Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE SALUT I CONSUM

Núm. 3273
Resolució de la consellera de Salut i Consum per la qual s’actualitza el Protocol de mesures preventives sanitàries per limitar la propagació i el contagi de la COVID-19 en el sector de la construcció aprovat per l’Ordre conjunta de la consellera de Salut i Consum i dels consellers de Model Econòmic, Turisme i Treball, i de Mobilitat i Habitatge de 25 de març de 2020

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

  1. Mitjançant l'Ordre conjunta de la consellera de Salut i Consum i dels consellers de Model Econòmic, Turisme i Treball, i de Mobilitat i Habitatge de 25 de març de 2020 s'aprovà el Protocol de mesures preventives sanitàries per limitar la propagació i el contagi de la COVID-19 en el sector de la construcció.

  2. Atesa l'evolució i la nova informació de què es disposa sobre la infecció ocasionada pel nou coronavirus SARS-CoV-2, la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball ha instat l'actualització de les mesures que conté l'annex 1 de l'Ordre conjunta de la consellera de Salut i Consum i dels consellers de Model Econòmic, Turisme i Treball, i de Mobilitat i Habitatge de 25 de març de 2020 per la qual s'aprova el Protocol de mesures preventives sanitàries per limitar la propagació i el contagi de la COVID-19 en el sector de la construcció.

Fonaments de dret

  1. L'article 43.2 de la Constitució espanyola de 1978 estableix que és competència dels poders públics tutelar la salut pública a través de les mesures preventives i de les prestacions i serveis necessaris, i indica que la llei ha d'establir els drets i deures de tothom sobre aquest tema.

  2. Els articles 30.48 i 31.4 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears atribueix a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència en matèria sanitària.

  3. El Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix a la Direcció General de Salut Pública i Participació de la Conselleria de Salut i Consum les competències en vigilància epidemiològica, l'anàlisi i l'avaluació de l'estat de salut de la població i de les malalties; la prevenció de les malalties i, en concret, l'adopció de les mesures en matèria de protecció de la salut pública que estableix la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública.

  4. En virtut de la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, i la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, en el cas que hi hagi o se sospiti raonablement l'existència d'un risc imminent i extraordinari per a la salut, les autoritats sanitàries han d'adoptar les mesures preventives que estimin pertinents i que es considerin sanitàriament justificades. La durada de les mesures, que s'han de fixar per a cada cas, sens perjudici de les pròrrogues successives acordades per resolucions motivades, no ha d'excedir del que exigeixi la situació de risc imminent i extraordinari que les va justificar.

  5. L'article 51 de la Llei 5/2003, de 4 d'abril, de salut de les Illes Balears, estableix que l'administració sanitària, en l'exercici de les seves competències, ha d'adoptar les mesures oportunes d'intervenció provisionals davant situacions de risc per a la salut col·lectiva. Les mesures i actuacions que s'ordenin amb caràcter obligatori i d'urgència o necessitat s'han d'adaptar als criteris expressats en la Llei orgànica 3/1986.

  6. L'article 49.2 de la Llei 16/2010, de 28 de desembre, de salut pública de les Illes Balears, disposa que quan hi hagi o se sospiti raonablement l'existència d'un risc imminent i extraordinari per a la salut de la població, com a conseqüència d'una situació sanitària concreta d'una persona o d'un grup de persones, es pot ordenar l'adopció de mesures preventives generals i d'intervenció.

  7. L'article 2 de l'Ordre conjunta de la consellera de Salut i Consum i dels consellers de Model Econòmic, Turisme i Treball, i de Mobilitat i Habitatge de 25 de març de 2020 per la qual s'aprova el Protocol de mesures preventives sanitàries per limitar la propagació i el contagi de la COVID-19 en el sector de la construcció estableix que les mesures que conté l'annex 1 poden actualitzar-se mitjançant una resolució de la consellera de Salut i Consum, d'ofici o a instància de la conselleria, administració o ens que correspongui en l'àmbit de les seves competències i, si s'escau, amb la consulta prèvia del Comitè Autonòmic de Gestió de Malalties Infeccioses de les Illes Balears de la Conselleria de Salut i Consum.

Així mateix, l'annex 1 de l'Ordre esmentada recull que la relació de mesures incloses en aquest document està en revisió contínua en funció de l'evolució i la nova informació de què es disposi sobre la infecció ocasionada pel nou coronavirus SARS-CoV-2.

Per tot això, dict la següent

Resolució

  1. Actualitzar les mesures que conté l'annex 1 de l'Ordre conjunta de la consellera de Salut i Consum i dels consellers de Model Econòmic, Turisme i Treball, i de Mobilitat i Habitatge de 25 de març de 2020 per la qual s'aprova el Protocol de mesures preventives sanitàries per limitar la propagació i el contagi de la COVID-19 en el sector de la construcció, d'acord amb que estableix l'annex d'aquesta resolució.

  2. Establir que el protocol annex a aquesta resolució ha d'estar a l'abast de tots els treballadors i treballadores en els centres de treball.

  3. Publicar aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Salut i Consum en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També s'hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució, d'acord amb els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 17 d'abril de 2020

La consellera de Salut i Consum Patricia Gómez Picard

 

ANNEX Protocol de mesures preventives sanitàries per limitar la propagació i el contagi de la COVID-19 en el sector de la construcció

La relació de mesures incloses en aquest document està en revisió contínua en funció de l'evolució i la nova informació de què es disposi sobre la infecció ocasionada pel nou coronavirus SARS-CoV-2. Aquest protocol ha d'estar a l'abast de tots els treballadors i treballadores en els centres de treball.

Introducció

Davant la necessitat de frenar la propagació de la COVID-19 (malaltia causada pel coronavirus SARS-CoV-2), i mentre duri l'estat d'alarma, les recomanacions que recull aquest document van destinades a les empreses i als treballadors que duen a terme activitats de construcció.

El SARS-CoV-2 és un virus nou, desconegut anteriorment en la patologia humana, que pertany a la família Coronaviridae (coronavirus).

D'acord amb la informació de què es disposa, es transmet de persona a persona per via respiratòria, a través de les gotes respiratòries de més de 5 micres, quan la persona infectada presenta simptomatologia (febre, tos, sensació de manca d'aire) o bé a través del contacte amb secrecions de la persona infectada.

Respecte de l'evolució constant de la situació en relació amb la COVID-19, es recomana visitar la pàgina del Ministeri de Sanitat, que s'actualitza permanentment: https://www.mscbs.gob.es/profesionales/saludpublica/ccayes/alertasactual/ncov-china/documentos.htm.

Atès que el contacte amb el virus pot afectar entorns sanitaris i no sanitaris, les empreses han de seguir les recomanacions que emeti el servei de prevenció de riscs laborals, d'acord amb les pautes i recomanacions formulades per les autoritats sanitàries per a la qual cosa és convenient consultar les actualitzacions del document Procediment per als serveis de prevenció de riscs laborals enfront de l'exposició al SARS-CoV-2, de 8 d'abril de 2020 editat pel Ministeri de Sanitat.

També convé revisar les informacions disponibles en la pàgina web de la Conselleria de Salut i Consum de les Illes Balears: http://www.caib.es/sites/coronavirus/ca/portada/?campa=yes.

Mesures preventives sanitàries per a les empreses

1. Amb caràcter previ a la represa de l'activitat empresarial, les empreses han de facilitar als treballadors el Qüestionari previ a la incorporació per a treballadors, disponible al web de l'Ibassal (https://www.caib.es/sites/ibassal/ca/covid-19/), i l'empresa l'ha de trametre, garantint-ne la confidencialitat, a la mútua col·laboradora de la Seguretat Social o bé al servei de prevenció de riscs laborals.

L'objectiu d'aquesta mesura és garantir la seguretat dels treballadors mateixos, dels companys i de la ciutadania en general.

En tot cas, una vegada valorades les dades que figurin en cadascun dels qüestionaris, el servei de prevenció o la mútua ha d'actuar d'acord amb el protocol d'actuació davant casos possibles, confirmats o probables.

2. El contractista ha d'aplicar a cadascuna de les obres de construcció les indicacions que recull aquest Protocol i són aplicables als seus treballadors, als subcontractes i a totes les empreses que accedeixin a l'obra. Tot això, sens perjudici que, en cas que sigui necessari, individualitzi i adapti el Protocol a la realitat de l'obra concreta, atès que algunes mesures depenen fonamentalment de les característiques dels espais de treball, de la planificació de tasques que tenguin en aquest moment o dels mitjans de què disposi el centre.

En el cas dels subcontractes, han de complir el Protocol esmentat i, si s'escau, adherir-se al document d'individualització en cada obra.

Cada empresa ha de treballar per al compliment del document preventiu per tal d'evitar el contagi dels treballadors pel virus SARS-CoV-2.

Es recorda el deure de coordinació de les empreses per garantir la protecció de tots els treballadors. S'ha d'intentar minimitzar al màxim la concurrència de diversos gremis i afavorir el treball individualitzat, sempre que les mesures de seguretat i salut ho permetin.

3. S'han d'instal·lar panells informatius en diversos punts de l'obra amb les recomanacions bàsiques de prevenció del contagi del coronavirus. A més a més, l'empresa ha d'informar els treballadors sobre el contingut d'aquest Protocol i els ha de lliurar informació sobre mesures de protecció.

4. En cada obra s'ha de disposar d'una zona dotada amb aigua, sabó i paper eixugamans per rentar-se les mans i/o solució hidroalcohòlica per desinfectar-les (sempre que se'n pugui disposar). Així mateix, hi ha d'haver contenidors per al rebuig, que han d'estar també disponibles com a reforç en determinades zones de l'obra per evitar desplaçaments llargs fins als serveis higiènics.

5. En l'obra s'ha d'incrementar la freqüència de neteja i desinfecció de les instal·lacions d'oficines, lavabos, vestidors, sales de reunió i totes aquelles en què els treballadors no duguin els guants preceptius, com a mínim una vegada al dia.

La neteja s'ha de fer també sobre les eines de treball manuals que siguin d'ús compartit.


6. S'ha de minimitzar, en la mesura que es pugui, l'accés de treballadors a l'obra.

L'empresa ha de disposar en cada obra d'un registre diari en el qual s'ha d'anotar el nom, el DNI, l'empresa i la data d'entrada de les persones que hi accedeixin, inclòs el control de les visites (persones que hi accedeixen puntualment: proveïdors, direcció facultativa, propietat, comercials, etc.). Cada empresa ha de designar un responsable diari que ha de gestionar el registre i que ha de romandre a l'obra a la disposició dels treballadors i la direcció facultativa. Aquesta informació s'ha de posar a la disposició de les autoritats sanitàries i dels serveis de prevenció corresponents en cas de contagi.

7. Quan es tengui coneixement que en el centre de treball un treballador conviu o ha conviscut amb una persona que ha contret la infecció per coronavirus o que estigui aïllada preventivament, desenvolupa símptomes respiratoris propis d'aquesta malaltia (tos o sensació de falta d'aire) o té febre, se l'ha d'aïllar, s'ha de suspendre l'activitat del tall afectat i s'ha d'avisar al 902 079 079 o 971 437 079, en aplicació de les recomanacions i requeriments de l'autoritat sanitària i el servei de prevenció de l'empresa.

Les empreses han de disposar d'un termòmetre a la disposició dels treballadors en la farmaciola de primers auxilis. Se n'ha de garantir la desinfecció després de cada ús.

8. La distància de seguretat que s'ha de mantenir entre els treballadors ha de ser com a mínim de dos metres en la realització de reunions o en les tasques de treball.

En aquest sentit, i sempre que sigui possible, es recomana l'adopció de mesures com el teletreball i les videoconferències, entre d'altres, per a les tasques en què hi ha la possibilitat, com en el cas de reunions.

9. L'empresa ha de proporcionar als treballadors mascareta de protecció quan no es pugui garantir la distancia de seguretat o una altra protecció respiratòria durant la jornada laboral. En aquest sentit, l'empresa ha d'exigir la utilització d'aquestes proteccions.

10. S'ha de disposar de planificació dels torns per dinar que eviti aglomeracions. S'ha d'informar els treballadors de la prohibició de compartir estris i utensilis per menjar o beure, entre d'altres.

11. Les empreses han d'establir jornades de treball continuades per tal de reduir el temps d'exposició dels treballadors a l'obra de construcció.

Mesures preventives sanitàries en els desplaçaments

1. L'empresari ha de reduir al màxim els viatges per motiu de treball. Ha de recordar als treballadors que han d'acudir de forma individual a l'obra, tal com ho exigeixen l'autoritat sanitària, les forces i cossos de seguretat de l'Estat i les policies locals.

Aquesta indicació s'ha d'actualitzar en funció de les pautes que decretin les autoritats competents i les solucions que es puguin facilitar al sector de la construcció per complir-les.

2. Els transports privats complementaris, d'acord amb l'Ordre TMA/264/2020, de 20 de març, per la qual es modifica l'Ordre TMA 259/2020, de 19 de març, per la qual es dicten instruccions sobre transport per carretera, poden acollir-se també al règim de l'Ordre TMA/259/2020, que preveu la possibilitat que hi hagi dues persones en la cabina del vehicle de transport de mercaderies quan sigui necessari per raó del tipus de transport que s'hagi de fer, sempre que es compleixin totes les mesures i les instruccions de protecció indicades pel Ministeri de Sanitat.

3. De conformitat amb l'Ordre TMA/254/2020, de 18 de març, per la qual es dicten instruccions en matèria de transport per carretera i aeri, modificada per l'Ordre TMA/278/2002, de 24 de març, el transport públic, privat complementari i particular de persones en vehicles de fins a nou places, incloent-hi el conductor, duit a terme en el marc dels supòsits de desplaçaments autoritzats en els quals ha de viatjar més d'una persona en el vehicle, ha de respectar que hi vagi com a màxim una persona en cada filera de seients i que hi hagi la major distància possible entre els ocupants.

Mesures preventives sanitàries que han d'adoptar els treballadors

1. Si conviu o ha conviscut amb una persona que ha contret la infecció per coronavirus, si desenvolupa símptomes respiratoris propis d'aquesta malaltia (tos o sensació de falta d'aire) o si té febre ha de telefonar al seu responsable directe i comunicar-li-ho.

El treballador s'ha de prendre la temperatura abans d'acudir al lloc de feina i si té febre i/o símptomes propis d'aquesta malaltia (tos o sensació de falta d'aire) ha de romandre en el seu domicili, comunicar-ho al seu responsable directe de l'empresa, cridar al 902 079 079 o 971 437 079 i seguir les instruccions pertinents.

2. A la feina s'han de complir les recomanacions preventives instaurades en l'empresa.

3. S'ha de mantenir la distància de seguretat de dos metres amb la resta de treballadors de l'obra durant la realització de les tasques, en sales de reunions, vestuaris i lavabos.

4. S'han de rentar les mans amb freqüència en les zones habilitades per a aquesta finalitat.


5. S'han de mantenir nets els lavabos, vestidors i altres zones comunes, i utilitzar els productes de desinfecció que siguin indicats.

6. S'han d'extremar les condicions de neteja de les eines i la maquinària, sobretot si les utilitzen diverses persones. En les oficines s'aconsella no compartir objectes (bolígrafs, grapadora, tisores, etc.).

7. Han d'utilitzar els guants que els proporcioni l'empresa.

8. Han d'utilitzar la protecció respiratòria proporcionada per l'empresa (mascareta quan no es pot garantir la distancia de seguretat i/o una altra protecció respiratòria) durant la jornada laboral.

9. No han de compartir coberts, tassons, botelles o begudes amb companys.

10. Han de seguir les instruccions d'utilització dels equips de protecció individual (EPI) que els proporcionin.

11. Han de recordar no compartir els equips de protecció individual (guants, ulleres, màscares, etc.) amb altres treballadors.

12. En el cas que els guants de protecció específics siguin d'ús compartit, el treballador s'ha de col·locar prèviament uns guants de làtex o nitril (segons al·lèrgies) per dur a terme la seva activitat.

13. No s'han de tocar la cara (especialment els ulls, la boca i el nas) encara que duguin els guants posats.

14. Seguint les instruccions de les autoritats sanitàries, els treballadors no han de romandre en la via pública excepte el temps necessari per realitzar la prestació de serveis o dur a terme algun dels actes que preveu l'article 7.1 del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19.

15. Cada treballador ha de signar un rebut de lliurament d'aquest document en el qual ha de manifestar que té coneixement de les mesures que s'hi estableixen.

Mesures preventives sanitàries que han d'adoptar els professionals i els tècnics col·legiats

1. El coordinador de seguretat i salut ha de verificar que les empreses concurrents es coordinen per garantir la seguretat i la salut dels treballadors, i els contractistes ‒a través dels seus recursos preventius‒ han de verificar que s'adopten les mesures preventives sanitàries que estableix aquest document, així com qualsevol altra disposició que puguin dictar les autoritats competents.

2. En el cas que a l'obra en qüestió no es compleixin les normes de compliment obligat que estableix aquest Protocol o no se segueixin les indicacions que preveu el document d'individualització, el coordinador de seguretat i salut ha de comunicar aquest fet al contractista. Si una vegada feta aquesta comunicació es manté l'incompliment, correspon al personal tècnic competent posar-ho en coneixement de les autoritats competents, així com, si escau, ordenar la suspensió de l'activitat si s'aprecià un risc greu i imminent.

3. En el desenvolupament de l'activitat i en les visites d'obres, el personal tècnic ha de complir totes les indicacions que s'estableixen per als treballadors que s'indiquen en aquest document, així com en qualsevol altra instrucció que puguin dictar les autoritats competents.

4. L'autoritat laboral o sanitària competent ha de comprovar l'adopció correcta de les mesures que preveu aquest document.