Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA

Núm. 3292
Resolució del conseller d’Educació, Universitat i Recerca de 18 d’abril de 2020 per la qual s’aproven amb caràcter extraordinari les instruccions complementàries, a causa de l’epidèmia del COVID-19, per avaluar l’aprenentatge dels alumnes de formació professional i d’estudis artístics superiors de disseny a les Illes Balears per al curs 2019-2020

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La situació d'emergència sanitària provocada pel COVID-19 arreu del món ha obligat els governs a adoptar diverses mesures per lluitar contra els contagis i mitigar els efectes econòmics i socials que aquest fenomen està produint.  

El Reial decret-llei 7/2020, de 12 de març, pel qual s'adopten mesures urgents per respondre a l'impacte econòmic del COVID-19 estableix la interrupció de les activitats lectives presencials en els centres educatius com a mesura de contenció sanitària.

A les Illes Balears, el Consell de Govern, en sessió de dia 13 de març, va adoptar l'Acord pel qual s'aprovà el Pla de mesures excepcionals per limitar la propagació i el contagi del COVID-19. En relació amb les mesures relatives a la comunitat educativa (apartat II de l'annex 1), es va suspendre l'activitat educativa presencial en tots els centres i etapes, cicles, graus, cursos i nivells d'ensenyament inclosos en l'article 3 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

Posteriorment, arran de la gravetat de la situació i d'acord amb l'article 116. 1 de la Constitució, s'aprovà el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declarà l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19. A aquest Reial decret s'establiren les mesures de contenció a l'àmbit educatiu i de formació, la suspensió de l'activitat lectiva presencial, així com el manteniment de les activitats educatives a través de les modalitats a distància i en línia, sempre que sigui possible.

L'estat d'alarma fou prorrogat pel Reial decret 476/2020, de 27 de març, i posteriorment pel Reial decret 487/2020, de 10 d'abril, fins a les 00. 00 hores del dia 26 d'abril de 2020.

El dia 9 d'abril de 2020, el Congrés dels Diputats va autoritzar la pròrroga de l'estat d'alarma declarat per Reial decret 463/2020, de 14 de març, sol·licitada mitjançant acord del Consell de Ministres, de 7 d'abril de 2020, fins a les 00:00 hores del dia 26 d'abril de 2020.

Davant aquestes circumstàncies excepcionals s'ha de garantir que no es vegi perjudicat cap alumne per aquest motiu amb relació a la promoció, la titulació i a l'expedient acadèmic.

Per aquest motiu, cal plantejar adaptacions en l'organització i la impartició dels cicles formatius de formació professional del sistema educatiu i dels ensenyaments artístics superiors de disseny, com també, determinades adaptacions i modificacions que afecten l'avaluació de tots aquests ensenyaments.

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació estableix en l'article 43 que:

1. L'avaluació de l'aprenentatge de l'alumnat en els cicles de formació professional bàsica i en els cicles formatius de grau mitjà i superior es realitzarà per mòduls professionals i, si escau, per matèries o blocs, d'acord amb les condicions que el Govern determini reglamentàriament.

2. La superació dels cicles de formació professional bàsica, dels cicles formatius de grau mitjà i dels de grau superior requerirà l'avaluació positiva en tots els mòduls i, si escau, matèries i blocs que els componen.

L'exposició de motius de la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, impulsa un sistema educatiu de qualitat, inclusiu, integrador i exigent, que garanteixi la igualtat d'oportunitats i faci efectiva la possibilitat que cada alumne desenvolupi al màxim les seves potencialitats.

A l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura de 28 de novembre de 2008 per la qual s'estableix el desenvolupament curricular per als títols de formació professional del sistema educatiu que es dictin d'acord amb la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, es dicten els criteris d'avaluació de cada mòdul.

A l'article 33 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura de 13 de juliol de 2009 per la qual es regula l'organització i el funcionament dels cicles formatius de formació professional del sistema educatiu que s'imparteixen d'acord amb la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, a les Illes Balears, en la modalitat d'ensenyament presencial, es diu que l'avaluació és contínua i formativa.

En el Reial decret 127/2014, de 28 de febrer, pel qual es regulen aspectes específics de la formació professional bàsica dels ensenyaments de formació professional de sistema educatiu, s'aproven catorze títols professionals bàsics, es fixen els seus currículums bàsics i es modifica el Reial decret 1850/2009, de 4 de desembre, sobre expedició de títols acadèmics i professionals corresponents als ensenyaments establerts en la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig.

L'article 83 de l'Ordre del conseller d'Educació i Cultura de 15 de juny de 2010 per la qual es regulen les pràctiques formatives en centres de treball a les Illes Balears estableix que l'avaluació d'aquestes pràctiques ha de ser contínua.

Reial decret 633/2010, de 14 de maig, pel qual es regula el contingut bàsic dels ensenyaments artístics superiors de grau de Disseny establertes en la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

Decret 43/2013, de 6 de setembre, pel qual s'estableix a les Illes Balears el pla d'estudis dels ensenyaments artístics superiors conduents al títol superior de disseny de les especialitats de disseny gràfic, disseny d'interiors, disseny de moda i disseny de producte i se'n regula l'avaluació.

Decret 26/2014, de 13 de juny, pel qual s'estableix el pla d'estudis dels ensenyaments artístics superiors conduents al títol superior d'art dramàtic en l'especialitat d'interpretació i se'n regula l'avaluació.

Decret 4/2017, de 13 de gener, pel qual s'estableix el pla d'estudis dels ensenyaments artístics superiors conduents al títol superior de Música de les especialitats de Composició, Interpretació, Musicologia i Pedagogia i se'n regula l'avaluació.

Reial decret 1614/2009, de 26 d'octubre, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments artístics superiors regulades per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació

Decret 43/2013, de 6 de setembre, pel qual s'estableix a les Illes Balears el pla d'estudis dels ensenyaments artístics superiors conduents al títol superior de disseny de les especialitats de disseny gràfic, disseny d'interiors, disseny de moda i disseny de producte i se'n regula l'avaluació

L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, regula en l'apartat 2 de l'article 36, la competència en el desplegament legislatiu i l'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.

Per tot això, i en virtut del que s'estableix en l'article 36. 2 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears i en la disposició final primera del Decret 35/2015, dict la següent

RESOLUCIÓ

Primer

1. Aprovar les instruccions, que es dicten de manera extraordinària a conseqüència de la pandèmia generada pel COVID-19, per atendre les situacions que afecten l'aprenentatge i l'avaluació dels alumnes que cursen ensenyaments de formació professional del sistema educatiu o ensenyaments artístics superiors als centres educatius de les Illes Balears, durant el curs escolar 2019-2020.

2. Les instruccions que afecten els ensenyaments de formació professional del sistema educatiu figuren a l'annex I d'aquesta Resolució.

3. Les instruccions que afecten els ensenyaments artístics superiors de disseny figuren a l'annex II d'aquesta Resolució.

Segon

Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Tercer

Aquesta Resolució entrarà en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i serà vigent durant el curs escolar 2019-2020.

 

Palma, 18 d'abril de 2020

El conseller d'Educació, Universitat i Recerca Martí X. March Cerdà

 

 

ANNEX I Instruccions, que es dicten de manera extraordinària a conseqüència de la pandèmia generada pel COVID-19, per atendre les situacions que afecten l'aprenentatge i l'avaluació dels alumnes que cursen ensenyaments de formació professional del sistema educatiu

1. Objecte i àmbit d'aplicació

1. 1. Aquestes instruccions tenen per objecte complementar la regulació sobre el procés d'ensenyament i aprenentatge i l'avaluació dels alumnes que cursen ensenyaments de formació professional del sistema educatiu a les Illes Balears.

1. 2. Aquestes instruccions s'han d'aplicar a tots els centres docents públics i privats situats a l'àmbit territorial de les Illes Balears que imparteixen ensenyaments de formació professional bàsica, cicles formatius de grau mitjà i/o de grau superior, durant el curs escolar 2019-2020.

2. Calendari escolar

2. 1. Els alumnes dels cicles formatius de formació professional bàsica, grau mitjà o grau superior han de finalitzar les activitats lectives el 19 de juny de 2020, d'acord amb el que es preveu a la Resolució del conseller d'Educació i Universitat de 9 d'abril de 2019 per la qual s'estableix el calendari escolar del curs 2019-2020 per als centres docents no universitaris de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. Modificació de les programacions didàctiques i de la metodologia docent i activitats de reforç

3. 1. Els departaments didàctics de cada centre als quals està assignat cada mòdul han de modificar les programacions didàctiques de cadascun dels mòduls per tal d'adaptar-les per poder fer front a les dificultats per impartir la formació una vegada suspeses les activitats presencials.

3. 2. Les programacions modificades han de prioritzar la impartició dels continguts curriculars més essencials de cada mòdul i el reforç i la consolidació dels continguts més rellevants ja impartits, tenint en compte els resultats d'aprenentatge i els criteris d'avaluació que s'estableixen per a cada mòdul en el títol corresponent. La selecció dels continguts essencials ha de tenir per objectiu la consecució de la competència general i les competències professionals, personals i socials que corresponen a cada títol.

3. 3. Així mateix, les programacions d'aula de cada professor o professora s'han d'ajustar a la programació didàctica modificada i a la realitat de cada alumne, per possibilitar una avaluació personalitzada. També es podrà modificar la metodologia docent per tal de preveure alternatives per atendre les limitacions de tipus personal i tecnològic que alguns alumnes puguin haver trobat.

3. 4. Els departaments didàctics hauran de preveure que les parts pràctiques presencials que consten als diferents mòduls i la seva avaluació han d'adaptar-les per poder fer-les de forma no presencial en el cas que no es permeti la presència dels alumnes als centres en el moment de haver-les de realitzar.

3. 5. Aquestes modificacions curriculars i metodològiques han de preveure que els centres educatius, dins l'àmbit d'autonomia pedagògica de què disposen, programin i organitzin la impartició d'activitats pràctiques de reforç per a l'alumnat que ha cursat els ensenyaments d'un cicle formatiu durant el curs 2019-2020 i que continua ensenyaments del mateix cicle en el centre el curs 2020-2021. Aquestes activitats es poden dur a terme des de l'inici del mes de setembre de 2020 fins a la data d'inici de les activitats lectives que s'estableixi per a l'alumnat de nova entrada d'acord amb el calendari escolar que s'aprovi per al curs escolar 2020-2021.

3. 6. Les activitats de reforç esmentades són d'assistència voluntària per als alumnes. No són avaluables ni qualificables. Tenen per objecte reforçar els coneixements pràctics necessaris per poder prosseguir amb els ensenyaments del cicle formatiu i aconseguir les competències del títol corresponent.

3. 7. Els centres han d'informar els alumnes i les famílies sobre aquestes activitats de reforç una vegada acabada l'avaluació de final de curs. El centre ha de facilitar una planificació del calendari, l'horari i la metodologia d'impartició dels continguts i competències que es reforçaran i consolidaran a cadascun dels mòduls dels cicles formatius.

4. Criteris específics per a l'avaluació, la promoció i la titulació

4. 1. Per a l'avaluació final de cada mòdul, el professor o professora ha de tenir en compte, principalment, tota la informació i els resultats acadèmics de què disposava sobre cada alumne abans de la suspensió de les activitats lectives.

4. 2. La nota final dels alumnes de formació professional bàsica (FPB), de grau mitjà (GM) i de grau superior (GS) no podrà ser inferior a la mitjana que l'alumne tenia abans de produir-se aquesta situació excepcional de confinament.

4. 3. El modul FCT i el mòdul de projecte que se l'incorpora de forma excepcional a FPB i GM només es qualificarà globalment com a “apte” o “no apte” i no farà mitjana amb la nota final.

4. 4. El modul FCT de segon de GS es qualificarà com a “apte” o “no apte” i no farà mitjana amb la nota final. El mòdul de projecte de GS es puntuarà numèricament de l'u al deu i farà mitjana amb la resta de qualificacions del curs 2019-2020.

4. 5. Els criteris de promoció i de titulació es mantenen sense canvis d'acord amb la normativa establerta. En tot cas, aquests criteris s'hauran d'adequar als canvis que pugui determinar el Govern de l'Estat en la normativa bàsica.

5. Durada excepcional del mòdul de formació en centres de treball

5. 1. S'autoritza la reducció excepcional de la durada del mòdul de formació en centres de treball (FCT) al mínim de les hores que figuren als reials decrets pels quals s'estableix cadascun dels títols de formació professional i els seus ensenyaments mínims.

5. 2. Així, la durada del mòdul FCT per als cicles de formació professional bàsica ha de ser de 130 hores, mentre que la durada del dels cicles formatius de grau mitjà i superior que es varen dictar d'acord amb la Llei 2/2006 és de 220 hores.

5. 3. La durada del mòdul FCT dels cicles que es varen dictar d'acord amb la LOGSE i que encara s'imparteixen a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears els serà d'aplicació les mateixes durades que les descrites al punt 5. 1.

5. 4. La realització del mòdul FCT amb durada reduïda s'ha d'ajustar al que es preveu als articles 9, 10 i 11 d'aquest annex.

6. FP dual

6. 1. En els casos d'aquells estudiants que es troben cursant un cicle formatiu en modalitat dual i aquest s'hagi vist interromput per la finalització de la seva relació laboral per les circumstàncies derivades de la crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, passaran a la modalitat ordinària en els seus respectius centres educatius.

7. Mesures de flexibilització de la realització del mòdul de formació en centres de treball (FCT)

7. 1. Amb caràcter excepcional per al que resta del curs 2019-2020, els alumnes dels cicles formatius bàsics, els cicles formatius de grau mitjà i els cicles formatius de grau superior puguin titular, els centres poden flexibilitzar la realització del mòdul de formació en centres de treball que s'ha suspès com a conseqüència del COVID-19. S'autoritza que els centres puguin adoptar, entre d'altres mesures, les següents:

7. 1. 1. En cas que es puguin reprendre les activitats corresponents a la formació en centres de treball en empreses i entitats, els centres no han de demanar autorització al director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors perquè els alumnes puguin realitzar o acabar aquest mòdul durant períodes extraordinaris. Així mateix, no s'ha de demanar aquesta autorització si els alumnes majors d'edat han de cursar el mòdul amb durada o amb horari excepcional, respectant el temps mínim de descans entre jornades i setmanes establerts als respectius convenis laborals. Es manté la prohibició d'horari o durada excepcional de la jornada per als alumnes menors d'edat.

7. 1. 2. El mòdul FCT es pot fer a més d'un centre de treball de forma que el sumatori de les hores realitzades als diferents centres sigui el que es preveu a l'article 5 d'aquest annex.

7. 1. 3 En cas que el centre programi una simulació de les tasques que de no haver la situació excepcional generada pel COVID-19 es durien a terme en el centre de treball, les hores realitzades mitjançant la simulació compten per al nombre d'hores totals de durada del mòdul FCT establertes en l'article 5 d'aquest annex.

7. 1. 4. En cas que es puguin fer activitats pràctiques corresponents al mòdul FCT d'un cicle en el mateix centre educatiu on està matriculat l'alumne o en altres centres educatius, es permet, de forma excepcional, que s'hi facin.

7. 1. 5. En cas que es puguin fer activitats pràctiques corresponents al mòdul FCT d'un cicle a una empresa de l'entorn familiar de l'alumne, a una empresa vinculada per titularitat amb el centre educatiu on l'alumne està matriculat o bé a la mateixa empresa en la qual l'alumne té una relació laboral, es permet, de forma excepcional, que s'hi facin sense haver de demanar autorització al director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors.

7. 1. 6. En cas que l'alumne cursi un cicle formatiu en una illa que no sigui la de la seva residència habitual i pugui realitzar el mòdul FCT a l'illa de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears on resideix, s'autoritza que s'hi faci sense haver de demanar autorització al director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors, sempre que el tutor d'FCT trobi un sistema que garanteixi la qualitat en el seguiment de la formació de l'alumne sense haver-se de desplaçar d'illa.

7. 1. 7. En cas que arribat el final del curs, l'alumne només té pendent per cursar un nombre d'hores inferior al 10 % de la durada del mòdul que s'estableix a l'article 5 d'aquestes instruccions, l'equip educatiu pot valorar d'acord amb les hores realitzades i amb altres circumstàncies que puguin ser tingudes en compte si l'alumne es pot qualificar com a “apte” sense necessitat que cursi les hores que li manquen per arribar a la durada total del mòdul.

7. 2. Les mesures de flexibilització han de permetre que els alumnes iniciïn les activitats programades per a l'FCT excepcional que s'ha de desenvolupar d'acord amb aquesta Resolució, amb temps suficient per tal de garantir que els alumnes puguin continuar el seu itinerari formatiu el proper curs.

7. 3. Els alumnes de formació professional bàsica o de cicles formatius de grau mitjà i superior que no es puguin incorporar a activitats formatives en centres de treball o no ho puguin fer per a la totalitat de les hores previstes a l'article 5 d'aquest annex, s'ha de substituir total o parcialment els continguts curriculars de l'FCT per una proposta d'activitats associades a l'entorn laboral (“simulació”) i preveure i garantir, arribat el cas, que es pugui realitzar de forma no presencial.

7. 4. Els alumnes de l'àrea sanitària o sociocomunitària del darrer curs que siguin contractats en el marc de l'Ordre SND/299/2020, de 27 de març, quedaran exempts total o parcialment del mòdul d'FCT.

8. Renúncia o baixa en el mòdul d'FCT i/o de projecte i anul·lació de convocatòries

8. 1. Els centres han d'informar l'alumnat de cicles formatius que encara no havia iniciat la realització del mòdul d'FCT, que si algú està interessat a ajornar la realització d'aquest mòdul fins al proper curs, ha d'adreçar a la direcció del centre on està matriculat un escrit de renúncia al mòdul d'FCT amb la indicació “emergència sanitària COVID-19”. Els centres han de facilitar un mitjà perquè els alumnes puguin presentar aquest escrit de forma no presencial. La renúncia comporta que la convocatòria del mòdul que no es fa efectiva no compta per al nombre màxim de convocatòries en què es pot examinar l'alumne.

8. 2. En cas que algun alumne hagi començat la realització del mòdul d'FCT i aquesta s'hagi interromput per causa del COVID-19, té dret a donar-se de baixa voluntàriament d'aquest mòdul sense que la convocatòria li compti per al nombre màxim de convocatòries en què es pot examinar l'alumne. L'alumne pot realitzar el mòdul d'FCT en el curs immediatament posterior. Si durant el període que s'ha interromput havia realitzat 100 hores o més, aquestes comptaran com a realitzades i es tendran en compte per a l'avaluació del nou període d'FCT que es faci durant el curs 2020-2021. Els centres han d'informar l'alumnat que es trobi en aquesta situació de la forma en què ha de presentar l'escrit per demanar la baixa.

8. 3. En qualsevol de les dues situacions anteriors, si el mòdul d'FCT pertany a un cicle de grau superior, la renúncia o la baixa voluntària en el mòdul esmentat comporta la renúncia o la baixa del mòdul de projecte sense que la convocatòria que ja no es durà a terme compti per al nombre màxim de convocatòries en què es pot realitzar aquest darrer mòdul.

8. 4. Anul·lació de convocatòries: La sol·licitud d'anul·lació de matrícula d'algun mòdul es podrà formular amb una antelació mínima de 15 dies abans de l'avaluació final del curs o de l'avaluació final del mòdul o dels mòduls, dels quals l'alumne vol anul·lar la matrícula.

9. Realització extraordinària del mòdul de formació en centres de treball (FCT) i mòdul de projecte en els cicles de grau superior

Amb caràcter excepcional per al que resta del curs 2019-2020, s'autoritza que el mòdul d'FCT dels cicles formatius de grau superior regulats d'acord amb la Llei orgànica 2/2006 es pugui realitzar d'acord amb les indicacions següents:

9. 1. Els cicles de formació professional de grau superior integraran i avaluaran de forma conjunta els continguts curriculars corresponents al mòdul de formació en centres de treball i els que corresponen al mòdul de projecte. S'assigna un total de 245 hores a aquest conjunt de mòduls (220 per a la part d'FCT i 25 per a la part de projecte).

9. 2. Els professors faran una única programació didàctica per al conjunt dels dos mòduls esmentats. Aquesta programació és la que s'ha de tenir en compte per a l'avaluació dels mòduls que es realitzen de forma integrada. La programació ha de preveure programes formatius compatibles amb la situació formativa excepcional causada pel COVID-19 i que incloguin les mesures de flexibilització necessàries tal com es preveu a l'article 7 d'aquest annex. Per a la programació conjunta dels dos mòduls s'han de tenir en compte els resultats d'aprenentatge i els criteris d'avaluació que s'estableixen per a cada un dels dos mòduls en el títol corresponent. La selecció dels continguts essencials ha de tenir per objectiu la consecució de la competència general i les competències professionals, personals i socials que corresponen a cada títol.

9. 3. Les hores corresponents a la part de projecte, si és necessari, es poden fer mitjançant medis telemàtics, en la seva totalitat.

9. 4. Per a l'avaluació no es tindrà en compte la col·laboració del tutor d'empresa.

9. 5. L'avaluació del conjunt dels dos mòduls donarà lloc a dues qualificacions que s'han de traslladar a les actes corresponents. El mòdul de projecte s'ha de qualificar de forma numèrica, entre u i deu, sense decimals. El mòdul de formació en centres de treball s'ha de qualificar com a “apte” o “no apte” i no s'ha de tenir en compte per al càlcul de la nota mitjana de l'expedient acadèmic dels alumnes.

10. Realització extraordinària del mòdul d'FCT als cicles de formació professional bàsica i als cicles formatius de grau mitjà

Amb caràcter excepcional per al que resta del curs 2019-2020, s'autoritza que el mòdul d'FCT dels cicles formatius de formació professional bàsica i els cicles formatius de grau mitjà regulats d'acord amb la Llei orgànica 2/2006 es pugui realitzar d'acord amb les indicacions següents:

10. 1. La Conselleria facilitarà als tutors de formació en centres de treball un marc de referència perquè puguin afegir al mòdul de formació en centres de treball del cicle corresponent altres continguts que podrien ser part d'un mòdul de projecte tal com succeeix als cicles formatius de grau superior. Aquests continguts afegits s'han d'impartir de forma conjunta amb els del mòdul de formació en centres de treball previst al desplegament curricular de cada cicle.

10. 2. Amb aquesta integració el professor ha de fer una programació única que és la que s'ha de tenir en compte per a l'avaluació del mòdul d'FCT que es realitza amb caràcter excepcional. Per a la programació s'han de tenir en compte a més del marc facilitat per la conselleria, els resultats d'aprenentatge i els criteris d'avaluació que s'estableixen per al mòdul d'FCT en el títol corresponent. La selecció dels continguts essencials ha de tenir per objectiu la consecució de la competència general i les competències professionals, personals i socials que corresponen a cada títol. La programació ha de preveure programes formatius compatibles amb la situació formativa excepcional causada pel COVID-19 i que incloguin les mesures de flexibilització necessàries tal com es preveu a l'article 7 d'aquest annex.

10. 3. La programació integrada en cas de mòduls que pertanyen a cicles de formació professional bàsica ha de preveure un total de 155 hores per a aquest mòdul (130 hores per a la part d'FCT i 25 hores per a la part de projecte).

10. 4. La programació integrada en cas de mòduls que pertanyen a cicles formatius de grau mitjà ha de preveure un total de 245 hores a aquest mòdul (220 hores per a la part d'FCT i 25 hores per a la part de projecte).

10. 5. Les hores corresponents a la part de projecte, si és necessari, es poden fer mitjançant medis telemàtics, en la seva totalitat.

10. 6. L'avaluació del mòdul d'FCT dels cicles de formació professional bàsica s'ha de fer d'acord amb les previsions de l'article 27 del Reial decret 127/2014, de 28 de febrer, pel qual es regulen aspectes específics de la formació professional bàsica dels ensenyaments de formació professional del sistema educatiu.

10. 7. Per a l'avaluació, no es tindrà en compte la col·laboració del tutor d'empresa.

10. 8. L'avaluació del mòdul d'FCT amb els continguts integrats del projecte, donarà lloc a la qualificació d'“apte” o “no apte” i s'ha de traslladar a les actes corresponents. Aquesta qualificació no s'ha de tenir en compte per al càlcul de la nota mitjana de l'expedient acadèmic dels alumnes.

11. Realització extraordinària del mòdul de formació en centres de treball per als títols aprovats d'acord amb la Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu (LOGSE)

11. 1. Amb caràcter excepcional per al que resta del curs 2019-2020, s'autoritza que el mòdul d'FCT dels cicles formatius de formació professional de grau mitjà regulats d'acord amb la Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu que encara s'imparteixen a les Illes Balears es pugui realitzar d'acord amb les indicacions que es preveuen a l'article 10 d'aquest annex.

11. 2. Atès que els cicles de grau superior regulats d'acord amb la Llei orgànica 1/1990 no incorporen un mòdul de projecte, els centres han d'actuar de forma anàloga al que es preveu a l'article 10 d'aquest annex.

12. Sessions d'avaluació i actes de les sessions

12. 1. Les sessions d'avaluació final dels mòduls es mantenen en les dates previstes i es poden fer per mitjans telemàtics si arribada la data de la realització no es poden fer de forma presencial.

12. 2. S'autoritza que es puguin fer sessions d'avaluació a propòsit per als alumnes que finalitzin l'FCT en període extraordinari.

12. 3. Les actes s'ha d'estendre una vegada realitzada la sessió d'avaluació corresponent. Si en el moment d'estendre-les no es permet encara la presència dels professors als centres, la revisió del contingut transcrit la farà cada professor mitjançant GestIB i informarà l'equip directiu de les observacions o incidències que hi apreciï. En aquest darrer cas, les firmes s'ajornen fins que sigui possible la firma presencial en el centre.

13. Informació a l'alumnat i a les famílies

13. 1. Els equips directius establiran el sistema per fer arribar la informació als alumnes i a les famílies sobre el contingut de les instruccions que figuren en aquest annex, en especial del que comporta modificacions respecte del desenvolupament de la formació i de l'avaluació prevists a la normativa dels cicles formatius.

13. 2. La informació sobre els resultats de l'avaluació es farà arribar als alumnes i a les famílies en la forma que decideixi el centre, sempre que es garanteixi l'autenticitat de la informació, la seva recepció i la no manipulació. Es recomana utilitzar el GestIB sempre que sigui possible. En qualsevol cas, haurà de quedar constància, pels mitjans habituals o  telemàtics, que les famílies han rebut aquesta informació.

13. 3. Els alumnes, o els seus pares o tutors, poden presentar reclamacions contra les qualificacions obtingudes d'acord amb la normativa vigent. En el cas que sigui necessari, el centre podrà acceptar altres sistemes de recepció de reclamacions, d'acord amb les possibilitats de cada alumne o família, sempre que en quedi constància de tot el procés.

 

ANNEX II Instruccions, que es dicten de manera extraordinària a conseqüència de la pandèmia generada pel COVID-19, per atendre les situacions que afecten l'aprenentatge i l'avaluació dels alumnes que cursen ensenyaments artístics superiors

1. Els alumnes dels ensenyaments artístics superiors han de finalitzar les activitats lectives en les dates especificades a la Resolució del conseller d'Educació i Universitat de 9 d'abril de 2019 per la qual s'estableix el calendari escolar del curs 2019-2020 per als centres docents no universitaris de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. Els treballs de final d'estudis (TFE) que, per les seves característiques, siguin inviables presentar-los en la convocatòria ordinària per les seves característiques, el centre pot donar l'opció als alumnes de traslladar la seva presentació a la convocatòria de setembre, sense pèrdua de convocatòria, flexibilitzant -si fos necessari- les dates inicialment previstes. En aquest cas, es requerirà l'autorització de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors.

3. Si fos necessari, els centres podrien adaptar el calendari acadèmic del curs següent, sempre respectant la forquilla de 36 a 40 setmanes que ha de durar el curs acadèmic, adequant el període de cada semestre. En tot cas, aquestes dates s'han de comunicar a la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors per tal que les aprovi, si escau, i les incorpori a la resolució anual en què s'especifiquen les instruccions d'organització i funcionament del curs.

4. En els ensenyaments superiors de disseny, les pràctiques externes podran realitzar-se integrant-les amb el treball fi d'estudis o amb alguna assignatura de perfil pràctic del bloc de matèries obligatòries d'especialitat. El nombre total de crèdits ECTS assignat correspon a la suma de l'assignació prevista per a aquestes pràctiques, treball fi d'estudis o matèria en el Reial decret 633/2010, de 14 de maig, en què es regulen aquests ensenyaments.