Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MODEL ECONÒMIC, TURISME I TREBALL
Núm. 3154
Circular informativa sobre presentació de sol·licituds de tramitació d’expedients de regulació temporal d’ocupació
Els expedients de regulació temporal d'ocupació (ERTO) són ajuts als quals poden acollir-se les empreses en situacions totalment excepcionals, situació que es dóna a escala mundial, actualment, com a conseqüència de l'expansió del brot de COVID-19, sorgit a Xina, declarat pandèmia per l'OMS, que ha obligat al Govern d'Espanya a establir l'estat d'alarma, mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març.
A fi de fer front, tant a la crisi sanitària com a les crisis econòmica i social, que s'han produït a una velocitat inusitada, mitjançant el Reial decret llei 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19, es van establir instruments per agilitar la tramitació dels procediments de regulació d'ocupació. Així mateix, també s'han dictat diverses Instruccions per aquesta Conselleria, el 23 i 24 de març de 2020, sobre diversos aspectes referents a la tramitació dels mateixos.
Totes les mesures de caràcter excepcional i urgent a les quals s'ha fet referència, a una comunitat autònoma vinculada totalment a l'activitat turística, ha produït un devessall enorme de procediments del tipus que ens ocupa, que s'han de tramitar, en un curt espai de temps.
D'acord amb l'establert en l'article 2 del Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la CAIB, les competències en matèria de treball corresponen a la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball,
Per això, tenint en compte l'excepcionalitat de la situació actual, i amb l'objectiu de prestar un millor i més efectiu servei als ciutadans, el Conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, ha considerat adient per tal d'agilitzar la tramitació dels esmentats procediments, emetre aquesta,
Circular informativa
1. Si bé l'article 14.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques estableix, al seu article 14. 1, que les persones físiques podran triar en tot moment si es comuniquen amb les Administracions Públiques per a l'exercici dels seus drets i obligacions a través de mitjans electrònics o no, es recomana la utilització de mitjans electrònics per a la presentació de sol·licituds de tramitació d'expedients de regulació temporal d'ocupació, per tal d'agilitzar la seva tramitació.
2. En tot cas, segons l'apartat 2 del mateix article, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les Administracions Públiques els següents subjectes:
a) Les persones jurídiques.
b) Les entitats sense personalitat jurídica.
c) Els qui exerceixin una activitat professional per a la qual es requereixi col·legiació obligatòria, per als tràmits i actuacions que realitzin amb les Administracions Públiques en exercici d'aquesta activitat professional. En tot cas, dins d'aquest col·lectiu s'entendran inclosos els notaris i registradors de la propietat i mercantils.
d) Els qui representin a un interessat que estigui obligat a relacionar-se electrònicament amb l'Administració.
e) Els empleats de les Administracions Públiques per als tràmits i actuacions que realitzin amb elles per raó de la seva condició d'empleat públic, en la forma en què es determini reglamentàriament per cada Administració.
Dins els esmentats a l'apartat c), es poden incloure, entre d'altres, els gestors administratius, graduats socials o advocats.
3. Atès que es considera convenient donar la major publicitat per el coneixement de tots els ciutadans, s'ordena la publicació d'aquesta circular informativa en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web de la Conselleria.
Palma, 6 d'abril de 2020
El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball Iago Negueruela Vázquez