Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 3250
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte de deixalleria i aparcament d’Artà (121a/2019)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 11 de març de 2020, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d'ampliació de lde deixalleria i aparcament d'Artà, en els termes següents:
1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
Segons l'article 7 de la Llei/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental,
2. Són objecte d'una avaluació de l'impacte ambiental simplificada:
a) Els projectes compresos a l'annex II...
Entre els projectes inclosos a l'annex II:
Grup 9. Altres projectes:
e) Instal·lacions destinades a la valoració de residus (incloent-hi l'emmagatzematge fora del lloc de producció) que no es desenvolupin a l'interior d'una nau en polígon industrial excloses les instal·lacions de residus no perillosos la capacitat de tractament de les quals no superi les 5.000 t anuals i d'emmagatzematge inferior a 100 t
Segons l'article 14 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears,
2. Han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes següents:
a) Els projectes inclosos en l'annex II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, o en l'annex 2 d'aquesta llei.
A l'annex 2:
Grup 6. Projectes de gestió de residus.
3. Instal·lacions d'emmagatzematge de residus perillosos fora del lloc de producció (incloses operacions prèvies al tractament) que facin operacions de la D13 a la D15 de l'annex 1 o operacions R12 i R13 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, que no es desenvolupin a l'interior d'una nau a polígon industrial.)
En el cas concret del projecte que s'avalua, s'inclou en aquests grups, per tant, s'ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2ª de la Llei 21/2013, així com complir amb les prescripcions de l'article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d'aplicació.
Descripció i ubicació del projecte
El projecte consisteix en la construcció d'un parc verd i un aparcament al municipi d'Artà, en un terreny municipal que ocuparà una superfície de 4.148,61 m2 qualificat com sistema general de sòl rústic d'aparcaments i de Velòdrom d'Artà (Polígon 16, parcel·la 242, ref cadastral 07006A016002420000ID).
El parc verd està organitzat en dos nivells: un nivell superior per usuaris amb la caseta de l'operari, magatzem de perillosos, coberta per RAEE, zona de prevenció, de compactadores i moll de descàrrega (1.486 m2) i el nivell inferior per a personal autoritzat (1.075 m2).
Una part de la parcel·la es destinarà a aparcament (648 m2), per 20 places me´s 2 per vehicles amb requeriments especials (persones amb capacitats diverses).
La superfície es pavimentarà una part amb solera de formigó i una altra part amb asfalt sobre base de grava, amb canaletes d'aigua per a l'evacuació d'aigua de pluja i de neteja.
La instal·lació estarà envoltada per una tanca perimetral a base d'un mur en sec i una reixa perimetral de 2,2 m d'alçada en total.
El pressupost total d'execució és de 560.394,10 euros.
No afecta a cap espai de rellevància ambiental dels definits a la Llei 5/2005, de 26 de maig LECO (ENP i XN2000) ni la LEN (Llei 1/91, de 30 de gener). No es localitza cap espai Xarxa Natura 2000 a l'emplaçament del projecte o proper a aquest.
No està afectat per Àrees de Prevenció de Riscos (APRs) de cap tipus, ubicat a 15 m. del torrent d'es Cocons al nord-est, separat per la ctra. de s'Abeurador, però sense afecció per risc potencial significatiu per inundació i a zona de baix risc d'incendis forestals.
Presenta vulnerabilitat moderada a la contaminació d'aqüífer la part occidental de la parcel·la i la resta baixa.
El projecte no afecta Hàbitats d'Interès Comunitari, però a la parcel·la o al seu entorn podria haver presència de les següents espècies catalogades i/o amenaçades: banyarriquer (Cerambyx cerdo mirbeckii), ratapinyada de coa llarga (Tadarida teniotis), ratapinyada nóctul petita (Nyctalus leisleri), ratapinyada de vores clares (Pipistrellus kuhlii).
La parcel·la es troba a uns 80 m dels habitatges més propers.
No preveu afectar directament o indirectament cap element classificat com Bé d'Interès Cultural (BIC) o Bé Catalogat.
El paisatge està conformat per un entorn rural, on s'alternen les parcel·les d'ús agrícola i parcel·les amb habitatges aïllats, i a l'entorn més proper hi ha equipaments (camp de futbol i parc de bombers, benzinera i estació depuradora d'aigües residuals).
Avaluació dels efectes previsibles
Durant la fase de construcció es produiran impactes per l'emissió de pols, sorolls i contaminació atmosfèrica per partícules, pel moviment de terres i la circulació de vehicles i maquinària pesant, que serà temporal. Els aqüífers o sòls poden contaminar-se per abocaments accidentals de substàncies durant l'obra.
Durant la fase d'explotació els impactes es produiran per renous ocasionats per la maquinària i el moviment de materials, que podrien afectar a les persones i a la fauna, així com l'increment del trànsit derivat dels usuaris i gestors de residus, i les operacions de càrrega i descàrrega. També es poden donar vessaments accidentals per la gestió de residus especials, amb risc d'afectació al sòl o a la qualitat de l'aigua. Les aigües pluvials poden arrossegar vessaments accidentals de greixos, olis i altres substàncies contaminants generades, que poden ocasionar impactes al sòl i a les aigües superficials i subterrànies. La mala manipulació o trencament de residus especials (RAEE, bateries, piles, acumuladors, fluorescents i làmpades, amiant, pintures, dissolvents, etc.) poden generar impactes sobre el sòl i l'aigua. També es produirà mala olor i renous possiblement als habitatges aïllats propers, i un increment significatiu del trànsit de vehicles, tant dels usuaris com dels camions de recollida municipal de fems.
No es preveuen efectes negatius sobre espais de rellevància ambiental (espais naturals protegits i Xarxa Natura 2000), hàbitats, ni espècies protegides, ni béns culturals, patrimonials, etnològics o arqueològics. Tampoc es veu afectat per cap risc, ni es produirà un impacte significatiu de la deixalleria sobre el paisatge.
Atesa la natura de l'activitat a desenvolupar es preveu que els efectes sobre el medi ambient siguin mínims, sense afectació significativa, si s'apliquen les mesures preventives i correctores de l'estudi d'impacte ambiental.
Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte:
Serveis d'Estudis i Planificació, d'Aigües Superficials i d'Aigües Subterrànies de la Direcció General de Recursos Hídrics, Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la DG d'Energia i Canvi Climàtic de la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius, Direcció Insular de Residus del Departament de Medi Ambient, Direcció Insular d'Urbanisme, de Territori i Paisatge i d'Infraestructures i Mobilitat del departament de Territori i Infraestructures del Consell Insular de Mallorca.
A continuació es relacionen i resumeixen els aspectes més importants dels informes rebuts a les consultes fetes sobre el projecte:
1. Segons informe de la Direcció Insular de Residus del Departament de Medi Ambient del Consell Insular de Mallorca, de data 25/07/2019, fa les següents observacions:
Conclusions
Des del punt de vista del compliment del Pla Director Sectorial de Residus No Perillosos de l'illa de Mallorca (BOIB núm. 81 de 18/06/2019), s'informa favorablement el projecte de deixalleria municipal d'Artà, polígon 16, parcel·la 242, T.M. Artà. .
2. Segons informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la DG d'Energia i Canvi Climàtic de la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius, de data 13/08/2019
Conclusions
1. Degut a les característiques del projecte pareix que la instal·lació podria estar classificada com a 09 10 09 52 del Reial Decret 100/2011. I, per estar a menys de 500 metres d'un nucli de població, l'administració podria considerar que s'ha de considerar dins del grup C, per tant, sotmesa a règim de notificació a l'administració competent en matèria de contaminació atmosfèrica: Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic (DGECC).
Per a la seva avaluació s'haurà de fer arribar a la DGECC la següent documentació:
Sol·licitud de registre APCA del grup C.
Documentació acreditativa de la representació de la persona signatària de la sol·licitud
Còpia de la Llicència municipal d'activitat, si n'hi ha
Memòria específica de contaminació atmosfèrica
Resguard de pagament de la taxa de primera inscripció al registre APCA del grup C
2. Manca la perspectiva climàtica del projecte, d'acord amb la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.
De manera que s'hauria de fer un estudi específic on es tingui en compte: eficiència energètica dels equipaments i instal·lació d'energies renovables
3. Segons informe del Servei d'Ordenació del Territori del Departament de Territori i Infraestructures de la Direcció Insular de Territori i Paisatge del Consell de Mallorca, de data 31/10/2019, fa les següents observacions:
Conclusions-Proposta
Ateses les consideracions formulades a l'apartat anterior, des del punt de vista de l'ordenació del territori i del paisatge, s'informa la proposta, amb les observacions següents:
1) Referent a la implantació de l'activitat de Parc Verd en aquesta parcel·la de sòl rústic, es considera que existeixen dubtes sobre la viabilitat jurídica de tramitació de l'expedient, en tan en quant no es modifiquin els usos permesos a la parcel·la objecte d'aquest informe.
En cas de mantenir la proposta d'ubicació del nou Parc Verd, s'informa la proposta amb les observacions següents:
2) Cal reduir l'alçada dels bàculs d'il·luminació exterior, per tal de minimitzar per una banda la possible contaminació lumínica així com per altra, reduir l'impacte paisatgístic des de l'entorn més proper.
3) Cal donar compliment a les determinacions de la norma 44 del Pla Territorial Insular de Mallorca, referent a contaminació lumínica.
4) Cal ampliar la barrera vegetal a tots els límits de l'aparcament i del Parc Verd, per tal de tenir en compte l'impacte paisatgístic de l'aparcament, no només del Parc Verd.
5) Cal simplificar la varietat d'espècies vegetals proposades a la barrera vegetal,i utilitzar només espècies autòctones (arbòries i arbustives), de baix requeriment hídric, preferentment existents en l'entorn, i de mida i frondositat suficients, per tal de reduir de manera efectiva l'impacte paisatgístic des de tot l'entorn més proper i millorar la seva integració en l'entorn, a través de la mimetització de la vegetació proposada.
6) Cal modificar els acabats de les edificacions projectades per tal de donar compliment a l'art. 68 de la LUIB i a la Norma 22 del PTIM referent a les condicions d'integració paisatgística i ambiental.
7) Cal augmentar les mesures ambientals i d'eficiència energètica adoptades, per tal de cobrir la totalitat del seu consum elèctric mitjançant generació renovable d'autoconsum:
- Incorporar més plaques fotovoltaiques a la coberta dels edificis o al terra, per tal de cobrir la totalitat del seu consum elèctric.
- Incorporar panells solars a la coberta dels edificis o al terra, per tal de cobrir el consum d'ACS.
8) Cal sol·licitar els informes i autoritzacions legalment previstos en la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la Comunitat de les Illes Balears.
9) Cal incloure un annex d'incidència paisatgística així com un annex d'estudi sobre l'impacte sobre el consum energètic, la demanda, i els emissions de gasos d'efecte hivernacle i també la vulnerabilitat davant el canvi climàtic, tal com preveu la Llei 12/2016, d'avaluació ambiental de les Illes Balears.
Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013
S'han analitzat el criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, d'avaluacions ambientals, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
1. Característiques del projecte:
El projecte consisteix en la construcció d'un parc verd (deixalleria) en un terreny municipal d'Artà, conformat per un nivell superior per usuaris amb la caseta de l'operari, magatzem de perillosos, coberta per RAEE, zona de prevenció, de compactadores i moll de descàrrega i un nivell inferior per a personal autoritzat. Una part de la parcel·la es destinarà a aparcament amb capacitat de 20 places més 2 per a vehicles amb requeriments especials (persones amb capacitats diverses). També inclou la implantació dels subministraments d'aigua, electricitat i les instal·lacions de sanejament, drenatge i pluvials, així com el tancament perimetral.
Els residus admesos son residus domèstics, inerts, perillosos, residus d'aparells elèctrics i electrònics (RAEE), voluminosos, roba, amiant, olis vegetals usats, residus de la construcció i demolició, envasos, paper-cartró, vidre, metalls i rebuig.
2. Ubicació del projecte:
El projecte s'ubica en un terreny municipal, al costat d'una benzinera, en sòl rústic qualificat com sistema general de sòl rústic d'aparcaments i de Velòdrom d'Artà (Polígon 16, parcel·la 242), que ocuparà una superfície de 4.148,61 m2. Actualment la parcel·la es troba pavimentada amb grava i funciona com aparcament.
No es preveuen efectes negatius sobre espais de rellevància ambiental (espais naturals protegits i Xarxa Natura 2000), hàbitats, ni espècies protegides, ni béns culturals, patrimonials, etnològics o arqueològics. Tampoc es veu afectat per cap risc, ni es produirà un impacte significatiu de la deixalleria sobre el paisatge.
A l'entorn del projecte podria haver presència de les següents espècies catalogades i/o amenaçades: banyarriquer (Cerambyx cerdo mirbeckii), ratapinyada de coa llarga (Tadarida teniotis), ratapinyada nóctul petita (Nyctalus leisleri), ratapinyada de vores clares (Pipistrellus kuhlii).
3. Característiques del potencial impacte:
Durant les obres es produiran impactes per l'emissió de pols, renous i contaminació atmosfèrica per partícules, pel moviment de terres i la circulació de vehicles i maquinària pesant, que serà temporal. Els aqüífers o sòls poden contaminar-se per abocaments accidentals de substàncies durant l'obra.
Durant la fase d'explotació es produiran renous ocasionats per la maquinària i el moviment de materials, que podrien afectar a les persones i a la fauna, així com l'increment del trànsit derivat dels usuaris i gestors de residus, i les operacions de càrrega i descàrrega. Es poden donar vessaments accidentals per la gestió de residus especials, greixos, olis i altres substàncies contaminants, així com la mala manipulació o trencament de residus especials (RAEE, bateries, piles, acumuladors, fluorescents i làmpades, amiant, pintures, dissolvents, etc.), podrien ocasionar contaminació al sòl o les aigües superficials, subterrànies i aqüífers. També es produirà mala olor i renous possiblement als habitatges aïllats propers, i un increment significatiu del trànsit de vehicles, tant dels usuaris com dels camions de recollida municipal de fems.
Si s'apliquen adientment les mesures preventives i correctores establertes al projecte, no s'espera que hi hagi impactes significatius.
Conclusions de l'informe d'impacte ambiental
Primer: No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte de deixalleria i aparcament d'Artà, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures preventives i correctores proposades al Document Ambiental redactat i signat el 7 de maig de 2019 per Jorge Giménez, llicenciat en Ciències Ambientals i les següents condicions i recomanacions:
1.Es col·locaran casetes de serveis estancs, per ser usats pels treballadors de l'obra, realitzant-se el seu buidament periòdicament per gestor autoritzat.
2.Per disminuir els impactes sobre l'atmosfera, els acopis de materials s'hauran de ruixar amb aigua; engravar les zones d'entrada i sortida de camions, regar la zona per disminuir l'emissió de pols i els dies amb vent fort aturar les activitats de les obres que puguin donar lloc a l'emissió de pols o partícules.
3.No es permet el reg amb aigua potable provinent de la xarxa, ni durant la fase de construcció ni durant la fase de funcionament de la deixalleria. S'utilitzaran aigües pluvials prèviament tractades o aigües regenerades amb els criteris de qualitat establerts per la normativa vigent.
4.Evitar les operacions de neteja i manteniment en obra: aquestes operacions hauran de ser realitzades a tallers o llocs adequats (superfície impermeabilitzada) i on els residus o l'abocament de substàncies contaminants (olis, hidrocarburs,etc.) generats siguin gestionats adequadament.
5.Es farà el seguiment de l'estat de pavimentació (placa d'asfalt o formigó) de la deixalleria i construccions interiors, per evitar el seu deteriorament i que pugui contaminar les aigües continentals.
6.Es realitzaran inspeccions visuals dins la deixalleria, tant en la fase de construcció com la d'explotació, de manera periòdica, al menys un pic a la setmana, per cercar animals ferits o morts. En el cas de trobar-se'n un i que sigui una espècie catalogada o protegida, o en cas de dubte, haurà d'avisar-se a l'112 o als Agents de Medi Ambient del Govern Balear. En el cas que sigui un cadàver, no s'haurà de tocar, en cap cas, ni desplaçar-lo, deixant-lo intacte tal com s'ha trobat.
7.Es mantindrà el tancament existent de paret de pedra seca, per tal de millorar d'integració paisatgística del projecte.
8.L'apantallament perimetral abastarà tot el perímetre de la parcel·la, haurà d'ésser d'espècies autòctones de baix requeriment hídric (Olea europaea var. Sylvestris, Pistacia lentiscus), preferentment de l'entorn més proper i de mida i frondositat suficients per tal de reduir de manera efectiva l'impacte paisatgístic.
9.Es mantendrà en bon estat al llarg del període de funcionament del punt verd, substituint els exemplars morts i regant, si escau.
10.El subministrament energètic provindrà 100% d'energies renovables, excepte en cas d'inviabilitat tècnica manifesta que s'haurà de justificar.
11.La zona d'aparcament disposarà d'un punt de càrrega per a vehicles elèctrics.
12.Assignar un responsable mediambiental durant la fase d'obres encarregat de vigilar i fer complir el Pla de Vigilància Ambiental.
Es recomana el següent:
1.Disposar d'informe jurídic de l'ajuntament d'Artà que justifiqui que la ubicació del projecte compleix la normativa urbanística.
2.Utilitzar equips d'enllumenat interior eficients i disposar d'un sistema de control que permeti ajustar l'encesa a l'ocupació real de la zona, així com un sistema de regulació que optimitzi l'aprofitament de la llum natural. En relació a l'enllumenat exterior, s'han d'utilitzar tecnologies eficients i que evitin la contaminació lumínica.
3.Reduir l'alçada dels bàculs d'il·luminació exterior, per tal de minimitzar, per una banda, la possible contaminació lumínica, i per l'altra, reduir l'impacte paisatgístic des de l'entorn més proper.
4.Aplicar els aspectes de millora de l'estudi que es proposa fer sobre l'impacte directe i induït sobre el consum energètic, la punta de demanda i les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle, i també la vulnerabilitat davant del canvi climàtic, segons l'article 17.4 de la Llei 12/2016, d'avaluació ambiental de les Illes Balears.
5.Per tal de controlar i prevenir el bon funcionament de la xarxa d'evacuació de pluvials, es recorda:
-S'assegurarà, segons l'art. 60.4 del PHIB 2019, com les aigües pluvials que es recullen a la zona pavimentada són potencialment hidrocarbonades, que el dipòsit decantador i separador de sòlids i de greixos utilitzat, també incorpori el corresponent decantador i separador de hidrocarburs.
-Es guardaran els documents acreditatius de les operacions de manteniment del dipòsit de greixos/hidrocarburs.
-S'assegurarà que dita xarxa pot evacuar les aigües segons l'estipulat a l'article 75.5 del PHIB 2019 (haurà de tenir la capacitat mínima suficient per evacuar el màxim xàfec de freqüència decennal i durada igual al temps de concentració associat a la xarxa).
6.Segons informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, pareix que la instal·lació podria estar classificada com a 09 10 09 52 segons el Reial Decret 100/2011, i, per estar a menys de 500 metres d'un nucli de població, podria considerar-se dins del grup C, per tant, sotmesa a règim de notificació a l'administració competent en matèria de contaminació atmosfèrica, la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic (DGECC). Per a la seva avaluació s'haurà de fer arribar a la DGECC la següent documentació:
-Sol·licitud de registre APCA del grup C.
-Documentació acreditativa de la representació de la persona signatària de la sol·licitud.
-Còpia de la Llicència municipal d'activitat, si n'hi ha.
-Memòria específica de contaminació atmosfèrica.
-Resguard de pagament de la taxa de primera inscripció al registre APCA del grup C.
Segons informe del Servei d'Ordenació del Territori del Consell de Mallorca, es recorda:
+Donar compliment a les determinacions de la norma 44 del Pla Territorial Insular de Mallorca, referent a contaminació lumínica.
+Modificar els acabats de les edificacions projectades per tal de donar compliment a l'art. 68 de la LUIB i a la Norma 22 del PTIM referent a les condicions d'integració paisatgística i ambiental.
+Sol·licitar els informes i autoritzacions legalment previstos en la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la Comunitat de les Illes Balears.
Segon.- Es publicarà el present informe d'Impacte Ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
Tercer.-L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L'informe d'impacte ambiental no és objecte de recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.
Cinquè.- Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització. En concret, sobre els usos permesos a la parcel·la.
Palma, 11 de març de 2020
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias