Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 3122
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s’acorda la represa dels procediments de concessió de subvencions, per raons d’interès general i es dicten instruccions de gestió i funcionament en el marc de l’afectació de la COVID-19
La situació sanitària actual relacionada amb l'evolució de la COVID-19 ha motivat la declaració per Reial decret 463/2020, de 14 de març, de l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària, i ha suposat l'adopció de mesures de contenció extraordinàries per pal·liar-ne els efectes, tant en l'àmbit de l'Administració general de l'Estat com en l'autonòmic.
El Reial decret 463/2020, de 14 de març, en la disposició addicional tercera, apartat 4, preveia la suspensió de tots els terminis administratius, amb la sola excepció d'aquells procediments i resolucions referits a situacions estretament vinculades als fets justificatius de l'estat d'alarma.
Posteriorment, el Reial decret 465/2020, de 17 de març, pel qual es modifica el Reial decret 463/2020, de 14 de març, estableix, en el seu article únic, la modificació de l'apartat 4 de la disposició addicional tercera i habilita l'Administració per acordar motivadament la continuació d'aquells procediments administratius que siguin indispensables per a la protecció de l'interès general.
L'article 2.a del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, assenyala que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la Conselleria d'Agricultura i Pesca, referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer de l'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i altres règims d'ajuts que preveu la normativa de la Unió Europea.
Per activitat de foment s'entén aquella modalitat d'intervenció administrativa que consisteix a dirigir l'acció dels particulars cap a finalitats d'interès general mitjançant l'atorgament d'incentius diversos. En virtut d'això, l'activitat subvencionadora s'estima que queda emmarcada en la possibilitat d'excepció a què fa referència l'apartat 4 de la disposició addicional tercera del reial decret esmentat.
A més d'això, i amb l'objecte de pal·liar els efectes econòmics negatius als quals evidentment pot donar lloc la crisi sanitària en què ens trobem, es considera convenient continuar amb la gestió de les línies d'ajuts establertes, prioritzant la realització d'actuacions tendents al pagament dels ajuts amb la finalitat d'injectar liquiditat als sectors agraris i pesquer i en el marc del que disposa l'article 71 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
De la mateixa manera, atenent les circumstàncies excepcionals i amb la finalitat de donar més agilitat i facilitat a la gestió dels procediments, cal establir un règim de suplències tan ampli que permeti no paralitzar la gestió.
En aquest sentit, l'article 33.2 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de les administracions públiques de les Illes Balears, estableix que la suplència dels titulars dels òrgans que no siguin directius la determinarà el superior jeràrquic del titular de l'òrgan afectat entre els titulars d'òrgans del mateix rang o del rang immediatament inferior.
Per tot això, i en virtut de les atribucions que m'han estat conferides a l'article 6 del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, dicto la següent:
RESOLUCIÓ
Primer. Reprendre, per raons d'interès general, tots els procediments per sol·licitar i concedir subvencions gestionats pel Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) que estiguessin en tramitació amb data 14 de març de 2020 o que s'hagin iniciat o s'hagin d'iniciar posteriorment a la data esmentada.
Segon. En el marc de tot això anterior, es dicten les instruccions de gestió i funcionament següents:
1. A fi de donar liquiditat als sectors agrari i pesquer de les Illes, al despatx dels expedients cal donar prioritat a aquells que es trobin o portin implícita la fase de pagament.
2. S'ha de prendre en consideració que els actes que es dictin en la instrucció del procediment no impossibilitin l'atenció, per part de les persones interessades, dels requeriments efectuats, i posar a la seva disposició tots els mitjans possibles per atendre'ls.
3. S'ha de facilitar, en la mesura possible, l'obtenció de la documentació preceptiva d'ofici per part del FOGAIBA, bé per autorització atorgada amb caràcter previ o bé per aplicació del preceptuat a l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
4. Sens perjudici de les notificacions que es realitzin pels mitjans establerts, publicació al BOIB, notificació per correu, electrònica, etc. s'han de posar en marxa sistemes d'avisos complementaris per assegurar la recepció de les notificacions per part de les persones interessades, així com posar a disposició tots els mitjans possibles per facilitar a les persones interessades la contestació als requeriments efectuats.
5. En tot cas, en els procediments esmentats s'ha d'atendre a causes justificades de les persones interessades en el procediment derivades de la situació de crisi sanitària provocada per la COVID-19, en el marc del que disposa la normativa autonòmica, estatal i comunitària.
6. Sens perjudici de la possibilitat que, per dilació del període d'alarma o per raons d'interès general, es puguin fer ampliacions de terminis o termes d'ofici, s'han de tenir en compte i analitzar la seva atenció, en la mesura que la normativa sobre això ho permeti, la petició de les persones interessades d'ampliació de determinats terminis i termes per la impossibilitat justificada de dur-los a terme tenint en compte les circumstàncies excepcionals motivades per la COVID-19. A aquests efectes, s'ha d'observar el que preveu l'article 5.1 del Decret llei 4/2020, de 20 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèria de contractació, convenis, concerts educatius i subvencions, serveis socials, medi ambient, procediments administratius i pressupostos per fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19 .
Malgrat això, cal tenir en compte que tots els termes i terminis han quedat en suspens en el període comprès entre l'entrada en vigor del Reial decret 463/2020, de 4 de març, de l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària i la publicació d'aquesta resolució.
7. A fi d'agilitar la gestió, s'estableix el sistema de suplències següent, en cas d'absència, vacant o malaltia, a les unitats administratives del FOGAIBA, tenint sempre en compte la separació de funcions que hi ha d'haver en la tramitació d'expedients relatius als programes europeus:
a) Caps de serveis de gestió d'ajuts i d'oficines comarcals: se supliran entre si indistintament.
b) Caps de secció de gestió d'ajuts: en els supòsits de serveis amb diverses seccions, se supliran entre si indistintament i, en cas que existeixi una sola secció, el podran suplir caps de secció de qualsevol dels altres servei de gestió d'ajuts indistintament.
c) Caps de negociats de gestió d'ajuts: en els supòsits de serveis amb diversos negociats, se supliran entre si indistintament i, en cas que existeixi un sol negociat, el podran suplir caps de negociat de qualsevol dels altres serveis de gestió d'ajuts indistintament.
d) Caps del Servei de Gestió Econòmica, Jurídica i Informàtica: se supliran entre si indistintament.
e) Caps de la Secció de Personal i Contractació: se supliran entre si.
Tercer
Aquesta resolució s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears i s'aplicarà el mateix dia que s'hi publiqui.
Palma, 1 d'abril de 2020
La presidenta del FOGAIBA María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño