Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA
Núm. 3285
Resolució del conseller d’Educació, Universitat i Recerca de 16 d’abril de 2020 per la qual s’aproven amb caràcter extraordinari les instruccions complementàries, a causa de l’epidèmia del COVID-19, per avaluar l’aprenentatge dels alumnes del batxillerat a les Illes Balears i dels alumnes de l’Institut d’Ensenyaments a Distància de les Illes Balears (IEDIB) per al curs 2019-2020
La situació d'emergència sanitària provocada pel COVID-19 arreu del món ha obligat els governs a adoptar diverses mesures per lluitar contra els contagis i mitigar els efectes econòmics i socials que aquest fenomen està produint.
El Reial Decret-llei 7/2020, de 12 de març, pel qual s'adopten mesures urgents per respondre a l'impacte econòmic del COVID-19 estableix la interrupció de les activitats lectives presencials en els centres educatius com a mesura de contenció sanitària.
A les Illes Balears, el Consell de Govern, en sessió de dia 13 de març, va adoptar l'Acord pel qual s'aprova el Pla de mesures excepcionals per limitar la propagació i el contagi del COVID-19. En relació amb les mesures relatives a la comunitat educativa (apartat II de l'annex 1), es va suspendre l'activitat educativa presencial en tots els centres i etapes, cicles, graus, cursos i nivells d'ensenyament inclosos en l'article 3 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.
Posteriorment, arran de la gravetat de la situació i d'acord amb l'article 116.1 de la Constitució, s'aprovà el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19. A aquest Reial decret s'establiren les mesures de contenció a l'àmbit educatiu i de formació, la suspensió de l'activitat lectiva presencial, així com el manteniment de les activitats educatives a través de les modalitats a distància i en línia, sempre que sigui possible.
L'estat d'alarma fou prorrogat pel Reial decret 476/2020, de 27 de març, i posteriorment pel Reial Decret 487/2020, de 10 d'abril, fins les 00.00 hores del dia 26 d'abril de 2020.
Per aquest motiu, atesa la situació d'excepcionalitat derivada de l'epidèmia COVID-19, i per al període que queda encara del curs 2019-2020, es fa necessari introduir una sèrie de canvis per avaluar l'aprenentatge del Batxillerat.
Davant aquestes circumstàncies excepcionals s'ha de garantir que no es vegi perjudicat cap alumne per aquest motiu en relació amb la promoció, amb la titulació i a l'expedient acadèmic.
La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, estableix en l'article 36 que l'avaluació dels processos d'aprenentatge dels alumnes del batxillerat és contínua, i diferenciada segons les diverses matèries.
L'exposició de motius de la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, impulsa un sistema educatiu de qualitat, inclusiu, integrador i exigent, que garanteixi la igualtat d'oportunitats i faci efectiva la possibilitat que cada alumne desenvolupi al màxim les seves potencialitats.
El Decret 35/2015, de 15 de maig, pel qual s'estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears, regula en els articles 17, 18 i 19 la promoció, avaluació i obtenció del títol de batxiller.
L'avaluació dels alumnes del batxillerat ve regulada actualment a la Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 13 de novembre de 2019 per la qual s'aproven les instruccions per avaluar l'aprenentatge dels alumnes del batxillerat a les Illes Balears per al curs 2019-2020 (BOIB núm. 157, de 19 de novembre).
Pel que fa als alumnes de l'IEDIB, l'avaluació es regula en la Resolució del conseller d'Educació i Universitat de 2 d'abril de 2019 per la qual s'aproven les instruccions que regulen l'organització, el funcionament i l'avaluació, així com altres aspectes, de l'Institut d'Ensenyaments a Distància de les Illes Balears (IEDIB).
La redacció d'aquestes instruccions és indispensable per a la protecció de l'interès general de la comunitat educativa i per al funcionament bàsic del serveis educatius durant l'estat d'alarma declarat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març.
L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, regula en l'apartat 2 de l'article 36, la competència de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en el desplegament legislatiu i l'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.
Per tot això, i en virtut del que s'estableix en l'article 36.2 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears i en la disposició final primera del Decret 35/2015, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Aprovar de manera extraordinària les instruccions complementàries, a causa de l'epidèmia del COVID-19, per avaluar l'aprenentatge dels alumnes del batxillerat a les Illes Balears i dels alumnes de l'Institut d'Ensenyaments a Distància de les Illes Balears (IEDIB) per al curs 2019-2020, establertes en l'annex d'aquesta Resolució.
Segon
Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 16 d'abril de 2020
El conseller d'Educació, Universitat i Recerca Martí X. March Cerdà
ANNEX Instruccions complementàries, a causa de l'epidèmia del COVID-19, per avaluar l'aprenentatge dels alumnes del batxillerat a les Illes Balears i dels alumnes de l'Institut d'Ensenyaments a Distància de les Illes Balears (IEDIB) per al curs 2019-2020
1. Objecte i àmbit d'aplicació
1.1. Aquestes instruccions tenen per objecte complementar la regulació, per al curs 2019-2020, de l'avaluació del procés d'aprenentatge dels alumnes del batxillerat, d'acord amb el que disposa el Decret 35/2015, de 15 de maig, pel qual s'estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears.
1.2. Aquestes instruccions s'han d'aplicar a tots els centres docents públics i privats situats a l'àmbit territorial de les Illes Balears que imparteixen els ensenyaments corresponents al batxillerat, excepte l'Institut d'Ensenyaments a Distància de les Illes Balears (IEDIB), que continua amb la seva regulació pròpia amb la modificació establerta al punt 13 d'aquestes instruccions.
2. Normativa de referència
Són d'aplicació les instruccions d'avaluació que figuren a la Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 13 de novembre de 2019 per la qual s'aproven les instruccions per avaluar l'aprenentatge dels alumnes del batxillerat a les Illes Balears per al curs 2019-2020 (BOIB núm. 157, de 19 de novembre). Les presents instruccions són un complement de les anteriors, però en cas de conflicte prevalen aquestes darreres.
3. Ampliació del calendari escolar
Es manté el calendari escolar de primer de batxillerat i es modifica el de segon de batxillerat. Els alumnes de segon de batxillerat finalitzaran les activitats lectives el 19 de juny de 2020.
4. Criteris generals extraordinaris de l'avaluació
4.1. S'han de modificar les programacions docents per al període que resta del curs 2019-20 atenent a les dificultats per mantenir la seqüència de continguts per a cada curs derivades de la suspensió de les activitats lectives presencials. En aquest sentit, s'ha de:
a) Prioritzar els aspectes que els departaments didàctics considerin essencials dels currículums, és a dir, els objectius, competències, continguts, i estàndards d'aprenentatge avaluables.
b) Revisar i adaptar els criteris d'avaluació i de qualificació que han de tenir el grau de flexibilitat suficient com per adaptar-se a cada cas, així com la metodologia emprada. També els criteris de qualificació de l'avaluació extraordinària.
Així mateix, els professors responsables de les matèries han d'adequar les programacions d'aula a les limitacions personals i/o familiars, formatives i tecnològiques amb les quals s'hagi trobat cada alumne, per possibilitar una avaluació formativa personalitzada.
Els departaments didàctics, amb la supervisió dels equips directius, hauran de coordinar les tasques que es proposen als alumnes, de tal manera que faciliti una avaluació equitativa i que es pugui arribar a tots els alumnes.
4.2. Aquestes modificacions han de preveure un període a l'inici del curs 2020-2021 i/o accions concretes durant tot el curs, per reforçar, consolidar o desenvolupar els aspectes del currículum que s'hagin vist afectats per la suspensió de les activitats lectives presencials i que es considerin aprenentatges previs imprescindibles per poder continuar amb la planificació curricular del curs amb garanties d'èxit.
4.3. Les modificacions de les programacions docents que acordin els departaments es recolliran en una acta de reunió de departament i a la memòria anual del centre. Els departaments tendran en compte aquestes modificacions en el plantejament de les programacions docents de les matèries de 2n de batxillerat del curs 2020-2021, per tal que els professors responsables de les matèries d'aquest nivell puguin planificar el reforç i consolidació dels aspectes del currículum que s'hagin vist afectats per la suspensió de les activitats lectives presencials.
4.4. Els centres que imparteixen estudis de batxillerat es coordinaran amb els centres adscrits que imparteixen educació secundària obligatòria (ESO) per tal de conèixer les modificacions de les programacions de quart d'ESO per poder fer les previsions curriculars adients per al 1r curs de batxillerat del curs 2020-2021.
5. Criteris específics de l'avaluació final ordinària
5.1. L'avaluació final ordinària l'han de dur a terme els professors de l'equip docent a partir de les evidències d'aprenentatge que havien recollit dels seus alumnes abans de la suspensió de les activitats lectives presencials. Aquesta informació s'ha de basar en les dades de la primera i segona avaluació.
5.2. La qualificació de les matèries a l'avaluació final ordinària no podrà ser inferior a la qualificació que tendria l'alumne tenint en compte les evidències d'aprenentatge disponibles abans de la suspensió de les activitats lectives presencials.
5.3. Les valoracions de les activitats, treballs i/o resultats de proves realitzats a partir de l'inici de la suspensió de les activitats lectives presencials es consideraran exclusivament per augmentar la qualificació que tenia l'alumne abans de la suspensió i proporcionar evidències del grau de desenvolupament de les competències clau. Els alumnes podran recuperar les qualificacions negatives, siguin del curs actual o siguin de cursos anteriors, i augmentar les qualificacions positives que tenien abans de la suspensió. Cada centre ha d'establir els procediments i criteris i adaptar-los a cada situació. El professors vetllaran per la realització i seguiment d'aquestes tasques, activitats o proves de recuperació.
5.4. La recuperació de les matèries pendents de cursos anteriors es podrà fer mitjançant treballs, activitats i/o proves presencials o a distància, segons l'evolució de l'estat d'alarma.
6. Criteris específics de l'avaluació final extraordinària
6.1. A l'avaluació final extraordinària els alumnes seran avaluats tenint en consideració només els objectius, continguts, criteris d'avaluació i estàndards avaluables i el grau d'assoliment de les competències clau treballats abans de la suspensió de les activitats lectives presencials.
6.2. Les activitats, treballs i/o proves realitzats a partir de l'inici del període de suspensió de les activitats lectives presencials, només es podran fer servir per augmentar la qualificació final extraordinària.
6.3. Per facilitar als alumnes la recuperació de les matèries en les quals han obtingut una avaluació negativa en l'avaluació final ordinària del mes de juny, s'ha d'elaborar un pla de reforç individualitzat que ha de tenir en compte les circumstàncies de cada alumne durant el període de suspensió de les activitats presencials.
6.4. Els centres han d'organitzar les proves extraordinàries d'avaluació els dies 1, 2 de setembre per als alumnes de segon de batxillerat i fins al 3 de setembre per als alumnes de primer de batxillerat.
7. Promoció i titulació
7.1. Els criteris de promoció i de titulació són els recollits als punts 9 i 10 de les instruccions publicades al BOIB núm. 157, de 19 de novembre de 2019 , que s'hauran d'adequar al canvis que eventualment determini el Govern de l'Estat en la normativa bàsica.
7.2. Amb referència a la promoció i/o titulació, els equips docents adoptaran de manera coordinada les decisions que resultin més favorables per als alumnes.
8. Sessions d'avaluació
8.1. Les sessions d'avaluació de primer de batxillerat es duran a terme en les dates prèviament establertes. Les sessions d'avaluació de segon de batxillerat es duran a terme amb la suficient antelació per poder tancar les actes d'acord amb les dates establertes al punt 9. Si arribat el moment, encara no es permeten les activitats presencials, es faran per mitjans telemàtics.
8.2. A l'avaluació final ordinària s'ha de fer una relació dels alumnes que han patit una situació d'especial dificultat durant la suspensió de l'activitat presencial per seguir les activitats lectives no presencials. La relació d'aquests alumnes es farà constar a l'acta de l'avaluació final ordinària.
A més a més, s'ha d'elaborar per a cadascun d'aquests alumnes un document amb recomanacions i propostes d'activitats, per treballar durant les vacances d'estiu que es lliurarà a les famílies a final de curs.
9. Actes d'avaluació
9.1. Les actes de l'avaluació final ordinària s'han d'estendre per a cada un dels cursos i s'han de tancar, abans de les 14 hores del dia 25 de juny en el cas del segon curs, i fins al dia 30 de juny en el cas del primer curs. Les actes de l'avaluació final extraordinària s'han d'estendre per a cada un dels cursos i s'han de tancar abans de les 14 hores del dia 3 de setembre en el cas del segon curs, i fins el dia 7 de setembre en el cas del primer curs.
9.2. Un cop tancades les actes d'avaluació, i si encara no es permet la presència als centres, es procedirà a la revisió i vist-i-plau dels professors mitjançant el programa de gestió GestIB. En aquest cas, els professors signaran les actes amb posterioritat.
10. Informació als alumnes i a les famílies
10.1. Els equips directius informaran els alumnes i les famílies dels canvis derivats del punt 4 d'aquestes instruccions. A més a més, abans de dia 30 d'abril es durà a terme una sessió extraordinària del Consell Escolar del centre per mitjans telemàtics per informar d'aquestes qüestions.
10.2. La informació sobre els resultats de l'avaluació es farà arribar als alumnes i a les famílies en la forma que decideixi el centre, sempre que es garanteixi l'autenticitat de la informació, la seva recepció i la no manipulació. S'ha d'utilitzar el GestIB sempre que sigui possible. En qualsevol cas, haurà de quedar constància, pels mitjans habituals o telemàtics, que les famílies han rebut aquesta informació.
En el cas que es comuniquin els resultats de l'avaluació per correu electrònic, s'ha d'emprar el correu corporatiu del centre (@educaib.eu) a fi de garantir la protecció de dades personals.
11. Reclamacions
Els alumnes, o els seus pares o tutors, poden presentar reclamacions contra les qualificacions obtingudes, d'acord amb la normativa vigent. En el cas que sigui necessari, el centre podrà acceptar altres sistemes de recepció de reclamacions, d'acord amb les possibilitats de cada alumne o família, sempre que en quedi constància de tot el procés. S'han d'establir els canals de comunicació entre alumnes i/o famílies i els centres per tal de garantir l'atenció a totes les reclamacions, dubtes o aclariments respecte de l'avaluació final.
12. Llibres de text
Atenent a la situació excepcional derivada de l'epidèmia del COVID-19 i a les dificultats econòmiques que previsiblement experimentaran moltes famílies, s'hauran d'evitar canvis en els llibres de text per al curs 2020-21.
13. Avaluació a l'IEDIB
Durant la suspensió temporal de les activitats lectives presencials els exàmens oficials presencials de tots els ensenyaments de l'IEDIB es poden fer de forma telemàtica.