Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 3190
Decret de la presidència del Consell Insular de Menorca núm. 92/2020, de 7 d’abril, relatiu a la posada en marxa d’un centre de baixa exigència de caràcter temporal i declarar-lo servei essencial (exp. 1614-2020-000004)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Davant la situació actual de crisi sanitària motivada per la pandèmia de la Covid-19, el Departament de Benestar Social del Consell insular està desplegant tots els mitjans que té al seu abast per poder donar cobertura a tots els fronts oberts en aquests moment i que es van succeint dia a dia: centres residencials de majors, discapacitats, dones, menors..., serveis de teleassistència, ajuts assistencials de diversos tipus que s'estan modificant minut a minut, coordinació amb els serveis socials comunitaris bàsics (SSCB) dels ajuntaments per cobrir les necessitats essencials i garantides de la ciutadania: menjar, vestit i allotjament.

Moltes de les situacions d'emergència motivades per l'actual situació estan molt vinculades a l'habitatge en tractar-se d'una situació d'alerta per motiu sanitari on és obligatori el confinament a casa de tota la població que no ha desenvolupar una tasca essencial, atès que es té coneixement que moltes persones i famílies no tenen les condicions mínimes requerides per fer el confinament en condicions òptimes d'habitatges i/o que directament no tenen una llar on estar, el Departament de Benestar Social, juntament amb Creu Roja i el Bisbat de Menorca havia engegat un dispositiu per a persones sense sostre a la casa de colònies de Sant Joan des Vergers de Maó, titularitat del Bisbat.

En aquests moments es considera necessari fer un replantejament del servei engegat, tenint en compte que, per una banda el dispositiu de Sant Joan des Vergers s'ha vist desbordat entre altres motius perquè no reuneix les condicions mínimes per dur a terme un aïllament per contagi, i perquè la seva capacitat ha disminuït amb motiu de l'ampliació de les mesures mínimes de separació entre persones, la qual cosa determina la necessitat de cercar una altra ubicació més idònia; i, per l'altra, que el Servei d'Habitatge Social del Consell Insular, depenent del Departament d'Ocupació, Habitatge i Cooperació Local ja està treballant en l'àmbit de les necessitats d'habitatge social i compta amb personal tècnic que reuneix el perfil professional per col·laborar en aquestes tasques, la qual cosa determina, al seu torn, la conveniència de traspassar-li la gestió d'aquest servei que fins ara s'havia gestionat des del Departament de Benestar Social.

En aquest sentit, s'ha de tenir en compte que el Consell Insular, per acord de Ple de data 20 de maig de 2019, aprovà definitivament la creació d'un nou Servei insular anomenat SERVEI INTEGRAL PER A LA INCLUSIÓ SOCIAL DE LES PERSONES SENSE LLAR A MENORCA, i el seu reglament de funcionament (BOIB núm.74 de 4.6.2019), que inclou diferents recursos de caràcter complementari entre ells; la unitat mòbil d'emergència social (UME); el Centre de Baixa exigència (CBE) i el housing in first.(HF). Aquest servei té per objecte oferir, al col·lectiu de persones sense llar o en infrahabitatges que no arriben als serveis socials, ni bàsics ni especialitzats, una alternativa d'accés al sistema públic dels serveis socials àgil que permeti la reducció de danys mitjançant la cobertura de les seves necessitats bàsiques com la higiene, la roba neta, poder prendre algun refrigeri o tenir un lloc on passar el temps o dormir, donant al mateix temps l'oportunitat de rompre l'aïllament i arribant a persones que ara per ara són inaccessibles per la resta de recursos socials i per a la societat en general.

Les competències del Consell Insular per a la prestació del servei es basen en les que li atribueix l'article 70 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears en matèria de serveis socials i assistència social, desenvolupament comunitari i integració, voluntariat social, polítiques d'atenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o necessitat social; l'article 10 de la Llei 5/2018, de 19 de juny, de l'habitatge de les Illes Balears, sobre les competències dels Consells Insulars en matèria d'habitatge, estableix en el seu punt 1 que d'acord amb les seves competències en matèria social, poden actuar en matèria d'exclusió residencial i vulnerabilitat habitacional; i, finalment, les competències que atribueix als consells insulars la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, en matèria de polítiques d'atenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o necessitat social.

En el marc del Servei integral per a la inclusió social de persones sense llar i en aquest context de caràcter excepcional derivat de la crisi sanitària i les mesures aprovades per a fer-hi front, es planteja la posada en marxa, amb caràcter temporal, d'un Centre de Baixa Exigència adequat a les circumstàncies actuals, per tal de donar allotjament a les persones que estan actualment en situació de carrer o en infrahabitatge on no poden dur a terme l'ordre de confinament en condicions òptimes des del punt de vista sanitari. S'ha de dir que per motiu de l'estat d'alerta el funcionament del CBE haurà de ser diferent de l'inicialment previst en el reglament del servei, ja que les persones que acudeixen voluntàriament al Centre hauran d'acceptar quedar-se tot el temps que duri el confinament i l'estat d'alerta.

S'ha de tenir en compte també, que les cases d'acollida de l'illa, estan al 100% de la seva ocupació, essent aquesta no l'ocupació real, sinó la que els permet als centres tenir als usuaris atesos respectant les mesures de contingència obligatòries davant el COVID 19.

Pel que fa a la ubicació d'aquest servei temporal i després de tenir en compte diverses alternatives, s'ha optat per l'alberg juvenil de Sa Vinyeta a Ciutadella, ja que es tracta d'una instal·lació del CIMe, gestionada per l'Institut de la Joventut de Menorca (INJOVE) que reuneix les condicions òptimes per poder atendre a un major nombre de persones, amb una capacitat de 24 places ampliables a 32 que fa possible un bon confinament complint les mesures mínimes de separació entre persones, així com les recomanacions en estat òptim establertes pel Ministeri de Drets Socials i Agenda Urbana. També disposa d'un edifici separat de la resta, Sa Torreta, per si s'hagués d'aïllar a algun usuari per contagi o sospita, amb una capacitat per a 3 persones.

Pel que fa a la gestió del servei es prestarà amb el personal del servei d'habitatge social del Departament d'Ocupació, Habitatge i Cooperació Local amb la col·laboració de Creu Roja i l'Injove.

Atès el Document Tècnic de Recomanacions d'Actuació davant la crisi per COVID-19, elaborat pels gestors de serveis socials d'atenció a persones sense llar de la secretària d'Estat de Drets Socials del Ministeri de Drets socials i Agenda 2030. (Circular 16/2020 de 8 de març);

Atès l'informe de la treballadora social del Servei d'habitatge social amb el vist i plau de la directora insular d'Habitatge, Participació Ciutadana i Voluntariat de data 1 d'abril de 2020;

Atès que aquest servei es considera de caràcter essencial en els mateixos termes que la resta de serveis establerts amb aquest caràcter en el Decret de Presidència núm. 84/2020 de 24 de març, relatiu a l'ampliació i modificació de les mesures organitzatives temporals relatives a les funcions, serveis i personal del Consell Insular de Menorca, els seus organismes autònoms i ens dependents (BOIB núm. 43 de 26.3.2020), en el mateix sentit que el Decret llei 6/2020, d'1 d'abril, pel qual s'estableixen mesures socials urgents per pal·liar els efectes de la situació creada per la COVID-19 i de foment de la investigació sanitària pel que fa referència a l'obligació de seguir prestant els serveis socials de tipus residencial i els serveis de suport a l'habitatge (Article 1).

Atesa la proposta de la consellera executiva del Departament d'Ocupació, Habitatge i Cooperació Local;

De conformitat amb les atribucions que em confereix l'article 9 de la Llei 8/2000 de 27 d'octubre, de consells insulars,

RESOLC:

PRIMER. Posar en marxa, un Centre de Baixa Exigència, amb caràcter provisional, ubicat a l'alberg de Sa Vinyeta, per tal de donar allotjament a les persones que estan actualment en situació de carrer o en infrahabitatge on no poden dur a terme l'ordre de confinament en condicions òptimes des del punt de vista sanitari de conformitat amb les normes reguladores de l'Estat d'alarma vigent i que substituirà al que es va posar en marxa inicialment i de forma urgent, per donar resposta a les necessitats de confinament, a l'alberg de Sant Joan des Vergers amb el suport del departament de Benestar Social del Consell Insular de Menorca.

SEGON. Disposar que aquest servei tengui caràcter essencial de conformitat amb l'establert al Decret de Presidència núm. 84/2020 de 24 de març, relatiu a l'ampliació i modificació de les mesures organitzatives temporals relatives a les funcions, serveis i personal del Consell Insular de Menorca, els seus organismes autònoms i ens dependents (BOIB núm. 43 de 26.3.2020).

TERCER. El servei de Centre de Baixa Exigència temporal de Sa Vinyeta s'adaptarà a les circumstàncies de la situació de crisi sanitària actual pel que fa al règim d'estada dels seus usuaris que haurà de ser de confinament permanent mentre així ho estableixin les autoritats competents d'acord amb la normativa que regula l'estat d'alarma vigent.

La capacitat màxima del centre serà de fins a 24 places, i es podria ampliar fins a 32 places en condicions òptimes d'aïllament. Es podrà, també, utilitzar l'espai de Sa Torreta, en el cas que fos necessari, per tal d'aïllar fins a 3 persones, en cas d'usuaris positius en COVID-19.

El CBE oferirà els serveis d'allotjament complet, servei de menjador i cuina, neteja i bugaderia i contarà amb tres monitors i personal voluntari les 24 hores del dia.

El servei es mantindrà mentre duri la vigència de declaració de l'estat d'alarma, i es mantindrà el mínim temps indispensable mentre es realitza la derivació dels usuaris al sistema públic de serveis socials per tal d'accedir a les alternatives habitacionals i a aquelles prestacions i ajuts a les quals en tenguin dret, una vegada hagi passat l'estat d'alarma i es retorni al funcionament normal dels serveis.

QUART. Gestió del servei:

El personal del servei d'habitatge social del Consell Insular de Menoca s'encarregarà de la coordinació del dispositiu i serà l'enllaç entre els diferents serveis, entitats i empreses proveïdores implicades en el correcte funcionament del servei, així com serà l'encarregat de rebre i valorar conjuntament amb Creu Roja les sol·licituds d'admissió que siguin derivades per parts dels SSCB dels Ajuntaments.

També s'encarregarà de coordinar-se amb la Treballadora social de Creu Roja per completar la història social dels diferents usuaris i iniciar un treball coordinat amb Creu Roja i els Serveis Socials Comunitaris Bàsics (SSCB) de cara a preveure la sortida quan s'hagi de desmuntar el dispositiu de tots els usuaris per intentar que puguin accedir als recursos assistencials als quals puguin tenir dret.

Creu Roja de Menorca s'encarregarà de la coordinació interna i la gestió del servei: valoració social inicial dels usuaris, aportació dels monitors per tal de cobrir el servei durant les 24 hores i coordinació del personal voluntari d'acompanyament i suport, així com mantindrà una comunicació continua al servei d'habitatge social del CIM per tal d'informar de la marxa quotidiana del servei i de les necessitats i incidències que puguin anar sorgint.

L'INJOVE, s'encarregarà del manteniment de la instal·lació i del servei de cuina i manteniment amb el seu personal.

CINQUÈ. De conformitat amb l'establert al Decret de Presidència núm. 84/2020 de 24 de març, relatiu a l'ampliació i modificació de les mesures organitzatives temporals relatives a les funcions, serveis i personal del Consell Insular de Menorca, els seus organismes autònoms i ens dependents (BOIB núm. 43 de 26.3.2020), la prestació d'aquest servei de caràcter essencial i la contractació dels serveis accessoris necessaris per a garantir-ne el funcionament, justifica la necessitat d'actuar de manera immediata a l'empara del previst a l'article 120 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, que regula la tramitació d'emergència en matèria de contractació.

La tramitació d'emergència ha de limitar-se a l'estrictament indispensable en l'àmbit objectiu i temporal per prevenir o remeiar els danys derivats de la situació d'emergència.

SISÈ. Disposar-ne la publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, a la seu electrònica i al portal web del Consell Insular de Menorca.

SETÈ. Traslladar el present acord a la conselleria corresponent de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i al Govern de l'estat.

VUITÈ. Donar-ne compte al Ple en la propera sessió que es dugui a terme.

 

Maó, 8 d'abril de 2020

Per delegació de la presidenta, la secretària

Rosa Salord Olèo

(Decret 427/2019, d'11 de juliol)

(BOIB núm. 97 de 16-7-2019)