Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA
Núm. 3295
Resolució del conseller d’Educació, Universitat i Recerca de 16 d’abril de 2020 per la qual s’aproven amb caràcter extraordinari les instruccions complementàries, a causa de l’epidèmia del COVID-19, per avaluar l’aprenentatge dels alumnes de l’educació secundària obligatòria a les Illes Balears per al curs 2019-2020
La situació d'emergència sanitària provocada pel COVID-19 arreu del món ha obligat els governs a adoptar diverses mesures per lluitar contra els contagis i mitigar els efectes econòmics i socials que aquest fenomen està produint.
El Reial Decret-llei 7/2020, de 12 de març, pel qual s'adopten mesures urgents per respondre a l'impacte econòmic del COVID-19 estableix la interrupció de les activitats lectives presencials en els centres educatius com a mesura de contenció sanitària.
A les Illes Balears, el Consell de Govern, en sessió de dia 13 de març, va adoptar l'Acord pel qual s'aprova el Pla de mesures excepcionals per limitar la propagació i el contagi del COVID-19. En relació amb les mesures relatives a la comunitat educativa (apartat II de l'annex 1), es va suspendre l'activitat educativa presencial en tots els centres i etapes, cicles, graus, cursos i nivells d'ensenyament inclosos en l'article 3 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.
Posteriorment, arran de la gravetat de la situació i d'acord amb l'article 116.1 de la Constitució, s'aprovà el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19. A aquest Reial decret s'establiren les mesures de contenció a l'àmbit educatiu i de formació, la suspensió de l'activitat lectiva presencial, així com el manteniment de les activitats educatives a través de les modalitats a distància i en línia, sempre que sigui possible.
L'estat d'alarma fou prorrogat pel Reial decret 476/2020, de 27 de març, i posteriorment pel Reial Decret 487/2020, de 10 d'abril, fins les 00.00 hores del dia 26 d'abril de 2020.
Per aquest motiu, atesa la situació d'excepcionalitat derivada de l'epidèmia COVID-19, i per al període que queda encara del curs 2019-2020, es fa necessari introduir una sèrie de canvis per avaluar l'aprenentatge dels alumnes de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears.
Davant aquestes circumstàncies excepcionals s'ha de garantir que no es vegi perjudicat cap alumne per aquest motiu en relació amb la promoció, amb la titulació i a l'expedient acadèmic.
La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, estableix en l'article 28 que l'avaluació dels processos d'aprenentatge dels alumnes de l'educació secundària obligatòria és contínua, formativa i integradora i ha de tenir en compte el seu progrés en el conjunt de les matèries.
L'exposició de motius de la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, impulsa un sistema educatiu de qualitat, inclusiu, integrador i exigent, que garanteixi la igualtat d'oportunitats i faci efectiva la possibilitat que cada alumne desenvolupi al màxim les seves potencialitats.
El Decret 34/2015, de 15 de maig, pel qual s'estableix el currículum de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears, regula en els articles 17 i 18 l'avaluació i la promoció dels alumnes a l'etapa de l'educació secundària obligatòria.
Actualment és vigent la Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 13 de novembre de 2019 per la qual s'aproven les instruccions per avaluar l'aprenentatge dels alumnes de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears per al curs 2019-2020.
La redacció d'aquestes instruccions és indispensable per a la protecció de l'interès general de la comunitat educativa i per al funcionament bàsic del serveis educatius durant l'estat d'alarma declarat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març.
L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, regula en l'apartat 2 de l'article 36, la competència de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en el desplegament legislatiu i l'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.
Per tot això, i en virtut del que s'estableix en l'article 36.2 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears i en la disposició final primera del Decret 34/2015, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Aprovar de manera extraordinària les instruccions complementàries, a causa de l'epidèmia del COVID-19, per avaluar l'aprenentatge dels alumnes de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears per al curs 2019-2020, establertes en l'annex d'aquesta Resolució.
Segon
Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 16 d'abril de 2020
El conseller d'Educació, Universitat i Recerca Martí X. March Cerdà
ANNEX Instruccions complementàries, a causa de l'epidèmia del COVID-19, per avaluar l'aprenentatge dels alumnes de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears per al curs 2019-2020
1. Objecte i àmbit d'aplicació
1.1. Aquestes instruccions tenen per objecte complementar la regulació, per al curs 2019-2020, de l'avaluació del procés d'aprenentatge dels alumnes de l'educació secundària obligatòria, d'acord amb el que disposa el Decret 34/2015, de 15 de maig, pel qual s'estableix el currículum de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears.
1.2. Aquestes instruccions s'han d'aplicar a tots els centres docents públics i privats situats a l'àmbit territorial de les Illes Balears que imparteixen els ensenyaments corresponents a l'educació secundària obligatòria.
2. Normativa de referència
Són d'aplicació les instruccions d'avaluació que figuren a la Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 13 de novembre de 2019 per la qual s'aproven les instruccions per avaluar l'aprenentatge dels alumnes de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears per al curs 2019-2020 (BOIB núm. 156, de 16 de novembre). Les presents instruccions són un complement de les anteriors, però en cas de conflicte prevalen aquestes darreres.
3. Calendari escolar
Es manté el calendari escolar pel que fa als dies lectius per a tots els nivells.
4. Criteris generals extraordinaris de l'avaluació
4.1. S'han de modificar les programacions docents per al període que resta del curs 2019-20 atenent a les dificultats per mantenir la seqüència de continguts per a cada curs derivades de la suspensió de les activitats lectives presencials. En aquest sentit, s'ha de:
a) Prioritzar els aspectes que els departaments didàctics considerin essencials dels currículums, és a dir, els objectius, competències, continguts, i estàndards d'aprenentatge avaluables.
b) Revisar i adaptar els criteris d'avaluació i de qualificació que han de tenir el grau de flexibilitat suficient com per adaptar-se a cada cas, així com la metodologia emprada. També els criteris de qualificació de l'avaluació extraordinària.
Així mateix, els professors responsables de les matèries han d'adequar les programacions d'aula a les limitacions personals i/o familiars, formatives i tecnològiques amb les quals s'hagi trobat cada alumne, per possibilitar una avaluació formativa personalitzada.
Els departaments didàctics, amb la supervisió dels equips directius, hauran de coordinar les tasques que es proposen als alumnes, de tal manera que faciliti una avaluació equitativa i que es pugui arribar a tots els alumnes.
4.2. El professors que atenen alumnes amb necessitats educatives especials realitzaran les modificacions adients de les adaptacions curriculars significatives, tot comptant amb l'assessorament del departament d'orientació. S'ha de prioritzar la coordinació i l'assessorament dels serveis d'orientació amb les famílies.
4.3. De la mateixa manera, els professors de cada àmbit o matèria hauran de modificar i adequar les adaptacions curriculars i d'accés dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu, atenent a les dificultats actuals i prioritzant aspectes essencials i competencials del currículum, adaptats al ritme i nivell de cada alumne, així com la seva avaluació.
4.4. Aquestes modificacions han de preveure un període a l'inici del curs 2020-2021 i/o accions concretes durant tot el curs, per reforçar, consolidar o desenvolupar els aspectes del currículum que s'hagin vist afectats per la suspensió de les activitats lectives presencials i que es considerin aprenentatges previs imprescindibles per poder continuar amb la planificació curricular del curs amb garanties d'èxit.
4.5. Les modificacions de les programacions docents que acordin els departaments es recolliran en una acta de reunió de departament i a la memòria anual del centre. Els departaments tendran en compte aquestes modificacions en el plantejament de les programacions didàctiques del curs 2020-2021, per tal que els professors responsables de les matèries i/o àmbits puguin planificar el reforç i consolidació dels aspectes del currículum que s'hagin vist afectats per la suspensió de les activitats lectives presencials.
4.6. Els centres que imparteixen educació secundària es coordinaran amb els centres d'educació primària adscrits per tal de conèixer les modificacions de les programacions del 6è curs per poder fer les previsions curriculars adients per al 1r curs d'ESO del curs 2020-2021.
4.7. Els centres que imparteixen educació secundària obligatòria es coordinaran amb els centres adscrits de batxillerat per informar de les modificacions de les programacions del 4t curs d'ESO i de les circumstàncies que considerin que han afectat els alumnes durant el període de suspensió de les activitats lectives presencials.
5. Criteris específics de l'avaluació final ordinària
5.1. L'avaluació final ordinària l'han de dur a terme el professors de l'equip educatiu a partir de les evidències d'aprenentatge que havien recollit dels seus alumnes abans de la suspensió de les activitats lectives presencials. Aquesta informació s'ha de basar en les dades de la primera i segona avaluació.
5.2. La qualificació de les matèries i/o àmbits a l'avaluació final ordinària no podrà ser inferior a la qualificació que tendria l'alumne tenint en compte les evidències d'aprenentatge disponibles abans de la suspensió de les activitats lectives presencials.
5.3. Les valoracions de les activitats, treballs i/o resultats de proves realitzats a partir de l'inici de la suspensió de les activitats lectives presencials es consideraran exclusivament per augmentar la qualificació que tenia l'alumne abans de la suspensió i proporcionar evidències del grau de desenvolupament de les competències clau. Els alumnes podran recuperar les qualificacions negatives, siguin del curs actual o siguin de cursos anteriors, i augmentar les qualificacions positives que tenien abans de la suspensió. Cada centre ha d'establir els procediments i criteris i adaptar-los a cada situació. El professors vetllaran per la realització i seguiment d'aquestes tasques, activitats o proves de recuperació.
5.4. La recuperació de les matèries pendents de cursos anteriors es podrà fer mitjançant treballs, activitats i/o proves presencials o a distància, segons l'evolució de l'estat d'alarma.
6. Criteris específics de l'avaluació final extraordinària
6.1. A l'avaluació final extraordinària els alumnes seran avaluats tenint en consideració només els objectius, continguts, criteris d'avaluació i estàndards avaluables i el grau d'assoliment de les competències clau treballats abans de la suspensió de les activitats lectives presencials.
6.2. Per facilitar als alumnes la recuperació de les matèries en les quals han obtingut una avaluació negativa en l'avaluació final ordinària del mes de juny, s'ha d'elaborar un pla de reforç individualitzat que ha de tenir en compte les circumstàncies de cada alumne durant el període de suspensió de les activitats presencials.
6.3. Es manté el calendari de les proves presencials del mes de setembre. Les activitats, treballs i/o proves realitzades a partir de l'inici del període de suspensió de les activitats lectives presencials, només es podran fer servir per augmentar la qualificació final extraordinària.
7. Promoció i titulació
7.1. Els criteris de promoció i de titulació són els recollits als punts del 10 fins el 16 de les instruccions publicades al BOIB núm. 156, de 16 de novembre de 2019, que s'hauran d'adequar al canvis que eventualment determini el Govern de l'Estat en la normativa bàsica.
7.2. Els equips docents adoptaran de manera coordinada les decisions que resultin més favorables per als alumnes quant a promoció i titulació.
8. Sessions d'avaluació
8.1. Totes les sessions d'avaluació es duran a terme en les dates prèviament establertes. Si arribat el moment, encara no es permeten les activitats presencials, es faran per mitjans telemàtics.
8.2. A l'avaluació final ordinària s'ha de fer una relació dels alumnes que han patit una situació d'especial dificultat durant la suspensió de l'activitat presencial per seguir les activitats lectives no presencials. La relació d'aquests alumnes es farà constar a l'acta de l'avaluació final.
A més a més, s'ha d'elaborar per a cadascun d'aquests alumnes un document amb recomanacions i propostes d'activitats, per treballar durant les vacances d'estiu que es lliurarà a les famílies a final de curs.
8.3. Les decisions de derivació d'un alumne al Programa de Millora de l'Aprenentatge i Rendiment (PMAR), o a la Formació Professional Bàsica (FPB) s'han d'adoptar atenent a l'evolució i al progrés de l'alumne fins a l'inici del període de suspensió de les activitats lectives presencials.
9. Actes d'avaluació
Un cop tancades les actes d'avaluació, i si encara no es permet la presència als centres, es procedirà a la revisió i vist-i-plau dels professors mitjançant el programa de gestió GestIB. En aquest cas, els professors signaran les actes amb posterioritat.
10. Informació als alumnes i a les famílies
10.1. Els equips directius informaran els alumnes i les famílies dels canvis derivats del punt 4 d'aquestes instruccions. A més a més, abans de dia 30 d'abril es durà a terme una sessió extraordinària del Consell Escolar del centre per mitjans telemàtics per informar d'aquestes qüestions.
10.2. La informació sobre els resultats de l'avaluació es farà arribar a les famílies en la forma que decideixi el centre, sempre que es garanteixi l'autenticitat de la informació, la seva recepció i la no manipulació. S'ha d'utilitzar el GestIB sempre que sigui possible. En qualsevol cas, haurà de quedar constància, pels mitjans habituals o telemàtics, que les famílies han rebut aquesta informació.
En el cas que es comuniquin els resultats de l'avaluació per correu electrònic, s'ha d'emprar el correu corporatiu del centre (@educaib.eu) a fi de garantir la protecció de dades personals.
11. Reclamacions
Els alumnes, o els seus pares o tutors, poden presentar reclamacions contra les qualificacions obtingudes, d'acord amb la normativa vigent. En el cas que sigui necessari, el centre podrà acceptar altres sistemes de recepció de reclamacions, d'acord amb les possibilitats de cada alumne o família, sempre que quedi constància de tot el procés. S'han d'establir els canals de comunicació entre famílies i els centres per tal de garantir l'atenció a totes les reclamacions, dubtes o aclariments respecte de l'avaluació final.
12. Llibres de text
Atenent a la situació excepcional derivada de l'epidèmia del COVID-19 i a les dificultats econòmiques que previsiblement experimentaran moltes famílies, s'hauran d'evitar canvis en els llibres de text per al curs 2020-2021.