Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL INSULAR DE FORMENTERA

Núm. 3114
Decret de Presidència del Consell Insular de Formentera sobre mesures econòmiques i tributàries per fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

​​​​​​​

Es fa públic que la presidenta del Consell Insular de Formentera, en data 31 de març de 2020, va dictar, entre d'altres, el següent decret:

Decret de Presidència del Consell Insular de Formentera sobre mesures econòmiques i tributàries per fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19

En data 11 de març de 2020, l'Organització Mundial de la Salut (OMS) va declarar el brot de SARS-COV-2 com a pandèmia, elevant a dita extrema categoria la situació actual des de la prèvia Declaració d'emergència de salut pública d'importància internacional.

Davant la ràpida evolució dels fets, tant a escala nacional com internacional i per fer front a aquesta greu i excepcional situació provocada pel coronavirus COVID-19, el Govern de la Nació declarà l'estat d'alarma a tot el territori nacional, a través del Reial decret 463/2020, de 14 de març, publicat al BOE núm. 67, de 14 de març de 2020.

A la disposició addicional tercera, el dit Reial decret establí la suspensió de quinze dies dels termes i els terminis administratius per tramitar els procediments de les entitats del sector públic durant el termini de vigència de l'estat d'alarma i, si fos el cas, de les pròrrogues que s'adoptin. No obstant l'anterior, el Reial decret 465/2020, de 18 de març, ha modificat el Reial decret 463/2020, de 13 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, tot indicant que la suspensió dels termes i la interrupció dels terminis administratius no serà d'aplicació als terminis tributaris, subjectes a normativa especial.

No obstant l'anterior, el RD 463/2020 determina a la disposició addicional tercera, punt 3, que l'òrgan competent podrà acordar, a través de resolució motivada, les mesures d'ordenació i d'instrucció estrictament necessàries per evitar perjudicis greus als drets i els interessos de l'interessat en el procediment i sempre que aquest manifesti la seua conformitat, o quan l'interessat manifesti la seua conformitat a no suspendre el termini.

D'altra banda, el Reial decret llei 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19 indica que la crisi sanitària s'està transmetent a l'economia i a la societat a una gran velocitat, afectant tant l'activitat productiva com la demanda i el benestar dels ciutadans, i ha regulat a l'article 33 els termes de la suspensió de terminis en l'àmbit tributari.

La situació generada pel coronavirus requereix la ràpida reacció per part de totes les administracions públiques, així com una resposta conjunta i una política coordinada d'actuació per afrontar amb les màximes garanties els efectes provocats pel brot d'aquest virus, tenint en compte, principalment, el risc que suposa per a la salut i el benestar de la ciutadania.

En aquest context, a través de diverses resolucions i circulars aquest Consell Insular ha anat adoptant diferents mesures organitzatives i preventives per fer front a aquesta conjuntura.

En aquestes circumstàncies, resulta obligada l'adopció de mesures extraordinàries a l'àmbit d'aplicació dels tributs i altres ingressos de dret públic, a l'àmbit competencial del Consell Insular de Formentera, sent la prioritat principal minorar l'impacte fiscal, facilitant amb això que la normalitat es recuperi tant prompte com la situació sanitària millori.

A la vista de l'anterior, i atesa la paralització del teixit social i econòmic de l'illa de Formentera, que s'han vist clarament afectats per les limitacions pròpies de l'estat d'alarma, es proposa una sèrie de mesures per respondre a l'impacte econòmic negatiu que s'està produint sobre les persones físiques i jurídiques afectades per les mesures de contenció adoptades per les autoritats competents.

Aquest Decret es dictat tot tenint en compte, així mateix, que l'estat d'alarma ha estat prorrogat a la volta pel Reial decret 476/2020, de 27 de març, (BOE núm. 86, de 28 de març de 2020), segons autorització del Congrés dels Diputats del dia 25 de març de 2020 (BOE núm. 86, de 28 de març de 2020), de conformitat amb l'article 116 de la Constitució; i que cal acomplir preceptivament tot el que deriva del citats Reials decrets, així com, a nivell autonòmic, a més a més, el Decret llei 4/2020, del Consell de Govern de les Illes Balears, de 20 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèria de contractació, convenis, concerts educatius i subvencions, serveis socials, medi ambient, procediments administratius i pressuposts per fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19 (BOIB núm. 40, de 21 de març de 2020). I també cal tenir en compte l'esperit del Decret llei 5/2020, del Consell de Govern de les Illes Balears, de 27 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèries tributària i administrativa per fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19 (BOIB núm. 45, de 28 de març de 2020).

Finalment, hom té en compte el que es deriva, de tot ordre, del Reial decret llei 10/2020, de 29 de març, pel qualse regula un permís retribuït recuperable per a les persones treballadores per compte aliè que no presenti serveis essencials, per tal de reduir la mobilitat de la població en el context de la lluita contra el COVID-19 (BOE núm. 87, de 29 de març de 2020), aplicador des del 30 de març de 2020.

Amb la conformitat jurídica del secretari habilitat nacional, de l'interventor i del tresorer de la corporació, sobre la base de l'establert en el Reial decret 128/2018, de 16 de març i en el Reial decret 424/2017, de 28 d'abril,

Aquesta Presidència, en ús de les atribucions que l'atorguen l'article 21.1, lletra a i lletra m i també l'article 34 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, així com l'article 9.2 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars, en relació a la legislació d'hisendes locals, i en el ben entès del propi Decret d'aquesta Presidència de data 16 de març de 2020, d'establiment de mesures administratives i organitzatives en relació a l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19 (BOIB núm. 36, de 17 de març de 2020), a propòsit de les competències residuals que a la presidència corresponen, i per això dict el següent

 

DECRET DE PRESIDÈNCIA

Primer. – Suspendre, per part del Consell Insular de Formentera, mentre duri la declaració de l'estat d'alarma, del següent:

- L'inici de procediments de recaptació en termini voluntari de deutes la recaptació dels quals correspon al Consell Insular de Formentera.

- L'emissió per part del Consell Insular de Formentera de notificacions en matèria d'ingressos de dret públic.

- L'aprovació de padrons i llistes de cobrament de taxes i preus públics amb periodicitat mensual.

- La remissió a l'Agència Tributària de les Illes Balears (ATIB) dels ingressos de dret públic no pagats al Consell Insular de Formentera en el termini voluntari per tal que iniciï el procediment executiu de recaptació.

Segon. - Sol·licitar a l'ATIB, l'ampliació del termini voluntari de pagament dels tributs de cobrament periòdic per rebut (inicialment previst de l'1 d'agost a l'1 d'octubre) i que inclou els següents:

        * Impost d'activitats econòmiques

        * Impost de bens immobles (BICES)

        * Impost bens immobles (rústica)

        * Impost bens immobles (urbana)

        * Impost de vehicles de tracció mecànica

        * Taxa bicis

        * Taxa ocupació via pública

        * Taxa recollida de fems

        * Taxa per guals

Tercer. – Considerar que, des del moment de l'entrada en vigor de la declaració de l'estat d'alarma i fins a la seua finalització, no es produirà la meritació del fet imposable de cap de les taxes i/o preus públics del Consell Insular de Formentera, cap dels quals han estat delegats per a la seua recaptació a l'ATIB, amb l'excepció dels serveis que romanen oberts per ser considerats activitat essencial.

Quart. - Prioritzar el pagament dels expedients en matèria de benestar social i atenció a les famílies, així com l'abonament de factures als contractistes del Consell Insular de Formentera, sense perjudici de les prioritats disposades a la normativa de rang superior.

Cinquè. - Modificar, si n'és el cas, les ordenances fiscals i els preus públics d'aquest Consell Insular per tal de mitigar l'impacte negatiu de la crisi sanitària al teixit econòmic, social i productiu de l'illa de Formentera.

Sisè. - Ratificar aquest acord en el proper Ple que se celebri, sense perjudici de les actuacions administratives que s'hagin de dur a terme per modificar les ordenances fiscals afectades per aquest Decret.

Setè.-. Donar-ne compte a l'ATIB.

 

​​​​​​​Vuitè.- Ordenar la publicació d'aquest Decret al BOIB i fer-ne la màxima publicitat, a la web de la corporació, i mitjançant Bans que han de ser difosos per Ràdio Illa, i en la resta de mitjans de comunicació. Serà executiu, en qualsevol cas, conforme a l'article 21.1, lletra a i lletra m de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, des del moment mateix de la seua signatura.

(…)”

La qual cosa es publica, per a general coneixement, i conforme a la normativa de funció pública.

 

Formentera,  31 de març de 2020

La presidenta Alejandra Ferrer Kirschbaum