Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 3291
Acord del Consell de Govern de 17 d’abril de 2020 pel qual s’aprova definitivament el Projecte de supressió del pas a nivell de Can Crespí (TM de Santa Maria del Camí), en el PK 15+900 de la línia ferroviària Palma-Inca, es declara l’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació i s’atorga l’autorització prèvia a Serveis Ferroviaris de Mallorca per iniciar l’expedient de despesa corresponent a la licitació de les obres per a l’execució d’aquest Projecte

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Serveis Ferroviaris de Mallorca (d'ara endavant, SFM) és una entitat pública empresarial integrant del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, adscrita a la Conselleria de Mobilitat i Habitatge. Té com a finalitat institucional, d'acord amb els seus Estatuts, aprovats pel Decret 44/2015, de 22 de maig (BOIB núm. 77, de 23 de maig), que en regeixen l'actuació, la gestió i l'explotació del transport públic ferroviari prestat a Mallorca dins del marc competencial del Govern.

SFM es regeix, a més de pels seus Estatuts, per les disposicions de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aplicables a les entitats públiques empresarials, i per la resta de disposicions que li siguin aplicables. Se sotmet als principis de legalitat, servei i interès general, eficàcia, eficiència, estabilitat i transparència, i s'ha d'ajustar al principi d'instrumentalitat respecte a les finalitats i objectius que té assignats.

En compliment del que disposa l'article 18.5 del Reglament de la Llei del sector ferroviari i l'article 235.2 del Reglament de la Llei d'ordenació dels transports terrestres, els òrgans administratius competents sobre els ferrocarrils i les carreteres així com les entitats que tenguin a càrrec seu la infraestructura ferroviària, en els terminis que les disponibilitats pressupostàries ho permetin i conforme als convenis que, si escau, se signin a aquest efecte, han de suprimir els passos a nivell existents i han de substituir-los per encreuaments a distint nivell, quan de les característiques d'aquests es derivi que la supressió resulta necessària o convenient.

Per assolir aquest objectiu, mitjançant la Resolució del director general de Mobilitat i Transports de 14 de febrer de 2019, es va acordar aprovar inicialment el Projecte de supressió del pas a nivell de Can Crespí (TM de Santa Maria del Camí), en el PK 15+900 de la línia ferroviària Palma – Inca, que es va publicar en el BOIB núm. 30, de 7 de març 2019, així com en diversos mitjans de premsa de gran difusió, en compliment del que disposa en aquest sentit la legislació d'expropiació forçosa.

Una vegada finalitzat el termini de la informació pública del projecte, no s'ha presentat cap al·legació.

Segons estableix la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears, no és preceptiva l'elaboració de cap estudi d'impacte ambiental a causa de les actuacions descrites en aquest Projecte.

Com es desprèn dels antecedents, una vegada que s'ha tramitat el projecte d'obres i s'ha evacuat el tràmit d'informació pública corresponent a l'efecte del que disposa la normativa sectorial ferroviària (Llei 38/2015, de 29 de setembre, del sector ferroviari, i el seu Reglament, aprovat pel Reial decret 2387/2004, de 30 de desembre, d'aplicació pel que fa a la tramitació dels projectes per aplicació supletòria de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, segons recull la disposició final novena), així com la legislació d'expropiació forçosa (article 18 de la Llei de 16 de desembre de 1954, sobre expropiació forçosa, i concordants del seu Reglament, de 26 d'abril de 1957), el director general de Mobilitat i Transport Terrestre ha dictat una resolució en data 27 de febrer de 2020 per la qual es ratifica l'informe tècnic que, atès que no s'han presentat al·legacions, proposa que es continuï la tramitació del Projecte i s'elevi al Consell de Govern perquè l'aprovi definitivament.

L'aprovació del Projecte, tal com s'estableix per a la xarxa ferroviària d'interès general de les Illes Balears en l'article 121.2 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, comporta la declaració d'utilitat pública o interès social i la urgència de l'ocupació a l'efecte de l'expropiació forçosa dels terrenys que s'hi inclouen, d'acord amb el que preveu la legislació d'expropiació forçosa.

Als efectes expropiadors, l'òrgan competent per declarar l'ocupació urgent és, en l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el Consell de Govern, ja que la competència que atorga l'article 52 de la Llei de 16 de desembre de 1954, sobre expropiació forçosa, al Consell de Ministres es va transferir mitjançant el Reial decret 2612/1982, de 24 de juliol, sobre transferència de competències, funcions i serveis de l'Administració de l'Estat al Consell General Interinsular de Balears en matèria d'Administració local, i es preveu aquesta competència executiva en l'article 32.1 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.

Pel que fa a l'àmbit pressupostari, l'article 15 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, preveu l'autorització del Consell de Govern per a despeses superiors a 500.000 euros, a aquelles entitats que no estiguin sotmeses a fiscalització prèvia de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma. Per tant, com el pressupost de l'obra és inferior al llindar indicat, el Consell de Govern no ha d'atorgar l'autorització de despesa corresponent, atès que ja ho ha fet l'òrgan competent que, com s'ha indicat, és el conseller de Mobilitat i Habitatge.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta del conseller de Mobilitat i Habitatge, en la sessió de 17 d'abril de 2020, adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:

Primer. Aixecar la suspensió general dels terminis i actuacions dels procediments administratius decretada durant l‘estat d'alarma pel que fa al present expedient, al tractar-se d'un projecte que la seva execució és necessària pel correcte funcionament del servei públic ferroviari que presta SFM i, per tant, per garantir els serveis bàsics i l'interès general que comporta, de conformitat amb el disposat al punt quart de la Disposició addicional 3ª del Reial Decret 463/2020, de 14 de març (modificada pel posterior RD 465/2020), així com a l'article 9.2 del Decret llei autonòmic 4/2020, de 20 de març.

Segon. Aprovar definitivament el Projecte de supressió del pas a nivell de Can Crespí (TM de Santa Maria del Camí), en el PK 15+900 de la línia ferroviària Palma – Inca, redactat per Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM).

Aquesta aprovació comporta, d'acord amb el que disposa l'article 121.2 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, amb relació a la resta de normativa aplicable, la declaració d'utilitat pública o interès social i la urgència de l'ocupació, a l'efecte de l'expropiació forçosa dels terrenys afectats per aquest Projecte, així com dels terrenys i béns que puguin ser indispensables per a ampliacions previsibles o modificacions del projecte.

Tercer. Declarar, de conformitat amb el que disposa l'article 52 de la Llei de 16 de desembre de 1954, sobre expropiació forçosa, i l'article 56 del seu Reglament, l'ocupació urgent dels terrenys i béns afectats per l'expropiació a la qual dóna lloc aquest Projecte, així com dels terrenys i béns que puguin resultar indispensables per a ampliacions previsibles del Projecte de què es tracta; declaració que, com s'ha indicat en el punt anterior, ve implícita amb l'aprovació, de conformitat amb el que disposa l'article 121.2 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, amb relació a la resta de normativa d'aplicació.

En compliment del que disposa l'article 56.1 del Reglament de la Llei d'expropiació forçosa, aquest procediment excepcional ve motivat, a més de per la previsió legal que estableix la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, i la Llei 38/2015, de 29 de setembre, del sector ferroviari, i el seu Reglament, per la necessitat de millorar la qualitat del servei i la seguretat.

Aquesta actuació permetrà millorar substancialment la xarxa ferroviària, amb l'increment dels paràmetres de seguretat en el tram afectat.

Quart. Facultar l'entitat pública empresarial Serveis Ferroviaris de Mallorca, beneficiària de l'expropiació, perquè dugui a terme els tràmits pertinents per adquirir els terrenys afectats, així com per contractar l'execució del projecte d'obres aprovat en el punt primer d'aquest Acord.

Cinquè. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Sisè. Notificar aquest Acord a tots els propietaris afectats per l'expropiació i trametre una còpia dels informes emesos referents a les seves al·legacions, si escau.

Interposició de recursos

Contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern, en el termini d'un mes comptador a partir de l'endemà de la notificació o publicació, d'acord amb el que disposen els articles 124 i 125 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors a partir de la data de notificació o publicació d'aquest Acord, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

  

Palma, 17 d'abril de 2020

La secretària del Consell de Govern Pilar Costa i Serra