Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 3105
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte d’aparcament de temporada a l’aire lliure al polígon 5, parcel·la 28 de Sant Carles de Peralta (TM Santa Eulària des Riu) (115a/2019)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 29 de gener de 2020, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte projecte d'aparcament provisional a l'aire lliure al polígon 5, parcel·la 28 de Sant Carles de Peralta (TM Santa Eulària des Riu), en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

D'acord amb la lletra a) del punt 2 de l'article 14 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes inclosos en l'annex II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, o en l'annex 2 d'aquesta llei. Entre els projectes inclosos a l'annex 2, l'aparcament projectat s'inclou al punt 4 del grup 4 (Projectes d'infraestructures):

Aparcaments i marines seques en sòl rústic.

Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013. S'han de complir també les prescripcions de l'article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d'aplicació.

2. Descripció i ubicació del projecte

1. El projecte d'activitat permanent major d'aparcament provisional a l'aire lliure realitzat per l'enginyer industrial Javier Ripoll Guasch amb data d'agost de 2018 té com a objecte l'habilitació de 428 places d'aparcament provisional a l'aire lliure i de pagament a la parcel·la 28 del polígon 5 de Sant Carles de Peralta (TM Santa Eulària des Riu). Aquesta parcel·la es troba a sòl rústic protegit i té una superfície de 114.464 m2, dels quals l'activitat projectada i objecte d'aquesta avaluació n'ocuparà 19.028 m2.

2. L'activitat disposarà de dos aparcaments: l'aparcament 1, amb 100 places, i l'aparcament 2, amb 328 places.

APARCAMENT 1

Superfície

Caseta

12,00 m2

Zona de pas i circulació

1.753,45 m2

Zona d'aparcament (100 places)

1.073,06 m2

Total superfície

2.838,51 m2

 

APARCAMENT 2

Superfície

Caseta

12,00 m2

Zona de pas i circulació

11.749,47 m2

Zona d'aparcament (328 places)

4.428,00 m2

Total superfície

16.189,47 m2

Aquests aparcaments donaran servei principalment als usuaris de la platja d'Aigües Blanques. L'aparcament 1 es troba a uns 180 m de la platja i l'aparcament 2, a uns 300 m.

Durant els darrers anys, l'aparcament 1 i part de l'aparcament 2 s'han emprat com a aparcament provisional.

Es reservaran algunes places per a persones amb mobilitat reduïda.

3. Pel que fa a les instal·lacions, únicament hi haurà dues casetes prefabricades desmuntables en las quals hi haurà els lavabos químics i es realitzaran les gestions de cobrament. Als lavabos hi haurà un petit dipòsit d'aigua potable.

4. Està previst també el tancament perimetral i de protecció de vianants i la senyalització dels carrils, places i extintors.

5. Segons s'indica al projecte, el terreny es troba ja esplanat, desbrossat i anivellat ja que actualment s'empra com a aparcament provisional. Per tant, no es preveuen moviments de terra ni actuacions que puguin afectar els terrenys i els arbres. Només es farà un tractament superficial dels terrenys amb grava per evitar la pols i es sembraran arbres per a fer ombra als vehicles aparcats i reduir l'impacte visual.

3. Avaluació dels efectes previsibles

Segons el document ambiental, no es preveu que els impactes produïts durant la fase de construcció siguin molt significatius. En aquest sentit, el terreny ja es troba esplanat, desbrossat i anivellat ja que actualment s'empra com a aparcament provisional. Per tant, no es preveuen moviments de terra ni actuacions que puguin afectar els terrenys i els arbres. Només es farà un tractament superficial dels terrenys amb grava de color terra per evitar la pols i es sembraran arbres per a fer ombra als vehicles aparcats i reduir l'impacte visual. Es considera també que l'impacte visual i sonor generat per la maquinària durarà només 1 o 2 dies.

Pel que fa impactes negatius previstos més significatius al document ambiental durant la fase d'explotació seran els següents: emissió de renous, canvis en paisatge intrínsec, augment risc d'incendi, molèsties a la fauna i generació de residus. A més d'aquests impactes previstos al document ambiental, s'han de tenir en compte els efectes sobre l'atmosfera i el canvi climàtic, l'aigua subterrània i que l'activitat projectada pot afectar indirectament a l'espai natural protegit ZEPA ES0000517 Espai marí del llevant d'Eivissa ja que afavoreix l'augment d'usuaris de la platja d'Aigües Blanques.

Quant als impactes positius més significatius segons el document ambiental es poden destacar els següents: millora de la mobilitat i de l'activitat econòmica de la zona.

En relació amb la fase d'abandonament i cessament de l'activitat, segons el document ambiental la reparació del terreny és immediata ja que només seria necessari retirar la capa superficial de grava per deixar el terreny en el seu estat inicial.

4. Consultes a les administracions públiques afectes i persones interessades

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les administracions previsiblement afectades i a les persones interessades següents per la realització del projecte:

- Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics.

- Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat.

- Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat.

- Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera.

- GEN GOB EIVISSA.

- Consell Insular d'Eivissa, Departament de Territori i Mobilitat.

- Direcció General d'Interior, Emergències i Justícia, Departament d'Emergències.

- Consell Insular d'Eivissa, Departament de Medi Ambient i Medi Rural.

Consultes rebudes

A dia d'avui dins l'expedient consten el informes de la Direcció General d'Emergències i Interior, del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera i del Servei de Protecció d'Espècies.

La Direcció General d'Emergències i Interior va concloure el següent:

L'actual Pla Especial front al Risc d'Incendi Forestal no contempla de manera taxativa condicionants respecte a aparcaments colindants amb zones d'alt risc d'incendi forestal. És recomanable que s'adoptin mesures d'autoprotecció a les zones colindants mitjançant una franja perimetral de 7 metres d'amplària lliure de vegetació la qual facilitaria l'accés dels vehicles d'emergència en cas d'actuació.

El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera va concloure el següent:

1. L'estudi d'impacte ambiental hauria de contenir la perspectiva climàtica d'acord amb l'establert a la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de Canvi Climàtic i Transició Energètica.

2. S'hauria de dur a terme un estudi de mobilitat, d'acord amb la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears. Amb aquest estudi es podrà determinar si hi ha millors alternatives a les proposades i calcular la mobilitat induïda i la seva afecció a la contaminació atmosfèrica i al canvi climàtic.

Aquest estudi de mobilitat pot completar altres alternatives, com les que s'estan duent a terme a diferents indrets similars a tot el territori balear de limitació d'accessos i possible arribada només a veïns i amb transport públic o alternatiu.

3. El projecte suposa un canvi substancial respecte de la situació actual pels motius següents:

- L'augment a la zona 2 d'aparcament suposa reconvertir una zona agrícola plena d'arbres fruitals a un aparcament que, tot i que sigui provisional, el projecte no presenta data de desballestament. Aquesta zona suposarà augmentar en 328 el nombre d'aparcaments.

- La gestió de la zona 1 d'aparcament suposarà afectar en menor mesura la zona forestal, reduint el risc d'incendi. A més les mesures que es proposen d'afegir una capa de grava i dotar de barrera vegetal serviran també per reduir la contaminació atmosfèrica.

4. L'energia necessària per a les casetes hauria de ser tota renovable.

El Servei de Protecció d'Espècies va informar el següent:

El Servei de Protecció d'Espècies informa favorablement el projecte d'aparcament provisional a l'aire lliure polígon 5, parcel·la 28 de Sant Carles de Peralta, TM Santa Eulària des Riu, amb el condicionant d'eliminar tots els exemplars del gènere Carpobrotus en cas de confirmar la seva presència.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat el criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, d'avaluacions ambientals, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1. Característiques del projecte: es tracta d'un projecte de dimensions considerables a sòl rústic protegit a on es projecten 428 places d'aparcament, les quals ocuparan una superfície de 19.028 m2. Tot i que uns del majors problemes de la zona especialment en l'estiu, és la falta de llocs adequats per a l'aparcament dels vehicles dels usuaris de la platja, a la documentació presentada no es justifica el nombre de places projectades amb un estudi de mobilitat.

2. Ubicació del projecte: el projecte es desenvolupa a sòl classificat com a sòl rústic protegit, a un Àrea de Prevenció de Riscs d'Incendis i a àrea de protecció territorial de costes. La vulnerabilitat a la contaminació de l'aqüífer és entre alta i moderada i part de les actuacions projectades es troben a la zona de policia de torrent. Si bé el projecte queda fora de l'àmbit dels espais naturals protegits, la parcel·la limita amb la ZEPA ES0000517 Espai marí del llevant d'Eivissa. L'activitat projectada pot afectar indirectament a aquest espai natural protegit ja que afavoreix l'augment d'usuaris de la platja.

3. Característiques del potencial impacte: a més dels impactes previstos al document ambiental s'han de tenir en compte els efectes sobre l'atmosfera i el canvi climàtic, l'aigua subterrània i que l'activitat projectada pot afectar indirectament a l'espai natural protegit ZEPA ES0000517 Espai marí del llevant d'Eivissa ja que afavoreix l'augment d'usuaris de la platja d'Aigües Blanques. En aquest sentit, el nombre de places projectades pot resultar excessiu i provocar la massificació de la platja, la qual cosa suposa tota una sèrie d'impactes ambientals negatius per una zona que està inclosa dins un espai natural protegit.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer: subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el Projecte d'aparcament provisional a l'aire lliure a la parcel·la 28 del polígon 5 de Sant Carles de Peralta (TM Santa Eulària des Riu), atès que es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013 i la seva modificació.

Aquest informe servirà com a document d'abast de l'EIA.

L'estudi d'impacte ambiental (EIA) haurà d'incloure com a mínim el que estableix l'article 35 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, en els termes desenvolupats a l'annex VI, ambdós modificats per la Llei estatal 9/2018, així com pel que s'estableix als apartats de l'article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost d'avaluació ambiental de les Illes Balears, modificat també per la Llei autonòmica 9/2018. S'hauran d'incloure també els aspectes mencionats al present informe i els indicats als informes rebuts de les administracions afectades.

D'acord amb l'art. 17.4 de la Llei 12/2016 d'avaluació ambiental de les Illes Balears l'EIA ha d'incloure un annex d'incidència paisatgística que identifiqui el paisatge afectat pel projecte, els efectes del seu desenvolupament i, si escau, les mesures protectores, correctores o compensatòries, així com un annex consistent en un estudi sobre l'impacte directe i induït sobre el consum energètic, la punta de demanda i les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle, i també la vulnerabilitat davant del canvi climàtic. Tota la documentació haurà d'anar signada per la persona redactora i col·laboradors. A més, a l'EIA s'hauran de tenir en compte les consideracions següents:

1. D'acord amb el punt 1b) de l'article 35, s'hauran de valorar vàries alternatives al projecte, principalment pel que fa a la seva ubicació, nombre de places d'aparcament, la limitació d'accessos i la creació d'una xarxa de transport públic. Aquestes alternatives han de ser ambientalment adequades i tècnicament viables. S'ha de justificar la solució adoptada.

2. S'ha de presentar un estudi de mobilitat, d'acord amb la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears. S'ha de calcular la mobilitat induïda i la seva afecció a la contaminació atmosfèrica i al canvi climàtic.

3. S'ha d'avaluar la capacitat de càrrega del medi tant terrestre com marí. En aquest sentit, el nombre de places projectades no podrà superar la capacitat de càrrega del medi.

4. S'han d'avaluar els efectes que l'activitat projectada pugui tenir sobre l'espai natural protegit ZEPA ES0000517 Espai marí del llevant d'Eivissa ja que afavoreix l'augment d'usuaris de la platja d'Aigües Blanques.

5. Pel que fa a la zona 2 i d'acord amb les fotografies aèries disponibles d'aquesta àrea no queda clar que, tal i com s'indica al projecte d'activitat, només amb un tractament superficial dels terrenys amb grava sigui suficient per el condicionament del terreny. Per tant, a l'EIA han de quedar clares quines actuacions es realitzaran a aquesta zona i quins elements es podran veure afectats (arbres, fauna, parets seques, etc.).

6. S'han d'establir les corresponents mesures preventives, correctores i compensatòries.

D'acord amb l'article 39 de la Llei 21/2013, dins el procediment substantiu, juntament amb la documentació exigida per la legislació sectorial, el promotor presentarà una sol·licitud d'inici de l'avaluació d'Impacte Ambiental Ordinària amb la documentació següent:

- Document tècnic del projecte

- L'estudi d'impacte ambiental

D'acord amb l'article 36 de la Llei 21/2013 l'òrgan substantiu sotmetrà el projecte i l'estudi d'impacte ambiental a informació pública durant un termini no inferior a trenta dies, mitjançant la publicació al BOIB i si escau a la seva seu electrònica. En l'anunci de l'inici de la informació pública, l'òrgan substantiu, inclourà un resum del procediment d'autorització del projecte amb la informació mínima que assenyala l'art. 36.2 de la Llei 21/2013.

A més, tal com es preveu a l'article 37 de la Llei 21/2013, simultàniament al tràmit d'informació pública, l'òrgan substantiu consultarà a les administracions públiques afectades i a les persones interessades. Es considera que s'han de realitzar les consultes següents:

- Ajuntament de Santa Eulària des Riu.

- Direcció General d'Ordenació del Territori i Paisatge, Servei de Costes i Litoral.

- Servei de Planificació al Medi Natural de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat.

- Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat.

- Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics.

- Servei d'Aigües Superficials de la Direcció General de Recursos Hídrics.

- Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat.

- Direcció General d'Interior, Emergències i Justícia, Departament d'Emergències.

- Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius, Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera.

- Organitzacions ecologistes.

- Consell Insular d'Eivissa, Departament de Territori i Mobilitat.

- Consell Insular d'Eivissa, Departament de Medi Ambient i Medi Rural.

Es recorda que, d'acord amb el punt 2 de l'article 18 de la Llei 12/2016, en els projectes sotmesos a declaració d'interès general o declaració d'utilitat pública, actuarà com a òrgan substantiu aquell al qui correspongui aprovar la declaració d'interès general o la declaració d'utilitat pública, i en aquest ordre, Per tant, per poder iniciar el tràmit ambiental amb la nova documentació, la documentació s'haurà de rebre del Departament de Territori i Mobilitat del Consell d'Eivissa.

Es recorda que segons el punt 1 de l'article 9 de la Llei 21/2013, no s'ha de fer l'avaluació d'impacte ambiental que regula el títol II dels projectes que inclou l'article 7 d'aquesta Llei que estiguin parcialment o totalment executats sense que s'hagin sotmès prèviament al procediment d'avaluació d'impacte ambiental.

Segon.- Es publicarà el present informe d'Impacte Ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i es notificarà al Consell Insular d'Eivissa, ja que, d'acord, amb l'article 18.2 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears en els projectes sotmesos a la declaració d'interès general o a la declaració d'utilitat pública, actuarà com a òrgan substantiu aquell al qual correspongui aprovar la declaració d'interès general o la declaració d'utilitat pública, i en aquest ordre. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al subcomitè d'AIA.

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart.- L'informe d'impacte ambiental no és objecte de recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.

Quint.- Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.

 

Palma, 3 de març de 2020

El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias