Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS
Núm. 3169
Resolució de la Presidència de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials (IMAS) de 27 de març de 2020 que exceptua la suspensió de la tramitació dels procediments administratius prevista al Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l’estat d’alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, i aprova la renovació de la concertació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS
Antecedents
1. El 23 de gener de 2019, la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (en endavant IMAS) va aprovar l'expedient de convocatòria per procediment d'urgència de la concertació de 8 places del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS (BOIB núm. 12, de 26 de gener de 2019).
2. Mitjançant resolució de la presidenta de l'IMAS, de data 29 de març de 2019 (BOIB núm. 49, de 16 d'abril de 2019), es va aprovar l'adjudicació de les 8 places del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta a l'entitat FUNDACIÓ INSTITUCIÓ NATZARET i disposar al seu favor una despesa per un import màxim de 682.546,08 euros.
3. En data 1 d'abril de 2019, es va formalitzar la col·laboració objecte d'aquesta concertació mitjançant el corresponent acord d'acció concertada amb l'entitat adjudicatària FUNDACIÓ INSTITUCIÓ NATZARET. La vigència d'aquest acord d'acció concertada era d'un any a comptar des de la data de formalització.
4. El 27 de novembre de 2019, el president de l'IMAS va aprovar la convocatòria d'ampliació de 16 places de la concertació per procediment d'urgència del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS (BOIB núm. 170, de 19 de desembre de 2019).
5. Mitjançant resolució del president de l'IMAS, de data 11 de març de 2020, es varen adjudicar les 16 places de l'ampliació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta, segons el següent detall:
ENTITAT | CIF | PLACES CONCERTADES | IMPORT 2020 |
FUNDACIÓN DIAGRAMA |
G73038457 |
8 |
35.432,72.-€ |
AMADIBA |
G07758667 |
8 |
35.432,72.-€ |
6. En data 12 de març de 2020, es varen formalitzar les col·laboracions objecte d'aquesta ampliació de la concertació mitjançant els respectius acords d'acció concertada amb les entitats adjudicatàries FUNDACIÓN DIAGRAMA i AMADIBA. La vigència d'aquests acords d'acció concertada era des de l'endemà de la seva formalització fins al 31 de març de 2020.
7. El president de l'IMAS va dictar, en data 27 de febrer de 2020, resolució d'inici del procediment de renovació dels acords d'acció concertada relatius al servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS.
8. Les entitats adjudicatàries de la concertació social del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS i de la seva ampliació han manifestat, en dates de 20 i 23 de març de 2020, la seva conformitat amb la renovació de l'esmentat concert pel període comprés entre l' 1 d'abril de 2020 i el 31 de març de 2021.
9. El 23 de març de 2020 va tenir entrada en el Servei Juridicoadministratiu l'informe de la Direcció Insular d'Infància i Família de l'IMAS, de data 16 de març de 2020, en el qual es posa de manifest la necessitat de renovar el primer concert social del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS, atès que subsisteixen les les necessitats d'urgència, pel període comprès entre l' 1 d'abril de 2020 i el 31 de març de 2021 i un import total de dos milions quaranta-dos mil quaranta-tres euros amb seixanta cèntims (2.042.043,60.-€), IVA exempt, així com el degut compliment per part de les entitats concertades de les obligacions adquirides i dels requisits exigits.
10. Per part del Servei d'Autoritzacions, Registre i Inspecció de Centres i Serveis Socials, en dates 11 de febrer de 2020 i 6 de març de 2020, s'informa favorablement sobre els serveis autoritzats i vigents de les entitats concertades, així com de la inexistència d'expedient sancionador en matèria de serveis socials per infraccions de les que consten en els articles 128 i 129 de la Llei 4/2009, de Serveis Socials de les Illes Balears durant els darrers 24 mesos.
11. Dia 14 de març de 2020 es va declarar l'estat d'Alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, d'acord amb el Reial Decret 463/2020, de 14 de març (BOE núm. 67 de 14 de març de 2020).
12. El Servei Juridicoadministratiu i la Intervenció Delegada han emès els informes favorables corresponents.
Fonaments de dret
1. La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, en especial el seu article 70.8 que estableix que el Consell de Mallorca exerceix les competències pròpies en matèria de tutela, guarda, acolliment familiar i adopció.
2. La Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i dels drets de la infància i adolescència de les Illes Balears (BOIB núm. 26 de 28 de febrer de 2019), regula a l'article 73 les competències dels Consells Insulars.
3. La Llei 8/1997, de 18 de desembre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de tutela, acolliment i adopció de menors.
4. L'Institut Mallorquí d'Afers Socials, com a organisme autònom creat pel Consell de Mallorca, adscrit al Departament de Drets Socials del Consell de Mallorca, és l'organisme que exerceix les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i protecció de menors, de conformitat a l'article 2 dels Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019) aprovat per acord del Ple del Consell de Mallorca de data 11 d'abril de 2019.
5. D'acord amb el títol IV de la Llei 17/2006, de 13 de novembre, integral de l'atenció i dels drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears es regula la protecció social i jurídica de la persona menor d'edat que s'entén com el conjunt d'actuacions socials i jurídiques per atendre les seves necessitats que tendeixen a garantir-ne el desenvolupament integral i a promoure una vida familiar normalitzada.
6. La Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor (reformada per la Llei orgànica 8/2015, de 22 de juliol i Llei 26/2015, de 28 de juliol, de reforma del sistema de protecció de la infància i la adolescència).
7. La Llei 9/2017, 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, en el seu article 11.6 estableix que: «Queda exclosa de la present Llei la prestació de serveis socials per entitats privades, sempre que aquesta es realitzi sense necessitat de celebrar contractes públics, a través, entre altres mitjans, del simple finançament d'aquests serveis o la concessió de llicències o autoritzacions a totes les entitats que compleixin les condicions prèviament fixades pel poder adjudicador, sense límits ni quotes, i que aquest sistema garanteixi una publicitat suficient i s'ajusti als principis de transparència i no discriminació».
8. El Decret 46/1997, de 21 de març, pel qual s'ordena, en l'àmbit territorial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l'establiment i la regulació dels requisits per a l'acreditació i habilitació de les entitats col·laboradores de l'Administració en matèria de guarda de menors i integració familiar que preveu un procediment específic de concertació amb aquestes entitats. Aquest Decret es va veure parcialment afectat per l'entrada en vigor de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears que estableix un règim incompatible amb l'anterior ampliant el concepte d'entitats col·laboradores o d'iniciativa privada a les entitats mercantils.
9. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, preveu al seu article 3, entre d'altres, objectius que han de guiar l'actuació de les administracions públiques, els següents:
1. Millorar la qualitat de vida i promoure la normalització, la participació i la integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de totes les persones.
2. Prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones i dels grups en situació d'exclusió social.
Per altra banda, l'article 6.e) recull que les persones amb prioritat d'atenció des del serveis socials, entre d'altres, són les que es troben en situació de vulnerabilitat, risc o desemparament per a la gent gran, infants i adolescents.
10. L'article 37.k) de la mateixa Llei 4/2009 estableix que correspon als Consells Insulars “concertar la gestió de serveis socials, en el seu àmbit territorial, amb entitats públiques o privades,...”. A l'article 89.1 es disposa que “les administracions públiques de les Illes Balears, en l'àmbit de les seves competències, poden organitzar la prestació dels serveis del Catàleg de Prestacions i Serveis Socials de les Illes Balears a través de les fórmules següents: gestió directa, règim de concert previst en aquesta Llei, gestió indirecta en el marc de la normativa de contractació de les administracions públiques i convenis amb entitats sense ànim de lucre”.
11. La Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 146 de 22 de novembre de 2018), regula al Capítol I el «Règim de col·laboració privada en la gestió de serveis socials per a les persones mitjançant l'acció concertada» (en endavant Llei 12/2018).
12. Segons l'article 2.1 de la Llei 12/2018, les administracions competents de les Illes Balears, per complementar el sistema públic i garantir una adequada equitat i qualitat de les prestacions incloses en la cartera de serveis o del servei d'orientació professional, poden encarregar la prestació d'aquests serveis de la seva competència, mitjançant el sistema d'acció concertada, a entitats sense ànim de lucre del tercer sector social, tal com es defineixen en els articles 3 i 4 de la Llei 3/2018, de 29 de maig, del Tercer Sector d'Acció Social, o, si escau, a entitats privades, preferentment del tercer sector social, quan existeixin anàlogues condicions d'eficàcia, qualitat i costs, d'acord amb els requisits que estableix aquesta llei i amb respecte als principis de publicitat, transparència i no-discriminació. A més, d'acord amb l'establert a l'article 2.2 de la Llei 12/2018, s'entén per règim d'acció concertada la prestació per tercers de serveis socials inclosos en la cartera de serveis socials i del servei d'orientació professional recollit en la cartera comuna del Sistema Nacional d'Ocupació, el finançament, l'accés i el control administratiu dels quals són públics.
13. El Decret 48/2017, de 27 d'octubre, (BOIB número 132 de 28 d'octubre de 2017) pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials (en endavant Decret 48/2017), la vigència del qual s'ha vist parcialment afectada per la Llei 12/2018 i, en conseqüència, resta en vigor en tot allò que no contradigui ni s'oposi al que disposa aquesta llei.
14. Segons l'article 2 del Decret 48/2017, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials, els poders públics, a fi de garantir la prestació dels serveis socials prevists en la cartera de serveis o en la planificació autonòmica o insular, poden subscriure concerts socials amb les entitats d'iniciativa privada que siguin titulars dels serveis, sempre que aquests serveis compleixin els requisits establerts en la Llei 4/2009.
15. La disposició addicional segona del Decret 48/2017, disposa que el «El règim de concert regulat en aquest Decret s'estableix com a diferenciat de la modalitat contractual de concert que regula el Text refós de la Llei de contractes del sector públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, i, per tant, està exclòs de l'àmbit d'aplicació d'aquest Text refós».
16. La disposició final primera de la Llei 12/2018 d'excepcions al requisit de l'acreditació determina que «per motius d'urgència o quan es tracti de serveis d'implantació recent, sempre que no es puguin satisfer les necessitats de la població amb altres serveis idonis, l'administració, amb l'acreditació prèvia d'aquestes circumstàncies, pot subscriure acords d'acció concertada amb les entitats d'iniciativa privada que tenguin autoritzats els serveis. Aquests concerts s'han de subscriure per un any i es poden ampliar i renovar si, en aquest període, els serveis obtenen l'acreditació o si subsisteixen les necessitats que n'hagin motivat la formalització.».
17. La disposició transitòria primera del Decret 48/2017 fixa el «Procediment d'urgència» per a la concertació i preveu que els concerts subscrits per aquesta via poden ser ampliats i renovats.
18. La Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social (BOIB núm. 67 de 2018) regula al seu article 3 i 4 les entitats que tenen la consideració d'entitats del tercer sector d'acció social.
19. L'article 14 de la Llei 14/2001, de 29 d'octubre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i seguretat social, estableix la potestat reglamentària normativa atribuïda als consells insulars en matèria de serveis socials, dins el marc de la regulació bàsica establerta pel Govern de les Illes Balears.
20. Com s'estableix a l'article 27 i a la disposició final quarta de la Llei 4/2009, cada Consell Insular, en el marc de les seves competències, ha de definir les prestacions pròpies de serveis socials, complementant la cartera bàsica de serveis socials que aprova el Govern de les Illes Balears, la qual va ser aprovada mitjançant el Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals.
21. El Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i es regulen la secció insular del registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit insular.
22. En Ple del Consell de Mallorca del 13 de juliol de 2017 es dona aprovació definitiva al reglament pel qual s'aprova la Cartera Insular de Serveis Socials i dels Serveis a Menors i Família de Mallorca (BOIB núm. 97, de 18 de juliol de 2017 i correcció d'errades materials publicada BOIB núm. 161, de 30 de desembre de 2017).
23. La resolució de la Presidència de l'IMAS de data 23 de gener de 2019 (BOIB núm. 12, de 26 de gener de 2019) mitjançant la qual s'aprovà la convocatòria per procediment d'urgència de la concertació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS i, en especial, el seu punt 4 relatiu a la vigència del concert.
24. La resolució de la presidenta de l'IMAS, de data 29 de març de 2019 (BOIB núm. 49, de 16 d'abril de 2019), d'adjudicació de la concertació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta, així com l'acord d'acció concertada de data 1 d'abril de 2019 signat entre les parts.
25. La resolució del president de l'IMAS, de data 27 de novembre de 2019 (BOIB núm. 170, de 19 de desembre de 2019), mitjançant la qual s'aprovà la convocatòria d'ampliació de 16 places de la concertació per procediment d'urgència del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS i, en especial, el seu punt 3 relatiu a la vigència del concert.
26. La resolució de la Presidència de l'IMAS, de data 11 de març de 2020, d'adjudicació de les 16 places de l'ampliació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS, així com els acords d'acció concertada, de data 12 de març de 2020, signats entre les parts.
27. El Reial Decret 463/2020, de 14 de març, declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisis sanitària ocasionada pel COVID-19 (BOE núm.67 de 14 de març de 2020), i adopta mesures per a la seva contenció. Entre les mesures d'aquest Decret, la seva Disposició addicional tercera, suspèn i interromp els terminis per a la tramitació dels procediments administratius excepte per als procediments i resolucions quan aquests vinguin referits a situacions estretament vinculades als fets justificatius de l'estat d'alarma o que siguin indispensables per a la protecció de l'interès general o per al funcionament bàsic dels serveis.
La prestació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta és un servei assistencial o estratègic competència de l'IMAS en matèria de protecció de menors, en els termes prevists pels Decrets de la presidenta del Consell de Mallorca de data de 16 i 17 de març de 2020, pels quals s'estableixen mesures que amplien, intensifiquen i concreten les mesures per fer front a les conseqüències que es deriven de la situació de crisis sanitària ocasionada por el COVID-19 (BOIB núm 36, de 17 de març de 2020).
28. La disposició addicional segona de la Llei 12/2018 de règim extraordinari estableix que «quan hagin estat declarades algunes de les situacions previstes a l'article 116 de la Constitució espanyola, o en cas de declaració de zona afectada greument per una emergència de protecció civil pel Consell de Ministres, el règim jurídic que s'estableixi en matèria de suspensió i execució de contractes s'ha d'aplicar als concerts socials definits a l'article 2 de la present Llei».
29. El servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta és un servei assistencial competència de l'IMAS i per tant es considera un servei essencial d'acord amb el Decret de la presidenta del Consell de Mallorca de data 13 de març de 2020 (BOIB núm. 33 de 13 de març de 2020) d'organització dels serveis i funcions del Consell de Mallorca i dels seus organismes autònoms per fer front a les mesures de contenció per la situació creada pel COVID-19.
30. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
31. L'òrgan competent per aprovar aquesta resolució és la Presidència de l'IMAS, d'acord amb l'article 7.2.28 dels Estatuts de l'IMAS.
32. El Servei Juridicoadministratiu i la Intervenció Delegada han emès informes favorables a la renovació de la concertació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS.
RESOLC,
PRIMER.- EXCEPTUAR la suspensió de la tramitació dels procediments administratius prevista a la Disposició Addicional 3ª del Reial Decret 463/2020, de 14 de març, que declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisis sanitària ocasionada pel COVID-19 a la renovació dels acords d'acció concertada relatius al servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS.
SEGON.- DECLARAR que subsisteixen les necessitats que motivaren la urgència de la concertació de 8 places del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS, així com de la seva ampliació en 16 places, als efectes de l'establert a la disposició final primera de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 146 de 22 de novembre de 2018).
TERCER.- RENOVAR els acords d'acció concertada, de dates 1 d'abril de 2019 i 12 de març de 2020, relatius al servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS, amb les entitats concertades relacionades, per el període comprès entre l' 1 d'abril de 2020 i el 31 de març de 2021; així com AUTORITZAR i DISPOSAR a favor d'aquestes entitats una despesa per import total màxim de 2.042.043,60.-€ (IVA exempt) amb càrrec a la partida pressupostària 20.23135.22709 del pressupost de despesa de l'IMAS, segons el següent detall:
ENTITAT |
CIF |
Nº PLACES |
IMPORTS |
||
IMPORT 2020 |
IMPORT 2021 |
TOTAL |
|||
FUNDACIÓ I. NATZARET |
G07038714 |
8 |
512.842,00.-€ |
167.839,20.-€ |
680.681,20.-€ |
FUNDACIÓN DIAGRAMA |
G73038457 |
8 |
512.842,00.-€ |
167.839,20.-€ |
680.681,20.-€ |
AMADIBA |
G07758667 |
8 |
512.842,00.-€ |
167.839,20.-€ |
680.681,20.-€ |
L'execució de la despesa corresponent a l'exercici 2021 està condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost de despesa d'aquest exercici.
QUART.- PUBLICAR aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, a la Seu electrònica del Consell de Mallorca i a l'apartat de Transparència del web de l'IMAS.
CINQUÈ.- NOTIFICAR aquesta resolució a les entitats concertades, així com a la Direcció Insular d'Infància i Família, al Servei de Gestió Econòmica i a la Intervenció Delegada.
Aquesta resolució no posa fi a la via administrativa i contra ella es pot interposar, d'acord amb l'article 28.1 dels Estatuts de l'IMAS aprovats pel Ple del Consell de Mallorca de data 11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d'un mes, comptador a partir del dia següent al de la notificació de la present resolució.
Contra la desestimació expressa del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la notificació de la desestimació de l'esmentat recurs.
Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).
No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Palma, 31 de març de 2020
El president de l'IMAS
Javier de Juan Martín