article 7 d'aquest annex. Per a la programació conjunta s'han de tenir en compte els resultats d'aprenentatge i els criteris d'avaluació que s'estableixen per a cada una de les parts en el títol corresponent. La selecció dels continguts essencials ha de tenir per objectiu la consecució de la competència general i les competències professionals, personals i socials que corresponen a cada títol.
8.3. Les hores corresponents a la part d'Obra final o de Projecte Integrat, si és necessari, es poden fer mitjançant mitjans telemàtics, en la seva totalitat.
8.4. Per a l'avaluació s'ha de tenir en compte la col·laboració del tutor de la Fase de formació pràctica en empreses, estudis o tallers.
8.5. L'avaluació del conjunt de les dues parts donarà lloc a dues qualificacions que s'han de traslladar a les actes corresponents. La Fase de formació pràctica en empreses, estudis o tallers i el mòdul d'Obra final o Projecte Integrat s'ha de qualificar segons s'indica els articles 10, 11 i 12 del Decret 15/2019 de 15 de març.
9. Realització extraordinària de la Fase de formació pràctica per als títols aprovats d'acord amb la Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu (LOGSE)
En els títols aprovats d'acord amb la Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu, encara vigents, en els quals no puguin ser d'aplicació les mesures recollides en els apartats anteriors per no correspondre la realització dels projectes o obres finals en el curs següent, per a la realització de la Fase de formació pràctica en empreses, estudis o tallers podrà optar-se per realitzar-les com a treballs professionals acadèmicament dirigits i integrats en el currículum, segons es preveu en els reials decrets d'establiment dels corresponents títols o per realitzar-les de forma efectiva en el següent curs juntament amb el projecte o obra final, ampliant excepcionalment el període previst per possibilitar la seva execució.
10. Calendari de l'avaluació extraordinària de l'Obra Final (grau mitjà) o Projecte Integrat (grau superior)
El calendari de l'avaluació extraordinària de l'Obra Final (grau mitjà) o Projecte Integrat (grau superior) dels cicles formatius d'arts plàstiques i disseny, s'ampliarà a la primera setmana de setembre.
11. Sessions d'avaluació i actes de les sessions
11.1. Les sessions d'avaluació final dels mòduls es mantenen en les dates previstes i es poden fer per mitjans telemàtics si arribada la data de la realització no es poden fer de forma presencial.
11.2. Les actes s'ha d'estendre una vegada realitzada la sessió d'avaluació corresponent. Si en el moment d'estendre-les no es permet encara la presència dels professors als centres, la revisió del contingut transcrit la farà cada professor mitjançant GESTIB i informarà l'equip directiu de les observacions o incidències que hi apreciï. En aquest darrer cas, les firmes s'ajornen fins que sigui possible la firma presencial en el centre.
12. Informació a l'alumnat i a les famílies (en el cas d'alumnes menors d'edat)
12.1. Els equips directius establiran el sistema per fer arribar la informació als alumnes i a les famílies (en el cas d'alumnes menors d'edat) sobre el contingut de les instruccions que figuren en aquest annex, en especial del que comporta modificacions respecte del desenvolupament de la formació i de l'avaluació prevists a la normativa dels cicles formatius.
12.2. La informació sobre els resultats de l'avaluació es farà arribar als alumnes i a les famílies (en el cas d'alumnes menors d'edat) en la forma que decideixi el centre, sempre que es garanteixi l'autenticitat de la informació, la seva recepció i la no manipulació. Es recomana utilitzar el GestIB sempre que sigui possible. En qualsevol cas, haurà de quedar constància, pels mitjans habituals o telemàtics, que han rebut aquesta informació.
En el cas que es comuniquin els resultats de l'avaluació per correu electrònic, s'ha d'emprar el correu corporatiu del centre (@educaib.eu) a fi de garantir la protecció de dades personals.
13. Reclamacions
Els alumnes, o els seus pares o tutors, poden presentar reclamacions contra les qualificacions obtingudes d'acord amb la normativa vigent. En el cas que sigui necessari, el centre podrà acceptar altres sistemes de recepció de reclamacions, d'acord amb les possibilitats de cada alumne o família, sempre que en quedi constància. S'han d'establir els canals de comunicació entre alumnes i els centres per tal de garantir l'atenció a totes les reclamacions, dubtes o aclariments respecte de l'avaluació final.
14. Llibres de text
Atenent a la situació excepcional derivada de l'epidèmia del COVID 19 i a les
dificultats econòmiques que previsiblement experimentaran molts de ciutadans i famílies, s'hauran d'evitar canvis en els llibres de text per al curs 2020-2021.