Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS
Núm. 3232
Resolució de 8 d'abril de 2020, del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB), per la qual s'estableixen instruccions en relació amb la impartició de formació professional per a l'ocupació després de la suspensió de les accions formatives a conseqüència de la crisi sanitària provocada per la COVID-19 i s'amplien els terminis d'execució i justificació atorgats per les resolucions de concessió corresponents a les convocatòries de subvencions que tenen per objecte finançar especialitats formatives dirigides prioritàriament a treballadors aturats i ocupats per al període 2018-2020
Com a conseqüència de la crisi sanitària provocada pel coronavirus COVID-19, d'acord amb el que estableix les autoritats sanitàries, el 13 de març 2020 es va acordar la suspensió fins a una altra ordre de les accions formatives en modalitat presencial, gestionades, finançades i autoritzades pel SOIB i es va comunicar a les entitats de formació mitjançant notes informatives amb data 13 i 17 de març de 2020, respectivament.
El Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per gestionar la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, BOE número 67, de 14/03/2020, en l'article 9 estableix mesures mitjanes de contenció en l'àmbit educatiu i de la formació:
1. Se suspèn l'activitat educativa presencial en tots els centres i etapes, cicles, graus, cursos i nivells d'ensenyament que preveu l'article 3 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, inclòs l'ensenyament universitari, així com qualssevol altres activitats educatives o de formació impartides en altres centres públics o privats.
2. Durant el període de suspensió s'han de mantenir les activitats educatives a través de les modalitats a distància i en línia, sempre que resulti possible.
En aquest sentit, l'article 5 del Decret llei 4/2020, de 20 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèria de contractació, convenis, concerts educatius i subvencions, serveis socials, medi ambient, procediments administratius i pressuposts per fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19 (BOIB núm. 40 de 21 de març de 2020) estableix que:
L'òrgan concedent de la subvenció podrà acordar, motivadament, mesures d'ordenació i instrucció necessàries per evitar que la situació creada per la COVID-19 provoqui perjudicis greus en els interessos i drets de la persona beneficiària, derivats de la impossibilitat de complir el termini per a l'execució del projecte subvencionat, o d'executar-ho totalment, de tal manera que aquestes situacions no es considerin com a incompliment, a l'efecte de reintegrament o pèrdua del dret a la subvenció. Igualment, podrà acordar no suspendre terminis quan la persona interessada en mostri la conformitat. Aquestes excepcions hauran d'acordar-se de manera casuística i sempre motivadament i ponderar els interessos en joc i l'interès públic.
D'altra banda, l'article 54 del Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per fer front a la COVID-19 preveu que:
En els procediments de concessió de subvencions, les ordres i resolucions de convocatòria i concessió de subvencions i ajudes públiques previstes en l'article 22.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, que ja haguessin estat atorgades en el moment de l'entrada en vigor del Reial decret 463/2020 es podran modificar per ampliar els terminis d'execució de l'activitat subvencionada i, si escau, de justificació i comprovació d'aquesta execució, encara que no s'hagués previst en les bases reguladores.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer. Objecte
Regular la suspensió temporal que afecta les accions formatives de formació professional per a l'ocupació en la modalitat presencial gestionades, finançades o autoritzades pel SOIB.
A més, es recullen els requisits que puguin permetre a les entitats de formació obtenir l'autorització per canviar la modalitat presencial per una altra formació alternativa que garanteixi la transmissió del coneixement i la seva avaluació per evitar, així com sigui possible, interrompre l'activitat formativa en aquestes circumstàncies excepcionals.
Així mateix, s'amplien els terminis d'execució i justificació atorgats per les resolucions de concessió corresponents a les convocatòries de subvencions que tenen per objecte finançar especialitats formatives dirigides prioritàriament a treballadors aturats i ocupats per al període 2018-2020.
Segon. Àmbit d'aplicació
Aplicar la suspensió, fins a una altra ordre, d'acord amb el que estableixin les autoritats sanitàries, en les següents accions formatives de formació professional per a l'ocupació, en modalitat presencial:
1. Accions formatives de les convocatòries aprovades pel SOIB dirigides prioritàriament a treballadors aturats, ocupats i itineraris integrals d'inserció.
2. Accions de formació professional per a l'ocupació realitzades en centres propis de la comunitat autònoma de les Illes Balears finançades pel SOIB.
3. Accions formatives de certificats de professionalitat no finançades amb fons públics i autoritzades pel SOIB.
Tercer. Alternatives en la modalitat d'impartició
Les entitats de formació podran sol·licitar el canvi de la modalitat d'impartició presencial per altres alternatives de formació a distància i en línia, en el sentit que recull l'apartat 2 de l'article 9 del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per gestionar la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19.
Per part del SOIB s'autoritzarà, si escau, tota alternativa que presentin les entitats que garanteixin la transmissió del coneixement i la seva avaluació per evitar la interrupció de l'activitat formativa, incloses les avaluacions finals i les tutories. En el cas de les accions formatives d'idiomes de MECR, l'avaluació es farà en el moment en què els centres oficials acreditats reprenguin l'activitat.
El mòdul de pràctiques professionals no laborals exigides en cada certificat de professionalitat, es realitzarà una vegada finalitzat el període de suspensió de la formació presencial.
Quarta. Autorització del canvi de metodologia d'impartició
Davant l'excepcionalitat de les circumstàncies sobrevingudes, les entitats beneficiàries podran sol·licitar la modificació de la metodologia impartidora sense que tingui la consideració de modalitat d'execució. Les entitats que sol·licitin el canvi de metodologia hauran d'aportar declaració responsable en la qual s'indiqui que s'ha informat tot l'alumnat de la possibilitat d'aquesta metodologia d'impartició, i així mateix que s'ha posat a la disposició de tot l'alumnat participant els mitjans tècnics i didàctics suficients que permeti dur-la a terme, segons el model que s'adjunta (Annex I). En el cas dels alumnes de certificats de professionalitat que havent cursat alguns dels mòdul formatius no vulguin continuar la formació mitjançant l'alternativa metodològica oferta pel centre, hauran de comunicar-ho expressament al centre de formació i aquesta, al seu torn, remetre-ho al SOIB.
A més, es detallarà la informació següent, segons el model que s'adjunta (Annex II):
1. Accions o mòduls formatius afectats
2. Calendari previst
3. Mitjans i recursos didàctics que es pretén utilitzar
4. Metodologia de treball
5. Sistema d'avaluació
El SOIB comprovarà que es compleixen els requisits i proposarà l'autorització, si escau, per iniciar o reiniciar les accions formatives.
Una vegada finalitzat el període de suspensió també s'haurà de presentar una declaració responsable signada per l'alumnat, segons el model que s'adjunta (Annex III).
En els casos en els quals es requerís, en acabar el període de suspensió de la formació presencial, es podran proporcionar hores de reforç presencials per als alumnes que ho necessitin a fi de preparar les proves d'avaluació dels exàmens oficials dels cursos d'idiomes del MECR i, si escau, amb l'objectiu de preparar l'alumne per a l'inici del mòdul de pràctiques professionals no laborals.
Cinquè. Justificació econòmica
Les entitats beneficiàries de subvencions podran imputar els costs laborals, lloguers d'espais, subministraments o qualsevol un altre que resulti estrictament necessari mantenir durant el període de suspensió, sense que en cap cas puguin superar-se els límits aplicables ni l'import de la subvenció concedida.
Les absències de l'alumnat durant el període de suspensió es consideraran com a assistència a l'efecte de la liquidació econòmica, sense que en cap cas impliqui un augment de l'import de la subvenció concedida.
Sisè. Beques i ajuts
L'alumnat que segueixi l'acció formativa en la metodologia alternativa autoritzada, mantindrà el seu dret a rebre les beques/ajuts per motiu de discapacitat, conciliació, violència masclista, joves menors de 30 anys i persones majors de 30 anys de les accions formatives finançades pel SOIB, per als dies que atengui la corresponent acció formativa.
Setè. Suspensió del mòdul de pràctiques professionals no laborals
Una vegada finalitzat el període d'aïllament, i quan per motius degudament justificats, el centre de formació no trobi empreses disponibles per tal que que els alumnes facin el mòdul de pràctiques, les entitats de formació podran oferir les pràctiques no laborals en els seus centres, a l'efecte que totes aquelles persones a les quals els les van suspendre puguin finalitzar el seu itinerari formatiu.
Vuitè. Formació dirigida prioritàriament a persones ocupades
Les persones treballadores que es trobin en situació de desocupació com a conseqüència d'un ERTO derivat de la situació excepcional d'estat d'alarma declarat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, computaran com a persones treballadores ocupades a l'efecte de la liquidació econòmica de la subvenció i del compliment dels percentatges de participació de l'alumnat aturat i ocupat.
Novè. Impossibilitat de canvi a una altra alternativa d'impartició
Les entitats de formació que no pugui sol·licitar l'autorització per canviar la modalitat presencial per una altra formació alternativa que garanteixi la transmissió del coneixement i la seva avaluació, per qualssevol dels següents motius: la no disposició dels mitjans tecnològics adequats per garantir una formació òptima i de qualitat, els continguts de l'acció formativa són difícilment assumibles mitjançant una altra metodologia d'impartició o el grup d'alumnes no disposa dels mitjans tècnics i didàctics per seguir i aprofitar la formació, podran continuar amb l'execució de les accions formatives concedides o iniciar-les una vegada que les mesures d'aïllament dictades per les autoritats sanitàries ho permetin, i dins del termini previst per a l'execució de les accions formatives, inclosos els terminis d'ampliació acordats pel SOIB.
Desè. Els terminis d'execució i justificació atorgats per les resolucions de concessió corresponents a les convocatòries de subvencions que tenen per objecte finançar especialitats formatives dirigides prioritàriament a treballadors aturats i ocupats per al període 2018-2020 s'amplien fins al 15 de juliol de 2020.
Onzè. Aquesta resolució entrarà en vigor el dia de la seva signatura i es publicarà a efectes informatius en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web de l'SOIB
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que posa fi la via administrativa, es pot interposar recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposen l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril), i els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre).
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptadora des de l'endemà de publicar-se en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).
Palma, 8 d'abril de 2020
El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del SOIB
Iago Negueruela Vázquez
ANNEX I
DECLARACIÓ RESPONSABLE D'EXECUCIÓ DE L'ACCIÓ FORMATIVA
Sr./ Sra.________________________________________________________, amb DNI: ____________________ representant legal de l'entitat ___________________________________________________________amb NIF _________________ amb relació a l'acció formativa exp.: ______núm. ordre: ___________ i denominació _____________________________________________________ amb data d'inici i final prevista:
……. / ……. /…………. - ……. / ……. /………….
Declar que:
1. Totes les persones integrants del grup a què es destina l'acció formativa han estat informades de la possibilitat de fer l'acció formativa en modalitat alternativa a la presencial i han confirmat la seva disponibilitat.
2. El centre de formació ha posat a disposició de l'alumnat tots els mitjans tècnics i didàctics per dur-la a terme.
3. S'ha facilitat a l'alumnat un telèfon i un correu electrònic d'atenció a l'usuari, per tal que les persones implicades hi puguin recórrer en cas de problemes o dubtes funcionals.
4. En els casos en què és requereixi, en acabar el període de suspensió de la formació presencial, es podran proporcionar hores de reforç presencials per als alumnes que ho necessitin per tal de preparar les proves d'avaluació dels mòduls formatius i/o l'inici del mòdul de pràctiques professionals no laborals.
5. Ha de recollir les declaracions d'execució de l'acció formativa dels alumnes segons model establert (annex III) i els ha de remetre al SOIB.
_________________, _______de _______________ de _________
Signatura
[Rúbrica]
(Segell entitat)
ANNEX II
INFORMACIÓ D'IMPARTICIÓ ALTERNATIVA A LA PRESENCIAL
Acció formativa, indicant: DENOMINACIÓ / NÚM. EXP. / NÚM. ORDRE
|
Calendari previst, indicant: DIES / HORARI LECTIU
|
Mitjans i recursos didàctics que s'utilitzaran:
|
Metodologia de feina:
|
Sistema d'avaluació:
|
ANNEX III
DECLARACIÓ DELS PARTICIPANTS EN LES ACCIONS FORMATIVES DURANT L'ESTAT D'ALARMA 2020
Sr. /Sra.: |
DNI/NIE: |
Telèfon: |
Adreça electrònica: |
Alumne/a del curs (exp. i denominació) |
|
Impartit pel centre de formació: |
|
Data d'inici del curs: |
Declar que:
He acceptat continuar l'acció formativa des del meu domicili. |
SÍ |
NO |
El centre de formació ha posat a la meva disposició els mitjans per poder dur-lo a terme. |
SÍ |
NO |
He estat atès eficaçment i puntual a través del telèfon i adreça electrònica que el centre m'ha facilitat i m'han resolt els dubtes i consultes. |
SÍ |
NO |
S'han impartit tots els continguts programats. |
SÍ |
NO |
El centre de formació m'ha facilitat un calendari de hores de reforç. |
SÍ |
No procedeix |
_________________ , _______de _______________ de _________
Signatura
[Rúbrica]