Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 3221
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte de Desmantellament i demolició dels Grups 1 i 2 de la Central Tèrmica de Alcúdia II, del t.m. d’Alcúdia, promogut per Gas y Electricidad S.A.U. (160a/2019)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 20 de març de 2020, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte de Desmantellament i demolició dels Grups 1 i 2 de la Central Tèrmica de Alcúdia II, del t.m. d'Alcúdia, promogut per Gas y Electricidad S.A.U., en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

D'acord amb l'art. 7.2.c de la Llei estatal 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental (AA) i l'art. 14.2 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental (AA) de les Illes Balears, aquest projecte ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2ª de l'esmentada Llei 21/2013.

2. Descripció i ubicació del projecte

L'objecte del projecte és el desmantellament i demolició completa dels Grups 1 i 2 de la CT d'Es Murterar fins arribar al nivell de soleres, dins de les edificacions o naus, i de paviment de calçades i voreres de l'exterior. Es retiraran els equips i instal·lacions, tant sobre rasant com baix la rasant, mantenint les instal·lacions comunes als grups 3 i 4 que continuaran en funcionament.

Cal recordar que el 29 de març de 2019, el Conseller de Territori, Energia i Mobilitat emeté una Resolució mitjançant la qual s'autoritza el tancament definitiu i la baixa administrativa de les instal·lacions de generació d'energia elèctrica dels Grups 1 i 2 de la Central Tèrmica d'Alcúdia (Es Murterar).

La retirada, recollida i tractament dels residus que es generin es realitzarà de forma selectiva i seran gestionats per empreses autoritzades.

3. Avaluació dels efectes previsibles i mesures correctores proposades

Durant els treballs de demolició i desmantellament es produirà un increment significatiu de contaminants atmosfèrics (deguts al trànsit de vehicles pesats i per la pols generada en la pròpia execució dels treballs) i del nivell de renou, també degut a l'execució dels treballs. Per limitar l'emissió de pols s'establiran sistemes de rec, mitjançant camions cisterna.

També es generaran residus de diversa naturalesa; en el cas dels residus perillosos, s'habilitarà un punt net específic per al seu emmagatzematge amb bidons estancs (diferenciats i etiquetats segons el codi LER). Aquest punt net estarà sobre terreny impermeable i s'adequarà una arqueta de recollida de possibles lixiviats i/o abocaments accidentals.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, s'han consultat diverses administracions afectades; a continuació s'exposen les conclusions dels informes rebuts a la data d'emissió del present informe:

• Conselleria de Medi Ambient i Territori:

◦ DG d'Espais Naturals i Biodiversitat:

 

- Servei de Gestió Forestal i Protecció del sòl (7/10/2019)

[...] el Servei no té cap inconvenient en relació al risc d'incendi forestal i resta d'aspectes forestals dins la nostra competència.

Us recordam que l'acompliment de les mesures incloses en aquest informe no exclou de la responsabilitat dels propietaris en l'acompliment de la legislació específica adient segons el tips d'instal·lació o construcció i en l'ús responsable dels mitjans que puguin és ser causants d'un incendi forestal o dels danys que un incendi forestal pugui causar.

- Servei de Protecció d'Espècies (8/11/2019)

[...] Segons criteri d'aquest servei, donat el fet que les tasques de desmantellament i demolició es portaran a terme a l'interior de la parcel·la de la CT Alcúdia, no és de preveure un efecte negatiu sobre les espècies protegides o amenaçades presents a la zona.

Conclusió: el Servei informa FAVORABLEMENT el projecte.

◦ DG de Territori i Paisatge. Servei d'Abocaments (16/10/2019)

Un cop consultat el projecte en qüestió així com l'EIA associat, s'ha comprovat que les actuacions previstes no suposaran una modificació del volum d'abocament al mar d'aigües procedents de la refrigeració de la CT d'Es Murterar.

Per la qual cosa no tenim observacions a realitzar atès que el desenvolupament del projecte no afecta a les competències d'aquest Servei.

◦ DG de Recursos Hídrics. Servei d'Estudis i Planificació (25/10/2019)

[...] La parcel·la es troba a la massa d'aigua subterrània Sa Pobla 1811 M1. L'àrea afectada pel projecte està classificada en mal estat per a l'estat quantitatiu i estat químic pel PHIB 2019.

La vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers a l'àrea afectada pel projecte és moderada, i es troba fora del perímetre de restriccions dels pous de captació d'aigua de proveïment urbà. Per tal d'evitar l'afecció a les aigües subterrànies, es consideren adequades les tècniques i les mesures preventives adoptades en els procediments de neteja i en els possibles abocaments accidentals.

Per tot això inform no subjectar a AIA el projecte pel que fa ales competències en matèria d'aigües subterrànies i zones humides, tenint en compte: .......

La consideració proposa per l'informe s'ha inclòs com a condicionant.

• Conselleria de Salut i Consum (8/10/2019)

S'informa favorablement condicionat a:

1. Compliment de les mesures preventives i correctores establertes a l'EIA.

2. L'aigua destinat consum del personal involucrat a les feines de desmantellament i demolició, així com les instal·lacions que donin aquest servei, hauran de complir amb la normativa vigent:

• Reial Decret 140/2003, de 7 de febrer, pel que s'estableixen els criteris sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum humà.

• Decret 53/2012, de 6 de juliol, sobre vigilància sanitària de les aigües de consum humà de les Illes Balears.

• Consell de Mallorca. Departament de Medi Ambient. Direcció Insular de Residus (8/10/2019)

[...] El tècnic recomana que es revisin tant el Projecte com l'EIA per a adaptar-se a la normativa del Pla Director Sectorial dels Residus no Perillosos de Mallorca (publicat al BOIB núm. 81 de 18/6/2019).

També creu convenient que es necessària la subjecció a l'AIA del projecte.

• Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització. DG d'Emergències i Interior. Servei d'Ordenació d'Emergències (10/10/2019)

Un cop consultada la documentació s'observa que el punt 7 (Anàlisi de vulnerabilitat del projecte davant riscs d'accidents greus o catàstrofes) de l'EIA fa esment al Pla d'Autoprotecció (PAU) de l'activitat com a punt de partida per a la redacció de l'anàlisi de vulnerabilitat del projecte.

No obstant, a l'esmentat punt 7 no s'indica si el document PAU al qual fa referència és l'adequat pel nou model de funcionament segons les modificacions que s'han de realitzar pel desmantellament i demolició dels Grups 1 i 2 de la CT.

Conclusió: la documentació no conté la informació necessària per a la consulta en relació a la realització del projecte en qüestió.

Finalment, s'indica el que ha de fer el titular de la instal·lació perquè la DG d'Emergències pugui emetre l'informe corresponent, que s'inclou com un condicionant del present Informe d'Impacte Ambiental.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat el criteris de l'annex III de la Llei 21/2013 d'AA i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

a) Característiques del projecte: desmantellament i demolició d'unes instal·lacions existents.

b) Ubicació del projecte: recinte de la Central Tèrmica d'Es Murterar.

c) Característiques del potencial impacte: no es preveu cap impacte rellevant si es compleixen les mesures correctores proposades.

Conclusions de l'Informe d'impacte ambiental

Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte de Desmantellament i demolició dels Grups 1 i 2 de la Central Tèrmica de Alcúdia II, del t.m. d'Alcúdia, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, amb les mesures correctores contingudes en el document ambiental presentat i amb les següents condicions:

1. S'han de retirar tots els dipòsits/tancs soterrats que quedin en desús, és a dir, aquells que no s'utilitzin pels Grups 3 i 4.

2. L'aigua que s'utilitzarà per al rec, amb la finalitat de limitar l'emissió de pols, haurà de ser aigua regenerada o pluvial, en cap cas serà aigua subterrània.

3. El material utilitzat per al rebliment dels clots generats amb motiu de la demolició serà sempre inert.

4. La zona d'emmagatzematge dels residus perillosos generats ha d'estar a una zona coberta per evitar la incidència de la pluja.

5. Segons el Servei d'Estudis i Planificació de la DG de Recursos Hídrics:

Durant el temps que duri l'obra s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants (olis, hidrocarburs, etc.) tant de manera accidental com durant les tasques de neteja de la maquinària i els espais sotmesos al desmantellament i demolició.

6. Segons el Servei d'Ordenació d'Emergències:

El titular de la CT d'Es Murterar haurà d'actualitzar el seu Pla d'Autoprotecció per tal d'adequar-lo al nou model de funcionament segons les modificacions que s'han de realitzar pel desmantellament i demolició dels Grups 1 i 2, i presentar-lo a la Direcció General d'Emergències i Interior per a la seva revisió i informació.

Es recorda que, atès que el pressupost del projecte supera el milió d'euros, per tal de donar compliment a l'art. 29 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears, el promotor ha de contractar una auditoria ambiental amb la finalitat de dur a terme el seguiment dels efectes en el medi ambient a causa de l'execució del projecte.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'AA. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al Subcomitè d'AA.

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'autorització del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte, si és el cas, d'autorització de projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.

 

Cinquè.- Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.

 

Palma, 30 de març de 2020

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias