Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA

Núm. 3298
Resolució del conseller d’Educació, Universitat i Recerca de 17 d’abril de 2020, per la qual s’aproven amb caràcter extraordinari les instruccions complementàries, a causa de l’epidèmia del COVID 19, per avaluar l’aprenentatge dels alumnes dels cursos bàsic A1, intermedi B2.1 i avançat C1.1 d’alemany, anglès, francès, i italià, i de bàsic A1, bàsic A2.1, intermedi B1.1 i intermedi B2.1 d’àrab, rus i xinès de la modalitat presencial de les escoles oficials d’idiomes de les Illes Balears per al curs 2019-2020

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

La situació d'emergència sanitària provocada pel COVID-19 arreu del món ha obligat els governs a adoptar diverses mesures per lluitar contra els contagis i mitigar els efectes econòmics i socials que aquest fenomen està produint.

El Reial Decret-llei 7/2020, de 12 de març, pel qual s'adopten mesures urgents per respondre a l'impacte econòmic del COVID-19 estableix la interrupció de les activitats lectives presencials en els centres educatius com a mesura de contenció sanitària.

A les Illes Balears, el Consell de Govern, en sessió de dia 13 de març, va adoptar l'Acord pel qual s'aprovà el Pla de mesures excepcionals per limitar la propagació i el contagi del COVID-19. En relació amb les mesures relatives a la comunitat educativa (apartat II de l'annex 1), es va suspendre l'activitat educativa presencial en tots els centres i etapes, cicles, graus, cursos i nivells d'ensenyament inclosos en l'article 3 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

Posteriorment, arran de la gravetat de la situació i d'acord amb l'article 116.1 de la Constitució, s'aprovà el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declarà l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19. A aquest Reial decret s'establiren les mesures de contenció a l'àmbit educatiu i de formació, la suspensió de l'activitat lectiva presencial, així com el manteniment de les activitats educatives a través de les modalitats a distància i on line, sempre que sigui possible.

L'estat d'alarma fou prorrogat pel Reial decret 476/2020, de 27 de març, i posteriorment pel Reial Decret 487/2020, de 10 d'abril, fins les 00.00 hores del dia 26 d'abril de 2020.

El dia 9 d'abril de 2020, el Congrés dels Diputats va autoritzar la pròrroga de l'estat d'alarma declarat per Reial Decret 463/2020, de 14 de març, sol·licitada mitjançant acord del Consell de Ministres, de 7 d'abril de 2020, fins a les 00:00 hores del dia 26 d'abril de 2020.

Per aquest motiu, atesa la situació d'excepcionalitat derivada de l'epidèmia COVID 19, i per al període que queda encara del curs 2019-2020, es fa necessari introduir una sèrie de canvis per avaluar l'aprenentatge dels alumnes dels cursos bàsic A1, intermedi B2.1 i avançat C1.1 d'alemany, anglès, francès i italià, i de bàsic A1, bàsic A2.1, intermedi B1.1, i intermedi B2.1 d'àrab, rus i xinés de les escoles oficials d'idiomes de les Illes Balears per al curs 2019-2020.

Davant aquestes circumstàncies excepcionals s'ha de garantir que no es vegi perjudicat cap alumne per aquest motiu en relació amb la promoció, titulació i a l'expedient acadèmic.

El Decret 34/2019 de 10 de maig (BOIB núm. 66, de 16 de maig), pel qual s'estableix l'ordenació, l'organització i el currículum dels nivells bàsic, intermedi i avançat dels ensenyaments d'idiomes de règim especial impartits a les escoles oficials d'idiomes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, regula a l'article 11 del capítol V, l'avaluació i promoció dels alumnes, i determina que l'avaluació ha de ser contínua, sistemàtica, formativa i personalitzada, i ha d'incloure l'avaluació de diagnòstic, la de seguiment i la final d'aprofitament, que ha de demostrar la consecució dels objectius establerts en la programació didàctica corresponent.

A la Resolució del conseller d'Educació i Universitat de dia 1 de juliol de 2019, per la qual s'aproven les instruccions per a l'organització i el funcionament de les escoles oficials d'Idiomes de les Illes Balears per al curs 2019-20, al punt 6.1 es fa referència a les característiques de l'avaluació, d'acord amb allò que regula l'esmentat decret.

Les instruccions bàsiques, de 4 de novembre de 2019, del Servei d'ensenyaments de règim especial per al curs 2019-20 en relació amb l'avaluació i la promoció dels alumnes de les EOI de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mentre no es publiqui la normativa autonòmica adient que la reguli, estableixen al punt 1 que els alumnes dels cursos bàsic A1, intermedi B2.1, i avançat C1.1 d'alemany, anglès, francès, i italià, i de bàsic A1, bàsic A2.1, intermedi B1.1, i intermedi B2.1 d'àrab, rus i xinés, amb avaluació final d'aprofitament, promocionaran de nivell, sempre que hagin obtingut a l'avaluació final un mínim del 50% en cadascuna de les 5 activitats de llengua avaluades i un mínim del 50% globalment.

Per a la protecció de l'interès general de la comunitat educativa i per al funcionament bàsic del serveis educatius durant l'estat d'alarma declarat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, és indispensable la redacció d'aquestes instruccions.

L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, regula en l'apartat 2 de l'article 36, la competència en el desplegament legislatiu i l'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.

Per tot això, i en virtut del que s'estableix en l'article 36.2 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears i en la disposició final primera del Decret 35/2015, dict la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Aprovar de manera extraordinària les instruccions complementàries, a causa de l'epidèmia del COVID 19, per avaluar l'aprenentatge dels alumnes dels cursos bàsic A1, intermedi B2.1 i avançat C1.1 d'alemany, anglès, francès i italià, i de bàsic A1, bàsic A2.1, intermedi B1.1 i intermedi B2.1 d'àrab, rus i xinès de les escoles oficials d'idiomes de les Illes Balears per al curs 2019-2020, establertes a l'annex d'aquesta resolució.

Segon

Publicar aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears

 

Palma, 17 d'abril de 2020

El conseller d'Educació, Universitat i Recerca Martí Xavier March i Cerdà

 

 

ANNEX Instruccions complementàries, a causa de l'epidèmia del COVID 19, per avaluar l'aprenentatge dels alumnes dels cursos bàsic A1, intermedi B2.1 i avançat C1.1 d'alemany, anglès, francès i italià, i de bàsic A1, bàsic A2.1, intermedi B1.1 i intermedi B2.1 d'àrab, rus i xinès de la modalitat presencial de les escoles oficials d'idiomes de les Illes Balears per al curs 2019-2020.

1. Objecte i àmbit d'aplicació

1.1. Aquestes instruccions tenen per objecte complementar la regulació per al curs 2019-2020 de l'avaluació del procés d'aprenentatge dels alumnes dels cursos bàsic A1, intermedi B2.1 i avançat C1.1 d'alemany, anglès, francès i italià, i de bàsic A1, bàsic A2.1, intermedi B1.1 i intermedi B2.1 d'àrab, rus i xinés de les escoles oficials d'idiomes, d'acord amb el que disposa el Decret 34/2019, de 10 de maig, pel qual s'estableix l'ordenació, l'organització i el currículum dels nivells bàsic, intermedi i avançat dels ensenyaments d'idiomes de règim especial impartits a les escoles oficials d'idiomes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

1.2. Aquestes instruccions s'han d'aplicar a totes les escoles oficials d'idiomes de l'àmbit territorial de les Illes Balears.

2. Normativa de referència

Decret 34/2019 de 10 de maig (BOIB, núm. 66, de 16 de maig), pel qual s'estableix l'ordenació, l'organització i el currículum dels nivells bàsic, intermedi i avançat dels ensenyaments d'idiomes de règim especial impartits a les escoles oficials d'idiomes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca, de dia 2 d'abril de 2020 (BOIB núm 53, de 7 d'abril) per la qual es dicten les instruccions per regular el procés d'admissió i matriculació dels alumnes als ensenyaments d'idiomes dels centres sostinguts amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mentre no es publiqui la normativa autonòmica que reguli aquest procés.

Resolució del conseller d'Educació i Universitat de dia 1 de juliol de 2019, per la qual s'aproven les instruccions per a l'organització i el funcionament de les escoles oficials d'Idiomes de les Illes Balears per al curs 2019-20.

Instruccions bàsiques, de 4 de novembre de 2019, del Servei d'ensenyaments de règim especial per al curs 2019-20 en relació amb l'avaluació i la promoció dels alumnes de les EOI de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mentre no es publiqui la normativa autonòmica adient que la reguli.

3. Manteniment del calendari escolar

Es manté el calendari escolar per a aquestes ensenyaments aprovat per la Resolució del conseller d'Educació i Universitat, de 9 d'abril de 2019, per la qual s'estableix el calendari escolar del curs 2019-20 per als centres docents no universitaris de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4. Criteris generals extraordinaris de l'avaluació

4.1. Atenent les dificultats per mantenir la seqüència de continguts per a cada curs derivades de la suspensió de les activitats lectives presencials, s'han de modificar les programacions didàctiques per al període que resta del curs 2019-2020, s'han de prioritzar els aspectes que siguin essencials per a l'assoliment de les competències mínimes exigides per a cada nivell, i s'han de revisar i adaptar els criteris d'avaluació i de qualificació, que han de tenir el grau de flexibilitat suficient com per adaptar-se a cada cas, així com la metodologia emprada. En aquest sentit, els professors responsables de cada curs han d'adequar les programacions d'aula a les limitacions personals i tecnològiques amb les quals s'hagi pogut trobar cada alumne.

4.2. Aquestes modificacions han de preveure un període a l'inici del curs 2020-2021 i/o accions concretes durant tot el curs, per reforçar, consolidar o desenvolupar els aspectes del currículum que s'hagin vist afectats per la suspensió de les activitats lectives presencials i que es considerin aprenentatges imprescindibles per poder continuar amb la planificació curricular del curs en el nivell que correspongui amb garanties d'èxit.

4.3. Les modificacions de les programacions didàctiques que acordin els departaments es recolliran en acta de reunió de departament i a la memòria anual del centre. Els departaments tendran en compte aquestes modificacions en el plantejament de les programacions didàctiques del curs 2020-2021, per tal que cada professor/a pugui planificar en el curs o cursos dels quals sigui responsable el reforç i consolidació d'aquells aspectes del currículum que s'hagin vist afectats per la suspensió de les activitats lectives presencials.

5. Criteris específics de l'avaluació final ordinària

5.1. L'avaluació final ordinària, amb caràcter general, es durà a terme a partir de les evidències d'aprenentatge que cada professor hagués recollit del seu alumnat abans de la suspensió de les activitats lectives presencials. Aquesta informació s'ha de basar en les dades de la primera i segona avaluació per a cadascuna de les activitats de llengua avaluables.

5.2. La qualificació de cadascuna de les activitats de llengua avaluades a l'avaluació final ordinària no podrà ser inferior a la qualificació que tendria l'alumne tenint en compte les evidències d'aprenentatge disponibles abans de la suspensió de les activitats lectives presencials.

5.3. Les valoracions de les activitats, treballs i/o resultats de proves orals o escrites realitzats telemàticament a partir de l'inici de la suspensió de les activitats lectives presencials, repercutiran exclusivament per augmentar la qualificació que tenia l'alumne abans de la suspensió i proporcionar evidències del grau de desenvolupament de la seva competència comunicativa i la consecució dels objectius mínims que s'hagin establert de manera extraordinària en la modificació de les programacions didàctiques a causa de l'estat d'alarma.

6. Criteris específics de l'avaluació final extraordinària

6.1. Els alumnes seran avaluats a l'avaluació final extraordinària tenint en consideració només els objectius i continguts treballats abans de la suspensió de les activitats lectives presencials.

6.2. Envers la preparació de l'avaluació final extraordinària, els professors orientaran de manera individualitzada els alumnes que hagin obtingut una avaluació negativa en l'avaluació final ordinària, atenent les dificultats específiques d'aprenentatge durant el període de suspensió de les activitats presencials.

6.3. Es manté el calendari de les proves presencials del mes de setembre.

 

​​​​​​​7. Promoció

7.1. Els criteris de promoció de curs es mantenen sense canvis, d'acord amb les instruccions del Servei d'Ensenyaments de Règim Especial, de 4 de novembre de 2019, segons les quals els alumnes de les escoles oficials d'idiomes dels cursos amb avaluació final d'aprofitament, promocionaran al curs següent sempre que hagin obtingut a l'avaluació final un mínim del 50% en cadascuna de les 5 activitats de llengua avaluades i un mínim del 50% globalment.

7.2. Els alumnes que, encara que hagin obtingut una avaluació final positiva i puguin promocionar, vulguin repetir curs, podran fer-ho, sens perjudici de la seva situació acadèmica.

7.3. En tot cas, i ateses les circumstàncies excepcionals del curs 2019-2020, per a l'alumne que no promocioni, no es tendrà en compte aquesta convocatòria en relació amb el límit de permanència en les escoles oficials d'idiomes per superar els nivells bàsic, intermedi i avançat, establert a l'article 13 del Decret 34/2019, de 10 de maig.

8. Actes d'avaluació

Un cop tancades les actes d'avaluació, i si encara no es permet la presència als centres, es procedirà a la revisió i vistiplau del professorat de manera telemàtica, mitjançant el programa Centrosnet. En aquest cas, els professors signaran les actes amb posterioritat.

9. Informació a l'alumnat

9.1. Els equips directius informaran l'alumnat dels canvis derivats del punt 4 d'aquestes instruccions. A més a més, abans del dia 30 d'abril es durà a terme una sessió extraordinària del Consell escolar del centre per mitjans telemàtics per informar d'aquestes qüestions.

9.2. La informació sobre els resultats de l'avaluació es farà arribar als alumnes en la forma que decideixi el centre, sempre que es garanteixi l'autenticitat de la informació, la seva recepció i la no manipulació. En qualsevol cas, ha de quedar constància pels mitjans habituals o telemàtics que els alumnes han rebut aquesta informació. En el cas que es comuniquin els resultats de l'avaluació per coreu electrònic, s'ha d'emprar el correu corporatiu del centre (@educaib.eu), a fi de garantir la protecció de dades personals.

10. Reclamacions

L'alumnat pot presentar reclamacions contra les qualificacions obtingudes d'acord amb la normativa vigent.

En el cas que sigui necessari, el centre podrà acceptar altres sistemes de recepció de reclamacions, d'acord amb les possibilitats de cada alumne, sempre que quedi constància de tot el procés.

S'han d'establir els canals de comunicació entre els alumnes i els centres per tal de garantir l'atenció a totes les reclamacions, dubtes o aclariments respecte de l'avaluació final.

11. Llibres de text

Atenent la situació excepcional derivada de l'epidèmia del COVID-19 i les dificultats econòmiques que previsiblement experimentaran molts ciutadans i moltes famílies, s'hauran d'evitar canvis en els llibres de text per al curs 2020-2021.